برگزاری دهه بزرگداشت امام علی النقی(ع) در فضای مجازی

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چهل مروارید از صدف وجود امام هادی علیه السلام

چهل مروارید از صدف وجود امام هادی علیه السلام

"سری اول"

امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: معرفِ هر کس زبان اوست و تا هنگامی که سخن نگفته در پشت زبانش پنهان است. کسی که به منبع فیض الهی وصل است سخنان پُر مغز و گرانبهایی ارائه می‌دهد که انسان ساز و سرنوشت ساز است.


1- شکر و شاکر

«الشاکِرُ أَسعَدُ بِالشکر مِنهُ بِالنعمَةِ الَتی أَوجَبَتِ الشکرَ لاَِنَّ النعَمَ مَتاعٌ وَ الشکرُ نِعَم وَ عُقبی.»؛

شخص شکرگزار، به سبب شکر، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است. زیرا نعمت، کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمتِ دنیا و آخرت است.

2- جایگاه اجابت دعا

«إِنَّ لله بِقاعًا یُحِبُّ أَن یُدْعی فیها فَیَستجیبَ لِمَن دَعاهُ وَ الحَیْرُ مِنها.»؛

همانا برای خداوند بقعه‌هایی است که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و دعای دعا کننده را به اجابت رساند، و حائر - حسین علیه السلام- یکی از آن‌هاست.

3- خدا ترسی

«مَنِ اتقَی الله یُتقی، وَ مَنْ أَطاعَ الله یُطاعُ، وَ مَنْ أَطاعَ الْخالِقَ لَم یُبالِ سَخَطَ الَمخلوقینَ؛ و مَنْ أَسْخَطَ الخالِقَ فَلییقَنَ أَنْ یَحِلَّ بِهِ سَخَط الَمخلوقینَ.»؛

هر کس از خدا بترسد، مردم از او بترسند، و هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند،
و هر که مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم آفریدگان ندارد، و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می‌شود.

4- اطاعت خیرخواه

«مَن جَمَعَ لَکَ وُدَّهُ وَ رَأیَهُ فَاجْمَع لهُ طاعَتکَ.»؛

هر که دوستی و نظر نهایی اش را برای تو همه جانبه گرداند، طاعتت را برای او همه جانبه گردان.

5- اوصاف پروردگار

«إِنَّ الله لا یُوصَفُ إِلاّ به ما وَصَفَ بِهِ نفسَهُ، وَ أَنّی یُوصَفُ الَّذی تعْجِزُ الحَواسُّ أَنْ تدرکَهُ وَ الاَْوهامُ أَن تنالَهُ وَ الخَطَراتُ أَنْ تحُدَّهُ وَ الاْبصارُ عَنِ الاِحاطَةِ بِهِ. نأی فی قربهِ وَ قَرُبَ فی نَأیِهِ، کَیَّفَ الکَیْفَ به غیرِ أَن یُقالَ: کَیفَ، وَ أَیَّنَ الایْنَ بلا أَنْ یُقالَ: أَینَ، هُوَ مُنقَطِعُ الکَیفِیةِ وَ الاینیَّةِ، أَلواحِدُ الاْحَدُ، جَلَّ جَلالُهُ وَ تقَدّسَت أَسماؤُهُ.»؛

به راستی که خدا، جز بدانچه خودش را وصف کرده، وصف نشود. کجا وصف شود آن که حواس از درکش عاجز است، و تصورات به کُنه او پی نبرند، و در دیده‌ها نگنجد؟ او با همه نزدیکیاش دور است و با همه دوریاش نزدیک. کیفیت و چگونگی را پدید آورده، بدون این که خود کیفیت و چگونگی داشته باشد. مکان را آفریده، بدون این که خود مکانی داشته باشد. او از چگونگی و مکان بر کنار است. یکتای یکتاست، شکوهش بزرگ و نام‌هایش پاکیزه است.

