بیماری های گیاهان زراعی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سفیدک سطحی گلرنگ

سفیدک سطحی گلرنگ

سفیدک سطحی گلرنگ Safflower powdery mildew

دو گونه این بیماری را ایجاد میکنند: 1-Erysiphe cichoracearum f.sp. cartami و 2-Leviellula taurica. هردو را در ایران و فارس داریم. Erysiphe حالت پودری دارد و. Leveillula حالت گچی و نمدی. آسکوکارپ هر دو یک نوع است و دارای زواید ساده می باشد. ولی آسک در Ery. دو اسکوسپور و در Lev. دارای 8 آسکوسپور است. کنیدیوم در Ery. زنجیری و درLev. بصورت تکی میباشد.

کنترل:

1- حذف منابع آلودگی برای سال بعد

2- ارقام مقاوم

3- سولفور wp80% و4-3 در هزار 3نوبت

4- دینوکاپ wp18.25% و 2- 1کیلوگرم در هکتار
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لکه قهوه ای گلرنگ

لکه قهوه ای گلرنگ

لکه قهوه ای گلرنگ Safflower brown spot

عامل بیماریRamularia carthami در اکثر نقاط گلرنگ کاری دیده شده است. بخصوص در خوزستان خیلی زیاد است و از روی گلرنگهای وحشی نیز گزارش شده است.

علایم بیماری بصورت لکه های گرد قهوه ای هم اندازه بر روی برگها دیده میشود که به آسانی قابل تشخیص است. در ابتدا این لکه ها رنگ پریده و سفید هستند و بعد قهوه ای میشوند. مرکز لکه ها سفید باقی می ماند که در واقع پوشش اسپورهای قارچ است. روی لکه ها مقداری کنیدیوفور کوتاه به صورت دسته ای تشکیل شده و بر روی آنها کنیدیها تشکیل میشوند که محل افتادن کنیدی به صورت زخمی بر روی کنیدیوفور باقی می ماند.

قارچ عامل این بیماری بذر زاد میشود. بنابراین منبع بقای قارچ بصورت استروما روی برگهای آلوده یا بذر آلودهو اسپورها یاریسه های قارچ میباشد. این بیماری هم در برگهای جوان و هم در برگهای پیر و هم در کاسبرگها آلودگی ایجاد میکند. اسپورها در جاهای مرطوب به مقدار زیاد تولید میشوند.

کنترل:

تناوب استفاده از بذر سالم و ارقام مقاوم و نیز استفاده از قارچ کشها در صورت نیاز
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مرگ گیاهچه گلرنگ

مرگ گیاهچه گلرنگ

مرگ گیاهچه گلرنگ

عامل Phytophthora cryptogea روی طوقه گیاه خسارت می زند البته ممکن است باعث پوسیدگی ریشه هم بشود. معمولاً گیاه در هنگام گل دادن مورد حمله قرار میگیرد و کمتر در مراحل اولیه رشد خسارت می بیند. جداسازی این قارچ از خاک مشکل است برای جداسازی قارچ از گلرنگ استفاده میکنند. بدین ترتیب که رقم گلرنگ حساس استفاده میشود. حساسترین رقم 10-N (با نام محلی Nebrasca) است. این میزبان خیلی دقیق است و میزان کم قارچ را در خاک پیدا میکند. برای این منظور در یک گلدان کوچک با 1.3خاک استرین گلرنگ میکاریم و پس از رشد، خاک آزمایشی را دور طوقه می ریزیم. گلدان را در دمای اتاق (زیر30درجه سانتیگراد) قرار می دهیم. بسته به میزان قارچ پس از مدتی واکنش می دهد و طوقه له شده و گلرنگ می افتد. گلرنگ را از خاک خارج کرده و در یک پتری دیش حاوی آب مقطر می گذاریم. بعد از 24-4 ساعت با گذاشتن طوقه زیر میکروسکوپ رشد قارچ دیده میشود. اسپورانجیوم قارچ دارای پاپیلا می باشد.

کنترل: ضد عفونی بذر- متالاکسیل G5%و 25- 20 کیلو در هکتار
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سفیدک کرکی (دروغین) آفتاب گردان

سفیدک کرکی (دروغین) آفتاب گردان

سفیدک کرکی (دروغین) آفتاب گردان sunflower downy mildew



عامل بیماری قارچ p.helianth ) Plasmopra halstedii )می باشد که ازگروه Oomycetes است. یکی از بیماری های مهم آفتاب گردان است که از کشورهای زیادی از جمله ایران گزارش شده است. حدود سال 1343 برای اولین بار در آذربایجان دیده وگزارش گردید. در آذربایجان،گیلان و کردستان بیماری مهمی است. درفارس هم دیده شده است. این بیماری بذرزاد است. خسارت این بیماری خیلی زیاد است زیرا ممکن است اصلاً بذر تشکیل نشود. ویا اینکه میزان روغن آن پایین بیا ید و گاهی اوقات تا 50%محصول راازبین ببرد. قارچ عامل بیماری روی جوانه زنی بذر هم اثر دارد،چراکه بذرها کوچک مانده وقدرت جوانه زنی آنها کاهش می یابد ویا اینکه تولید گیاهان غیرنرمال(کوتوله) می کند .

