جاي خالي ايران در ميان 500 دانشگاه برتر دنيا

farshid_civil66

عضو جدید
ا در ميان پانزده دانشگاه برتر خاورميانه تنها نام 6 كشور ديده مي شود : ايران 9 دانشگاه، لبنان و امارات هر كدام 2 دانشگاه و عربستان و فلسطين هر كدام يك دانشگاه...
به گزارش "جهان"رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: 500 دانشگاه برتر دنیا در سال 2008 بر اساس رتبه بندی شانگهای معرفی شدند که بر این اساس دانشگاه هاروارد برترین دانشگاه دنیا است و از ایران هیچ دانشگاهی در میان 500 دانشگاه اول دنیا قرار نگرفته است.

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با مهر از رتبه بندی دانشگاههای جهان در سال 2008 خبر داد و گفت: این رتبه بندی که توسط دانشگاه ژیائوتنگ شانگهای انجام می شود، رسما در ماه اوت (مرداد) هر سال منتشر می شود.


دانشگاه توکیو نوزدهمین دانشگاه دنیا

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به 100 دانشگاه برتر رتبه بندی شانگهای گفت: از منطقه آسیا و اقیانوسیه در این رتبه بندی، دانشگاههای توکیو و کیوتو از کشور ژاپن به ترتیب رتبه های 19 و 23 را به خود اختصاص داده اند.


معرفی 10 دانشگاه اول دنیا

مهراد در مورد برترین دانشگاههای دنیا در سال 2008 گفت: رتبه اول تا دهم دانشگاههای جهان به ترتیب به دانشگاههای هاروارد، استنفورد، برکلی، کمبریج، ام آی تی، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه کلمبیا، پرینستون، شیکاگو و آکسفورد تعلق دارد.

دانشگاهی از ایران در میان 500 دانشگاه برتر دنیا قرار ندارد

رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندیهای جهان در زمینه دانشگاهها است که هر ساله در این ماه اعلام می شود. این رتبه بندی 500 دانشگاه برتر دنیا را مشخص کرده و هیچ یک از دانشگاههای ایران در بین این 500 دانشگاه قرار نگرفته اند. البته قرار نگرفتن ایران در بین دانشگاههای برتر به گفته مسئولین آموزش عالی به دلایلی همچون عدم ارائه اطلاع رسانی مناسب در خصوص تولیدات علمی دانشگاههای داخل به مراجع علمی بین المللی، ناهمخوانی شاخصهای در نظر گرفته شده برای این رتبه بندی و ... است.

جايگاه ايران كجاست؟

به گزارش"جهان" رده بندي دانشگاههاي جهان همه ساله از سوي منابع مختلفي در سرتاسر جهان ، ليستهاي متعددي به عنوان ليست دانشگاههاي برتر جهان ارائه مي شود. هر كدام از اين نظر سنجي ها ، گزينه هاي متعددي را به عنوان ملاك طبقه بندي دانشگاهها ملاك قرار مي دهند. در يكي از اين رده بندي ها كه رده بندي در سال 2007 بود و نتايج آن اسفند سال گذشته منتشر شد، دانشگاه تهران به عنوان بهترين دانشگاه ايران در رتبه 1045 رده بندي جهاني قرار گرفت.

البته در اين رده بندي دانشگاه تهران مستقل از دانشگاه علوم پزشكي تهران بررسي شده است كه احتمالا اگر در كنار هم قرار مي گرفتند ، رتبه ايران كمي تقويت مي شد. در يك رده بندي ديگر كه خبرش در پايگاه اينترنتي دانشگاه تهران هم درج شده بود ، دانشگاه تهران در ميان 550 دانشگاه برتر جهان قرار داشت.

با توجه به چشم انداز بيست ساله كه بايد ايران به عنوان قطب علمي خاور ميانه دست يابد ، ما در اين گزارش ، فقط به وضعيت علمي دانشگاههاي ايران و مقايسه آن با كشورهاي خاورميانه مي پردازيم در اين رده بندي، سال گذشته دانشگاه آمريكايي بيروت در صدر قرار داشت اما امسال دانشگاه :"جامعه الملك فهد" عربستان كه در سواحل خليج فارس قرار دارد و در1963 تاسيس شده ، در صدر اين جدول قرار دارد در رده دوم اين رده بندي دانشگاه تهران قرار گرفته است (رتبه 1045 جهاني)،

در رده سوم اين رده بندي دانشگاه آمريكايي بيروت قرار دارد. مشهورترين فارغ التحصيل ايراني دانشگاه بيروت دكتر محمود حسابي است. اين دانشگاه در 1866 تاسيس شده و كليه دروس در آن به زبان انگليسي تدريس مي شود. در حال حاضر اين دانشگاه حدود هفت هزار دانشجو دارد و در تمام گرايشات از جمله پزشكي ، مهندسي و علوم انساني دانشجو مي پذيرد «جامعه البرزيت» فلسطين در رده چهارم اين رده بندي قرار گرفته است.

