بهداشت چشم و پلک

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهمترين دليل براي انتخاب عينک آفتابي زيباترکردن چهره ما نيست ، بلکه وظيفه اصلي عينک آفتابي محافظت از چشمان ما در مقابل اشعه هاي مضر آفتاب است .

اگر شما مي خواهيد که چشمان خود و فرزندانتان در مقابل اشعه خيره کننده خورشيد که موجب آب مرواريد در آينده مي شود مراقبت کنيد ، براي انتخاب عينک آفتابي بايد به دلايل ديگري غير از زيبائي ظاهري توجه کنيد . اگر چه بدن انسان سلولهاي آسيب ديده خود را بخوبي جايگزين مي کند ، اما سلولهاي عدسي چشم در صورت آسيب ديدگي جايگزين نمي شوند . آسيب ناشي از اشعه ماوراء بنفش و به ميزان کمتري مادون قرمز در طول زمان تجمع يافته و موجب ايجاد نواحي تار روي قرنيه ميشود . با وجود آب مرواريد ديد فرد ضعيف شده و نياز به عمل جراحي پيدا مي شود . تخريب ماکولا که يک بيماري ديگر چشمي ناشي از آسيب شبکيه است نيز با برخورد مستقيم اشعه آفتاب به شبکيه تسريع مي شود .
مهمترين اشعه اي که چشمان ما بايد در مقابل آن محافظت شود اشعه ماوراء بنفش مي باشد . بيشتر عينک هاي آفتابي که توسط مسدودکننده اشعه ماوراء بنفش پوشيده مي شوند اشعه ماوراء بنفش نوع b را مسدود مي کنند . علاوه بر اشعه ماوراء بنفش ميزان روشنائي نيز مهم است . نکته اي که اکثريت مردم به آن توجه نمي کنند اين است که زماني که از داخل ساختمان به خارج مي رويم چشم ما با نور هزاران برابر بيشتر از داخل مواجه مي شود اين موضوع باعث ناراحتي چشم انسان مي شود .
بنابراين ، اين سئوال مطرح مي شود که آيا عينک آفتابي با شيشه تيره تر بهتر است ؟ شيشه هاي شفاف ۹۰ درصد نور را عبور مي دهند . هر چه شيشه عينک تيره تر باشد نورکمتري از آن عبور مي کند . عينک هاي با شيشه کمرنگ حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد نور را عبور مي دهند .
شما با ميزان ۱۰ تا ۱۲ درصد نور مي توانيد خيلي خوب ببينيد . اما پزشکان دامنه ۲۰ درصد عبور نور در عينک هاي آفتابي را توصيه مي کنند .
چه رنگي ؟
رويهمرفته بهترين رنگ براي شيشه عينک آفتابي خاکستري مي باشد . اين رنگ تمام طيف نور را بطور يکسان جذب مي نمايد .
۸ درصد مردان و تقريباً صفر درصد زنان دچار اختلالات رنگ ( که سابقاً کوررنگي ناميده مي شد ) هستند . بسته به نوع اختلال رنگ فرد بايد رنگ خاصي را جهت شيشه عينک آفتابي خود انتخاب کند . شيشه قهوه اي کمرنگ در افراد دچار اختلال رنگ سبز مناسب نمي باشد . شيشه سبزرنگ براي افراد دچار اختلال رنگ سبز و قرمز مناسب نمي باشد . شيشه خاکستري مناسب ترين رنگ براي مردان مي باشد . زنان مي توانند از شيشه هاي سبز ، قرمز و قهوه اي استفاده کنند .
شيشه قرمز و صورتي براي تمامي افراد نامناسب است .
نوآوريهاي تکنولوژي :
شيشه هاي کهربائي رنگ ، مسدودکننده آبي نيز ناميده مي شوند . براي مدت زماني اين شيشه ها براي تنيس بازان توصيه مي شد . گفته مي شد که اين شيشه ها نه فقط اشعه ماوراء بفنش بلکه تمام رنگ آبي محدوده رنگ ها را جذب مي کند . بنابراين بعضي از مردم اعتقاد دارند که اين شيشه ها ديد شفاف تري به آنها مي دهد ولي در مطالعات انجام شده ديده شد که اين شيشه ها اشعه ماوراء بنفش را خيلي خوب جذب نکرده و ممکن است باعث بازشدن مردمک و در نتيجه باعث ورود بيشتر اشعه ماوراء بنفش شوند .
شيشه هاي پلاريزه نيز يکي از انتخابهاي افراد است . اين شيشه ها در مقابل نورهاي منعکس شده ( مثل روي آب ، برف يا جاده ) بسيار مؤثر هستند . ذرات نور که فوتون ناميده مي شوند به شکل موج حرکت مي کنند . شيشه هاي پلاريزه فقط به امواج عمودي اجازه عبور مي دهند . چون اکثريت امواج منعکس شده افقي مي باشند بنابراين اين نورها مسدود مي شوند . عينک هاي آفتابي آينه اي که بعضاً مورد استفاده پليس راه قرار مي گيرد نيز محافظين خوبي محسوب نمي شوند . اگر نگران برخورد اشعه ماوراء بنفش با چشمان خود هستيد ، اين نوع عينک نبايد انتخاب اول شما باشد .
نوع ديگري از عينک آفتابي موجود در بازار داراي شيشه هايي است که در قسمت فوقاني تيره بوده و بتدريج به سمت پائين شيشه روشن تر است . ولي نکته مهم اين است که مزاحم ترين نورهاي منعکس شده معمولاً از پائين به چشم برخورد مي کنند .
عينک آفتابي و اطفال
والديني که براي فرزندان خود نيز از عينک آفتابي استفاده مي کنند عمل درستي انجام مي دهند . چشم پزشکان عقيده دارند که تمام انسانها بايد از عينک آفتابي استفاده کنند . علائم آب مرواريد حتي در نوجوانان نيز ديده مي شود .
استفاده از عينک آفتابي بخصوص مابين ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر مهم است . حتي در کودکاني که چشم هاي تيره داشته و اين نکته باعث محافظت نسبي چشم آنان مي شود نيز استفاده از عينک آفتابي الزامي است . کودکاني که از عينک طبي استفاده مي کنند نيز مانند بالغين مي توانند از عينک آفتابي طبي استفاده کنند . همچنين عينک آفتابي به شکل کلي‍پ روي عينک آفتابي قابل استفاده است . نکته مهم در مورد کودکان اين است که عينک آفتابي آنان بايد راحت بوده تا به استفاده از آن ادامه دهند .
شيشه يا پلاستيک ؟
شيشه براي جلوگيري از اشعه ماوراء بنفش کفايت مي کند . ولي عينک هاي آفتابي پلي کروميک که وقتي فرد وارد روشنائي مي شود ، شيشه عينک تيره تر مي شود بهترين انتخاب مي باشند . عليرغم اينکه اين شيشه ها خراش و خط برنداشته و سالها قابل استفاده هستند اما تا حدي سنگين مي باشند . و اما در مورد رانندگي : عينک آفتابي براي رانندگي بسيار مفيد است اما براي زيبائي شب هنگام نبايد از آنها استفاده شود . __________________

 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز

رژيمي براي تقويت چشم‌ها


چشم يكي از اندام هايي است كه شايد در نگاه اول به نظر بيايد سلامت آن چندان با تغذيه مرتبط نيست، ولي مشكلات چشمي ‌مانند آب مرواريد (كاتاراكت)، آب ‌سياه (گلوكوم)، خون ‌ريزي‌هاي درون چشمي ‌و نيز كم‌بينايي و نابينايي در برخي موارد، عوارض بيماري‌هايي مانند فشار خون بالا ، ديابت و مشكلات عروقي هستند كه در اثر تغذيه ناصحيح، چاقي و شيوه زندگي ناسالم به وجود مي آيند.

چشم‌ها، شبكه‌اي از سلول‌هاي حساس هستند كه براي عملكرد خود به مقادير كافي مواد مغذي‌ نياز دارند.

كمبود‌هاي تغذيه‌اي در درازمدت روي بينايي آثار سوء خواهد گذاشت و به همين علت در سراسر جهان در عرصه‌ علم چشم پزشكي، علاقه زيادي به بررسي نقش تغذيه و مكمل‌هاي غذايي در سلامتي چشم‌ها و بهبود بينايي وجود دارد.

ويتامين‌هاي دوستدار چشم

ويتامين‌هاي A، C، E سه آنتي‌اكسيدان معروف هستند كه نقش آنتي‌اكسيداني و نيز نقش كليدي در واكنش‌هاي متابوليك و عملكردي چشم دارند.

ويتامين A :

نقش بسيار مهمي ‌در سلامت چشم دارد و براي تطابق فرد به تغيير نور ضروري است و هنگام استفاده از نور چراغ، كامپيوتر، تماشاي تلويزيون و انجام كارهاي ظريف چشمي ‌مصرف بيشتري در بدن دارد. كمبود شديد اين ويتامين منجر به اختلالاتي مانند كاهش بينايي در شب و شب‌كوري مي گردد.
گزروفتالمي ‌يا خشكي قرنيه، شب‌كوري، كاهش بينايي در شب و نابينايي در كودكي همگي از عوارض كمبود ويتامين A هستند و متاسفانه افراد زيادي را در كشورهاي در حال توسعه دچار كرده است.

آمارها نشان مي‌دهد كه هرساله نيم ميليون كودك در سراسر جهان كور مي‌شوند كه 70 درصد علت آن، كمبود شديد ويتامين A در رژيم غذايي است.

بررسي‌هاي انجام شده در كشور ما، حاكي از وجود كمبود ويتامين A به خصوص در مناطق محروم مي‌باشد. بر اساس گزارشات بين‌المللي در زمينه شيوع كمبود ويتامين A در كشورهاي شرق مديترانه، ايران از نظر كمبود در حد متوسط قرار دارد.

