بزرگان و مفاخر متالورژي و مواد ايران

R E

عضو جدید
سلام دوستان

این تاپیک جهت معرفی بزرگان متالورژی و مواد ایران ایجاد شده است .

لطفاً شما هم اگر با کسی آشنایی دارید معرفی کنید .

با تشکر
 

R E

عضو جدید
دکتر رامز وقار


دکتر رامز وقار ، شاگرد اول رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران و پدر متالورژی ایران با بیش از 35مقاله در مجلات داخلی و خارجی، دارای چندین عنوان کتاب در حوزه تخصصی خود است که بارها کتابهای وی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب برتر دانشگاه تهران انتخاب شده است.

دکتر وقار مقطع متوسطه را در دبیرستان البرز تهران تحصیل کرده و مهندسی شیمی دانشکده فنی دانشگاه تهران اولین مدرک آکادمیک اوست. وی به عنوان شاگرد اول رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران با بورس دولتی به بلژیک رفت و در سال 1346موفق به اخذ درجه دکتری شد.
اکنون 30سال از بازنشستگی وی از دانشگاه تهران می گذرد، ولی باز هم حضور موثر خود را در دانشکده مواد و متالورژی حفظ کرده است.
پدر متالورژی ایران با بیش از 35مقاله در مجلات داخلی و خارجی دارای چندین عنوان کتاب در حوزه تخصصی خود است که بارها کتابهای وی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب برتر دانشگاه تهران انتخاب شده است.
کتاب آلودگی محیط زیست آخرین عنوانی است که پروفسور وقار در دست تالیف دارد و در سال آینده به دست صاحبان آن می رسد.
******************

* آقای دکتر، لطفاً در ابتدای این گفتگو کمی از سالهای ابتدایی زندگی تان برایمان بگویید، این ایام چگونه گذشت؟
** من در سال 1310 در تفلیس متولد شدم. با تغییر رژیم شوروی سابق به ما گفتند که یا باید به تابعیت آنجا در بیایید و یا آن که اینجا را ترک کنید و این گونه بود که ما به ایران آمدیم. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در تهران گذراندم. دوره متوسطه را در دبیرستان البرز سپری کردم و پس از این که در کنکور دانشکده فنی شرکت کردم، به دانشکده فنی رفتم و در رشته شیمی دانش آموخته شدم. چون نفر اول بودم، بورسی به من تعلق گرفت که با آن به بلژیک رفتم و در آنجا در رشته متالوژی دوره دکترا را پشت سر گذاشته و تزم را در خصوص خواص ترمودینامیکی گذراندم. در سال 1332 از دانشکده فنی دانش آموخته شدم. بعد از آن، سه سال در معادن انارک کار می کردم و در سال 1335 به بلژیک رفتم و سال 1340 دوباره به ایران بازگشتم. قبل از آن کارمند وزارت صنایع بودم و در همان سال 40، با رتبه یک دانشیاری وارد دانشکده فنی شدم و از آن تاریخ تاکنون به تدریس مشغولم.

* دوست داریم از دوران کودکی خود در ایران بشنویم. این دوران چگونه سپری شد؟
** معمولاً آدم در دبستان و دبیرستان اهل تحقیق نیست. مثل همه بچه ها اهل بازیگوشی و گذران دوران کودکی بودم، اما دبیرستان البرز، مدرسه سخت گیرتری از سایر دبیرستانها بود. مرحوم دکتر مجتهدی رئیس آنجا بود و ایشان به اندازه کافی سختگیری می کرد. در دوران دانشکده، توانستم رتبه اول را کسب کنم و به همین دلیل بورسی به من تعلق گرفت و به اروپا اعزام شدم. در اروپا ابتدا دوره ای را گذراندم و چون رشته ام شیمی بود، آن را به متالوژی تغییر دادم، تز دکترایم 4 سال به طول انجامید و به محض اخذ مدرک دکترا، مجدداً به ایران بازگشتم.

* از خانواده تان چیزی نگفتید...
** ما دو خواهر و دو برادر بودیم که متأسفانه یکی از خواهرانم فوت کرده است. خانواده متوسطی بودیم و از نظر مالی وضع نسبتاً خوبی نداشتیم، اما همه درسخوان بودیم. خواهرم پزشکی و برادرم فیزیک دانشکده علوم را گذراند و من هم از دانشکده فنی دانش آموخته شدم. مادرم نقش و تأثیر زیادی در درس خواندن ما داشت. او اصرار داشت درس بخوانیم و مدرک خوبی بگیریم. پدرم آن موقع در حوالی بروجرد دامداری و زراعت می کرد و بنابراین سرپرستی ما را مادرم عهده دار گردیده بود.

* اولین اثرتان را در چه سنی نوشتید؟
** اولین کتابم را در سال 1347 نوشتم. این اثر در مورد تهیه مواد معدنی و فرآوری مواد معدنی است. آن زمان دوره ای بود که من دانشیار دانشکده فنی بودم. در همان سال هم استادی خود را گرفتم. در سال 1352 و 53، دو کتاب در مورد متالوژی نوشتم و چند سال بعد از آن در سال 1368 کتاب متالوژی مس را نوشتم و سپس کتاب تهیه مواد اولیه برای کوره های بلند را منتشر کردم. بعد از آن کتابی را در خصوص هیدرومتالوژی و اخیراً هم کتاب بیوتکنولوژی را که در حقیقت کاربرد میکرو ارگانیسمها در صنعت متالوژی است نوشته و منتشر کردم. در حال حاضر هم مشغول نگارش کتابی در زمینه آلودگی محیط زیست ناشی از متالوژی هستم که شاید تا یکی دو سال دیگر به اتمام برسد.

* از بین این آثار کدام یک بیشتر مورد توجه خودتان است؟
** فکر می کنم آخرین کتاب یعنی بیوتکنولوژی. معمولاً اولین کتابها عاری از عیب و نقص نیست. تا آن زمان هیچ کتابی در مورد فراوری وجود نداشت و کتابی که من نوشتم اولین کتاب در این رشته بود. در آن زمان کتاب بسیار خوبی بود، اما آخرین کتابم کتاب جامعی است که تصور می کنم آن هم اولین کتابی است که در این مبحث نوشته شده است.

* کتابی که اولین بار نوشتید را دیگر اصلاح نکردید؟
** نه، چون بحث فراوری را بعد از من آقای دکتر نعمت اللهی تدریس می کردند و ایشان کتابی را در همین رشته نوشته بودند.

* فکر می کنید منابعی که در رشته متالوژی در دسترس دانشجویان قرار می گیرد چقدر مفید و ارزشمند است؟
** در متالوژی کتابهای بسیار خوبی وجود دارد، اما در دوره ای که ما وارد دانشکده شدیم، یعنی سال 1340 نه کتابی وجود داشت و نه امکان تهیه آن بود. امروز نسبت به آن روزها کتابهای خیلی بیشتر و بهتری در متالوژی وجود دارد. اکثر این کتابها جدید است، البته نسبت به آن روزهایی که ما درس می خواندیم و کمتر با کتابخانه کار داشتیم، امروز دانشجویان بیشتر با کتابخانه سروکار دارند.

* از استادانتان هم برای ما بگویید کدام یک از آنها تأثیر بیشتری در زندگی شما داشته اند؟
** در دبستان و دبیرستان آن قدر شاگرد زیاد است که معلم نمی تواند آن واقعیتهای علمی اش را بروز دهد، ولی در دانشکده آقای دکتر مجتهدی به ما درس می دادند. آقای دکتر صفوی و دکتر عابدی نیز از استادانی بودند که در دانشکده فنی تدریس می کردند. در بلژیک هم می توانم از آقای دکتر بکرولی یاد کنم، ایشان نه تنها درس متالوژی را آموزش می داد، بلکه نحوه چگونه زندگی کردن را نیز می آموخت و خاطره او هیچ گاه از یادم نمی رود و می توانم بگویم که هر چه در خصوص استقامت در درس خواندن وپایداری در کار آموخته ام، از او فرا گرفته ام.

* شما پدر متالورژی ایران لقب گرفته اید. می خواهم در مورد متالورژی و یا متالوژی که من دقیقاً نمی دانم واژه صحیح آن کدام است صحبت کنید.
** متالورژی صحیح است. ما اصلاً متالوژی نداریم. آن چیزی که مربوط به فن تولید فلز و نیز مصالحی که از فلزات ساخته می شود، متالورژی است. زمانی که به ایران آمدم، تنها فردی بودم که تحصیلات خود را در رشته متالورژی گذرانده بودم و اصولاً ما متالورژیست به عنوان استاد نداشتیم. آقای دکتر حایری در دانشکده فنی متالورژی تحصیل می کردند، ولی رشته ایشان متالورژی نبود.

* قدمت متالورژی چقدر است؟
** متالورژی به چند هزار سال قبل برمی گردد. در همان زمان هم فلزاتی مثل مس اولین فلزی است که بشر از آن استفاده کرده است و سابقه آن به هفت هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. در حقیقت، مردمان آن روزها هم با متالورژی سروکار داشته اند و از فلزات استفاده می کردند، اما آن چه امروز به نام متالورژی وجود دارد، شاید از سیصد سال پیش شروع شده باشد. آن موقع به صورت استاد کارهای مختلف، فلزاتی را تهیه می کردند و مصالحی را که می ساختند، از هر نظر قابل قبول است.
البته، اکثر این وسایل شامل ادوات نظامی و یا وسایلی مربوط به امور روزانه مثل ظروف و... است. در نتیجه، این رشته با آغاز تمدن بشری وجود داشته است.

* فرمودید آخرین اثر شما در خصوص میکرو ارگانیسمها می باشد، ممکن است در خصوص اهمیت مکانیزم میکرو ارگانیسمها برایمان بگویید؟
** کاربرد میکرو ارگانیسمها در متالورژی یک کاربرد نسبتاً جدید است، ضمن این که کاربرد میکرو ارگانیست توسط بشر سابقه قدیمی دارد. اولین سابقه میکرو ارگانیستها در استفاده از تخمیر بوده است. از حدود 150 سال قبل، از میکرو ارگانیستها در صنعت برای تخمیر نان استفاده شده است. مخمرهایی که در نان استفاده می شوند، دسته ای از میکرو ارگانیستها و قارچهای تک سلولی هستند. بعد از آن در کشاورزی و در جریان جنگ جهانی دوم نیز در پزشکی استفاده شد که نتیجه آن پنی سیلینی بود که جان بسیاری از مجروحان را نجات داد. اما سابقه آن در متالورژی بیش از 50 سال نیست. در نتیجه، ما خیلی از دنیا عقب نیستیم، چون در دنیا نیز از 30 یا 40 سال قبل از میکرو ارگانیستها در متالورژی برای حل کردن و یا بازیابی فلزات استفاده می شود. در حال حاضر، کاربرد بسیار زیاد میکرو ارگانیستها در تصفیه پسابهاست که تقریباً می توان گفت در تمام دنیا از آن استفاده می شود که عملاً با هیچ روش دیگر قابل تصفیه نیستند. در حال حاضر، میکرو ارگانیستها در تولید فلزات هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. میکرو ارگانیستها بسیاری از فلزات باطله قدیمی را که به صورت غیرقابل استفاده در اطراف معادن جمع شده بود، استخراج می کنند. البته، میکروارگانیستها برای خوشامد ما این کار را انجام نمی دهند، بلکه به دلیل ساختار خودشان و نیاز ساختاریشان است که سولفورهای معدنی را اکسیده می کنند و فلز آن را به صورت محلول در می آورند که بعداً از محلول می توان فلز را بازیابی کرد. میکرو ارگانیست صنعت جوانی است که در دنیا به کار برده می شود. در ایران و در مجتمع مس سرچشمه پایلوتی برای استخراج فلز توسط میکرو ارگانیستها ایجاد شده است، اما هنوز شاهد توسعه همه گیر آن در ایران نیستیم.

* شما پستهای اجرایی مختلف در بخش صنعت داشته اید. با توجه به این ارتباط کاری اگر ممکن است بفرمایید رابطه صنعت و دانشگاه به ویژه در خصوص رشته ای که شما در آن شاغل هستید چگونه است؟
** متأسفانه صنعت ما هنوز به ارزش تحقیق پی نبرده است، صنعت ما به وارد کردن مجموعه ای از تجهیزات از خارج کشور محدود شده است، حال آن که با توجه به این که تکنولوژی دایماً در حال تغییر و تحول است، به هیچ وجه درصدد تجدیدنظر در تکنولوژی خود نیستیم. کارخانجات ما هنوز به همان تکنولوژی ابتدای تأسیس خود پایبندند و به همین دلیل است که صنعت ما به استثنای صنایع معدنی قابلیت رقابت با دیگران را ندارد. صنعت پارچه بافی ما در حال ورشکستگی است. محصولات آن با تکنولوژی 40 سال قبل کار می کند که نه کیفیت و نه قیمت مناسبی دارد و به همین دلیل تمام پارچه هایی که از طریق پاکستان وارد کشور می شود، تمام بازار ما را اشغال کرده است. صنعت کشور هنوز تصور می کند می تواند با همان تکنولوژی کهنه و قدیمی به حیات خود ادامه دهد، ولی این مهم امکان پذیر نیست، به همین دلیل است که صنایع ما اصولاً با دانشگاه ارتباطی ندارد.

* اجازه می خواهم اختصاصاً وضعیت امکانات تحقیقاتی را در مورد رشته متالورژی و آن هم در مراکز آموزشی- تحقیقاتی سؤال کنم؟
** به تدریج وضع بهتر می شود. ما امروز متالورژی مس را داریم که به صورت نسبی خوب کار می کند، در فولاد نیز وضعیت تا حدودی مناسب است، ولی باید قبول کرد که ما در صنعت خود هنوز سنتی هستیم، یعنی در حقیقت مشکل مدیریت داریم. مدیریت در کشور ما به گونه ای است که اگر چنانچه فردی در امری سرمایه گذاری کرد، شخص، خود مدیرعامل آن واحد تولیدی می شود، در حالی که مدیریت بخش اساسی کار است و اینها اکثراً از اصول ابتدایی مدیریت اطلاع زیادی ندارند و به همین دلیل کارشان با مشکل مواجه می شود. علاوه بر این صنعت خود را از تحقیق بی نیاز می داند، در حالی که صنعت بدون تحقیق هیچ وقت پیشرفت نکرده و نخواهد کرد و چون صنایع ما خود را بی نیاز از تحقیق و دانشگاه می داند رابطه زیادی هم با دانشگاه ندارند.

* با شما چطور، آیا واحدهای تولیدی با شما در خصوص پژوهش و پیش بردن امور پژوهشی مشورت می کنند؟
** معمولاً هر یک از دانشگاهها، واحدی پژوهشی دارد که کار پژوهشی را در آن انجام می دهند، ولی این پژوهش زمانی می تواند واقعی باشد که با صنعت همکاری کند و در جهت پیشرفت صنعتی گام بردارد که متأسفانه این رابطه هنوز برقرار نشده است. گاهی وقتی برخی صنایع با مشکلی روبرو می شوند به ما مراجعه می کنند مشکل خود را می پرسند و می روند، اما این کار اصولی نیست. باید این رابطه بسیار نزدیکتر شود. صنعت برای تمام مواد اولیه خود هزینه می کند، مواد اولیه و تجهیزات خود را خریداری می کند، ولی به مهندسانی که دانشگاهها تربیت می کنند هیچ نوع کمکی نمی کند. تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاههای ما حداقل مربوط به 30 یا چهل سال است و متأسفانه دانشگاهها بودجه ای را برای جدید کردن این تجهیزات در اختیار ندارند، تنها گاهی اوقات برخی از دانشگاهها بودجه اندکی را صرف این موضوع می کنند، اما این مقدار به هیچ وجه کفایت نمی کند. در همه جای دنیا این بخش صنعت است که تجهیزات دانشگاهی را برای دانشگاهها تهیه می کند و دانشگاهها برای آنها کار می کنند، اما متأسفانه رابطه ما با صنعت بسیار محدود است.

