تازه های علوم گیاهی

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
تولید نانوذرات آنتی‌باکتریال از عصاره گیاهی

تولید نانوذرات آنتی‌باکتریال از عصاره گیاهی

یک تیم تحقیقاتی با استفاده از عصاره یک گیاه موفق به تولید نانوذرات طلا با خواص آنتی‌باکتریال شده است.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، نانوذرات طلا کاربرد وسیعی در پزشکی دارند، اما تولید آنها بسیار پرهزینه است. پژوهشگران دانشگاه مورداک، روش زیست سازگاری را برای تولید نانوذرات آنتی‌باکتریال طلا یافتند. از این نانوذرات می‌توان در پزشکی استفاده کرد.
«جرالد پوینر» از گروه تحقیقاتی فناوری‌ نانو کاربردی مرداک می‌گوید: این نانوذرات می‌تواند در بخش سلامت مورد استفاده قرار گیرد. پیش از این مشخص شده بود که نانوذرات طلا دارای ویژگی‌های مناسب برای بخش درمان هستند. برای مثال می‌توان از آنها در رهاسازی رشته‌های دی‌ان‌ای برای ژن درمانی استفاده کرد. این نانوذرات می‌توانند درون تومور جمع شده و با عملیات حرارتی موجب درمان شوند. گرمای ایجاد شده توسط نانوذرات می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.
«پوینر» می‌افزاید: مطالعات دانشمندان نشان داده است که با اتصال داروهای ضد سرطان به نانوذرات طلا می‌توان به صورت موثری تومورهای سرطانی را از بین برد. با این کار هم اثر‌بخشی دارو و هم سرعت درمان افزایش یافته و از سوی دیگر اثرات جانبی کمتری روی بیمار خواهد داشت.
با این همه مزایا، تاکنون تولید نانوذرات بسیار پر هزینه بوده و نیازمند روش‌های شیمیایی وفیزیکی پیچیده‌ای است. در بیشتر این روش‌ها از مواد سمی استفاده می‌شوند که هم برای تولیدکننده و هم محیط‌ زیست خطرناک است. اما این گروه تحقیقاتی موفق شده تا از برگ یک گیاه برای تولید نانوذرات طلا استفاده کنند. این روش مبتنی بر آب بوده و در دمای اتاق انجام می‌شود، در نتیجه به تجهیزات پیچیده و گرانقیمت نیاز نیست. همچنین این روش پاکیزه بوده و بی‌نیاز از مواد سمی است.
در این روش ابتدا سیم‌های طلای خالص درون یک محلول حاوی اسید نیتریک و اسید کلریدریک ریخته شده تا کلرید طلا ایجاد شوند. در قدم بعد کلرید طلا با محلول آبی استخراج شده از برگ گیاهی موسوم به Eucalyptus macrocarpa ترکیب می‌شود. با این کار در دمای اتاق فرآیند تولید نانوذرات آغاز می‌شود.
«پوینر» می‌گوید: با این روش نه تنها نانوذرات طلا تولید می‌شود، بلکه واکس‌ها و ترکیبات موجود در این گیاه موجب بروز خواص آنتی‌باکتریال و ضد قارچی در نانوذرات می‌شود. هر چند باکتری‌ها و قارچ‌ها به مرور زمان نسبت به مواد کشنده و آنتی‌باکتریال مقاوم می‌شوند، اما این سیستم جدید می‌تواند مانعی برای مقاوم شدن باکتری‌ها و قارچ‌ها باشد.
محققان از این نانوذرات برای از بین بردن چند نوع باکتری مختلف استفاده کردند که نتایج رضایت‌بخشی بدست آمده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گیاهانی که بدون مغز هوشمند عمل می‌کنند

گیاهانی که بدون مغز هوشمند عمل می‌کنند

[h=1][/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 93102714502
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰




راهبردهای هوشمندانه نیازمند تنظیمات مغزی است اما بر اساس تحقیقات جدید، گیاهان کوزه مانند که با روشی خاص حشرات را می‌بلعند، بدون دارا بودن مغز گیاهان هوشمندی محسوب می‌شوند.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، نتایج به دست آمده در این تحقیقات همچنین راز طولانی مدت توانایی این گیاهان کوزه مانند استوایی را برای شکار حشرات با استفاده از دام لغزنده آشکار می‌کند.
اولریکه باوئر سرپرست این تحقیق از دانشگاه بریستول اظهار کرد: سطح شکار کننده این گیاهان لغزنده و مرطوب بوده و فقط هشت ساعت در طول روز خشک است و حشرات را شکار نمی‌کند.
وی و همکارانش بر روی این گیاهان گوشتخوار در Borneo تحقیق کردند. آنان دریافتند دام گاه و بی‌گاه این گیاهان برای تعداد زیادی از مورچه‌ها با نوع مشابه، پهن می‌شود.
محققان آزمایش‌های خود را با مرطوب نگه داشتن مصنوعی گیاهان در تمام روز ادامه دادند. آنان دریافتند رطوبت سطح گیاه تعداد زیادی از مورچه‌ها را شکار نمی‌کند.
وی در ادامه افزود: مورچه‌ها به طور دسته جمعی زندگی می‌کنند و پیشاهنگ مورچه‌ها منابع غذایی سودمند را پیدا می‌کند. زمانی که آنها سطح شیرین لغزنده را می‌یابند دوباره به اجتماع خود برگشته و مورچه‌های کارگر بیشتری را به آن مکان می‌فرستند. لغزندگی بیش از اندازه این گیاه موجب می‌شود فقط مورچه‌های پیشاهنگ شکار شوند. به همین منظور گیاه برای متعادل شدن میزان رطوبت باز و بسته می‌شود.
باز ماندن گیاه برای مدتی موجب می‌شود که مورچه‌های پیشاهنگ به گروه برگشته و مورچه بیشتری به سمت گیاه روانه شوند.
نتایج این تحقیق در نشریه Royal Society B منتشر شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تولید برق از گیاهان زنده

