ثبت اولین جرقه خورشیدی 2015 با جزئیات جالب

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93102413379
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵



ناسا از اولین جرقه چشمگیر خورشیدی در سال 2015 خبر داد که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی این سازمان شکار شده است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این جرقه گروه M که دومین نوع جرقه نیرومند خورشیدی محسوب می‌شود، صبح روز گذشته (سه‌شنبه) در ساعت 4:24 به وقت گرینویچ رخ داد.
جرقه خورشیدی گروه X جزء قدرتمندترین جرقه‌های خورشیدی بوده 10 برابر نیرومندتر از نمونه گروه M محسوب می‌شود. روز گذشته یک جرقه M5.6 در خورشید منفجر شد. اعداد نشانگر قدرت جرقه‌ها بوده و برای مثال M2 دوبرابر شدیدتر از M1 است.
این جرقه تهدیدی برای زمین در بر نداشت اما تصویر آن بسیار خیره‌کننده است.
جرقه‌های خورشیدی انفجارهای نیرومند تابش هستند؛ تابش مضر ناشی از جرقه نمی‌تواند از جو زمین رد شده و به انسان‌ها آسیب برساند اما در صورتی که به اندازه کافی شدت بگیرد، می‌تواند جو را در لایه‌هایی که سیگنال‌های جی‌پی‌اس و ارتباطی عبور می‌کنند، آشفته کند.

جرقه خورشیدی زمانی رخ می‌دهد که انرژی مغناطیسی ایجاد شده در جو خورشید بطور ناگهانی در مناطق فعال اطراف لکه خورشیدی آزاد می‌شود. بسامد این جرقه‌ها از چندین بار در روز در زمان فعال شدن خورشید تا کمتر از یکبار در هفته در طول دوره‌های سکوت خورشیدی متغیر است.
تابش تقریبا در کل طیف الکترومغناطیسی از امواج رادیویی در انتهای طول موج طولانی گرفته تا تابش نوری و پرتوهای ایکس و گاما در طول موج کوتاه ساطع می‌شود.
میزان انرژی آزاد شده برابر با انفجار میلیون‌ها بمب هیدروژنی 100 مگاتن بطور همزمان است.
البته نباید جرقه‌های خورشیدی را با تخلیه تاج خورشیدی اشتباه گرفت، زیرا جرقه‌ها شامل تشعشع‌های نور از سطح خورشید هستند اما تخلیه تاج خورشیدی به انتشار واقعی مواد اشاره دارد که شبیه رشته‌هایی در سطح دیده می‌شوند. اگرچه این دو پدیده اغلب یکدیگر را همراهی می‌کنند اما ارتباط بین آن‌ها هنوز شناخته نشده است.
 
بالا