 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
قطب راوندي در خرايج آورده است:
جمعي از اهل اصفهان، از جمله ابوالعباس احمد بن النصر و ابوجعفر محمد بن
علويه، نقل کردند که: شخصي به نام عبدالرحمن ، مقيم اصفهان ، شيعه بود.
از او پرسيدند چرا به امامت حضرت علي النقي(عليه السلام) معتقد شدي؟ گفت
چيزي ديدم که موجب شد من اين چنين معتقد شوم. من مردي فقير ، ولي
زباندار و پرجرات بودم. در يکي از سالها اهل اصفهان مرا با جمعي ديگر
براي شکايت به دربار متوکل بردند، درحالي که برآن دربار بوديم دستوري از
او صادر شد که علي بن محمد بن الرضا احضار شود. به يکي از حاضران گفتم
اين مرد کيست که دستور احضارش داده شده؟ گفت او مردي علوي است که رافضيان
معتقد به امامتش هستند. سپس گفت : چنين مي دانم که متوکل او را براي کشتن
احضار مي کند. گفتم از اينجا نمي روم تا اين مرد را ببينم چگونه شخصي
است. گويد آن گاه او سوار براسب آمد و مردم از چپ و راست راه در دو صف
ايستاده به او نگاه مي کردند. هنگامي که اورا ديدم محبتش در دلم افتاد.
بنا کردم در دل براي او دعا کردن که خداوند شر متوکل را از او دفع کند.
او دربين مردم پيش مي امد و به کاکل اسبش ناگاه مي کرد و به چپ و راست
نظر نمي افکند. من در دل پيوسته برايش دعا مي کردم. هنگامي که کنارم
رسيد صورتش را به سويم گردانيد. آن گاه فرمود: خداوند دعايت را مستجاب
کند، و عمرت را طولاني و مال و فرلزندت را زياد. از هيبت او بر خود
لرزيدم و در ميان رفقايم افتادم. پرسيدند : چه شد؟ گفتم خير است. و به
هيچ مخلوقي نگفتم. پس از اين ماجرا به اصفهان برگشتيم. خداوند به برکت
دعاي او، راه هايي از مال بر من گشود، به طوري که امروز من تنها هزار
هزار درهم ثروت در خانه دارم، غير از مالي که خارج خانه ، ملک من است، و
ده فرزند دارا شدم و هفتاد و چند سال از عمرم مي گذرد. من به امامت اين
شخص معتقدم که آن چه در دلم بود دانست و خداوند دعايش را در باره ام
مستجاب کرد.
اي خردمند نگاه کن که چگونه امام هادي (عليه السلام) دعاي اين مرد را
پاداش داد به اين که در حق او دعا کرد به آن چه دانستي، با اين که در آن
هنگام او از اهل ايمان نبود، پس آيا چگونه درباره ي حضرت صاحب الزمان
(عليه السلام) فکر ميکني؟ به گمانت اگر برايش دعا کني او دعاي خير در حقت
نمي کند با اين که تو از اهل ايمان هستي؟نه سوگند به آن که انس و جن را
آفريد بلکه آن جناب براي اهل ايمان دعا مي کند هرچند خودشان از اين جهت
غافل باشند. زيرا که او ولي احسان است

:w21:
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
آرزوی امام هادی(ع) در لحظه شهادت چه بود


یک کارشناس علوم دینی گفت: امام هادی(ع) هنگام شهادت به فرزندشان امام حسن عسکری(ع) فرمود: سلام مرا به عزیز دلم مهدی برسان و بگو جدت در حالی شهید شد که خیلی آرزوی دیدار شما را داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی از خطبای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس، با بیان اینکه خداوند بر اساس قاعده لطف به ذات مقدس خود واجب کرد که برای هدایت بشر ستارگان درخشان سر راه انسان قرار دهد، اظهار داشت: بر حسب قاعده لطف حضرت حق تعالی به ارسال رسل و انزال کتب پرداخت و بدیهی است که انبیای بزرگ الهی هر کدام دوره‌ای داشتند و در میان مردم زندگی کردند و در آلام و دردهای مردم شریک بودند.

وی با اشاره به اینکه جز سلامت نفس، عزت، تقوا مداری، گریز از تعلقات دنیایی، اعجاز و کرامات کسی از انبیای الهی چیزی ندید، افزود: در رأس همه انبیای الهی وجود مقدس رسول مکرم اسلام(ص) قرار دارد، پس از گذشت روزگاران حضرات انبیا، خدواند برای ادامه نهضت عظیم انبیا، حفظ آثار آنان و اتمام حجت به تمامی آحاد بشر، اوصیا را فرستاد که اولین آنها امیر‌الؤمنین علی علیه‌السلام و آخرین آنها وجود مبارک حضرت بقیة‌الله اعظم ارواحناه فداه قرار دارد.