علائم بیماری:

علائم بیماری بصورت کوتولگی با لکه های کلروتیک در اطراف رگبرگها وایجاد حالت موزائیکی می باشد(شبیه علائم بیماری های ویروسی ). این علائم هم دربرگهای اولیه ودر برگهای بزرگتر دیده می شود.درزیر برگ پوشش کرکی دیده می شود که به شناسایی سفیدک کرکی کمک می کند. اگردرگیاه آ لوده طبق تشکیل شود روبه بالا ست که علامت خوبی برای تشخیص بیماری است. این قا رچ درگیاه سیستمیک می شود بنابراین به اندام گل وارد شده و باعث تغییر شکل آن می گردد وحتی پوسته بذر هم سبز می شود. این بیماری تولید مرگ گیاهچه هم می کند. قارچ عامل بیماری یک Oomycetes است که اسپورانجیوفور و اسپورانجیومهای خود را درسطح زیرین برگ ودر شرایط مرطوب تشکیل می دهد.انشعابات اسپورانجیوفور دو شاخه وعمود بر هم هستند ودرانتها به استریگمای سه شاخه(صلیبی) ختم می شود ودرروی آنها اسپورانجیوم تولید می شود. این قارچ تولید Oospore می کند که می تواند جوانه زده و تولید ریسه یا زئوسپور نماید. Oospore عامل بقای قارچ می باشد و اگر وارد خاک شد ریشه کن کردن آن مشکل است. بیماری بیشترخاکزاد است تا هوا زاد واهمیتش بیشتر ازطریق آلودگی ریشه است تا اندامهای هوایی. اگراسپور درخاک باشد وتولید زئوسپور کند این زئوسپورها به راحتی جذب منطقه رشد طولی ریشه شده و وارد ریشه می شوند و آلودگی ایجاد می نمایند.

قارچ درگیاه جوان (مرحله8-6 برگی) به راحتی ایجاد آلودگی سیستمیک کرده و وارد قسمتهای هوای میشود . برگهای جوان نیز ممکن است بصورت موضعی آلوده شوند و قارچ از طریق روزنه ها وارد برگ شود. برای ایجاد آلودگی اولیه از طریق خاک لازم است که رطوبت خاک اشباع وحساسیت گیاه بالا وحرارت خاک پایین(15 درجه سانتیگراد) باشد. اگر حرارت خاک بالا باشد(20درجه سانتیگراد وبالا تر) زئوسپور تولید نمی شود. قارچ عامل بیماری از طریق هیپوکوتیل هم وارد گیاهچه های اولیه می شود وبصورت ریسه درگیاه حرکت کرده و در نهایت داخل بذر شده وقسمتهای داخلی آن یعنی گیاهچه را آلوده می کند. دربرگ های ریخته شده اُاُسپور فراوان است. Over wintering دربذر و دربقایا بصورتOospre می باشد.

کنترل بیماری:

1- تناوب طولانی 10-4ساله.

2- حذف گیاهان آلوده در اویل فصل وسوزاندن آنها.

3- ضد عفونی بذر با قارچ کشهای سیستمیک مثل متالاکسیل (ریدومیل).

4- ارقام مقاوم و بذر سالم استفاده شود (بهترین روشها).
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پوسیدگی سیاه ساقه آفتابگردان

پوسیدگی سیاه ساقه آفتابگردان

پوسیدگی سیاه ساقه آفتابگردان phytophthora stem Rot یا Black stem Rot


از فارس گزارش شده ولی هم اکنون مقدار آن کم است. عامل آن Phytophthora cryptogea است. اینبیماری به گیاه بزرگ آفتابگردان حمله کرده گیاه را می شکند و باعث میشود که طبق گیاه بیفتد. پوسیدگی فقط در ساقه دیده میشود و پوسیدگی ریشه دیده نمی شود. شروع سیاه شدن ساقه از هر جای ساقه ممکن است ولی تا جایی که آب میرسد ادامه می یابد. آب آبیاری، آب سیل یا ... .با بالا آمدن آب زئوسپورهای قارچ بالا آمده و به ساقه حمله میکنند. در گلخانه مایه زنی ریشه بیماری ایجاد نکرده است. قارچ هتروتالیک است. قارچ مستقیماً و بدون احتیاج به هیچ زخمی وارد ساقه میشود.