* به نظر شما دانشجویانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، چقدر سواد لازم را برای ارایه دانشهای خود به بازار کار دارند؟
** ببینید، متأسفانه رشته هایی مثل متالورژی، معدن و تا حدودی شیمی در جامعه شناخته نشده اند و در نتیجه در انتخاب پنجم و ششم دانش آموزان فارغ التحصیل قرار می گیرند. تمام دانشجویان برجسته ای که در کنکور رتبه های برتر را دارند ترجیح می دهند رشته هایی چون برق و یا عمران را انتخاب کنند و دانشجویانی که به رشته هایی چون متالورژی می آیند. معمولاً دانشجویانی هستند که رشته اول انتخابی آنها رشته دیگری بوده است. از سوی دیگر اکثر دانش آموختگان دانشگاه در این رشته ها بیکارند، حال آن که در دنیا بیکاران در سطح تکنسین و یا کارگر هستند، اما در کشور ما بیکاری در بین اقشار تحصیلکرده جامعه است. نبود شغل مناسب، کاهش تمایل دانشجویان به یادگیری را باعث شده است. در عین حال دانشجویانی که از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند، گر چه ممکن است از نظر علمی معلوماتی را داشته باشند، اما از نظر عملی نیز باید تجربه لازم را پیدا کنند.

* در مراسمی که در دانشگاه تهران در تجلیل از شما برگزار شد، به این نکته اشاره کردید که معلم نباید به تدریس اکتفا کند و باید رابطه ای معنوی را با دانشجویان ایجاد کند. این رابطه را با دانشجویانتان چگونه ایجاد کرده اید؟
** این رابطه ها با تجربه به دست می آید، یعنی مسلماً رابطه استادی که امروز وارد دانشگاه می شود با رابطه استادی که بیست سال است تدریس می کند، متفاوت است. این تجربه است که رابطه صمیمی استاد و دانشجو را می سازد و شکل می دهد و این مسأله به زمان نیاز دارد. من فکر می کنم لازم است دانشجویان با استاد خود رابطه ای معنوی داشته باشند و فکر می کنم در مورد من این ارتباط برقرار است. شما اگر از دانشجویانی که با من درس داشته اند سؤال کنید، تصور نمی کنم کسی از من بد بگوید. همه استادانی که امروز وارد دانشگاه می شوند 5 سال یا ده سال دیگر رابطه بهتری با دانشجوی خود خواهند داشت. هنوز بسیاری از دانش آموختگان من به اینجا می آیند و با همدیگر صحبت می کنیم. خلاصه این که نوع رفتار معلم در کلاس خود هنر است که در یادگیری دانشجو نقش بسزایی دارد.

* همان طور که گفتید متالورژی و یا رشته هایی از این دست هنوز نزد مردم ما ناشناخته است. پیشنهاد شما برای ترفیع جایگاه این علم چیست؟
** باید زمینه ارتقای این علم را از دبیرستانها شروع کرد؛ دانشجویی که وارد دبیرستان می شود باید با صنعت آشنا شود. در دبیرستانهای ما هنوز سیستم قدیمی که مبتنی بر تئوری پردازی است رایج است و توجهی به کاربردی بودن علم نمی شود. امروز شیوه آموزش در دنیا کاملاً تغییر کرده است و در سالهای پایانی دبیرستان، دانش آموز به خوبی می داند که صنعت چیست و چه می کند. او حداقل اطلاعات لازم را دارد و آن را می یابد و سپس بر اساس علاقه خود آن رشته را انتخاب می کند. اما در کشور ما این گونه نیست؛ زمانی در کشور وضع شغلی دانش آموختگان رشته عمران خیلی خوب بود و همه می خواستند به این رشته بروند، امروز این تمایل به سوی رشته هایی مثل برق و کامپیوتر گرایش یافته است. شاید اهمیت رشته های دیگر برای جامعه کمتر از این رشته ها نیست، اما می بینید از آن جا که دانشجو اطلاع زیادی از آن ندارد، معمولاً این رشته ها را در انتخاب آخر خود قرار می دهد.

منبع :
http://www.metallurgyeng.com/home/i...llery-legends-menu/85-metallurgy-legends-text
 
آخرین ویرایش:

R E

عضو جدید
دکتر ناصر توحیدی


دکتر ناصر توحیدی در سال 1318ش در شهر کاشان به دنیا آمد. وی دارای مدرک دکتری متالورژی تولید آهن فولاد از دانشگاه آخن آلمان غربی در سال 1348 است. ایشان هم اکنون از سال 1356 با درجه استادی به تدریس در دانشگاه تهران مشغول می باشد. کتاب "احیای مستقیم" تالیف ناصر توحیدی ، در دوره هفتم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

گروه : فنی و مهندسی
رشته : مهندسی مواد
گرایش : متالوژی تولید آهن فولاد

اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی :
ناصر توحیدی درسال 1318 ه.ش چشم به جهان گشود.

تحصیلات رسمی و حرفه ای :
ناصر توحیدی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کاشان و تهران گذراند و سپس جهت ادامة تحصیل به کشور آلمان غربی عزیمت کرد؛ و در سال 1339 ش به دانشگاه فنی آخن راه یافت و با اخذ درجة لیسانس و فوق‌لیسانس در رشتة فلزات غیرآهنی و دکترا در رشتة متالوژی تولید آهن فولاد در سال 1348ش . فارغ‌التحصیل شد .

خاطرات و وقایع تحصیل :
اخذ دکتری در رشته مهندسی مواد (متالوژی) و تحصیل در آلمان از وقایع مهم زندگی علمی ناصر توحیدی بوده است.

وقایع میانسالی :
ناصر توحیدی پس از اخذ دکتری و بازگشت از آلمان ،به عضویت هئیت علمی گروه مهندسی مواد در دانشگاه تهران در آمد.وی در سالهای 1350، 1354 ، 1356درجات استادیاری، دانشیاری و استادی را طی کرد.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
ناصر توحیدی در سال1347 به عنوان عضو هئیت علمی ، از سال 1350 به عنوان استادیار، از سال 1354 به عنوان دانشیار و از سال 1356 به عنوان استاد دانشگاه تهران در رشته مهندسی مواد مشغول به تدریس بوده است.
نامبرده علاوه بر تدریس به امر پژوهش و تحقیق در مؤسسات پژوهشی از جمله:
وزارت صنایع، گروه ملی صنعتی، شرکت ملی فولاد ایران و مجتمع فولاد خراسان نیز پرداخته است.

فعالیتهای آموزشی :
ناصر توحیدی دارای تحقیقاتی پیرامون احیای کانه های آهن، الگوی رشد، بررسیهای فنی اقتصادی و بررسی کنترل کیفیت و سابقه تدریس در این زمینه می باشد.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره :
ناصر توحیدی در کنار تدریس به مطالعه، تحقیق و تالیف آثاری در زمینه مهندسی مواد مشغول است.

آرا و گرایشهای خاص :
ناصر توحیدی دارای تحقیقات و تالیفاتی پیرامون احیای کانه های آهن، ترمودینامیک مهندسی متالوژی، احیای مستقیم، تئوری احیای مستقیم ، تکنولوژی احیای مستقیم ، سیرتکامل تولید آهن و تولید آهن و فولاد در ایران و جهان می باشد.

جوائز و نشانها :
کتاب "احیای مستقیم" تالیف ناصر توحیدی ، در دوره هفتم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

آثار :

* احیای مستقیم

ویژگی این اثر :
تالیف-این کتاب در دوره هفتم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و برگزیده شده است.
آشنایی با کتاب:
«احیای مستقیم»: این مجموعه با توجه به نیاز رشتة تولید آهن و فولاد در ایران، هم در صنایع و هم در دانشکده‌های صنعتی، به کتابی در زمینة احیای مستقیم سنگهای آهن، تدوین شده است. در جلد اول، در پنج فصل، تئوری احیای مستقیم سنگهای آهن برای تولید آهن اسفنجی از نظر دینامیکی و سینتتیکی تجزیه و تحلیل شده و در جلد دوم، در 14 فصل، تکنولوژی تولید آهن به بیست و سه روش احیای مستقیم، بویژه روشهای رایج در ایران به تفصیل تشریح شده است.

* تئوری احیای مستقیم

* ترمودینامیک مهندسی متالوژی *

* تکنولوژی احیای مستقیم

*سیر تکامل تولید آهن و فولاد در ایران و جهان



منبع :

http://www.metallurgyeng.com/home/i...llery-legends-menu/85-metallurgy-legends-text
 
آخرین ویرایش:

R E

عضو جدید
دکتر جلال حجازی دهاقانی


جلال حجازی دهاقانی متولد 1320ه. ش. فارغ التحصیل از هنرسرای عالی در سال 1364 و دکتری در رشته متالورژی صنعتی از دانشگاه بیرمینگهام انگلیس می باشد. وی عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت ایران و از سال 1370 با سمت استاد در آن دانشگاه به خدمت ادامه می دهد.



گروه : فنی و مهندسی
رشته : مهندسی مواد
گرایش : ریخته گری

اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی :
جلال حجازی دهاقانی در سال1320ه.ش. چشم به جهان گشود.

تحصیلات رسمی و حرفه ای :
جلال حجازی دهاقانی فارغالتحصیل از هنرسرای عالی در سال 1364ه.ش. ، دارای دکتری در رشته متالورژی صنعتی از دانشگاه بیرمنگهام انگلستان است. وی هم اکنون باسمت استاد در دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به تدریس است.

خاطرات و وقایع تحصیل :
اخذ دکتری در رشته مهندسی متالورژی و تحصیل در کشور انگلستان از وقایع مهم زندگی علمی جلال حجازی بوده است.

فعالیتهای ضمن تحصیل :
جلال حجازی دهاقانی در کنار تحصیل، و مطالعه وتحقیق وتالیف آثاری درباره مهندسی مواد متالوزی مشغول بوده است.

وقایع میانسالی :
جلال حجاز دهاقانی پس از اخذ دکتری مهندسی مواد از دانشگاه بیرمنگهام و بازگشت از انگلستان عضو هئیت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران شد و پس از طی مراحل استادیاری و دانشیاری به استادی آن دانشگاه نایل شد. 1370.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
جلال حجازی دهاقانی عضو هیئت علمی و به ترتیب استادیار، دانشیار و استاد از سال 1370 گروه مهندسی متالورژی در دانشگاه علم و صنعت ایران بوده است.

فعالیتهای آموزشی :
جلال حجازی دهاقانی پس از اخذ دکتری مهندسی مواد از انگستان و بازگشت به ایران به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعتی ایران مشغول به تدریس شد. وی سمت استاد دارد و به تدریس دروس مربوط و مشاوره و نظارت بر 17 پایان نامه کارشناسی ارشد می پردازد.

سایر فعالیتها و برنامه های روزمره :
جلال حجازی دهاقانی در کنار تدریس ، به مطالعه ، تحقیق و تالیف آثاری درباره تحلیل علمی و آماری صنایع ریخته گری ایران ، کوره ها، آلیاژهای هادی پراستحکام و. . . می پردازد.

آرا و گرایشهای خاص :
جلال حجازی دهاقانی دارای تحقیقات و تالیفاتی پیرامون تحلیل علمی و آماری صنایع ریخته گری ایران، انتخاب مناسب ترین کوره ها برای ایران، ساخت آلیازهای هادی پراستحکام، تهیه کمپوزیتهای ریخته گری . . . و تهیه و تولید آلومینیوم برنزها می باشد.


منبع:
http://www.metallurgyeng.com/home/i...llery-legends-menu/85-metallurgy-legends-text
 
آخرین ویرایش:

R E

عضو جدید
دکتر خدیجه افسر سیار


دکتر خدیجه افسر سیار دارای دکتری رشته مهندسی متالورژی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با درجه دانشیار می باشد.

گروه : فنی و مهندسی
رشته : مهندسی متالورژی

تحصیلات رسمی و حرفه ای :
کارشناسی شیمی از دانشگاه تهران ، کارشناسی ارشد شیمی از دانشگاه پاریس فرانسه ، دکترا متالورژی و مواد از دانشگاه پاریس فرانسه

وقایع میانسالی :
خدیجه افسر سیار پس از اخذ مدرک دکتری در رشته مهندسی متالورژی به عضویت هیئت علمی گروه متالورژی دانشکده ‏فنی مهندسی دانشگاه تهران درآمد. وی هم اکنون با سمت دانشیار در آنجا مشغول به خدمت است.‏

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
خدیجه افسر سیار عضو هیئت علمی و دانشیار گروه متالوژی دانشگاه تهران است.‏

فعالیتهای آموزشی :
تدریس در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده فنی دانشگاه تهران.

عناوین دروس آموزشی ارائه شده توسط خدیجه افسر سیار:
کارشناسی • تولیدفلزات غیرآهنی 1 • سوخت و انرژی • متالورژی سایر فلزات • متالورژی صنعتی
کارشناسی ارشد • متالورژی سوخت های هسته ای

آثار :
1 ترجمه کتاب شیمی عمومی
ویژگی اثر : انتشارات دانشگاه تهران ,1350

2 ترجمه کتاب متالورژی عمومی
ویژگی اثر : انتشارات دانشگاه تهران ,1356

3 ترجمه کتاب متالورژی عمومی
ویژگی اثر : انتشارات دانشگاه تهران ,1354

4 کتاب سوختهای صنعتی
ویژگی اثر : انتشارات دانشگاه تهران ,13655

مقالات چاپ شده در مجلات خارجی •

,"The influence of aging stress on the yield point phenomenon in the zirconium alloy ozhenite 0/5",Journal of Nuclear Materials ,64,56-49 ,2598 •

,"L. Infiuence de iorientation cristalline sur la durete du Zircinium ",Metaux Corrosion industrie ,560,142-121 ,2593 6 ,1362 •
سیار خدیجه *افسر*,

"حفاظت کاتدی فلزات "
,نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران,24,14-1 ,1350 • سیار خدیجه *افسر*,"

روش ذوب منطقه ای برای خالص کردن فلزات ",نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران,24,176-165 ,1350


منبع:
http://www.metallurgyeng.com/home/i...llery-legends-menu/85-metallurgy-legends-text
 
آخرین ویرایش:

R E

عضو جدید
دکتر سعید ناطق


خلاصه :
دکتر سعید ناطق متولد 1324 ش در تهران دارای دکترای رشته متالورژی و عضویت هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با درجه دانشیار می باشد. وی دارای تحقیقات و آثار پیرامون مهندسی مواد و آلیاژها میباشد.

گروه : فنی و مهندسی
رشته : مهندسی متالورژی

تحصیلات رسمی و حرفه ای :
دکتر سعید ناطق دارای کارشناسی رشته مهندسی مواد از دانشگاه تهران کارشناسی ارشد رشته مندسی مواد ازدانشگاه تهران و دکترای رشته متالورژی آلیاژها از دانشگاه نیویورک میباشد.

خاطرات و وقایع تحصیل :
تحصیل در رشته متالوژی و اخذ مدرک دکترای در آن رشته از مقاطع مهم و تعیین کننده در زندگی علمی دکتر سعید ناطق بوده است.