ويتامين A و پيش‌سازهاي آن در مواد غذايي مانند ميوه و سبزي‌هايي به رنگ زرد و نارنجي مثل هويج، زرد آلو ، انبه، شير و لبنيات، جگر، ماهي، زرده تخم مرغ و همچنين انواع سبزي‌‌هاي برگ سبز يافت مي‌شود.

اين ويتامين همچنين به عنوان يك آنتي‌اكسيدان قوي، از سلول‌هاي بدن از جمله سلول‌هاي چشمي‌ در مقابل آسيب‌ راديكال‌هاي آزاد كه هر روز سلول‌ها را تهديد مي‌كنند، محافظت مي‌كند.

ويتامين‌هاي گروه B</SPAN>

‌اعمال مختلفي به عهده دارند؛ از جمله در شكل‌گيري گلبول‌هاي قرمز و رساندن اكسيژن به سراسر بدن نقش دارند.

ويتامين B1 (تيامين):

در عملكرد سريع ماهيچه چشمي ‌و تعادل در حركات چشم نقش دارد. افراد الكلي علايم كمبود شديد اين ويتامين را نشان مي‌دهند.

در سالمندان نيز كمبود ويتامين B1 ديده مي‌شود.

منابع سرشار اين ويتامين:

سبزي‌ها، مخمر و نوشيدني‌هاي تخميري(ماءالشعير) ، گوشت و مرغ و ماهي، جگر، تخم مرغ، غلات سبوس دار و موز هستند.


ويتامين B2 (ريبوفلاوين):

در تنظيم سيستم بينايي چشم و ايجاد تعادل و حساسيت بينايي در چشم نقش دارد. در افراد ديابتي دفع ادراري اين ويتامين افزايش يافته و در نتيجه ميزان نياز به‌ اين ويتامين بيشتر خواهد بود.

برخي داروها مانند كلروپرومازين و باربيتورات‌ها ميزان نياز به ويتامين B2 را افزايش مي دهند.

كمبود آن در موارد اوليه عوارضي چون سوزش چشم، ترس از نور، ريزش اشك و همچنين احتمال سريع ‌تر ابتلا به آب مرواريد را موجب مي‌شود.

اين ويتامين نيز در غذاهايي مانند:

شير و لبنيات، گوشت‌هاي بدون چربي، جگر، سبزي‌ها، ميوه‌ها، غلات سبوس دار يافت مي‌شود.

ويتامين C :

اين ويتامين كه عملكرد ضد پيري دارد، در سلامت استخوان‌ها و بافت‌هاي بدن نقش دارد. همچنين موجب سلامت دهان و لثه‌ها، خونسازي و جريان خون مناسب در بدن به ويژه در چشم‌ها مي‌شود.

تحقيقات نشان داده است، افرادي كه در سنين بالا داراي عدسي چشمي ‌سالم و شفاف بوده‌اند، در طول زندگي از مقادير كافي ويتامين C استفاده ‌كرده‌اند.

ويتامين C در سبزيجات و ميوه هاي تازه و بيشتر در مركبات (پرتقال، گريپ فروت ، انواع ليمو و نارنگي)، كيوي ، انواع توت ، گوجه فرنگي ، فلفل دلمه اي، هندوانه ، طالبي ، توت فرنگي ، سيب زميني و سبزيجات برگ سبز مثل كلم بروكلي موجود است.

ويتامين E :

در دفاع بدن و شكل‌گيري گلبول‌هاي قرمز نقش دارد و كمبود آن به اختلالات ته‌چشم از جمله تخريب نقطه زرد چشم و بيماري تخريب ماكولا (از بين رفتن سلول هاي ناحيه مركز بينايي كه در سنين بالا اتفاق مي افتد و سبب كاهش متوسط تا شديد بينايي مي گردد) مي‌انجامد.

روغن‌هاي گياهي مثل روغن بادام زميني ، سويا، ذرت، گلرنگ (كانولا)، آفتابگردان و جوانه‌گندم مهم‌ترين منابع غذايي ويتامين E به ‌شمار مي‌روند. ساير منابع شامل:
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا چشماتو دوست داری ؟! به نظر می رسد با فراگيرتر شدن بکارگيری کامپيوتر تعداد کسانيکه از مشکلات چشمی و بينایی رنج می برند ، رو به افزايش باشد .

مهمترين علائم عبارتند از : خستگی چشم ، خشکی چشم ، سوزش ، اشک ريزش و تاری ديد . همچنين ممکن است سبب درد در گردن و شانه ها نيز بشود .

انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمايش داده شده بر روي مانيتور می بينند . علت اين امر اين است که حروف چاپی کنتراست بيشتری با صفحه ی سفيد زمينه داشته و لبه های آن ها واضح تر است حال آنکه در مورد صفحه مانيتور چنين نيست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نيستند !

يکی از مهمترين دلايل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپيوتر کاهش ميزان پلک زدن است . اين مسأله به همراه خيره شدن به صفحه مانيتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بيشتری باز بمانند و در نتيجه اشک روی سطح چشم سريع تر تبخير می شود .

با رعايت توصيه های زير می ‌توان تا حد بسيار زيادی از آسيب های چشمی جلوگيری کرد :

‌١. سعی کنيد بطور ارادی پلک بزنيد . اين کار سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتيکه مشکل شما شديد باشد می توانيد از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنيد .

‌٢ . مرکز مانيتور بايد حدود ‌10 تا ‌20 سانتی متر پايين تر از چشمان شما باشد . اين وضعيت علاوه بر اينکه باعث می شود پلک ها پايين تر قرار گيرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد . از خستگی گردن و شانه ها نيز می کاهد . در اين موارد هم بايد مانيتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به ميز کار تنظيم کرد بطوريکه ساعد شما هنگام کار با keyboard موازی با سطح زمين باشد .

‌٣ . مانيتور خود را طوری قرار دهيد که نور پنجره يا روشنایی اتاق به آن نتابد . هنگام کار با کامپيوتر سعی کنيد پرده ها را بکشيد و روشنايی اتاق را نيز به نصف وضعيت معمولی کاهش دهيد .

‌٤ . به چشمان خود استراحت دهيد . سعی کنيد هر ‌5 تا ‌10 دقيقه چشم خود را از مانيتور برداشته و به مدت ‌5 تا ‌10 ثانيه به نقطه‌ای دور نگاه کنيد . اين کار سبب اسـتــراحت عــضــلات چشــم می شود . همچنين به شما وقت می دهد پلک بزنيد و سطح چشم شما مرطوب شود .

‌٥ . اگر مجبوريد که متناوبا به يک صفحه نوشته و مانيتور نگاه کنيد (خصوصا در مورد تايپيست ها) ممکن است چشم شما خسته شود زيرا بايد تطابق خود را تغيير دهد . برای جلوگيری از اين مسأله سعی کنيد صفحه ی نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانيتور قرار دهيد . براي اينکار مي توانيد از Copy Holder استفاده کنيد .

‌٦. فاصله مانيتور با چشمان شما بايد ‌50 تا 60 سانتی متر باشد .

‌٧ . روشنایی و کنتراست مانيتور خود را تنظيم کنيد . ميزان روشنایی مانيتور بايد با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. يک روش برای تنظيم روشنایی مانيتور اين است که به يک صفحه وب با زمينه سفيد نگاه کنيد . اگر سفيدی صفحه براي شما مثل يک منبع نور است روشنایی مانيتور زياد است و بايد آن را کم کنيد . در مقابل ، اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد روشنایی را زياد کنيد .

‌٨ . اگر علی رغم رعايت توصيه های گفته شده باز هم دچار علائم هستيد می توانيد از عينک های مخصوص استفاده کنيد زيرا گاهي مشکل در ديد متوسط است . ما بطور معمول کمتر از ديد متوسط استفاده می کنيم زيرا بيشتر اوقات يا اشياء دور را نگاه می کنيم و يا اشياء نزديک . ولی مانيتور کامپيوتر دقيقا در فاصله ای از چشم قرار می گيرد که مربوط به ديد متوسط است . برای دريافت عينک مناسب کامپيوتر به چشم پزشک مراجعه کنيد .

‌٩ . هنگام کار با کامپيوتر سعی کنيد گردن خود را راست نگهداشته و شانه را عقب بدهيد . قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپيوتر سبب دردهای گردن و شانه ها می شود . کاملا پشت خود را به صندلی بچسبانيد . همچنين ارتفاع صندلی خود را طوری تنظيم کنيد که کـــــف پاها روی زمــيــن قرار داشته و زانوی شما در زاويه ‌90 درجه قرار داشته باشد .
Keyboard و Mouse بايد پايين تر از آرنج و نزديک دستان شما قرار داشته باشد .

چشماتون رو دوست داشته باشید .
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
از چشم ها مراقبت كنيم

هرگاه صحبت از بيمارى هاى خطرناك مى شود، فوراً به ياد پرفشارى خون ، كلسترول بالا ، بيمارى هاى عروق كرنر و... مى افتيم، در صورتى كه بيمارى هاى مربوط به چشم، يكى از مهم ترين عواملى است كه باعث شلوغى بيمارستان ها و كلينيك هاى پزشكى مى شود.
در اين مطلب تعدادى از بيمارى هاى شايع چشمى را كه بيشترين مورد نابينايى نيز مربوط به آنهاست، شرح مي دهيم.
• استرابيسم (Strabismus)

يكى از شايع ترين مشكلات چشم به خصوص در كودكان است كه اگر در دوران كودكى درمان نشود، به اختلال ديد دائمى منجر خواهد شد. استرابيسم يا انحراف چشم(لوچي چشم)، اختلالى است كه در آن چشم ها، وضعيت ناهمگونى نسبت به يكديگر پيدا كرده و هر كدام از چشم ها در جهات مختلف نگاه مى كنند. در استرابيسم يكى از چشم ها مستقيم نگاه كرده و چشم ديگر به سمت داخل، خارج، بالا يا پايين منحرف مى شود.



