ict چیست؟
 فن آوری اطلاعات و ارتباطات چيست ؟ 
در بخش اول اين مقاله  به منظور آشنائی با ابعاد متفاوت فن آوری اطلاعات و ارتباطات به طرح سوالاتی در اين  رابطه پرداخته گرديد. در ادامه ، ضمن بررسی تفاوت بين " اطلاعات " و "دانش " ، به  اين موضوع مهم اشاره گرديد که می توان اطلاعات را به منزله مواد اوليه توليد دانش  در نظر گرفت . بين استفاده درست از اطلاعات و توليد دانش با توسعه ، ارتباط مستقيم  و تنگاتنگی وجود دارد.
در بخش دوم با تمرکز بر روی فن آوری اطلاعات و ارتباطات و  ارائه تعاريف متفاوت، به بررسی زيرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، خواهيم پرداخت  . 
فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) 
تفاوت فن آوری اطلاعات و  ارتباطات ( ICT) با فن آوری اطلاعات ( IT ) ، چيست ؟ در فن آوری اطلاعات و ارتباطات  ، دستگاه ها و فن آوری های ارتباطی دارای جايگاهی خاص بوده و از عناصر اساسی به  منظور استفاده از مزايا و دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، محسوب می گردند.  در ادامه با تعاريف متفاوت ICT ، بيشتر آشنا می شويم : 
در اوايل سال 1990  به مجموعه سخت افزار ، نرم افزار ، شبکه و صنايع مرتبط به آنان ، فن آوری اطلاعات (  IT ) گفته می شد. در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) ، تاکيد و محوريت بر روی  جنبه ارتباطی می باشد ، بگونه ای که ارتباطات به منزله يک "بايد" مطرح بوده که فن  آوری اطلاعات بدون وجود آن امکان ارائه سرويس ها و خدمات را دارا نمی باشد  .
فن آوری اطلاعات و ارتباطات،واژه ای است که به هر نوع دستگاه ارتباطی و يا  برنامه نظير: راديو ، تلويزيون ، تلفن ها ی سلولی ، کامپيوتر ، نرم افزار ، سخت  افزارهای شبکه ، سيستم های ماهواره اری و نظاير آن اطلاق شده که سرويس ها ،خدمات و  برنامه های متعددی به آنان مرتبط می گردد( کنفرانس از راه دور ، آموزش از راه دور)  . 
فن آوری اطلاعات وارتباطات اغلب در يک مفهوم و جايگاه خاص مورد بررسی  کاربردی دقييق تر قرار می گيرد نظير : فن آوری اطلاعات وارتباطات در آموزش ، بهداشت  ، کتابخانه ها و غيره .
فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، به مجموعه امکانات سخت  افزاری ، نرم افزاری ، شبکه ای و ارتباطی به منظور دستيابی مطلوب به اطلاعات ، گفته  می شود . 
همگرائی بين کامپيوتر و ارتباطات ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات را  شکل می دهد .( پيوند بين کامپيوتر و بهره برداری از تمامی قابليت های آن خصوصا"  پردازش و ذخيره سازی داده با امکانات متعدد ارتباطی ) .
با اين که تکنولوژی  های مرتبط با کامپيوتر به نوعی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت ، ولی  پتانسيل های گسترده آن پس از تحقق دو تحول عمده در سال 1980 بر همگان آشکار گرديد :  تحول در صنعت نيمه هادی ها ( ترانزيستور ، مدارات مجتمع ، ميکرو تراشه ها ) ، کوچک  و ارزان شدن کامپيوترها را به دنبال داشت . متعاقب اين تحول عظيم ، امکان استفاده  از کامپيوتر در ابعاد بسيار گسترده و برای عموم کاربران، فراهم گرديد( کافی است به  اطراف خود نگاهی داشته باشيم!) . دومين تحول عمده ، ارتباط کامپيوترها با يکديگر و  بر پاسازی شبکه های کامپيوتری است . در ادامه با استفاده از فن آوری های متعدد  مخابراتی و ارتباطی ، امکان اتصال و ارتباط بين شبکه های کامپيوتری ، فراهم گرديد  .تحولات فوق ، زمينه انقلاب عظيم اطلاعاتی در عصر حاضر و ظهور فن آوری های متعدد  اطلاعات و ارتباطات را ايجاد نموده است . 