فعالیتهای ضمن تحصیل :
دکتر سعید ناطق د ر کنار تحصیل به مطالعه پژوهش و تدوین کتبی در حوزه های تخصصی مورد علاقه خود می پرداخت.

وقایع میانسالی :
دکتر سعید ناطق پس از اخذ مدرک دکتری در رشته متالوژی به عضویت هیئت علمی گروه متالورژی در دانشکده فنی مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف درآمد. وی هم اکنون با سمت دانشیار در آنجا مشغول به خدمت است.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
دکتر سعید ناطق عضو هیئت علمی و دانشیار گروه متالورژی در دانشکده فنی مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف است.

فعالیتهای آموزشی :
دکتر سعید ناطق سالهاست که به عنوان عضو هیئت علمی گروه متالورژی در دانشگاه صنعتی شریف به تدریس دروس تخصصی رشته متالوژی می پردازد.

سایر فعالیتها و برنامه های روزمره :
دکتر سعید ناطق در کنار تدریس به مطالعه تحقیق و تالیف آثاری پیرامون حوزه های علمی مورد علاقه خود مشغول است.

آرا و گرایشهای خاص :
دکتر سعید ناطق از جمله متالورژیستها و آلیاژشناسانی است که تحقیقات مفصل و عمیقی درباره مهندسی مواد و آلیاژها دارد.

آثار :
1 - آلیاژها
2 - مهندسی مواد


منبع:
http://www.metallurgyeng.com/home/i...llery-legends-menu/85-metallurgy-legends-text
 
آخرین ویرایش:

R E

عضو جدید
دکتر فخرالدین اشرفی زاده

دکتر فخرالدین اشرفی زاده در سال 1334 در دزفول به دنیا آمد. ایشان دارای مدرک دکتری متالورژی از دانشگاه بیرمینگام انگلستان (در سال 1367) می باشد. وی در حال حاضر علاوه بر تدریس، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکدۀ مهندسی مواد در دانشگاه صنعتی اصفهان است. کتاب "اصول مهندسی و علم مواد" ترجمه ایشان ، در دوره یازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.




گروه : فنی و مهندسی
رشته : مهندسی متالورژی

تحصیلات رسمی و حرفه ای :
فخرالدین اشرافی زاده در سال 1356 فوق لیسانس پیوسته در رشته مهندسی مواد از دانشگاه شیراز، سال 1363 فوق لیسانس تولید و ساخت از دپارتمان متالورژی و مواد از دانشگاه بیرمینگام انگلستان، و سال 1367 دکتری متالورژی از همان دانشگاه را دریافت داشت.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
فخرالدین اشرفی زاده در حال حاضر علاوه بر تدریس، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکدۀ مهندسی مواد در دانشگاه صنعتی اصفهان، و عضو هیئت مدیرۀ انجمن علوم و تکنولوژی د رسطح ایران است.

جوائز و نشانها :
کتاب "اصول مهندسی و علم مواد" ترجمه فخرالدین اشرفی زاده ، در دوره یازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

چگونگی عرضه آثار :
زمینه های تحقیقاتی فخرالدین اشرفی زاده عبارت است از:

1. پوشش دادن:
آلیاژهای آلومینیم با روش های PVD برای افزایش مقاومت سایشی، پوشش های نفوذی،...

2. ریخته گری:
آلیاژهای ریختگی جدید روی _ آلومینیم، جوانه زا برای آلیاژهای آلومینیوم، ریختگری آلیاژ پیستون، ...

3. متالوژی مکانیکی:
بررسی شکست زودرس قالبهای فولادی سردکار و گرم کار، افزایش خواص مکانیکی تورشن بار، ...

4. عملیات حرارتی:
سخت کردن سطحی فولادها، خواص و عملیات حرارتی آلیاژهای آلومینیم، ... 16 مقالات علمی و کاربردی، گزارشهای علمی، مونوگراف و جزوات در زمینه های متالورژی و مواد و ... از فعالیت های علمی فخرالدین اشرفی زاده محسوب می شود.

آثار :
1 اصول مهندسی و علم مواد
ویژگی اثر :
ترجمه،این کتاب در دوره یازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و برگزیده شده است


مصاحبه:

*آقای دکتر، به عنوان اولین سؤال، وضعیت علمی ایران در منطقه را چگونه می بینید؟
** در چند سال اخیر مرسوم شده که وضعیت علمی کشور را با تعداد مقاله های ISI بیان می کنند که معلوم نیست شاخص جامعی باشد، زیرا این عدد فقط یک نمایه انتشارات بین المللی است ولی عمق پیشرفت علمی جامعه را باید با ارزیابی شاخصهای ملی تعیین نمود. مثلاً تبدیل نتایج پژوهش به فناوری یکی از ملاکهای آن است. اگر صرفاً تعداد انتشارات علمی (ISI) را مد نظر قرار دهیم، فکر می کنم کشور ایران جایگاه دوم را در منطقه - بعد از ترکیه- داشته باشد. البته، شیب افزایش این شاخص برای ایران بیشتر است و بدین ترتیب انتظار می رود در سالهای آینده در رتبه اول قرار گیرد. اما به نظر من، علاوه بر آن، وضعیت علمی کشور را باید با مجموعه ای از شاخصها از قبیل میزان نخبه پروری در مراکز دانشگاهی، چگونگی استفاده از نخبگان یا به اصطلاح نخبه داری، درصد تبدیل یافته های پژوهشی به فناوریهای مورد نیاز جامعه، واردات استراتژیک و خرید دانش فنی در مقایسه با سالهای قبل و درصد اشتغال دانش آموختگان در رشته های تخصصی خود ارزیابی نمود. بدین ترتیب تعیین رتبه علمی کشور معنادارتر می شود و طیف وسیع تری از فعالیتهای علمی و فناوری را در بر می گیرد.

* طبق آنچه گفتید، اگر بخواهیم یکی از ملاکهای ارزیابی وضعیت علمی ایران را تبدیل پژوهش به فناوری قرار دهیم، به نظر شما چند درصد از مقالات علمی در کشور کاربردی می شود؟ این میزان در دیگر کشورها چگونه است؟
** این سؤال جای تحلیل زیادی دارد، ولی قبل از آن باید به مفهوم «کاربردی» بیشتر توجه نمود و بین تحقیقات کاربردی و عملیات اجرایی که به صورت مشکلات روزمره و مطالعات موردی در صنعت پیش می آید تفاوت قایل شد. پژوهشهایی که با هدف دستیابی به حل مسایل معین و یا ایجاد فناوری جدید انجام می گیرد مورد نیاز کشور است و از آنها می توان مقاله های علمی استخراج نمود که هم ارزش پژوهشی دارند و هم کاربردی هستند. اکثر مقاله های علمی را در کشور می توان کاربردی به شمار آورد، زیرا اصولاً بخش اندکی از پژوهشهای دانشکده های مهندسی کشور از نوع بنیادی است، اما همین مقاله های حاصل از تحقیقات کاربردی هم برای صنایع مونتاژ نمی تواند قابل استفاده باشد. من آماری از میزان کاربردی شدن مقاله های علمی در کشور ندارم، اما احتمالاً کمتر از 50 درصد است، ولی انتظار می رود با گسترش صنعت و بومی شدن فناوری، درصد بیشتری از یافته های علمی را بتوان در کشور به کار گرفت. در کشورهای توسعه یافته، تحقیقات عموماً بر مبنای نیازهای ملی تعریف و اجرا می شود. این امر به معنای آن است که درصد بالایی از دستاوردهای پژوهشی خود را به فناوری تبدیل کرده و مورد استفاده قرار می دهند.

* آقای دکتر، برای اینکه وارد کننده علم نباشیم، چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
** کار علمی و پژوهشی نیاز به آرامش و دوراندیشی دارد و نباید آن را با مشکلات روزمره یا با شعار و تبلیغات همراه کرد. در چند سال اخیر، بودجه های تحقیقاتی تا حدی افزایش یافته و زمینه را از این نظر مهیا ساخته است، اما از نظر محقق با تجربه یا محقق حرفه ای، دچار کمبود هستیم. بخش عمده تحقیقات از نوع دانشگاهی است که توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت می گیرد؛ حاصل این پژوهشها معمولاً به صورت پایان نامه و یا گزارش تدوین می شود که «خام» است و به کار بیشتر نیاز دارد. قاعدتاً دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری باید بلافاصله پس از دفاع از پایان نامه خود، زمانی را به استخراج نتایج آن اختصاص دهند تا حاصل پژوهشهای دانشگاهی را به مقاله علمی و یا به فناوری برسانند. در شرایط فعلی، تنها درصد کمی از دانش آموختگان موفق به این امر می شوند و بقیه درگیر نظام وظیفه یا مسائل پراکنده دیگر می شوند. باید با تصویب طرحهای مناسب، چنین فرصتی را برای دانش آموختگان فراهم نمود تا تولید علم بیشتر شود و دستاوردهای پژوهشی این تعداد زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به فناوریهای مورد نیاز مملکت تبدیل گردد. حاصل این همه استعداد را نباید به سادگی از دست داد.

* چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید که تولید مقالات علمی در کشور افزایش یابد؟
** من ترجیح می دهم به جای راهکارهای خیلی کلان، پیشنهاد مشخصی را ارایه نمایم که شانس بیشتری برای تحقق داشته باشد. طبق مصوبات وزارت علوم، وظیفه دانشگاه های برتر، فعالیت مؤثر و جهت دار در حوزه های آموزش، پژوهش و فناوری است.
آموزش هدف اصلی دوره کارشناسی است و پژوهش در دوره های تحصیلات تکمیلی دنبال می شود، ولی فناوری در سیستم کلاسیک دانشگاهی جای مشخصی ندارد. دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری عموماً با تمامی توان و تلاش، استعدادهای خود را به کار می گیرند تا در اولین لحظه ممکن فارغ التحصیل شوند و دانشگاه را ترک کنند. به طور معمول دانشجو پس از دفاع از پایان نامه خود نسبت به دانشگاه غریبه محسوب می شود، این در حالی است که مؤثرترین زمان نتیجه گیری از کار پژوهشی دانشجو بعد از زمان دفاعیه است که دانشجو در مستعدترین شرایط ذهنی برای بهره برداری از کار تحقیقاتی دو سه ساله خود است.
در اغلب کشورها، دانشجو را در این لحظه رها نمی کنند و اجازه نمی دهند امواج بعدی، ذهن مستعد و آماده او را تغییر دهد. این لحظه نوآوری است که نباید آن را از دست داد، بلکه باید با حمایت دانشجو در این زمان برای تبدیل یافته های پژوهش به فناوری و یا انتشارات معتبر، از این موقعیت بهره برداری نمود. پیشنهاد من این است که شرایطی فراهم شود که دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری به مدت حداقل 6 ماه در دانشگاه بمانند تا یافته های تحقیقاتی خود را زیر نظر اساتید راهنما به ثمر برسانند.
بی شک، چنین طرحی تأثیر چشمگیری در افزایش انتشارات علمی خواهد داشت و فناوریهای نوینی را در کشور ایجاد خواهد نمود.

* شما در سال جاری به عنوان استاد برتر برگزیده شدید. برای استاد برتر شدن چه پیشنهادهایی دارید؟
** اساتید نمونه بر اساس مجموعه ای از امتیازهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی دانشگاهی برگزیده می شوند و این کار طبق آئین نامه های موجود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می گیرد. به اعتقاد من، استاد برتر کسی است که بتواند با عشق و علاقه کار کند، انگیزه فعالیت در دانشجویان ایجاد نماید و آنان را به کار علمی علاقه مند سازد. به بیان دیگر، افراد را برای انجام امور تخصصی مورد نیاز کشور «جذب» نماید. زمینه ساز این امر، ارزش دادن به کار است و آرامش در کار، نظم در کلیه امور، وظیفه شناسی و اعتقاد به اینکه «کار زندگی است» اسباب موفقیت در این راه خواهد بود.

* در خصوص فعالیتهای علمی تان بیشتر توضیح دهید؟
** من سال 1358 با مدرک فوق لیسانس به عنوان هیات علمی در دانشگاه تازه تأسیس صنعتی اصفهان مشغول به کار شدم. گروه متالورژی با سه نفر در حال شکل گیری بود، ولی هنوز تجهیزات آزمایشگاهی و ساختمان مستقلی نداشت و همه چیز باید از ابتدا پایه ریزی می شد. با آنکه در مدت حدود 25 سال کار دانشگاهی، فعالیتهای علمی گوناگونی داشته ام، اما فعالیتی که از دیدگاه من با ارزش تر و پا برجا بوده است، مشارکت در پی ریزی اصولی و علمی دانشکده مهندسی مواد در این دانشگاه است که اکنون از افتخارات کشور محسوب می شود.
من دکترای مهندسی ام را از دانشگاه بیرمنگام انگلستان اخذ و کار خود را به عنوان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد، در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز نمودم.

* فعالیتهایتان بیشتر در چه زمینه هایی بوده است؟
** عمده فعالیتهای من مشارکت در تأسیس انجمن «علوم و تکنولوژی سطح ایران»، همکاری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان (و عضو شورای علمی) به عنوان اولین شهرک تحقیقاتی کشور، تألیف و ترجمه 4 عنوان کتاب، که یکی از آنها (کتاب اصول مهندسی و علم مواد) به عنوان کتاب سال کشور در سال 1372 معرفی شد، انتشار بیش از 40 مقاله در مجلات علمی- پژوهشی و 165 مقاله در کنفرانسهای داخلی و خارجی است. به علاوه، داوری مقاله در چند مجله علمی داخلی و بین المللی، اجرای 18 طرح تحقیقاتی و صنعتی در دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیریت بیش از 20 طرح تحقیقاتی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، دبیر 5 سمینار ملی و صنعتی، از دیگر فعالیتهای علمی من بوده است. همچنین، برگزیده شدن به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه (سال 1376)، مدرس نمونه دانشگاه (سال 1377)، پژوهشگر نمونه و مدیر موسسه نمونه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان (سال 1381) و پژوهشگر نمونه استان اصفهان (سال 1386) از دیگر سوابق من به شمار می آید. در حال حاضر هم استاد دانشکده مهندسی مواد و عهده دار ریاست پژوهشکده فولاد در دانشگاه هستم و فعالیتهای پژوهشی خود را در این جهت هدایت کرده ام.


منبع :
http://www.metallurgyeng.com/home/i...llery-legends-menu/85-metallurgy-legends-text
 

R E

عضو جدید
دکتر واهاک مارقوسیان


دکتر واهاک مارقوسیان در سال 1327 در تهران متولد شد.ایشان دارای مدرک دکترای رشتة سرامیک از دانشگاه منچستر انگلستان (در سال 1359) می باشد.وی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (از سال 1361 تاکنون ) است

کتاب"ساختار، خواص و کاربرد" تالیف واهاک مارقوسیان ، در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

گروه : فنی و مهندسی
رشته : مهندسی متالورژی
گرایش : سرامیک

تحصیلات رسمی و حرفه ای :
واهاک مارقوسیان در سال 1353 با درجه مهندسی در رشتة متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد و در سال 56 موفق به اخذ کارشناسی ارشد در رشتة مواد فلزی و سرامیکی از دانشگاه منچستر گردید و در سال 59 به اخذ درجه دکترا در رشته سرامیک از دانشگاه منچستر انگلستان نایل آمد.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
دکتر مارقوسیان در زمینه پژوهشی مسئولیت هدایت 12 پروژه تحقیقاتی، عمدتاً در ارتباط با شیشه، (از جمله 3 پروژه ملی) را عهده‌دار بوده است . از دیگر سمت‌ها و مسئولیت‌های ایشان عبارتند از :
مسؤول برنامه‌ریزی رشته سرامیک در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در ستاد انقلاب فرهنگی سال 1361؛ ـ
ریاست هیأت مدیره انجمن سرامیک ایران از سال 1372 تا 1381؛ ـ
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران از سال 1361 تاکنون.

