*-.*-.*-.* تا 16 آبان // آغاز بارش شهابي جباري *-.*-.*-.*

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تا 16 آبان ادامه دارد
آغاز بارش شهابي جباري ... :smile::gol::gol:

جام جم آنلاين: بارش شهابي جباري بر اساس مرکز علوم و ستاره شناسي تهران در روز 29 مهرماه آغاز مي شود و از روز 10 آبان ماه اين بارش به اوج خود مي رسد.

به گزارش مهر، بارش شهابي جباري از 10 تا 16 آبان ماه به اوج بارش خود مي رسد و سرعت بارش اين شهاب ها 66 کيلومتر بر ثانيه است.
بارش شهابي جباري يکي از بارش هاي شهابي سالانه است که کانون بارش آن در صورت فلکي جبار است. اين بارش معمولا هر سال از نيمه هاي مهرماه آغاز مي شود و تا روز 16 ماه آبان فعال است.
سرعت ميانگين شهاب‌هاي اين بارش نسبت به کره زمين در اوقات اوج اين بارش معمولا حدود 66 کيلومتر بر ثانيه است که نسبتا زياد به شمار مي آيد اما شهاب هاي اين بارش چندان روشن نيستند و در عوض از خود خاکستر بيشتري بر جا مي گذارند.
طبق اعلام مرکز علوم و ستاره شناسي تهران، در ساعت 16 و 40 دقيقه امروز دوشنبه 19 مهرماه مقارنه هلال ماه با ستاره قلب عقرب آغاز مي شود. در اين پديده نجومي ماه در 2.5 درجه از شمال و شمال شرق ستاره قلب عقرب قرار مي گيرد.
در روز 20 مهرماه نيز در گره صعودي يعني در طول نجومي 276 درجه قرار مي گيرد و در روز 21 مهرماه، ماه ربيع اول را مي توان رصد کرد.
توضيح اينکه حالت هاي مختلف بخش روشن ماه از زمين به نام هاي مختلفي ناميده مي شود که از آن جمله مي توان به حالت هاي «ماه نو» ، يک چهارم نخست (تربيع اول)، ماه تمام يا «بدر» ، يک چهارم دوم (تربيع دوم) و ماه تاريک (محاق) اشاره کرد.
در روز 24 مهر نيز آسمان پذيراي مقارنه عطارد با خورشيد خواهد بود.در اين پديده سياره عطارد در فاصله 1.418 برابر شعاع زميني قرار مي گيرد.
ماه، در روز 26 مهرماه در نقطه اوج با فاصله 63.56 برابر شعاع زميني قرار خواهد گرفت و در روز 28 مهرماه جاري، ماه در فاصله 6.5 درجه اي شمال و شمال غرب سياره مشتري قرار مي گيرد.
 

Similar threads

بالا