کنترل بیماری :

ارقام مقاوم در درجه اول اهمیت قراردارند، کشت خطی و جلوگیری از غرقاب شدن مزرعه و ایجاد زهکش مناسب نیز در کنترل بیماری موثرند.


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنگ آفتابگردان

زنگ آفتابگردان

زنگ آفتابگردان sunflower rust


عامل بیماری قارچ Puccinia helianthi است. این بیماری از خوزستان، آذربایجان، مازندران و ... گزارش شده است. این زنگ تک میزبانه است و فقط روی آفتابگردان دیده میشود. تلیوسپورقارچ دوسلولی است و یوریدیوسپورهای تک سلولی خاردار دارد. ایسیوم و بازیدیوم قارچ دیده نشده است ولی احتمالاً تشکیل میشوند. در بوشهر و برازجان هم به طور پراکنده دیده شده است زیرا آفتابگردان را در زمستان می کارند و قارچ به هوای مرطوب نیاز دارد. این بیماری در ایران اهمیت اقتصادی ندارد ولی مبارزه با ارقام صورت میگیرد


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لکه موجی آفتابگردان

لکه موجی آفتابگردان

لکه موجی آفتابگردان sunflower target spot

دوگونه آلترناریا در مناطق مختلف این بیماری را ایجاد میکنند Alternaria zinniae و A. helianthi . البته دردنیا بیشتر گونه اول ذکر شده است و در ایران گونه دوم را گزارش کرده اند.

علائم بیماری بصورت لکه های نکروتیک قهوهای رنگ روی برگ میباشد که ممکن است موجدار باشد و اطراف آن را حلال زرد رنگی پوشیده باشد. این علامت نشانه خوبی برای تشخیص آلترناریا میباشد. اسپورهای این دو گونه کاملاً با هم متفاوتند. اسپورها معمولاً قهوهای و چند سلولی هستند. این بیماری بذرزاد میشود بنابراین ممکن است که برگهای اولیه (کوتیلدونها) را نیز آلوده کند. آلترناریا برای تولید و پخش اسپور احتیاج زیادی به رطوبت دارد. بنابراین در مناطقی که رطوبت کم است این قارچ اهمیت چندانی ندارد. بیماری در شرایط گرم و رطوبت شدید است. آلودگی شدید برگها باعث ریزش برگ میشود و اگر به ساقه حمله کند باعث شکسته شدن ساقه میشود. قارچ در مواد آلی و بقایای گیاهی و نیز در بذر باقی میماند و توسط بذر به مناطق دور انتقال می یابد.

کنترل بیماری :

1- استفاده از ارقام مقاوم و متحمل بسیار حائز اهمیت است.

2- استفاده از بذر سالم.

3- از بین بردن بقایای گیاهی.

4- استفاده از سموم (دی تیوکارباماتها مثل زینب، مانب و مانکوزب).
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پوسیدگی اسکلروتینایی ساقه

پوسیدگی اسکلروتینایی ساقه

پوسیدگی اسکلروتینایی ساقه
Sclerotinia sclerotiorum
اولین نشانه های این بیماری بعد از گل دهی دیده می شود چون بیماری با گلبرگ های ریخته شده ارتباط دارد. زخمهای روی برگ ها متمایل به رنگ خاکستری با اشکال نامنظم هستند و اغلب با بهم چسبیدگی گلبرگ ها است. زخمهای روی ساقه به رنگ سفید و گاهی حلقه های تیره تری در این زمینه دیده می شودکه نشان دهنده رشدمرحله ای قارچ هاست. بخش های آلوده ساقه ضعیفتر شده و تمایل به خوابیدگی درمحل آلوده دارد.ساقه های آلوده زودتر به مرحله رسیدگی می رسند. در انتهای فصل توده سخت و سیاه اسکلروتیا به وضوح در داخل بخش های آلوده دیده می شود.
پیشگیری ، بهترین روش کنترل این بیماری است.(تراکم پایین کلزا و مقدار کم ازت، باعث سهولت گردش هوا و نفوذ نور خورشید به لابلای بوته ها شده و نهایتا منجر به کاهش آلودگی می شود.)
بنومیل، ایپرودیون، ونیکلوزولین و سومیسکلس (مصرف این مواد طبق دستور العمل انجام می گیرد).
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شانکر ساقه(ساق سیاه)

