می گفت: چقدر احمد آقا سخت می گیره، بیچاره خانمش همیشه باید پوشیده باشه .
من که جواب این سوال رو از خود احمد آقا شنیده بودم و برام جالب هم بود، گفتم بریم از خودش بپرسیم اول راضی نشد ولی بعد به اصرار من آمد وقتی سوال را پرسید، احمد آقا با متانت خاصی گفت:
این سوال شما رو دو تا جواب میدم، یکی شرعی و یکی عرفی؛اولا، من هیچ اجباری به خانمم نکردم، که حجابت باید اینگونه باشه فقط آیه های قرآن را که در مورد حجاب است را به او نشان دادم و خودش بعنوان یک مسلمان حجاب را پذیرفت .و اما جواب دوم، به نظر شما اتومبیل شخصی با اتومبیل همگانی (واحد و تاکسی)چه تفاوتی دارد؟ پاسخ داد: تفاوت آن ها اینست که اتومبیل همگانی برای استفاده عموم است اتومبیل شخصی اختصاص به صاحبش دارد...بعد احمد آقا گفت:
احسنت،همسر هم به نظر من مثل ماشین شخصی می ماند من دوست ندارم همسرم مثل اتوبوس شرکت واحد باشه و هر کسی در هر ساعتی به راحتی بتونه به او نگاه کنه و به او خدای ناکرده دست درازی کند و در هر مجلس و محلی چشمان عده ای منتظر ورود او باشد.
من که جواب این سوال رو از خود احمد آقا شنیده بودم و برام جالب هم بود، گفتم بریم از خودش بپرسیم اول راضی نشد ولی بعد به اصرار من آمد وقتی سوال را پرسید، احمد آقا با متانت خاصی گفت:
این سوال شما رو دو تا جواب میدم، یکی شرعی و یکی عرفی؛اولا، من هیچ اجباری به خانمم نکردم، که حجابت باید اینگونه باشه فقط آیه های قرآن را که در مورد حجاب است را به او نشان دادم و خودش بعنوان یک مسلمان حجاب را پذیرفت .و اما جواب دوم، به نظر شما اتومبیل شخصی با اتومبیل همگانی (واحد و تاکسی)چه تفاوتی دارد؟ پاسخ داد: تفاوت آن ها اینست که اتومبیل همگانی برای استفاده عموم است اتومبیل شخصی اختصاص به صاحبش دارد...بعد احمد آقا گفت:
احسنت،همسر هم به نظر من مثل ماشین شخصی می ماند من دوست ندارم همسرم مثل اتوبوس شرکت واحد باشه و هر کسی در هر ساعتی به راحتی بتونه به او نگاه کنه و به او خدای ناکرده دست درازی کند و در هر مجلس و محلی چشمان عده ای منتظر ورود او باشد.
يکى از علماء بزرگ (مرحوم آية الله سيد باقر مجتهد سيستانى پدر آية الله سيد على سيستانى ومرحوم سيد محمود مجتهد سيستانى ) در مشهد مقدس براى آنکه به محضر امام زمان عجل اللّه شرفياب شود ختم زيارت عاشورا در چهل جمعه هر هفته در مسجدى از مساجد شهر آغاز مي کند ايشان فرمودند: در يکى از جمعه هاى آخرين ، ناگهان شعاع نورى را مشاهده کردم که از خانه ى نزديک آن مسجدى که من در آن مشغول به زيارت عاشورا بودم مى تابيد، حال عجيبى به من دست داد، از جاى برخاستم و بدنبال آن نور به در آن خانه رفتم ، خانه کوچک و فقيرانه اى بود، از درون خانه نور عجيبى مى تابيد.
در زدم وقتى در را باز کردند، مشاهده کردم حضرت ولى عصر امام زمان عجل اللّه در يکى از اتاق هاى آن خانه تشريف داشتند و در آن اتاق جنازه اى را مشاهده کردم که پارچه اى سفيد بروى آن کشيده بودند، وقتى من وارد شدم و اشک ريزان سلام کردم ، حضرت به من فرمودند: چرا اينگونه دنبال من مى گردى و رنج ها را متحمّل مى شوى ؟ مثل اين باشيد (اشاره به آن جنازه کردند) تا من دنبال شما بيايم ...
