جریان ریزگردهای خوزستان و ماسک زدن مجلسی ها

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی یکشنبه ۲۶ بهمن‌ ماه پارلمان، در اعتراض به وضعیت نامناسب و آلوده هوا و عملکرد نامناسب دستگاه‌های ذی‌ربط در قبال این معضل، با "ماسک‌" در صحن علنی مجلس حضور یافتند.











گفتنی است هفته گذشته روزنامه کارون در صفحه اول خود نوشته بود:

متاسفانه و در حالیکه گرد و خاک سالهاست زندگی خوزستانی ها را سخت و طاقت فرسا نموده و موجی از مهاجرت نخبگان را از استان فراهم آورده، سرمایه گذاری در استان به حداقل رسیده و …"موج سواری" برخی افراد برای بهره گیری "سیاسی و شخصی" هم به تمامی مصائب مردم خوزستان اضافه شده است. برای مثال برخی از این آقایان نماینده، همانانی هستند که در طول ۸ سال دولت احمدی‌نژاد دم برنیاورده، اما حالا یکباره "دلواپس" گردوخاک شده و علیه دولت روحانی و معصومه ابتکار (رییس سازمان محیط زیست ایران) بیانیه سیاسی می‌دهند تا از این طریق خود را در کنار مردم مظلوم و سختی کشیده خوزستان جا بزنند! (به یاد داشته باشیم به انتخابات مجلس هم نزدیک می‌شویم!)

چرا در دوره احمدی نژاد ماسک نزدید؟!

جا دارد از این آقایان بپرسیم چطور ۸ سال در دوره احمدی‌نژاد لام‌تا کام حرف نزدید، انتقادی نکردید و برخی‌تان از مواهب و امتیازات ایشان هم بهره‌مند شدید! (حداقل یکی از شما را ما "کارونی‌ها" به خوبی می شناسیم که چگونه در موج سواری استادید!) اما حالا ژست ناراحتی از وضع موجود می‌گیرید؟! مگر گردوخاک طی همین ۲سال دولت روحانی ایجاد شده است؟! اگر کم‌حافظه هستید فقط یادآوری می‌کنیم این معضل از حدود۱۲سال قبل آغاز شده، یعنی همزمان با ْآغاز دوره دولت مورد حمایت و محبوب شما! بخاطر می‌‌آورید آقایان "دلواپس"؟!



 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

افشاگری معصومه ابتکار درباره نمایندگان منتقد

رییس سازمان محیط زیست در گفت و گو با شرق اعلام کرد: "تعدادی از همین نمایندگان که در این روزها سرسختانه درحال انتقاد از سازمان محیط‌زیست هستند، دقیقا سه‌روز قبل از وقوع اولین موج گردوغبار، در کمیسیون تلفیق مجلس، در یک نوبت همه اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده گردوغبار در بودجه سال٩۴ که از سوی سازمان محیط‌زیست در بودجه گنجانده شده بود را به ‌صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است منتقل کردند."

نمایندگان مجلس نهم اعتبارات مقابله با ریزگردها را در سال ۹۲ نیز از بودجه حذف کرده بودند. در همان موقع معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست در همین رابطه گفته بود: "با حذف اعتبار گردوغبار و ریزگرد از محل مازاد درآمد نفتی، اعتباری برای مهار این پدیده‌های مخرب وجود ندارد."

روزنامه اطلاعات نوشت: از سه هفته قبل که هجوم گرد و غبار خوزستان را زیر خاک برد، گرد و خاک سیاسی در پایتخت شروع شد. عده ای از نمایندگان مجلس دولت را متهم به کم کاری کردند و عده ای دیگر، مدیریت سازمان محیط زیست را زیر ذره بین بردند. این در حالی بود که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بارها گفته بود حل معضل ریزگردهای خوزستان یک مبارزه کوتاه مدت نیست و کاری نیست که بشود در یک یا دو سال به سرانجام رساند.

او حداقل زمانی دهساله را برای حل این مشکل پیش بینی می کند و می گوید: "گرد و غبار خوزستان یکروزه ایجاد نشده است. بخشی از هورالعظیم که در ایران است در زمان دولت هشتم، به دلیل وجود میادین مشترک نفتی، از طرف وزارت نفت تقاضای اکتشاف شده بود. سازمان حفاظت از محیط زیست مشروط به عدم خشک کردن تالاب و با انجام ارزیابی های زیست محیطی و یک سری شرایط اجازه کار به آنها داد.

دولت که تغییر کرد اولین کاری که انجام دادند سد روی ورودی آب آن را بستند، مانع ورود آب شدند و کلا هورالعظیم را خشک کردند. الان جاهای مختلف هورالعظیم را کنده کاری کردند. از ابتدای دولت یازدهم ما شروع به مذاکره با وزارت نفت کردیم تا بالاخره چند ماه پیش موفق شدیم آنها را قانع کنیم که سد مربوط به حوضچه سوم را باز کنند و آب وارد هورالعظیم شود. هنوز قسمتی از آن آب ندارد و تا کل آن پر از آب شود طول می کشد."

به گزارش ایسنا، خانم ابتکار، یک روز پیش از آنکه به اهواز سفر کند با روزنامه اطلاعات گفتگو کرد و از هجمه هایی گفت که در روزهای گذشته به سازمان محیط زیست وارد شده است و برنامه هایی که این سازمان برای حل سریع مشکل ریزگردها دارد. در نهایت به منظور بررسی و ایجاد راهکار جلوگیری از گرد و غبار در خوزستان، همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

















تصاویری از نشست خبری معصومه ابتکار در اهواز
 

Similar threads

بالا