جوائز و نشانها :
کتاب"ساختار، خواص و کاربرد" تالیف واهاک مارقوسیان ، در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان کتاب سال برگزیده شد.چگونگی عرضه آثار : واهاک مارقوسیان دارای 3 کتاب می‌باشد. همچنین از وی در حدود 50 مقالة علمی در مجلات معتبر داخلی و بین‌المللی به چاپ رسیده است.


آثار :
1 ساختار، خواص و کاربرد
ویژگی اثر :
تالیف،این کتاب ، در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان کتاب سال معرفی و برگزیده شد.
آشنایی با کتاب: : ساختار، خواص و کاربرد
شیشه واهاک مارقوسیان. تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، 1381. با وجود پیشرفت‌های شگرفی که در دهه‌های اخیر در زمینة دانش شیشه در جهان حاصل شده است، این علم در کشور ما تقریباً ناشناخته مانده است. در سال‌های اخیر چندین کتاب در زمینة شیشه‌گری و جنبه‌های فنّی و فنّاوری شیشه به چاپ رسیده است، امّا در زمینة دانش شیشه و پیشرفت‌های اخیر آن تاکنون کتابی به زبان فارسی منتشر نشده است. این کتاب، حاصل تجربیات آموزشی و پژوهشی تقریباً 20 سالة مؤلف در زمینة دانش شیشه است. هرچند این کتاب در درجة نخست برای دانشجویان رشته‌های مهندسی سرامیک در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد نگاشته شده است، امّا شاید بتواند برای دانشجویان سایر رشته‌های مهندسی و علوم و همچنین مهندسان و دست‌اندرکاران صنعت شیشه نیز مفید واقع گردد.


منبع :
http://www.metallurgyeng.com/home/i...llery-legends-menu/85-metallurgy-legends-text
 
آخرین ویرایش:

R E

عضو جدید
پرویز دوامی

پرویز دوامی درسال 1320 در تهران متولد شد. وی دارای دکترای متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف، استاد همان رشته در همان جا و رئیس دانشکده علوم مهندسی مواد تاسال 1357 بوده است. وی از سال 1363ه.ش رئیس مرکز پژوهشی متالورژی رازی است. وی در دومین همایش چهره های ماندگار در سال 1381 به عنوان چهره ماندگار معرفی و برگزیده شد. از دوامی در سال 1386 به عنوان برگزیده فرهنگستان علوم تجلیل به عمل آمد و نشان درجه یک دانش به ایشان اهدا شد.

گروه : فنی و مهندسی
رشته : مهندسی متالورژی


تحصیلات رسمی و حرفه ای :
پرویز دوامی در سال 1344 با درجه لیسانس مهندسی متالورژی از دانشسرای عالی صنعتی تهران فارغ التحصیل شد . در سال 1351 دکترای خود را از دانشگاه لیدز انگلستان دریافت کرد .

خاطرات و وقایع تحصیل :
از وقایع مهم زمان تحصیل پرویز دوامی، کسب مدرک دکتری رشته مهندسی مواد بود که از نخستین کسانی بود که در این رشته در ایران فارغ التحصیل می شدند.

فعالیتهای ضمن تحصیل :
پرویز دوامی در کنار تحصیل به مطالعه، تحقیق و ترجمه ژورنالهای خارجی در زمینه تخصصی خود ( مهندسی مواد ) می پرداخت و در این زمینه آثاری را منتشر کرده است.

وقایع میانسالی :
پرویز دوامی پس از فراغت از تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه صنعتی شریف، در همان دانشگاه به عنوان عضو هئیت علمی استخدام شد. وی تا سال 1357 رئیس دانشکده علم و مهندسی مواد دانشگاه و از سال 1363 تا کنون رئیس مرکز پژوهشی متالوژی رازی است.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
پرویز دوامی در کنار فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود در دانشگاه و صنایع ، مسئولیت های مدیریتی ، اجرایی و فرهنگی بسیاری را در کشور بر عهده داشته است .
ریاست دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف ،
عضویت در هیئت تحریریه نشریه جامعه ریخته گران آمریکا ،
از جمله موسسان و رئیس شورای جامعه ریخته گران ایران و انجمن مهندسی متالورژی ایران ،
استاد مدعو انستیتو تکنولوژی ماساچوست آمریکا ،
مدیر مسئول نشریه های ریخته گری و مهندسی متالورژی ،
سردبیر نشریه های Iranian journal material science & engineering از انتشارات مشترک دانشگاه عمل و صنعت ایران ، انجمن مهندسین متالورژی ایران و انجمن سرامیک ایران و مجله آموزشی مهندسی ایران ،
نشریه فرهنگستان علوم ایران
و عضویت در هیئت تحریریه بسیاری از مجله های مهندسی در ایران در کارنامه فعالیت حرفه ای ایشان دیده می شود .
وی از سال 1363 رئیس مرکز پژوهشهای متالورژی رازی بوده است.

فعالیتهای آموزشی :
پرویز دوامی پس از فراغت از تحصیل در حدود سال 1350ه.ش به استخدام گروه مهندسی مواد (متالورژی) در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان عضو هیئت علمی استخدام شد.

مراکزی که فرد از بانیان آن به شمار می آید :
پرویز دوامی موسس جامعه ریخته گران ایران است.

سایر فعالیتها و برنامه های روزمره :
پرویز دوامی علاوه بر تدریس و رسیدگی به کارهای اجرایی دانشگاه و نشریه های مذکور، عضو پیوسته فرهنگستان علوم نیز می باشد. و علاوه بر آن به تحقیق و مطالعه و انتشار آثاری در رشته مهندسی مواد می پردازد.

آرا و گرایشهای خاص :
پرویز دوامی علاوه بر مطالعه و تحقیق، به جنبه های نو آورانه و اختراعات در زمینه رشته مهندسی متالورژی علاقمند است و دراین مورد فعالیت مهمی داشته است.

جوائز و نشانها :
پرویز دوامی علاوه بر دریافت چندین لوح سپاس و تقدیر بابت اختراعات و ابداعات در زمینة علم مهندسی متالورژی دریافت کرده است. .از جمله نشان های عملی ایشان می توان به :
نشان درجه اول علمی وزارت فرهنگ ،
محقق ممتاز دانشگاه صنعتی شریف ،
برنده جایزه طراحی جهان QIT کانادا ،
مدال طلای سازمان جهانی مالکیت معنوی سازمان ملل متحد WIPO ،
جایزه دوم ابتکار در دو سال در جشنواره خوارزمی ،
انتخاب و تقدیر از ایشان به عنوان چهره ماندگار ایران ،
رتبه اول توسعه علمی ،
دریافت لوح سپاس و تقدیر بابت اختراعات و ابداعات در زمینه علم مهندسی متالورژی ،
دریافت لوح ثبت اختراع تولید نمونه های استاندارد اشاره کرد .

چگونگی عرضه آثار :
پرویز دوامی تاکنون 9 مقاله در سمینارهای جهانی 51 مقاله در مجلات معتبر بین المللی و بیش از 160 مقاله علمی و صنعتی در کنفرانس ها و نشریات داخلی ارائه کرده است . وی مولف 9 جلد کتاب و ویراستاری بسیاری از کتابهای مهندسی و استاد راهنمای بسیاری از پروژه های کارشناسی ارشد و دکترا بوده است .


منبع :
http://www.metallurgyeng.com/home/i...llery-legends-menu/85-metallurgy-legends-text
 

R E

عضو جدید
دکتر علی حائریان اردکانی


علی حائریان اردکانی، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد است. وی در خانواده‌ای مذهبی - فرهنگی در اردکان یزد در سال ۱۳۲۵ متولد شد.




تحصیلات :
مقطع ابتدایی را در شهرهای اردکان و نائین و مقطع دبیرستان را در مشهد گذراند. در آنجا با بورس تحصیلی به آمریکا رفت و دیپلم گرفت. سپس به مشهد بازگشت و از دبیرستان شاهرضا مجددا دیپلم گرفت. در سال ۱۳۴۴ در کنکور دانشگاه‌های مختلف شرکت نمود و در همهٔ آنها پذیرفته شد. و در نهایت دانشکدهٔ صنعت نفت آبادان را برای ادامه تحصیل انتخاب نمود. در سال ۱۳۴۸ مدرک مهندسی پالایشگاه را اخذ نمود. و عازم خدمت سربازی شد. در سال ۱۳۵۱ برای گذراندن تحصیلات تکمیلی عازم انگلستان شد. و مقطع فوق لیسانس را در رشتهٔ مهندسی تولید در دانشگاه استرث کلاید به مدت یکسال گذراند، و سپس دکترای مهندسی متالورژی را درهمان دانشگاه در سال ۱۳۵۵ اخذ نمود.

تالیف
علی حائریان اردکانی، محسن حدادسبزوار، فاتح فاضلی، محمود فرق - انتخاب مواد برای طراحی مهندسی - دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۳۸۱
[ویرایش]ترجمه


راندال ام. جرمن - متالورژی پودر - علی حائریان اردکانی (مترجم)، مجتبی ناصریان ربابی (مترجم) - دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۳۸۵

ای. پال دگارمو، جی. تی. بلک، ر. ای. کهسر، بی. ای. کلامسکی - مواد و فرآیندهای تولید (۵ جلد)- علی حائریان اردکانی (مترجم)، لیلا حائریان اردکانی (مترجم)، لاله حائریان اردکانی (مترجم) - انتشارات نما


منبع :
http://www.metallurgyeng.com/home/i...llery-legends-menu/85-metallurgy-legends-text
 

R E

عضو جدید
پرفسور احمد ساعتچی



(پدر خوردگی ایران)


استاد نمونه کشوری دانشگاه صنعتی اصفهان




استاد در سال ۱۳۳۲ در شهر بروجرد متولد شدند . دوران کودکی را در شهر زیبای بروجرد سپری کردن و برای ادامه تحصیل راهی دیار غربت شد .


تحصيلات رسمي و حرفه اي :

پرفسور احمد ساعتچی مدرک دکترای خوردگی در صنایع و روش های جلو گیری از آن

پرفسور احمد ساعتچی بکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان می باشد .

لیساس: مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف ۱۳۵۵

دکترا: مهندسی متالورژی دانشگاه ایالتی اوهایو ۱۹۸۰


تعداد مقالات ارایه شده در کنفرانس ها :
بیش از۱۰۰ مقاله کنفرانس

تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمی –پژوهشی:
انتشار ۴۸ مقاله

تعداد کتاب های منتشره:
۸ کتاب

جوایز و افتخارات :
- استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۸۳ -
پژوهشگر برگزیده دانشگاه صنعتی اصفهان سال ۱۳۸۶ -
پژوهشگر پر استناد دانشگاه صنعتی اصفهان سال ۱۳۸۶


مسئولیت های علمی و پژوهشی :
-دبیر علمی اولین و دومین کنفرانس بین المللی عملیات حرارتی مواد 1389
-دبیر علمی یازدهمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران و نوزدهمین سمینار سالانه انجمن ریخته گری ایران ۱۳۸۶
- دبیر علمی کنگره ملی خوردگی ۱۳۷۴-
عضو هیات تحریریه مجله علمی پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان
- اولین سردبیر مجله بین المللی انجمن آهن و فولاد ایران
- عضو شورای انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان
- انجام بالغ بر 20 پروژه تحقیقاتی صنعتی


منبع :
http://www.mashahireborujerd.blogfa.com/post-13.aspx
 

R E

عضو جدید
دكتر احمد منشي




دكتر احمد منشي در سال 1333 در شيراز متولد شد.
ايشان داراي دكتري مواد و توليدات سراميكي از دانشگاه شفيلد انگلستان در سال 1369 مي باشد.
وي هم اكنون عضو هيئت علمي دانشكدۀ مهندسي مواد دانشگاه صنعتي اصفهان است.
كتاب "اصول مهندسي و علم مواد" ترجمه ايشان ، در دوره يازدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.

گروه : فني و مهندسي
رشته : مهندسي مواد
گرايش : مواد و توليدات سراميكي

تحصيلات رسمي و حرفه اي :
احمد منشي . درسال 1357 مدرك فوق ليسانس پيوسته در رشتۀ مهندسي و علم مواد را از دانشگاه شيراز، و در سال 1369 دكتري مواد و توليدات سراميكي را از دانشگاه شفيلد انگلستان كسب كرد.

مشاغل و سمتهاي مورد تصدي :
احمد منشي از سال 1357 عضو هيئت علمي دانشكدۀ مهندسي مواد دانشگاه صنعتي اصفهان بوده و اكنون
معاون پژوهشي آن دانشكده،
مشاور پژوهشي مركز تحقيقات و آزمايشگاه نسوز اصفهان، و
مدير گروه سراميك دانشگاه آزاد ميبد است.

جوائز و نشانها :
احمد منشي در سال 1990م. برندۀ جايزۀ پژوهشي «بر تولدايچلر» به عنوان بهترين محقق سراميك در دانشگاه شفيلد انگلستان شد.
همچنين كتاب "اصول مهندسي و علم مواد" ترجمه ايشان ، در دوره يازدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.

چگونگي عرضه آثار :
احمد منشي ارائه كنندۀ دو روش جديد آناليز مواد با پراش اشعۀ ايكس، و مدل رياضي ذوب كوارتز در بدنۀ سراميك ها است.
و علاوه بر مقالات متعدد كه در مجلات داخل و خارج از او به چاپ رسيده و به كنفرانس هاي داخلي و جهاني ارائه شده است.

کتاب سرامیکها و مواد نسوز





منبع :
http://rasekhoon.net/mashahir/show-904424.aspx
 
آخرین ویرایش:

R E

عضو جدید
Dr. Mahmood Meratian



Associate Professor & Chair,
Department of Materials Engineering,
(Isfahan University of Technology (IUT,
Isfahan 84154-83111, IRAN.





Education

B.S.: 1986, Department of Materials Sciences, Isfahan University of Technology, Iran.
M.Sc.: 1990, Department of Materials Sciences, Tehran University, Iran.
Ph.D.: 1994, Department of Mining & Metallurgical Engineering, McGill University, Montreal, Canada.


Contacts

Address: Department of Materials Sciences, Isfahan University of Technology
Phone: +98 911 316 0003
+98 (311)391-5722
Fax: +98 (311)391-2752


Current Occupation

Academic Staff
Department of Materials Engineering,
Isfahan University of Technology (IUT),
Isfahan 84154-83111, IRAN.

Academic Interests

Solidification
Transport Phenomena
Metallurgical Processes

Employment

1995 to present;
Academic Staff, Materials Engineering Dept., IUT.
1986-90: R&D master engineer, Khozestan Steel Complex.
Headquarter, Tehran , Iran.


Courses Offered

1. Transport phenomena.
2. Solidification of Metals.
3. Solidification of Metals Lab.
4. Advanced Transport Phenomena (graduate).
5. Advanced Solidification Processes(graduate).
6. Presentation Preparation of Scientific Articles.
7. Cast Composites.
8. Ingot casting.


Working experience

Supervision of about 45 B.Sc., 15 M.Sc., and 3 Ph.D. desertions.
Member of Supreme research council of Khozestan Steel Complex.
Head of Technical Services Office, Isfahan Science & Technology Town.
Scientific consultant of Saipa Piston Co. (Passenger vehicle piston manufacturer Co.)
Deputy of Student Affairs, Materials Engineering Dept. IUT
Member of Talented Students Committee, IUT.
Director General, Research and Technology Department, IUT.
Deputy of Research and Technology, Isfahan University of Technology.
Chair of Department of Materials Engineering, (IUT).