بعد فرمودند: اين بانوئى است که در دوره بى حجابى (رضا خان پهلوى ) هفت سال از خانه بيرون نيامده مبادا نامحرم او را ببيند!
«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذٰلِکَ أَدْنَىٰ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ،»
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [روسریهای بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.»
پوشش و حجاب زن در برابر مرد بیگانه از مسائل مهم اسلامی است که قرآن کریم با صراحت بر وجوب آن تأکید کرده است.
برای حجاب و پوشش و حفظ حریم میان زن و مرد، فواید بسیاری ذکر شده است که آرامش روانی، استحکام و پیوند خانوادگی، امنیت اجتماعی و حفظ ارزش و اعتبار زن نمونه ای از آنها است.
مقام معظم رهبری، درباره اهمیت حجاب میفرمایند:« هم براى آنجا(آخرت)، هم براى حفظ عزت كشور و پیشرفت كشور، وضع حجاب را، وضع عفاف را، وضع تقیدات و پایبندى را خانمها باید مراقبت كنند؛ این وظیفه است. خودنمائى و جلوهفروشى، یك لحظه است و آثار سوء آن براى كشور، براى جامعه، براى اخلاق، حتّى براى سیاست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالى كه ملاحظهى عفاف، ملاحظهى حدود شرعى در رفتار و حركات بانوان، اگر چنانچه سختىاى داشته باشد، سختىِ كوتاهى است، اما آثارش، آثار عمیق و ماندگارى است. خود خانمها خیلى باید مراقبت كنند مسئلهى حجاب را، مسئلهى عفاف را؛ وظیفهى آنهاست، افتخار آنهاست، شخصیت آنهاست.
حجاب مایهى تشخص و آزادى زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانهى مادیگرایان، مایهى اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجابهاى خود، با عریان كردن آن چیزى كه خداى متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را كوچك میكند، خودش را سبك میكند، خودش را كمارزش میكند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذارى زن است، سنگین شدن كفهى آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلى قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئلهى حجاب تشكر كرد؛ این جزو نعمتهاى الهى است».
دو مسئله در باب معاشرت زن و مرد یکی مسئله ی شنیدن صدای زن و دیگری دست دادن با او را بررسی میکنیم.
شنیدن صدای زن در صورتی که تلذذ و ریبه در کار نباشد جایز است.در عین حال مادامی که ضرورتی نیست ترک آن بهتر است.و بر زن حرام است که بخواهد صوت خود را نازک کند و نیکو سازد به طوری که تحریک آمیز باشد، چنانکه خدای متعال در قرآن خطاب به زنان پیغمبر اکرم(ص) می فرماید: در حرف زدن صدا را نازک و مهیج نکنید که موجب طمع بیماردلان گردد.
علاوه بر این، مفهوم آیه ی مذکور این است که حرف زدنی که در آن کرشمه و ناز به کار نرود جایز است؛ یعنی خود این آیه دلیل بر جواز همسخن شدن زن و مرد اجنبی است.
در مورد مسئله ی دوم شکی نیست که حتی در صورتی که تلذذ و ریبه هم نباشد دست دادن زن و مرد اجنبی جایز نیست مگر اینکه جامه ای حائل باشد، مانند دستکش. در این مسئله، هم در روایات و هم در فتوای فقها اتفاق کلمه میباشد. در بعضی روایات علاوه بر اینکه قید شده که مصافحه بدون حائل نباشد، اضافه شده که باید دست را فشار ندهند.
بدیهی است که جایز بودن دست دادن با زن بیگانه در صورت حائل بودن جامه و دستکش، مشروط به این است که تلذذ و ریبه ای در کار نباشد، اما اگر تلذذ و ریبه ای در کار باشد همانطور که بعضی از فقهای دیگر یادآوری کرده اند قطعا حرام است.