تئوری رنگ برای طراحان - قسمت اول تا سوم

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ در طراحی ذهنی و فردی است ، تاثیر گذاری رنگها رابطه مستقیمی با تفکرات و ذهنیات فرد به بیننده دارد . مسئله ای که باعث عکس العملی در یک فرد می شود ممکن است باعث عکس المعلی مختلف در فرد دیگری شود که این عکس العمل ها به اولویت های فردی و پیش زمینه مذهبی و عوامل متفاوت دیگری بستگی دارد.
تئوری رنگ به خودی خود یک علم است .این علم به مطالعه چگونگی تاثیر رنگ بر افراد مختلف به صورت فردی و گروهی می پردازد ، افراد بسیاری شغل خود را بر اساس این علم می سازندو مطالب بسیاری در این رابطه وجود دارد. یک رنگ یا طیفی از رنگ های مختلف تداعی کننده احساسات متفاوت می باشند . تفاوتهای فرهنگی به این معناست که ممکن است چیزی که نماد خوشحالی و نشاط در کشوری است ، نماد افسردگی و ناراحتی در کشوری دیگر باشد.




این مطالب اولین قسمت از سه بخش تئوری رنگ می باشد . در اینجا ما درباره معانی رنگ ها ی مختلف و خانواده آنها به همراه چند نمونه از نحوه استفاده از این رنگ ها در طرح ها می پردازیم.
در قسمت دوم ما درباره رنگ ها، ارزش رنگ،حجم رنگ،طبف ها و سایه ها و راه های درک انها صحبت می کنیم
و در بخش ۳ درباره اینکه چگونه پالت هایی از رنگ های موثر برای طرح های خودمان خلق کنیم صحبت می کنیم
رنگ های گرم





رنگهای گرم شامل قرمز ، نارنجی ، زرد و تغییرات این رنگ ها می باشند.این رنگ ها رنگ های آتش ، رنگ برگ های پائیزی ، رنگ طلوع خورشید و غروب خورشید هستند و عموما انرژی زا ، مثبت و احساساتی هستند.
رنگ های قرمز و زرد هر دو رنگ های اولیه ورنگ نارنجی که رنگ میانه است به معنی رنگ های گرم واقعا گرم هستند و از ترکیب رنگهای گرم با رنگ های سرد به وجود نیامدند. استفاده از رنگ های گرم در طرح ها انعکاس دهنده عشق، شادی، اشتیاق و انرژی می باشد.
رنگ قرمز ( رنگ اولیه)





رنگ قرمز رنگ بسیار گرمی است. این رنگ نماد آتش سوزی، خشونت و جنگ می باشد. همچنیمن این رنگ نماد عشق، شور و هیجان می باشد.در تاریخ این رنگ نماد شیطان و هم نماد خدای عشق ( کیوپید )می باشد. قرمز می تواند تاثیر فیزیکی روی افراد داشته باشد، باعث بالا بردن فشار خون و میزان تنفس و بالا بردن متابولیسم بدن می شود
قرمز نماد خشم و همچنین نماد اهمیت می باشد. ( فرش قرمز در جشنهای اهدای جوایز) ، قرمز نمایان گر خطر می باشد ( به این علت چراغ توقف ، علائم واکثر برچسب های هشدار دهنده قرمز هستند) بیرون از دنیای غربی قرمز معانی متفاوتی دارد. به طور مثال در چین قرمز رنگ شادی و کامیابی است. همچنین برای جلب خوش شانسی از این رنگ استفاده می شود.
در فرهنگ های دیگر شرقی قرمز توسط عروس ها در روز عروسی پوشیده میشود اما در آفریقای جنوبی قرمز رنگ عزاداری است. قرمز نماد کمونیسم و نماد رنگ آگاهی از ایدز در آفریقا می باشد. در طراحی رنگ قرمز معنی تاکید کننده خوبی دارد. استفاده زیاد از این رنگ می تواند تاثیر پر قدرت و قاطعی داشته باشد.
در طراحی برای بیان قدرت و عشق از این رنگ استفاده می شود ، از رنگ قرمز می توان در همه طرح ها استفاده کرد رنگ قرمز روشن حس فعال تر بودن و رنگ قرمز تیره حس قدرت و ظرافت را القا می کند
سایه های تیره از قرمز در این طرح احساس قدرت و ظرافت را القا می کند.
 

Sarp

مدیر بازنشسته


تکه های رنگ قرمز در برابر مشکی تیره پیش زمینه ایستادگی می کند و حس قدرت ،باکلاسی و گرون قیمتی را القا می کند





تکه های قرمز روشن در این سایت احساس انرژی و حرکت را منتقل می کند.





قرمز تیره در این سایت با به علت ترکیب شدن با عناصر گرانج ( استایل موسیقی راک) بیشتر شبیه رنگ خون شده است





قرمز تیره وقتی با سفید و توسی ترکیب می شود حس ظرافت و حرفه ای بودن را منتقل می کند


 

Sarp

مدیر بازنشسته
نارنجی ( رنگ ثانویه)



رنگ نارنجی رنگ خیلی پر جنب و جوش و انرژی زا می باشد. در حالت چرک نماد زمین و پائیز می باشد. به علت این ارتباط با تغییر فصل نارنجی نماد تغییر و حرکت می باشد.به دلیل اینکه نارنجی با میوه ای به همین نام ارتباط دارد نماد سلامتی ، انرژی و زنده دلی معرفی شده است.در طراحی نارنجی جلب توجه و نمایانگر دستورات می باشد بدون اینکه قدرت قرمز را داشته باشد. بیشتر به جای اینکه جلب توجه بکند حس دوستانه بودن را القا می کند.
رنگ نارنجی روشن توجه را با وجودعنصر قرمز روشن داخل صفحه به مطالب داخل آن جلب می کند





نارنجی استفاده شده در این سایت تجسم آشکاری از آتش است




نارنجی تیره وقتی که به همراه رنگ متضاد سبز لیمویی به کار می رود تقریبا به عنوان رنگ خنثی و زمینی رفتار می کند




در اینجا نارنجی حس دوستانه ای را القا می کند




تکه های رنگ نارنجی در این طرح جذابیت های مصوری ایجاد می کند و باعث جلب توجه برای انجام عملی در سایت شود


 

Sarp

مدیر بازنشسته
زرد ( رنگ اولیه)



رنگ زرد اغلب وقات به عنوان درخشنده ترین و انرژی زا ترین رنگ گرم در نظر گرفته می شود این رنگ نماد شادی و آفتاب است. رنگ زرد نماد فریب و بزدلی است به این دلیل بعضی از رنگ های زرد را زرد بزدل صدا می زنند .رنگ زرد نماد آرزو و امید است . در بعضی از کشورها رنگ زرد نمایان گر کسانی هستند که فردی را در جنگ دوست داشتند. رنگ زرد نماد خطراست اگر چه به قدرت رنگ قرمز نیست.
در کشورهای مختلف زرد شامل نماد های مختلف است در مصر برای مثال رنگ زرد برای عزا داری است در ژاپن نمایانگر شجاعت در هند نمایان گر تجار است
در طرح شما رنگ زرد براق می تواند احساس شادی و نشاط را منتقل کند . زرد ملایم معمولا به جای آبی و صورتی برای بچه هایی که جنس خنثی هستند استفاده می شود . همچنین زرد روشن احساس آرامش و شادی را بیشتر از زرد براق به ما می دهد. زرد تیره و رنگ زرد طلا حس قدیمی به ما می دهد و در طرح هایی استفاده شود که حس بقا مورد نظر است.

