تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

tsp.co

عضو جدید
کسی می دونه موتور جت یا کلا توربین گاز چه طوری استارت می خوره؟ با دستگاه دیگه ای روشنش می کنن؟

سلام!
سیستمهای مختلفی وجود داره که هر کدوم کاربرد خاص خودشون رو دارن. چون در زمینه موتورهای جت سوال کردید من هم سیستمهای مختلف starting مورد استفاده در اونها رو مختصرا براتون میگم و اگه توضیحات بیشتر خواستید در خدمتتون هستم!
ببینید برای روشن شدن یه موتور جت باید دو عامل مهم رو درنظر گرفت:
1-سیستم باید بتونه کمپرسور و توربین رو به یک دور معین برسونه تا موتور هوای کافی رو از خودش عبور بده
2-سیستم باید قادر باشه تا به موقع جرقه بزنه وهمچنین نسبت مناسب سوخت به هوا رو در محفظه احتراق تولید کنه!
سیستمهایی که مورد استفاده قرار می گیرن اینها هستن:
1-سیستم الکتریکی
2-سیستم کارتریجی
3-هوای فشرده
4-استفاده از توربینهای گازی کمکی
5-سیستم هیدرولیکی
اون چیزی که معمول هستش در رابطه با هواپیماهای مسافربری و همه ما هم در فرودگاهها دیدیم کار باسیستم هوای فشرده و تجهیزاتی بنام A.P.U هستش که توپستهای قبلی راجع به اون تو ضیحاتی رو دادم!
دررابطه با هرکدوم ار این سیستمهای 5 گانه اگه توضیحات بیشتری خواستید بازم درخدمتتون هستم!
متشکرم!
 

Avon

عضو جدید
استارت توربين گاز

استارت توربين گاز

کسی می دونه موتور جت یا کلا توربین گاز چه طوری استارت می خوره؟ با دستگاه دیگه ای روشنش می کنن؟


سلام دوست عزيز
در مورد سوالي كه مطرح كرديد جناب tsp توضيحات خوبي رو ارائه دادن. من هم يك توضيح كوچك در اين زمينه ارائه مي‌كنم.
در مورد توربين‌هاي گاز مخصوصاٌ از نوع صنعتي استارترهاي زيادي وجود دارد؛ مثلاً

1-استارتر ديزلي
در اين حالت از يك موتور ديزلي براي چرخش اوليه توربين و رساندن آن به دور خود‌كفايي
(self-sustaining rpm) استفاده مي‌شود. اين نوع راه‌اندازي Black Start نيز ناميده مي‌شود.

2- استارتر هيدروليكي
در اين حالت يك پكيج بيروني (شامل مخزن،الكتروموتور،پمپ،سوئچ‌هاي ابزار دقيق و كنترلي و ...) روغن پر فشاري را آماده مي‌كند و اين روغن توسط يك لوله به استارتر (كه در واقع يك توربين هيدروليكي محسوب ميشه) رسانده مي‌شود و در آنجا از طريق تبديل نيروي هيدروليكي به دوراني و گردش شافت كمپرسور مقدمات استارت فراهم مي‌گردد.

3- استارتر الكتريكي
اين نوع راه‌اندازها در دو حالت يافت مي‌شوند.
حالت اول كه بخش اعظم راه‌اندازهاي الكتريكي از اين دست هستند شامل يك موتور الكتريكي Ac است كه از طريق يك شافت و كوپلينگ به سر جلو كمپرسور متصل مي‌شوند.
نوع دوم اين راه‌اندازها موتورهاي Dc كوچكي هستند كه در دماغه انجين (nose) قرار مي‌گيرند و مستقيماً به شافت كمپرسور متصل مي‌شوند.