حجت‌الاسلام ادیب یزدی با بیان اینکه بیش از ۵۰ روایت از ناحیه حضرت رسول (ص) برای معرفی امامان وارد شده است، ابراز داشت: به عنوان نمونه می‌توان به روایت مشهور «صحیفه جابر» اشاره کرد که پیغمبر اکرم(ص) در آن روایت، نام هر ۱۲ امام را به زبان مبارکشان جاری فرمودند و اینکه جانشینان پیغمبر ۱۲ نفر هستند، از مسلمات دین اسلام و تمامی فرقه‌های اسلامی و حتی اهل سنت است.

وی با اشاره به اینکه حضرت ابالحسن ثالث امام علی‌بن محمد الهادی‌ از برازنده‌ترین و ارجمندترین شخصتیت‌های بزرگ تاریخ بشری است، ادامه داد: حضرت هادی علیه‌السلام مناره هدایت و دروازه ورود به حقایق توحیدی و حقایق رسالت‌مداری وجود مبارک رسول اکرم (ص) بودند، ایشان نواده امام رضا علیه‌السلام هستند، در واقع به عنوان «رضا»یی دیگر در عالم اسلامی مشهور بودند، دوران امامت حضرت ۳۳ سال به طول انجامید، گرچه عمر پربرکتش کم بود، ولی چون پدبزرگوارشان در عنفوان جوانی و نزدیک سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند، دوران امامت ایشان ۳۳ سال طول کشید.

این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه امام هادی(ع) در این مدت با تمام وجود ادامه مسیر آبا و اجداد گرامیش را دیده منت خود قرار داد، اذعان داشت: از جمله برکات ایشان این بود که نرجس خاتون(س) به سامرا آورده شد و به ازدواج امام حسن عسکری علیه‌السلام در آمد که نتیجه این ازدواج مبارک تولد وجود نورانی امام مهدی(عج) بود که وقتی ایشان به دنیا آمدند، متأسفانه امام هادی علیه‌السلام به شهادت رسیده بودند و امام علی‌النقی (ع) آرزوی دیدار مهدی را در سینه خود حفظ کردند و نتوانستند فرزندشان مهدی را زیارت کنند.

وی افزود: در لحظه شهادت امام هادی(ع) به فرزندشان امام حسن عسکری(ع) فرمود که سلام مرا به عزیز دلم مهدی برسان و بگو جدت در حالی شهید شد که خیلی آرزوی دیدار شما را داشت.

منبع:
http://alef.ir/vdcj8mevhuqeihz.fsfu.html?156929

حجت‌الاسلام ادیب یزدی با بیان اینکه «زیارت جامعه کبیره» در هدایت توده شیعی و توده‌های مسلمان نقش غیرقابل‌انکاری دارد، در خصوص اهانت به ساحت مفدس امام هادی علیه‌السلام، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلش شدت اثرگذاری امام علی‌النقی(ع) در هدایت یافتن بسیاری از مردم است، خصوصاً در روزگار ما با کمال تعجب ملاحظه می‌کنیم که جمعیت‌های فراوانی به سمت حقانیت ائمه رهسپار هستند، بدون اینکه تبلیغات منسجمی داشته باشیم، لذا این حقانیت خود ائمه علیهم‌السلام است که توده‌های عظیم مردم در شرق و غرب عالم را به سمت هدایت حقه الهی سوق می‌دهند.

وی حضور بیش از ۱۳ میلیون نفر از مسلمانان در یک روز خاص و در اربعین حسینی را شاهدی بر مدعای خود بیان کرد و ادامه داد: کشورهایی که همیشه پایگاه استعمار بودند، هم اکنون پایگاه حضرات معصومین (ع) و خصوصاً امام هادی علیه‌اسلام شدند و جوان‌های بسیار پر شور و انقلابی در کشورهای اسلامی با تمام وجود به حقانیت ائمه اقرار می‌کنند، این در حالی که یک انقلاب بی‌سابقه و بازگشتی به سمت خود پیدا کردند.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
تنها برای تسکین...

