تزریق معجزه‌آسای داروی TPA جان بیماری را نجات داد

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2][/h]در بیمارستان فرشچیان همدان، تزریق معجزه‌آسای داروی TPA جان بیمار 69 ساله یزدی را نجات داد.
به گزارش فارس ، استفاده از داروی TPA در درمان بیماران مبتلا به بیماری CVA ایسکمیک، برای نخستین بار در مرکز آموزشی درمانی فرشچیان انجام شد.
استفاده از این دارو توسط دکتر مجتبی خزائی یکی از متخصصان نرولوژیست این مرکز برای سومین بار انجام شد و علائم بیمار دچار مرگ مغزی بعد از یک ساعت به طور معجزه‌‌آسایی بهبود یافت.
بیمارستان فرشچیان امروز شاهد خبرنگارانی بود که از یک بیمار 69 ساله‌ای که با فلج و اختلال گفتاری و هوشیاری پایین به بیمارستان مراجعه کرده بود، ملاقات کردند.
اما این بیمار دیگر با اختلال تکلم، اختلال حس و اختلال حرکت مواجه نبود.
در چند روز اخیر سید محمود موسوی بیوکی جراح اطفال و گردشگر یزدی به طور معجره‌آسایی با تزریق داروی TPA توسط دکتر مجتبی خزائی درمان شد و هم‌اکنون فلج اندامی وی 96 درصد بازگشته و حال عمومی خوبی دارد.
این بیمار که اکنون از حال عمومی مطلوبی برخوردار بود، در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت خود پرداخت و گفت: هنگام رانندگی در مسیر جاده بودم که به ناگهان عرق سردی کردم و قلبم به درد آمد با درخواست کمک از همسرم به بیمارستان همدان انتقال یافتم.
وی ضمن تشکر از متخصصان و کارکنان بیمارستان فرشچیان، با ابراز رضایت از وضعیت کنونی خود، از سابقه دو ساله خود در عمل قلب گفت و بیان داشت: اینجانب حدود دو سال پیش عمل قلب باز انجام دادم که در آن روز با ناراحتی که پیش آمد، به بیمارستان فرشچیان منتقل شدم.
این بیمار سکته مغزی اظهار کرد: حال عمومی بنده رو به بهبودی است اما هنوز به طور کامل بهبود نیافته‌ام.
پزشک معالج این بیمار نیز در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت این بیماری و داروی TPA اظهار کرد: این بیمار با فلج نیمه سمت راست همراه با اختلال تکلم به بیمارستان فرشچیان مراجعه کردند که در سه ساعت نخست ما داروی TPA را به وی تزریق کردیم.
مجتبی خزایی ادامه داد: بعد از مراجعه بیمار به بیمارستان فرشچیان بلافاصله تخت خالی در نظر گرفته شده و تزریق با موفقیت برای این بیمار انجام شد که پس از یک ساعت علائم بیمار به نحو قابل توجهی بهتر شد به نحوی که فلج نیمه راست در حد 95 درصد و قدرت تکلم نیز 96 درصد بهبود یافت.
وی این درمان سریع و موفقیت‌آمیز را ناشی از دو عامل دانست و افزود: در وهله نخست اینکه بیمار سریع به بیمارستان مراجعه کرده و عامل بعدی کمک اورژانس کمک و قسمت آی سی یو است که با خالی کردن تخت بیمار را کمک کردند.
این پزشک متخصص اضافه کرد: این دارو بهمن ماه سال قبل نویدش را به همشهریان داد که تاکنون سه بار برای سه بیمار تزریق شده است.
وی خاطرنشان کرد: یک بار برای یک خانم تزریق شد که خیلی خوب جواب داد و برای ادامه درمان به جراحان قلب معرفی شد و در تزریق به بیمار دوم که اکنون در بخش بستری است، تا حدی بهبودی را شاهدیم زیرا با تأخیر مراجعه کرد و این دارو تزریق شد.
خزایی با اشاره به تزریق این دارو برای سومین بیمار اظهار کرد: تزریق این داور برای سومین بیمار خیلی خوب جواب داد و می‌توان گفت در حد معجزه عمل کرد.
وی مهمترین علت موفقیت این دارو را زمان رسیدن بیمار به بیمارستان و زمان تزریق دارو دانست و گفت: اگر این دارو در کمتر از 90 دقیقه به بیمار تزریق شود، بهترین پاسخ را خواهیم داشت چرا که هر چه زمان می‌گذرد پاسخدهی بیمار به دارو کمتر می‌شود.
این متخصص نرولوژیست خطاب به بیماران افزود: بیماران دیگر سرگردان نشوند چرا که برخی به بیمارستان اکباتان می‌روند و تا به بیمارستان فرشچیان مراجعه کنند زمان طلایی تزریق از بین می‌رود.
وی اضافه کرد: هدف ما این است بیمار سریع از بیماری خود اطلاع یابد به طوری که اگر اختلال حسی، فلج صورت و اختلال تکلم پیدا کرد سریع به بیمارستان فرشچیان مراجعه کند.
خزایی از استفاده این دارو در شهرهای محدودی از کشور خبر داد و افزود: ما با کمبود این دارو در کشور مواجه هستیم به همین دلیل تنها در تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و چند شهر دیگر این دارو تزریق می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قیمت بالای این دارو اظهار کرد: در حال حاضر این دارو در سطح کشور نایاب است.
این پزشک متخصص یادآور شد: این دارو تاکنون در همدان نبوده که با درخواست جامعه پزشکی خریداری شد.
وی با بیان اینکه با مقداری موجود در همدان تنها قادر به درمان هفت تا هشت مورد بیمار هستیم، افزود: درخواست داریم که خیرین سلامت پای کار بیایند و در این زمینه نسبت به خرید و تهیه این دارو برای استان اقدام کنند.
خزایی با اشاره به مسئولان استان بیان داشت: این اقدام افتخاری برای همدان است که امیدواریم با حمایت بیشتر سعی شود این دارو قطع نشود.
وی در خصوص عوارض احتمالی این دارو نیز یادآور شد: عوارض عمده این دارو این است که ریسک خونریزی را تا 10 برابر افزایش می‌دهد اما سود آن بر ضررش می‌ارزد.
این متخصص نرولوژیست در پایان سخنانش ابراز داشت: یکی از مشکلات ما نداشتن دارویی آنژیوگرافی است و دستگاه‌های سی تی اسکن ما نیاز برای تعویض نیاز به حمایت مالی دارد که امیدواریم تحقق یابد.
 
بالا