جنون زیبایی در ایران ( اکیدا توصیه میکنم دخترا بخونن )

Hamid MB

مدیر تالار زنگ تفریح
مدیر تالار
کاربر ممتاز
جنون زیبایی در ایران !

زمانی، مسافری از غرب نوشته بود: "زیبایی زنان ایرانی چنان خیره‌کننده است که هوش از سر هر بیننده می‌رباید" ولی امروز چه چیز در ایران زیبا به شمار می‌رود؟ زیبا، هر آن چیزی ست که کانال‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند. زیبا، هر آن چیزی ست که در فیلم‌های هالیوود نشان داده می‌شود. امروز زنان ایرانی باور خود را به بی‌همتا بودن خویش از دست داده‌اند.

اشپیگل آنلاین (۱۹ آوریل) در گزارشی كه تنها به بخشی از زنان جامعه ی ایرانی و به ویژه تازه به دوران رسیده‌هایی اختصاص دارد كه در یك جامعه بی‌تولید و در یك اقتصاد بیمار، فقط مصرف می‌كنند و تصویری به شدت نادرست از زنان غربی و زندگی در غرب دارند، زیر عنوان كوتاه "جنون زیبایی در ایران" چنین می‌نویسد:
جنون زیبایی زیر روسری غوغا می‌كند. زنان ایرانی برای برنزه شدن تا مرز بیهوشی زیر آفتاب جزغاله می‌شوند و برای لاغر شدن جرعه جرعه سركه می‌نوشند. "یاسمین تیفنزه" از سالها پیش در ایران زندگی می‌كند و هنوز نمی‌تواند این همه را درك كند. به یادداشت‌هایی از او از سرزمین هزار و یك عمل بینی توجه كنید:
ممكن است در غرب درباره مانكن‌هایی كه به بیماری لاغری و سوء تغذیه دچار هستند، بحث شود. در ایران اما رژیم گرفتن و عمل‌ زیبایی، شیك و مد به شمار می‌رود. امكان ندارد زنان در ایران همدیگر را ملاقات كنند و یك برنامه رژیم غذایی رد و بدل نكنند و یا درباره آخرین عمل زیبایی كه انجام داده‌اند، حرف نزنند. زیبا بودن در ایران، یكی از وظایف اصلی زنان است. ولی واقعا چه چیز در ایران زیبا به شمار می‌رود؟ زیبا، هر آن چیزیست كه كانال‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند. زیبا، هر آن چیزیست كه در فیلم‌های هالیوود نشان داده می‌شود. و این همه در كشوری كه زنانش از قرنها پیش به دلیل زیبایی طبیعی‌شان زبانزد بوده‌اند. زمانی، مسافری از غرب چنین نوشته بود: "زیبایی زنان ایرانی چنان خیره‌كننده است كه هوش از سر بیننده می‌رباید". امروز اما زنان ایرانی باور خود را به بی‌همتا بودن خویش از دست داده‌اند. زنان ایران به دلیل حجابشان نمی‌توانند مانند زنان در كشورهای غربی ببالند. تنها چهره آنها، و بخش كوچكی از موی و پرهیب پیكرشان است كه در برابر بیگانه به نمایش در می‌آید. دختران روپوش مدرسه می‌پوشند و حق ندارند آرایش كنند و حتی به ناخن‌هایشان لاك بزنند، یا موهایشان را رنگ كنند و یا حتی ابروهایشان را بردارند. همه اینها را اما آنها پس از دوران مدرسه جبران می‌كنند و چندان احتیاط و حساسیتی هم در این راه به خرج نمی‌دهند. اگر كسی پولش را نداشته باشد، از روش‌هایی استفاده می‌كند كه در آلمان بیمارگونه ارزیابی می‌شوند: مثلا همراه با غذا سركه‌ای را می‌خورند كه خودشان درست كرده‌اند تا چربی با اسید جایگزین شود. علاوه بر این در روز چندین لیتر آب می‌نوشند چرا كه چربی باید به این وسیله از بدنشان خارج شود. به همه اینها یك ورزش شدیدا مبالغه‌آمیز نیز اضافه می‌شود. البته با موهای كاملا آرایش شده، صورت پودر و كرم مالیده و در فضایی كه بوی عطر و ادوكلن گران قیمت آن را پر كرده است.
امیر، یك مهندس پنجاه ساله از تهران می‌گوید: "فرقی نمی‌كند، در هر ساعتی كه به پارك بروم، زنان چنان بی عیب و نقص به نظر می‌رسند كه من همیشه از خودم می‌پرسم آخر اینها كی از خواب بلند شده‌اند؟ چنان بوی عطر می‌دهند كه من برای دویدن در پارك یك شال با خودم می‌برم، حتی در تابستان. البته آن را دور گردنم نمی‌بندم، بلكه جلوی بینی‌ام می‌گیرم تا مرا از موج عطری كه از سوی زنان متصاعد می‌شود، حفظ كند".