جز درد و غصه سینه ما را مجیب نیست/ زخمی به دل نشسته که هیچش طبیب نیست
خاکم به سر به حضرت هادی چه کرده اند/ دشنام بر سلاله ی زهرا عجیب نیست
از سامرا صدای تو بر گوش می رسد/ اینها جزای کشته شیب الخضیب نیست
آقا! دلت شکسته ز تیغ زبان خصم/ غصه نخور توقعی از نانجیب نیست
ای یوسف شکسته دل من حلال کن/ در ما اگر برای تو خیری نصیب نیست
غافل شدیم از تو و از روزگار تو/ ور نه چنین جسور شدن در رقیب نیست!!!!
ما زنده ایم و قلب شما را شرر زدند/ بر سینه ی تو آتشی از پشت در زدند
این دشمنان که زخم شما را نمک زدند/ دیروز، کوچه، مادرتان را…
اینان که این چنین دلتان را شکسته اند/ در شام روی نیزه سری را شکسته اند
این دست ها که قلب شما را دریده اند/ دیروز موی عمه تان را…
امروز جنگ و غفلت عالیجناب ها/ دیروز کوفه، زینب و بزم شراب ها!!
می ترسم از دو روئیه پشمینه پوش ها/ از چشم های خیره ی برده فروش ها
برگرد ذوالفقار علی گاه عاشقی است/ قرآن بخوان، به دست کسی خیزران که نیست
روضه بخوان فدای دو تا نرگس ترت/ از قتلگاه و خنجر و از داغ مادرت
روضه بخوان برای گدایان محفلت/ روضه بخوان کمی که سبک می شود دلت
از چه به روی نوکر خود چشم بسته ای/ کنجی غریب دست به زانو نشسته ای
ما کیستیم؟ تشنه جام شهادتیم/ جان بر کف ایستاده مطیع ولایتیم
ما چشم بر دهان شما مست طاعتیم/ ابناء حیدریم و سرا پای غیرتیم
کافی است اینکه پیر خراسان امان دهد/ با اذن تان اشارت ابرو نشان دهد
ما سینه را به امر شما چاک می کنیم/ ما هر چه دشمن است، در خاک می کنیم
ما مرده ایم مگر که سگی دم بر آورد/ اُو اُو کند و نام شما را بیاورد؟!
روباه چشم بر دهن خوک دوخته/ ای بی حیای سگ صفت خود فروخته
مهدی اگر امان بدهد باده می زنیم/ بر گردن کثیف تو قلاده می زنیم
شیعه سر حرف خودش ایستاده است/ چیزی ز عمر نحس تو باقی نمانده است
ما باده نوش باده ی مینای کوثریم/ جان بر کفان خامنه ای پور حیدریم
از نسل فاو و فکه و خاک دوئیجی ام/ فریاد می زنم که… آری بسیجی ام!!!​

سلام به همگي دوستان عزيز

دست همگيتون درد نكنه
:gol:

اجرتون با خدا امام هادي(ع)

ان شاءاله هميشه هدايتگر و هادي مسيرتون باشن

خداقوت به همگيتون
:gol:

ممنون بابت اين شعر بسيار زيبا،‌واقعا عالي بود،‌ميشه شاعرشم معرفي كنيد؟ممنون

براي همگيتون آرزوي بهترينها رو دارم

شاد و سلامت و موفق باشيد

ياحق
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز

سلام به همگي دوستان عزيز

دست همگيتون درد نكنه
:gol:

اجرتون با خدا امام هادي(ع)

ان شاءاله هميشه هدايتگر و هادي مسيرتون باشن

خداقوت به همگيتون
:gol:

ممنون بابت اين شعر بسيار زيبا،‌واقعا عالي بود،‌ميشه شاعرشم معرفي كنيد؟ممنون

براي همگيتون آرزوي بهترينها رو دارم

شاد و سلامت و موفق باشيد

ياحق
شعر: محمد معاذ اللهی پور(کاتب)

خیلی خیلی ممنون از دلگرمیتون...امیدوارم مشارکت بچه ها خیلی بیشتر از اینا بشه!!
 
آخرین ویرایش:

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چهل مروارید از صدف وجود امام هادی علیه السلام

چهل مروارید از صدف وجود امام هادی علیه السلام

"سری دوم"

امیرالمومنین علی علیه السلام
می‌فرماید: معرفِ هر کس زبان اوست و تا هنگامی که سخن نگفته در پشت زبانش پنهان است. کسی که به منبع فیض الهی وصل است سخنان پُر مغز و گرانبهایی ارائه می‌دهد که انسان ساز و سرنوشت ساز است.