شانکر ساقه(ساق سیاه)

شانکر ساقه(ساق سیاه)
Stem canker
یکی از بیماریهای جدی این گیاهان است. زخم برگ ها به رنگ خاکستری یا زرد – قهوه ای همراه با پیکنیدهای سیاه رنگ است. علائم اصلی بعداز گلدهی ظاهر می شود. در قاعده ساقه گیاهان بیمار نوعی پوسیدگی خشک چوب پنبه ای گسترش می یابد. روی ساقه زخم های نکروزه کم رنگ با حواشی تیره تر تشکیل می شود.
بذور آلوده هم تاثیر دارد.
استفاده از ارقام مقاوم ، ضدعفونی بذر ، مصرف قارچ کش .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آلترناریای برگی و غلاف – لک (لکه سیاه، لکه برگی تیره ، سوختگی آلترناریایی)

آلترناریای برگی و غلاف – لک (لکه سیاه، لکه برگی تیره ، سوختگی آلترناریایی)

آلترناریای برگی و غلاف – لک (لکه سیاه، لکه برگی تیره ، سوختگی آلترناریایی)


Alternaria leaf, pod- spot, dark leaf spot, Alternaria blight
در همه قسمتهای گیاه اعم از برگ ، ساقه و غلاف مشاهده می شود. روی برگ ها لکه های کم و بیش متحدالمرکز ، قهوه ای و بافت مرده و اغلب احاطه شده با هاله ای زرد رنگ به وجود می آید. آلودگی شدید ممکن است باعث باز شدن غلاف ها و ریزش بذر می شود.
مهمترین روش کنترل رعایت فاصله زمانی و فضایی با محصولا ت آلوده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لکه برگی روشن

لکه برگی روشن

لکه برگی روشن


Light leaf spot
کلونی های سفید رنگ که در پشت و روی برگ . کمی پس از آن لایه ای سفیدرنگ در پهنک برگ تشکیل می شود. ساقه های آلوده دارای زخمهای حنایی رنگ سطحی با خال های سیاه در لبه ها هستند و گاها منجر به شکاف برداشتن اپیدرم ساقه می شوند.آلودگی شدید باعث مرگ یا توقف رشد محصولات پاییزه می شود.
استفاده از ارقام مقاوم، رطو بت زیاد تناوب زراعی و لستفاده از کاربندازیم در ترکیب با قارچ کش های دیگر است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لکه برگی سفید

لکه برگی سفید

لکه برگی سفید


White leaf spot
زخمهای برگ سفید تا خاکستری رنگ با حاشیه ای به رنگ قهوه ای – لاکی روشن دیده می شوند. آلودگی روی ساقه و غلاف بذر طویل شده و خال های خاکستری تا لاکی رنگ روی اندام های میوه دهنده قابل رویت است.
تناوب زراعی بسیار مناسب است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنگ سفید(تاول سفید)

زنگ سفید(تاول سفید)

زنگ سفید(تاول سفید)
White rust
تاول های گچ مانند روی برگ دیده می شود. در روی پهنک بالایی برگ ، مناطق آلوده ای به خاطر افزایش تقسیم سلول های میزبان و اندازه این سلول ها به وجود می آید. رگه های قهوه ای و شکسته فراوانی روی ساقه و غلاف بذر به وجود می آید. این زنگ همواره با سفیدک داخلی همراه است.
ضدعفونی بذر با متالاکسیل کنترل کرد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سفیدک داخلی

سفیدک داخلی

سفیدک داخلی
Downy mildew
حمله به گیاهچه موجب چروکیدگی و در نهایت مرگ می شود. ضدعفونی بذر با متالاکسیل کنترل کرد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ریشه گرزی

ریشه گرزی

ریشه گرزی
Club root
حالت غیرطبیعی ریشه به وضوح مشخص است.ایجاد گال روی ریشه اصلی و ریشه های جانبی به وجود آمده است. در اوایل فصل رشد نقاط متورم روی ریشه ، سخت شده و بافت به رنگ سفید در می آید. اما در هنگام رسیدگی ، گال ها به رنگ قهوه ای در آمده و بافت نرمی پیدا می کند.این خسارت به خاطر سرخرطومی گال زای کلم به وجود می آیند.
تناوب زراعی ، مصرف آهک و زهکش مزعه مزرعه خوب است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بیماریهای باکتریایی

بیماریهای باکتریایی

بیماریهای باکتریایی
پوسیدگی سیاه ، پوسیدگی نرم(soft rot) ، لکه برگی باکتریایی و زردی ستاره ای (aster yellows) ، هرچند دارای اهمیت زیادی نیستند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بیماریهای ویروسی