اگرچه تصور زنان ایرانی از زیبایی با تصوری كه مأموران امر به معروف و نهی از منكر از اخلاق دارند، هماهنگی ندارد، ولی حكومت از این نوع فرهنگ پرورش اندام حمایت می‌كند: در بسیاری از پاركها دستگاه‌های پرورش اندام قرار داده شده‌ است و مربی مخصوص زنان وجود دارد كه روزی یك ساعت آن هم رایگان به آنها تمرین می‌دهد. اخیرا پارك‌هایی مخصوص زنان ساخته شده‌ تا چشم نامحرم به آنها نیفتد. در این نوع پاركها زنان می‌توانند بدون حجاب حركت كنند. نیروهای انتظامی برای این پاركها زنان انتظامی را به كار می‌گمارد.
زنان ثروتمندتر اما پزشكانی را استخدام می‌كنند كه برای آنها برنامه غذایی تجویز می‌كند. یك رستوران زنجیره‌ای در ایران از چندی پیش حتی سه وعده منوی غذای رژیمی برای بانوان طبقه بالا ارائه می‌كند. زنانی كه از امكانات مالی كمتری برخوردار هستند، خودشان را در پلاستیك‌های مخصوص نگهداری مواد غذایی می‌پیچند و زیر آفتاب دراز می‌كشند تا چربی بدنشان آب شود.
آن پوست سپیدی كه روزی در ایران شیك به شمار می‌رفت، مدتهاست كه از مد افتاده است. زنان طبقات مختلف در یك مسابقه بی‌پایان تلاش می‌كنند به مؤثرترین شكل ممكن خودشان را برنزه كنند و برای این كار هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند. ( این یکیرو منم شدیدا قبول دارم بابا آخه برا چی برنزه میکنین آدم وحشت میکنه ) مثلا یكی از موادی كه می‌توان پوست خود را با آن برنزه كرد، مایه‌ای است كه از تركیب حنا و ماست به دست می‌آید. در سال گذشته، مخلوط روغن زیتون و قهوه سریعترین راه برنزه شدن به شمار می‌رفت. یك راه دیگر كه معجزه می‌كند این است كه در حال مالیدن روغن بچه به روی پوست، بر آن آب نمك پاشید!
زنان ناجی غریق از مد برنزه بسیار نگران هستند چرا كه زنان ساعت‌ها زیر نور خورشید دراز می‌كشند، بدون آنكه چیزی بخورند. این كار اغلب به اختلال در گردش خون منجر می‌شود. ناجیان غریق در محل‌های شنا همیشه از بلندگو اعلام می‌كنند كه بانوان باید دست كم یك بار در ساعت دوش آب سرد بگیرند و به اندازه كافی مایعات بنوشند. آنها می‌خواهند با این هشدار مجبور نشوند هر روز چند بار آمبولانس صدا بزنند. چند وقت پیش، جنون برنزه شدن تا آنجا پیش ‌رفت كه خانم‌ها پس از كلی شنا كردن زیر آفتاب، یك ساعت تمام هم روی نیمكت دراز ‌كشیدند تا حمام آفتاب بگیرند. البته چند نفر از آنها متأسفانه به شدت دچار آفتاب‌سوختگی شدند و حتی گفته می‌شود چند نفر هم جان خود را از دست دادند. هر زن ایرانی دوستی را می‌شناسد، یا دوست دوستش را، و یا دوستِ دوستِ دوستش را، كه بدنش این اندازه از آفتاب و گرما را نمی‌توانست تحمل كند. چندی پیش دولت دستور داد تمام این نیمكت‌ها را، البته به دلایل بهداشتی، جمع كنند.

عمل زیبایی در ایران به یك كار روزانه تبدیل شده است. همیشه و همه جا از آن حرف زده می‌شود. خیابان‌های تهران پر است از زنان و مردانی كه یك چسب زخم روی بینی‌شان دارند. از آنجا كه بسیاری از ایرانیان دماغشان بزرگ است، عمل بینی به یكی از معمول‌ترین عمل‌های زیبایی تبدیل شده است. در عین حال بزرگ كردن لب‌ها و برجسته كردن استخوان گونه‌ها و بزرگ كردن پستان‌ها نیز بسیار رایج است. رفع چربی بدن نیز بیش از پیش طرفدار پیدا می‌كند. از آنجا كه عمل زیبایی با هزینه همراه است، حتی برخی پدران اتومبیل خود را می‌فروشند تا دخترشان بتواند دماغش را مانند مدل‌های مجله‌های زیبایی عمل كند.
آرایشگاه‌های زنانه و مردانه در ایران جدا هستند. به همین دلیل سالن‌های آرایش زنانه به استودیوهای زیبایی تبدیل شده‌اند كه زنان می‌توانند یك روز تمام در آنها بدون هر مشكلی بسر آورند. كم نیستند سالن‌های آرایش و زیبایی كه حتی سه طبقه هستند زیرا اغلب پیش می‌آید كه همه مشتریان چند بار در هفته تمامی روز در آنجا می‌مانند. مثلا برای اینكه لاك ناخن‌های یك خانم باید با لباس شب‌اش جور در بیاید. البته با این شكل و شمایل آنها در مجالس بزم خصوصی و پنهان ظاهر می‌شوند.

اغلب بانوان موهای خود را مطابق الگوی غربی طلایی می‌كنند كه متأسفانه با تركیب رنگ موی زنان ایرانی، نه بلوند بلكه زرد می‌شود. از آنجا كه خانم‌ها فقط می‌توانند چتری و جلوزلفی خود را از زیر روسری به نمایش بگذارند، آن را با اسپری فراوان پوش می‌دهند و بالا می‌برند.
بالاخره همه چیز حاضر می‌شود: با پوست به شدت قهوه‌ای شده، وزنی به طور متوسط حدود چهل و پنج كیلو، آرایش خشك هالیوودی و كفش‌هایی با پاشنه پانزده سانتی واقعا هم زنان ایرانی با الگوهای غربی‌شان تقریبا هیچ تفاوتی ندارند. اما فقط تقریبا! چرا كه زنان در غرب واقعا این شكلی نیستند!


متنی رو كه از نظر گذراندید مبحثی است كه اخیرا پست های هزاران سایت و وبلاگ ایرانی رو پوشش داده و بدینصورت نگاه انتقادآمیز اشپیگل رو بعنوان یك معضل اجتماعی مطرح كرده اند. شاید نقد مسئله ی زیبایی زنان و دختران در ایران بیش از حد اغراق آمیز بود ولی تا اندازه ای هم حاكی از یكسری واقعیت های ملموس بود كه البته با احتساب نتایج اجتماعی متعددی كه در بر خواهد داشت مسلما شامل همه ی زنان و دختران فهیم ایرانی نیست و نخواهد بود ...
چون نباید این اصل را فراموش کنیم که وجهه ی زن ایرانی اینقدر محترم و با ارزش هست که نیازی به اینجور كارها، كه نمودی از تظاهر و چشم و هم چشمی رو در خودش داره نیست و مسلما نباید آراستگی ظاهر رو با جلف بودن و جلب توجه کردن یا خودنمایی افراطی اشتباه گرفت!
ولی براستی چرا باید خواسته یا ناخواسته بگونه ای عمل كنیم كه دستاویزی بشیم برای مطبوعات خارجی كه این چنین بی رحمانه، چهره ی معصوم و بی آلایش زن ایرانی رو زیر سوال ببرند ؟!