زرد روشن هدر و تصویر گرافیکی استفاده شد ه حس انرژی و مثبت بودن را القا می کند




زرد روشن به عنوان رنگ خنثی در هدر استفاده شده است و به علت ترکیب شدن با دستنوشته درون تصویر حس نشاط را القا می کند




زرد براق کار شده در این سایت توجه را به قسمت های مهم جلب می کند




زرد براق گل آفتاب گردان تابستان را به یاد بازدید کننده ها می آورد و این رنگ که با زرد خاکی پیش زمینه ترکیب شده است حس راحتی، آسوده بودن و ثبوت را القا می کند.




رنگ زرد روشن استفاده شده در هدر در این طرح بر انرژی این وب سایت می افزاید.


 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ های سرد



رنگ های سرد شامل سبز، آبی، بنفش که اغلب اوقات از رنگهای سرد آرامتر هستند این رنگ ها، رنگهای شب ، طبیعت، و معمولا آرامش دهنده و ریلکس کننده و تا حدودی انتخاب شده می باشند.
رنگ آبی تنها رنگ اولیه سرد می باشد که در طیف رنگ های سرد وجود دارد که این به این معنی است که رنگهای دیگر از ترکیب این رنگ با رنگهای گرم تشکیل شده اند.( زرد برای سبز و قرمز برای بنفش) .رنگ سبز بعضی از خواص زرد را و بنفش برخی از خواص قرمز را به همراه دارد. استفاده از رنگ های سرد برای القا کردن حس آرامش و حرف ای بودن طرح ها استفاده ی شود.

رنگ سبز ( رنگ ثانویه )





رنگ سبز به رنگ زمین خیلی نزدیک است. این رنگ نمایانگر شروع جدید و رشد می باشد همچنین بر تجدید و فراوانی دلالت دارد. رنگ سبزنمایانگر حسادت و کمبود تجربه میباشد.
رنگ سبز به همان اندازه خواص آرامشی رو دارد که آبی دارد اما دارای انرژی زرد هم می باشد . در طرح سبز اثر تعادل کننده و هماهنگ کنندگی را به همراه دارد و خیلی محکم و استوار است.اون مناسب طرح هایی است که به ثروت ، استواری، تجدید و طبیعت مربوط می شوند.رنگ سبز روشن انرژی زا ترو پر جنب و جوش تر است. در حالیکه سبز زیتونی نماینده طبیعت است، سبز تیره محکم ترین و نماینده فراوانی و وفور نعمت است

مثال:
رنگ سبز چرک که در قسمت های زیادی در این سایت استفاده شده خیلی نزدیک به زمین و حس طبیعت است




رنگ سبز روشن تر هدر این سایت که با طرح برگ ترکیب شده است، حس طبیعت و پر جنب و جوشی را القا می کند.




رنگ سبز زیتونی این سایت متناسب با موضوع آن حس طبیعیت را خیلی زیادتر القا می کند





رنگ سبز روشن یکپارچه این سایت حس تازگی، طراوت و پر انرژی بودن را می دهد





یک سایت دیگر با رنگ سبز زیتونی که حس طبیعت را القا می کند


 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ آبی ( رنگ اولیه یا اصلی)



آبی در زبان انگلیسی نماد غم و اندوه است . این رنگ همچنین نمایان گر آرمش و مسئولیت می باشد آبی های روشن دوستانه و با طراوت و آبی تیره قویتر و قابل اعتماد تر است. رنگ آبی نماد صلح است این رنگ در بعد معنوی و مذهبی معانی بسیاری در فرهنگ ها و سنت ها دارند.
معنی رنگ آبی در ابعاد وسیع تحت تاثیر سایه ها و رنگ های دیگر می باشد .در طرح ها سایه آبی که شما انتخاب کردید تاثیر بسیار زیادی بر اینکه طرح شما چگونه درک می شود دارد. آبی روشن می تواند انرژی دهنده و شاداب کننده باشد. رنگ آبی تیره بسیار برای سایت های مربوط به کمپانی ها و شرکت ها وبرای طرح هایی که قدرت و قابل اعتماد بودن اهمیت دارد، عالی است.

رنگ آبی تیره به ما احساس اطمینان می دهد در حالیکه آبی های روشن تر و براق تر حس وقار سایت را حفظ می کند




رنگ آبی تیره حس یک سایت حرفه ای را مخصوصا وقتی که با سفید پیش زمینه ترکیب می شود، القا می کند. اماتاکید بر تکه های آبی روشن این طرح را جذاب تر کرده است .




آبی آسمانی روشن و براق با استفاده از تاکید برتکه های از رنگ قرمز حس جوانی را القا می کند




این سایت از طیف آبی های مختلف ترکیب شده است که احساس با طراوت بودن را القا می کند.




رنگ آبی روشن چرک استفاده شده در این سایت حس آرامش را القا می کند.



 

Sarp

مدیر بازنشسته
بنفش ( رنگ های جانبی یا ثانویه)



رنگ بنفش ارتباط طول درازی با خانواده پادشاهی و سلطنتی دارد. این رنگ ترکیب آبی و قرمز است، خصلت های هر دو رنگ را به همراه دارد و نماد خلاقیت و خیال پردازی می باشد.در تایلند رنگ بنفش رنگ عزاداری بیوه ها می باشد. بنفش تیره به صورت سنتی مربوط به ثروت و خانواده سلطنتی است. رنگ بنفش روشن تر مانند مثل بنفش کمرنگ( lavender )خیلی رمانتیک تر به نظر می رسد.
در طراحی ، رنگ بنفش تیره احساس ثروت، غناعت، نعمت و رفاه را القا می کند. رنگ بنفش روشن رنگ لطیف تری است و نماد بهار و داستان های عاشقانه می باشد

.استفاده از سایه تیره در رنگ بنفش استفاده شده در این طرح ، میراث سلطنتی را تداعی می کند و برای معرفی برند Asprey luxury بسیار مناسب می باشد





برای القای حس خلاقیت رنگ بنفش روشن متوسط در این طرح بسیار مناسب استفاده شده است





بنفش روشن متمایل به قرمز به ما حس غناعت و پر انرژی بودن را القا می کند.





