تست و انالیز روغن ترانس

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
به منظور حصول اطمينان از وضعيت ترانسفورماتور لازم است دسته اي از تستهاي مختلف با توجه به عمر ترانسفورماتور، احتمال خطاي ايجاد شده، و ميزان اهميت ترانسفورماتور انجام شود، تا از روي نتايج بدست آمده و مشاوره اشخاص مجرب به وضعيت ترانسفورماتور پي برد و در صورت لزوم اقدامات اصلاحي انجام شود.
تستهاي مرسوم که سالها توسط بهره برداران در سایت انجام مي شوند، اهم اين تستها مطابق زير مي باشند:

  1. آناليز گازکروماتوگرافي
  2. اندازه گيري جريان بي باري
  3. اندازه گيري مقاومت سيم پيچي
  4. اندازه گيري نسبت تبديل
  5. اندازه گيري امپدانس اتصال کوتاه
  6. اندازه گيري مقاومت عايقي
  7. اندازه گيري ظرفيت خازني و ضريب قدرت ترانسفورماتور
  8. اندازه گيري ظرفيت خازني و ضريب قدرت بوشينگها
بسياري از تستهاي فوق در هنگام بي بار و بي برق نمودن ترانسفورماتور قابل انجام است. در اين ميان يکي از بهترين و تنها مشخص کننده مشکل در ترانسفورماتور در هنگام در سرويس بودن ترانسفورماتور آناليز گازکروماتوگرافي مي باشد که يک از قديمي ترين و بهترين تستهاي ترانسفورماتور قدرت مي باشد.
بجز تستهاي فوق دسته اي از تستهاي مدرن در ساليان اخير براي عيب يابي و ارزيابي وضعيت ترانسفورماتورهاي قدرت معرفي شده اند که مي توانند هم کاستيهاي روشهاي فوق الذکر را برطرف نمايند و هم اطلاعات بيشتري از داخل ترانسفورماتور در اختيار بهره بردار قرار دهند. اهم اين تستها به شرح زير مي باشند:

  • تست تخليه جزئي
هر گونه عيب الکتريکي در داخل ترانسفورماتور با تخليه جزئي شروع مي شود و در نهايت منجر به خطاهاي بزرگ مي شود، در صورت مانيتورينگ و اندازه گيري مداوم تخليه جزئي در داخل ترانسفورماتورهاي قدرت مي توان با اطمينان بيشتري از وضعيت ترانسفورماتور اطلاع حاصل نمود. روشهاي مختلفي براي آشکارسازي تخليه جزئي وجود دارد که مي توان به مهمترين آنها اشاره نمود:

  • روش آناليز گازهاي محلول
  • روشهاي صوتي
  • روشهاي الکتريکي
  • روشهاي مربوط به باند باريک
  • روشهاي باند پهن
مزايا و معايب هرکدام و اصول اندازه گيري آنها در اين مبحث نمي گنجد ولي با توجه به قابليتهاي روشهاي الکتريکي باند پهن مي توان گفت که اين روش براي ترانسفورماتورهاي قدرت جزو بهترين روشها مي باشد.

  • جريان پلاريزاسيون و دپلاريزاسيون و اندازه گيري ولتاژ برگشتي
اطلاع دقيق از ميزان آب داخل عايق کاغذي ترانسفورماتور و ميزان پيري آن، يکي از مهمترين راههاي ارزيابي وضعيت ترانسفورماتور مي باشد. بنابراين امروزه تکنيکهايي در زمينه اندازه گيري جريان پلاريزاسيون عايقها مطرح شده است. جريان پلاريزاسيون ترانسفورماتور بسيار متاثر از وضعيت عايقي آن است و اتصالات سيم پيچي هنگام اين تست مطابق تست اندازه گيري مقاومت عايقي است.

  • اندازه گيري ضريب توان بوشينگها در هنگام کار ترانسفورماتورها
بوشينگهاي ترانسفورماتورهاي قدرت داراي اهميت حياتي در عمر ترانسفورماتور مي باشند. انفجار بوشينگها احتمال خطرات زيادي براي ترانسفورماتور را به وجود مي آورد و همچنين تعويض آنها زمانبر و مستلزم هزينه مي باشد، لذا امروزه سيستمهايي به وجود آمده اند که ضريب تلفات عايقي و ظرفيت خازني بوشينگها را به عنوان دو فاکتور تعيين کننده وضعيت عايقي بوشينگ مانيتور نموده و همواره آنها را به مراکز دور به کمک سيستمهاي اسکادا مي فرستند.

  • آناليز پاسخ فرکانسي
ترانسفورماتورهاي قدرت از آنجا که در سيستم قدرت بصورت سري نصب مي شوند، تحت انواع نيروهاي مکانيکي حاصل از اتصال کوتاه شبکه مي باشند. معمولا ترانسفورماتور نو داراي قابليت بالايي در تحمل اين نيروها دارد ولي با گذشت عمر ترانسفورماتور از اين قابليت کاسته مي شود و گاهي در اثر اتصال کوتاه در شبکه سيم پيچها جابجا و يا اتصال کوتاه مي شوند. جابجايي سيم پيچها را فقط مي توان با روشي مانند FRA آشکار نمود.
مدار ترانسفورماتورهاي قدرت در محدوده فرکانسي بالا خطي است و از اين واقعيت در آناليز پاسخ فرکانسي براي آشکار سازي جابجايي سيم پيچها استفاده مي شود.
با جابجايي سيم پيچها، خازنها و سلفهاي مدار معادل ترانسفورماتور و به تبع آن نقاط رزونانس مدار عوض مي شود و با مقايسه دو پاسخ فرکانسي مختلف مي توان به تغيير وضعيت سيم پيچها پي برد.
اسپکتروسکوپي حوزه فرکانس
اندازه گيري ظرفيت خازني و ضريب قدرت عايقي ترانسفورماتور در حوزه فرکانس نيز اطلاعات بسيار جامع تري از وضعيت عايقي بوشينگ مي دهد. معمولاً اين تست در حوزه فرکانسي حدود چند کيلو هرتز انجام مي شود.

  • تست فورفورال
کاغذ مورد استفاده در ترانسفورماتورهاي قدرت از زنجيرهاي مونومري ساخته شده اند که با در کنار قرار گرفتن اين مونومرها عايق پليمري ساخته مي شود. کاغذهاي نو معمولا داراي زنجيرهاي سلولزي به طول 1000 تا 1400 از اين مونومرها مي باشند که با گذشت عمر و پيري عايق کاغذي اين زنجيرها شکسته مي شوند و در نتيجه آنها اسيد و آب به وجود مي آيد که روند پيري را تسريع مي نمايند.
از آنجا که طول اين زنجيرها در عمر عايقي و حتي عمر ترانسفورماتور بسيار موثر است، اندازه گيري DP كاغذ که نشان دهنده طول زنجيرهاي مذکور است به عنوان يکي از ابزارهاي تعيين وضعيت شناخته مي شود.
از جمله مشکلات موجود در اندازه گيري درجه پليمريزاسيون (DP) در دسترس نبودن عايق کاغذي است. ثابت شده است که با شکسته شدن اين زنجيره ها موادي در روغن به نام فورانها آزاد مي شوند که با اندازه گيري آنها مي توان به طور غير مستقيم به وضعيت کاغذ پي برد. خوشبختانه امروزه مطالعات بسيار زيادي در اين زمينه در حال انجام است ولی هنوز برای تستهای مدرن استاندارد مشخصی در دنیا بوجود نیامده است.
file:///C:\Users\SEVENP~1\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.jpg
Share
Twitter
 
بالا