Scholarship

Iran National Steel Industrial Group (M.Sc.)
Ministry of Science, Research and Technology (Ph.D.)
McGill Metal Processing CenterMMPC (Ph.D.)


Membership

The Canadian Institute of Metallurgists, (CIM)
The Minerals, Materials and Metals Society, (TMS)
The Iranian Society of Metallurgical Engineers, (ISME)
The Iranian Foundrymen's Society, (IFS),
The Iranian Iron and Steel Society,
International Association of Science Parks (IASP).


Publications

Published Papers

1-Novel probe for the thermal analysis of aluminum alloys, Proceedings of the international symposium on light metals processing and applications, Quebec city, Quebec, CANADA, Aug. 29 – Sept. 1, 1993

2-Thermal analysis of aluminum casting alloys with a novel heat pipe probe, Light Metals94, p.787.

3-Optimal Heat Treatment for Homogenizing Microstructure of Rolling Mill Rolls Proceedings of the first annual meeting of Metallurgical Engineers Congress. pp. 413.

4-Microstructure Aspects of Rolling Mill Rolls and Rings Used in Heavy Rolling Plants. The Proceedings of the 10th annual meeting of Iranian Foundrymen's Society ,p.318.

5-Newly Emerged Continuous Casting, Proceedings of the Steel Symposium78 P. 166.

6-Design Parameters for Ferromanganese Production in Electric Arc Furnaces, Proceedings of the Steel Symposium 78,P.729

7-Near Net Shape Continuous Casting of Steels, Proceedings of steel Symposium78, P.153.

8-Mathematical Simulation of Heat and Mass Transfer in Metallurgical Systems, Proceedings of the 3rd annual meeting of metallurgical engineers congress, P. 411.

9-Evaluation of formability and mechanical properties of titanium sheets, Proceedings of the 3rd annual meeting of metallurgical engineers congress, p.299.

10-Modification treatment of low carbon high alloyed steels, proceedings of the 12th annual meeting of Iranian Foundrymen's Society.
Selected paper for publishing in the journal of Iranian Foundrymen's Society (RIKHTEGARY)

11-Directional solidification of aluminum and its foundry alloys, Proceedings of the 2nd N-ferrous metallurgy congress., p. 591
Selected paper for publishing in the journal of Iranian Foundrymen's Society (RIKHTEGARY)

12- Formability evaluations of Ti alloy sheets, Proceedings of the 1st international Aerospace conference in Iran, AERO2000, p. 1427

13- Modification of high carbon low alloy steel melts, The conference of metallurgists, COM2003, CIM, Vancouver, Aug. 24-27, 2003 (poster Presentation)

14-Effect of microplasma arc welding process parameters on grain growth and porosity distribution of thin sheet Ti6A14V alloy weldment. Materials and Manufacturing Processes, Taylor & Francis, Volume 20, Number 2 / 2005 ,pp205 – 219.

15-Tensile properties of in-situ aluminium-alumina composites.Materials Letters,
59 (2005) 3414-3418.

16-Stir Casting Production of Aluminum-Silicon Carbide Particle Composites
Importance of Adequate Mixing of Particulates and Melt, The conference of metallurgists, COM2005, CIM, Calgary, Aug. 21-24, 2005.


Feasibility studies

1-Special steel production at Isfahan steel plant, prepared in order of Isfahan scientific research town (member of teamwork).
2-Electric steel production at mobarakeh steel complex , prepared in order of Isfahan scientific research town. (member of team work)
3-Near net shape continuous casting of steels prepared in order of Isfahan scientific research town. (member of team work)


National standard preparation

1-National standard specifications for pressure vessels form hot rolled plate steels.
2-National standard specifications for pressure vessels utilized in low and medium temperatures.
3-National standard specifications for pressure vessels utilized in medium and high temperatures.


Translated Papers

1-Preliminary Modeling of Steel Delivery to Thin Slab Caster Molds, Foolad Journal Vol.19 P.16
2-Direct Smelting , Foolad Journal, Isfahan Steel Plant, P.4


Selected Current industrial grants

1. Establishment a water modeling laboratory for Isfahan Steel Plant. Phase 1; water modeling of tundish, submerged entry nozzle, and the mold for continuous casting of thin slab. (Project Manager)
2. Production of AlSi/SiC and Al/Al2O3 composites by stir casting. A joint program with Saipa Piston Manufacturing Co., and Isfahan Scientific Research Town. (Project Manager)
3. Mathematical simulation of heat transfer in steel continuous casting process, Phase 1: Mold, Khozestan Steel Plant, (Project Manager)
4. Investigations on submerged entry nozzle clogging of Saba steel complex, Isfahan, IRAN, (Project Manager)
 

R E

عضو جدید
مهندس عبدالوهاب ادب آوازه



جناب مهندس ادب آوازه دارای مدرک کارشناسی ارشد مکانیک صنایع سال 1346 می باشند ولی کلیه سوابق علمی پژوهشی و عملی و مدیریتی و تدریسی در زمینه جوش و بررسی های غیر مخرب و کنترل کیفی پروژه های صنعتی می باشد . در دانشگا های زیادی این دروس را ارائه کرده است تا جایی که اکثر افراد او را به عنوان یک متالورژیست می شناسند !!!
این عزیز دارادی 42 صفحه رزومه می باشند که مطمئناً انتظار نمی رود اینجا آورده شود فقط لینک دانلود رزومه ایشان در قالب PDF و مختصری از سوابق عریض و طویل ایشان را درج می کنم . ا

لینک دانلود رزومه (42 صفحه ای)


عناوین و افتخارات مکتسبه

ردیفموضوعمرجع صدورتاریخ صدورحوزه جغرافیایی
(استانی – ملی – بین المللی)
1استاد پيشکسوت برگزيده استان اصفهان در حوزه فني ومهندسيجشنواره روز ملي مهندسيسال 1391استانی
2دريافت نشان بنيان فرهنگي ميراحمد سادات به پاس تلاش در عرصه استاندارد و كيفيت ،بنيان فرهنگي ميراحمد ساداتمهرماه سال1391ملی
3چهره ماندگار صنعت و معدن ايرانخانه صنعت و معدن جوانان ايرانسال1390ملي
4چهره ماندگارخانه صنعت و معدن جوانان استان اصفهانسال 1389استانی
5پیشگام کیفیت استان اصفهاناداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی اصفهانمهر 1388استانی
6پیشکسوت صنعت و معدن استان اصفهانخانه صنعت و معدن استان اصفهانتیر 1388استانی

مدرس دوره هاي آموزشي در موسسات ، شركتها و سازمانهاي :
بیش از 96 مرکز

همکاری با سمینارها ، سمپوزیوم هاو همایشهای :
بیش از 30 مورد

سوابق تحقیقاتی و پژوهشی:
بیش از 49 مورد

ارائه مقالات در نشریه جوشکاری ، فصلنامه جوشکاری:
بیش از 141 مورد

تالیف جزوات :
بیش از 95 مورد

همکاری در تدوین استانداردها :
بیش از 159 مورد !