6- اثر بخش خداست، نه روزگار

«لا تعْدُ ولا تجعَل لِلایامِ صُنعًا فی حُکم ِالله.»؛
از حدّ خود تجاوز نکن و برای روزگار هیچ اثری در حکم خدا قرار نده.

7- نتیجه بی اعتنایی به مکر خدا

«مَن أَمِنَ مَکرَالله وَ أَلیمَ أَخذِهِ، تکبَّرَ حَتی یَحِلَّ بهِ قَضاؤُهُ وَ نافِذُ أَمْرِهِ، وَ مَن کانَ عَلی بَینة مِن رَبِّهِ هانَتْ عَلیهِ مَصائِبُ الدنیا وَ لوْ قرِضَ وَ نشِرَ.»؛

هر که از مکر خدا و مؤاخذه دردناکش آسوده زندگی کند، تکبر پیشه کند تا قضای خدا و امر نافذش او را فراگیرد، و هر که بر طریق خدا پرستی، محکم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبک آید، اگر چه مقراض- قیچی- شود و ریز ریز گردد.

8- تقیّه

«لوْ قلتُ إِنَّ تارِکَ التقِیةِ کتارِکِ الصَّلوةِ لکنتُ صادِقا.»؛

اگر بگویم کسی که تقیّه را ترک کرده، مانند کسی است که نماز را ترک کرده، راست گفته‌ام.

9- جبران نقص

«لِبَعض مَوالیهِ: عاتِب فلانا وَ قل لهُ: إنَّ اللهَ إِذا أَرادَ به عبد خَیرًا إِذا عُوتِبَ قَبِلَ.»؛

امام علی النقی علیه السلام به یکی از دوستانش فرمود: فلانی را توبیخ کن و به او بگو: خداوند چون خیر بنده ای خواهد، وی را توبیخ نماید، پس هر گاه توبیخ شود، بپذیرد. [و در صدد جبران نقص خود برآید.]

10- دنیا جایگاه آزمایش

«إِن الله جَعَلَ الدنیا دارَ بَلوی وَالاخِرَةَ دارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدنیا لِثوابِ الاْخِرَةِ سَبَبًا وَ ثَوابَ الاْخِرَةِ مِنْ بَلوَی الدنیا عِوَضًا.»؛

همانا که خداوند دنیا را سرای امتحان و آزمایش ساخته و آخرت را سرای رسیدگی قرار داده است، و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت، و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.

11- ستمکار بردبار

«إنَّ الظالِمَ الحالِمَ یَکادُ أَنْ یُعفی علیهِ بحِلمِهِ؛ و إِنَّ المحِقَّ السفیهَ یَکادُ أَنْ یُطفِیءَ نورَ حقهِ بِسَفههِ.»؛

به راستی ستمکار بردبار، چه بسا که به وسیله حلم و بردباری خود از ستمش گذشت شود و صاحب حق نابخرد، چه بسا که به سفاهت خود، نور حقِّ خویش را خاموش کند.

12- آدم بی شخصیّت

«مَنْ هانتْ عَلیهِ نَفسُهُ فَلا تأمَنْ شَرَّهُ.»؛

کسی که خود را پست شمارد، از شرّ او در امان مباش.

13- دنیا جایگاه سود و زیان

«أَلدنیا سُوقٌ رَبحَ فیها قَومٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.»؛

دنیا بازاری است که گروهی در آن سود می‌برند و دسته ای زیان می‌بینند.​
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز


"سری سوم"

امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: معرفِ هر کس زبان اوست و تا هنگامی که سخن نگفته در پشت زبانش پنهان است. کسی که به منبع فیض الهی وصل است سخنان پُر مغز و گرانبهایی ارائه می‌دهد که انسان ساز و سرنوشت ساز است.

14- حسد و خودخواهی

«أَلحَسَدُ ماحِقُ الحَسَناتِ، وَالزَّهْوُ جالبُ المَقتِ، وَالعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طلبِ العِلمِ داع إِلَی الغَمطِ وَ الجَهلِ، وَالبُخلُ أَذمُّ الاخلاقِ وَ الطَّمَعُ سَجِیَّة سَیئَةٌ.»؛


حسد، نیکویی‌ها را نابود سازد، و دروغ، دشمنی آوَرَد، و خود پسندی مانع از طلب دانش و خواهان خواری و جهل گردد، و بخل ناپسندیده‌ترین خُلق و خوی است، و طمع خصلتی ناروا و ناشایست است.