 

پدر درار

اخراجی موقت
خیلی خوب بود
منم همیشه با خودم میگم آخه چرا این دخترا فکر میکنن با آرایش سنگین و برنزه کردن بهتر میشن . اون مش کردن که اصلا نگو فاجعس .
باور کنین خیلی با آرایش معمولی و طبیعی بهترین

خیلی خیلی ممنون :gol:
 

sambol

عضو جدید
چرا؟

چرا؟

به نظر من هم ما نباید جوری رفتار کنیم که غریبه ها به خودشون جرات بدن این طوری عقل ما رو زیر سوال ببرن؛من هم با آرایش شدید خانم ها کاملا مخالفم و این کار رو اشتباه میدونم ولی باید قبول کنیم که همه ی زن های ایرانی نه این قدر وقت دارند که از این کار ها بکنن و نه خوششون میاد؛بعلاوه هنوز ایرانی ها به مسائل مذهبی اعتقاد دارند که بهشون اجازه نمیده که هر کار نادرستی رو انجام بدن،من واقعا به این موضوع اعتقاد دارم!!!! ;)
ولی خدا وکیلی این برنزه کردن از نظر من هم خیلی ضایع است!!! :biggrin:
 

خانومي

عضو فعال
کاربر ممتاز
آخه من اينو قبلا خونده بودم به خاطر همين به اين سادگي گفتم
اصلا خوشم نمياد كسي در مورد دختراي ايران اينجوري فكر كنه...
 

pooneh12345

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه چیزایی هست که نمیشه هرجایی گفت
و من میترسم با گفتنشون یه عده سوء استفاده کنن عده ای متلک بگن و بعضی ها کلی بهشون بر بخوره
اما خب گمونم اگه بخوام در لفافه حرفمو بگم اینجوری بشه که
ما همه مون مسئول این چیزایی هستیم که تو جامعه پیش میاد
اول از همه خانواده هامون که ما بچه هارو اینجوری پرورش میدن و بعد اطرافیان
واقعا اگه هر مردی به زن خودش قناعت میکرد و چشم چرونی نمی کرد و یا هر پسر جوونی جایه اینکه دنبال دوس دختر باشه یه همسر خوب پیدا میکرد بازم اینجوری میشد؟بازهم دخترا و زنها دنبال این بودن که اینجوری دلبری کنن؟
لطفا خودتون قضاوت کنین(از حرفام اینجوری برداشت نکنین که دخترا خالی از عیبن نه ما خیلی از دخترا رو هم میبینیم که اینجوری نیستن و همین جور خیلی از پسرا که واقعا سر به راهن و این نشون دهنده عزت و کرامت نفسشونه)
 

Anooshe

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی از متنی که گذاشتی
این متن حاکی از یسری واقعیت های تلخیه که وجود داره متاسفانه و بهتر که نمیشه داره بدترم میشه من خودم یه دخترم ولی هر روز دارم بیشتر تعجب میکنم بخاطر اغراق وغلظتی که تو آرایش هم سن و سالام و خیلی کوچکتر از خودم میبینم
همین دیروز با یه دوستی چند ساعتی رو مجبور بودم همراه باشم بقدری پوست صورتش رو بد رنگ(برنز)کرده بود که من خجالت میکشیدم کنارش راه برم و انقدر تو راه بهش متلک های زشتی انداختن که...

خب مگه یه آرایش معمولی و روزانه چشه که آدما با خودشون اینطوری میکنن
اگه این همه محدودیت تو جامعمون وجود نداشت چه دختر چه پسر به سمت چنین کارایی واسه بروز دادن خودشون نمیرفتن
 

امیر Amir

عضو جدید
وقتی عقل نباشد جان در عذاب است...
طرف فکر کرده اگر مثلا مدل ابروش فلان جور باشه....
بوت بپوشه...یا اصلا الان که تابستونه مدل تابستونو دنبال بکنه توجه کسی بهش جلب میشه...

اکثرا اینجوری شدند ...مصرف کننده های بی خاصیتی که فقط پولهای میلیاردی مملکت رو میدن به شرکتهای چینی که اشغال هایی که میسازند رو بخرند...

تهران پایتخت عمل بینی

ایرانی مرکز بیشترین استفاده از لوازم ارایشی...

مضحکه...متاسفم که از کنارم چنین آمهای رد میشن...

یک توریست المانی که یک خانمی هم بود..میگفت چقدر دخترای شما ارایش میکنند....
تو ایران بر عکسه...:biggrin:
وقتی جوونن و زیبایی جونی دارند به خودشون میرسند و صورت رو خراب میکنند وقتی که میرن روی 35 سال دیگه صورت شادابی شو از دست میده دست از ارایش بر میدارند...


خداوندا من رو لااقل نجات بده از شر جاهلان.
 

امیر Amir

عضو جدید
جنون زیبایی در ایران !

زمانی، مسافری از غرب نوشته بود: "زیبایی زنان ایرانی چنان خیره‌کننده است که هوش از سر هر بیننده می‌رباید" ولی امروز چه چیز در ایران زیبا به شمار می‌رود؟ زیبا، هر آن چیزی ست که کانال‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند. زیبا، هر آن چیزی ست که در فیلم‌های هالیوود نشان داده می‌شود. امروز زنان ایرانی باور خود را به بی‌همتا بودن خویش از دست داده‌اند.