استرابيسم دو نوع دارد:
انحراف داخلى چشم كه "ايزوتروپى" نام دارد و انحراف خارجى كه "اگزوتروپى" ناميده مى شود.
در نوع ايزوتروپى، انحراف چشم به سمت داخل بوده و بيشتر شيرخواران را مبتلا مى كند.
اگزوتروپى نيز در كودكان اتفاق مى افتد، زمانى كه به دور خيره مى شوند که معمولاً با بيمارى، خستگى و چرت زدن شدت مى يابد.
استرابيسم كودكان در صورتى كه به موقع درمان نشود، كاهش ديد يا آمبليوپى(تنبلي چشم) را به همراه خواهد داشت. آمبليوپى را مى توان با بستن چشم تا حد كمى درمان كرد. البته اگر درمان آن به تاخير بيافتد، كاهش ديد دائمى شده و موفقيت درمان آن تا حد زيادى كاهش مى يابد.
خشكى شديد چشم، سردرد حين فعاليت چشمى و نداشتن ديد مناسب به خصوص از يك چشم، از مهم ترين علائم استرابيسم است كه در كودكان ديده مى شود.
مهم ترين راه پيشگيرى از چنين عارضه اى معاينه چشم در طول دوره شيرخوارى و سنين قبل از مدرسه است. در غير اين صورت با پيشرفت بيمارى تنها جراحى است كه مى تواند كودك را از خطر كاهش ديد نجات دهد.
• گلوكوم (آب سياه چشم) (Glaucoma)

اين بيمارى زمانى اتفاق مى افتد كه به دليل خارج نشدن مايع زلاليه، فشار داخل چشم بالا مي رود و عصب بينايى آسيب مى بيند. گلوكوم يكى از خطرناك ترين انواع بيمارى هاى چشم است، زيرا هيچ گونه علامت خاصى ندارد و فرد هنگامى متوجه بيمارى خود مى شود كه رشته هاى عصب بينايى كاملاً از بين رفته و ديد به شدت افت پيدا کرده است.
آب سياه دو نوع دارد كه به نوع باز و بسته تقسيم مى شود:
در نوع باز، تخليه زلاليه به كندى صورت مى گيرد كه سبب تجمع آن و بالا رفتن سريع فشار داخل چشم مى شود. گلوكوم باز در ابتدا، علامت خاصى ندارد،ولى با پيشرفت بيمارى آرام آرام ميدان بينايى محدود مى شود تا اينكه در مرحله ايى،فرد ديدش را كاملاً از دست مى دهد.
گلوكوم بسته بسيار پرعلامت است. در اين نوع كه با درد چشم، تهوع، سردرد، قرمزى چشم و تارى ديد همراه است، فرد مى تواند در طول مدت كوتاه، بيمارى خود را درمان كند. البته اگر موفق به شناسايى بيمارى خود در مراحل اوليه شود.
بالا بودن سن، سابقه ابتلا به آب مرواريد، نزديك بينى و استفاده از داروهاى كورتونى از ديگر عوامل ابتلا به گلوكوم است كه بايد مورد توجه افرادى كه شرايط فوق را دارند، قرار گيرد.
• آب مرواريد(كاتاراكت) (Cataract)

آب مرواريد از نظر علمى يعنى ايجاد هر نوع كدورت در عدسى چشم. تغيير در ساختار پروتئينى چشم كه در اثر ضربه، مصرف برخى داروها، قرار گرفتن در معرض تابش مستقيم نورخورشيد و بالا رفتن سن اتفاق مى افتد، مهم ترين دليل كدر شدن عدسى چشم است.

سرعت ايجاد آب مرواريد، نزد افراد مختلف فرق مى كند و حتى ممكن است بين دو چشم متفاوت باشد. آب مرواريد هايى كه با افزايش سن ايجاد مى شوند، طى چند سال به تدريج به وجود مى آيند. ساير آب مرواريدها كه در اثر مواردى نظير بيمارى قند ، مصرف كورتون و واردشدن ضربه بروز مى كنند، به سرعت طى چندين ماه پديد مى آيند كه سريعاً نيز باعث كاهش ديد مى شوند. معاينه دقيق و ساليانه در افراد زير 50 سال و معاينه هر 6 ماه يك بار در افراد سالمند از مهم ترين راهكارهاى پيشگيرى از كاتاراكت به شمار مى رود.
• دژنراسيون ماكولا((Age-related Macular Degeneration (AMD)

يك بيمارى مزمن و پيشرونده كه در افراد مسن ديده مى شود و شايع ترين علت كورى در جهان است. در اين بيمارى، لكه زرد يا ماكولا كه قسمت حساس به نور در شبكيه چشم بوده و مسئول ديد مستقيم و كارهايى نظير خواندن، نوشتن و رانندگى است، تخريب مى شود. اين بيمارى درمان قطعى ندارد ولى با ايجاد تغييرات در رژيم غذايى و مصرف برخى از داروها مى توان از بروز آن جلوگيرى كرده يا به تعويق انداخت. پژوهش ها نشان مى دهد، مصرف مواد غذايى نظير توئين، زيگزانتين و ويتامين هاى a , b , cخطر ابتلا به دژنراسيون ماكولا را تا حد زيادى كاهش مى دهد. يك سرى از تحقيقات نيز خبر از مفيد بودن ماهى در حفاظت از چشم در مقابل دژنراسيون ماكولا مى دهد.
براى پيشگيرى از بروز اين عارضه كه بيشتر در افراد مسن بالاى 65 سال ديده مى شود، موراد زير بايد رعايت شوند:
*انتخاب يك رژيم غذايى سالم كه در آن حداقل 5 واحد ميوه و سبزى خورده شود.
*مصرف ويتامين هاى آنتى اكسيدانى نظير ويتامين A، C و E كه به مقادير فراوان در اسفناج، ذرت، هويج، زرده تخم مرغ، شير، جگر، سويا، جوانه گندم و انواع كلم يافت مى شود،
*كنترل وزن براى جلوگيرى از چاقی و بيمارى هايى نظير ديابت و فشار خون بالا،
*استفاده از عينك آفتابى و كلاه مناسب براى جلوگيرى از تابش مستقيم اشعه ماوراءبنفش خورشيد به چشم،
*معاينه مرتب و پيگير توسط چشم پزشک
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
چشم‌هایتان هم باید ورزش كنند

پوست اطراف چشم نازك‌ترین و شكننده ‌ترین پوست در تمام سطح بدن است و با توجه به این كه هنگام صحبت‌كردن با دیگران، چشم‌ها كانون توجه محسوب می‌شوند، چین و چروك‌های اطراف آن به‌عنوان بزرگ ‌ترین علت پیری چهره شناخته شده‌اند.
كیست‌های زیر چشمی نیز صدمه زیادی به چهره فرد وارد می‌كند و باعث ایجاد قیافه‌ای آشفته و پریشان می‌شود.
ورزش‌های مخصوص چشم می‌تواند كمك زیادی به چشم‌های پف‌آلود كند. افتادگی پلك‌ها نیز با تمرین‌های مؤثر و ورزش‌های ضد پیری چشم، تا حد زیادی برطرف می‌شود.

تمرین شماره 1

دو طرف سر خود را - در قسمت گیجگاه – به آرامی با دو انگشت فشار دهید تا عضلات آن كشیده شوند و در همین حال، مرتبا چشم‌ها را باز و بسته كنید. این كار را 5 بار تكرار كنید.

تمرین شماره 2


در حالی‌كه چشم‌هایتان بسته و آرام است، به صورت قائم بنشینید. همان‌طور كه پلك چشم‌ها در تمام طول مدت ورزش بسته است، اول به پایین نگاه كرده و بعد تا جایی كه ممكن است به بالا نگاه كنید. این حركت را 10 بار انجام دهید.

تمرین شماره 3


با چشم‌های بسته و آرام، راست بنشینید. همان‌طور كه چشم‌ها را در تمام طول تمرین بسته نگه داشته‌اید، ابروها را تا جایی كه می‌توانید، بالا ببرید و پلك چشم‌ها را تا حد ممكن به سمت پایین بكشید. در همین حالت بمانید و تا 5 بشمارید. استراحت كنید و این ورزش را5 بار تكرار كنید.

تمرین شماره 4


با چشم‌های باز و آرام، به صورت راست بنشینید. پلك بالای چشم‌ها را تا نیمه ببندید و در همین حال، ابروهایتان را به سمت بالا ببرید. بعد چشم‌ها را كاملا باز كنید تا سفیدی چشم‌ها در قسمت بالایی عنبیه دیده شود.

تمرین شماره 5


مثل سه حركت قبلی، راست بنشینید و در حالی‌كه چشم‌هایتان باز است، سرتان را صاف نگه دارید. همان‌طور كه سرتان را مستقیم نگه داشته‌اید، اول به بالا و بعد به پایین نگاه كنید. این حركت را 10بار تكرار كنید. حالا بدن و سرتان را در حالت قبلی حفظ كنید و این بار، به چپ و راست نگاه كنید. این حركت را نیز 10 بار انجام دهید.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
باورهای غلط درباره چشم(1)

باورهای درست و غلط در تمام زمینه‌ها وجود دارند. حرف‌هایی ظاهرا علمی كه در اغلب موارد معلوم نیست برای اولین بار از زبان كدام دانشمند شنیده شده‌اند!
در دانش پزشكی، این باورها در بسیاری از موارد، نه تنها كمكی به بیمار نمی ‌كند، بلکه باعث دور شدن آنان از راه كارهای مناسب درمانی می ‌شود و حتی می ‌توانند خطراتی جدی هم برای سلامتی او ایجاد كند.
مقاله ی زیر كه بخشی از كتاب منتشر نشده ی راهنمای بیماران، تدوین شده در مركز تحقیقات چشم‌ دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی است، به بررسی باورهای نادرست رایج درباره ی سلامت و بهداشت چشم و توضیحات علمی درباره ی آن می ‌پردازد.