15- پرهیز از تملق

«قالَ أَبوالحَسَنِ الثّالِثِ علیه السلام لِرَجُل وَ قَدْ أَکثَرَ مِن إِفراطِ الثناءِ عَلَیهِ: أَقبِل عَلی شَأنِکَ، فَإِنَّ کَثرَةَ المَلَقِ یهْجُمُ عَلَی الظنَةِ وَ إِذا حَللتَ مِنْ أَخیکَ فی مَحَلِّ الثقَةِ، فَاعْدِلْ عَنِ الْمَلَقِ إِلی حُسْنِ النیَّةِ.»؛

امام هادی علیه السلام به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود فرمودند:از این کار خود داری کن که تملقِ بسیار، بد گمانی به بار می‌آورد و اگر اعتماد برادر مؤمنت از تو سلب شد از تملق او دست بردار و حسن نیّت نشان ده.

16- جایگاه حُسن ظنّ و سوء ظنّ

«إِذا کانَ زَمانُ العَدلِ فیهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرامٌ أَنْ یَظُنَّ بأَحَد سُوءً حَتی یَعلَمَ ذلِکَ مِنهُ، وَ إِذا کانَ الجَورُ أَغلَبَ فیهِ مِنَ العَدلِ فَلَیسَ لاَِحَد أَن یَظُنَّ بِأَحَد خَیرًا ما لَمْ یَعلَم ذلِکَ مِنهُ.»؛

هر گاه در زمانه ای عدل بیش از ظلم رایج باشد، بد گمانی به دیگری حرام است، مگر آن که - آدمی- بدی از کسی ببیند؛ و هر گاه در زمانه ای ظلم بیش از عدل باشد، تا وقتی که - آدمی- خیری از کسی نبیند، نباید به او خوشبین باشد.

17- بهتر از نیکی و زیباتر از زیبایی

«خَیرٌ مِنَ الخَیرِ فاعِلُهُ، وَ أَجْمَلُ مِنَ الجَمیلِ قائِلهُ، وَ أَرجَحُ مِنَ العِلمِ حامِلهُ، وَ شَرّ مِنَ الشرِّ جالِبُهُ، وَ أَهْوَلُ مِنَ الهَولِ راکِبُهُ.»؛

بهتر از نیکی، نیکوکار است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناک‌تر از وحشت، آورنده آن است.

18- توقّع بیجا

«لا تطلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدَرتَ عَلَیهِ، ولاَالوَفاءَ لِمَنْ غَدَرْتَ بهِ، وَلاَ النصحَ مِمَّنْ صَرَفتَ سُوءَ ظنِکَ إِلَیْهِ، فَإِنما قَلبُ غَیْرِکَ کقَلبِکَ لهُ.»؛

از کسی که براو خشم گرفته ای، صفا و صمیمیّت مخواه و از کسی که به وی خیانت کرده ای، وفا مطلب و از کسی که به او بدبین شده ای، انتظار خیرخواهی نداشته باش، که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آن‌هاست.

19- برداشت نیکو از نعمت‌ها

«أَلقوا النعَمَ به حسن مجاورت‌ها وَ التمِسُوا الزِّیادَةَ فیها بِالشکرِ عَلیْها، وَاعلَمُوا أَنَّ النفسَ أَقبَلُ شَیء لِما أَعطَیتَ وَ أَمنَعُ شَیء لِما مَنَعْتَ.»؛

نعمت‌ها را با برداشت خوب از آنها به دیگران ارائه دهید و با شکرگزاری افزون کنید، و بدانید که نفس آدمی رو آورنده‌ترین چیز است به آنچه به او بدهی و بازدارنده‌ترین چیز است از آنچه که از او بازداری.