اشپیگل آنلاین (۱۹ آوریل) در گزارشی كه تنها به بخشی از زنان جامعه ی ایرانی و به ویژه تازه به دوران رسیده‌هایی اختصاص دارد كه در یك جامعه بی‌تولید و در یك اقتصاد بیمار، فقط مصرف می‌كنند و تصویری به شدت نادرست از زنان غربی و زندگی در غرب دارند، زیر عنوان كوتاه "جنون زیبایی در ایران" چنین می‌نویسد:
جنون زیبایی زیر روسری غوغا می‌كند. زنان ایرانی برای برنزه شدن تا مرز بیهوشی زیر آفتاب جزغاله می‌شوند و برای لاغر شدن جرعه جرعه سركه می‌نوشند. "یاسمین تیفنزه" از سالها پیش در ایران زندگی می‌كند و هنوز نمی‌تواند این همه را درك كند. به یادداشت‌هایی از او از سرزمین هزار و یك عمل بینی توجه كنید:
ممكن است در غرب درباره مانكن‌هایی كه به بیماری لاغری و سوء تغذیه دچار هستند، بحث شود. در ایران اما رژیم گرفتن و عمل‌ زیبایی، شیك و مد به شمار می‌رود. امكان ندارد زنان در ایران همدیگر را ملاقات كنند و یك برنامه رژیم غذایی رد و بدل نكنند و یا درباره آخرین عمل زیبایی كه انجام داده‌اند، حرف نزنند. زیبا بودن در ایران، یكی از وظایف اصلی زنان است. ولی واقعا چه چیز در ایران زیبا به شمار می‌رود؟ زیبا، هر آن چیزیست كه كانال‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند. زیبا، هر آن چیزیست كه در فیلم‌های هالیوود نشان داده می‌شود. و این همه در كشوری كه زنانش از قرنها پیش به دلیل زیبایی طبیعی‌شان زبانزد بوده‌اند. زمانی، مسافری از غرب چنین نوشته بود: "زیبایی زنان ایرانی چنان خیره‌كننده است كه هوش از سر بیننده می‌رباید". امروز اما زنان ایرانی باور خود را به بی‌همتا بودن خویش از دست داده‌اند. زنان ایران به دلیل حجابشان نمی‌توانند مانند زنان در كشورهای غربی ببالند. تنها چهره آنها، و بخش كوچكی از موی و پرهیب پیكرشان است كه در برابر بیگانه به نمایش در می‌آید. دختران روپوش مدرسه می‌پوشند و حق ندارند آرایش كنند و حتی به ناخن‌هایشان لاك بزنند، یا موهایشان را رنگ كنند و یا حتی ابروهایشان را بردارند. همه اینها را اما آنها پس از دوران مدرسه جبران می‌كنند و چندان احتیاط و حساسیتی هم در این راه به خرج نمی‌دهند. اگر كسی پولش را نداشته باشد، از روش‌هایی استفاده می‌كند كه در آلمان بیمارگونه ارزیابی می‌شوند: مثلا همراه با غذا سركه‌ای را می‌خورند كه خودشان درست كرده‌اند تا چربی با اسید جایگزین شود. علاوه بر این در روز چندین لیتر آب می‌نوشند چرا كه چربی باید به این وسیله از بدنشان خارج شود. به همه اینها یك ورزش شدیدا مبالغه‌آمیز نیز اضافه می‌شود. البته با موهای كاملا آرایش شده، صورت پودر و كرم مالیده و در فضایی كه بوی عطر و ادوكلن گران قیمت آن را پر كرده است.
امیر، یك مهندس پنجاه ساله از تهران می‌گوید: "فرقی نمی‌كند، در هر ساعتی كه به پارك بروم، زنان چنان بی عیب و نقص به نظر می‌رسند كه من همیشه از خودم می‌پرسم آخر اینها كی از خواب بلند شده‌اند؟ چنان بوی عطر می‌دهند كه من برای دویدن در پارك یك شال با خودم می‌برم، حتی در تابستان. البته آن را دور گردنم نمی‌بندم، بلكه جلوی بینی‌ام می‌گیرم تا مرا از موج عطری كه از سوی زنان متصاعد می‌شود، حفظ كند".

اگرچه تصور زنان ایرانی از زیبایی با تصوری كه مأموران امر به معروف و نهی از منكر از اخلاق دارند، هماهنگی ندارد، ولی حكومت از این نوع فرهنگ پرورش اندام حمایت می‌كند: در بسیاری از پاركها دستگاه‌های پرورش اندام قرار داده شده‌ است و مربی مخصوص زنان وجود دارد كه روزی یك ساعت آن هم رایگان به آنها تمرین می‌دهد. اخیرا پارك‌هایی مخصوص زنان ساخته شده‌ تا چشم نامحرم به آنها نیفتد. در این نوع پاركها زنان می‌توانند بدون حجاب حركت كنند. نیروهای انتظامی برای این پاركها زنان انتظامی را به كار می‌گمارد.
زنان ثروتمندتر اما پزشكانی را استخدام می‌كنند كه برای آنها برنامه غذایی تجویز می‌كند. یك رستوران زنجیره‌ای در ایران از چندی پیش حتی سه وعده منوی غذای رژیمی برای بانوان طبقه بالا ارائه می‌كند. زنانی كه از امكانات مالی كمتری برخوردار هستند، خودشان را در پلاستیك‌های مخصوص نگهداری مواد غذایی می‌پیچند و زیر آفتاب دراز می‌كشند تا چربی بدنشان آب شود.
آن پوست سپیدی كه روزی در ایران شیك به شمار می‌رفت، مدتهاست كه از مد افتاده است. زنان طبقات مختلف در یك مسابقه بی‌پایان تلاش می‌كنند به مؤثرترین شكل ممكن خودشان را برنزه كنند و برای این كار هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند. ( این یکیرو منم شدیدا قبول دارم بابا آخه برا چی برنزه میکنین آدم وحشت میکنه ) مثلا یكی از موادی كه می‌توان پوست خود را با آن برنزه كرد، مایه‌ای است كه از تركیب حنا و ماست به دست می‌آید. در سال گذشته، مخلوط روغن زیتون و قهوه سریعترین راه برنزه شدن به شمار می‌رفت. یك راه دیگر كه معجزه می‌كند این است كه در حال مالیدن روغن بچه به روی پوست، بر آن آب نمك پاشید!
زنان ناجی غریق از مد برنزه بسیار نگران هستند چرا كه زنان ساعت‌ها زیر نور خورشید دراز می‌كشند، بدون آنكه چیزی بخورند. این كار اغلب به اختلال در گردش خون منجر می‌شود. ناجیان غریق در محل‌های شنا همیشه از بلندگو اعلام می‌كنند كه بانوان باید دست كم یك بار در ساعت دوش آب سرد بگیرند و به اندازه كافی مایعات بنوشند. آنها می‌خواهند با این هشدار مجبور نشوند هر روز چند بار آمبولانس صدا بزنند. چند وقت پیش، جنون برنزه شدن تا آنجا پیش ‌رفت كه خانم‌ها پس از كلی شنا كردن زیر آفتاب، یك ساعت تمام هم روی نیمكت دراز ‌كشیدند تا حمام آفتاب بگیرند. البته چند نفر از آنها متأسفانه به شدت دچار آفتاب‌سوختگی شدند و حتی گفته می‌شود چند نفر هم جان خود را از دست دادند. هر زن ایرانی دوستی را می‌شناسد، یا دوست دوستش را، و یا دوستِ دوستِ دوستش را، كه بدنش این اندازه از آفتاب و گرما را نمی‌توانست تحمل كند. چندی پیش دولت دستور داد تمام این نیمكت‌ها را، البته به دلایل بهداشتی، جمع كنند.