بیماریهای ویروسی

بیماریهای ویروسی


حداقل 11 ویروس شناخته شده که این محصول را تهدید می کند. اینها عبارتند از زردی غربی چغندر(beet western yellows)، زردی نکروتیک بروکلی(broccoli nectrotic yellow) ، موزاییک کلم گل(cauliflower mosaic) ، موزاییک خیار(cucumber mosaic)، موزاییک تربچه(radish mosaic )، لب زردی تربچه(radish yellow edge)، موزاییک بارهنگ (ridgrass mosaic) ، پیچ خوردگی شلغم (turnip crinkle) ، موزاییک شلغم(turnip mosaic) ، خوابیدگی شلغم (turnip rosette) ، موزاییک زرد شلغم(turnip rosette)
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پژمردگی ورتیسیلیومی

پژمردگی ورتیسیلیومی

پژمردگی ورتیسیلیومی


Verticilium wilt
سیستم آوندی آلوده می شود. کلا بافت آلوده به رنگ زرد تا قهوه ای درمی آید.
تناوب زراعی ، کنترل علفهای هرز
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آنتراکنوز

آنتراکنوز

آنتراکنوز: (Anthracnose): fungus - Colletotrichum dematium var. truncatum
بیماری قارچی است . این قارچ بر روی ساقه ، غلاف و برگچه گیاهانی که در حال رسیدگی هستند حمله می کنند. محیطی که این قارچ تحت تاثیر قرار می دهد به رنگ قهوه ای تیره یا قهوه ای مایل به قرمز در می آید.شاخه های پایینی می میرندو بخش های آلوده به رنگ سیاه در می آید . غلاف آلوده چروکیده و ممکن است نشانه های بیماری را بروز دهد. قارچ روی بذر را در برمی گیرد. دانه ها قبل از جوانه زنی ممکن است از بین برود. شانکر در لپه بذرهای جوان توسعه می یابد. قارچ ها همچنین در حالت زمستان گذرانی باقی مانده گیاهان را آلوده می کند.
برای کنترل بیماری ، استفاده از بذرسالم ، استفاده از گونه های مقاوم ، تناوب زراعی ، و دفن کدن بقایای گیاهی و همچنین استفاده از قارچ کش های برگ مناسب می باشد.



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لکه قهوه ای برگ

لکه قهوه ای برگ

لکه قهوه ای برگ (Brown Leaf Spot): fungus - Septoria glycines


عامل بیماری قارچ است ، این بیماری در بهار مشاهده می شود و به صورت لکه هایی قهوه ای رنگ در روی برگ مشاهده می شود. این لکه های آلوده در اندازه های مختلف می باشد.و در برگ های پایینی مشاهده می شود، این بیمای برگ را ابتدا زرد کرد و کم کم آن ا می خشکاند ، در حالت شدید تر بیماری ممکن است سویا تمام برگ های خود ا از دست بدهد. وسعت از بین رفتن برگ ها به وضعیت آب و هوا بستگی دارد. ساقه و غلاف ها ممکن است آلوده شود.زمستان گذرانی قارچ روی ساقه های ضعیف و برگ می باشد. گرما ، هوای مرطوب و زهکش ضعیف از عامل اصلی انتشار این بیماری است.
برای مبارزه، استفاده از بذور سالم، تناوب زراعی و بقایای گیاهی را با عمق زیاد دفن کردن و استفاده از قارچ کش های برگی مناسب می باشد.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنگ سویا

زنگ سویا

زنگ سویا (Downy Mildew): fungus - Peronospora manshurica


عامل بیماری قارچ است. نشانه های اولیه لکه های سبز مایل به زرد روی برگ می باشدبعدا این لکه ها به رنگ قهوه ای تیره با حاشیه سبز مایل به زرد می شود.دسته های کرک مانند خاکستری قارچ است که روی برگ د حال انتشار است. برگ ها ممکن است بریزد. قارچ ها درون غلاف بذر رشد می کندو اسپورهایش را در آنجا می ریزد.بیماری به وسیله بذور آلوده و باقی مانده گیاه انتشار می یابد.
برای کنترل بیماری ، تناوب زراعی ، استفاده از بذور و شخم عمیق وش های خوبی است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لکه ارغوانی بذر