20- خشم به زیردستان

«أَلغضَبُ عَلی مَنْ تملِکُ لُؤمٌ.»؛

خشم بر زیردستان از پستی است.​
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چهل مروارید از صدف وجود امام هادی علیه السلام

چهل مروارید از صدف وجود امام هادی علیه السلام

"سری چهارم"

امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: معرفِ هر کس زبان اوست و تا هنگامی که سخن نگفته در پشت زبانش پنهان است. کسی که به منبع فیض الهی وصل است سخنان پُر مغز و گرانبهایی ارائه می‌دهد که انسان ساز و سرنوشت ساز است.


21- عاقّ والدین


«أَلعُقوقُ ثکلُ مَنْ لمْ یَثکَلْ.»؛

نافرمانی فرزند از پدر و مادر، داغِ داغ نادیدگان است.

22- تأثیر صله رحم در ازیاد عمر

«إِنَّ الرَّجُلَ لیَکونَ قَدْ بَقِی مِنْ أَجَلِهِ ثلاثونَ سَنَةً فَیَکُونُ وُصُولاً لِقَرابَتِهِ وُصُولاً لِرَحِمِهِ، فَیَجعلُهَا الله ثَلاثَةً وَ ثَلاثینَ سَنةً، وَ إِنَّهُ لیَکونَ قَدْ بَقِی مِن أَجَلِهِ ثَلاثٌ وَ ثَلاثُونَ سَنَةً فَیَکونُ عاقّا لِقرابَتِهِ قاطِعًا لِرَحِمِهِ، فَیَجعَلهَا الله ثَلاثَ سِنینَ.»؛

چه بسا شخصی که از عمرش سی سال باقی مانده باشد ولی به خاطر صله رحم و پیوند با خویشاوندانش، خداوند عمرش را به 33 سال برساند؛ و چه بسا کسی که از مدّت عمرش 33 سال باقی مانده باشد، به خاطر آزردن خویشاوندان و قطع رحمش، خداوند آن را به سه سال برساند.

23- نتیجه عاقّ والدین

«أَلعُقوقُ یُعَقبُ الْقلةَ وَ یُؤَدّی إِلَی الذلةِ.»؛

نارضایتی پدر و مادر، کمی روزی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می‌کشاند.

24- بیطاقتی در مصیبت

«أَلمُصیبَة لِلصّابِرِ واحِدَةٌ وَ لِلجازِع إِثنانِ.»؛

مصیبت برای صابر یکی است و برای کسی که بیطاقتی می‌کند دوتاست.

25- همراهان دنیا و آخرت

«أَلناسُ فِی الدنیا بِالاموالِ وَ فِی الاخِرَةِ بالاعمال.»؛

مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند.

26- شوخی بیهوده

«أَلهَزلُ فَکاهَة السفهاءِ وَ صَناعَة الجُهّال.»؛

مسخرگی، تفریح سفیهان و کار جاهلان است.

27- زمان جان دادن

«أذکُر مَصْرَعَکَ بَینَ یَدَی أَهلِکَ، وَلا طبیبٌ یَمنعُکَ وَلاحَبیبٌ یَنفعُکَ.»؛

وقت جان دادن خود را نزد خانواده‌ات به یاد آر که در آن هنگام طبیبی جلوگیر مرگت و دوستی نفع رسانت نباشد.

28- نتیجه جدال

«أَلمِراءُ یُفسِدُ الصِّداقَةَ القَدیمَةَ وَ یُحَلِلُ العُقدَةَ الوَثیقَةَ وَ أَقَلُّ ما فیهِ أَنْ تکونَ فیهِالمُغالبَة وَ المُغالَبَة أُسُّ أَسبابِ القَطیعَةِ.»؛

جدال، دوستی قدیمی را تباه می‌کند و پیوندِ اعتماد را می‌گسلد و کمترین چیزی که در آن است غلبه بر دیگری است، که آن هم سبب جدایی می‌شود.

29- حکمت ناپذیری دل فاسد

«أَلحِکمَة لا تنجَعُ فِی الطباعِ الفاسِدَةِ.»؛

حکمت، اثری در دلهای فاسد نمی‌گذارد.

30- درک لذت

«أَلسَّهَرُ أَلذُّ لِلمَنامِ وَالْجُوعُ یَزیدُ فی طیبِ الطَّعام.»؛

شب بیداری، سبب لذتبخشی خواب، و گرسنگی سبب خوش خوراکی در طعام ناب است.​
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چهل مروارید از صدف وجود امام هادی علیه السلام

چهل مروارید از صدف وجود امام هادی علیه السلام

"سری آخر"

امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: معرفِ هر کس زبان اوست و تا هنگامی که سخن نگفته در پشت زبانش پنهان است. کسی که به منبع فیض الهی وصل است سخنان پُر مغز و گرانبهایی ارائه می‌دهد که انسان ساز و سرنوشت ساز است.