مطالعه در نور كم به چشم ها آسیب می رساند

استفاده از چشم‌ها در نور كم باعث آسیب به آنها نمی شود. فراموش نكنید از زمانی كه همه ی فعالیت های مرتبط به بینایی، مانند مطالعه و خیاطی در زیر نور شمع یا چراغ های نفتی یا گازی صورت می گرفت، مدت زیادی نمی گذرد.
اگر قرار بود این اتفاق بیفتد، سال‌ها قبل همه باید نابینا می‌ شدند! البته شكی نیست كه همه ی افراد برای سهولت در مطالعه و جلوگیری از خستگی چشم باید از نور "مناسب" استفاده كنند.
عینك زدن (یا نزدن) باعث آسیب به چشم می‌ شود

عینك‌ها به طور معمول جهت بهبود دید به كار می روند. عدم استفاده از عینك، یا استفاده از عینك نامناسب باعث آسیب فیزیكی چشم نمی شود. در واقع عینك سبب تقویت یا تضعیف بینایی نمی ‌گردد. باور غلط دیگری كه وجود دارد این است كه استفاده از عینك از سنین خردسالی، موجب بدتر شدن قدرت بینایی می ‌شود كه این ‌طور هم نیست.
در كودكان دچار انحراف یا تنبلی چشم، عینك ممكن است باعث اصلاح انحراف و حفظ بینایی شود. كودكان زیر 8 سال كه عینك برای آنها تجویز می ‌گردد، باید به طور صحیح و مداوم از عینك خود استفاده كنند تا از عوارض احتمالی ذكر شده جلوگیری به عمل آید.


گرچه جهت ایجاد بهترین دید، باید از عینك‌ها یا لنزهای اصلاح شده استفاده كرد، ولی هرگز نباید از كاهش بینایی به دلیل استفاده از عینك نامناسب ترسید.
استفاده از لنزهای تماسی جلوی پیشرفت نزدیك‌بینی را می گیرد

بعضی از افراد بر این باورند كه استفاده از لنزهای تماسی به مرور زمان باعث اصلاح بینایی و در نتیجه عدم نیاز به استفاده از عینك یا لنز خواهد شد. هیچ یافته ی علمی مبنی بر اینكه استفاده از لنزهای تماسی باعث بهبود ضعف بینایی یا كند شدن روند كاهش بینایی شود، وجود ندارد.
نشستن نزدیك تلویزیون در كودكان، نشان دهنده ی ضعیف بودن چشم آنهاست!


كودكان از توانایی انطباق بالاتری نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند، در نتیجه معمولاً مطالب خواندنی را به چشمشان نزدیك می ‌كنند و یا نزدیك به تلویزیون می ‌نشینند. هیچ دلیلی مبنی بر اینكه این عادت باعث آسیب به چشم شود، وجود ندارد و معمولاً با رشد كودك به فراموشی سپرده می‌ شود.
البته كودكان دچار نزدیك ‌بینی برای اینكه قادر به دید بهتر باشند، در فاصله ی بسیار نزدیك به تلویزیون می ‌نشینند كه این مشكل با تجویز عینك توسط چشم پزشك برطرف می ‌گردد.
استفاده از تلویزیون و كامپیوتر باعث ضعیف شدن چشم می ‌شود


استفاده از كامپیوتر یا سایر دستگاه‌های تصویری باعث آسیب به چشم نمی ‌شود. هرچند که در اثر كار بسیار نزدیك با كامپیوتر یا مطالعات طولانی مدت، به دلیل كاهش پلك زدن و خشك شدن سطح قرنیه، خستگی یا ناراحتی چشم رخ می‌ دهد و استراحت گه گاه چشم و نگاه كردن به بالا یا به كنج های اطاق و یا به اشیاء دور، می‌ تواند از خستگی چشم بكاهد.
اگر زیاد از كامپیوتر استفاده می ‌كنید، سعی كنید در فاصله ی 70-50 سانتیمتری صفحه نمایش قرار گیرید و زاویه ی صفحه كمی متمایل به پایین باشد. بعلاوه استفاده از قطره‌های اشك مصنوعی می ‌تواند كمك كننده باشد. البته اگر دچار تاری دید و یا خستگی زودرس و پی‌در‌پی چشمی می ‌شوید، باید به چشم پزشك مراجعه نمایید.
انحراف چشم اطفال به مرور زمان بهبود می ‌یابد

انحراف واقعی چشم در اطفال به مرور زمان بهبود نمی ‌یابد. گرچه در برخی از كودكان به دلیل پهن بودن پل بینی ممكن است كه چشم ها لوچ به نظر برسند، كه این حالت با رشد كودك كاهش می‌ یابد، اما كودك دچار انحراف واقعی چشم، برای جلوگیری از ایجاد دو‌ بینی، تنها از یك چشم استفاده می كند، بنابراین چشم منحرف، از بینایی خوبی برخوردار نخواهد شد.
تنها راه درمان هم این است كه كودك مجبور به استفاده از چشم ضعیف شود و به همین دلیل هم برای درمان تنبلی چشم، چشم سالم كودك باید به طور متناوب بسته شود.
انحراف چشم می ‌تواند توسط عینك، قطره های چشمی یا جراحی اصلاح شود و هرچه این اقدامات زودتر صورت گیرد، نتایج بهتری بدست خواهد آمد. تمام كودكان دچار انحراف چشم باید توسط چشم پزشك معاینه شوند.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
باورهای غلط درباره چشم(2)


همان طور که قبلا اشاره شد باورهای نادرست و رایجی درباره ی سلامت و بهداشت چشم وجود دارد که به ادامه ی توضیحات علمی درباره ی آنها می ‌پردازیم.
مشكلات چشمی باعث افت یادگیری در كودك هستند

مشكلات خواندن، درك مسائل ریاضی و یا سایر مشكلات یادگیری در كودكان معلولیت‌های یادگیری نامیده می شود و هیچ دلیل علمی دال بر این كه مشكلات بینایی باعث این اختلالات می ‌شوند یا تمرینات چشمی می توانند این حالت را بهبود بخشند، وجود ندارد.
مشكلات یادگیری یك اختلال آموزشی است، نه یك اختلال بینایی، در نتیجه كودكان دچار آن نیاز به كمك آموزگار یا افراد متخصص در امور تربیتی دارند. البته قبل از انجام هرگونه مشاوره و یا اقدام درمانی، كودك باید توسط چشم پزشك جهت اصلاح مشكلات احتمالی بینایی دقیقاً معاینه شود.
خوردن هویج باعث بهبود بینایی چشم می شود

هویج حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A است كه برای سلامت بینایی ضروری است، اما مقدار مورد نیاز بدن به ویتامین A خیلی اندك است و بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز حاوی ویتامین A هستند.
رژیم غذایی خوب تمام نیازهای ویتامینی فرد برای دید مناسب را فراهم می سازد. به علاوه مصرف مقادیر اضافی ویتامین‌های محلول در چربی (a,d,e) می ‌تواند ضرر داشته باشد.
مطالعه ی متن‌های ریز، به چشم افراد دچار كاهش بینایی، آسیب می ‌رساند

باورهای غلط بسیاری در این خصوص كه افراد یا سالمندان دچار كاهش بینایی، نباید زیاد از چشمشان استفاده كنند، وجود دارد. همچنین این باور نادرست وجود دارد كه خواندن متن های ریز، باعث تشدید و تسریع كاهش بینایی می شود.
در این مورد شاید مقایسه دوربین با چشم انسان بتواند به درك موضوع كمك كند. عكس گرفتن از اشیاء بسیار كوچك سبب خراب شدن دوربین نمی‌ شود، پس ما هم نباید نگران باشیم كه از چشمانمان حداكثر استفاده را می بریم!
آب مروارید وقتی بوجود می‌آید كه دید نزدیك چشم ضعیف شود

این طور نیست. گاهی اوقات افراد مسن كه قادر به مطالعه ی روزنامه یا مطالب در فاصله‌های نزدیك نبوده‌اند، به مرور زمان مجدداً قادر به مطالعه ی مطالب بدون استفاده از عینك می‌ شوند.
این حالت به دلیل شروع روند آب مروارید و در نتیجه افزایش قدرت انكساری عدسی و دید نزدیك این افراد است. بنابراین در صورت اصلاح خود بخود نزدیك‌ بینی در یك فرد مسن، باید احتمال ایجاد آب مروارید را مطرح كرد.
جراحی عمل آب‌مروارید تنها وقتی باید انجام شود كه به طور كامل رسیده باشد

آب مروارید یك پرده ی ایجاد شده در جلوی چشم نیست، بلكه حالت ابری و غبار‌آلود شدن عدسی چشم است.
قبلاً عمل آب مروارید را تا رسیدن (كامل شدن) آب مروارید به تعویق می‌ انداختند، اما در حال حاضر مختل شدن واضح بینایی را دلیل انجام عمل جراحی می ‌دانند و همین ‌كه اختلال بینایی باعث ناتوانی فرد در انجام كارهای روزمره یا مورد علاقه ی وی شود، می تواند تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گیرد.
پیوند چشم انسان عملی است كه در كشورهای پیشرفته انجام می‌ شود

در حال حاضر عمل پیوند كامل چشم، بدلیل ناتوانایی‌های علمی و عملی موجود غیر ممكن است. چشم‌ها توسط ریسمان های باریكی به نام عصب بینایی به مغز متصل می ‌شوند.
هر عصب بینایی حاوی بیش از یك میلیون رشته ی عصبی بوده و در نتیجه غیر قابل پیوند است. به همین دلیل چشم‌ها هرگز از جایگاهشان به هنگام جراحی جدا نمی ‌شوند.
سال‌ها است كه عمل پیوند قرنیه (قسمت شفاف و قدامی چشم) انجام می پذیرد و گاهی این عمل با عمل پیوند چشم اشتباه می شود. این عمل در ایران هم سال هاست كه انجام می ‌شود.