تولید برق از گیاهان زنده

[h=1] تولید برق از گیاهان زنده

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93102714512
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷



‌شرکت هلندی Harnesses Electricity با استفاده از گیاهان زنده نیروی لازم برای شارژ تلفن همراه، وای‌فای و حتی نیروی ال‌ای‌دی‌ در خیابان‌ها را تامین می‌کند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، آغاز به کار پروژه آسمان پر ستاره «Starry Sky » نوامبر 2014 و در بخش قدیمی مهمات HAMbrug نزدیک آمستردام انجام شده است.
محققان بسیاری در جستجوی یافتن روشی برای تولید الکتریسیته از هوای فشرده و این قبیل ایده‌ها هستند. بنیانگذاران Plant-e به دنبال جهان طبیعی و مکان‌های اتلاف انرژی توسط بشر هستند و دریافتند فتوسنتز گیاهی در این مورد کمک کننده است.
استفاده از انرژی گیاهان در حال رشد در طولانی مدت در مدارس متوسطه مورد توجه قرار گرفته و پروژه‌های بسیاری در این مورد ارائه شده است. هم اکنون این شرکت پروژه خود را با روشی متمایز بدون آسیب رساندن به گیاهان به مرحله اجرا گذاشته و انرژی پاک را ایجاد کرده است.
در پروژه روشنایی خیابان در هلند از گیاهان قرار داده شده در محفظه‌ای در اطراف خیابان استفاده شده که گیاهان با عمل فتوسنتز انرژی خورشیدی را به قند تبدیل می‌کنند. این قند تولیدی بیش از اندازه مورد نیاز آنهاست و قند اضافه از ریشه خارج و درون خاک شده و دارای پروتون و الکترون است. این سیستم با استفاده از الکترودهای قرار گرفته در خاک این انرژی اتلافی را به الکتریسیته تبدیل می‌کند.
این شرکت امیدواراست فناوری آنها روزی برای تامین انرژی در مناطق محروم جهان، شالیزارها و زمین‌های مرطوب مورد استفاده قرار گیرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند!

گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند!

[h=1] گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند!

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94010300396
دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰



محققان دانشگاه میسوری مدعی شده‌اند که گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند و می‌توانند نوع موجودی که به آن‌ها حمله کرده را نیز تشخیص دهند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این یافته‌ها پس از انجام آزمایشاتی بر روی گیاهان آرابیدوپسیس (رشادی) بدست آمد که نشان می‌داد این گیاهان می‌توانند بین حشراتی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند بر اساس شیوه جویدنشان تمایز قائل شوند.
از این رو این گیاهان نسبت به جویده شدن توسط موجودات مختلف واکنش نشان می‌دهند.
محققان گروهی از رشادی‌ها را که گروهی از خانواده شب‌بویان هستند، در معرض کرمهای برگ‌خوار چغندرقند و کرم کلم برگ قرار دادند. سپس برگهای جویده شده گیاه جدا شده و پس از استخراج ژن آنها، در آزمایشگاه منجمد شدند.
گیاهان با استفاده از روشهای گوناگون مانند انتشار رایحه‌های تند و نامطبوع به دفاع از خود می‌پردازند. این سیستم دفاعی در ژن آن‌ها بیان می‌شود.
محققان بر اساس تحلیل ژن‌ها دریافتند که این گیاه می‌تواند زمانی که بزاق دهان کرم ترشح می‌شود را حس کند و مکانیسم دفاعی متفاوتی را نسبت به یک پروانه ارائه کند.

همچنین واکنش‌های ژنتیکی به هر کرم متفاوت بود که این امر نشان می‌دهد، گیاه می‌داند چه چیزی در حال خوردن آن است.
محققان امیدوارند این یافته‌ها به دانشمندان در تکثیر گیاهانی که بطور طبیعی به حشرات مقاوم بوده و نیازی به استفاده از آفت‌کش در آن‌ها نیست، کمک کند.
این تحقیق بر اساس پژوهشی در سال گذشته انجام شده که نشان می‌داد گیاهان می‌توانند اصوات اطراف مانند صدای خوردن را شناسایی کرده و به خطرات محیطی واکنش نشان دهند.
در این تحقیق، کرم‌ها روی گیاه رشادی قرار داده شدند. دانشمندان با استفاده از لیزر و تکه کوچکی از یک ماده بازتابنده روی برگ گیاه، به اندازه‌گیری حرکت برگ در واکنش به جویده شدن آن توسط کرم پرداختند.
محققان سپس ارتعاشات ضبط شده خوردن کرم‌ها را روی گروهی از گیاهان پخش کردند و گیاهان دیگر را در سکوت نگه داشتند.
هنگامی که کرم‌ها را روی هر دو گروه گیاهان قرار دادند، محققان دریافتند گیاهانی که پیش از این در معرض ارتعاشات قرار داشتند، روغن خردل بیشتری تولید کردند که برای کرمها ناخوشایند است.
 

Similar threads

بالا