بنفش تیره در پس زمینه حس خلاقیت را به کل سایت القا می کند




تاکید بر تکه هایی از رنگ بنفش در این سایت حس تجمل و پالایش را القا می کند


 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ های خنثی



از رنگ های خنثی به عنوان رنگ های زمینه استفاده می شود.این رنگ ها معمولا با رنگ های روشن تر ترکیب می شوند. اما از آنها به صورت رنگ خالص در طرح ها استفاده می شود که در طرح پوسته های پیچیده تری را ایجاد کنند . معنی و مفهوم رنگ های خنثی بیشتر تحت تاثیر رنگ های سرد و گرمی است که آنها را احاطه می کنند .
مشکی





مشکی قوی ترین رنگ های خنثی است. از نگاه مثبت این رنگ معمولا نماد قدرت ، وقار و تشریفات است و از دید منفی این رنگ نماد شیطان ، مرگ و امراز می باشد. رنگ مشکی در کشورهای غربی رنگ سنتی اعزا داری است .همچنین این رنگ در بعضی کشور ها نماد شورش و مراسم هالوین می باشد.
مشکی معمولا در طرح های پر هیجان و سخت به همراه داشتن حس وقار در سایت استفاده می شود. این رنگ حس محافظه کاری، سنتی بودن و حس های غیر متعارف را باتوجه به رنگ هایی که با آن ترکیب میشود، القا می کند.
این رنگ معمولا به علت خاصیت خنثی که دارد در تایپوگرافی و سایر بخش ها نیز استفاده می شود.رنگ مشکی در جهت القای یک حس پیچیده رمزآلود کمک کند.

تاکید بر روی تکه های رنگ مشکی ترکیب شده با رنگ های روشن و قهوه ای تیره در پیش زمینه یک نگاه هیجان انگیزی را به کل طرح داده است.




رنگ مشکی وقتی بارنگ آبی یخی ترکیب می شود سرد تر به نظر می رسد.





در این طرح رنگ مشکی بر روی زمینه با رنگ چرک، با رنگ توسی تیره و سبز لیمویی ترکیب شده است و به پرهیجان بودن آن اضافه کرده است.





استفاده زیاد و تاکید بر رنگ مشکی در این طرح به مدرن بودن آن کمک کرده و به پیچیدگی سایت افزوده است




تاکید بر رنگ مشکی در این طرح به پیچیدگی طرح افزوده است


 

Sarp

مدیر بازنشسته
سفید



رنگ سفید نقطه مقابل طیف رنگ مشکی است. اما این رنگ مثل رنگ مشکی در کنار رنگ های دیگر به راحتی قرار می گیرد. سفید نماد پاکی و خلوص، تمیزی و تقوا می باشد. در غرب این رنگ توسط عروس در روز عروسی پوشیده می شود. رنگ سفید به صنعت سلامت و خصوصا با دکتر ها، پرستارها و دندانپزشکان ارتباط دارد.
در طراحی رنگ سفید عموما به صورت رنگ خنثی در پس کار در نظر گرفته می شود تا بقیه رنگ ها در طرح از نمای بالاتری برخوردار باشند.رنگ سفید زمستان و تابستان را با توجه به رنگ زمینه و رنگ های دیگر طرح که آن رنگ را احاطه کردند به تصویر بکشد .

مثال:
رنگ سفید استفاده شده در سایت بر خلاف رنگ آبی براق استفاده شده است.





پیش زمینه سفید در طراحی وب سایت های کوچک ( با طراحی خلاصه و ساده ) خیلی متداول است و کنتراس بزرگی را در تایپوگرافی سیاه و سفید ایجاد می کند.




در این طرح تکه های سفید حکم رنگ غالب را دارد که تاثیر کلی بر سایت گذاشته است .




رنگ سفید ترکیب شده با توسی حس لطافت و پاکی را به سایت می دهد.




دوباره در اینجا رنگ سفید استفاده شده در پیش زمینه به تمام طرح یک حس سبک بودن را داده است.



 

Sarp

مدیر بازنشسته
توسی



رنگ توسی یک رنگ خنثی است عموما در تمام طیف رنگ ها استفاده می شود بعضی اوقات این رنگ حس افسردگی و مودی بودن را القا می کند . در بعضی طرح ها از توسی روشن به جای سفید و از توسی تیره به جای مشکی استفاده می شود.
رنگ توسی عموما حس محافظه کاری و رسمی بودن را به ما القا می کند این رنگ می تواند یک رنگ مدرن هم باشد. این رنگ بعضی وقتها رنگ عزاداری هم محسوب می شود . رنگ توسی در طرح های مربوط به شرکت ها و کمپانی ها به کار می رود جائی که رسمی بودن و حرفه ای بودن یک کلید است.این رنگ می تواند یک رنگ پیچیده ای باشد.توسی خالص سایه ی رنگ مشکی است و رنگ توسی های دیگر ترکیب آبی و قهوه ای می باشند . استفاده از رنگ توسی به عنوان پیش زمینه در طرح ها خیلی معمول و متداول می باشد مانند رنگ توسی در تایپوگرافی.

توسی روشن به این طرح رنگ سکون و مغلوب بودن را می دهد




رنگ توسی روشن در پیش زمینه حس مدرن بودن را که با تایپوگرافی ایجاد شده است را القا می کند




رنگ سرد توسی در این سایت حس مدرن و پیچیده ای رو القا می کند.




رنگ تیره زمینه و تایپوگرافی های روشن ظاهر مدرن و جذابی را به این طرح داده است




طیفی از سایه های توسی پهن در این طرح ترکیب شده است تا به این سایت ظاهر حرفه ای و پیچیده ای را بدهد.


 

Sarp

مدیر بازنشسته
قهوه ای



قهوه ای نماد زمین، چوب و سنگ می باشد. رنگ قهوه ای کاملا یک رنگ طبیعی است و گرمی طبیعی نیز دارد .قهوه ای می تواند نماد اطمینان، ثبات، استواری و خاکی بودن یا زمینی بودن باشد. رنگ قهوه ای می توانند رنگ خسته کننده ای باشد.
در طراحی رنگ قهوه ای معمولا به عنوان رنگ پیش زمینه استفاده می شود.رنگ قهوه ای در بافت های چوب و بافت های سنگ دیده شده اند. این رنگ حس گرمی، سالم و بیخطر بودن را به طرح می دهد . رنگ قهوه ای تیره بعضی وقتها به جای مشکی در پیش زمینه و تایپوگرافی استفاده می شود.

قهوه ای مایل به توسی در اینجا به ما حس مسئولیت واطمینان را می دهد.





رنگ قهوه ای مایل به نارنجی در اینجا به ما حس خاکی بودن و اعتماد را می دهد.





رنگ قهوه ای تیره که در کل طرح در پیش زمینه استفاده شده به ما نگاه خاکی بودن، ثبات و استواری می دهد و رنگ های روشن در طرح به ثبات آن کمک می کند.




رنگ چوپ از متداول ترین رنگ در رنگ های قهوه ای است.این قهوه ای گرم به سایتهای کوچک حس دوستانه ای می دهد




قهوه ای مایل به خاکستری در اینجا حس ثبات و خاکی بودن را می رساند


 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ بژ و خردلی ( قهوه ای متمایل به زرد)



رنگ بژ در طیف رنگ ها رنگی بی نظیری می باشد . از این رنگ می توان به عنوان رنگ سرد یا رنگ گرم با توجه به نوع رنگ های استفاده شده در اطراف آن استفاده کرد.رنگ بژ گرمی رنگ قهوه ای و سردی رنگ سفید را دارد ، بعضی اوقات این رنگ مثل رنگ قهوه ای خسته کننده به نظر می رسد.
در اکثر موارد رنگ بژ نماد محافظه کاری است در بعضی جهات این رنگ می تواند نماد تقوا هم باشد.این رنگ معمولا به عنوان رنگ پیش زمینه رزرو می شوند.
رنگ بژ در طراحی معمولا به عنوان پیش زمینه استفاده می شود و عموما به همراه بافت کاغذ دیده شده است . رنگ بژ ویژگی های رنگ های اطرافش را جذب می کند. این به این معنی است که تاثیر کوچکی برروی رنگ بژ می تونه دیدگاه دیگری در طرح نهائی داشته باشد وقتی با رنگ های دیگر استفاده می شود.