استفاده از عینك، باعث وابسته شدن فرد به آن می ‌شود

عینك های طبی جهت اصلاح عدم وضوح بینایی تجویز می‌ شوند، بنابراین بدلیل واضح شدن دید، افراد تمایل به استفاده ی بیشتر از آنها را دارند. گرچه این حالت شبیه وابستگی به عینك است، ولی در حقیقت به خاطر تمایل فرد به واضح‌تر دیدن است.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
فواید گریه اشک مایعی است که با فرآیند ایجاد اشک در چشمها تولید میگردد. وظایف اشک شامل تمیز کردن و شستشوی سطح چشم، ضد عفونی کردن چشمها، لغزنده کردن چشمها برای حرکت آسان کره چشم و پلک ها، جلوگیری ازخشک شدن چشم ها و پلک ها ، ایجاد ارتباط میان انسان ها، دفع مواد تجمع یافته حاصل از فرآیند پاسخ به استرس میباشد...اشک مایعی است که با فرآیند ایجاد اشک در چشمها تولید میگردد. وظایف اشک شامل تمیز کردن و شستشوی سطح چشم، ضد عفونی کردن چشمها، لغزنده کردن چشمها برای حرکت آسان کره چشم و پلک ها، جلوگیری ازخشک شدن چشم ها و پلک ها ، ایجاد ارتباط میان انسان ها، دفع مواد تجمع یافته حاصل از فرآیند پاسخ به استرس میباشد. فقدان اشک باعث ایجاد سوزش، خارش و قرمزی در چشمها، احساس وجود شن در چشم ها، حساسیت به نور، از دست رفتن شفافیت قرنیه، ایجاد زخم در قرنیه، عفونت های مکرر و شدید چشم ها، خشکی چشم ها و در نهایت منجر به نابینایی می گردد.
فیلم (پرده) اشک از سه لایه مجزا تشکیل یافته است:
۱) لایه موکوس(mucous):
داخلی ترین لایه فیلم اشک میباشد. چسبناک و لزج بوده و از موسین تشکیل یافته است. این لایه توسط سلولهای ملتحمه و قسمت داخلی پلک ها ترشح میشود. این لایه قرنیه را میپوشاند تا یک لایه آبگریز برای پخش و گسترش یکنواخت لایه آبی فراهم آید. این لایه فیلم اشک را روی سطح چشم می چسباند. بدون این لایه، فیلم اشک بصورت قطره های ریز در خواهد آمد.
۲) لایه آبی(aqueus):
آبکی بوده و ۹۰ درصد فیلم اشک را تشکیل میدهد. حاوی آب و دیگر مواد نظیر پروتئین های لاکتوفرین، لیزوزیم و لیپوکالین، الکترولیت ها، آنتی اکسیدانها و برخی ویتامینها میباشد. این لایه عمدتا توسط غدد اشکی ترشح میشود. وظایف این لایه شامل: اکسیژن رسانی به سطح چشم، مبارزه با عفونت توسط آنتی بیوتیک های طبیعی (لیزوزیم و لاکتوفرین)، صاف کردن سطح چشم، شستن چشمها ازسلولهای مرده، گردوغبار، مواد محرک و حساسیت زا است.
۳) لایه (چربی) لیپید(lipid):
این لایه روغنی است و خارجی ترین لایه فیلم اشک را تشکیل میدهد. این لایه توسط غدد میبومین(meibomian) که در لبه پلک ها ی فوقانی و تحتانی واقع میباشند ترشح میشود. این لایه با ایجاد یک حایل آبگریز از تبخیر لایه اصلی فیلم اشک (لایه آبی) جلوگیری میکند. وظایف دیگر این لایه شامل: افزایش کشش سطحی و جلوگیری از سر ریز شدن اشک از پلک ها و لغزنده کردن چشم و تسهیل عمل بازو بسته کردن پلک ها میباشد.
▪ غدد اشکی(lacrimal glands):
غدد اشکی در گوشه خارجی چشمها و پشت پلک های فوقانی قرار گرفته اند. غدد اشکی هر کدام به اندازه یک بادام بوده و ۲ سانتی متر طول دارند. مایع اشکی از طریق ۶-۱۲ مجاری کوچک ترشحی به فضای میان چشم و پلک فوقانی وارد میگردد. با هر بار باز و بسته کردن چشم ها اشک ازمجاری ترشحی غدد اشکی مکیده شده و به سمت مجرای اشکی-بینی که به صورت دو سوراخ بسیار ریز در گوشه داخلی چشمها قرار گرفته هدایت میگردد. در انتها اشک به کیسه اشک و سپس به حفره بینی می ریزد. به همین علت است که هنگام گریه کردن ممکن است دچار آبریزش بینی گردید.
● انواع اشک:
۱) اشک پایه (basal tears):
درچشمان پستانداران سالم قرنیه پیوسته (۲۴ ساعته) توسط اشک های پایه خیس و تغذیه میگردد. این اشک باعث لغزنده شدن چشم ها و شستشوی چشمها از ذرات خارجی میگردد. مایع اشک حاوی آب+موسین+چربی ها+لیزوزیم+لاکتو فرین+لیپو ?لین+ایمنوگلوبول ین ها+گلوکز+سدیم کلراید+کلراید پتاسیم+آنتی اکسیدان ها+برخی ویتامینها میباشد.
۲) اشک رفلکس(reflex tears):
هر چزی که باعث تحریک و یا خشک شدن چشم شود، میتواند تولید این نوع اشک را افزایش دهد.این نوع اشک بطورغیرارادی و در پاسخ به مواد محرک چشم نظیر ذرات خارجی،گردوغبار، آلرژن ها،پاتوژن ها و مواد محرک دیگری همچون بخارات پیاز،گاز اشک آور و افشانه فلفل ترشح میگردد.این اشک ها سعی میکنند تا مواد محرک و آزاردهنده را از چشم ها پاک کنند.باد شدید و نور شدید خورشید نیز میتواند باعث تولید اشک رفلکس گردند.این اشک بیشتر آبکی بوده و از لیزوزویم و ایمنوگلوبولین بیشتری برخورداراست.
۳) اشک احساسی و یا گریه(emotional tears/crying):
این اشک هنگام احساساتی شدن انسان ها (استرس هیجانی ) و یا احساس درد فیزیکی ترشح میگردد. آغازگرهای هیجانی این نوع اشک معمولا خشم، اندوه، شادی، ترس، شوخ طبعی و ناکامی میباشند. ترکیبات شیمیایی این نوع اشک با ترکیبات دو اشک قبلی متفاوت است. اشک احساسی حاوی هورمونها و پروتئین های بیشتری میباشد. این اشک حاوی هورمونهای پرولاکتین، هورمون رشد، آدرنوکورتیکوترو پین، آندروفین و فلز منگنز میباشد.
● نکات جالب درباره اشک و گریه :
۱) به غیر از انسانها برخی معتقدند فیل ها و گوریل ها نیز میتوانند گریه کنند اما نه به پیچیدگی گریه انسانها. حیوانات دیگر اغلب هنگام درد کشیدن، وارد شدن اجسام خارجی در چشمها و یا خشک شدن چشمها دچار اشک ریزش میشوند. حیوانات (به ویژه نوزادان آنها) بصورت آوایی و مانند نوزادان تازه متولد شده گریه میکنند بدون تولید اشک.
۲) غدد اشکی روزانه در حدود ۲ قاشق پر چایخوری اشک تولید میکنند.
۳) هر پلک زدن (باز و بسته کردن چشم) در حدود ۱۰۰-۱۵۰ میلی ثانیه بطول می انجامد. انسانها بطور متوسط هر ۲ تا ۱۰ ثانیه یکبار و ۱۰ بار در دقیقه پلک میزنند.
۴) شور بودن اشک عمدتا به علت وجود کلراید سدیم و پتاسیم در اشک میباشد. میزان نمک موجود در اشک با میزان نمک پلاسمای خون برابراست.
۵) از آنجایی که جنین نیز در درون رحم قادر به گریه کردن است بنابراین گریه کردن نمیتواند یک رفتارآموختنی باشد. اما فرهنگ، سن، جنسیت، فرآیند اجتماعی شدن، شخصیت، روابط و بافت اجتماعی همگی میتوانند در شکل بیان گریه تعیین کننده باشند.
۶) PH اشک اندکی قلیایی و خود اشک ترش و شور مزه میباشد.
۷) سرفه شدید، استفراغ، احتقان بینی، آلرژی بینی، التهاب یا عفونت بینی و یا چشم و اختلالات عصبی نیز میتواند باعث اشک ریزش گردند.
۸) گریه کردن در برخی فرهنگها عملی کودکانه و غیر موقر محسوب شده و گریستن در انظارعمومی تقبیح میگردد.
۹) علت اشک ریزش هنگام خمیازه کشیدن و یا خندیدن وارد شدن فشار به غدد و کیسه اشکی میباشد. علت دیگر آن میتواند این مسئله باشد که غدد اشکی تحت کنترل سیستم عصبی خود مختار میباشند. این سیستم عصبی تمام کارکردهای غیرارادی را کنترل می کند. هنگامی که این اعصاب تحریک میشوند (هنگام خمیازه) غدد اشکی نیز اندکی تحریک میگردند.
۱۰) بسیاری از افراد به علت مبتلا بودن به خشکی چشم قادر به گریه کردن نمیباشند. اما دراختلال دیگری که در پی آسیب به مغزایجاد میگردد فرد مبتلا ممکن است بطور مداوم برای ساعتها بدون علت گریه کند.