و نكته‌اي كه در پايان ذكر مي‌كنم اين است كه هيچ دليلي وجود ندارد كه استارتر حتما از سر جلو كمپرسور به انجين متصل شود.استارترهاي وجود دارند كه از كناره انجين به شافت كمپرسور متصل مي‌شوند.
حتي در يك طرح ارائه شده از سوي شركت هيتاچي استارتر در انتهاي Ac Generator قرار داده شده بود يعني اگر بخواهيم به ترتيب قطعات را از سر جلو انجين ذكر كنيم داريم:
كانال ورود هوا-كمپرسور-محفظه‌هاي احتراق-توربين-گيربكس كاهنده دور - ژنراتور-استارتر برقي
 

Avon

عضو جدید
مدير محترم تالار مهندسي مكانيك
سلام
حالتون خوبه خسته نباشين خدا قوت
يه درخواست داشتم
امكانش هست لطف كنين و مطالب كامل و مستندي رو درباره تست روانگردي (run down test) بذارين.
راجع به هر توربيني كه باشه خوبه.
سپاسگزارم
شاد و سربلند باشيد.
 
آخرین ویرایش:

amir_4883

عضو جدید
کسی پروژه داره من انجام بدم برا پروژه کارشناسی ارشدم

کسی پروژه داره من انجام بدم برا پروژه کارشناسی ارشدم

از کمکتون ممنون میشم
 

m_ensafi

عضو جدید
دوباره کمک..

دوباره کمک..

فرق توربین گاز دریایی با صنعتی یا هوایی چیه؟
با تشکر ، نیاز فوری دارم
 

tsp.co

عضو جدید
مدير محترم تالار مهندسي مكانيك
سلام
حالتون خوبه خسته نباشين خدا قوت
يه درخواست داشتم
امكانش هست لطف كنين و مطالب كامل و مستندي رو درباره تست روانگردي (run down test) بذارين.
راجع به هر توربيني كه باشه خوبه.
سپاسگزارم
شاد و سربلند باشيد.

سلام!
معذرت می خوام از بابت اینکه دیر جواب دادم ( بدلیل گرفتاری کاری!)
بازم طبق معمول اطلاعات خاصی ندارم باید جمع آوری کنم و در اختیارتون قرار بدم!
متشکرم!
 

tsp.co

عضو جدید
فرق توربین گاز دریایی با صنعتی یا هوایی چیه؟
با تشکر ، نیاز فوری دارم

سلام!
همانطور که تو چند صفحه قبل هم در این زمینه توضیحاتی داده شده از لحاظ ساختمان فرق زیادی باهم ندارن فقط کاربردها هستش که مثلا در موتورهای جت برای تولید نیروی جلوبرندگی و در نیروگاهها برای تولید برق و گردش ژنراتور و در موتورهای دریایی هم برای گردش پروانه کشتی از اونها استفاده میشه!
اگه marine gas turbine رو تو اینترنت سرچ کنید با مطالب گوناگونی دراین رابطه مواجه میشید!
 

noirgalaxy

عضو جدید
با سلام من ترم4 مکانیک سیالات هستم و مایلم با شما همکاری کنم مقاله رو هم به زودی در سایت قرار میدم وقت اضافی هم دارم
با تشکر از شما
 

Avon

عضو جدید
سلام به همه دوستان
خسته نباشین
به نظر میاد این تالار از رونق افتاده و اون شور و شوق اولیه رو نداره.
فکر میکنم بشه با همه گرفتاری‌های که داریم حداقل هفته‌ای یه سری به اینجا بزنیم.
راستی
کسی هست که بتونه یک maintenance manual از یک موتور aero (هوایی) اینجا بذاره؟ (هر موتوری باشه فرق نداره)
سپاسگذارم
 

ترانه

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان
خسته نباشین
به نظر میاد این تالار از رونق افتاده و اون شور و شوق اولیه رو نداره.
فکر میکنم بشه با همه گرفتاری‌های که داریم حداقل هفته‌ای یه سری به اینجا بزنیم.
راستی
کسی هست که بتونه یک maintenance manual از یک موتور aero (هوایی) اینجا بذاره؟ (هر موتوری باشه فرق نداره)
سپاسگذارم

من فقط همینو دارم

دوباره میگم بهتره توی تالار هوافضا درخواست بدی

http://www.pipistrel.si/files/maintenance manual 2T.pdf
 

ترانه

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدير محترم تالار مهندسي مكانيك
سلام
حالتون خوبه خسته نباشين خدا قوت
يه درخواست داشتم
امكانش هست لطف كنين و مطالب كامل و مستندي رو درباره تست روانگردي (run down test) بذارين.
راجع به هر توربيني كه باشه خوبه.
سپاسگزارم
شاد و سربلند باشيد.