تالیفات و ترجمه ها و مقالات پذیرفته و منتشر شده در کتب و مجلات علمی معتبر داخلی و خارجی :
ردیفعنوان کتاب /مقالهموضوعمنتشر کنندهتاریخ انتشارحوزه انتشار
1کتاب چهارصد پرسش و پاسخ در رابطه با جوشکاری برق و گاز و برشکاریجوشکاریشرکت
ناظران یکتا
سال1391صنعت جوش و بازرسی
2مجموعه مقالات دوازدهمين كنفرانس ملي جوش و بازرسيجوشکاریانجمن جوشكاري و آزمايشهاي غيرمخرب ايراندي 1390صنعت جوش و بازرسی
3کتاب تضمین کیفیت در تکنولوژی جوشکاریجوشکاری
(استاندارد
كيفيت)
انجمن جوشکاری و آزمایشهای غیرمخرب ایرانسال1388صنعت جوش و بازرسی
4کتاب جوشکاری فولادهای صنعتیجوشکاریاصفهان فولاد بهار 1383صنعت جوش و بازرسی
5کتاب فرهنگ جوشکاریجوشکاریشرکت ناظران1373صنعت جوش و بازرسی
6کتاب فرهنگ بزرگ جوشکاریجوشکاری انتشارات آزاده بهار 1383صنعت جوش و بازرسی
7کتاب الکترود برای جوشکاری قوسی الکتریکیجوشکاریشرکت ناظرانسال1365صنعت جوش و بازرسی
8کتاب راهنمای علمی و عملی جوشکاری چدنجوشکاریانجمن جوشکاری ایرانسال1365صنعت جوش و بازرسی
9کتاب یکصد پرسش و پاسخ در رابطه با تمیزکاری ، پرایمر زنی، عایقکاری و نوارپیچیجوشکاریشرکت ناظران یکتاسال1377صنعت جوش و بازرسی
10کتاب یکصد و پنجاه پرسش و پاسخ در رابطه با جوشکاری برق و جوشکاری گاز و برشکاریجوشکاریشرکت ناظرانبهار1375صنعت جوش و بازرسی
ارائه مقالات در نشریه جوشکاری ، فصلنامه جوشکاری
1. بازرسي چشمي
2. تازه هاي تكنولوژي
3. مقايسه دو سيستم اشعه ايكس در كنترل درز جوش
4. بازرسي با مايع نافذ
5. معايب و مزاياي بازرسي با مايع نافذ
6. جوشكاري در محيط سرد
7. بازرسي مغناطيسي
8. مزايا و معايب بازرسي مغناطيسي
9. راديوگرافي ايكس و گاما
10. جوشكاري چدن با الكترود مسي و مس – فولاد
11. جوشكاري اصطكاكي
12. جوش ميله اي
13. سنگ زني : كليات ، طبقه بندي ، انتخاب سنگ سنباده
14. جوشكاري با هيدروژن اتمي
15. اندازه گيري روكش
16.جوش انفجاري
17. گزارش راديوگرافي ايكس و گاما
18.بازسازي غلطك در هندوستان
19.كنترل عيب در جوشكاري آلومينيوم
20. جوش آهنگري
21. بازسازي غلطك در سوئد
22. جوشكاري رينگ اتومبيل
23. مخازن
24. استفاده از نموگراف در مخزن سازي
25. فلوئوروسكپي
26. انتخاب الكترود جوشكاري
27. نكاتي در طراحي جوش
28. طرح اتصالات جوشي
29. سازمان جوشكاري پاتن
30. انفجار در جوشكاري قوسي الكتريكي
31. اندازه گيري درجه حرارت
32. نيروگاه
33. علائم جوش در نقشه
34. فيزيك جوشكاري
35. اتصال آلومينيوم به فولاد
36. روكشكاري نواري الكتريكي سرباره اي
37. جوشكاري ترموكوپل با قوس پلاسما
38. لحيم كاري نوري
39. مواد مصرفي جوشكاري براي حوضچه هاي گالوانيزه
40. اشكال فيزيكي و شيميايي كروم و نيكل در دودهاي ناشي از جوشكاري
41. جوشكاري لوله هاي فلزي مقاوم به خوردگي
42. استانداردهاي بين المللي جوشكاري
43. ضخامت و قطر نمونه آزمون تاييد صلاحيت جوشكار
44. اطلاعات فني دستورالعمل جوشكاري
45. رعايت ده نكته در جوشكاري براي به حداقل رسانيدن خوردگي
46. عوامل موثر در جوشكاري
47. خط لوله Aliance
48. ويژگي هاي گاز كربنيك
49. جوشكاري فولاد زنگ نزن آستنيتي
50. جوشكاري در پالايشگاهها
51. شناخت و كاربرد الكترودهاي جوشكاري
52. الكترود، سيم جوش و پودر براي جوشكاري مخزن 33/1 ميليون بشكه اي
53. گزارش جوشكاري در پالايشگاه
54. اندازه گيري روكش
55. روش استاندارد انگليسي براي آزمايش مايع نافذ اتصالات جوشي
56. استاندارد پذيرش پرتونگاري ديگهاي بخار
57. عيب سنجي غيرمخرب
58. بازرسي فني و كنترل كيفيت جوش (سمينار دانشگاه و صنعت)
59. نقش آزمايشات غيرمخرب در بازسازي (ارائه شده در گردهمايي 9/9/71 شركت ملي گاز ايران)
60. بازرسي فني پس از بمباران
61.بازرسي آسياب شماره3(كاشي اصفهان)
62. سيستم حفاظت از خوردگي و اشكالات آن
63. گزارش بازسازيهاي ديگهاي بخار
64. آزمايش فشار هيدرواستاتيكي
65. نشت شيرها ضمن آزمايش فشار هيدرواستاتيك
66. كوره بلند بزرگ ژاپن
67. سلسله مقالات آموزش جوشكاري
68. تاثير خالجوش بر آرماتورهاي فولادي
69. مخازن ذخیره فولادی
70. جوشكاري فولاد گالوانيزه
71. موتور استرلينگ
72. كنترل جوشها با استفاده از اشعه ايكس و گاما
73. موارد استعمال اولتراسونيك
74. كنترل فرآورده با ذره مغناطيسي
75. بازرسي عواملي كه در كيفيت جوش موثرند
76. مونتاژ و جوشكاري لوله هاي نيروگاه
77. انتخاب و روش مناسب براي بازرسي جوش
78. تعمير سنگ شكن كارخانه سيمان
79. عوامل موثر در انتخاب ريل
80. پرتوگيري زياد پرتونگار در كارگاه ساختماني
81.لحيمكاري
82. انتخاب الكترود براي عمليات بازسازي (ارائه شده در دومين سمينار مهندسي جوش)
83. كاربرد آزمايشهاي غيرمخرب در موارد ويژه (ارائه شده در كنفرانس هواپيمايي)
84. مجموعه گزارشهاي عمليات تعمير و بازسازي فاز1 كنگان
85. ويژگيهاي پوشش پلي اتيلن براي خطوط لوله (چهارمين كنگره ملي خوردگي)
86. جوشكاري تعميري قطعات سنگين و بازرسي فني تعميرات (ارائه شده در اولين كنگره نگهداري و تعميرات)
87. آماده سازي براي جوشكاري قطعات ضخيم(ارائه شده در سومين سمينار مهندسي جوش)
88. چند نكته از استاندارد مواد مصرفي جوشكاري
89. فرآيند جوشكاري در صنعت (ارائه شده در سمينار تخصصي جوشكاري با Co2 )
90. ويژگيهاي جوشكاري گاز كربنيك (ارائه شده در سمينار تخصصي جوشكاري با Co2)
91.پيشگرم كردن مستمر در جوشكاري قطعات ضخيم(ارائه شده در چهارمين سمينار مهندسي جوش)
92. شناخت و طبقه بندي روانسازهاي جوشكاري اكسي استيلن و لحيمكاري
93. طبقه بندي الكترودهاي فولاد كرم و فولاد كرم نيكل آستنيتي براي جوشكاري قوسي فلزي دستي طبق استاندارد BS 2926
94. متالورژي و تكنولوژي جوشكاري چدن (سمينار ماشين سازي تبريز)
95. جوشکاری قوسی فلزی گازی GMAW
96. جوشکاری قوسی توپودری FCAW
97. بازرسي سيستم لوله كشي
98. شيوه هاي جديد كنترل ناپايداري جوشكاري قوسي فلزي گازي
99. مدلسازي تكرار عمليات حرارتي پس از جوشكاري فولاد آب داده و برگشت شده
100. مواد جديد مقاوم به خوردگي و فرآيندهاي نوين جوشكاري براي ساخت كارخانه گوگردزدايي گاز سوخته
101. جوشكاري تعميري سيلندر اصلي پرس هيدروليك
102. كاربرد جوشكاري اصطكاكي در صنعت
103. مشخصات فني تيتانيوم
104. اصول آزمايش چشمي
105. استفاده از آلياژ جديد مس با مقاومت كششي بالا براي كاربردهاي ASME SEC VIII
106. تاثير مايعات ضدجرقه بر ميزان نفوذ هيدروژن در جوشكاري GMAW
107. پيشوندهاي منفي كننده در جوشكاري
108. پنجره پلاسما براي جوشكاري پرتو الكتروني با كيفيت بالا در اتمسفر
109. اثرات پارامترهاي فرآيندي روي پيچيدگي زاويه اي ورقهاي اسكلت فلزي جوشداده شده به روش GMAW
110. مقايسه روشهاي پيش گويي پيش گرمايش
111. ويژگيهاي جوشكاري قوسي فلزي محافظت شده
112. خوردگي در جوشها و روشهاي پيشگيري از آنها
113. افزايش بازده تكنولوژي جوشكاري قوسي و پرتوي بهبود يافته
114. جوشکاری قوسی الکتریکی با الکترود روپوشدار
115. جوشکاری قوسی زیر پودری
116. جوشكاري قوسي فلزي گازي يونيورسال
117. استفاده از تكنيك هاي جوشكاري در بازسازي چرخ دنده هاي آسياب گلوله اي
118. تاييد صلاحيت لوله و فيتينگ براي خط لوله با استانداردهاي مختلف
119. ساختمانهاي مقاوم در برابر زلزله
120. ميله مغزه الكترودهاي روپوش دار
121. گرايش به جوشكاري در ايران
122. چالش های دستیابی به لحیم نرم بدون سرب
123. آخرین بازنگری AWS در مواد مصرفی زیرپودری
124. جوشکاری لوله فریتی با لیزر
125. استانداردهای ملی جوشکاری و آزمایشهای غیرمخرب
126. معرفی استاندارد جامع در زمینه جوشکاری سازه های فولادی
127. تایید صلاحیت و صدور گواهینامه در جوشکاری
128. 125 سال تلاش برای تدوین استاندارد
129. معرفي يک استاندارد معتبر تاييد صلاحيت جوش و آخرين تغييرات در بازنگري جديد
130. ارزیابی انطباق برای تجهیزات تحت فشار
131. مقررات جوشکاری سازه های فولادی مقاوم به زلزله
132. آخرین تغییرات استاندارد تایید صلاحیت جوشکاری و لحمیکاری
133. پيشگامي بين المللي براي بهبود كيفيت جهاني زندگي
134. پيشگامي بين المللي براي بهبود كيفيت جهاني زندگي- قسمت دوم
135. آينده جوشكاري در آفريقاي جنوبي
136. اخلاق حرفه اي در بازرسي جوش
137. نوآوري در مهندسي و ساختمان خط لوله
138. بررسي دفعات مجاز برشكاري و جوشكاري اتصال فولاد كم كربن
139. جوش هاي هيبريدي تيوب هاي جدار ضخيم ،فصلنامه جوشکاری
140. توليد اقتصادي جوش هاي گوشه اي
141. جوشکاري و تضمين کيفيت ساخت برج هاي بادي
تاليف جزوات
1. استاندارد مصور آماده سازي سطح براي رنگ آميزي سطوح فولادي
2. بازرسي ساخت تجهيزات مكانيك
3. جوشکاری پلاسما
4. برشکاری به وسیله گاز و برق
5. آزمايشهاي غيرمخرب به روش مايعات نافذ PT Level II
6. راههاي جلوگيري از تغيير شكل ناشي از جوشكاري
7. ملاحظات جوشكاري مخازن تحت فشار ASME SEC VIII
8. جوشكاري چدن
9. جوشکاری مقاومتی برای لوله سازی
10. شناسايي و انتخاب مواد مهندسي
11. جوشکاری قوسی با محافظت گاز GTAW
12. پيشگرم كردن و تنش زدايي جوش
13. نشانه هاي قراردادي جوش(استاندارد AWS A2.4)
14. تکنولوژی جوشکاری در فولادها
15. آشنایی با کنترل مدارک و اسناد فنی پروژه ها
16.گروه بندي فولادها براي دستورالعملهاي جوشكاري(استانداردهاي مختلف)
17. بازرسي كنترل كيفيت رنگ و سندبلاست
18.روشهاي جوشكاري و عيوب حاصله از آن
19.جوشكاري تعميري و بازسازي قطعات معيوب يا شكسته
20. نكات مهم برداشت شده از استاندارد ANSI/AWWA C200-97 در رابطه با ساخت لوله آب فولادي بقطر6 اينچ و بزرگتر
21. شناخت و طبقه بندي الكترودهاي جوشكاري قوسي الكتريكي
22. تعمير و بازسازي شيرهاي آسيب ديده
23. استاندارد جوشكاري(بين الملليف منطقه اي، ملي ، انجمني، شركتي ، سنديكايي)
24. ایمنی در جوشکاری
25. جوش و نحوه كنترل آن در سازه هاي فلزي
26. كنترل كيفيت محصول نورد شده با آزمايشهاي غيرمخرب
27. بازرسي جوش لوله(استانداردASME B31.3)
28. كنترل و اصلاح پيچيدگي
29. ويژگي هاي الكترودهاي جوشكاري فولاد زنگ نزن
30. بازرسي خط لوله(استاندارد API 1104)
31. جوشكاري زيرپودري
32. مباني سيستم هاي حفاظت كاتديك
33. بازرسي مخازن ذخيره(استاندارد API 650)
34. روشهاي جوشكاري و عيوب حاصله از آن
35. بازرسي مخازن تحت فشار(استاندارد ASME Section VIII)
36. جوشكاري آرماتورهاي فولادي(استاندارد AWS D1.4)
37. جوشکاری سرباره الکتریکی
38. PT LEVEL II
39. متالورژي جوشكاري
40. تكنولوژي جوشكاري
41. آزمايشهاي غيرمخرب
42. شناسايي و طبقه بندي مواد مصرفي جوشكاري(استانداردهاي AWS A5.1-A5.34)
43. بازرسي جوش لوله
44. كنترل كيفيت پروژه هاي صنعتي
45. WPS & PQR(استاندارد ASME Section IX)
46. بازرسي خطوط لوله
47. بازرسي جوش1(استانداردهاي مختلف)
48. ملاحظات جوشكاري تعميري
49. جوشكاري اكسي استيلن
50. بازرسي جوش2(استانداردهاي مختلف)
51. جوشكاري سازه هاي فلزي در ساختمان(استاندارد AWS D1.1)
52. نكات كاربردي جوشكاري فولاد معمولي
53. شناسايي و انتخاب الكترودها(استاندارد ASME Sec.II-Part C)
54. طراحي جوش
55. جوشكاري قوسي تنگستني
56. فرآيندهاي ساخت و ناپيوستگي ها
57. مخازن فولادي جوشي براي ذخيره نفت ( استاندارد API 650)
58. ايمني در جوشكاري
59. فشرده جوشكاري در ساختمان
60. جوشكاري قوسي زير پودري(استانداردAWS A5.17)
61.جوش پذيري فولادها
62. جوشكاري و نصب لوله هاي صنعتي بر اساس استانداردASME/ANSI B31.3
63. عيوب جوش و معيارهاي پذيرش بر اساس استانداردهاي مختلف
64. مشخصات مواد مصرفي جوشكاري بر اساس ASME SEC II, PART C
65. تاييد صلاحيت جوش و جوشكارASME SEC.IX
66. جوشكاري و نصب مخازن ذخيره طبق استاندارد API 650
67. بازرسي جوش
68. بازرسي جوش در مراحل ساخت
69. جوشكاري خطوط لوله
70. جوشكاري پيشرفته
71. عمليات حرارتي جوش
72. آشنايي با استاندارد
73. آشنایی با WPS & PQR
74. آشنایی با بازرسی جوش
75. وضعیت تدوین استاندارهای ملی جوشکاری وآزمایشهای غیرمخرب
76. اصول ساخت مخازن جداره نازک (فشار داخلی)
77. اصول ساخت مخازن جداره ضخیم(فشار داخلی)
78. مشخصات فنی ساخت اسکلت های فلزی
79. شکستگی و تنش در مقاطع جوشکاری
80. اصول محاسبه جوش در سازه های فلزی
81.بازرسی فنی عمومی
82. بررسی غیرمخرب
83. جوشکاری قوسی الکتریکی با الکترود روپوشدار
84. جوشکاری مقاومتی
85. کاربری فولادها
86. بازرسی ساخت تجهیزات صنعتی
87. دستورالعملهای جوشکاری و کنترل کیفیت
88. جوشکاری نقطه ای مقاومتی
89. آشنایی با بازرسی فراصوتی
90. پیچیدگی و تنشهای پسماند
91. مشخصات فنی ساخت اسکلت فلزی
92. اهمیت جوشکاری در سازه های فلزی و رفتار سازه در زلزله
93. آیین نامه جوشکاری آرماتورهای فولادی
94. تکنولوژی روشهای جوشکاری
95. آشنایی با استانداردهای نیروگاهی و صنعتی


عضویت در تشکلهای تخصصی ، صنفی و عام المنفعه
ردیفعنوان تشکلسمت در تشکلتاریخ آغاز عضویتتاریخ خاتمه عضویتمدت عضویت
1موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایرانعضو هیئت امنای صنعت جوش ایران15/9/8315/9/863 سال
2مرکز آموزش علمی کاربردی علامه شهرکردعضو هیئت امنا1385تاکنون5 سال
3مرکز آموزش خانه صنعت و معدن ایرانعضو هیئت امنا1388تاکنون2سال
4تایید صلاحیت و صدور گواهی انستیتوی بین المللی جوشکاریعضو کمیسیون آموزشSep1993Sep19985 سال
5سازمان نظام مهندسی ساختمان در کمیته ملی جوشنماینده138213864 سال
6شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهانعضو هیئت مدیره138813902 سال
7انجمن جوشکاری و آزمایشهای غیرمخرب ایرانریاست انجمن1358تاکنون32 سال
8انجمن آهن و فولادعضویت افتخاری137113743 سال
9انجمن خوردگی ایرانعضویت فردی1373138613 سال
10AWSعضویت فردی200520116 سال
11ASMEعضویت فردی200520116سال
12ASNTعضویت فردی200920112 سال
13AWSعضویت فردی200520116 سال
- عضو گروه واژه گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي
- ويراستاز مجاز سازمان ملي استاندارد ايران
- پروانه اشتغال پايه يك نظارت و طراحي از سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اصفهان
- پروانه اشتغال به كار مهندسي در رشته تاسيسات مكانيك از وزارت مسكن و شهرسازي
- پروانه کارشناس تهیه و تدوین استانداردهای ملی و بازرسی فنی با دامنه کاربرد مکانیک و فلزشناسی
- انجمن توسعه و بهبود کیفیت صنایع ایران
- انجمن نفت ایران
- انجمن علوم و تکنولوژی سطح ایران
- انجمن مدیران صنایع
- انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران
- کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران
- کمیته ملی استاندارد
- عضو جمعیت توسعه علمی ایران
- عضو کمیسیون حقوقی و آیین نامه های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان
 

R E

عضو جدید
پروفسور رضا عباسچیان




پروفسور رضا عباسچیان در سال 1344، پس از گذراندن دوران دبیرستان خود در مدرسه امیرکبیر زنجان، در رشته مهندسی معدن دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شده و سپس مقطع كارشناسي ارشد را در رشته مهندسي ذوب و استخراج فلزات در دانشگاه تكنولوژي ميشيگان گذراند. ایشان درجه دکتری خود را در رشته مهندسی و علم مواد از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در سال 1971 اخذ کرده اند.

او قبل از پیوستن به UC Reverside به عنوان رییس مهندسی و استاد برجسته مهندسی مکانیک در سال 2005، رییس دپارتمان مهندسی و علم مواد در دانشگاه فلوریدا بود. در همین زمان سمت استاد دانشگاه شیراز، دستیار استادی دانشگاه ایلینویز و استاد مدعوی دانشگاه ماساچوست را نیز داشت. دکتر عباسچیان بیش از 230 مقاله علمی، چهار ثبت اختراع و هشت کتاب تالیفی دارد که کتاب Physical Metallurgy Principles که با استاد Robert E. Reed-Hill نوشته اند معروفترین آن ها می باشد.

عباسچيان همچنين در سازمان‌هاي علمي و تحقيقاتي متعددي هم‌چون هيات ملي مشورتي مواد آمريكا (National Materials Advisory Board)، سازمان فضايي آمريكا (NASA )، فدراسيون مواد آمريكا، كميته مشورتي تحقيقات مواد آمريكا و ... نيز فعاليت‌هاي شاياني داشته است.
انجمن مواد آمريكا در سال 1913 ميلادي در «ديترويت» آمريكا بنيان نهاده شد و هدف عمده آن تبادل اطلاعات ميان صاحب‌نظران اين رشته بوده است.
اين نهاد علمي - بين‌المللي كه در حال حاضر داراي 40 هزار عضو در نزديك به 100 كشور جهان است، ابتدا به عنوان جامعه فلزات آمريكا( American Society for Metals) شكل گرفت و در دهه 1980 ميلادي نام خود را تغيير داد تا گسترش حوزه فعاليت‌هاي خود را به غيرفلزات از جمله كامپوزيت‌ها، پلاستيك‌ها، سراميك‌ها و مواد الكترونيكي نشان دهد.

دكتر رضا عباسچيان كه از سال 1992 ميلادي به عنوان يكي از اعضاي سازمان بين‌المللي مهندسي مواد آمريكا فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي خود را در ارتباط با اين نهاد علمي پي گرفته به عنوان رييس سازمان بين‌المللي مهندسي مواد آمريكا قول داده است تا به ارتقاي آموزش‌هاي جاري در اين زمينه و فرصت‌هاي علمي موجود براي اعضاي تازه‌ وارد و قديمي اين سازمان اقدام كند.

دكتر رضا عباسچيان در اين خصوص گفت: نمونه روشني از اين نكته، راهي است كه طي آن قادر هستيم تا رشته‌هاي تحقيقاتي و علمي در تجهيزات و دستگاههاي پزشكي و مواد را به سرعت توليد كنيم.

دكتر عباسچیان در مراسم جشن هفتادمین سال تاسیس دانشكده فنی از سوی كانون فارغ ‌التحصیلان به عنوان یكی از هفتاد نفر دانش آموخته برگزیده دانشكده فنی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت. دکتر عباسچیان در زمینه رشد کریستال تحقیقات بسیار انجام داده است.


مقالات پروفسور رضا عباسچیان



برخی از مقالات پروفسور رضا عباسچیان عبارتند از:


1- R. Abbaschian, and C. Clarke, "Recent progress in Growth of Diamond Crystals" in Innovative Superhard Materials and Sustainable Coatings for Advanced Manufacturing, Edited by J. Lee and N. Novikov, Springer, 2005, pp. 193-202.

2- R.E. Reed-Hill and R. Abbaschian, Physical Metallurgy Principles, 3rd Edition, PWS-Kent Publishing Company, Boston, MA, 1992.

3- E. Balikci, A. Deal, and R. Abbaschian: "Antimony Doped Germanium Single Crystals Grown From the Melt By The Axial Heat Processing (AHP) Technique", Journal of Crystal Growth, 2004, Vol. 262, pp. 581-593.

