برند (Brand ) یا مارک یک نام، عبارت، طرح، نمادی است که مشخصکننده محصولات و خدمات خاصی میباشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز میشود. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری میباشد. برند دربرگیرنده همه احساسات، ویژگیها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.به همین خاطر موضوع اعتبار برند از مهمترین موضوعات مورد توجه شرکتها میباشد که همواره به دنبال راههایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان میباشند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری برند و نام تجاری کالایی خاص میباشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم میکند.•ثبت برند چیست؟در دهههای اخیر با ظهور علوم میان رشتهای از قبیل مدیریت بازاریابی، وجود مفاهیمی به نام ثبت برند یا مدیریت نام تجاری رشد کرده است که علاوه بر بعد عینی از برند، بعد شناختی و هویتی نیز در بردارد. به همین دلیل دیگر کمتر مدیری از ثبت برند برای اعتبار بخشی و معرفی آن برای مصرف کنندگان غافل است.ثبت برند امری گریزناپذیر در اقتصاد و بازار به شمار رفته که مدیران شرکتها با امضا قرارداد برنامههای بلند مدتی را برای کسب و کار خود فراهم میکنند و در گام بعدی اقدام به برنامهریزی بازاریابی و فروش کرده تا بتوانند موجب ارتقا و بهبود عملکرد شرکت شوند.•اهمیت و لزوم ثبت برنددر گذشته اغلب کسب و کارها به صورت محلی و منطقهای فعالیت میکردند که برای ساکنین آن منطقه کاملاً شناخته شده بودند و نیازی به معرفی و ثبت برند نداشتند. در آن سالها فروشگاهها با نام مالکان و فروشندگان در میان مشتریان و مردم شناخته میشدند و در نتیجه کسی امکان کپیبرداری از برند کسی را نداشت. به عنوان مثال وقتی در بازار یک نفر اقدام به فروش لبنیات میکرد، همه فروشگاه وی را به نام لبنیاتی آقای فلانی میشناختند و در نتیجه دیگر کسی نمی توانست این نام تجاری را کپیبرداری کند. اما امروزه با تغییر در روند فرهنگ کسب و کار و همچنین تحول نحوه خرید و فروش در کسب و کارها، وجود نامهای تجاری و برندهای به اصطلاح مدرن جایگزین نامهای سنتی گردیده است.مشاورین بازاریابی در زمان اجرای پروژههای مدیریت برند، اولین گام پیشنهادی برای حفظ برند را ثبت آن بر میدانند که این امر نتیجه اجرای صحیح برنامههایی است که منجر به کسب رضایت مشتریان میگردد بدین منظور میتوان با مدارک مستدل مبنی بر ثبت برند امکان اجرای تبلیغات محیطی و تلویزیونی فراهم گردد.در بازار، برندهای تجاری، از نظر قدرت و ارزش با یکدیگر متفاوتاند. وفاداری مصرف کنندگان، آگاهی مردم از برندها، پنداشت مشتری نسبت به کیفیت محصولات و خدمات، توجه و حمایت زیاد از جانب مصرف کنندگان و ایجاد کانالهای ارتباطی از جمله نتایج مطلوب ثبت برند تجاری میباشد.•مدارک لازم جهت ثبت برندمدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی1-کپی شناسنامه و کارت ملی2-کپی کارت بازرگانی3-کپی مجوز فعالیت از جمله جواز تاسیس، پروانه ساخت، پروانه بهرهبرداری، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی4-نمونه برند طراحی شده 6*6مدارک مورد نیاز برای شخص حقوقی:1-کپی شناسنامه و کپی کارت ملی2-کپی کارت بازرگانی 3-کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت در دو سال آخر فعالیت4-کپی مجوز فعالیت از جمله جواز تاسیس، پروانه ساخت، پروانه بهرهبرداری، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی5-نمونه برند طراحی شده 6*6•نکاتی قبل از ثبت برند1.باید منطبق با تولید محصول، کیفیت، منافع ، استفادهها و طرز عمل آن باشد.2.ساده، جذاب، کوتاه و به خاطر سپردن آن آسان باشد. مانند: لوکس، چیچی، نایک، بیک و …3.مشخص و دقیق باشد و با سادگی تبلیغ و معرفی شود4.بخشی از یک حالت و طبیعت دائمی باشد5.قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد6.باید متمایز و منفک از برند محصولات رقیب باشد 7.غیرتهاجمی باشد و به هیچ قشر یا گروهی اهانت نکند8.باید موجد احساس و تصور خوب در افراد باشد9.جدید و به روز باشد.
منبع : ثبت شرکت
منبع : ثبت شرکت