لکه ارغوانی بذر

لکه ارغوانی بذر (Purple Seed Stain): fungus - Cercospora kikuchii

عامل بیماری قارچ است. یک لکه ارغوانی تیره یا صوتی یا بی رنگی در بذر های رسیده این بیماری را متمایز می کند.لکه های بیرنگ ممکن است یک تکه از بذر را در بربگیرد تا تمام بذر را در بربگیرد.این بذر ممکن است ترک بردارد، سفت یا فرو رفته شودو کیفیت بذر پایین بیاید.این ارگانیسم به دیگر قسمتهای گیاه هم حمله می کند و زمستان گذرانی آن هم در روی برگ های مریض و ساقه های آلوده است. وقتی بذر کاشته می شود این قارچ از بذر به گیاهچه منتقل می شود.هوای مرطوب در طول فصل رشد به توسعه بیماری کمک می کند.
برای کنترل بیماری استفاده از بذور سالم ، تناوب زراعی و دفن کردن بقایای گیاهی و استفاده از قارچ کش های برگی مناسب می باشد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بیماری گیاهچه

بیماری گیاهچه

[FONT=courier new, courier, mono]بیماری گیاهچه ([/FONT][FONT=courier new, courier, mono]Seedling Diseases[/FONT][FONT=courier new, courier, mono]):[FONT=courier new, courier, mono] fungi - Pythium sp., Phytophthora sp., Rhizoctonia sp., Diaporthe sp. are the most common[/FONT][/FONT]

[FONT=courier new, courier, mono][FONT=courier new, courier, mono][/FONT][/FONT]

عامل بیماری قارچ است. بذر ضعیف عامل اصلی برای نفوذ قارچ ها می باشد .ضعف شاید به خاطر صدمات مکانیکی ، فیزیولوژیکی یا پاتولوژیکی باشد .اگر بذر صدمه مکانیکی ببیند پس باعث نفوذ پاتوژن ها می شود که باعث صدمه دیدن بذر می شود.عوامل خاکی مثل دما و رطوبت و خشکی هم ممکن است باعث این عوامل شود.سرما ودرصد رطوبت بالا و خاک های با زهکش کم بیماری را تشدید می کند
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بیماری پوسیدگی ذغالی سویا

بیماری پوسیدگی ذغالی سویا

بیماری پوسیدگی ذغالی سویا Soybean Charcoal Rot

عامل بیماری قارچ Tiarosporella phaseolina) Macrophomina phaseolina) می باشد. ازبیماریهای خیلی مهم سویا میباشد. قسمتهای ازساقه را آلوده و سیاه میکند که در درون آنها اسکلروتهای ریز سیاهرنگ به تعداد زیاد یافت میشوند که سبب سیاه شدن و پوک شدن ساقه میشود. در بعضی مناطق تولید پیکنیدیوم میکند. این قارچ در استان فارس خیلی زیاد است وبیشتر مربوط به مناطقی است که بارندگی کم بوده وبنابراین درسالهای خشک بیماری خیلی مهمی محسوب میشود. این قارچ بعنوان ساپروفیت روی ریشه های اکثر گیا هان مرده در همه جای ایران دیده میشود. میزبانهای زیادی دارد و در دمای 35-28 درجه سانتیگراد بسیار فعال است. وقتی در گیاه تنش آبی داشته باشیم قارچ خیلی متهاجم است. مبارزه با آن خیلی مشکل است.

کنترل:

1- استفاده ازارقام مقاوم.

2- تقویت کودی وآبی نبات.

3- بذر سالم زیرا گاهی بذرزاد می شود







 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سفیدک کرکی (داخلی ) سویا

سفیدک کرکی (داخلی ) سویا

سفیدک کرکی (داخلی ) سویا Soybean downy mildew


عامل بیماری قارچ (P.soja) Peronospora manshuricaاست. این بیماری از مازندران، گیلان وگلستان گزارش شده است و بر روی گیاه ایجاد برگریزی می نماید که بیماری خیلی مهمی در این مناطق به شمار می آید. ااسپورهای این قارچ خیلی جالبند و هنگا میکه می رسند جدار بیرونی آنها چروکیده میباشد. این بیماری نیز بذرزاد است. بهینه دما برای بیماری 22-20 درجه سانتیگراد است. قارچ نژادهای فیزیولوژیک زیادی دارد (حدود25 نژاد گزارش شده است). گیاهان جوان حساسترند و وقتی برگ مسن میشود مقاومتر می گردد.

کنترل:

1- استفاده ازبذر سالم وضد عفونی بذر با سموم سیستمیک.

2- شخم پس از برداشت جهت تسهیل تجزیه بقایا.

3- استفاده از ارقام مقاوم با دانستن نژاد قارچ.