مهندس میشه راجع به run down test یه توضیح بدی؟ تا به حال چیزی در این مورد نشنیدم
 

Avon

عضو جدید
run down test

run down test

مهندس میشه راجع به run down test یه توضیح بدی؟ تا به حال چیزی در این مورد نشنیدم

با سلام خدمت دوست عزيز
ابتدا پوزش مي‌طلبم از اينکه با تأخير پاسخ سؤالتون رو دادم.
واقعيتشو بخواين در بحث روانگردي توربين به مطالب تئوري برخورد نکردم و در کل اين يک تست خاصي است که سازنده انجين جهت اطمينان از سالم بودن دستگاه بعد از انجام تعميرات يا overhaul ارائه مي‌کند. به طور مثال شرکت RollsRoyce براي يک سري از انجين‌هاش (به طور نمونه براي انجين Olympus) انجام اين تست را بعد از تعميرات 500 ، 2000 ، 4000 و 8000 ساعت کارکرد قرار داده است.
براي انجام اين تست بعد از اتمام تعميرات مذکور ، کمپرسور انجين را با يک محلول شيميايي (اکثر اين محلول‌ها از ترکيب آب و يک ماده شوينده با نام‌هاي تجاري solvex يا B&B بدست مي‌آيند) شستشو مي‌دهند (compressor wash) و سپس انجين را استارت کرده و به دور Ideal مي‌رسانند. در اين حالت بعد از پايداري شرايط و گذشت مدت زمان کمي (در حدود 5 دقيقه) انجين را به صورت اضطراري متوقف مي‌کنند (emergency stop) و از لحظه توقف اضطراري تا شنيدن صدايي خاص ( به طور مثال آزاد شدن rachet استارتر از درگيري با شافت کمپرسور يا صداي لقي پره‌هاي کمپرسور به خصوص رديف اول که داراي طول بزرگتري مي باشند) زمان را اندازه مي‌گيرند.
اين زمان نبايد از يک حد کمتر باشد. در غير اين صورت انجين اجازه استارت ندارد و مي‌بايست با سازنده جهت کسب اطلاعات بيشتر تماس گرفت. (البته سازنده فقط يک حد پايين را براي آن متصور شده اما به نظر مي‌آيد که حد بالايي را نيز براي آن در نظر گرفت؛ يعني اشتباه است که تصور کنيم هر چه اين زمان بيشتر باشد انجين شرايط بهتري را داراست)
به نظر مي‌رسد اين زمان مي‌تواند معياري براي بررسي صحت و سلامتي انجين بعد از عمليات انجام گرفته بر روي آن باشد به طور مثال:
- آيا بيرينگ‌ها سالم هستند و روانکاري آنها به طرز درستي صورت مي‌گيرد؟
- آيا در حالتي که هنوز دستگاه به حالت گرم و کاري خود نرسيده ، تماسي بين قطعات متحرک و ثابت وجود دارد؟
متاسفانه در اين زمينه سازنده فقط به ذکر يک دستورالعمل کلي و خلاصه بسنده کرده و از ذکر اطلاعات بيشتر خودداري نموده است.
 
آخرین ویرایش:

tsp.co

عضو جدید
با سلام خدمت دوست عزيز
ابتدا پوزش مي‌طلبم از اينکه با تأخير پاسخ سؤالتون رو دادم.
واقعيتشو بخواين در بحث روانگردي توربين به مطالب تئوري برخورد نکردم و در کل اين يک تست خاصي است که سازنده انجين جهت اطمينان از سالم بودن دستگاه بعد از انجام تعميرات يا overhaul ارائه مي‌کند. به طور مثال شرکت RollsRoyce براي يک سري از انجين‌هاش (به طور نمونه براي انجين Olympus) انجام اين تست را بعد از تعميرات 500 ، 2000 ، 4000 و 8000 ساعت کارکرد قرار داده است.
براي انجام اين تست بعد از اتمام تعميرات مذکور ، کمپرسور انجين را با يک محلول شيميايي (اکثر اين محلول‌ها از ترکيب آب و يک ماده شوينده با نام‌هاي تجاري solvex يا B&B بدست مي‌آيند) شستشو مي‌دهند (compressor wash) و سپس انجين را استارت کرده و به دور Ideal مي‌رسانند. در اين حالت بعد از پايداري شرايط و گذشت مدت زمان کمي (در حدود 5 دقيقه) انجين را به صورت اضطراري متوقف مي‌کنند (emergency stop) و از لحظه توقف اضطراري تا شنيدن صدايي خاص ( به طور مثال آزاد شدن rachet استارتر از درگيري با شافت کمپرسور يا صداي لقي پره‌هاي کمپرسور به خصوص رديف اول که داراي طول بزرگتري مي باشند) زمان را اندازه مي‌گيرند.
اين زمان نبايد از يک حد کمتر باشد. در غير اين صورت انجين اجازه استارت ندارد و مي‌بايست با سازنده جهت کسب اطلاعات بيشتر تماس گرفت. (البته سازنده فقط يک حد پايين را براي آن متصور شده اما به نظر مي‌آيد که حد بالايي را نيز براي آن در نظر گرفت؛ يعني اشتباه است که تصور کنيم هر چه اين زمان بيشتر باشد انجين شرايط بهتري را داراست)
به نظر مي‌رسد اين زمان مي‌تواند معياري براي بررسي صحت و سلامتي انجين بعد از عمليات انجام گرفته بر روي آن باشد به طور مثال:
- آيا بيرينگ‌ها سالم هستند و روانکاري آنها به طرز درستي صورت مي‌گيرد؟
- آيا در حالتي که هنوز دستگاه به حالت گرم و کاري خود نرسيده ، تماسي بين قطعات متحرک و ثابت وجود دارد؟
متاسفانه در اين زمينه سازنده فقط به ذکر يک دستورالعمل کلي و خلاصه بسنده کرده و از ذکر اطلاعات بيشتر خودداري نموده است.

سلام!
ممنون از توضیحاتتون!
البته این تست رو تو تموم جاها انجام نمیدن! به عنوان مثال تو کشور خود ما که از اول تا الان فقط تحریم رو دیدیم و هیچ اطلاعاتی رو بما ندادن این تست بدلیل عدم همکاری کارخانه صاحب موتور ( البته بحث موتورهای جت) انجام نمیشه!
بعد از اورهال کامل موتور رو روی دستگاه test stand سوار می کنن و اونجا کارایی اون رو ارزیابی می کنن!

ممنونم!
 

Avon

عضو جدید
سلام بر مدیر محترم تالار مهندسی مکانیک
خوبین خسته نباشین
چه عجب! پیداتون شد؟
شما اوائل خیلی تو این تایپک پرکارتر بودین
اما الان روزها میاد و میره و خبری از فعالیت هیچک از اعضا قدیمی نیست
یه درخواست دارم
امکانش هست یه سری مطالب کاملا مستند درباره test stand رو تو این تایپک قرار بدین
پیشاپیش از زحمات شما سپاسگذارم
 

