سلام بر مدیر محترم تالار مهندسی مکانیک
خوبین خسته نباشین
چه عجب! پیداتون شد؟
شما اوائل خیلی تو این تایپک پرکارتر بودین
اما الان روزها میاد و میره و خبری از فعالیت هیچک از اعضا قدیمی نیست
یه درخواست دارم
امکانش هست یه سری مطالب کاملا مستند درباره test stand رو تو این تایپک قرار بدین
پیشاپیش از زحمات شما سپاسگذارم
سلام!
حق با شماست! گرفتاری کاری بیش از حد و مشکلات بومی سازی یه دانش فنی بزرگ باعث شدن که نتونم تو تاپیک فعالیت قدیم رو داشته باشم! از همه دوستان معذرت می خوام!
و اما بحث test stand !
همونطور که قبلا و تو پست مربوط به تعمیر و نگهداری بیان کردم فرایند تعمیر و نگهداری رو میشه به دو دسته تقسیم بندی کرد:
1-on-wing
2- اورهال(overhaul)
که در نوع اول موتور از هواپیما پیاده نمیشه و لی در نوع دوم باید موتور از هواپیما پیاده بشه تا فرایندهای خاص تعمیر و نگهداری مثل بازرسی قسمت hot sectionو انجام انواع تستهای غیر مخرب و باررسیهای مختلف و تعویض قطعات و حتی ماژولها و.... در این مرحله صورت بگیره!
بعد از انجام کامل این کارها باید موتور قبل از نصب بر روی هواپیما شرایط مختلف پروازی رو براش شبیه سازی کرد و میزان تراستی که در سطح زمین و یا ارتفاعات مختلف تولید میشه سنجید و با توجه به اطلاعات قبلی که توسط کارخانه سازنده در اختیار مصرف کننده موتور قرار میگیره مورد ارزیابی قرار داد که آیا موتور قادر همون تراست قبلی و مطلوب رو بعد از طی فرایند تعمیر و نگهداری که خیلی هم پرهزینه هستش و روش انجام گرفته می تونه تولید کنه یا نه و برای انجام این کار از تجهیزات test stand استفاده می کنن. در این تجهیزات میان موتور رو در محل مناسب نصب می کنن و اتصالات مربوط به انتقال سوخت و تمامی تجهیزات اندازه گیری مورد نیاز مثل EGTو همه چیزهایی که توی کابین خلبان هستش و مربوط به موتور میشه رو روی این تجهیزات تعبیه می کنن و و بعد موتور رو روشن می کنن و کارایی اون رو ارزیابی می کنن.
تقریبا هر سری یا خانواده از موتورها یه test stand مربوط به خودشون رو دارن مثلا موتورهای خانواده CFM تجهیزات مورد نیاز خودشون و یا همینطور CF6-50یا CF6-80C2ویا JT9Dو.....
تو بعضی مواقع هم ممکنه موتورها از خانواده های مختلفی باشن ولی بدلیل اینکه تولیدی یه شرکت هستن و شباهت زیادی هم به هم دارن میشه از یک سیستم test stand برای آزمایش اونها استفاده کرد.
سیستمهای مدرن تری هم وجود داره که امکان تست موتور رو در شرایط مختلف فشاری و درحقیقت در ارتفاعات مختلف رو فراهم می کنه که دراین نوع سیستمها موتور رو درون یه محفظه یا chamber قرار می دن و فشار و درجه حرارت درون این محفظه ها رو مطابق با ارتفاع پروازی تطبیق میدن و می تونن با این کار اطلاعات کاملتری رو از موتور بدست بیارن که فکر کنم از این سیستم نوع دوم تو ایران نداشته باشیم!
بازم اگه اطلاعات بیشتری نیاز داشتید در خدمتم!
ممنونم!