رنگ خردلی روشن استفاده شده در پیش زمینه به علت وجود رنگ های روشن اطراف آن حس جوانی و تازه بودن را منتقل می کند.




خردلی روشن پیش زمینه حس ملاحظه گری،وقار و ظرافت بیشتری به کل طرح می دهد.





رنگ زرد خردلی پیش زمینه به وسیله تکه های غالب رنگ های نارنجی و قهوه ای استفاده شده در کل این سایت گرمتر شده است.





خردلی( قهوه ای مایل به زرد) به صورت متداول در بافت گونی یا بافت کیسه کاغذی در رنگ های متمایل به خاکستری به عنوان بافت بتونی و یا بافت سنگی استفاده می شود.




استفاده از رنگ بژ برای پیش زمینه هدر و تکه های رنگ های غالب دیگر در سایت به کل طرح حس سنتی داده است.


 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ عاجی و کرم



عاجی و کرم رنگ های پیچیده ای هستند، اونها به گرمی قهوه ای و به سردی سفید می باشند و عموما رنگ های آرامی هستند. این رنگ ها بعضی اوقات تداعی کننده تاریخ هستند .
رنگ عاجی رنگ آرومی است که خصلت پاک بودن رنگ سفید را دارد هر چند یک مقدار از سفید گرمتر است.رنگ عاجی در طراحی وب سایت، احساس را به سمت وقار و آرامش هدایت می کند . وقتی رنگ عاجی با رنگ های خاکی مثل صورتی و قهوه ای ترکیب می شود می توان نگاهی بر کیفیت خاکی بودن رنگ انداخت . از رنگ عاجی همچنین می توان برای روشن کردن رنگ های تیره استفاده کرد بدون استفاده از کنتراست قوی رنگ سفید.

رنگ پیش زمینه عاجی در اینجا طبع گرم یا کیفیت گرم دارد که از رنگ های سرد درون سایت خو گرفته است.




کرم متمایل به خاکستری پیش زمینه با تکه هایی از رنگ غالب نارنجی متمایل به قهوه ای استفاده شده، گرم تر به نظر می رسد





با افزودن رنگ کرم حس وقار و ظرافتی که وجود نداشته، به این سایت افزوده می شود




رنگ کرم پیش زمینه در اینجا تم قدیمی را در تمام این طرح تقویت می کند








رنگ عاجی با ترکیب رنگ های روشن و رنگ های طلا و جواهر به طور کلی ظاهر باوقار و ظریفی را ایجاد کرده است.
خلاصه

در حالی که اطلاعات فوق به نظر کمی پیچیده و سخت می رسد، تئوری رنگ به همان اندازه که در مورد احساس صحبت می کند تداعی کننده سایه ی از موضوعات دیگر نیز می باشد.اما در اینجا یک مرجع راهنمایی سریع برای معانی رنگ هایی که در بالا بحث شد وجود دارد:

  • قرمز: شور، عشق ، خشم
  • نارنجی: انرژی ، خوشحالی، زنده دلی
  • زرد:شادی، امید، فریب
  • سبز:شروع جدید، فراوانی، طبیعت
  • آبی: آرامش، مسئولیت، غمگینی، افسردگی
  • بنفش: خلاقیت، سلطنتی، ثروت
  • مشکی:راز، ظرافت ، وقار، شرارت
  • توسی: مودی ، محافظه کار، رعایت آدارب و رسوم و تشریفات
  • سفید: پاکی ، تمیزی، تقوا
  • قهوه ای:طبیعت، سالم و بیخطر، اعتماد و اطمینان
  • خردلی یا بژ:محافظه کار ، با تقوا ، خسته کننده
  • کرم یا عاجی: آرام، ظریف و با وقار، خلوص

کد:
 [URL]http://www.ittutorial.ir/?p=3579&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ittutorial%2FttBE+%28ITTutorial%29[/URL]
 

Sarp

مدیر بازنشسته
تئوری رنگ برای طراحان – قسمت دوم / درک مفاهیم و واژگان

تئوری رنگ برای طراحان – قسمت دوم / درک مفاهیم و واژگان

اگر می خواهید از رنگ ها به صورت موثر در طرح هایتان استفاده کنید احتیاج دارید که با مفاهیم بعضی رنگ ها ، واژگان و تئوری رنگ ها آشنا شوید.
کسب دانش کامل مفاهیمی همچون انواع ، حجم و اشباع رنگ ها ، کلید خلق رنگ های خارق العاده برای طرح هایتان است. در قسمت اول معانی رنگ ها از سری تئوری رنگ، معنی رنگ های مختلف را فهمیدیم . در این مبحث به دنبال یافتن زمینه عوامل موثر بر رنگ های به کار رفته در طرح ها (مانند افزودن توسی، سفید و سیاه به رنگ خالص ) و بیان تاثیر آنها بر طرح ها به همراه نمایش الگو ها و مثال هایی در زیر هستیم .

رنگ اصلی

رنگ خالص ابتدائی ترین حالت رنگ است که اساسا نشان دهنده رنگ جسم می باشد. وقتی ما راجع به قرمز، سبز، و آبی صحبت می کنیم در واقع درباره رنگ خالص آن صحبت می کنیم.
رنگ خالصی که شما در طرح ها تون استفاده می کنید نمایانگر پیغام مهمی برای کاربران وب سایت است. برای درک معانی رنگ های خالص مختلف در طرح ها، قسمت اول مقاله زیر را مطالعه کنید.




رنگ قرمز اولیه و تایپوگرافی انجام شده در وب سایت Happy Twitmas که در پیش زمینه استفاده شده، قرمز براق می باشد.





استفاده از چندین رنگ خالص با همدیگر در هدر و جاهای دیگراین طرح، ظاهر سرگرم کننده و پر از بازی و نشاط به سایت می دهد .