مهمترين ويژگی فن آوری اطلاعات و  ارتباطات ، نحوه ذخيره سازی ، پردازش و دستيابی به اطلاعات است . 
به مجموعه  فن آوری هائی که امکان ذخيره سازی ، پردازش ، ارائه و انتقال اطلاعات را از طريق  محيط های انتقال فراهم می نمايد ، اطلاق می گردد.
فن آوری اطلاعات و  ارتباطات به جايگاه برجسته اطلاعات ، دستگاههای ذخيره سازی و پردازش اطلاعات و  دستگاههای انتقال و دستيابی به اطلاعات تاکيد دارد . بديهی است در اين راستا ،  علاوه بر پتانسيل های مخابراتی ، رسانه هائی ديگر نظير راديو و تلويزيون نيز در  فهرست وسايل ارتباطی ( کانال نشر و توزيع اطلاعات ) ، قرار خواهند گرفت . زير ساخت  فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مرحله اول نيازمند وجود يک زيرساخت اطلاعاتی است که  در آن تمامی دستگاهها و وسايل ارتباطی نظير تجهيزات مخابراتی ، راديو و تلويزيون  قرار خواهند گرفت . زيرساخت اطلاعاتی به منزله فونداسيون زيرساخت فن آوری اطلاعات و  ارتباطات ، مطرح بوده که امکان ارائه سرويس ها و خدمات اطلاعاتی را با کيفت مطلوب ،  فراهم می نمايد. بر همين اساس می توان فن آوری اطلاعات و ارتباطات را مشتمل بر سه  بخش اساسی زير در نظر گرفت : 
زيرساخت اطلاعات Information Infrastructure :  II
فن آوری های اطلاعات Information Technologies : IT
کاربردهای اطلاعات  Information Application : IA
زير ساخت اطلاعات ( II )  
در زيرساخت اطلاعات ، هدف ايجاد و گسترش امکانات زير می باشد : 
شبکه ها و  سرويس های مخابراتی 
تکنولوژی های انتقال 
سوئيچينگ و روتينگ 
دستيابی و  عرضه 
ارتباطات چند رسانه ای ( صوت ، تصوير ) 
شامل : 
- شبکه های  موبايل ، بدون کابل 
- شبکه های فيبر نوری 
- سيستم های ماهواره ای 
-  سيستم های سخن پراکنی 
- ترکيب ( تلفيق) مخابرات با سيستم های چند رسانه ای  
- ارتباطات محلی با سرعت بالا
- ارتباطات شهری ، منطقه ای و ملی با سرعت  بالا 
فن آوری اطلاعات ( IT ) 
در فن آوری اطلاعات ، موارد زير مورد  توجه قرار می گيرد : 
ذخيره سازی اطلاعات 
پردازش و ارائه اطلاعات 
سيستم  ها ی عامل 
زبان ها ی برنامه نويسی 
مهندسی پروتکل ها 
نرم افزارهای  کاربردی 
شامل : 
- پروتکل های شبکه 
- شبکه های ذخيره سازی داده  
- فن آوری های رمزنگاری و امنيتی 
- سخت افزار( کامپيوترهای شخصی ، سرويس  دهندگان و ... ) 
- طراحی بانک های اطلاعاتی 
- زبان های ارائه محتوا در وب  نظير HTML,XML 
- تشخيص و پيشگيری از حملات 
کاربردهای اطلاعات ( IA )  
در کاربردهای اطلاعات ، موارد زير مورد توجه قرار می گيرد : 
ارائه خدمات  
اشتراک دانش 
مديريت عمومی 
سرويس های اجتماعی 
راه حل های تجاری  
توليد و نشر محتوا 
شامل : 
- آموزش 
- فرصت های اقتصادی و توليد  درآمد 
- توسعه روستائی 
- بهبود سلامت شهروندان نظير استفاده از درمان راه  دور 
- امنيت و مونيتورينگ مسائل زيست محيطی 
- مديريت اقتصادی و دولتی 
-  کتابخانه های الکترونيکی 
- تجارت الکترونيکی 
- بانکداری الکترونيکی 
-  آموزش الکترونيکی 
- و ... 