عمل زیبایی در ایران به یك كار روزانه تبدیل شده است. همیشه و همه جا از آن حرف زده می‌شود. خیابان‌های تهران پر است از زنان و مردانی كه یك چسب زخم روی بینی‌شان دارند. از آنجا كه بسیاری از ایرانیان دماغشان بزرگ است، عمل بینی به یكی از معمول‌ترین عمل‌های زیبایی تبدیل شده است. در عین حال بزرگ كردن لب‌ها و برجسته كردن استخوان گونه‌ها و بزرگ كردن پستان‌ها نیز بسیار رایج است. رفع چربی بدن نیز بیش از پیش طرفدار پیدا می‌كند. از آنجا كه عمل زیبایی با هزینه همراه است، حتی برخی پدران اتومبیل خود را می‌فروشند تا دخترشان بتواند دماغش را مانند مدل‌های مجله‌های زیبایی عمل كند.
آرایشگاه‌های زنانه و مردانه در ایران جدا هستند. به همین دلیل سالن‌های آرایش زنانه به استودیوهای زیبایی تبدیل شده‌اند كه زنان می‌توانند یك روز تمام در آنها بدون هر مشكلی بسر آورند. كم نیستند سالن‌های آرایش و زیبایی كه حتی سه طبقه هستند زیرا اغلب پیش می‌آید كه همه مشتریان چند بار در هفته تمامی روز در آنجا می‌مانند. مثلا برای اینكه لاك ناخن‌های یك خانم باید با لباس شب‌اش جور در بیاید. البته با این شكل و شمایل آنها در مجالس بزم خصوصی و پنهان ظاهر می‌شوند.

اغلب بانوان موهای خود را مطابق الگوی غربی طلایی می‌كنند كه متأسفانه با تركیب رنگ موی زنان ایرانی، نه بلوند بلكه زرد می‌شود. از آنجا كه خانم‌ها فقط می‌توانند چتری و جلوزلفی خود را از زیر روسری به نمایش بگذارند، آن را با اسپری فراوان پوش می‌دهند و بالا می‌برند.
بالاخره همه چیز حاضر می‌شود: با پوست به شدت قهوه‌ای شده، وزنی به طور متوسط حدود چهل و پنج كیلو، آرایش خشك هالیوودی و كفش‌هایی با پاشنه پانزده سانتی واقعا هم زنان ایرانی با الگوهای غربی‌شان تقریبا هیچ تفاوتی ندارند. اما فقط تقریبا! چرا كه زنان در غرب واقعا این شكلی نیستند!


متنی رو كه از نظر گذراندید مبحثی است كه اخیرا پست های هزاران سایت و وبلاگ ایرانی رو پوشش داده و بدینصورت نگاه انتقادآمیز اشپیگل رو بعنوان یك معضل اجتماعی مطرح كرده اند. شاید نقد مسئله ی زیبایی زنان و دختران در ایران بیش از حد اغراق آمیز بود ولی تا اندازه ای هم حاكی از یكسری واقعیت های ملموس بود كه البته با احتساب نتایج اجتماعی متعددی كه در بر خواهد داشت مسلما شامل همه ی زنان و دختران فهیم ایرانی نیست و نخواهد بود ...
چون نباید این اصل را فراموش کنیم که وجهه ی زن ایرانی اینقدر محترم و با ارزش هست که نیازی به اینجور كارها، كه نمودی از تظاهر و چشم و هم چشمی رو در خودش داره نیست و مسلما نباید آراستگی ظاهر رو با جلف بودن و جلب توجه کردن یا خودنمایی افراطی اشتباه گرفت!
ولی براستی چرا باید خواسته یا ناخواسته بگونه ای عمل كنیم كه دستاویزی بشیم برای مطبوعات خارجی كه این چنین بی رحمانه، چهره ی معصوم و بی آلایش زن ایرانی رو زیر سوال ببرند ؟!


آنلی برنزه

مگه چشونه خیلی هم خشکل میشن

طرف یکساعت اومده از مضرات برنزه کردن گفته...

اون وقت این رو ببین تو جواب چی گفته...:redface::redface::redface::redface:

مسخره نیست؟؟؟؟

 

نگين...NeGiN سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی از متنی که گذاشتی
این متن حاکی از یسری واقعیت های تلخیه که وجود داره متاسفانه و بهتر که نمیشه داره بدترم میشه من خودم یه دخترم ولی هر روز دارم بیشتر تعجب میکنم بخاطر اغراق وغلظتی که تو آرایش هم سن و سالام و خیلی کوچکتر از خودم میبینم
همین دیروز با یه دوستی چند ساعتی رو مجبور بودم همراه باشم بقدری پوست صورتش رو بد رنگ(برنز)کرده بود که من خجالت میکشیدم کنارش راه برم و انقدر تو راه بهش متلک های زشتی انداختن که...