spow

اخراجی موقت
با سلام خدمت دوست عزيز
ابتدا پوزش مي‌طلبم از اينکه با تأخير پاسخ سؤالتون رو دادم.
واقعيتشو بخواين در بحث روانگردي توربين به مطالب تئوري برخورد نکردم و در کل اين يک تست خاصي است که سازنده انجين جهت اطمينان از سالم بودن دستگاه بعد از انجام تعميرات يا overhaul ارائه مي‌کند. به طور مثال شرکت RollsRoyce براي يک سري از انجين‌هاش (به طور نمونه براي انجين Olympus) انجام اين تست را بعد از تعميرات 500 ، 2000 ، 4000 و 8000 ساعت کارکرد قرار داده است.
براي انجام اين تست بعد از اتمام تعميرات مذکور ، کمپرسور انجين را با يک محلول شيميايي (اکثر اين محلول‌ها از ترکيب آب و يک ماده شوينده با نام‌هاي تجاري solvex يا B&B بدست مي‌آيند) شستشو مي‌دهند (compressor wash) و سپس انجين را استارت کرده و به دور Ideal مي‌رسانند. در اين حالت بعد از پايداري شرايط و گذشت مدت زمان کمي (در حدود 5 دقيقه) انجين را به صورت اضطراري متوقف مي‌کنند (emergency stop) و از لحظه توقف اضطراري تا شنيدن صدايي خاص ( به طور مثال آزاد شدن rachet استارتر از درگيري با شافت کمپرسور يا صداي لقي پره‌هاي کمپرسور به خصوص رديف اول که داراي طول بزرگتري مي باشند) زمان را اندازه مي‌گيرند.
اين زمان نبايد از يک حد کمتر باشد. در غير اين صورت انجين اجازه استارت ندارد و مي‌بايست با سازنده جهت کسب اطلاعات بيشتر تماس گرفت. (البته سازنده فقط يک حد پايين را براي آن متصور شده اما به نظر مي‌آيد که حد بالايي را نيز براي آن در نظر گرفت؛ يعني اشتباه است که تصور کنيم هر چه اين زمان بيشتر باشد انجين شرايط بهتري را داراست)
به نظر مي‌رسد اين زمان مي‌تواند معياري براي بررسي صحت و سلامتي انجين بعد از عمليات انجام گرفته بر روي آن باشد به طور مثال:
- آيا بيرينگ‌ها سالم هستند و روانکاري آنها به طرز درستي صورت مي‌گيرد؟
- آيا در حالتي که هنوز دستگاه به حالت گرم و کاري خود نرسيده ، تماسي بين قطعات متحرک و ثابت وجود دارد؟
متاسفانه در اين زمينه سازنده فقط به ذکر يک دستورالعمل کلي و خلاصه بسنده کرده و از ذکر اطلاعات بيشتر خودداري نموده است.

سلام!
ممنون از توضیحاتتون!
البته این تست رو تو تموم جاها انجام نمیدن! به عنوان مثال تو کشور خود ما که از اول تا الان فقط تحریم رو دیدیم و هیچ اطلاعاتی رو بما ندادن این تست بدلیل عدم همکاری کارخانه صاحب موتور ( البته بحث موتورهای جت) انجام نمیشه!
بعد از اورهال کامل موتور رو روی دستگاه test stand سوار می کنن و اونجا کارایی اون رو ارزیابی می کنن!

ممنونم!


چیزی رو که خلاصشو میدونستیم دوستان عزیز به طور اکمل گذاشتن
متاسفانه چون فقط وارد کننده صرف هستیم وتحریم هم که رو شاخ همه چیز هست از بعد دانش فنی بدجور تو تنگنا میزارن مارو
تستی که دوست عزیزمون گفتن برای تست کارایی قبل از تحویل فیلد هست ولی خب تو ایران بسیار کم وبه ندرت این انجام میشه
موفق باشید
 

tsp.co

عضو جدید
سلام بر مدیر محترم تالار مهندسی مکانیک
خوبین خسته نباشین
چه عجب! پیداتون شد؟
شما اوائل خیلی تو این تایپک پرکارتر بودین
اما الان روزها میاد و میره و خبری از فعالیت هیچک از اعضا قدیمی نیست
یه درخواست دارم
امکانش هست یه سری مطالب کاملا مستند درباره test stand رو تو این تایپک قرار بدین
پیشاپیش از زحمات شما سپاسگذارم