رنگ خالص قرمز در طراحی وب سایت رنگ محبوبی و مورد استفاده ای می باشد





استفاده از چندین رنگ خالص در هدر و لوگو






رنگ سبز در خالص ترین شکل خود کمتر دیده می شود و از رنگ های دیگر بیشتر توجه را به خود جلب می کند
 

Sarp

مدیر بازنشسته
تئوری رنگ برای طراحان – قسمت سوم / ساخت پالتی از رنگ

تئوری رنگ برای طراحان – قسمت سوم / ساخت پالتی از رنگ

در دو قسمت قبلی از سری مطالب تئوری رنگ، ما در باره معانی و واژگانی که در پشت هر رنگ وجود دارد صحبت کردیم . درحالیکه دانستن این اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است، افراد زیادی منتظرند که در چه زمانی به بخش مهمی از ساخت یک طرح واقعی می پردازیم.
بخش سوم را از ابتدا در باره شیوه های ساخت رنگ های خودتان شروع می کنیم. به توضیح نمونه های طرح های سنتی ( تک رنگ ، رنگ های مشابه و مکمل و غیره …) و نیز به شرح طرح های سفارشی که مشابه نمونه های توضیح داده شده نیستند می پردازیم.
در پایان این مقاله شما ابزار ها و مهارت های خلق پالت های زیبایی از رنگ ها رابرای پروژه های طراحی خودتان دارید.بهترین راه برای بالا بردن مهارت های خودتان تمرین کردن است .بنابراین چرا هر روز برای خودتان یک هدف برای خلق طرح هایی از رنگهای جدید نمی سازید؟

یادآوری سریع

بیاید به یادآوری سریع مطالبی که در بخش ۱ و ۲ عنوان شده بپردازیم.رنگهای انتخاب شده توسط شما گاهی برخلاف و یا در جهت مشخصات برندی که شما سعی بر خلق آن دارید می باشد.






در بخش ۲ ما در مورد مفاهیم و واژگان رنگ ها صحبت کردیم. رنگ خالص ( یعنی چه چیزی چه رنگی است؟ مثل آبی و قرمز) . درصد خلوص رنگ ( درصد خلوص این رنگ چقدر است ، کم بود سفید ، مشکی و توسی به آن اضافه می شود)درصد اشباع رنگ ( قدرت و ضعف رنگ) درجه حجم رنگ ( درجه تیرگی و روشنایی یک رنگ چقدر است) درجه تیرگی و سایه دار بودن رنگ ( با افزودن توسی و رنگ خالص به وجود می آید) سایه ها ( با فرودن رنگ مشکی و رنگ خالص به وجود می اید)درجه افزون رنگ سفید ( با افزودن رنگ سفید به رنگ خالص ایجاد می شود) این موارد با اهمیتی است که برای پیش رفتن و خلق رنگ های جدید مورد نیاز می باشد.
انواع رنگبندی سنتی

در اینجا تعدادی رنگبندی استاندارد از پیش تعیین شده وجود دارد که به آسانی به ایجاد رنگ های جدید برای تازه کارها کمک می کند.






دوازده رنگ اولیه چرخه رنگ که ابزار مهمی در ایجاد رنگبندی می باشند .
تک رنگ ها

تک رنگ ها از درجه های تیرگی، سایه ها و رنگ هایی که با سفید روشن شده اند با رنگ های مشخص تشکیل می شوند. آنها ساده ترین رنگبندی برای ایجاد رنگ های جدید می باشند و نیز از یک رنگ بدست می آیند .این تک رنگ ها برای ایجاد رنگ های نامطلوب یا رنگ های زشت کار ما را سخت میکند.











در این اینجا سه مثال از تک رنگ ها وجود دارد در اکثر موارد در این رنگبندی ها ، رنگ اول ( اگر به این اشکال از چپ به راست نگاه کنیم) معمولا برای سر تیتر ها استفاده می شود. رنگ دوم برای بدنه زیر متن و احتمالا برای پیش زمینه استفاده می شود. رنگ سوم برای استفاده در پیش زمینه ( یا برای بدنه زیر متن وقتی که از رنگ دوم برای پیش زمینه استفاده شده است ) در نظر گرفته می شود و و دوتا رنگ های آخر برای تاکید و جلب توجه در طرح گرافیکی آن استفاده می شود.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
درجه خلوص رنگ

Chroma به درجه خلوص رنگ مربوط می شود. یک رنگ خالص با درجه خلوص بالا رنگی است که در آن مشکی، سفید و توسی وجود ندارد. افزودن رنگ مشکی، سفید و توسی درجه خلوص آن را کاهش می دهد. درجه خلوص کمی شبیه درجه اشباع رنگ می باشد البته با وجود تفاوتهایی بین آنها . Chroma در واقع روشنائی رنگ ها در مقایسه با رنگ سفید است.
در طراحی باید استفاده از رنگ هایی که درجه خلوص مشابه دارد اجتناب کرد. پس در طرح ها به جای رنگ هائی که درجه خلوص یکسان دارند رنگ هایی را انتخاب کنید که درجه خلوص آنها چند درجه از آن رنگ دورتر باشد.






رنگ cyan درجه خلوص بالایی دارد و واقعا توجه را در مقابل مشکی و سفید به خود جلب می کند .





سایت دیگری با درجه خلوص آبی بالایی که شامل سایه ها و رنگ هایی با درجه خلوص پائین تر می باشد





ترکیب درجه اشباع بالا و پائین از یک رنگ یک طرح پیچیده و با وقار به ما ارائه می دهد.





رنگ ها با درجه خلوص بالا بهترین وسیله استفاده در مدرنیزه کردن طرح ها است که در این طرح استفاده شده است.





تفاوت در درجه خلوص رنگ ها افت و خیز های بصری لذت بخشی را ایجاد می کند
 

Sarp

مدیر بازنشسته
درجه اشباع رنگ

درجه اشباع رنگ به اینکه یک رنگ خالص در چه شرایط روشنائی ظاهر می شود بستگی دارد .درجه اشباع به صورت ضعیف در مقابل قوی یا رنگ پریده در مقابل رنگ های خالص وجود دارد.
رنگ هایی با درجه های اشباع مشابه ظاهر منسجمی به طرح می دهد. در درجه اشباع همانند درجه خلوص، استفاده از رنگ ها با درجه اشباع یکسان نه مشابه تاثیر نامطلوبی بر بازدید کنندگان دارد.




میزان درجه اشباع رنگهای مختلف که در اینجا استفاده شده است مشابه می باشند که حس اتحاد و یکپارچگی را به کل طرح القا می کند.



ترکیب رنگ ها با میزان درجه اشباع رنگ های چرک طرح لطیفی ایجاد میکند که رنگ های آبرنگ را به ما یادآوری می کنند.





لزوما رنگهایی با میزان درجه اشباع پائین روشن نیستند مانند طرحی که در اینجا نمایش داده شده است .





این طرح نمونه بسیار عالی برای دانستن نحوه استفاده رنگی با درجه اشباع بالا بر خلاف رنگ پیش زمینه ای با درجه اشباع پائین می باشد که باعث جلب توجه در این حالت می باشد.





یک مثال دیگر برای فهمیدن نحوه استفاده از یک رنگ با درجه اشباع پائین در کنار رنگی با درجه اشباع بالا ، که باعث جلب توجه بسیار می شود.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
حجم رنگ

به value یا حجم رنگ، روشنائی رنگ هم می گوبند. حجم رنگ به مقدار روشنی و تیره بودن رنگ مربوط می شود. رنگ های روشن تر حجم رنگ بیشتری دارند . به طور مثال نارنجی حجم رنگ بیشتری از ابی کبود ( ابی سیر) یا بنفش تیره دارد.مشکی کمترین حجم رنگ را درمیان رنگ ها و سفید بیشترین حجم رنگ را دارد.
تضاد بالای حجم رنگ، وقتی که آن را در طرح با رنگ های مورد علاقه و حجم های مختلف و به خصوص یک رنگ با درجه خلوص بالا استفاده می کنید، منجر به ایجاد طرح های زیبا و دل انگیز می شود.