4- S.V. Bykova, V.D. Golyshev, M.A. Gonik, V.B. Tsvetovsky, E. Balikci, A. Deal, R. Abbaschian, M.P. Marchenko, I.V. Frjazinov, V.N. Vlasov and J.A. Serebrjakov: "The Experimental-numerical Investigation of Instability of Faceted Ge Doped by Sb growth on the Base of AHP Method", Journal of Crystal Growth, Vol. 275, Issues 1-2, 2005, e229-e236.

5- R. Abbaschian: "Materials Science and Engineering Education and Funding Trends in the United States," Facets, vol. 3, no. 2, April 2004, 15-18.

6- H. Zhu and R. Abbaschian: "Reactive Processing of Nickel-Aluminide Intermetallic Compounds", Journal of Materials Science, 2003, Vol. 38, pp. 3861-3870.



اختراعات پروفسور رضا عباسچیان


اختراعات پروفسور رضا عباسچیان عبارتند از:


1- USPATENT 5,017,217

Ceramic/metal or ceramic/ceramic composite article


2- USPATENT 4,961,902

Method of manufacturing a ceramic/metal or ceramic/ceramic composite article


3- USPATENT 4,876,941

Composite for protection against armor-piercing projectiles


4- USPATENT 4,643,779

Method of making aluminum-lithium alloys with improved ductility


5- USPATENT 4,565,571

Method for producing low density porous metals or hollow metallic spheres


منبع :
http://www.wikipg.com/پروفسور رضا عباسچیان
 

R E

عضو جدید
دکتر محمد حلالی





دكتر محمد حلالی در سال 1342 در تهران به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته علوم و مهندسی مواد در كالج علوم و تكنولوژی امپریال انگلستان اغاز كرد. وی در این كالج تا مقطع دكترای همان رشته به تحصیل پرداخت و در سال 1372 موفق به اخذ دكترای رشته پردازش مواد شد. دكتر حلالی از سال 1373 دور فوق دكترای خود را در امپریال كالج انگلستان شروع كرد و در سال 1376 به پایان رسانید. دکتر محمد حلالی هم اكنون عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صنعتی شریف می باشد.


مشاغل و سمتهای اداری و مدیریتی دكتر محمد حلالی به قرار زیر است:

عضو موسسه مواد (IOM3) انگلستان
عضو موسسه مهندسین مواد ایرانی
استاد دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم و مهندسی مواد از سال 1379 تا كنون
استاد دانشگاه امیركبیر، دانشكده مهندسی مواد و معدن از سال 1368 تا سال 1379
مهندس مشاور ،مركز تكنولوژی نیساید، انگلستان از سال 1376 تا سال 1377
مهندس دریا،كشتیرانی BP انگلستان از سال 1364 تا 1365
معاون آموزشی دانشكده مهندسی مهندسی و علم مواد از سال 1386


دروس ارائه شده توسط دکتر محمد حلالی:

شیمی حرارتی و جنبشی ،شیمی فیزیک ،ساخت آهن و استیل ،تولیدات مواد غیر آهنی، ترمودینامیك پیشرفته ،حركت عرضی


فعالیت های پژوهشی دکتر محمد حلالی به قرار زیر است:

14 طرح پژوهشی و 3 مقاله. طرح های پژوهشی عبارتند از:

Application of Steelmaking Slag in the Production of Fertilizers-
Extraction of Cobalt from Manganese Dioxide Ores of North Iran-
An Investigation on the Kinetics of Leaching Malachite by Sulphuric Acid-
An Investigation on the Factors Affecting the Conversion of Natural Gas in “Ghaem” DRI Process-
An Investigation on the Optimum Conditions for Leaching Colemanite in the Production of Boric Acid-
Design and Construction of a Lab Scale Reactor for Production of CO at High Temperatures-
Production of Grinding Wheels from Iron and Steelmaking Slag-
Production of Zinc Oxide from Zinc and Lead Leaching Residues by Fluidized Bed Method-
Production of Iron II Sulphate from Milling Scales-
Extraction of Nickel from Zinc Leaching Filter Cake-
An Investigation on the Mechanism of Nickel Extraction by Organo-Phosphorous Solvents-
Leaching Kinetics of Stibnite in Alkaline Solutions-
Optimization of Moisture Distribution in DRI Green Pellets-
Design and Construction of a Pilot Plant for Extraction of Zinc Oxide from Leaching Residues-


آثار دکتر محمد حلالی:

Pishahang, Halali, Nobari, “Effect of CO2 partial pressure on the thermal decomposition kinetics of zinc carbonate hydroxide”, 24(3), 2011

Vahidmohammadi, Halali, Hajipour, “Effect of cooling gas type on synthesis of ultra high pure titanium nanoparticles by electromagnetic levitation gas condensation”, 3rd international conference on nanotechnology: fundamentals and applications, Montreal, Canada, August 2012

A Sangghaleh, M Halali "Effect of Magnesium Addition on the Wetting of Alumina by Aluminium", Applied Surface Science 255 (2009) 8202-8206

A Hasan zadeh, M Halali, M Askari, M Manzari. "Investigation and Modeling of Splashing in the Peirce Smith Converter", Chemical Product and Process Modeling, Vol.3, Iss. 1, Article 2, (2008)

A Sangghaleh, M Halali. "An Investigation on the Wetting of Polycrystalline Alumina by Aluminium", Journal of Materials Processing Technology, 197 (2008), 156-160


Z A Moghimi, M Halali, M Nusheh. “An Investigation on the Temperature and Stability Behaviour in the Levitation Melting of Nickel”. Metallurgical & Materials Transactions B, 37B #6 (2006)

A H Nobari, M Halali. “An Investigation on the Calcination Kinetics of Zinc Carbonate Hydroxide and Calsimin Zinc Carbonate Concentrate”. Chemical Engineering Journal 121, (2006). Pp79-84.

Darvishi, Haghshenas, Teymori, Keshavarz, Sadrnezhad, Halali. “Extraction of Zinc, Cobalt and Manganese from Iranian Zinc Refinery Filter Cake”. Bio & Hydromet 05. , Cape Town, South Africa, March 2005.
SM Taghavi, M Halali. “Production of Zinc Oxide from Zinc Ore Concentration Residues”. MET-SOC Proc Conf Waste Processing & Metallurgical Industries. Hamilton, Canada. Aug 2004. pp 351-363
Taghavi & Halali. “Recovery of Zinc Oxide from Residues by Fluidized Bed”. Proc TMS 2004 Annual Meeting & Exhibition. Charlotte, NC, USA. March 2004.



منبع :
http://www.wikipg.com/محمد+حلالی
 

R E

عضو جدید
سلام لطفا درباره اساتید شکل دهی هم اطلاعات بدبد
ممنون:gol:
سلام دوست عزیز
از اینکه به تاپیک خودتان توجه دارید ممنونم .
بنده بسیار خوشحال خواهم شد اگر دیگر دوستان مشاهیر و پیشرویان این رشته را در این تاپیک (با همین فرمت مشابه پستهای بنده) معرفی کنند .
اگر پیدا کردم تقدیم می کنم و اگر شخص خاصی مد نظر دارید خودتان بفرمایید یا حداقل لینکش را بگذارید تا بنده پستی در آن زمینه تنظیم کنم .
با تشکر :gol:
 

Darlling

عضو جدید
دکتر سیا مک سراج زاده -استاد گروه شکل دهی فلزات

خلاصه : سيامك سراج زاده تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته مهندسي علوم مواد (شكل دهي) در دانشگاه صنعتي شريف آغاز و تا مقطع دكتري همين رشته در دانشگاه مذكور به تحصيل پرداخت. وي مدرك دكتري خود را د سال 1381 اخذ كرده است.نامبرده هم اكنون عضو هيئت علمي و استاد تمام دانشگاه صنعتي شريف مي باشد.
گروه : فني و مهندسي
رشته : مهندسي مواد
تحصيلات رسمي و حرفه اي : تحصيلات رسمي و دانشگاهي سيامك سراج زاده به قرار زير است:

كارشناسي مهندسي علوم مواد (شكل دهي فلزات) دانشگاه صنعتي شريف در سال 1371
كارشناسي ارشد مهندسي علوم مواد (شكل دهي فلزات) دانشگاه صنعتي شريف در سال 1375
دكتري مهندسي علوم مواد (شكل دهي فلزات) دانشگاه صنعتي شريف در سال 1381
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : معاون تحصيلات تكميلي دانشكده مهندسي و علم مواد 86/11/24
عضو هيئت علمي و دانشيار دانشگاه صنعتي شريف
فعاليتهاي آموزشي : فعاليت هاي آموزشي و تدريس دكتر سيامك سراج زاده به قرار زير است:

شكل دهي فلزات،روشهاي اجزا محدود،كارايي و شكل دهي فلزات ،شبيه سازي و مدلسازي در علوم مواد،رياضي مهندسي،نظريه قالب سازي ،انفصالات بافت سيم،قالب پذيري بالا
آرا و گرايشهاي خاص : زمينه هاي مطالعاتي و تحقيقاتي سيامك سراج زاده به ترتيب زير است:

از شكل دراوردن استيل بوسيله گرما،پيش بيني در انفجار مركز طي عمليات بافت سيم،بهينه سازي ويژگي هاي مكانيكي توليدات غلطكي داغ بوسيله خنك كنترل شده روي سطحهاي ،مدلسازي ماكرو و ميكرو براي خط غلطك داغ باريك صنعتي و ...
 
آخرین ویرایش:

Darlling

عضو جدید

دکتر علی کریمی طاهری -استاد گروه شکل دهی فلزات
خلاصه : علي كريمي طاهري، داراي دكتري در رشته متالوژي، عضو هئيت علمي و استاد تمام دانشگاه صنعتي شريف مي باشد.
گروه : فني و مهندسي
رشته : مهندسي مواد
تحصيلات رسمي و حرفه اي : علي كريمي طاهري داراي مدرك دكتري در رشته مهندسي مواد(متالوژي) و دانشيار گروه مهندسي متالوژي در دانشگاه صنعتي شريف مي باشد.
خاطرات و وقايع تحصيل : اخذ مدرك دكتري در رشته مهندسي متالوژي از مقاطع مهم زندگي علمي علي كريمي طاهري بوده است.
فعاليتهاي ضمن تحصيل : علي كريمي طاهري در كنار تحصيل به مطالعه، تحقيق و تاليف آثاري پيرامون شكل دادن فلزات و مواد، ايجاد خواص مورد نظر در فلز مورد آزمايش بوسيله عمليات ترموديناميكال مي پرداخته است.
آرا و گرايشهاي خاص : علي كريمي طاهري از جمله مهندسين متالوژي است كه به مباحث ذوب و تغييرات شيميايي در فلزات علاقه بسيار دارد.



آثار :
1 آلياژهاي غير آهني
2 شكل دادن فلزات
3 متالوژي مكانيكي

4 مقاومت مصالح
5 مكانيك محيط هاي پيوسته
 

Darlling

عضو جدید
دکتر محمد محسن مشکسار-استادشکل دهی فلزات
خلاصه : محمد محسن مشكسار در سال 1330 در شهر شيراز به دنيا آمد. وي داراي دكتراي مهندسي مواد در گرايش مكانيك مواد از دانشگاه ليدز انگلستان است و هم كنون عضو هيئت علمي بخش مهندسي مواد در دانشگاه مهندسي دانشگاه شيراز با مرتبه استادي است.
گروه : فني و مهندسي
رشته : مهندسي مواد
گرايش : ميكانيك مواد
خاطرات کودکي : دكتر مشكسار علاوه بر موفقيت دوران تحصيلات مقدماتي، بازيهاي كودكانه در محله هاي قديم شيراز با بچه‌هاي فاميل كه همگي در يك منزل زندگي ميكردند و نوع بازيهاي آنزمان، خنده‌ها، گريه ها، دعواها، قهر‌ها و آشتي‌ها همه اكنون خاطرات بيشمار وي را تشكيل ميدهد.
اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : دكتر مشكسار از شرايط زندگي خود اينچنين ميگويد:« از نقطه نظر اقتصادي جزء خانواده هاي ضعيف محسوب مي‌شديم هر چند اصولا با نگاهي به گذشته ديده مي‌شود كه تقريبا اكثريت خانواده ها از نظر مالي تهيدست و كم بنيه بودند. زندگي ها ساده، بي تجملات و بي آلايش بود. اما از نقطه نظر روحي و اجتماعي سالم و قوي بوديم. لذا تهيدستي چندان مورد رنجش خانواده نمي‌شد و همه اعضا خانواده از روح و روان سالمي برخوردار بودند و هستند.»
تحصيلات رسمي و حرفه اي : ديپلم رياضي از دبيرستان حجتيه شيراز در سال 1348، كارشناسي فيزيك از دانشگاه مشهد در سال 1352، كارشناسي ارشد مهندسي مواد از دانشگاه ليدز انگليستان در سال 1355 و دكتراي(Ph.D) درمكانيك مواد از دانشگاه ليدز انگليستان در سال 1359
فعاليتهاي ضمن تحصيل : فعاليتهاي اين دوران دكتر مشكسار معطوف ميشود به مطالعات درسي و آموزشي و كمتر مجال فعاليت غير آموزشي بوده است و نه علاقه اي.
استادان و مربيان : ادكتر مشكسار اعضاي هيئت علمي دانشگاه مشهد در دوره كارشناسي را كه حق استادي به گردن وي دارند را به نيكي ياد ميكند.
همسر و فرزندان : همسر دكتر مشكسار سركار خانم دكتر صديقه مشكسار كه دندانپزشك ميباشند و با روحيه مردمي و رفتار انسان دوستانه اي كه دارند به طبابت در اين امر مشغولند. وي داراي يك فرزند پسر ميباشند كه در حال حاضر دانشجوي رشته مهندسي برق و الكترونيك دانشگاه شيراز ميباشد.
وقايع ميانسالي : دكتر مشكسار معلمي و تدريس و تحقيق و تفحص در امور علمي را كه شغل و پيشه وي است و نيز موفقيتهايي كه در اين راستا بدست آوده است مانند ارتقاء آموزشي، استاد نمونه، جايزه كتاب سال، محقق نمونه و ...از وقايع خوب اين دوران مينامد.
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : معاون دانشجويي دانشكده مهندسي دانشگاه شيراز، رئيس مركز محاسبات، رئيس بخش مهندسي مواد دانشگاه شيراز به علاوه نماينده كميته هاي مختلف تخصصي مانند شوراي برنامه ريزي درسي دانشگاه، كميته منتخب آموزشي دانشگاه ، هيئت تحريريه مجله علوم و فنون و مجله فولاد، نماينده دانشگاه شيراز در شوراي عالي تحقيقات ذوب آهن و ... از مسئوليتهاي دكتر مشكسار ميباشد.
فعاليتهاي آموزشي : 26 سال تدرسي از سال 1360 به عنوان استاديار ، دانشيار و استاد در زمينه علم مكانيك مواد و دروس تخصصي اين رشته در دوره هاي مختلف تحصيلي دانشگاه شيراز از فعاليت هاي آموزشي دكتر مشكسار ميباشد.
ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : بيشتر فعاليتهاي دكتر مشكسار متمركز به فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي و تربيت دانشجويان و شركت در پروژه هاي تحقيقاتي ميباشد.
جوائز و نشانها : دريافت لوح تقدير به خاطر استاد نمونه و پژوهشگر نمونه در دانشگاه شيراز و نيز دريافت جايزه و لوح تقدير كتاب سال 1382به خاطر كتاب "اصول مهندسي نورد"
چگونگي عرضه آثار : چاپ مقالات مختلف در مجله هاي علمي داخلي و خارجي و كتاب اصول مهندسي نورد از آثار دكتر مشكسار است.