سلام!
حق با شماست! گرفتاری کاری بیش از حد و مشکلات بومی سازی یه دانش فنی بزرگ باعث شدن که نتونم تو تاپیک فعالیت قدیم رو داشته باشم! از همه دوستان معذرت می خوام!
و اما بحث test stand !
همونطور که قبلا و تو پست مربوط به تعمیر و نگهداری بیان کردم فرایند تعمیر و نگهداری رو میشه به دو دسته تقسیم بندی کرد:
1-on-wing
2- اورهال(overhaul)
که در نوع اول موتور از هواپیما پیاده نمیشه و لی در نوع دوم باید موتور از هواپیما پیاده بشه تا فرایندهای خاص تعمیر و نگهداری مثل بازرسی قسمت hot sectionو انجام انواع تستهای غیر مخرب و باررسیهای مختلف و تعویض قطعات و حتی ماژولها و.... در این مرحله صورت بگیره!
بعد از انجام کامل این کارها باید موتور قبل از نصب بر روی هواپیما شرایط مختلف پروازی رو براش شبیه سازی کرد و میزان تراستی که در سطح زمین و یا ارتفاعات مختلف تولید میشه سنجید و با توجه به اطلاعات قبلی که توسط کارخانه سازنده در اختیار مصرف کننده موتور قرار میگیره مورد ارزیابی قرار داد که آیا موتور قادر همون تراست قبلی و مطلوب رو بعد از طی فرایند تعمیر و نگهداری که خیلی هم پرهزینه هستش و روش انجام گرفته می تونه تولید کنه یا نه و برای انجام این کار از تجهیزات test stand استفاده می کنن. در این تجهیزات میان موتور رو در محل مناسب نصب می کنن و اتصالات مربوط به انتقال سوخت و تمامی تجهیزات اندازه گیری مورد نیاز مثل EGTو همه چیزهایی که توی کابین خلبان هستش و مربوط به موتور میشه رو روی این تجهیزات تعبیه می کنن و و بعد موتور رو روشن می کنن و کارایی اون رو ارزیابی می کنن.
تقریبا هر سری یا خانواده از موتورها یه test stand مربوط به خودشون رو دارن مثلا موتورهای خانواده CFM تجهیزات مورد نیاز خودشون و یا همینطور CF6-50یا CF6-80C2ویا JT9Dو.....
تو بعضی مواقع هم ممکنه موتورها از خانواده های مختلفی باشن ولی بدلیل اینکه تولیدی یه شرکت هستن و شباهت زیادی هم به هم دارن میشه از یک سیستم test stand برای آزمایش اونها استفاده کرد.
سیستمهای مدرن تری هم وجود داره که امکان تست موتور رو در شرایط مختلف فشاری و درحقیقت در ارتفاعات مختلف رو فراهم می کنه که دراین نوع سیستمها موتور رو درون یه محفظه یا chamber قرار می دن و فشار و درجه حرارت درون این محفظه ها رو مطابق با ارتفاع پروازی تطبیق میدن و می تونن با این کار اطلاعات کاملتری رو از موتور بدست بیارن که فکر کنم از این سیستم نوع دوم تو ایران نداشته باشیم!
بازم اگه اطلاعات بیشتری نیاز داشتید در خدمتم!
ممنونم!
 

نیرو افشان

عضو جدید
سلام
من توی یک شرکت نماینده وزارت نیرو در ایجاد نیروگاه های تولید پراکنده کار می کنم و همه نوع اطلاعات در مورد نیروگاه های مذکور را دارم و خوشحال می شم بتونم ازتون کمک بگیرم و کمکتون کنم .
راه ها ی اخذ مجوز گاز، فیدر و شبکه و پست، موافقنامه احداث و پروانه احداث تا قرارداد تضمینی خرید برق توانیر و گرفتن پیش پرداخت ها را رفته ام و میتوانم کمکتن کنم.
البته دربعضی از موارد فنی نیاز به اطلاعات شما دارم.
کمکم می کنید؟
من خیلی علاقه دارم و می خوام یک نیروگاه 1 مگاواتی با استفاده از توربین گازی احداث کنم و پروانه احداث را هم اخذ کردم ولی در مورد بعضی از مسائل مشکل دارم.
مثل امکان سنجی ؟ و...
 

mehdi_116697

عضو جدید
استفاده از حرارت اگزوز

استفاده از حرارت اگزوز

با سلام خدمت همه دوستان
من مدتی به علت مشغله فراوان تو این تاپیک نبودم که پوزش می طلبم
کسی می دونه اگه بخام از حرارت اگزوز توربین گازی استفاده بهینه کنم چه کار میشه کرد آیا میشه این حرارت را به انرژی مکانیکی تبدیل کرد و چگونه با تشکر
 

ترانه

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام خدمت همه دوستان
من مدتی به علت مشغله فراوان تو این تاپیک نبودم که پوزش می طلبم
کسی می دونه اگه بخام از حرارت اگزوز توربین گازی استفاده بهینه کنم چه کار میشه کرد آیا میشه این حرارت را به انرژی مکانیکی تبدیل کرد و چگونه با تشکر

تبدیل انرژی حرارتی به مکانیکی که دیگه چطور بودن نداره فکر کنم حدود 200 سال پیش وات با اختراع ماشین بخار اینو نشون داد
برای استفاده از اگزوز توربین گازی هم بگم سیستم نیروگاههای سیکل ترکیبی هم بر همین اساسه
 