خب مگه یه آرایش معمولی و روزانه چشه که آدما با خودشون اینطوری میکنن
اگه این همه محدودیت تو جامعمون وجود نداشت چه دختر چه پسر به سمت چنین کارایی واسه بروز دادن خودشون نمیرفتن
من موندم خداييش چه ربطي به محدوديت جامعه داره
قبول كنيد كه ايراني ها توي خيلي از مسائل فرهنگ درست و حسابي ندارن و چيزايي براشون ارزشه كه توي 99999999999999999999/99 درصد جهان درك كامل از مسائلي نظير اين وجود داره

توي كل جهان تمام زنان بعد از رسيدن به سن كهولت تازه شروع به آرايش مي كنن كه سعي كنن اينجوري نقايصشون رو بپوشونن ولي توي ايران ما دختره 10 ساله ( حالا سن پايينترش هم هست ديگه شما بفرماييد ) چنان آرايشي مي كنه كه بيا و ببين و نتيجه اش هم اين ميشه كه پوست زيباي دوران جواني سير نزولي خوشو طي مي كنه
تازه نكته ي جالب تري هم هست همين آدما وقتي يه كم سن ازشون گذشت آرايش بي آرايش چون اون پوست ديگه تاريخ مصرفش گذشته كاري هم نمي شه كرد باهاش :w15:
البته فكر كنم بيش تر از اينكه بگيد محدوديت جامعه بهتره بگيد سطح پايين فرهنگ مردممون و عدم اعتماد به نفس دخترا و پسرامون
 

امیر Amir

عضو جدید
من موندم خداييش چه ربطي به محدوديت جامعه داره
قبول كنيد كه ايراني ها توي خيلي از مسائل فرهنگ درست و حسابي ندارن و چيزايي براشون ارزشه كه توي 99999999999999999999/99 درصد جهان درك كامل از مسائلي نظير اين وجود داره

توي كل جهان تمام زنان بعد از رسيدن به سن كهولت تازه شروع به آرايش مي كنن كه سعي كنن اينجوري نقايصشون رو بپوشونن ولي توي ايران ما دختره 10 ساله ( حالا سن پايينترش هم هست ديگه شما بفرماييد ) چنان آرايشي مي كنه كه بيا و ببين و نتيجه اش هم اين ميشه كه پوست زيباي دوران جواني سير نزولي خوشو طي مي كنه
تازه نكته ي جالب تري هم هست همين آدما وقتي يه كم سن ازشون گذشت آرايش بي آرايش چون اون پوست ديگه تاريخ مصرفش گذشته كاري هم نمي شه كرد باهاش :w15:
البته فكر كنم بيش تر از اينكه بگيد محدوديت جامعه بهتره بگيد سطح پايين فرهنگ مردممون و عدم اعتماد به نفس دخترا و پسرامون

یک نظر درست درمون بالاخره یکی داد...صلوات...:gol:
 

pme

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام! خيلي جالب و آموزنده بود!;)
با نظر نگين جون موافقم ، آخه چرا وقتي خودمون مي تونيم بدون استفاده بيش از حد از لوازم آرايش زيبا باشيم بايد از اين مواد شيميايي استفاده كنيم كه نه تنها زيبا تر نمي شيم خيلي مصنوعي تر و مضحك تر مي شيم!:w19: هر چيزي به وقتش!
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به نظر من هم ما نباید جوری رفتار کنیم که غریبه ها به خودشون جرات بدن این طوری عقل ما رو زیر سوال ببرن؛من هم با آرایش شدید خانم ها کاملا مخالفم و این کار رو اشتباه میدونم ولی باید قبول کنیم که همه ی زن های ایرانی نه این قدر وقت دارند که از این کار ها بکنن و نه خوششون میاد؛بعلاوه هنوز ایرانی ها به مسائل مذهبی اعتقاد دارند که بهشون اجازه نمیده که هر کار نادرستی رو انجام بدن،من واقعا به این موضوع اعتقاد دارم!!!! ;)
ولی خدا وکیلی این برنزه کردن از نظر من هم خیلی ضایع است!!! :biggrin:

بر خلاف شما من فکر می کنم اعتقاد جوون ها به مسائل مذهبی بسیار کمتر از اونچه هست که شما فکر می کنید
اگر اعتقاد مذهبی وجود داشت همچین مقاله ای در مورد دخترای ایرانی نوشته نمی شد!

خودم شخصا توی محیط دانشگاه و دیگر محافل اجتماعی به فراوانی دیدم که جوون ها چه طور مذهب رو مسخره می کنن
چیزی که اسمش رو توهین به مقدسات می ذارن امروزه به فراوانی شاهدشم

البته افرادی هم هستن که اعتقاد دارن و کم هم نیستن
ولی رفتارهای خشک مذهبی بعضی از همین معتقدین دامن به تنفر جوون ها از دین زده
موفق باشید
 

di4mond

عضو جدید
من هم با آرایش مخالفم..
شایسته یک انسان با شخصیت نیست که با آرایش خودش رو جلوه دار کنه، هم دختر هم پسر.
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من موندم خداييش چه ربطي به محدوديت جامعه داره
قبول كنيد كه ايراني ها توي خيلي از مسائل فرهنگ درست و حسابي ندارن و چيزايي براشون ارزشه كه توي 99999999999999999999/99 درصد جهان درك كامل از مسائلي نظير اين وجود داره

توي كل جهان تمام زنان بعد از رسيدن به سن كهولت تازه شروع به آرايش مي كنن كه سعي كنن اينجوري نقايصشون رو بپوشونن ولي توي ايران ما دختره 10 ساله ( حالا سن پايينترش هم هست ديگه شما بفرماييد ) چنان آرايشي مي كنه كه بيا و ببين و نتيجه اش هم اين ميشه كه پوست زيباي دوران جواني سير نزولي خوشو طي مي كنه
تازه نكته ي جالب تري هم هست همين آدما وقتي يه كم سن ازشون گذشت آرايش بي آرايش چون اون پوست ديگه تاريخ مصرفش گذشته كاري هم نمي شه كرد باهاش :w15:
البته فكر كنم بيش تر از اينكه بگيد محدوديت جامعه بهتره بگيد سطح پايين فرهنگ مردممون و عدم اعتماد به نفس دخترا و پسرامون

اونایی که می گن به خاطر محدودیت جامعه هست بعد روانشناسی اثبات شدش رو در نظر می گیرن ...!
من اگر مثلا توی یه اتاقی که چند تا جوون داخلشن بگم هر کس مثلا این چراغ رو خاموش روشن کرد تنبیه می شه می دونید نتیجش چیه؟
وقتی من نیستم اینقدر اون چراغ رو روشن خاموش می کنن تا بسوزه!
امید وارم منظورم رو متوجه شید

نکته ی دیگه اینگه فرهنگ خود به خود به وجود نمیاد
آموزه های دوره ی کودکی و نصایح خانواده که در قالب فرهنگ درون ما ایجاد می شن بخشی از سیر تکامل فرهنگی یک شخص رو در بر می گیرن.

