جهش تازه «مغز مصنوعی» در تعقیب مغز انسان

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92052010682
یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳



شرکت آی‌بی‌ام در یک گام رو به جلو برای ساخت ذهن مصنوعی به رونمایی یک ساختار برنامه‌ریزی برای تراشه‌ها با الهام از مغز انسان پرداخته است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به ادعای این شرکت، این تراشه‌ها می‌توانند راه را برای شبکه‌های حسگر انسان که از ظرفیت ادراک، عمل و تفکر انسان تقلید کرده، هموار کنند.


در آینده این تراشه‌ها می‌توانند دانشمندان رایانه را قادر به ساخت یک دستگاه دارای مغز کنند که حتی از مغز انسان نیز هوشمندتر باشد.


بر اساس اعلام آی‌بی‌ام، ساختار جدید برنامه‌ریزی آن به سازندگان اجازه خواهد داد تا به محض ورود آنها به بازار، کاربردهایی برای این تراشه‌های مغز مانند طراحی کنند.


رایانه‌های امروزی چندین دهه قبل برای پردازش ترتیبی بر اساس یک برنامه از پیش تعیین‌شده طراحی شده بودند.


اگرچه این رایانه‌ها خردکننده‌های اعداد سریع و دقیق هستند، اما نمی‌توانند با پردازش فوری داده‌های پرحجم و پر از اختلال تولید شده توسط جهان اطراف سازگار شوند.


در مقابل، مغز انسان که در مقایسه بسیار آرامتر و با دقت کمتری کار کرده، در کارهایی مانند شناسایی، درک و اقدام بر اساس الگوها برتری جسته است.


در کل مغز همان میزان نیروی یک لامپ 20 واتی را مصرف کرده و حجم یک بطری دو لیتری را اشغال می‌کند.


در اوت 2011 شرکت آی‌بی‌ام یک جزء اصلی از ساختار تراشه الهام گرفته از مغز را به نمایش گذاشت که مبتنی بر یک شبکه مقیاس‌پذیر، بهم پیوسته و قابل تنظیمی از هسته‌های عصبی‌سیناپسی بود.


حافظه تراشه مانند سیناپس مغزی، پردازشگرها مانند نورون و ارتباط مانند فیبر عصبی عمل می‌کنند.


این تراشه تلاش می‌کند تا قابلیت مغز در واکنش به حسگرهای زیستی و بررسی یکباره میزان زیادی از داده‌ها از منابع مختلف را تقلید کرده و ارتقا بخشد.


محققان برای دستیابی به این مهم، یک شبیه ساز کاربردی با مقیاس‌پذیری بالا از یک ساختار محاسبه شناختی تولید کرده‌اند که شامل شبکه‌ای از هسته‌های عصبی‌سیناپسی است.


در کنار این، محققان یک مدل نورون دیجیتالی ساخته‌اند که مانند یک واحد پردازش اطلاعات اصلی عمل می‌کند.


شرکت آی‌بی‌ام مدعی است که درون این سازه، شبکه‌ای از نورون‌ها می‌توانند در موقعیت‌های مختلف به احساس، یادآوری و عمل بپردازند.


این شرکت در کنار دانشگاه کورنل و آزمایشگاههای iniLabs یک بودجه 12 میلیون دلاری از سازمان دارپا برای پیشبرد این بخش از پروژه SyNAPSE دریافت کرده است.


این پروژه بخشی از پژوهش رونمایی شده آی‌بی‌ام در سال 2009 بوده که قشر مخ گربه را با استفاده از یک ابررایانه شبیه‌سازی کرده بود.


این شرکت با استفاده از ابررایانه‌های بسیار بزرگتر 40 درصد از مغز موش را در سال 2009، مغز کامل موش را در سال 2007 و قشر مخ انسان را در سال 2009 شبیه سازی کرده بود.


در نهایت این شرکت قصد دارد یک سیستم تراشه با 10 میلیارد نورون و 100 تریلیون سیناپس تولید کند.


انتهای پیام
 
بالا