اين دانشگاه نيز حدود 7800 دانشجو دارد و 55 درصد دانشجويانش را دختران تشكيل مي دهند. اين دانشگاه در رشته هاي هنر‌، حقوق ، مهندسي و مديريت دانشجو مي پذيرد. اين دانشگاه در 1924 به صورت يك مدرسه پيشرفته توسط نبيها نصير تاسيس شد و از 1930 اقدام به پذيرش دانشجوي دختر كرد دانشگاه صنعتي شريف در رده پنجم قرار گرفته است.

دانشگاه صنعتي شريف از نظر دانشجويان متقاضي ورود به دانشگاه در ايران همواره در صدر انتخاب آنان براي ورود به رشته هاي مهندسي بوده. ولي نبود رشته هاي علوم انساني و فضاي فيزيكي كوچكتر نسبت به دانشگاه تهران ، باعث رتبه پايين تر اين دانشگاه نسبت به دانشگاه تهران شده است.

در رده ششم برترين دانشگاههاي خاور ميانه دانشگاه امارات متحد عربي قرار دارد اين دانشگاه كه در 1977 تاسيس شده حدود پانزده هزار دانشجو دارد.در حال حاضر مسئولان دانشگاه طرح گسترش فضا و رشته هاي دانشگاه امارات را دارند كه يكي از آنها افزودن رشته هنر به اين دانشگاه است.

در رده هفتم اين رده بندي دانشگاه علوم پزشكي تهران قرار دارد. قدمت اين دانشگاه نيز تفاوتي با دانشگاه تهران ندارد. . قديمي‌ترين و برجسته‌ترين مركز پزشكي در كشور كه بيشترين دانشجو در رشته‌هاي پزشكي نسبت به ساير مراكز آموزش عالي ايران را داراست و بزرگترين دانشكده‌هاي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، توانبخشي، پيراپزشكي، بهداشت، پرستاري و مامايي در ايران در آن قرار دارد بيش از1300 عضو هيأت علمي و بيش از 13000 دانشجو دارد.

كليات التقنيه العليا از كشور امارات متحده عربي در رده هشتم اين رده بندي قرار دارد. اين دانشگاه كه دومين دانشگاه امارات محسوب مي شود.

شايان ذكر است در ميان پانزده دانشگاه برتر خاورميانه تنها نام 6 كشور ديده مي شود : ايران 9 دانشگاه، لبنان و امارات هر كدام 2 دانشگاه و عربستان و فلسطين هر كدام يك دانشگاه!! اين پتانسيل ايران را براي صعود به مراتب بالاتر ، توجه فراوان به علم در ايران و قابليتهاي بالقوه ما را براي جهاني شدن نشان مي دهد.

در رده نهم اين رده بندي دانشگاه شيراز قرار دارد كه معتبرترين دانشگاه شهرستاني ايران نيز محسوب مي شود.

در رده دهم دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ،رده يازدهم مركز مطالعات رياضي و فيزيك ، رده دوازدهم دانشگاه علم و صنعت ايران ، دررده سيزدهم دانشگاه ساينت ‍ژوسف بيروت ، رده چهار دهم دانشگاه اميركبير (پلي تكنيك ) و در رده پانزدهم دانشگاه اصفهان قرار دارد.

در ميان صد دانشگاه اول اين ليست(در منطقه خاورمبانه) نام پنجاه دانشگاه ايراني ديده مي شود اما سوالي كه پيش مي آيد اين است كه چرا در ميان دانشگاههاي جهان جايگاه قابل قبولي نداريم؟

در رتبه بندي دانشگاه هاي جهان در كشورهاي مختلف به اعضاي هيات علمي ضريب وزني بسيار بالايي (بين 50 تا 60 درصد) تعلق مي گيرد . آموزش زبان انگليسي و تعداد مقالات بين المللي و ارجاعات به اين مقالات از مهمترين فاكتورهاي انتخاب و رده بندي دانشگاه هاست. هرچند فاكتورهايي مثل جوايز بين المللي مثل نوبل و ... نيز يكي از فاكتورهايي است كه شايد به خاطر مسايل سياسي ، ايران امتياز خوبي در آن به دست نمي آورد. به هر حال اميد است با توجه بيشتر به جنبش نرم افزاري در راستاي توليد علم و ارتقاي كيفيت علمي دانشگاهها در آينده بتوانيم در ميان دانشگاههاي دنيا هم جايگاهي داشته باشيم.
__________________
www.it3at.org
 

sahragol

عضو جدید
:cry:در اينترنت در مورد دانشگاهها تحقيق مي كردم متوجه شدم كه نسبت دانشجو به استاد در دانشگاههاي خارجي 4 به 1 يا 5 به 1 يا همچين ارقامي هست در حالي كه در ايران اين نسبت 20 به 1 يا 23 به1 هست تو دانشگاه آزاد رو هم كه ديگه خودتون بهتر ميدونيد....:w09:
 

R@mtin.eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
500 تا که هیچی توی 1000 تا ی اول هم نیست! واقعا از کشوری که رییس حمهورش ادعا میکنه داره قله های علمی رو یکی پس از دیگری طی میکنه بعیده!
 
بالا