فرهنگ سازی وظیفه ی نهاد های فرهنگی و در نتیجه دولت هست
چرا؟
چون دولت پول و قدرت داره (موارد لازم برای تبلیغ و فرهنگ سازی)
از این توضیحات گذشته قانون اساسی بهترین دلیل برای اثبات این حرفم هست که فرهنگ سازی رو وظیفه ی دولت می دونه
دولت هم فرهنگ سازی می کنه در بعضی بخش ها مثلا همین فیلم های کارتونی در مورد راهنمایی رانندگی یا ایمنی ولی این ها کافی نیستند ...!

در ضمن ممنون می شم بگید این آمار 99.99999999999999999999 رو از کجا آوردین ;)

حرفای دیگرتون در مورد سن آرایش و ... کاملا درست هستن و موافقم
موفق باشید
 

afa

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقدام بعضی از این خانوم ها مسخره است ....
البته میل به زیبایی در خانوم ها یه امر طبیعیه ، اما اینجا جای تعجب داره که این روزا
آقایون هم به جمع این مجنونان اضافه شدن ...... اینا دیگه چرا ؟
هر چیزی حدی داره !
افراط ممنوع !
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز

بر خلاف شما من فکر می کنم اعتقاد جوون ها به مسائل مذهبی بسیار کمتر از اونچه هست که شما فکر می کنید
اگر اعتقاد مذهبی وجود داشت همچین مقاله ای در مورد دخترای ایرانی نوشته نمی شد!

خودم شخصا توی محیط دانشگاه و دیگر محافل اجتماعی به فراوانی دیدم که جوون ها چه طور مذهب رو مسخره می کنن
چیزی که اسمش رو توهین به مقدسات می ذارن امروزه به فراوانی شاهدشم

البته افرادی هم هستن که اعتقاد دارن و کم هم نیستن
ولی رفتارهای خشک مذهبی بعضی از همین معتقدین دامن به تنفر جوون ها از دین زده
موفق باشید

سلام دوست بزرگوارم.
نميدونم قبول دارين كه ايران از جامعه اي با بافت سنتي تشكيل شده يا نه؟!
توي بافتهاي سنتي معمولا اعتقادات دير عوض ميشن و خرافات دير به فراموشي سپرده ميشن.
مثلا ما هنوز داريم كسايي كه حرفايي مزنن كه ادم ميشنوه خندش ميگيره ..
حالا هدفم از گفتن اين حرفها چي بود.
جامعه ي ما داراي يك دوگانگي ارزشي شده و بس.
از يك طرف دين و اعتقادات به يك جوون ميگه ساده گشتن پسنديده تر از زيبايي مصنوعي است و از يك طرف جوون جامعه رو ميبيه كه كلمه ي مد در اون بيداد ميكنه!
در واقع كسي كه ژل به سر نماله يا كسي كه موهاشو رنگ نكنه خودتون ميدونيد چه اسمهايي براش گذاشته ميشه!
الان توي جامعه ي ما چشم هم چشمي بيداد ميكنه كه من به عنوان يك جوون شاهد و ناظر اون هستم.
صغري خانم ميره مانتو ي تنگ و شلوار كوتاه و تيغ خورده ميخره پس همسايه ي بغلي جا مونده از اين مسابقه...
از يك طرف نميتونه از زيبا گشتن (كه اهدافي داره براي خودش) بگذره و از طرفي دينش و آئينش بهش ميگه نبايد اينكارارو كرد.
اين يعني دوگانگي ارزشي كه دليلي بر بي ديني جووناي ما نداره.
اينكه اين چيزا توي جامعه تبليغ ميشه و مد ميشه فكر نميكنم دليلي بر بي ديني جوونا باشه بلكه ايراد از مبلغان اونه و كسي كه به فكر فرهنگ سازي نيست.
من نميدونم از نظر شما دوست خوبم توهين به مقدسات چي تلقي ميشه اما من فكر ميكنم و ميبينم كه اعتقادات جووناي ما هنوز وجود داره و هنوز دخترا و پسراي ما با ارايشهاي غليظ در مراسم هاي مختلف كه يكيش شب قدره شركت ميكنن..

اونایی که می گن به خاطر محدودیت جامعه هست بعد روانشناسی اثبات شدش رو در نظر می گیرن ...!
من اگر مثلا توی یه اتاقی که چند تا جوون داخلشن بگم هر کس مثلا این چراغ رو خاموش روشن کرد تنبیه می شه می دونید نتیجش چیه؟
وقتی من نیستم اینقدر اون چراغ رو روشن خاموش می کنن تا بسوزه!
امید وارم منظورم رو متوجه شید

نکته ی دیگه اینگه فرهنگ خود به خود به وجود نمیاد
آموزه های دوره ی کودکی و نصایح خانواده که در قالب فرهنگ درون ما ایجاد می شن بخشی از سیر تکامل فرهنگی یک شخص رو در بر می گیرن.

فرهنگ سازی وظیفه ی نهاد های فرهنگی و در نتیجه دولت هست
چرا؟
چون دولت پول و قدرت داره (موارد لازم برای تبلیغ و فرهنگ سازی)
از این توضیحات گذشته قانون اساسی بهترین دلیل برای اثبات این حرفم هست که فرهنگ سازی رو وظیفه ی دولت می دونه
دولت هم فرهنگ سازی می کنه در بعضی بخش ها مثلا همین فیلم های کارتونی در مورد راهنمایی رانندگی یا ایمنی ولی این ها کافی نیستند ...!