4- تناوب زراعی






 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوختگی باکتریایی سویا

سوختگی باکتریایی سویا

سوختگی باکتریایی سویا soybean bacterial blight


بیماری ناشی از Pseudomonas syringae pv. glycinea بیماری به صورت لکه های آبگز که بعداً قهوه ای یا سیاه می شوند روی قسمتهای مختلف گیاه مانند برگچه، ساقه، نیام به وجود می آید. همراه لکه ها هاله ای نیز دیده می شود


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لکه قهوه ای سویا

لکه قهوه ای سویا

لکه قهوه ای سویا soybean brown spot


بیماری ناشی از قارچ Mycosphaerella uspenskajae (آنامورف:Septoria glycines ) که نشانه آن تشکیل نقاط و لکه های کوچک قهوه ای روی دو طرف برگ و زردی و ریزش برگ است. این لکه ها ممکن است روی ساقه، نیام ودانه نیز تشکیل شود


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پوسیدگی اسکلروتی سویا

پوسیدگی اسکلروتی سویا

پوسیدگی اسکلروتی سویا Soybean sclerotium blight

بیماری ناشی از Athelia rolfsii است که در سویا طوقه، ساقه و برگ دچار پوسیدگی می شود. توده سفید میسلیومی با سختینه های منظم گرد و قهوه ای قارچ روی قسمتهای آلوده از مشخصات بیماری است.




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لکه موجی سویا

لکه موجی سویا

لکه موجی سویا Soybean target spot


بیماری ناشی از Corynespora cassiicola است که روی برگ ایجاد لکه های حلقوی متحدالمرکز قهوه ای می کند. قارچ بروی سایر قسمتهای گیاه(ساقه، ریشه، نیام) تولید لکه های تیره می کند


