در حال حاضر تعدادي از پژوهشگران آلماني انستيتو فران افر بر روي ژنراتور ترموالكتريكي كه قادر باشد انرژي گرمايي خارج شده از اگزوز اتومبيل را گرفته و آن را به برق تبديل كند كار ميكنند. با استفاده از اين ژنراتور جريان برق سيستم الكتريكي درون خودرو تامين خواهد شد و مصرف سوخت خودرو نيز كاهش خواهد يافت.
در اتومبيل دو سوم انرژي مصرفي به شكل گرما هدر ميرود، در حدود 30% اين انرژي در قسمت موتور و 30 تا 35 درصد آن به شكل گازهاي داغ خروجي از اگزوز، از دست ميرود.
در اينجاست كه ژنراتورهاي ترموالكتريك (TEG) وارد بازي ميشوند. اين دستگاهها با استفاده از اختلاف دما، انرژي گرمايي را به انرژي الكتريكي تبديل ميكنند. هرچقدر اختلاف دما بيشتر باشد جريان برق بيشتري توليد ميشود.
دكتر هارالد بوتنر Harald Bottner، رئيس بخش سيستمهاي ترموالكتريكي اين انستيتو اين چنين توضيح ميدهد: ”دماي درون اگزوز اتومبيل ميتواند به 700 درجه سلسيوس يا حتي بيشتر هم برسد و اخلاف دماي بين لوله اگزوز و لوله حمل كننده مايع خنك كننده موتور ميتواند صدها درجه سلسيوس باشد.“
مبدل ترموالكتريكي خودرو از اين اختلاف زياد دمايي به اين صورت استفاده ميكند: جريان هواي گرم بين گازهاي داغ اگزوز و لوله خنك كننده حاوي مايع خنك كننده به سمت مبدل (ژنراتور) هدايت ميشود، حامل بار از ميان نيمه هاديهاي خاصي عبور ميكند و جريان برق مشابه با آنچه در يك باتري وجود دارد، توليد ميشود و به اين ترتيب اين ژنراتور ميتواند تأمين كننده الكتريسيته تمام سيستمهاي الكترونيكي درون اتومبيل (سيستمهايي كه روز به روز بر اهميت و تعدادشان درون اتومبيلها افزوده ميشود) باشد.
دكتر بوتنر برآورد ميكند كه با اين روش قادر هستيم مصرف سوخت را در خودروها 5 تا 7 درصد كاهش دهيم. با توجه به 50 ميليون اتومبيلي كه در آلمان وجود دارد و سالانه 200 ساعت حركت ميكنند، 1 كيلووات ساعت توان برق گرفته شده از گرماي خروجي اگزوز اجازه توليد 10 تريليون وات ساعت برق را در هر سال خواهد داد.
منبع:
www.news.tavanir.org.ir