جنگنده اروپایی

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا


شرکت MBDA به تاريخ اکتبر 2003 برنده‏اي مناقصه‏اي براي نيروي هوايي فرانسه شد. طبق اين برنامه، مقرر شده بود ميراژهاي جديد سري NK3 (نوع ارتقاء يافته‏اي از سري N تحت پروژهء K3) قابليت حمل و پرتاب موشکهاي برد متوسط هوا به زمين از نوع ASMPA را دارا شوند. موشک ASMPA داراي يک کلاهک هسته‏اي تاکتيکي (با قدرت کم) مي‏باشد که قرار است جايگزين موشکهاي ASMP شود که از سال 1998 بر روي ميراژهاي سري N در حال استفاده مي‏باشند.

سيستم‏هاي هدفياب
* سيستم «ديجيتال رهاسازي مهمات و ناوبري» به نام WDNS
* غلاف نشانه‏گذاري ليزري به نام CLDP ساخت Thales Optronique (ويژه پرتاب تسليحات هدايت ليزري در شب يا روز)
* غلاف نشانه‏گذاري ليزري به نام Damocles (ساخت Thales Optronique) مجهز به يک دوربين جستجوگر حرارت اهداف (فقط جهت ميراژهاي مدل MK2)
* رادار چندحالتهء RDY از نوع پالس داپلر، ساخت Thales Optronique با قابليت رهگيري هم‏زمان چند هدف هوايي و ديدپائين- شليک پائين در ماموريتهاي دفاع هوايي
* قابليت شناسايي هم‏زمان 24 هدف هوايي و رهگيري هم‏زمان 8 هدف هوايي به ترتيب اولويت (از نظر فاصله يا تحديد)
WDNS مخفف Weapon Delivery and Navigation System


سيستم‏هاي اقدام متقابل (ضدعمل الکترونيک)
در اين هواپيما، يک سيستم محافظت کننده داخلي (ضدعمل الکترونيک يا ECM) نصب شده است. هواپيماي Mirage 2000-5 مي‏تواند مجموعهء ICMS Mark 2 را حمل کند که با سيستم‏هاي اقدام متقابل الکترونيکي ساخت Thales يکپارچه مي شود. ICMS Mark 2 شامل يک گيرنده و پردازشگر سيگنال دريافتي اين سيستم است که در دماغهء* هواپيما نصب مي شود و وظيفه اش کشف ارتباطات داده هاي ارسالي توسط موشکهاي ضدهوايي دشمن است. سپس سيستم ICMS با کشف شدن خط ارتباط اطلاعاتي موشک با هواپيما، به جاي اطلاعات صحيح، اطلاعات نادرست ارسال مي‏کند و بدين طريق، هواپيما را از گزند موشک، مصون مي‎دارد. اين سيستم همچنين مي‏تواند رابطي باشد بين اطلاعات دريافت شده از ماموريت برنامه‏ريزي شدهء جديد و يک پايگاه زميني تحليل‏گر اين اطلاعات.

پيشرانه
در ميراژ 2000 از يک موتور توربوفن با مصرف کم، ساخت اسنکما به نام SNECMA M53-P2 استفاده شده است. اين موتور کششي برابر 64 کيلونيوتن در حالت خشک و 98 کيلونيوتن در حال استفاده از پس‏سوز ايجاد مي‏کند. ورودي‏هاي هواي موتور، به شکل نيم‏مخروطي بوده و هوا را به موتور که در مرکز بدنه تعبيه شده است هدايت مي‏کنند. بدين ترتيب، هوا به صورت مورب وارد موتور شده و فشار هواي کمتري بر موتور وارد وارد مي‏شود و اين باعث بهينه شدن هواي مورد نياز موتور مي‏شود.

برخي مشخصات فني

کشور سازنده: فرانسه
تيم سازنده: هواپيماسازي داسو، اسنکما و تامسون

ماموريت
Mirage 2000C: شکاري رهگير (دفاع هوايي)
Mirage 2000D: انجام دهندهء ماموريتهاي روزانه يا شبانه نظير «ممانعت کنندهء هوايي ميدان جنگ» (BAI)
ممانعت کنندهء هوايي ميدان جنگ = Battlefield Air Interdiction يا BAI

اولين پرواز
Mirage 2000C: مارس 1978
Mirage 2000D: فوريه 1991

ورود به خدمت در نيروي هوايي فرانسه
Mirage 2000C: تابستان 1983
Mirage 2000D: آوريل 1993

هواپيماهاي مشابه
Mirage III/5
کفير
ويگن

خدمه
يک نفر
در Mirage 2000N/D: دو نفر (يک نفر خلبان و يک نفر افسر افسر مهمات يا ناوبر)

ابعاد
طول: 14.36 متر (50 فوت و 3 اينچ)
فاصلهء دو نوک بالها: 9.13 متر (29 فوت و 5 اينچ)
ارتفاع: 5.30 متر



اوزان
وزن خالي: 7600 کيلوگرم (مدل C)
حداکثر وزن: 16500 کيلوگرم
حداکثر وزن تسليحات: 5900 کيلوگرم در مدل C و 6200 کيلوگرم در 9 جايگاه حمل مهمات در مدل D

پيشرانه
موتور توربوفن M53-P2 ساخت اسنکما

حداکثر سرعت
1.2 ماخ در ارتفاع پائين
2.2 ماخ در ارتفاع بالا

نرخ اوج‏گيري: 17000 متر بر دقيقه
سقف پروازي: 50 هزار فوت = 16500 متر

برد عملياتي
1475 کيلومتر با 4 بمب 250 کيلوگرمي
1850 کيلومتر با 2 مخزن سوخت خارجي قابل رهاشدن
3335 کيلومتر با حداکثر سوخت قابل بارگذاري، شامل 2 مخزن 1700 ليتري و 1 مخزن سوخت رهاشدني 1300 ليتري

قابليت سوختگيري هوايي: دارد


حجم سوخت
3950 ليتر در مخزن سوخت داخلي و تا 8000 ليتر به وسيلهء سوختگيري هوايي در مدل Mirage 2000C
3.1 تن در مخازن داخلي و تا 6.2 تن به وسيلهء سوختگيري هوايي در مدل Mirage 2000D

حسگرها
رادار رهگيري RDI، گيرندهء اخطار راداري (RWR)، سيستم پيشرفتهء هدفگيري تسليحات

مخازن سوخت قابل رهاسازي
مخزن سوخت 1700 ليتري به وزن 1358 کيلوگرم (افزايش 188 ناتيکال مايل در برد عملياتي)
مخزن سوخت 1300 ليتري به وزن 1038 کيلوگرم (افزايش 144 ناتيکال مايل در برد عملياتي)
 

Similar threads

بالا