همانگونه که ملاحظه می شود برای هر يک از بخش  های سه گانه در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، محدوده خاصی در نظر گرفته شده است ولی  در عمل تعيين دقيق اين محدوده ، امری دشوار و گاها" غيرممکن است. مثلا" برنامه های  نرم افزاری در بخش فن آوری اطلاعات قرار گرفته ولی امکان پياده سازی آنان در زير  مجموعه کاربردهای اطلاعات ( IA ) نيز وجود خواهد داشت .همچنين ارتباطات چندرسانه ای  در زير مجموعه زيرساخت اطلاعات ( II ) قرار گرفته شده اند ولی امکان پياده سازی  برخی از ويژگی های مالتی مديا در زيرمجموعه فن آوری اطلاعات ( IT ) ، نيز وجود  دارد. 
علیرغم عدم وجود محدوده ای مشخص و شفاف برای هر يک از عناصر موجود در بخش  های سه گانه زيرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، می توان با لحاظ نمودن وزن  بکارگيری امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در هر يک از بخش ها ، به يک مرزبندی خاص  دست يافت : 
عناصر زيرساخت اطلاعات ( II ) ، نيازمند استفاده از تجهيزات و  امکانات فيزيکی گسترده ای نظير سيستم های سوئيچينگ ، روتينگ ، شبکه ای گسترده از  خطوط تلفن ثابت ، سيار و شبکه های رادئوئی ، می باشند . در اين رابطه و به  منظورانجام عمليات و مديريت زيرساخت فيزيکی متشکل از عناصر و تجهيزات سخت افزاری  ،می بايست از سخت افزار و نرم افزارهای متعددی استفاده شود. با طراحی و پياده سازی  زيرساخت اطلاعات ( بستر ارتباطی ) ، امکان ارتباط دستگاههای مختلفی نظير تلفن های  ثابت ، تلفن های سلولی ، دستگاههای بدون کابل ، کامپيوترهای شخصی و سرويس دهندگان  به شبکه فراهم و آنان قادر به استفاده از سرويس ها و خدمات مختلفی می باشند.ارتباط  با زيرساخت اطلاعاتی ( ارتباطی ) ممکن است مستقيما" (از طريق شبکه ايجاد شده) و يا  با استفاده از تجهيزات خاصی نظير مودم، کارت های ISDN ، خطوط DSL و يا دستگاههای  بدون کابل ، ايجاد گردد. معمولا" برای سنجش ميزان شکاف ديجيتالی بين جوامع فقير و  ثروتمند ، به تنوع ، تعداد و کيفيت وسايل ارتباطی به زيرساخت ، استناد می گردد .  بديهی است با فرض ايجاد زير ساخت اطلاعات ، بدون وجود دستگاههای ارتباطی ( از بعد  کمی و کيفی) ، امکان استفاده مطلوب و بهينه از زير ساخت و درنهايت بهره مندی از  دستاوردها و پتانسيل های ارائه شده در بخش های فن آوری اطلاعات و کاربردهای اطلاعات  ، وجود نخواهد داشت . دستگاههای ارتباطی ( نظير تلفن های ثابت ، سلولی ) به عنوان  شرط لازم برای ورود به بزرگراه های اطلاعاتی مطرح می باشند. بديهی است تنوع ، کيفيت  و مقرون به صرفه بودن دستگاههای ارتباطی ، گزينه های متعددی را به منظور استفاده از  منابع اطلاعاتی در اختيار متقاضيان ، قرار می دهد .امکان دستيابی آحاد جامعه به  منابع اطلاعاتی ، يکی از عناصر اصلی سيا ست گذاری در زمان تعريف استراتژی توسعه فن  آوری اطلاعات و ارتباطات در هر جامعه می باشد . 
با تشکر از  آقای امیر حسین ملکیان
دانشجوی رشته ی مخابرات _ ارتباط داده ها  (ICT)
دانشگاه خیام مشهد