[تاسیسات الکتریکی] نور در معماری و سیستمهای LED

jafar mehrkhani

عضو جدید
دوستان ارجمندم در این تاپیک سعی بر این خواهد بود تا با تازه ترین پدیده نورپردازی یعنی LEDآشنا بشیم.
 

jafar mehrkhani

عضو جدید
LED مخفف واژه LIGHT EMMTTED DIODE به معنای دیود ساطع کننده نور است. دیودهای ساطع کننده نور در واقع جزء خانواده‌ دیودها هستند که دیودها نیز زیرگروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LED‌ها را از سایر نیمه هادیها متمایز می‌سازد این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساتع می‌شود.

بزرگترین برتری LED عمر مفید آن است. LED‌ها 100 هزار ساعت عمر مفید دارند در حالیکه عمر مفید لامپهای تابان تنها 1000 ساعت و در نهایت عمر مفید فلورسنت‌ها، 10000 ساعت است.

مصرف برق به میزان یک دهم لامپ‌های معمولی 100 وات، عمر بالا تا 5 سال با گارانتی، بدون نیاز به تعمیر، نوردهی بسیار زیاد در مقایسه با لامپ‌های معمولی

 
آخرین ویرایش:

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز

با بالارفتن حرارت كره زمين، همه كشورها بايد به حذف عوامل سازنده گازهاي گلخانه‌اي كمك كنند، يكي از اين عوامل كه باعث توليد گازهاي گلخانه‌اي مي‌شود، لامپ‌هاي معمولي يا همان لامپ‌هاي رشته‌اي (فيلمان‌دار) و تابان است كه به دليل استفاده وافر در اكثر كشورهاي جهان از عوامل مهم توليد گازهاي گلخانه‌اي به شمار مي‌آيد و با درنظر گرفتن اين نكته كه سهم روشنايي كه عمدتاً نيز به وسيله لامپ‌هاي رشته‌اي تامين مي‌شود از كل مصرف الكتريسيته خصوصاً در زمان اوج مصرف چشمگير است به عنوان مثال در ايران حدود 30 درصد از كل انرژي مصرفي و حدود 45 تا 50 درصد از مصرف پيك صرف تامين روشنايي مي‌شود اين موضوع را جدي‌تر نشان مي‌دهد

با توجه به اين امر، بسياري از كشورها، برنامه چند ساله‌اي را براي جايگزين كردن مدلهاي ديگري از لامپ به جاي لامپهاي رشته‌اي كرده‌اند تا در درازمدت بتواند اين نوع لامپ را حذف كرده و لامپ ديگري را جايگزين كنند كه علاوه بر حذف گازهاي گلخانه‌اي از انرژي كمتري براي توليد نور بيشتر استفاده كند. البته اين مساله نياز به تغيير فرهنگ مردم در نوع استفاده از تجهيزات دارد تا رويكرد آنها به اين نوع لامپ همگاني بيشتر شود. هزينه خريد اوليه بالاي ساير لامپ‌ها و ارزان بودن انرژي از دلايل عمده روي آوردن بسياري از مردم به خريد لامپهاي معمولي و تابان است.

.

 

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز

ممنوعيت استفاده از لامپ نور تابان در برخي از كشورها


بسياري از كشورها، منتظر تغيير علاقه مصرف‌كنندگان نشده و قوانيني را براي حذف لامپ‌هاي مضر وضع كرده‌اند. در ايالت كاليفرنيا و آمريكا و كشور كانادا قانوني وضع شده كه تا سال 2012 ميلادي، استفاده از هر نوع لامپ داراي نور تابان در اين مناطق ممنوع خواهد شد و كاربران فرصت دارند به صورت تدريجي نوع محصولات مصرفي خود را تغيير دهند. كشور استراليا هم مشابه اين قانون را تا سال 2010 ميلادي وضع كرده است. اتحاديه اروپا نيز به دنبال راهكاري براي وضع قانون جديد و كارا در اين زمينه در كشورهاي عضو اين اتحاديه است. در نيوجرسي، مكاني كه توماس اديسون در سال 1879 موفق به توليد الكتريسيته و روشن كردن لامپ شد قانوني وضع شده كه استفاده از لامپهاي تابان (رشته‌اي) در ادارات دولتي ممنوع و تنها لامپهاي فلورسنت و ال ای دی قابل استفاده خواهند بود.