در ضمن ممنون می شم بگید این آمار 99.99999999999999999999 رو از کجا آوردین ;)

حرفای دیگرتون در مورد سن آرایش و ... کاملا درست هستن و موافقم
موفق باشید
در مورد فرهنگ سازي و كوتاهي ها كه ميفرماييد حق كاملا با شماس .
در مورد ايجاد كردن حساسيت در يك موضوع خاص هم با شما موافقم اما الان مگر حساسيتي وجود دارد؟!
به خدا ديگه چيزي از حجاب نمونده!
روسري كه عرضش به 5 سانت و طولش به 8 سانت نميرسه روسريه؟!
شلواري كه اقصي نقاطش با تيغ صورت زني پدر دختران گرامي تيكه تيكه شده شلوار حساب ميشه مگه؟!
مانتويي كه فقط تا روي شيكم اونهم به زور پايين مياد و قطرش نصف قطر شيكم دختران گراميست مانتو حساب ميشه مگه؟!
كفش هم كه نگم بهتره چون هر روز در حال توسعه و به روز شدنه!
خوب اينا حجاب نيس و اصلا حساسيتي وجود نداره كه بخواد اين موضوع وخيم تر بشه ... پس چرا اين چند سال اين رويه متوقف نشده ؟!
كودوم كشوري توي دنياس كه اينقد مردمش بد بگردن؟!
ولله من جوامع اروپايي رو و حتي امريكايي رو ميبينم اينقد بي حجابي نميبينم تا توي خيابوناي وطن!!
توي جوامع اروپايي خيلي كم پيش مياد لباسهاي كوتاه پوشيده بشه و اغلب خانوماي 30 سال به بالا هم كه كاملا پوشيده تردد ميكنن اما متاسفانه در ايران مسابقه ي رواج پيدا كرده كه فوقولاده در بالارفتن امار فحشا در جامعه كمك كرده!
 

mohaghegh64

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی بحث خوبی هست
درد دل خیلی ها فکر کنم باشه
امروز داشتم شبکه 4 را نگاه میکردم . خانمی داشت در مورد لباس های مادها و پارسها صحبت میکرد
واقعا شگفت زده شدک چه حجاب قشنگی هم آقایون هم خانمها و
چه آرایشی؟؟؟!!
خیلی دوست دارم تو اون روزها زندگی میکردم ولباس آریایی تنم میکردم
و لی حیف که در عصر مد سر میکنم !!!!!
دوست داشتم در عصر فرهنگ زندگی کنم
 

امیر Amir

عضو جدید
مشکل از این جاست که وقتی تو مترو یا خیابون راه میری جدا از آرایش استیل و ساختار کلی فیزیک دخترای ایرانی حالا منهای قدهای نسبتا رشیدشون زیبا هستن...

من که پسر هستم گاهی وقتها کرم ضد آقتاب میزنم بصورت خودم احساس میکنم دارم خفه میشم...حالا وای به حال این جماعت که...مواد شیمیایی+رنگ شیمیایی+اسانس+و و و کوفت دیگه میزنند میان بیرون...
بیخیال بابا بزار همینجوری باشند...دیگه تو خیابونا باید سوژه ای برای دید زدن باشه...همش که نمیشه ویترین مغازه نگاه کرد....:biggrin:;)
 

tiny memar

عضو جدید
ببينيد من خودم از كسايي هستم كه آرايش نميكنم و ساده لباس مي پوشم اما خوب، ولي اصلا از مد پيروي نمي كنم و معمولا بخاطر خوش اخلاقيم دوست داشتني هستم با اين وجود كه كلا خوشكل هستم و نيازي به آرايش ندارم ... ميدونين ميخوام چي بگم مسئله اصلي اينكه دخترا اين روز ها به آرايش و تيپ روز اهميت ميدند خودشون هستن ، هر كس غير از اين باشه معمولا امل يا بدتيپ و ... نام نهاده ميشه و اين متاسفانه يه ويروس شده كه ميبينيم خيلي راحت پخش شده در جامعه ايراني و تا كجا ميخواد جلو بره نميدانم!!! من واقعا براي آينده ايران و فرزندان آينده مملكت خودمون نگرانم ...
اينكه من الان اينطور هستم فقط بخاطر اراده خودم هست و ارزشي كه براي ايراني بودن خودم قائا هستم چيزي كه جايگاه خودش را در جامعه از دست داده...:cry::cry::cry::cry:
 

امیر Amir

عضو جدید
ببينيد من خودم از كسايي هستم كه آرايش نميكنم و ساده لباس مي پوشم اما خوب، ولي اصلا از مد پيروي نمي كنم و معمولا بخاطر خوش اخلاقيم دوست داشتني هستم با اين وجود كه كلا خوشكل هستم و نيازي به آرايش ندارم ... ميدونين ميخوام چي بگم مسئله اصلي اينكه دخترا اين روز ها به آرايش و تيپ روز اهميت ميدند خودشون هستن ، هر كس غير از اين باشه معمولا امل يا بدتيپ و ... نام نهاده ميشه و اين متاسفانه يه ويروس شده كه ميبينيم خيلي راحت پخش شده در جامعه ايراني و تا كجا ميخواد جلو بره نميدانم!!! من واقعا براي آينده ايران و فرزندان آينده مملكت خودمون نگرانم ...
اينكه من الان اينطور هستم فقط بخاطر اراده خودم هست و ارزشي كه براي ايراني بودن خودم قائا هستم چيزي كه جايگاه خودش را در جامعه از دست داده...:cry::cry::cry::cry:

اخلاق خوش همیشه همه چیز رو تو خودش حل میکنه...

امل کسی هست که هیچی برای گفتن نداره و میخواد انیجوری خودشو با ظواهر گنده نشون بده.

عزیزم شما نرمال هستی و نه اونها....;)
 

nargil

عضو جدید
موافقت یا مخالفت نمی کنم
فقط بگم حتی اون عرب هایی که دنبال خان ایرونی بودن حالا میگن زن ایرانی بد
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اقدام بعضی از این خانوم ها مسخره است ....
البته میل به زیبایی در خانوم ها یه امر طبیعیه ، اما اینجا جای تعجب داره که این روزا
آقایون هم به جمع این مجنونان اضافه شدن ...... اینا دیگه چرا ؟

هر چیزی حدی داره !
افراط ممنوع !

جواب این سوالتون باور های غلط پسر هاست!
 

Similar threads

بالا