۱۱) علت سوزش و اشک ریزش چشمها هنگام خرد کردن پیاز به علت وجود آنزیمها و آمینو اسید سولفوکساید موجود در سلولهای پیاز میباشد. آمینو اسید سولفوکساید توسط آنزیمهای پیاز به سولفینیک اسید تبدیل میشود، که بسیار ناپایدار بوده و فورا به گازی فرار تبدیل میگردد. هنگامی که این گاز با آب درون چشم (اشک) ترکیب میگردد تولید اسید سولفوریک ملایمی را میکند که باعث سوزش و اشک ریزش میشود. با افزایش تولید اشک بدن سعی میکند تا اسید سولفوریک را رقیق و از چشمها بشوید. برای جلوگیری از سوزش و اشک ریزش چشمها هنگام خرد کردن پیاز X● به توصیه های زیر عمل کنید:
ـ دستان خود وپیاز را قبل از خرد کردن با آب خیس کنید تا گاز متصاعد شده با، آب روی دستها و پیاز واکنش نشان دهد نه با اشک چشمها.
ـ تنها با دهان خود تنفس کنید. عمل دم گازها را به درون ریه کشانده و عمل بازدم نیز باعث پراکنده شدن گاز میشود.
ـ از چاقوی تیز برای بریدن و خرد کردن پیاز استفاده کنید تا سلولهای کمتری در پیاز دچار پارگی شوند.
ـ قبل از خرد کردن پیاز آن را نیم ساعت درون یخچال قرار دهید. چراکه کاهش دما فعالیت آنزیمهای پیاز و انتشار گاز را کاهش میدهد.
● علل گریه کردن:
۱) نوزادان از گریه به عنوان ابزار بقا استفاده میکنند. گریه کودکان یک وسیله ارتباطی با مادر بوده و از طریق آن طلب کمک میکنند. علل اصلی گریه نوزادان گرسنگی، پوشک خیس، کثیف و یا نامناسب، نیاز به تماس بدنی و نوازش، درد ناشی از گاز معده و روده، سرما و گرمای شدید، کسالت و بی حوصلگی، استرس، محیط پر ازدحام، درد و جلب توجه میباشد.
۲) علل گریه در افراد بزرگسال عمدتا شامل غم و اندوه(۴۹%)، شادی و خوشی(۲۱%)، خشم(۱۰%)، همدردی(۷%)، اضطراب(۵%) و ترس(۴%) میباشد.
۳) انسان ها برای تحت تاثیر قرار دادن و برانگیختن احساسات و ترحم دیگران نیز متوسل به گریه میشوند.
● فواید گریه کردن:
۱) هنگامی که ما دچار استرس هیجانی می شویم، مغز وبدن ما شروع به تولید ترکیبات شیمیایی و هورمونهای خاصی میکند. گریه کردن کمک میکند تا این ترکیبات شیمیایی زائد که نیازی به آنها نیست از بدن حذف گردند.
۲) اشکهای احساسی در واقع مواد سمی ای که در پی استرس هیجانی در خون تجمع می یابند را از بدن دفع میکند.
۳) اشکهای احساسی سطح منگنز بدن را کاهش میدهند. این مواد معدنی بروی خلق و خو تاثیر مستقیم میگذارد. غلظت منگنز اشک احساسی ۳۰ برابر بیشتر از منگنز موجود در سرم خون است.
۴) اشک احساسی نسبت به اشک پایه و رفلکس حاوی ۲۴ درصد پروتئین آلبومین بیشتری میباشد.
۵) گریه مانند ادرار و تعریق باعث حذف مواد سمی و محصولات زائد بدن میشود.
۶) گریه یک مکانیسم رایگان، طبیعی و قدرتمند برای کنار آمدن با درد، استرس و اندوه میباشد.
۷) هورمونهایی که پس از استرس در بدن انباشته میشوند به حد سطح سمی رسیده و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و دیگر فرآیندهای بیولوژیکی میشوند. اشک های احساسی به عنوان دریچه اطمینان برای قلب عمل میکنند.
۸) ترکیباتی که حین استرس در بدن تجمع می یابد با اشک خارج میگردند. همین امر باعث کاهش استرس میگردد. این مواد شامل آندورفین (lucine-enkephaline)، که در کنترل درد موثر است، پرولاکتین که در تنظیم تولید شیر نقش دارد، و آدرنوکورتیکوترو پین (ACTH) که یک نشانگر مهم استرس است، میباشند. سرکوب گریه و اشک باعث افزایش استرس میگردد.
۹) نه تنها گریه باعث ارتقای سطح سلامتی فرد میشود بلکه در افزایش حس تعلق در گروه نیز تاثیر گذاربوده و موجب افزایش حضور و دخالت دیگران در تامین رفاه فرد میشود. اشک ها یک روش موثر در ایجاد ارتباط بوده و در برانگیختن حس همدردی و دلسوزی سریعتر ازهر ابزار دیگری عمل میکنند. گریه بطور موثری بازگو کننده آنست که شما در مورد یک دلمشغولی خاص صادق و بی ریا بوده و در کنار آمدن با آن مشکل مضطرب میباشید.
۱۰) گریه عملی طبیعی، سالم و شفا بخش است.
۱۱) گریه در کاهش و جلوگیری از بیماریهای مرتبط با استرس موثر میباشد.
۱۲) خنده و گریه دو ابزار کارآمد درکاهش استرس و رهایی ازاحساسات منفی میباشند.
۱۳) هنگامی که گریه سرکوب میشود، هیجانات رها نمی شوند و خصایص شخصیتی مخرب همچون پرخاشگری بروز میکنند.
۱۴) به باور دانشمندان سرکوب و امتناع از گریه کار معقولی نیست. اما برخی افراد که پس از مورد انتقاد قرار گرفتن، مشاجره با دوستان، مواجهه با ناکامیهای کوچک فورا شروع به گریستن میکنند، باید به روانشناس مراجعه کنند. چراکه معمولا علت اصلی این نوع گریه ها اعتماد بنفس پایین و یا مشکلات روانی مزمن در فرد بوده و بایستی فرد تحت درمان قرار گیرد.
۱۵) انسان ها پس از گریه کردن از لحاظ جسمی و روانی احساس بهتری میکنند و در واقع سبک و خالی میشوند. (به علت دفع مواد انباشته شده که توضیح داده شد)
۱۶) گریه یک ابزار برقراری ارتباط است یک زبان جهانی برای درخواست کمک و حمایت اجتماعی.
۱۷) گریه کمک میکند به آزاد سازی آندورفین ها به جریان خون. آندورفین ها ترکیبات شیمیایی ای هستند که باعث بهبود خلق و خو و تسکین درد میشوند.
● تفاوت گریه در مردان و زنان:
ـ زنان ۴ تا ۵ برابر بیشتر از مردان گریه میکنند.۵.۴ بار در ماه.
- دختران وپسران تا قبل از بلوغ به یک میزان گریه میکنند، چراکه ترشح هورمون پرولاکتین که باعث تحریک تولید اشک میشود به یک میزان در هر دو جنس تولید میشود.
ـ پس از بلوغ میزان ترشح پرولاکتین که در تولید و تناوب گریه موثر است در زنان ۶۰ درصد بیشتر از مردان میشود.
- غدد اشکی مردان از لحاظ ساختاری متفاوت و کوچکتر از غدد اشکی زنان میباشد. شاید یکی از دلایل بیشتر گریه کردن زنان نیزهمین مسئله باشد. مردان و زنان نمیتوانند یکدیگر را بخاطر چگونه گریه کردنشان مورد سرزنش قرار دهند.
- یکی دیگر از علل بیشتر گریه کردن زنان باورهای فرهنگی میباشند، که اجتماع گریه کردن زنان را بیشتر مورد پذیرش قرار میدهد.
- مردان آرام، بدون صدا و با اندکی اشک گریه میکنند. بطوری که معمولا کاسه چشمان آنها از اشک پر میشود، اما بندرت اشک به گونه ها سرازیر میگردد.
- اما زنان معمولا پر سرو صدا و با اشک های فراوان گریه میکنند.
- مردان اغلب در نتیجه احساسات مثبت و زنان پس از درگیری و مشاجره با دیگران و یا در نتیجه احساس بی کفایتی گریه میکنند.
همچنان علت و فرآیند اشک های احساسی مبهم و رازآلود باقی مانده است. کماکان پرسشهای بدون پاسخ مانده ی بسیاری وجود دارند نظیر: چنانچه گریه کردن به منظور کاهش استرس طراحی گردیده پس فلسفه اشک شوق و شادی چیست؟ و یا اگر گریه یک وسیله ارتباطی با دیگر همنوعان است پس چرا انسانها در خلوت وتنهایی خود نیز گریه میکنند؟
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
چشمت ضعیف می‌شود! آیا این توصیه ها صحیح است ؟
* آیا نزدیک تلویزیون نشستن دید را کاهش می دهد؟
حتما شما هم وقتی كم‌سن ‌و سال بوده‌اید،این توصیه را شنیده‌اید ولی انجمن چشم‌ پزشكان آمریكا می‌گوید این توصیه،پایه علمی ندارد. چشم اغلب بچه‌ها قادر است نگاه از فاصله نزدیك را بدون هیچ مشكلی تحمل كند.
البته بعضی بچه‌ها هم هستند كه چشمشان نزدیك ‌بین است و به همین دلیل،خیلی نزدیك به تلویزیون می‌نشینند.این دو را نباید با هم اشتباه كرد.