لامپ‌هاي تابان (رشته‌اي) علاوه بر كارآيي و بازده پايين، از انرژي بالايي براي توليد روشنايي استفاده مي‌كنند. به عنوان مثال يك لامپ 100 وات، روشنايي معادل يك لامپ 20 وات فلورسنت را خواهد داشت، يعني براي توليد نور مشابه، لامپهاي تابان، 5 برابر بيشتر انرژي مصرف مي‌كنند.
هم‌اكنون در كشور ما نيز استفاده
از لامپهاي كم مصرف، فلورسنت اف.پی.ال به لامپهاي تابان ترجيح داده مي‌شود و طبق بخشنامه‌هاي جديد ارگانهاي دولتي در مواقعي كه از نظر فني محدوديتي ندارند ملزم به استفاده از لامپهاي كم مصرف شده‌اند و ديگر مصرف‌كنندگان نيز مي‌توانند از لامپهاي كم مصرف يارانه‌اي استفاده كنند. اما استفاده از ال ای دی چندان رواج
نيافته و بيشتر جنبه تزئيني دارد
 

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
لامپ های ال ای دی به تازگی مورد توجه دوستداران محیط زیست و طرفدران صرفه جویی درمصرف انرژی قرار گرفته است. به گزارش شبکه یورونیوز، لامپهای ال ای دی در اینده ای نزدیک جایگزین لامپهای کم مصرف خواهند شد.لامپها که به زودی ارزان قیمتتر از گذشته وارد بازار خواهند شدقادر به تولید نور بسیار زیاد با مصرف بسیار کمبرق خواهند شد.

پژوهشگران به جای استفاده از سیلیسیوم در ساخت این لامپها، از نیترور گالیوم به عنوان ماده نیمه رسانا استفاده می کنند که این ماده ارزان قیمت تر و کم الاینده تر از سلیسیوم است
پروفسور کالین هامفریس پژوهشگر دانشگاه کمبریج می گوید ما نیترور گالیوم را بر روی سیلیکون قرار می دهیم و اتم به اتم قشرهای مختلف را می سازیم.

لامپهای ال ای دی بر خلاف لامپهای کلاسیکگرمایی ایجاد نمی کنند و نوردهیانان به زمان گرم شدن لامپ نیز بستگی ندارند
این لامپها بدون جیوه، دوازده برابر لامپهایمتعارف تنگستنی کارایی دارند. امکان تعیین رنگ نور لامپ نیز وجود دارد یعنی مصرف
کننده می توانند با فشار دادن دکمه بلافاصله رنگ ان را از ابی به قرمز یا هر رنگ دیگری تغییر دهد









ديود منتشر كننده نور كه به طور رايج ال ای دی ناميده مي‌شود واقعاً قهرمان ناشناختهجهان الكترونيك است. آنها دو جين كار متفاوت انجام مي‌دهند و در همه وسايل الكترونيكي يافت مي‌شود اساساً ال ای دی ها لامپهاي كم نوري هستند كه به آساني در مدارهاي الكترونيكي قرار مي‌گيرند اما برخلاف لامپهاي معمولي آنها فيلاماني كهبسوزد ندارند و به ويژه اينكه گرم نمي‌شوند آنها فقط با حركت الكترونها در يك ماده نيمه هادي نور مي‌دهند.

ال ای دی ها که از دهه‌های گذشته در الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموماً برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا مورد استفاده قرار گرفتند.
در حال حاضر ال ای دی ها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز می‌کند و به صورت چیپ‌های کوچکی هستند که معمولاً در داخل یک شیشه‌ گنبدی شکل قرار می‌گیرند و دارای سایز چوب کبریت یا کمی بزرگ‌تر هستند و به سختی می‌شکنند



ادامه دارد...
 
آخرین ویرایش:

haj amin

عضو جدید
سلام اگه امکانش هست یکی توضیح بده که چطور می تونیم دقیقا از منحنی توزیع شدت نور هر لامپ شدت نور رو به دست بیاریم!

سلام منحنی شدت نور یک چراغ رو شرکت سازنده اعلام می کنه مافقط باید بدونیم چجور باید از او استفاده کرد البته بهتر کتاب روشنایی فنی دکتر حسن کلهور رو بخونید کامل توضیح داده. موفق باشید.
 
بالا