31- اسیر زبان

«راکِبُ الحَرُون أَسیرُ نفسِهِ، وَالجاهِلُ أَسیرُ لِسانِهِ.»؛

کسی که اسیر هوای نفس خویش است؛ گویا بر اسب سرکش، سوار است، و نادان، اسیر زبان خویش است.

32- تصمیم قاطع

«أُذکُرْ حَسَراتِ التفریطِ بِأَخذِ تقدیمِ الحَزمِ.»؛

افسوسِ کوتاهی در انجام کار را با گرفتن تصمیم قاطع جبران کن.

33- خشم و کینه توزی

«أَلعِتابُ مِفتاحُ الثقالِ، وَالْعِتابُ خَیرٌ مِنَ الحِقدِ.»؛

خشم و تندی، کلیدِ گرانباری است و خشم، شدیدتر از کینه توزی است.

34- ظهور مقدَّرات

«أَلمَقادیرُ تریکَ مالا یَخْطُرُ بِبالِکَ.»؛

مقدَّرات، چیزهایی را بر تو نمایان می‌سازد که به فکرت خطور نکرده است.

35- خود خواهان مغضوب

«مَن رَضِی عَنْ نفسِهِ کَثرَ السّاخِطونَ عَلَیهِ.»؛

هر که از خود راضی باشد، خشمگیران بر او زیاد خواهند بود.

36- تباهی فقر

«أَلفقرُ شَرَهُ النفسِ وَ شِدةُ القنوطِ.»؛

فقر، مایه آزمندی نفس و سببِ ناامیدی زیاد است.

37- راه پرستش

«لو سَلکَ الناسُ وادِیًا شُعَبًا لَسلکتُ وادِی رَجُل عَبَدَالله وَحدَهُ خالِصًا.»؛

اگر مردم به راه های گوناگونی روند، من به راه کسی که خدا را خالصانه می‌پرستد خواهم رفت.

38- آثار گوشتخواری

«مَن ترَکَ اللحْمَ أَرْبَعینَ صَباحًا ساءَ خُلقهُ وَ مَنْ أَکَلَ اللحْمَ أَربَعینَ صَباحًا ساءَ خُلقهُ.»؛

کسی که چهل روز گوشت نخورد، بد خُلقی پیدا کند، و کسی که چهل روز پی در پی نیز گوشت بخورد اخلاقش بد شود.

39- یگانگی خدا

«لم یَزلِ الله وَحْدهُ لا شَیءَ مَعَهُ، ثمَّ خَلقَ الاشیاءَ بَدیعًا وَاخْتارَ لِنفسِهِ أَحسَنَ الاْسْماءِ.»؛

خداوند از ازل تنها بود و چیزی با او نبود، سپس اشیاء را به صورت نوظهور آفرید و برای خودش بهترین نام‌ها را برگزید.

40- فروتنی

«أَلتواضُعُ أَنْ تعطِی الناسَ ما تحِبُّ أَنْ تعْطاهُ.»؛

فروتنی آن است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو چنان باشند.
.
.
خب بالاخره نمردمو این 40 مرواریدو تموم کردم...
این 40 سخن واسه من یکی که پر از حکمت بود...
وقتایی که میخواستم پست جدید بذارم برمیگشتم و قبلیا رو دوباره میخوندم...
ساده ازشون نگذرید،پر از درس زندگیه...دونه به دونش...
ایشالا دونه به دونه شو تو زندگیمون استفاده کنیم!!
:gol:
 
آخرین ویرایش:

YAALIASGHAR

عضو جدید
ای امام هادی مرا ببخش

مرا ببخش از اینکه حرم مقدست را به این روز انداخته اند و من....

مرا ببخش از اینکه به ساحت شما.... و من....

مرا ببخش که اگر بگویند درباره امام دهم یک ساعت صحبت کنید نمی توانم...

ای امام هادی!
چقدر در حیات مظلوم بودی و هم اکنون مظلوم تر...

امام هادی، امام مظلوم من . . .
 
بالا