* كامپیوتر به خستگی چشم ربطی دارد؟
وقتی که زیاد جلوی مونیتور می‌نشینید،كمتر پلك می‌زنید.وقتی كمتر پلك می‌زنید،خشكی چشم‌ به سراغتان می‌آید و عضلات چشمتان خسته می‌شود.چاره‌اش این است كه هر 20 دقیقه یك ‌بار به چشمتان استراحت بدهید و به یك نقطه دور خیره شوید.

* اگر می‌خواهی چشمت پرنور شود،تا می‌توانی هویج بخور؟!
هیچ لزومی به این هویج‌ درمانی نیست.هر چیزی كه ویتامین «آ» داشته باشد،به درد چشم می‌خورد؛ چه هویج باشد،چه هر میوه و سبزی دیگر.با یك رژیم غذایی متعادل براحتی می‌توانید ویتامین «آ» مورد نیاز چشمتان را تامین كنید.

* شب‌كوری مختص پسر بچه‌هاست؟
البته شب‌كوری در پسربچه‌ها شایع‌تر است (8 برابر دختربچه‌ها)؛ ولی در دختربچه‌ها هم دیده می‌شود.


* آیا ضعف چشم ارثی است!
اگر پدر و مادری چشمشان ضعیف باشد،معمولا فرزندشان هم چشمش ضعیف می‌شود.حتی عینكی شدن هم در بچه ‌هایی كه پدر یا مادرشان عینكی است،شیوع بیشتری دارد.

* آیا ممكن است پدر و مادری چشم ‌آبی داشته باشند و فرزندی با چشم قهوه‌ای به دنیا بیاورند ؟
اگر چه خیلی نادر است،‌ولی كاملا ممكن است؛چون ژن‌های متعددی در تعیین رنگ چشم دخالت دارند.هر فرد دو الگو از هر ژن دارد كه هر كدامش را از یكی از والدینش به ارث می‌برد.در واقع،به جای آن كه دو ژن اصلی در این مورد دخالت داشته باشند،یك ژن وجود دارد كه رنگ قهوه‌ای یا آبی را كنترل می‌كند و یكی رنگ سبز یا رنگ فندقی را.پس این امكان وجود دارد كه پدر و مادری چشم‌آبی، كودكی با چشم‌های قهوه‌ای داشته باشند (یا برعكس).

* چشم انسان از چشم همه جانوران قوی ‌تر است؟
اصلا این‌ طور نیست.برای مثال گربه‌ها را حتما دیده‌‌اید که چشمشان در تاریكی می‌درخشد.پشت شبكیه چشم گربه‌ها لایه‌ آینه ‌مانندی از سلول‌های منعكس ‌كننده نور وجود دارد كه نورِ تابیده ‌شده به شبكیه را منعكس می‌كند و موجب می‌شود سلول‌های چشم گربه،دوبار در معرض نور قرار بگیرند و در نتیجه،در تاریكی خیلی بهتر از ما انسان‌ها ببینند.وجود این لایه به علاوه مردمك بیضی ‌شكل گربه‌ها باعث می‌شود كه آنها فقط با یك‌ ششم نوری كه ما برای دیدن نیاز داریم، به وضوح همه چیز را ببینند.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
طولانی ترین خورشیدگرفتگی سال تا چند روز دیگر رخ می دهد که در استانهای شرقی کشورمان نیز قابل رویت است. این پدیده آثار جانبی پنهان، بی نشانه و مخربی بر بینایی انسان خواهد داشت که برای جلوگیری از آنها روشهای مختلفی وجود دارد.
به گزارش مهر، نگاه کردن مستقیم به خورشید در هر زمانی برای چشم انسان مضر است، چه خورشیدگرفتگی در حال وقوع باشد و چه نباشد. نگاه کردن به خورشیدگرفتگی می تواند اثرات مخربی را بر روی بینایی افراد به جا بگذارد که به کوری ناشی از کسوف شهرت دارد. این اختلال می تواند به کدر کردن دائمی یا موقت دید انسان و یا ایجاد نقاط کور در مرکز میدان دید انسان منجر شود.
اما به دلیل اینکه کسوف یا خورشیدگرفتگی یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی است که طی دوره های زمانی خاصی به وجود می آید، نمی توان کسی را از نگاه کردن، رصد و یا عکاسی از آن منع کرد زیرا راه حلهایی ساده وجود دارد که می توان با استفاده از آنها به راحتی به نظاره این پدیده زیبا پرداخت.
تا زمانی که خورشید گرفتگی کامل نشده است به هیچ وجه نباید تجهیزات ایمنی را از چشم دور کرد زیرا باریک ترین بخش به جا مانده از خورشید به اندازه ای درخشان و قدرتمند است که می تواند بدون هیچ دردی بخشی از نسوج چشم را سوزانده و آسیب جدی به چشم وارد آورد. اما پس از گرفتگی کامل خورشید و پوشش کامل آن توسط سایه ماه می توان بدون هیچ *****ی به منظره نگاه کرد زیرا در غیر این صورت امکان مشاهده صحنه وجود نخواهد داشت.
استفاده از پرتو افکنها یا بازتابنده ها یکی از ساده ترین روشهایی است که برای افرادی که به تجهیزات حرفه ای رصد نجومی دسترسی ندارند، بسیار مناسب خواهد بود. برای ساختن چنین ابزاری باید از دو ورق مقوایی استفاده کرد که بر روی مرکز یکی از آنها حفره ای با کمک نوک مداد ایجاد کرده و رو به سوی خورشید نگاه داشت. ورق دوم مقوا باید به فاصله 1 تا 1.5 متر از مقوای دوم و در سایه آن قرار گیرد. در این صورت نور تابیده شده بر روی مقوای اول از طریق حفره به مقوای دوم تابیده شده و فرد می تواند به صورت زنده تمامی لحضات خورشید گرفتگی را بدون بروز کوچکترین آسیبی به چشم مشاهده کند. هرچه ابعاد ایجاد شده بر روی مقوا بزرگتر شود، ابعاد تصویر نیز بزرگتر شده اما از میزان شفافیت آن کاسته خواهد شد.
در صورتی که این روش از طریق یک جعبه انجام داده شود به طوری که سر درون جعبه قرار گیرد، تصویری بسیار واضح و کامل در اختیار بیننده قرار خواهد گرفت. تصویر دقیقتر از این پدیده را می توان با کمک یک دوربین شکاری یا تلسکوپی کوچک نیز به دست آورد. به این شکل که از این ابزار به عنوان حفره روی ورق مقوایی استفاده کرد و با تنظیم لنز دوربین تصویری بزرگ و شفاف از خورشیدگرفتگی به دست آورد.
در صورتی که فردی بخواهد مستقیم به خورشید گرفتگی نگاه کند می تواند از عینکهای جوشکاری درجه 13 یا 14 استفاده کند. همچنین عینکهای مخصوص خورشیدگرفتگی در بسیاری از فروشگاههای تجهیزات اخترشناسی به فروش می رسند.
به گزارش مهر، برای رصد این پدیده با تلسکوپ نیز افراد باید از *****های خاص استفاده کنند زیرا خطری که در هنگام استفاده از تلسکوپها و دوربینها در کمین چشم انسان نشسته است از هنگام مشاهده بدون ابزار خورشیدگرفتگی بیشتر است. *****های فراوانی برای تلسکوپها وجود دارند که علاوه بر حفظ ایمنی چشمها از تجهیزات درونی تلسکوپ محافظت کرده و از افزایش حرارت این ابزار جلوگیری می کنند. این *****ها هیچگاه نباید در انتهای لنز، جایی که چشمها بر روی آن قرار می گیرند استفاده شود زیرا تمرکز شعاعهای قوی نوری و حرارت ایجاد شده از آن می تواند باعث ذوب شدن ***** شود.
*****های خورشیدی تلسکوپها و دوربینهای عکاسی معمولا از شیشه های پوشش داده شده از مواد فلزی ساخته می شوند تا بهترین وضوح تصویری را به وجود آورند. این *****ها در نوع طول موجهایی که از خود عبور می دهند متغیر هستند، *****های پلیستری آلومینیومی یا میلارها خورشید را به رنگ آبی-خاکستری نشان داده و *****هایی با پوشش فلزی که از قیمت بالاتری برخوردارند رنگ طبیعی تری از خورشید را به تصویر خواهند کشید.
این *****ها به سه دسته چشمی، نامتقارن و دیافراگم کامل تقسیم می شوند. *****های چشمی به دلیل قرار گیری در انتهای چشمی لنز به هیچ وجه مناسب رصد یا عکاسی از کسوف نیستند زیرا حرارت ایجاد شده از خورشید به راحتی می تواند این *****ها و سپس چشم را دچار آسیب دیدگی شدید کند. اما دو نوع دیگر *****ها یعنی نامتقارن و دیافراگم کامل برای رصد و تصویربرداری کسوف کاملا مناسبند زیرا این *****ها در راس لنز قرار گرفته و نور ابتدا از آنها عبور خواهد کرد.
به گزارش مهر، *****های دیافراگم کامل که از قیمت بالاتری برخوردارند درپوشی مجهز به ***** خورشیدی هستند که بر روی لنز قرار می گیرند. *****های نامتقارن نیز درپوشهایی هستند که بر روی آنها حفره ای قرار داشته و نور را به لایه ***** خورشیدی می رساند. در صورت استفاده از این *****ها بر روی لنزهای تله باید آگاه بود که فوکوس لنز هنگام استفاده از ***** بسیار متفاوت از زمانی است که ***** وجود ندارد. بنابراین پس از اتصال ***** باید بر روی سوژه فوکوس مجدد صورت گیرد.
معمولا برای عکاسی از خورشیدگرفتگی باید حساسیت فیلم یا تصویر را بر اساس ضریب کانونی دوربین تنظیم کرده و متناسب با نوع خورشیدگرفتگی سرعت شاتر و دیافراگم دوربین را به دست آورد.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص‌خوراکی‌ها- از قديم‌الايام هميشه مادربزرگ‌ها براي تقويت چشم‌ها خوردن هويج را توصيه مي‌كردند.
امروزه نيز پزشكان دريافته‌اند كه نسخه‌پيچي مادربزرگ‌ها بي‌دليل نبوده و هويج واقعا سلامت چشم‌ها را تامين مي‌كند. البته پزشكان علاوه بر خوردن هويج، مواد غذايي ديگري را براي بهره‌مندي از چشمان سالم توصيه مي‌كنند.