حجم رنگ بالای زرد در مقابل رنگی مشکی با حجم رنگی پائین در این طرح به خوبی جلب توجه می کند.




در این وب سایت ترکیب رنگ آبی با دو حجم رنگی مختلف وجود دارد و وجود تضاد در این دو حجم رنگ متفاوت باعث جذاب شدن طرح شده است.




.ترکیب رنگ ها با حجم رنگی مشابه باعث ایجاد پیش زمینه انرژی دهنده و زنده شده است ( که به خودی خود در طرح افزایش یافته است)




رنگ قرمز حجم رنگی کمتری از آبی روشن دارد و آبی روشن نیز حجم رنگ کمتری از رنگ سفید دارد




چشم انسان می تواند تفاوتها ی ارزش رنگ را از میان رنگهای مشابه تشخیص دهد و انتخاب کند.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
درجه تیرگى و سایه دار بودن رنگ

درجه تیرگی و سایه دار بودن رنگ زمانی است که توسی به رنگ ها اضافه می شود. که عموما باعت کسل کنندگی یا لطافت بیشتر طرح ها می شود.
بعضی اوقات استفاده از درجه تیرگی و سایه دار بودن طرح خیلی ساده است. درجه تیرگی با رنگ توسی زیاد حس مرغوب بودن را منتقل می کند و با توجه به نوع رنگ های استفاده شده در طرح ظاهر پیچیده و با وقاری را به نمایش می گذارند.




درجه تیرگی و سایه دار بودن در یک وب سایت ظاهر پیچیده ، مرغوب و آنتیک را به طرح می دهد





در این سایت درجه تیرگی و سایه دار بودن و درجه ترکیب سفید با ترکیب رنگ های آبی مختلف ایجاد شده است





در این طرح درجه تیرگی و سایه دار بودن با افزودن رنگ توسی دور رنگ ها ایجاد می شود






درجه تیرگی و سایه دار بودن در جهت یاب و پیش زمینه در این طرح به این وب سایت ظاهری مرغوب و دست ساز را داده است





این طرح یک مثال عالی است برای اینکه نشان دهد که چگونه یک رنگ خالص در مقابل درجه تیرگی و سایه دار بودن پیش زمینه توجه را به خودش جذب می کند.





بعضی رنگ ها که ما اونها رو توسی فرض می کنیم واقعا درجه تیرگی و سایه دار بودن اون رنگ هستند. در این طرح رنگ پیش زمینه درجه تیرگی آبی است که توسی به آن اضافه شده است.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
سایه ها

سایه زمانی ایجاد می شود که رنگ مشکی به یک رنگ اضافه شود و آن رنگ را تیره تر کند.این کلمه به صورت اشتباه برای توضیح در مورد درجه تیرگی و سایه دار بودن و یا برای درجه افزودن سفید به رنگ استفاده می شود. اما سایهدر واقع افزودن رنگ مشکی به رنگ برای تیره تر شدن آن است.
در طراحی سایه های خیلی تیره بعضی اوقات به جای رنگ خنثی مشکی استفاده می شود . ترکیب سایه ها با درجه افزودن سفید به رنگ از تیره و سنگین شدن رنگ طرح جلوگیری می کند.






وب سایت Jonathan Moore دارای سایه های مختلف رنگ بنفش در پیش زمینه می باشد ( و دو رنگ با افزودن درجه رنگ سفید در بخشهای مختلف )






استفاده از چندین سایه مختلف همزمان کند تا زمانی که تضاد های کافی بین آنها وجود داشته باشد به خوبی کار می کند.





ترکیب موثر سایه ها و درجه رنگ سفید در هدر مشخص می باشد .





یک طرح دیگر با وجود سایه ها در پیش زمینه ( و درجه رنگ سفید) با بافت شیب دار وجود دارد.





ترکیب سایه ها به همراه طرح بافت ظاهر جالب را به سایت می دهد.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
درجه افزودن رنگ سفید به رنگ

Tin زمانی شکل می گیرد که رنگ سفید به یک رنگ افزوده می شود و آن را روشن می کند. رنگ هایی که به مقدار زیاد رنگ سفید در آن ها وجود دارد را پاستل می گویند اما رنگ خالصی که رنگ سفید به ان افزودن شده باشد را tint می گویند.
استفاده از درجه رنگ سفید در رنگ استفاده شده در طرح ها برای ایجاد وب سایت های روشن یا زنانه استفاده می شود. رنگ های پاستل معمولا برای ایجاد طرح های زنانه تر استفاده می شو د این رنگ باعث به وجود امدن طرحی مرغوب برای موضوعات مربوط به اولیا ، کودکان و خردسالان استفاده می شود.






وب سایت Caio Cardoso شامل رنگهای مختلف از سبزی است که با رنگ سفید روشن شده است که در پیش زمینه و سایر بخش ها از آن استفاده شده است





رنگ آبی که با رنگ سفید روشن شده است در سایت Fernando Silanes ظاهر لطیف و پیچیده ای را ایجاد کرده است.






رنگ آبی که با رنگ سفید روشن شده است معمول برای طرح هایی که زمینه آسمان و طبیعت را دارند استفاده می شود






رنگ هایی که با رنگ سفید روشن شده است در طرح های که زمینه آبرنگ دارند استفاده می شود





رنگ هایی که با رنگ سفید روشن شده اند یک فراز و فرود پیچیده ای را در طرح ایجاد می کنند و به طرح حجم می دهد.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
نتیجه گیری

تا زمانیکه مجبور به به خاطر سپردن همه این مطالب تکنیکی نیستید، برای کسب مهارت جهت ایجاد طرح خود به همراه رنگ های مناسب در بخش سوم باید با مفاهیم واقعی آن آشنا باشید .در انتها برای یادآوری مطالب فوق یک برگه تقلب در زیر برای شما در نظر گرفته شده است:

  • رنگ خالص = رنگهای آبی ، سبز ، قرمز و غیره
  • درصد خلوص = درجه خلوص رنگ است ( رنگ با درجه خلوص بالا رنگ مشکی ، سفید و توسی ندارد.)
  • درجه اشباع= مربوط به شدت و ضعف یک رنگ است ( رنگ با درصد اشباع بالا یک رنگ قوی است)
  • حجم رنگ = مربوط به تیرگی و روشنی رنگ است ( روشنایی از حجم رنگ بالایی برخوردار است)
  • درصد تیرگی و سایه دار بودن= با افزودن رنگ توسی ایجاد می شود که آن را کسل کننده تر رنگ اصلی می کند
  • سایه ها= با افزودن رنگ مشکی به رنگ ها ایجاد می شود که آن را تیره از رگ اصلی می کند
  • افزودن رنگ سفید= با افزودن رنگ سفید به رنگ ها ایجاد می کند که انها را روشن تر از رنگ اصلی می نماید
ترجمه و تالیف سرکار خانم مهدخت یافتیان


کد:
http://www.ittutorial.ir/?p=3598&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ittutorial%2FttBE+%28ITTutorial%29&utm_content=Google+Reader
 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ های مشابه

رنگ های مشابه رنگبندی آسان دیگری است برای ایجاد طح های جدید. رنگ های مشابه از استفاده سه رنگ بندی که در کنار یکدیگردر ۱۲ رنگی که در چرخه رنگ وجود دارند، ایجاد می شود.عموما رنگ های مشابه درجه خلوص رنگ مشابه دارند و با افزودن درجه تیرگی و سایه و افزودن رنگ سفید،آنها را برای استفاده در طراحی وب سایت تطبیق دهیم.



