به هنگام عطسه ،آرنج خود را مقابل دهان قرار دهید

*tasnim*

کاربر فعال تالار پزشکی ,
کاربر ممتاز
به گزارش سرویس سلامت قدس آنلاین ،در کو دکی به ما گفته می شد که در زمان عطسه و سر فه کردن دستهای خود را در مقا بل دهان و بینی خود قرار دهید تا محیط را با قطرات عطسه و سر فه خود آلوده نکنید ؟ آیا این کار صحیح است ؟به فرض اینکه در دست خود عطسه و سرفه کر دیم ،بعد با دست آلوده چه کنیم؟و...
دکتر کیارش قزوینی میکروبیو لوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علو م پز شکی در گفتگو با خبر نگار ، صفحه" سلامت و بهداشت" قد س آنلاین گفت :بی شک اگر یک فرد در زمان عطسه و سر فه کردن دستهای خود را در مقابل دهانش قرار دهد، محیط اطراف را آلوده نمی کند، اما با ید توجه کند که این اقدام به شرطی صحیح است که او بلا فا صله بعد از عطسه و سر فه کردن دستهای خود را بشو ید ،یا از محلو ل ضد عفونی کننده دست استفاده کند . دکتر قزو ینی ضمن اشاره به بروز بیماریهایی نظیر آنفلو آنزا ،کرو نا ویر وس و... در جا معه تو ضیح داد، برخی از افراد در دستمال کا غذی عطسه و سر فه می کنند، اما متاسفانه به جای اینکه بلا فا صله دستمال را در سطل زبا له بیندازند، آن دستمال را سا عتها در دست خود نگه می دارند و با دستمال کا غذی و دست آلوده خود محیط را آلوده می کنند .
این استاد دانشگاه در ادامه تصر یح کرد:در گذ شته گفته می شد در زمان عطسه و سر فه دستهای خود را در مقا بل دهان قرار دهید تا محیط اطرا فتان را با قطرات حاصل از عطسه و سر فه خود آلوده نکنید، اما در 5 سال اخیر مر کز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ساز مان جهانی بهداشت اعلام کرد ه است که هر فرد با ید با قرار دادن آرنج خود در مقا بل دهان و بینی در هنگام عطسه و سر فه کردن از انتشار آلو دگی جلو گیری کند . دکتر قز وینی هم چنین افزود اگر یک فرد دست خود را در زمان بروز عطسه و سر فه به صورت ما نعی بر دهانش قرار دهد، همه میکرو بها و بزاق آلوده به دستهای او خواهد چسبید .او اظهار کرد از آنجا که ممکن است در هر 30د قیقه یک فرد دست خود را به 300 سطح مختلف بزند در نتیجه براحتی عوامل بیماریزا را به این سطو ح انتقال خواهد داد .

دکتر قزوینی همچنین گفت: چون امکان اینکه یک فرد در هر زمانی که عطسه و سر فه می کند دست خود را بشو ید و یا از محلو ل ضد عفو نی کننده دست یا "هند راب "استفاده کند وجود ندارد در نتیجه با قرار دادن آرنج خود در زمان عطسه و سرفه می تواند از آلوده کردن دست خود و در نتیجه محیط اطراف جلو گیری کند .
او در ادامه افزود: بی شک حضور در مراکز عمومی نظیر فرو شگاهها ،اتوبوس ،رستوران و... و تماس با افراد مختلف بو یژه در مراکزی که از دحام جمعیت وجود دارد، زمینه منا سبی را برای انتقال انواع میکرو بهای بیماریزا فراهم می کند . این میکرو بیو لو ژیست هم چنین گفت :بی تردید برای هر فردی ممکن است پیش آمده با شد که در معرض عطسه و سر فه فرد دیگری قرار گر فته با شد در حالی که آن فرد در زمان عطسه و یا سر فه جلوی دهان خود را نپو شا نده است وی خا طر نشان کرد که با جلو گیری از چنین بر خوردهای نادر ستی می توان از انتقال بسیاری از بیماریها پیشگیری کرد و هزینه زیادی را که از این طریق به خانواده ها تحمیل می شود را کا هش داد.
دکتر قزوینی در پایان اظهار داشت:شاید در ابتدا عطسه و سر فه کردن به این صورت کمی خنده دار به نظر برسد اما با اجرای این تو صیه بهداشتی بی شک تاثیر مطلوب آن در پیشگیری از بروز بیماریهای تنفسی نظیر آنفلو آنزا و... مشاهده خواهد شد .
او یکی از بهتر ین اقدامات برای تر ویج این روش را آموزش کو دکان در مهد کود کها دانست و گفت با ید به کو دکان آموزش داده شود که در هر زمانی که احساس خارش و غلغلک در گلوی خود داشتند در آرنج سر فه کنند یا در هنگام عطسه کردن آرنج خود را در مقا بل دهان و بینی خود قرار دهند.
 
بالا