به گفته آنها، هر ماده غذايي كه حاوي بتا كاروتين، ويتامينc و d ، روي و اسيد‌هاي چرب امگا 3 باشد، يك رژيم غذايي سالم براي چشم است. گفتني است كه فلفل دلمه‌اي و كلم بروكلي منبع غني ويتامين c هستند و به همين دليل از چشم‌ها محافظت مي‌كنند.
اسفناج و سيب‌زميني نيز به علت در اختيار داشتن بتاكاروتين و ديگر مواد مغذي به حفظ سلامت چشم‌ها كمك مي‌كنند. اگر به سلامت چشم‌هاي خود مي‌انديشيد خوردن بوقلمون را فراموش نكنيد.
در بوقلمون مقدار قابل توجهي روي وجود دارد كه دوست چشم به شمار مي‌آيد. همچنين متخصصان، مصرف ماهي سالمون و ساردين را توصيه مي‌كنند.
اين ماهي‌ها به علت دارا بودن اسيد‌هاي چرب امگا 3 ، از تشكيل لخته خون در رگ‌هاي چشم جلوگيري مي‌كنند.

 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخي نكات بهداشتي جهت مراقبت از چشم ها:
- همواره از مواد غذايي متناسب و حاوي ويتامين هاي مختلف به ويژه ويتامين a استفاده نماييد.
منابع غذايي حاوي ويتامين a :
- ويتامين a در منابع گياهي به صورت پيش ويتامين (انواع كاروتن ها به ويژه بتاكاروتن) و در منابع حيواني به شكل رتينول فعال يافت مي شود.
- بهترين منابع حيواني ويتامين a جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شير پرچربي، كره، روغن كبد ماهي و ماهي هاي كوچك با جگر (كيلكا) مي باشد.
- بهترين منابع گياهي ويتامين a سبزي هاي با برگ سبز تيره مانند: اسفناج، كاهو، سبزي هاي زرد مثل هويج و كدو حلوايي، ميوه هاي زرد و نارنجي مثل: زردآلو، قيسي، خرمالو، نارنگي و طالبي، موز، خربزه وانواع مركبات مي باشد.
- خواب و استراحت كافي داشته باشيد.
- چشم ها را از تاثير اشعه ماوراء بنفش با استفاده از عينكهاي مرغوب محافظت نمائيد.
- از چشم خود در نور كافي استفاده كنيد. نور كم يا خيره كننده باعث مي شود كه چشم با دشواري بيشتري كار كرده و در نتيجه فشار بيشتري به آن وارد شود. در اين حالت چشم زودتر و بيشتر خسته مي شود. نور خوب نوري است كه داراي روشنايي كافي بوده، خيره كننده نباشد و بطور يكسان پخش شده باشد.
- هنگام مطالعه از نور كافي استفاده كنيد. كسانيكه در رختخواب به حالت نيمه نشسته و يا خوابيده در حاليكه كتاب را مقابل چشم گرفته اند مطالعه مي كنند، مي بايست نور لازم جهت مطالعه را طوري تنظيم نمايند كه نور از بالاي تخت ويا از چراغ كنار تخت كه كمي عقب تر از آن قرار گرفته است به كتاب بتابد. هيچگاه نور نبايد بطور مستقيم و از روبرو به چشم بتابد.
- پس از مطالعه مداوم براي مدت بيش از يك ساعت و نيم براي مدتي چشمان خودرا بسته و يا به ديوار سفيد و اشياء دور نگاه كنيد و يا چشمان خودرا براي مدت كوتاهي به فعاليت ديگري مشغول نمائيد، تا خستگي آن رفع گردد. اين توصيه براي رانندگان اتومبيل نيز صادق است. لذا پس از يك ساعت و نيم رانندگي مي بايست اتومبيل را نگهداشته و براي مدت كوتاهي به چشم ها استراحت داد.
- از آنجائيكه چشمها به آساني آلوده مي گردند مي بايست اطراف چشم و پلك ها رابه دفعات شسته و با حوله نرم خشك نمود. همچنين اگر هر گونه جسم خارجي وارد چشم يا داخل پلك گردد مي بايست با گوشه يك دستمال تميز و با احتياط فراوان آنرا بيرون آورد. در اين حالت از ماليدن چشم خودداري نمائيد.
- چشم طبيعي و سالم احتياج به درمان ندارد لذا از بكار بردن هر گونه دارو و يا محلولهاي شستشوي چشم بدون دستور پزشك خودداري نمائيد.
علائم هشدار دهنده بيماريهاي چشم: در صورت وجود هر يك از حالات زير بلافاصله به چشم پزشك مراجعه نمائيد:
- نزديك كردن اشياء به چشم جهت ديدن آنها و يا تنگ كردن چشم براي ديدن اشياء نزديك
- تمايل غير طبيعي سر به يك سمت براي ديدن اشيايي كه در روبرو قرار دارند
- مالش غير طبيعي و مداوم چشم ها
- هرگونه اشتباه در تشخيص رنگها
- قرينه نبودن مردمك هاي چشم
- بيزاري و گريز از نور
- سردردهاي غير طبيعي
- هر گونه احساس تورم در چشم
- هر گونه علامت مبني بر وجود لوچي ( استرابيسم ) چشم
- هر گونه علامت مبني بر اينكه فرد در برخي از ساعات روز بهتر از بقيه اوقات روز مي بيند.
- هر گونه احساس مبني بر دوتايي و يا در هم ديدن اشياء
- هرگونه ورم ملتحمه و يا ريزش غير عادي اشك از چشم ها
- هر گونه ناتواني و يا سستي عضلات چشم
- هر گونه عوارض ديگر كه موجب اختلال در ديد طبيعي گردد.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه برای زیبایی چشم‌ها

اطراف ناحیه چشم معمولاً در سنین 25 تا 35سالگی حالت فرورفتگی به خود گرفته و افتادگی زیر چشم در سنین 30تا40 سالگی شایع است. خستگی، استعمال دخانیات، ژنتیك، مشكلات آب و هوایی عوامل ایجاد پف یا سیاهی دور چشم هستند. گاهی مشكلات كم خوابی یا پرخوابی و خستگی روزمره باعث ایجاد این مشكلات هستند، با كمك چند روش طبیعی كه در زیر به آنها اشاره می‌شود تخفیف علائم امكان پذیر است.

چند روش برای برطرف كردن گودی و پف زیر چشم
چای كیسه‌ای
روش قدیمی استفاده از چای برای از بین بردن پف و یا سیاهی زیر چشم است. تعداد بسیاری از محصولات ضدپف چشم حاوی چای هستند
چرا كه باعث بهتر شدن جریان خون زیر چشم می‌شود. برای مصرف پیشنهاد می‌شود دو بسته چای مصرف‌شده را به مدت 10 دقیقه در یخچال قرار داده سپس به حالت خوابیده بر روی چشم‌های بسته قرار دهید. این روش بسیار مناسب برای روزهایی است كه از كم‌خوابی یا پرخوابی زیر چشم پف می‌كند.


پوست خیار
خیار حاوی ویتامین «كا» و مناسب فعال‌سازی جریان خون است.
بنابرا ین راهی مناسب برای برطرف كردن سیاهی زیر چشم است.
دو برش دایره‌ای خیار را به مدت 10 دقیقه در یخچال گذاشته سپس به مدت 10 دقیقه روی چشمهای بسته قرار دهید.


ورزش دادن چشم
چند حركت ورزشی ساده خستگی چشم‌ها را برطرف می‌كند. جریان خون اطراف چشم با ماساژ فعال می‌شود در زمان خستگی و یا هنگام صبح با دو انگشت سبابه بینی و سپس ابروها را طی كرده، ماساژ دهید. سپس با سه انگشت به اطراف چشم ضربه بزنید و چند بار این عمل را تكرار كنید.


یخ
سرما نیز جریان خون اطراف چشم و به طبع جریان مویرگ‌های زیر چشم را نیز فعال می‌كند. البته اثربخشی یخ و سرما سریع است اما پایدار نیست و حدوداً بیست دقیقه بیشتر طول نمی‌كشد. كمی یخ را در دستكش، لیف و یا كیسه قرار داده به مدت 10 دقیقه روی زیر چشم ها قرار دهید.


محصولات ضدپف چشم
برخی محصولات آرایشی درمانی در درمان پف زیر چشم مؤثر هستند. پس از توجه به استانداردها و مارك‌های شناخته شده بهتر است
از محصولاتی كه از بلوط هندی برای فعال كردن جریان مویرگ ها و محصولاتی از گیاه آرنیكا برای هیدراته كردن و روشن كردن رنگدانه‌های زیر چشم استفاده شود.


استفاده از ژلها بخصوص ژل‌های خنك كننده بهتر از كرم‌ها است.
روز قبل محصول درمانی را در یخچال قرار داده سپس به مدت ده دقیقه اطراف چشم‌ها را ماساژ دهید. بهتر است نوع ماساژ به صورت ضربه‌های بسیار ریز از گوشه چشم به سمت بالا و خارج و از گوشه خارجی‌تر چشم به سمت بینی صورت گیرد.


 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
مزیت پلک زدن هنگام کار با رایانه!


افراد هنـــگام کار با کامپیــوتر ناخودآگاه با حالت خیره، به صفحــه نمـــایشگر رایانه نگاه می‌کنند که این امر علاوه بر خستگی، باعث خشکی چشم خواهد شد.

علامت اصلی خشکی چشم به صورت احساس خراش یا وجود جسم خارجی در چشم است که معمولاً همراه با سوزش و قرمزی چشم بروز می‌کند.

پلک زدن سازوکاری غیر ارادی است که فرد به طور ناخودآگاه انجام می‌دهد و این حرکات متناوب پلک همراه با اشک چشم، سطح قرنیه را تمیز و شفاف و مرطوب نگه می‌دارد.

علاوه براین گرد و غبار روی صفحه نمایشگر باعث پراکندگی نور در سطح صفحه می‌شود و وضوح تصاویر را کم می‌کند که این امر، باعث مبهم شدن تصاویر و در نتیجه خستگی و گیجی کاربر می‌شود.



 

Similar threads

بالا