بهره‌برداری از مزیت منابع انسانی

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
مترجم: فریبا ولیزاده
منبع: bcgperspectives
رهبران کسب‌وکار در دنیای امروز با محیطی فوق‌العاده پویا روبه‌رو هستند که مشخصه‌های اصلی آن شامل نوآوری‌های تکنولوژیک، کم‌رنگ‌تر شدن مرزهای موجود میان صنایع، کمبود استعداد، تغییرات مستمر در رفتار مصرف کننده و تغییرات گسترده در نرخ رشد در مناطق مختلف جهان است. وظیفه نیروی انسانی به‌عنوان بهترین شریک استراتژیک سازمان ها، کمک به رویارویی با چالش‌های مذکور است. به‌منظور تحقق این نقش، رهبران منابع انسانی نیازمند برخورداری از بینشی روشن پیرامون قابلیت‌های موجود و اولویت‌های سه الی پنج سال آتی سازمان و البته شناسایی بهترین روش‌های مورد نیاز بهبود هستند.
هشتمین گزارش از مجموعه گزارش‌های گروه مشاوره بوستون، با موضوع بهره‌برداری از مزیت منابع انسانی، به بررسی روندی کلیدی در مدیریت منابع انسانی می‌پردازد و شامل ۱۰ مولفه اصلی و ۲۷ مولفه فرعی در حوزه مدیریت منابع انسانی می‌شود. این گزارش با بررسی‌های گسترده در زمینه میزان اهمیت آتی، قابلیت فعلی شرکت ها، میزان سرمایه‌گذاری و میزان اضطرار و فوریت رسیدگی به هر یک از ۲۷ مولفه فرعی می‌پردازد. علاوه‌بر این به ارتباط میان قابلیت مدیریت نیروی انسانی و عملکرد اقتصادی پرداخته شده است. در گزارش امسال (2014 میلادی)، ۳۵۰۷ شرکت‌کننده از ۱۰۱ کشور مختلف ازصنایع محصولات صنعتی، کالاهای مصرفی و بخش دولتی شرکت داشته‌اند. علاوه‌بر این، از ۶۴ تن از مدیران منابع انسانی و مدیران سایر حوزه‌ها در شرکت‌های مختلف سراسر جهان مصاحبه‌ای به عمل آمده است. در این مقاله سعی شده است به مهم‌ترین یافته‌های این گزارش اشاره‌ای اجمالی شود.

• ارتباط توانایی‌ها و قابلیت‌های نیروی انسانی با عملکرد اقتصادی
شرکت‌هایی که قابلیت‌های فراوانی در زمینه مدیریت منابع انسانی نظیر مدیریت استعدادها، رهبری سازمانی، مدیریت ارتباطات، مدیریت رفتار و فرهنگ یا پیاده سازی استراتژی‌های منابع انسانی و برنامه‌ریزی و تحلیل دارند، در مقایسه با سایر شرکت‌ها از عملکرد مالی بهتر و قابل توجهی برخوردار هستند.

• برخورداری از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs)
براساس یافته‌های گزارش، رابطه‌ای قوی میان شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI: معیارهای اندازه‌گیری مالی و غیر مالی هستند که به‌منظور تعیین کیفیت اهداف و انعکاس عملکرد استراتژیک یک سازمان به‌کار برده می‌شوند) و نقش استراتژیک نیروی انسانی در سازمان وجود دارد.
آن دسته از مدیران منابع انسانی که به دنبال نقشی تعیین‌کننده و استراتژیک در تصمیمات کسب‌وکار هستند، باید از توانایی تعیین کمی عملکرد نیروی انسانی برخوردار باشند. این مساله ارتباط تنگاتنگی با مقیاس‌های داده‌ای نظیر هزینه و مقیاس‌های خروجی پیچیده‌تری مانند بهره‌وری دارد.

• اهمیت پیوند شاخص‌های کلیدی عملکرد با اقدامات استراتژیک
حتی سازمان‌هایی با عملکرد بالا نیز توان بهره‌برداری نظام‌مند از شاخص‌های کلیدی عملکرد به‌منظور اجرای اقدامات استراتژیک را ندارند. اولویت‌بندی روشن و انتخاب شاخص‌های عملکرد و البته تعیین ابزارهای مناسب از ملزومات تحقق بهترین نتایج است. از منظر جهانی، موضوع مدیریت استعدادها و رهبری سازمانی بیشترین فوریت اقدام را دارند.
شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به ترتیب از عوامل زیر به‌عنوان مهم‌ترین بخش‌های دارای فوریت یاد کرده‌اند: رهبری سازمانی، مدیریت استعدادها، رفتار و فرهنگ، استراتژی نیروی انسانی، تعهد، مشارکت کارکنان و برنامه‌ریزی استراتژیک نیروی انسانی.

• واحد مدیریت نیروی انسانی باید در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری سازگاری بیشتری داشته باشد
بسیاری از سازمان‌ها نیاز مبرمی به سرمایه‌گذاری استراتژیک در بخش منابع انسانی به‌منظور فراهم کردن قابلیت‌های مختلف در این حوزه دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌ها توانایی‌های اندکی در سه حوزه مهم مدیریت منابع انسانی (از میان ده فاکتور) دارند و به‌طور ویژه سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی را به‌منظور بهبود شرایط در این زمینه‌ها انجام نمی‌دهند.

• مدیران منابع انسانی باید گوش شنوای مشتریان داخلی باشند
شرکت‌کنندگانی که از میان مدیران ارشد حوزه‌هایی غیر از مدیریت منابع انسانی در نظرسنجی شرکت داشتند اذعان می‌دارندکه نیاز شدیدی به اقدامات اصلاحی به‌خصوص در حوزه مدیریت ارتباطات و مدیریت توانمندی‌های کارکنان در سازمان‌ها وجود دارد.
اساسا نتایج این گزارش از سه ویژگی زیر به‌عنوان بهترین قابلیت‌ها و اقدامات در حوزه منابع انسانی نام می‌برد.
1. نیروی انسانی سازمان در همکاری با سهامداران داخلی و خارجی نقش ارزنده‌ای در بهبود عملکرد عملیاتی و مالی دارند.
2. نیروی انسانی سازمان‌ها با استفاده از بینش‌های مبتنی بر داده‌ها، به دنبال شناسایی و تمرکز بر مهم‌ترین اولویت‌های فوری در حوزه مدیریت منابع انسانی هستند.
3. نیروی انسانی سازمان تاثیر بالقوه‌ای در بهره‌برداری از شاخص‌های کلیدی عملکرد و ابزارهای پشتیبانی از سازمان و اهداف استراتژیک آن دارند.


 
بالا