تنفس بلندترین باغ عمودی جهان در سیدنی

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بلندترین باغ عمودی جهان به شکل برجی مسکونی و پوشیده از درخت در خط افق سیدنی، استرالیا می درخشد. "وان سنترال پارک" تکمیل شده و دارای پارکی مختص به خود است که 166 ارتفاع داشته و تلفیقی چشمگیر از معماری و طبیعت محسوب می شود. این پروژه پیچیده توسط "ژان نوول" و "پارتیک بلان" اجرایی شده و به نوعی یادآور این نکته است که جهان طبیعی می تواند در هارمونی کامل با ساخت فضای شهری باشد.





به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، ژان نووال، معمار پاریسی، با همکاری پاتریک بلان، هنرمند و گیاه شناس فرانسوی، طراحی وان سنترال پارک را انجام داده اند که نمایی از زندگی سبز است و در آن 250 گونه از گل ها و گیاهان بومی استرالیا به کار گرفته شده اند. شاخه های برخی گیاهان مانند درختان مو بین هر طبقه و روی بالکن ها در هم تنیده شده و تا بخش های پایینی ادامه دارند.






این ساختار زنده و در حال تنفس به صورت حساب شده طراحی شده تا از این که هر یک از ابعاد آن هدف خاصی را دنیال می کنند، اطمینان حاصل شود. این مساله به ویژه در آینه های دارای موتور که بر بالای برج ها قرار گرفته اند، ملموس است. این آینه ها نور خورشید را دریافت کرده و به سمت پایین هدایت می کنند. با غروب خورشید، این سازه شگفت انگیز به نمایشگر پر زرق و برقی از چراغ های LED تبدیل می شود.






وان سنترال پارک در حقیقت بخشی از پروژه "دهکده شهری" در مرکز شهر سیدنی است که شامل برج های مسکونی، مغازه های خرده فروشی و فضاهای مشترک برای هنرمندان و معماران می شود. این محیط پویا در اطراف پارکی زیبا به مساحت 64 هزار متر مربع شکل گرفته است و همانند پارک مرکزی نمادین نیویورک، مکانی برای رهایی از زندگی شهری، کسب آرامش، انجام بازی شطرنج، حضور در سینمای فضای باز و برگزاری چشنواره های مختلف و موسیقی زنده خواهد بود.






وان سنترال پارک نمونه ای از بسیاری تجسم های معماری شهری در آینده است. همان گونه که سازه های بتنی در سراسر جهان سر به فلک می کشند، اثر جزیره گرمایی شهری موجب افزایش دما می شود و فقدان فضای سبز بدتر شدن کیفیت هوا و آلودگی را به همراه دارد. راه حل های نوآورانه ارائه شده در بلندترین باغ عمودی جهان چشم اندازی جدید و با شکوه برای شهرهای آینده ترسیم می کند.


 

Similar threads

بالا