Avon

عضو جدید
بياييد با خود قولي ببنديم

بياييد با خود قولي ببنديم

با سلام خدمت همه دوستان
اگه دقت كنيم مي‌بينيم كه همه ما در محيط كار به مسائل جالبي بر مي‌خوريم كه برايمان تازگي دارد. مهمترين اقدام در اين زمينه (به نظر من) ثبت آنها مي‌باشد. شايد اين نكات و موضوعات بسيار ساده و فقط مخصوص يك دستگاه خاص باشد اما مهندسين و متخصصين مي‌توانند با طرح آن به صورت كلي و عمومي آن را در اختيار ساير دوستان بگذارند.

و اما قول:
اگر هفته‌اي با يك نكته يا مطلب جديد به اين تايپك سري بزنيم ، علاوه بر ارائه يك تجربه كاري از مطالب ديگران نيز بهره‌مند مي‌شويم.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام به همه دوستان
خسته نباشین
به نظر میاد این تالار از رونق افتاده و اون شور و شوق اولیه رو نداره.
فکر میکنم بشه با همه گرفتاری‌های که داریم حداقل هفته‌ای یه سری به اینجا بزنیم.
راستی
کسی هست که بتونه یک maintenance manual از یک موتور aero (هوایی) اینجا بذاره؟ (هر موتوری باشه فرق نداره)
سپاسگذارم
سلام دوست عزیز!
اطلاعات کاملی رو درباره موتور cfm56-5a که موتور هواپیماهای ایرباس هستش رو می تونید از وب سایت زیر بدست بیارید و دانلود کنید. البته فهم دقیق این موتور یعنی آشنایی تقریبا کامل با موتورهای خانواده cfm56 . پس ورد هم cfm56-5a هستش!
موفق باشید!
http://www.filedownloadfull.com/forums/f7/cfm56-5a-turbofan-jet-engine-training-manuals-151355/
 
  • Like
واکنش ها: Avon

mahdizandieh

عضو جدید
خرید توربین گازی 15MW

خرید توربین گازی 15MW

سلام دوست من
من اطلاعاتی در مورد نوع،قیمت،خدمات پس از فروش،تعمیر و نگهداری توربین گازی 15MW می خواهم .خیلی فوری
 

Avon

عضو جدید
طرح سوالات عجیب و غریب

طرح سوالات عجیب و غریب

سلام دوست من
من اطلاعاتی در مورد نوع،قیمت،خدمات پس از فروش،تعمیر و نگهداری توربین گازی 15MW می خواهم .خیلی فوری


سلام دوست عزیز
خسته نباشین
به نظر میاد که شما با اهداف تشکیل این تایپک زیاد آشنا نیستین!!!
این مکان مجازی محلی است تا مهندسین و متخصصین در این زمینه به تبادل اطلاعات و تجربیات بپردازن؛ بنابراین طرح چنین سوالات کلی و با قید فوریت بسیار عجیب و نامانوس بوده و بیشتر از اینکه دارای جنبه فنی و مهندسی باشد بازاری و دلال گونه می‌باشد.
امیدوارم از رک گویی بنده ناراحت نشده باشین.
 

Avon

عضو جدید
سلام دوست عزیز!
اطلاعات کاملی رو درباره موتور cfm56-5a که موتور هواپیماهای ایرباس هستش رو می تونید از وب سایت زیر بدست بیارید و دانلود کنید. البته فهم دقیق این موتور یعنی آشنایی تقریبا کامل با موتورهای خانواده cfm56 . پس ورد هم cfm56-5a هستش!
موفق باشید!
http://www.filedownloadfull.com/forums/f7/cfm56-5a-turbofan-jet-engine-training-manuals-151355/


سلام
خدا قوت
از اینکه به فکر ما بودی بینهایت سپاسگذارم
امیدوارم در یه موقعیت دیگه محبتتون رو جبران کنم
شاد ، سالم و سربلند باشین.
 