این شکل، رنگبندی سنتی از رنگهای مشابه است و تا زمانیکه بین رنگ ها جذابیت بصری وجود دارد به اندازه لازم تضاد برای ایجاد یک وب سایت موثر وجود ندارد .



در اینجا رنگبندی مشابهی مانند رنگ بندی بالا وجود دارد اما با درجه خلوصی که تنوع بیشتری می دهد. در حال حاضر این رنگ ها برای استفاده در وب سایت مناسب تر هستند.



مثال دیگری برای رنگ های مشابه رنگ بندی سنتی




تم های بالا برای استفاده در طرح های وب سایت تعیین شده اند
 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ های مکمل

رنگ های مکمل از ترکیب رنگ های سمت مقابل همدیگر در چرخه رنگ به وجود امده است. در شکل اولیه این رنگبندی شامل دو رنگ می باشد ولی امکان گسترش آسان آنها با استفاده از درجه تیرگی و سایه دو درجه افزودن رنگ سفید به رنگ ها وجود دارد. برای هشدار، استفاده از رنگ هایی که دقیقا متضاد و با درجه خلوص مشابه یا درجه حجم رنگ مشابه در کنار یکدیگر ظاهر نامطلوبی ( آنها )را ایجاد می کند.





محدوده وسیعی از تیرگی و سایه ها و درجه افزودن رنگ سفید ، رنگبندی بسیار متنوعی را ایجاد کرده است.



رنگ های مکمل دیگر با محدوده وسیعی از درجه خلوص رنگ ها


فراموش نکنید رنگ بژ و قهوه ای تیره شده و سفید شده رنگ نارنجی هستند
تقسیم رنگ های مکمل

رنگ بندی تقسیم رنگ های مکمل مثل رنگبندی رنگ های مکمل ساده است. در این رنگبندی به جای استفاده از رنگ های متضاد از رنگ هایی استفاده می کنیم که از دو سمت متضاد رنگ پایه ما باشد.





در این شکل رنگ سبز فسفوری (سبز- زرد ) رنگ پایه ما می باشد . داشتن تضاد به اندازه لازم در درجه خلوص رنگ و حجم رنگ بین رنگ های انتخابی برای این رنگبندی مهم است .





پالت دیگری از محدوده وسیعی از رنگ ها با درجه خلوص متفاوت.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
گروه سه تائی

رنگ بندی گروهی از رنگ هائی ساخته شده است که دارای فاصله مساوی از همدیگر چرخه رنگ دارند. این یکی از متنوع ترین رنگبندی ها می باشد.



استفاده از رنگ های ، بیرنگ و تیره از یک رنگ خاص در گروه سه تائی به همراه استفاده از دو تا از سه عنصر سایه، درجه تیرگی و درجه افزودن رنگ سفید برای دو رنگ دیگر باعث ایجاد یک رنگ به عنوان رنگ خنثی در رنگبندی می شود.



در روش دیگر استفاده از رنگ خیلی روشن به همراه دو رنگ خنثی باعث می شود تک رنگ روشن جلب توجه بیشتری بکند.
مکمل های دوتائی ( گروه چهار تائی)

گروه های چهار تائی سخت ترین ترکیب رنگی برای به تصویر کشیدن طرح به صورت موثر است



در اینجا رنگبندی غیرموثر گروه چهارتائی را مشاهده می کنید. بهترین راه برای استفاده از یک رنگیندی مانند این استفاده از یک رنگ به عنوان رنگ اولیه در یک طرح و استفاده از بقیه رنگ ها به عنوان رنگ تاکید کننده و جذب کننده می باشد.



گروه چهار تائی رنگ ها در رنگبندی می تواند به ایجاد رنگبندی با درجه خلوص و حجم مشابه منجر شود. فقط یک رنگ خنثی ( مانند توسی تیره یا مشکی ) برای متن ،تاکید و جلب توجه بیافزایید.



این رنگبندی فقط برای طرح با رنگبندی تیره مناسب است.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ های اختصاصی

رنگبندی بر اساس رنگ های عرف سخت ترین رنگبندی می باشد به جای استفاده از رنگ های تعیین شده که در بالا صحبت شد رنگبندی عرف ، از هیچ قانونی پیروی نمی کند. در هنگام ساخت این رنگ ها درجه خلوص رنگ، حجم و درجه اشباع رنگ ها را به خاطر بسپارید.





رنگ ها در اینجا دارای درجه خلوص و درجه اشباع مشابه هستند





استفاده از رنگ ها با درجه خلوص و اشباع مشابه باعث ایجاد طرح های موثر و به وجود امدن حس پیوستگی می شود.





استفاده از یک رنگ با درجه خلوص بالا بین رنگ های دیگر با درجه خلوص پائین یک روش موثر دیگر است.( رنگ با درجه خلوص بالا می تواند مثل رنگ های تاکید کننده و جذب کننده رفتار کند)
 

Sarp

مدیر بازنشسته
ایجاد یک رنگبندی

ایجاد رنگ بندی توسط خودتان باعث ایجاد ترس می شود ولی این کار به اندازه ای که پیچیده به نظر میرسد نیست و راه حل هایی برای ایجاد یک پالت رنگی مناسب و عالی برای شروع وجود دارد.






در مطالب بالا درباره انواع رنگ بندی های مختلف صحبت کردیم. حالا سعی در ایجاد رنگ بندی برای طرح خودتان بنمائید. تعداد زیادی ابزارهای آنلاین برای کمک به شما در ایجاد رنگ بندی وجود دارد اما بیائید آنها را فراموش کنید و فقط از فتو شاپ استفاده کنید.
بیائید سعی در شکستن قوانین انواع رنگ بندی که قبلا ذکر شده است بنمائید و چند ین رنگ بندی اختصاصی ایجاد کنید با توجه به اینکه دانستن روش های تعامل رنگ ها و چگونگی خصوصیت رنگ بندی سنتی ایجاد شده، از اهمیت بالایی برخوردار است، برای اکثر طرح ها رنگبندی اختصاصی ایجاد می کنید که به سختی با رنگ هایی که از قبل تعین شده است مطابقت دارد.
بنابراین با توجه به اهداف پروژه ما در اینجا، سه رنگ بندی برای دو طرح وب سایت مختلف ایجاد میکنیم. مشتریان فرضی ما یک بلاگ برای طراحی معماری و فروش لباس زنانه کسی که متخصص در برند Victorian که موثر در صنعت پوشاک سازی است.

برای اینکه حس بیشتری از رنگبندی تک رنگ ها بگیریم از آنها شروع می کنیم. در حالیکه که من متذکر شدم رنگ بندی سنتی خیلی معمول نیست استفاده از رنگبندی تک رنگ ها استثنا از این قاعده می باشد.
شما احتمالا به طور منظم و برای اساس کار از رنگبندی تک رنگ ها استفاده می کنید.