آثار :
1 اصول مهندسي نورد
ويژگي اثر : مركز نشر دانشگاه شيراز ، 1382. كه در آن علم مهندسي نورد بعنوان يك روش عمده در توليد محصولات فلزي مانند انواه صفحات ورق ها فويل ها و انواع مقاطع سازه اي و غيره بحث و بررسي شده است.
 

Darlling

عضو جدید
دکتر کیوان نارویی-استادیار گروه شکل دهی فلزات (استاد فوق العاده با سواد)
زمینه های مورد علاقه:
مکانیک محیط های پیوسته غیر خطی
الاستیسیته غیر خطی
المان محدود غیر خطی
پلاستیسیته (تغییر فرم بزرگ)
پلاستیسیته کریستال ها
تئوری صفحه و پوسته
مکانیک تماس (لغزش بزرگ)​
 

Darlling

عضو جدید
دکتر مهرداد آقایی خفری -دانشیار گروه شکل دهی فلزات

1
-Improving formability of recycled 70/30 brass containing 0.1-0.3 Fe.

2-
Life assessment of Ni-Base superalloy blades.

3-
Modeling Oswald-ripening of Gamma prime phase in Ni-Base

superalloys.
4-
Role of second phase particles in the formability and microstructure

of some Aluminum and copper alloys.
5-
Weldability assessment of low alloy heat treatable steel.

Educational Background :


  • Ph.D. in Materials Science; Tehran University, 2002.
  • M.Sc. in Materials Science; Tehran University,1996.
  • B.Sc. in Metal Forming; Sharif University of Technology, 1989.

Position:
Associate Professor

Interests:


  • Metal forming and Mechanical Behavior of Material.
  • Hot Deformation.
  • High Temperature Materials.

Courses Taught:

Graduate: Dislocation Theory ; Theory of Plasticity; Fracture Mechanic;
Formability and Workability.
Under Graduate: Materials Science; Mechanical behaviour of Materials.
 

R E

عضو جدید
سید خطیب‌الاسلام صدرنژاد





از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


شناسنامه
نام کامل سید خطیب الاسلام صدرنژاد
زادروز ۱۷ آذر ۱۳۳۰
زادگاه تهران، ایران
دین اسلام، شیعه

مدارج علمی
رشته علمی مهندسی و علم مواد
کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف
دکترا موسسه فناوری ماساچوست
سال اخذ دکترا ۱۳۵۷

فعالیت های علمی
کتب تالیفی ۳
مقالات علمی ۴۱۰
اختراعات به ثبت رسیده ۵۷


سید خطیب‌الاسلام صدرنژاد (متولّد ۱۷ آذر ۱۳۳۰ در تهران)، پژوهشگر و استاد رشته متالورژی، دارای مدرک دکترای مهندسی متالورژی از دانشکده علم و مهندسی مواد موسسه فناوری ماساچوست "ام. آی. تی" در آمریکا و لیسانس مهندسی متالورژی با کسب رتبه اول از دانشگاه صنعتی شریف تهران است. وی دوره‌های فوق دکترا و فرصت مطالعاتی را در موسسه فناوری ماساچوست گذرانده و هم اکنون استاد دانشکده مهندسی و علم و مواد دانشگاه صنعتی شریف است. تحقیقات وی در زمینه تولید مواد نو، شبیه سازی فرایندهای سینتیکی، ساخت و بکارگیری اعضای مصنوعی، آلیاژهای حافظه‌دار و مواد هوشمند تا کنون به انتشار بیش از ۴۱۰ مقاله علمی و ثبت ۵۷ اختراع انجامیده‌است. وی برنده جایزه برگزیدگان علم و صنعت (جایزه خوارزمی) شده، استاد برجسته، پژوهشگر نمونه، محقق برتر نانوفناوری و استاد نمونه دانشگاه صنعتی شریف گردیده و از ده‌ها نهاد داخلی و خارجی لوح تقدیر دریافت کرده‌است. کتب تالیفی وی تحت عنوان‌های «فرایندهای سینتیکی در مهندسی مواد و متالورژی»، «حرارت و حرکت در مواد» و «سوخت و انرژی» موفق به دریافت جوایز کتاب سال و کتاب برگزیده دانشگاه تهران و کمسیون ملی انرژی شدند. وی سابقا ریاست پژوهشگاه مواد و انرژی و دانشگاه صنعتی شریف را بر عهده داشت.


سوابق تحصیلی

کارشناسی مهندسی متالورژی، دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۵۳)
دکترای علم و مهندسی مواد، دانشگاه MIT، آمریکا (۱۳۵۷)


تجارب علمی

استاد دانشگاه صنعتی شریف از سال ۱۳۶۰ تاکنون
بنیانگذار، مدیرمسئول و سردبیر مجله‌ی بین‌المللی مهندسی از سال ۱۳۶۵ تاکنون
سردبیر (دوره اول) مجله مهندسی پزشکی زیستی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷
مدیر مسئول و سردبیر مجله مواد مهندسی از سال ۱۳۸۷ تاکنون
مدیر مسئول مجله‌ی علم و فناوری سرامیک
عضو سابق هیئت تحریریه‌ی مجله‌ی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
عضو سابق هیئت تحریریه‌ی نشریه‌ی علمی پژوهشی امیرکبیر
عضو هیئت تحریریه‌ی مجله‌ی علم و مهندسی مواد ایران
عضو هیئت تحریریه‌ی مجله‌ی مهندسی مواد مجلسی
تدریس (TA) و Visiting Scientist دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰
محقق و پژوهشگر فوق دکترا دانشگاه ام‌آی‌تی


جوایز علمی و افتخارات

رتبه اول پژوهش در جشنواره خوارزمی (دومین جشنواره برگزیدگان علم و صنعت) در سال ۱۳۶۷ (ریاست جمهوری)
برگزیده در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال ۱۳۷۷ (ریاست جمهوری)
کتاب سال دانشگاهی (وزارت فرهنگ و آموزش عالی)
کتاب برگزیده دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۱ (دانشگاه تهران)
کتاب سال جمهوری اسلامی (ریاست جمهوری)
کتاب برگزیده جمهوری اسلامی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف (وزارت فرهنگ و آموزش عالی)
استاد نمونه کشوری (ریاست جمهوری)
پژوهشگر نمونه دانشگاه صنعتی شریف (ریاست جمهوری)
محقق برتر (پنجم) دومین جشنواره نانو (ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری)
محقق برتر (پنجم) سومین جشنواره نانو (ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری)
محقق برتر (پنجم) چهارمین جشنواره نانو (ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری)
محقق برتر (چهاردهم) پنجمین جشنواره نانو (ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری)
محقق برتر (نهم) ششمین جشنواره نانو (ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری)
محقق برتر (هفتم) هفتمین جشنواره نانو (ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری)
رتبه اول کارشناسی، دانشکده مهندسی متالورژی در سال ۱۳۵۳ (دانشگاه صنعتی شریف)
کمیته ملی انرژی و شورای جهانی انرژی (سازمان انرژی اتمی)


سمتهای اجرایی

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی
رئیس دانشگاه صنعتی شریف
رئیس دانشگاه تربیت مدرس
رئیس موسسه‌ی آموزش عالی صدرا
رئیس گروه مهندسی پزشکی پژوهشکده جانبازان
بنیانگذار و نویسنده اساسنامه فرهنگستان علوم
سرپرست گروه فنی و مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر شورای متالورژی ستاد هماهنگی توسعه و استقلال صنایع ایران (وزارت صنایع)
رئیس بخش مهندسی متالورژی کارخانه‌ی (اچ-وای-ال) هیلسای مکزیک


عناوین تدریس در دانشگاههای داخل و خارج از کشور

مواد هوشمند و حافظه دار
طراحی فرایندهای تولید مواد
ترمودینامیک و کینتیک در مهندسی مواد
آنالیز و کنترل سیستمهای مهندسی مواد
استخراج آهن و فولاد
تئوری احیاء مستقیم کانه آهن
متالورژی ثانویه و فولادسازی
پدیده‌های انتقال در مواد
انجماد فلزات
شیمی فیزیک مواد
سوخت و انرژی
فیزیک حرارت
Chemical Metallurgy


موضوعات تحقیقاتی

ترمودینامیک و سینتیک فرایندهای تولید و کاربرد مواد
تولید و زینترسازی نانو ساختارهای سرامیکی و فلزی
تولید و کاربرد آلیاژهای حافظه دار نایتینول
تولید رنیوم و مولیبدن به روش استخراج حلالی، تعویض یونی و زغال فعال
تولید آهن، فولاد و چدن نشکن از آهن اسفنجی
تولید و تصفیه فولاد: فسفر زدایی، گوگرد زدایی، فولادهای میکروآلیاژی و فرایندهای مستقیم
جلوگیری از آلودگی محیط زیست توسط بخارات متصاعده از صنایع متالورژی
شبیه سازی فرایندهای متالورژی


آثار

کتاب‌ها
تألیف
فرایندهای سینیتیکی در متالورژی(برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب منتخب دانشگاهی دانشگاه تهران)، انتشارات علمی دانشگاه امیرکبیر، تهران، ۱۳۷۲.
حرارت و حرکت در مواد(برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی)، انتشارات وزارت امور خارجه، تهران ، ۱۳۷۸.
سوخت و انرژی(برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی)، انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، تهران ، ۱۳۸۰.


تعداد مقالات چاپ شده تاکنون و اختراعات به ثبت رسیده

مجلات پژوهشی به زبان انگلیسی: ۱۲۱ (۹۸ ISI)
کنفرانسهای علمی به زبان انگلیسی: ۵۹
مجلات پژوهشی به زبان فارسی: ۴۵
کنفرانسهای علمی به زبان فارسی: ۱۴۶
مجموعه مقالات کارنامه شریف: ۴۲
تعداد اختراعات به ثبت رسیده: ۵۷



منبع :
http://fa.wikipedia.org/wiki/سید_خطیب‌الاسلام_صدرنژاد
 

R E

عضو جدید
یکی از دوستان فرمودند این تاپیک تبدیل شده به محل رزومه اساتید ...

این تاپیک مفاخر و بزرگان مواد است و بهتر است دوستان زندگی نامه پیشکسوتان و پیشرویان متالورژی و بنیانگذاران گرایشهای مختلف مواد در ایران را ارسال کنند .

مثلاً رشته مهندسی بیومتریالز اولین سالی که در ایران تاسیس و تدریس شد توسط چه کسی بود و ... ایضاً سایر رشته ها .
 

R E

عضو جدید
دكتر جمشيد آقازاده مهندسي




خلاصه :
دكتر جمشيد آقازاده مهندسي در سال 1330 در تهران بدنيا آمد. وي تحصيلات دانشگاهي خود را از دانشگاه صنعتي شريف در رشته مهندسي استخراج فلزات آغاز كرد و درسال 1358 مدر كارشناسي همان رشته را اخذ نمود.وي براي تكميل معلومات دانشگاهي عازم انگلستان شدو مدرك دكتراي رشته مهندسي مواد را از دانشگاه منچستر در سال 1360 اخذ نمود. نامبرده هم اكنون عضو هيئت علمي و استاد انشگاه صنعتي امير كبير مي باشد.

گروه : فني و مهندسي
رشته : مهندسي معدن
گرايش : معدن و استخراج

تحصيلات رسمي و حرفه اي :
تحصيلات رسمي و حرفه اي جمشيد آقازاده مهندسي به قرار زير است:

كارشناسي رشته مهندسي استخراج فلزات از دانشگاه صنعتي شريف در سال 1358
كارشناسي ارشد رشته مهندسي علوم مواد ازدانشگاه منچستر انگلستان در سال 1357
دكتراي رشته مهندسي علوم مواد از دانشگاه منچستر انگلستان در سال 1360

مشاغل و سمتهاي مورد تصدي :
مشاغل و سمتهاي اجرايي و مديريتي و آموزشي جمشيد آقازاده مهندسي به ترتيب زير است:

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران،دانشكده مهندسي از سال 1362 تا سال 1373
عضو هيئت علمي دانشگاه امير كبير،بخش مهندسي معدن و استخراج از سال 1373 تا كنون
عضو هيئت مديريه جامعه استخراج معدن ايرانيان
عضو جامعه استخراج معدن منچستر
عضو جامعه مواد،انگلستان
نايب رئيس بخش پژوهشي انشگاه امير كبير از سال 1374 تا سال 1381
رئيس گروه مهندسي استخراج معدن،دانشگاه امير كبير از سال 1375 تا سال 1377
نايب رئيس بخش در اداره كل دانشگاه امير كبير از سال 1381 تا سال 1382
رئيس آزمايشگاه استخراج مكانيكي از سال 1374 تا كنون


فعاليتهاي آموزشي :
جمشيد آقازاده مهندسي عضو هيئت علمي و استاد دانشگاه صنعتي اميركبير مي باشد.

عنوان دروس ارائه شده توسط ايشان به قار زير است:
استخراج مكانيكي،شكل دهي فلز،ويژگي فيزيكي آهن،استيل،نقايص كريستال،مكانيزم نيرو،فرسودگي،شكست(ترك خوردگي)،خزش،مكانيزيم ترك خوردگيفتئوري جابجا شدگي،تركيب

جوائز و نشانها :
جايزه بهترين ارائه كننده مقاله در كنفرانس "رفتار گرما 1360"برمينگام انگلستان

چگونگي عرضه آثار :
دكتر آقازاده مهندسي مجري طرح ساخت كامپوزيت هاي گچي در دانشگاه اميركبيرمي باشد.وي درباره اين طرح چنين مي گويد: در اين پروژه الياف به صورت فيبرهاي كوچك ۱۲ ميليمتري درآمده و كامپوزيت هاي گچي با درصدهاي بين ۲ الي ۵ درصد الياف ساخته و تست خمش روي آن انجام شد. وي همچنين در ادامه بيان دارد: نمونه هاي كوچكي از كامپوزيت هاي گچي را با درصدهاي مختلفي از الياف پروبلين و الياف نخ لاستيك ساخته و مقاومت كششي آنها اندازه گيري شد. آقازاده در مورد مزيت اين كامپوزيت ها نسبت به كامپوزيت هاي گچي ساده گفت: مي توان با ايجاد حفره هايي در درون پانل هاي ساخته شده از جنس اين كامپوزيت ها هم محلي براي عبور سيم هاي جريان برق ايجاد كرد و عايق پذيري آنها را افزايش داد. عضو هيات علمي دانشكده مهندسي معدن دانشگاه اميركبير خاطرنشان ساخت: مقاومت كششي كامپوزيت هاي گچي با الياف لاستيك نسبت به كاميوزيت هاي گچي ساده بيش از ۱۲ درصد افزايش يافته است. وي گفت: وجود اين الياف در درون گچ از گسترش ترك در آن جلوگيري مي كند.


فعاليت هاي پژوهشي جمشيد آقازاده مهندسي به قرار زير است:

-28 مورد شركت در كنفرانسهاي علمي
- 7 طرح پژوهشي با صنعت
- 24 مقاله ارائه شده در مجلات علمي
-45 مورد رساله دانشجويي تحت راهنمايي و مشاوره

منبع :
http://91.98.46.102:8080/Farhikhtegan/details.aspx?id=6674
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
m4material متالورژي يا سراميك؟ برتري با كدام است؟ مهندسی مواد و متالورژی 97

Similar threads

بالا