حرفهاي خواندني ري شهري

moaqfe

کاربر بیش فعال
محمد محمدی ری شهری، نماینده سابق رهبر ایران و سرپرست حجاج این کشور، از تندروی ها و کندروی ها انتقاد کرد و گفت به همه اعتراضات حتی اگر اعتراض ۱۰ درصدی باشد، باید رسیدگی شود.

آقای ری شهری که از سال ۱۳۷۰ سرپرستی حجاج ایرانی را برعهده داشت، در مراسم تودیع خود گفت: "هنر نیست که از یک خانواده شهید، کودتاچی بسازیم، بلکه هنر آن است که از یک کودتاگر شهید بسازیم."

آقای ری شهری، که در دهه شصت خورشیدی پنج سال وزیر اطلاعات بود، همچنین گفت: "باید به گونه ای مدیریت کنیم که اگر کسی ۱۰ درصد با ولایت فقیه موافق و ۹۰ ردصد مخالف است، به آن ۱۰ درصد اضافه کنیم. نه آن که لگد بزنیم و آن ۱۰ درصد را هم نابود کنیم."

آقای ری شهری بدون آن که مستقیما به اعتراضات گسترده بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته در ایران اشاره کند، گفت: "یک درس سیاسی امیرالمومنین برای نظام اسلامی و علوی آن است که اگر یک فرد ۱۰ یا ۱۵ درصد اعتراض دارد، به آن اعتراض رسیدگی شود، نه آن که ۱۰۰ درصد مخالف شود."

آقای ری شهری با تاکید بر این که "همراهی با رهبری از اوجب واجبات است و هر کس که بخواهد خارج از این چارچوب به نظام خدمت کند، خدمت نکرده بلکه با نظام دشمنی کرده است"، گفت: "باید علاقه مندان به رهبری اضافه شوند. این هنر نیست که دوست را تبدیل به دشمن کنیم، بلکه هنر آن است که مخالف را به دوست تبدیل کنیم."


خانواده های معترض شهدا


آقای ری شهری در بخشی که به "کودتاچی ساختن از خانواده شهدا" اشاره می کرد، از فرد خاصی نام نبرد، اما اشاره او می تواند به تعداد زیادی از فرزندان و خانواده های کسانی باشد که در تبلیغات رسمی حکومت ایران، از شهدای بزرگ و مورد احترام محسوب می شوند و خیابان های اصلی و بزرگراه های تهران و شهرهای بزرگ ایران به نام آنهاست. خانواده هایی که در ماه های اخیر تلویحا و تصریحا از معترضان به حکومت ایران حمایت کرده و بعضی از آنها به زندان هم رفته اند.

از آن جمله علیرضا حسینی بهشتی است که فرزند محمد حسینی بهشتی، اولین رئیس قوه قضائیه ایران است که در انفجار هفتم تیر ۱۳۶۰ دفتر حزب جمهوری اسلامی کشته شد.

آقای بهشتی از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان در ایران است و هفتم دی ماه (فردای روز عاشورا) به همراه تعداد دیگری از مشاوران آقای موسوی بازداشت شده است. آقای بهشتی پیش از این نیز یک بار در شهریور ماه بازداشت شده بود که بعد از چند روز آزاد شد.

خانواده های محمدابراهیم همت، مهدی باکری، حمید باکری، مهدی زین الدین و محمد جهان آرا، از فرماندهان ارشد سپاه ایران در جنگ هشت ساله با عراق که در جریان جنگ جان خود را از دست دادند، در ماه های اخیر به مناسبت های مختلف از میرحسین موسوی حمایت کرده اند.

علی مطهری، فرزند مرتضی مطهری از روحانیون نزدیک به آیت الله خمینی و از اعضای شورای انقلاب که کمتر از سه ماه بعد از پیروزی انقلاب ایران ترور شد، نیز با آنکه از میرحسین موسوی و اعتراضات بعد از انتخابات در ایران حمایت نکرده، اما از منتقدان سرسخت محمود احمدی نژاد است و بارها او را از "عوامل فتنه" بعد از انتخابات خوانده است.


اولین وزیر اطلاعات


محمد محمدی نیک معروف به ری‌شهری نخستین وزیر اطلاعات ایران بود که با آغاز ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ جایش را به علی فلاحیان داد و با آغاز تغییرات گسترده در نظام قضایی ایران، به دادستانی کل کشور و دادستانی ویژه روحانیت منصوب شد.

او تا سال ۱۳۷۰ دادستان کل کشور بود و سپس از سوی آیت الله خامنه ای به سرپرستی حجاج ایرانی منصوب شد.

آقای ری شهری در سال ۱۳۷۴ پیش از انتخابات مجلس پنجم جمعیت دفاع از ارزشهای اسلامی را پایه گذاشت و به عنوان دبیرکل این حزب خود را نامزد ریاست جمهوری در انتخابات سال ۱۳۷۶ کرد.

او دو بار نماینده مجلس خبرگان رهبری بوده است و در حال حاضر ریاست موسسه فرهنگی دارالحدیث و تولیت حرم عبدالعظیم در شهر ری را برعهده دارد.

از زمان انقلاب تا به امروز در دوره های مختلف مهدی کروبی و محمد موسوی خوئینی ها (با حکم آیت الله خمینی) و سپس محمد محمدی ری شهری (با حکم آیت الله خامنه ای) مسئولیت حجاج ایرانی را بر عهده داشته اند.

آقای ری شهری در مراسم تودیع خود تاکید کرد که استعفایش هیچ ارتباطی به تغییرات سازمان حج و زیارت ندارد. در ماه های اخیر اختلافاتی در مورد مدیریت سازمان حج و زیارت میان نهاد زیر نظر آقای ری شهری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران پیش آمده بود.

در این مراسم علی قاضی عسکر به عنوان نماینده جدید رهبر ایران و سرپرست حجاج ایرانی معارفه شد.
 

Similar threads

بالا