برای لباس فروشی ، از رنگبندی تک رنگ ها ی سنتی استفاده می کنیم با افزودن رنگ سفید به عنوان رنگ خنثی





برای طراحی وبلاگ ، رنگ بندی ما از سایه ها و درجه افزودن سفید به رنگ توسی ساخته شده است





این رنگ بندی تقریبا از رنگ های مشابه ساخته شده است ولی ما یک رنگ را حذف می کنیم . آن رنگ از سایه رنگ بنفش و بنفش – قرمز تشکیل شده است. این دو رنگ کنار یکدیگر در چرخه رنگ قراردارند و به خوبی با هم همکاری می کنند مخصوصا وقتی که شما حجم ها و درجه اشباع متفاوت از این رنگ ها را استفاده کنید.





افزودن دو سایه از رنگ قرمز به رنگبندی توسی جذابت های ظاهری و قدرت زیادی برای تاکید بخش مشخصی به طرح شما می افزاید






ما در اینجا از دست رنگ های بنفش خلاص شدیم و به سمت رنگ های قرمز تیره رفتیم. این رنگ در کنار رنگ بنفش – قرمز در چرخه رنگ است . ما زرد رنگ پریده و کمرنگی را اضافه کردیم که درست در طرف مقابل رنگ بنفش در چرخه رنگ می باشد. این رنگ به عنوان رنگ خنثی ، و بیشتر شبیه رنگ سفید چرک در مقایسه با سایر رنگ ها است.





این رنگبندی در نگاه اول پالت دیگری از رنگ های استاندارد توسی و قرمز می باشد ولی اگر شما بیشتر دقت کنید متوجه می شوید که رنگ توسی درجه تیرگی از رنگ آبی دارد. آبی و قرمز دو رنگ از سه گروه رنگ در رنگ بندی می باشند ولی به خوبی در کنار یکدیگر بدون استفاده از رنگ زرد استفاده می شوند به خصوص وقتی که قرمز به صورت خالص استفاده می شود ولی آبی با درجه تیرگی که دارد به عنوان توسی نمایش داده می شود.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
چرا سایه ها، درجه تیرگی و افزودن رنگ سفید به رنگ ها با اهمیت هستند


همانطور که در رنگبندی که در بالا می بینید استفاده از درجه تیرگی، سایه ها در رنگبندی شما حیاتی و لازم است. رنگ های خالص درجه اشباع و حجم رنگ مشابه دارند . این موضوع در رنگبندی باعث کسل کنندگی و گیج کننده شدن طرح می شود.
افزودن درجه تیرگی ، سایه ها و درجه افزودن رنگ سفید به ۱۲ رنگ چرخه رنگ باعث ایجاد رنگ های مشخص برای استفاده در طرح ها می شود. یکی از راه های ساده برای ایجاد یک رنگ بندی حرفه ای این است که به رنگ های داده شده درجه تیرگی ، سایه و درجه افزودن رنگ سفید را اضافه کنید ( از استفاده رنگ های خالص بپرهیزید) سپس یک رنگ خالص دیگر ( یا یک رنگ خالص نزدیک به آن رنگ) که حداقل به اندازه سه رنگ از رنگ های چرخه رنگ فاصله دارند را ( بخش از گروه سه تائی و چهار تائی یا تقسیم رنگ های مکمل رنگ بندی ) به عنوان رنگ های تائید و جذب کننده استفاده کنید . افزودن این رنگ ها باعث بالا رفتن جذابیت رنگ بندی شما می شود البته تازمانی که تعادل در این رنگبندی رعایت شود.
افزودن رنگ های خنثی

رنگ های خنثی برای ایجاد رنگبندی جدید با اهمیت هستند. توسی، مشکی، سفید ، قهوه ای و خردلی و سفید چرک معمولا به عنوان رنگ های خنثی می باشند. قهوه ای و خردلی و سفید چرک باعث می شوند رنگ بندی طرح گرم تر شود.( البته اگر سایه، درجه تیرگی ودرجه افزودن رنگ سفیدآنها به رنگ های نارنجی و زرد نزدیک باشد.). توسی، سفید و مشکی توجه به رنگ های اطرافش هم تاثیر گرم و هم سرد بر طرح می گذارد.






رنگ های خنثی مشکی و سفید آسان ترین رنگ برای افزودن به رنگ بندی های مختلف می باشند برای افزودن جذابیت ظاهری می توان از سایه روشنی از توسی به جای رنگ های مشکی و سفید استفاده کرد افزودن رنگ های خالص قهوه ای، خردلی و سفید چرک تا حد زیادی سخت به نظر می رسد . البته در می یابید که افزودن آنها با کمی تمرین بیشتر ، بسیار ساده است.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
استفاده از تصاویر با توجه به رنگبندی

یکی از راه های مورد علاقه من برای ایجاد رنگ بندی طرح ها افزودن عکس می باشد. ابزار های خودکاری برای این کار وجود دارد (Adobe Kuler یکی از این ابزار می باشد و ابزار مورد علاقه من است.) می توان از فتوشاپ نیز برای ایجاد رنگ بندی به سادگی استفاده نمود.در صورت استفاده از Adobe Kuler شما می توانید تصاویر خودتان را لیست یا جستجو کنید و یا اینکه تصاویر خودتان را آپلود کنید . بعضی اوقات به رنگ هایی دست می یابید که خودتان به آن فکر نکردید.
بیائید از این دو روش (Kuler و فتو شاپ) استفاده کنیم. عکسی را در نظر بگیرید ، تصویری که فکر می کنید احسا س طرحی را که شما در نظر دارید را منتقل می کند. من این عکس را انتخاب می کنم.





در اینجا رنگ های اوریجینالی که Kuler به ما پیشنهاد می دهد هنگامی که از این عکس استفاده می کنیم را می بینید.





یکی از جالب ترین امکانات Kuler برای ایجاد رنگبندی برای این عکس امکان select mood می باشد . که شامل پر رنگ، براق، عمیق، و تیره می باشد. اینها مواردی هستند که هنگام استفاده از این حالات در kuler برای عکس های مشابه بدست می آید.





رنگارنگ





براق





چرک





عمیق



 

Sarp

مدیر بازنشسته
تیره
حالا به ایجاد رنگبندی در فتو شاپ برای همین تصویر می پردازیم. که از ابزار Kuler علمی تر است. من یک رنگ را با ابزار نمونه گیر (eyedropper ) انتخاب می کنم و بعد در نقاط مختلف بر روی عکس کلیک می کنم تا زمانی که رنگ های دیگری را پیدا کنم که به طرح بیاید. نتیجه اش ( این کار کمتر از ۵ دقیقه در فتوشاپ طول می کشد بنابراین آنجوری که به نظر سخت می رسد نیست.):





ایجاد رنگبندی برای یک تصویر با یک رنگ آسانتر از ایجاد رنگبندی برای یک تصویر رنگارنگ می باشد.
بیایئد یک تمرین دیگر انجام دهیم این بار کمی رنگی تر. در اینجا تصویری وجود دارد که ما با اون کار خواهیم کرد:





۵ رنگی که با ابزار Kuler بدست امده است





رنگارنگ





براق





چرک





عمیق



 

Similar threads

بالا