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بلاست برنج Blast

بلاست برنج Blast

بلاست برنج Blast

علا ئم بیماری :
قارچ روی برگها،گره وقسمتهای مختلف خوشه ودانه وبندرت گاهی روی غلاف برگ ایجاد لکه می کند. لکه های روی برگ بیضوی ودر دو انتها کم بیش نوکدار ( دوکی شکل ) هستند . مرکز لکه ها معمولاخاکستری یا سفید بوده وحاشیه آنها قهوهای یاقهوهای قرمز می باشد .لکه ها معمولا از کوچکی شروع شده ، بتدریج آب سوخته ،سفید رنگ وخاکستری یا به صورت نقاط آبی رنگ می شود .لکه ها در رقم حساس ودر شرایط مرطوب به سرعت بزرگ شده وبرای مدتی خاکستری باقی می مانند ،روی رقم خیلی مقاوم لکه ها قهوه ای و سرسوزنی است .
درروی برگهای رقم حساس ،ممکن است لکه های زیادی به وجود آمده ودر اثر توسعه آنها سبب پژمردگی و مرگ آن گرددویا نشاها یا بوته ها در موقع پنجه زدن در مزرعه کاملا خشک شوند .در حالی که روی ارقام مقاوم ،گاهی لکه های سرسوزنی تشکیل میشود .گره ها آلوده شده وقسمت انتهایی بوته می خشکد .نقاط مختلف خوشه احتمال آلودگی داشته و سبب پوسیدگی گردن و یا تمام جاهای منشعب از آن می گردد. در صورت پیشرفت بیماری دانه ها پوک و سنبله به رنگ سفیدمایل به خاکستری در می آید. علائم اولیه بیماری بلاست بستگی به شرایط اقلیمی دارد . در نواحی معتدل که دوران باران های ریز یا بارندگی خفیف طولانی می باشد ،بلا ست برگ در مرحله پنجه زدن شدید بوده واغلب ، تمام بوته ها می میرند .در نواحی گرمسیری روی گیا هچه ها لکه هایی ایجاد می شود که بعد از نشاکاری به ندرت آلودگی شدید است ولی اگر محیط مناسب شود بلاست گردن رخ می دهد.در عراق جایی که هوا گرم و خشک باشد بلاست گره در محل بالای سطح آب ایجاد می شود .
تا ثیر مواد غذایی روی بیماری :
ازت : اثرازت روی بیماری با شرایط خاک ، اقلیم وهمچنین روش کاربرد کود ازته متفاوت است . شدت بیماری وقتی که کود ازته زود اثر ،مانند سولفات دوآمونیوم در یک مرحله به مقدار زیاد بکار رود زیاد می شود ووقتی که کاربرد در چند مرحله باشد ، بیماری تخفیف می یابد .کود سرک وکاربرد کود سبز اغلب سبب تشدید بیماری میشود .
فسفر: اثر کودهای فسفره روی بیماری بلاست معمولا زیاد نیست .آزمایشهایی در ژاپن نشان داده که ازت به میزان زیاد مصرف شده کاربرده کودهای فسفره زیاد نیز بیماری را تشدید می نما ید .در حالی که مقدار فسفر کم باشد و رشد گیاه را تقلیل دهد یا مانع رشد آن شود ،تکمیل فسفات ،بیماری را کاهش می دهد ولی کاربرد بیشتر از حد آن سبب تشد ید بیماری میشود .
پتاسیم : آزمایشات اولیه در ژاپن نشان داده که مصرف پتاس آلودگی را تخفیف می دهد ولی بعدا معلوم شد که مصرف زیاد آن در صورتیکه بوته ها مقدار زیادی ازت کسب کرده باشند ، سبب شدت بیماری میشود . در بررسیهای خود معلوم نمود که درخاک کم پتاس مقدارزیاد پتاس بیماری را برای مدتی شد ت داده ولی بعدا آن را کاهش میدهد.در خاکی که از لحاظ پتاس غنی باشد ،بیماری همیشه با افزایش پتاس که مقدار زیادی ازت هم به آن اضافه شده ، شد ید می شود .علت این امر را مشا هده نموده اند که جوانه زدن اسپرها و ایجاد دیسک چسبنده در قطره شبنم روی گیاهی که مقدار زیادی پتاس دریافت کرده ،تحریک شده است .
سیلیس: بوته های برنجی که سلولها ی اپید رمی آنها ، حاوی مقدار زیادی ترکیبات سیلیسی بوده وسیلیکاته شده اند ، از بیماری بلاست کمتر خسارت می بینند وبا افزایش سیلیس بوته برنج مقاوم میشود . نشان داده اند که تراکم واستقرار سیلیسدر سلولها درمراحل اولیه نفوذ قارچ به اپیدرم میتواند به صورت یک عمل فیزیکی نقش سدی را ایفا می کند ولی بعد از آلودگی ونفوذ قارچ ، اپید رم سیلیکاته شده و لایه سیلیسی نمی تواند ما نع رشد بیشتر قارچ شود .
مبارزه زراعی : علاوه برکاشت ارقام مقا وم در برابر بیماری بلا ست برنج ،با کاربرد عملیات زراعی مناسب این بیماری قابل کنترل است .موقع کاشت تاثیر مهمی در تو سعه بلاست دارد. در کاشت زود در ژاپن بیماری کمتر مشاهده می شود .در این موقع کاشت، درجه حرارت برای جوانه زدن اسپر کم است .آزمایشاتی که در ایستگاه تحقیقات برنج آمل صورت گرفت،نشان داد که بیماری در کاشت های دیر هنگام ،شدت بیشتری دارد .گیا هچه هاییکه از خزانه های خشک به دست می آیند به بلاست حساس اند .زیرا در سلو لهای اپید رمی این نوع گیا هچه ها مقدار سیلیکون کمتر است .
روشهای شیمیا یی مبا رزه :
1- ضد عفونی بذ ر:
در صورتی که بذر را مد ت 24 ساعت در محلول 2/0 درصد کالیما ت ، خیس کنیم ، از آلودگی کاسته می شود .ضد عفونی بذ ر با بنو میل به نسبت 3 گرم برای هر کیلو بذر امکان پذ یر میبا شد . 1979ضد عفونی بذر را با مخلوط بنو میل 20/0وتیرام20/0 به مقدار 5در هزار مفید دانست .
2- ضد عفونی ریشه گیا هچه ها: ضدعفونی ریشه گیاهچه ها در محلول 5/1درهزار ماده مو ثر سم تری سیکلا زل به مدت 20 دقیقه در کنترل بیماری مو ثر خواهد بود .
3-سمپا شی بوته ها :متکاتف 1906 پا شیدن محلول بردو را قبل از بیرون آمدن خو شه ها کا ملا مو ثر میداند . سمپاشی بوته ها با سم کا سومین 2/0به میزان 1 لیتر در هکتار در دو مر تبه (یکی در مو قع ظهور خو شه هاو دیگری 7 روز بعد از آن)بر علیه بیماری بلاست مو ثر بوده است . قارچکش هینو زان از نظر مبارزه با بلاست برگ و خو شه در درجه اول اهمیت است و قا رچکشها یی نظیر بنو میل ،برستان وتو پسین ام نیز با نتا یج مطلو ب به ترتیب بعد از هینوزان قرار دارند .سمپاشی بو ته ها با قا رچکشهای تری سیکلا ژل ، هینوزان و بنو میل در مر حله خو شه دهی (که بلاست خو شه ، مر حله هم بیماری است ) از سایر قار چکشها مو ثر تر است .میزان سم مصر فی 1 کیلو گرم سم خالص در هکتار می باشد .
 
بالا