[h=2]سقوط یکی دیگر از هواپیمای جنگنده پایگاه هوایی دزفول
[/h]
به گزارش شبکه خبری دز(دز ان ان)،یک فروند جنگنده نظامی F5 متعلق به پایگاه چهارم شکاری دزفول صبح امروز حوالی ساعت ۱۰:۳۰ در زمین های کشاورزی منطقه چمگلک از توابع شهرستان اندیشمک سقوط کرد.
طبق گزارشات رسیده هر دو خلبان این جنگنده سلامت هستند ، یکی از خلبانها مصدومیت جزئی داشته که در بیمارستان بزرگ دزفول(گنجویان) مداوا شده است.
گفتنی است چندی پیش هم یک فروند جنگنده نظامی ا F5 متعلق به همین پایگاه هوایی در شهرستان آبدانان سقوط کرد، که منجر به شهادت دو خلبان آن شد.
F5 نیروی هوایی:
اولین نیروی هوایی دنیا که F5 را دریافت کرد نیروی هوایی ایران بود. در بین سال های دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیروی هوایی ایران به بزرگترین و مجهزترین نیروی هوایی منطقه (نیروی هوایی) اولین اسکادران از این هواپیما به تعداد ۱۳فروند را اوایل فوریه ۱۹۶۵ به خدمت گرفت. در آن تاریخ ۱۱ فروند F5-e و دو فروند F5-b در پایگاه یکم شکاری در مهرآباد جایگزین F-84 تاندرجت شدند تا نقش تهاجمی نیروی هوایی را برعهده بگیرند.
F5 های ارتش ایران به استانداردهای بالا تجهیز شده بودند، این تجهیزات پیشرفته سیستم ناوبری آنبرد لیتون و کامپیوتر مرکزی تسلیحات بود. در آن زمان ایران مدل های قبلی F5 (اف ـ۵ای و بی)را به کشورهای یونان، ترکیه، اتیوپی، ویتنام جنوبی و اردن فروخت، اما چند فروند برای انجام پروازهای تمرینی در ایران نگه داشته شدند.
با شروع جنگ و متعاقب آن تحریم تسلیحاتی غرب علیه ایران، ایران به دلیل عدم توانایی خرید قطعات و لوازم یدکی به سرعت در حال از دست دادن تعداد هواپیماهای عملیاتی خود بود. اما بعدها که ایرانیان به پیشرفت های زیادی در صنایع هوایی دست یافتند، خود به ساخت و تهیه قطعات موردنیاز برای تعمیر و عملیاتی نگه داشتن این هواپیماها زدند ایران در پروژه ای به نام »افق« این هواپیماها را به روز کرده است از جمله می توان به دوبرابر کردن برد رادار ای پی کیو ـ۱۵۹ و سوارکردن سیستم پرتاب موشکی پی ال ـ،۷ ای ای ام ـ۹ پی سایدوایندر و آرـ۶۰ آمیدز اشاره کرد.
به هرحال عمر عملیاتی این جنگنده ها که در کنار اف ـ۵ به افسانه های فراموش نشدنی جنگ تبدیل شدند رو به پایان است و ایران به دنبال جایگزینی برای آنهاست.
[/h]
طبق گزارشات رسیده هر دو خلبان این جنگنده سلامت هستند ، یکی از خلبانها مصدومیت جزئی داشته که در بیمارستان بزرگ دزفول(گنجویان) مداوا شده است.
گفتنی است چندی پیش هم یک فروند جنگنده نظامی ا F5 متعلق به همین پایگاه هوایی در شهرستان آبدانان سقوط کرد، که منجر به شهادت دو خلبان آن شد.
F5 نیروی هوایی:
اولین نیروی هوایی دنیا که F5 را دریافت کرد نیروی هوایی ایران بود. در بین سال های دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیروی هوایی ایران به بزرگترین و مجهزترین نیروی هوایی منطقه (نیروی هوایی) اولین اسکادران از این هواپیما به تعداد ۱۳فروند را اوایل فوریه ۱۹۶۵ به خدمت گرفت. در آن تاریخ ۱۱ فروند F5-e و دو فروند F5-b در پایگاه یکم شکاری در مهرآباد جایگزین F-84 تاندرجت شدند تا نقش تهاجمی نیروی هوایی را برعهده بگیرند.
F5 های ارتش ایران به استانداردهای بالا تجهیز شده بودند، این تجهیزات پیشرفته سیستم ناوبری آنبرد لیتون و کامپیوتر مرکزی تسلیحات بود. در آن زمان ایران مدل های قبلی F5 (اف ـ۵ای و بی)را به کشورهای یونان، ترکیه، اتیوپی، ویتنام جنوبی و اردن فروخت، اما چند فروند برای انجام پروازهای تمرینی در ایران نگه داشته شدند.
با شروع جنگ و متعاقب آن تحریم تسلیحاتی غرب علیه ایران، ایران به دلیل عدم توانایی خرید قطعات و لوازم یدکی به سرعت در حال از دست دادن تعداد هواپیماهای عملیاتی خود بود. اما بعدها که ایرانیان به پیشرفت های زیادی در صنایع هوایی دست یافتند، خود به ساخت و تهیه قطعات موردنیاز برای تعمیر و عملیاتی نگه داشتن این هواپیماها زدند ایران در پروژه ای به نام »افق« این هواپیماها را به روز کرده است از جمله می توان به دوبرابر کردن برد رادار ای پی کیو ـ۱۵۹ و سوارکردن سیستم پرتاب موشکی پی ال ـ،۷ ای ای ام ـ۹ پی سایدوایندر و آرـ۶۰ آمیدز اشاره کرد.
به هرحال عمر عملیاتی این جنگنده ها که در کنار اف ـ۵ به افسانه های فراموش نشدنی جنگ تبدیل شدند رو به پایان است و ایران به دنبال جایگزینی برای آنهاست.