تولد کوروش کبیر

mina jigili

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هرگز زانو نخواهم زد، حتی اگر آسمان به کوتاهی قامتم شود!
شاه شاهان، کوروش بزرگ، آسوده بخواب ...!
تا شاید نبینی که تمدن و حکومت سرافرازت امروز چطور زیر سوال رفته!تو برده داری رو منسوخ کردی، غافل از اینکه امروز با فرزندان تو به خاطر عقایدشون بدتر از برده رفتار می شه!

بی نهایت از نظرت لذت بردم.مر300000000000000
 

mina jigili

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دقیقأ منم پارسال با دوستام به مناسبت تولد کوروش رفتیم گفتن ورود جوونها و مخصوصأ دانشجو ها ممنون هست ماهم معترض شدیم که گناهمون چیه؟فوری گفتن کارت دانشجویی رو بدید و اسامی رو یادداشت کنید که با هزار ترفند ما رو مجبور کردن برگردیم واقعأ جای تأسف داره."سالروز تولد بزرگ مرد تاریخ،مردی که 2564 سال پیش به انسان بودن افراد احترام میگذاشت مبارک"

چرا واقعا من نمی فهمم دلیل کارشون چیه. ولی یک حدسایی میزنم شایدبزرگان اونجا جشن میگیرن و دوست ندارن مردم ببینن ریخت و پاچاشونو .
 

SAMIFAR

عضو جدید
چرا واقعا من نمی فهمم دلیل کارشون چیه. ولی یک حدسایی میزنم شایدبزرگان اونجا جشن میگیرن و دوست ندارن مردم ببینن ریخت و پاچاشونو .
هر کس یا هر چیزی که محبوبه از نظر این ها منسوخ و محکومه!
 

رزتنها

کاربر فعال
من این روز تبریک میگم
کوروش تنها کسی بود که قبل از اسلام برای زنان حق وحقوقی قائل شد
 

alireza.civil

عضو جدید
جای همگی کنار پدر ایرانیان خالی بود
اما کسانی که نیومدند حداقل مزیتی که براشون داشت این بود که غربت کوروش رو در شهر خودش ندیدند...
نه اینکه مردم نیومده باشند ،اتفاقا مردم اومده بودند اما خود محوطه و آرامگاه اصلا خبری از چنین روزی نداشت و کوچکترین فرقی با روزای عادی نداشت!
نصف مردم رو که اصلا راه ندادند به آرامگاه چون سر خیابون اصلی رو بسته بودند و اجازه ورود مجردها رو نمیدادند و در جواب میگفتند چرا امروز اومدید؟ برید فردا بیاین...!!!!
بعد از گذشتن از این خان ،به باجه بلیط فروشی میرسیم که اونجا هم عده دیگر رو غربال میکردند و بدون کارت شناسایی کسی رو راه نمیدادند...
بالاخره کسانی که از این دو خان رد میشدند به آرامگاه میرسیدند که مامورین انتظامی حاضر در اونجا اجازه ایستادن بیش از چند دقیقه رو به افراد (خصوصا مجردها) نمیدادند و اونها رو تهدید به بازداشت هم میکردند...
دختری قصد داشت اطراف آرامگاه رو با گلهایی که آورده بود مزین کنه که حتی جلو این کار رو هم گرفتند...
و در آخر ساعت 16 کل افراد رو به کمک نیروی انتظامی و تهدید به حمل وسایل نقلیه با جرثقیل بیرون کردند!
کوروش امروز نگران تر از همیشه.
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
کورش نماد فرمانروایان نیک اندیش است و نام او می ماند ، چرا که از راستی و کمک به آدمیان روی برنگرداند . حکیم ارد بزرگ
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارم نیوز:کوروش نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش به مدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران سلطنت کرد.مرگ کورش در سال سی‌ام سلطنت او در حدود سال ۵۲۹ پیش از میلاد اتفاق افتاده‌است. روایات مختلفی دربارهٔ مرگ کوروش وجود دارد.
به گزارش پارسینه، اگر این شانس را داشته باشید که وارد آرامگاه کورش شده باشید، به احتمال زیاد اولین چیزی که باعث تعجبتان میشد سقف بسیار کوتاه محفظه داخلی آرامگاه نسبت به ارتفاع بلند بیرونی آن است.

شاید جالب باشد بدانید که آرامگاه واقعی کورش و همسرش (کاسان دان - ملکه وقت) نه در محفظه داخلی، بلکه به صورت مخفی در بالای سقف جاسازی شده بوده است! این محفظه در سال 1338 هنگام کندن درخت انجیر وحشی که بر سقف روییده بود به وسیله باستان شناسان کشف شد و مشخص شد که پیشتر مورد دستبرد قرار گرفته و تخلیه شده است!

کوروش نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش به مدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران سلطنت کرد.

مرگ کورش در سال سی‌ام سلطنت او در حدود سال ۵۲۹ پیش از میلاد اتفاق افتاده‌است. روایات مختلفی دربارهٔ مرگ کوروش وجود دارد.

هرودوت می‌نویسد، راجع به در گذشت کوروش روایات مختلف است اما من شرحی را که بیشتر در نظرم معتبر می‌نماید نقل می‌کنم. کوروش در آخرین نبرد خود به قصد سرکوب قوم ماساگت (ماساژت) قومی از سکاها که با حمله به نواحی مرزی ایران به قتل و غارت می‌پرداختند، به سمت شمال شرقی کشور حرکت کرد، میان مرز ایران و سرزمین سکاها رودخانه‌ای بود که لشگریان کوروش باید از آن عبور می‌کردند.

هنگامی که کوروش به این رودخانه رسید، تهم‌رییش (تومیریس) ملکهٔ سکاها به او پیغام داد که برای جنگ دو راه پیش رو دارد یا از رودخانه عبور کند و در سرزمین سکاها به نبرد بپردازند و یا اجازه دهند که لشگریان سکا از رود عبور کرده و در خاک ایران به جنگ بپردازند. کوروش این دو پیشنهاد را با سرداران خود در میان گذاشت. بیشتر سرداران ایرانی، جنگ در خاک ایران را برگزیدند، اما کرزوس امپراتور سابق لیدیه و دایی مادر کوروش که تا پایان عمر، به عنوان یک مشاور به کوروش وفادار ماند، جنگ در سرزمین سکاها را پیشنهاد کرد.

کوروش نظر کرزوس را پذیرفت و از رودخانه عبور کرد. نخست عده‌ای از جنگاوران ماساگت‌ها به رهبری سپارگاپیس فرزند ملکه، به دسته‌ای از سربازان لشکر کوروش که از بقیه جدا افتاده‌بودند، حمله کرده و همه را به خاک هلاکت انداختند. بعد از آن پیروزی آنها بر سفرهٔ طعام بازمانده از لشکر کوروش نشسته و با اشتیاق فراوان انقدر خوردند و نوشیدند که مست و بیهوش شدند.

نمای داخلی مقبره کوروش

پارسیان در این هنگام وقت را غنیمت شمرده بر سر آنها ریختند و سپارگاپیس را اسیر کردند. سپارگاپیس وقتی به هوش آمد و خود را اسیر دید، از کوروش استدعا کرد که غل و زنجیر از او بردارند. کوروش این تقاضا را اجابت کرد. وقتی دستان او آزاد شد، از شدت ننگ و عار خود را درجا کشت. بعد از جنگی بین دو سپاه درگرفت که از جهات شدت و خشونت در میان سایر اقوام سابقه نداشت و عاقبت ماساگت‌ها غلبه کردند و خود کوروش نیز کشته‌شد
 

Similar threads

بالا