Nika-eng

عضو جدید
سلام
شما كه اينقدر از توربين ميفهمين كمكم كنيد.
سلام
من يه مطلب در مورد پره هاي توربين (خنك كاري،مقاوم سازي ،افزايش عمرو...)مي خوام .ممنون ميشم اگه كمكم كنيد. 5 نمره داره .
ايميلم :kazemian.ameneh@gmail.com
 

reza701s

عضو جدید
سلام دوست عزيز
از آنجا كه علاقه بسيار زيادي به مباحث نيروگاهي دارم و در زمينه انواع نيروگاهها نيز مطالعاتي داشته ام لذا خوشحال ميشوم كه در جهت يادگيري بيشتر خودم و ارتقاع اين دانش در كشور عزيزم باشما همكاري كنم. ولي آنچه كه بنظر ميرسد دعوت شما از همكاران عزيزي است كه تخصص آنها مكانيك باشد و اينجانب در رشته برق (قدرت) تحصيل نموده ام ، به هر حال بنده آمادگي خود را جهت هرگونه همكاري با اين گروه تخصصي را اعلام ميكنم اميد است كه بتوانم در اين راه با شما همراه باشم.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام دوست من
من اطلاعاتی در مورد نوع،قیمت،خدمات پس از فروش،تعمیر و نگهداری توربین گازی 15MW می خواهم .خیلی فوری
سلام
شما می تونید با بازاریابی و یا فروش شرکت توگا تماس حاصل کنید البته نمی دونم تو این رنجی که شما می خواهین توربین گاز دارن یا نه ولی می تونن راهنماییتون کنن
در زمینه توربینهای گازی خارجی هم فکر نکنم بدلیل تحریم مستقیما بهتون جواب بدن باید با شرکتهای بازرگانی کشورهای همسایه تماس یا ارتباط برقرار کنید تا بتونید از طریق اونا استعلام خودتون رو انجام بدید
در زمینه خدمات پس از فروش هم بهتره بعد از تصمیم به خرید دستگاه مورد نظرتون با شرکتهای داخلی وارد مذاکره بشید چون شرکتهای خارجی یا این کار رو نمی کنن یا مبلغ گزافی رو از شما طلب خواهند کرد که بصرفه نیست
ممنونم
 

tsp.co

عضو جدید
سلام
شما كه اينقدر از توربين ميفهمين كمكم كنيد.
سلام
من يه مطلب در مورد پره هاي توربين (خنك كاري،مقاوم سازي ،افزايش عمرو...)مي خوام .ممنون ميشم اگه كمكم كنيد. 5 نمره داره .
ايميلم :kazemian.ameneh@gmail.com

سلام
برای تسلط و یادگیری این علم باید زبان انگلیسی رو حداقل بلد باشید چون به فارسی چیزی رو پیدا نمی کنید که بدردتون بخوره!
کافیه عبارت turbine blade coolingیا turbine cooling یا gas turbine cooling رو تو یکی از موتورهای جستجو search کنید تا با اقیانوسی از اطلاعات مواجه بشید . فکر کنم بعد از این کار از 5 نمره بیشتر ارزش داشته باشه!:biggrin:;)
 

tsp.co

عضو جدید
سلام دوست عزيز
از آنجا كه علاقه بسيار زيادي به مباحث نيروگاهي دارم و در زمينه انواع نيروگاهها نيز مطالعاتي داشته ام لذا خوشحال ميشوم كه در جهت يادگيري بيشتر خودم و ارتقاع اين دانش در كشور عزيزم باشما همكاري كنم. ولي آنچه كه بنظر ميرسد دعوت شما از همكاران عزيزي است كه تخصص آنها مكانيك باشد و اينجانب در رشته برق (قدرت) تحصيل نموده ام ، به هر حال بنده آمادگي خود را جهت هرگونه همكاري با اين گروه تخصصي را اعلام ميكنم اميد است كه بتوانم در اين راه با شما همراه باشم.

سلام
اصلا هم این طور نیست! فکر کنم بقیه بچه ها با من موافق باشن که بحث برق توربینهای گازی بویژه در حالت نیروگاهی می تونه خیلی جالب باشه! درسته که ما روی خود توربینهای گازی کار می کنیم ولی شما می تونید تو این تاپیک یا تاپیک نیروگاهها از سیر تا پیاز در زمینه مسائل برقی هم کار کنید !
موفق باشید
 
Similar threads

Similar threads

بالا