برنامه های قالیباف برای آینده پایتخت

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار






شهردار تهران گفت: رویکردی که اعلام کردم، رویکرد اجتماعی و فرهنگی بود و عدالت هم محور اساسی کار بود به گونه ای که امروز رقبای سیاسی و کاری اذعان دارند که جنوب شهر متحول شده و با ده سال پیش قابل مقایسه نیست ضمن آن که شمال شهر هم رشد خود را داشته است.

شهردار تهران با برشمردن دستاوردهای دو دوره تصدی این سمت، برنامه های خود را برای دوره سوم اعلام کرد. محمدباقر قالیباف کارنامه عملکرد 8 ساله خود را قابل قبول دانست و افزود: رضایت نسبی در شهر تهران نسبت به این دوره زمانی دیده می شود که البته این موضوع حاصل تلاش همه همکاران در مدیریت شهری و نیز اعضای شورای شهر بوده است. وی افزود: 8 تا 10 سال پیش دغدغه مردم چاله های شهر بود ولی امروز میهمانان داخلی و خارجی، تهران را شهری تمیز و سرسبز می بینند.
قالیباف تصریح کرد: در حوزه های فرهنگی هم از تاسیس مسجد تا افزایش صندلی های سینما، توجه به مدارس، سراهای محله و همچنین توجه به آسیب های اجتماعی کار شده است. وی گفت: رویکردی که اعلام کردم، رویکرد اجتماعی و فرهنگی بود و عدالت هم محور اساسی کار بود به گونه ای که امروز رقبای سیاسی و کاری اذعان دارند که جنوب شهر متحول شده و با ده سال پیش قابل مقایسه نیست ضمن آن که شمال شهر هم رشد خود را داشته است.

شهردار تهران افزود: متاسفانه در کشور، کمتر برنامه محور حرکت می کنیم از این رو وقتی مدیران هم زود به زود جا به جا می شوند،‌خیلی از کارها در امتداد هم نیست. وی تصریح کرد: عمر متوسط فعالیت شهرداران در تهران (با 58 شهردار)، کمتر از دو سال بوده است از این رو برنامه محور نبودن، چالش ها و مشکلات را پدید می آورد.
قالیباف ادامه داد: تلاش کردیم که برنامه محور حرکت کنیم و زیر ساخت ها را هم که اساس آن توسعه انسان محور و اجتماعی بود آماده کردیم از این رو فکر می کنیم که در 4 سال آینده جهش بزرگی در حوزه توسعه اجتماعی مشتمل بر همه جنبه ها، ابعاد اقتصادی، مدیریتی و‌ فرهنگی شهر را کامل کند. وی افزود: رشد و تعالی شهروندان برنامه جدی در 4 سال آینده است و از آنجا که فرهنگ ما اسلامی است، حرکت ما هم جوهره دینی دارد.
شهردار تهران با اشاره به تکلیف برنامه پنجم توسعه برای شهرداری ها در تهیه برنامه های 5 ساله گفت: اولویت نخست ما تهیه برنامه عملیاتی به معنای کامل آن است که پیش نویس آن آماده شده است و نظریه نخبگان را هم با خود دارد.
وی افزود: این برنامه باید از سال 1393 تا 1397 اجرا شود از این رو این لایحه باید به شورا ارائه و با همفکری تا پیش از دی و زمان عرضه لایحه بودجه تصویب شود تا مبنای بودجه سال 93 قرار گیرد.
قالیباف اولویت دوم شهرداری را اصلاح قانون آن برشمرد و گفت: قانون شهرداری متعلق به سال 1334 است از این رو لایحه جامع مدیریت شهری را که روی آن کار شده است در 313 ماده آماده کردیم و نظر همه صاحب نظران را گرفتیم. وی افزود : این لایحه پس از تصویب در شورای شهر باید در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد.
شهردار تهران، اساس کار و نگاه خود را ارزش گرایی دانست و گفت: این نگاه بهترین نگاهی است که می توانیم جامعه خودمان را هم از بعد مادی و هم معنوی به پیش ببریم و شیوه ام در کار مبتنی بر ارزش گرایی و مدیریت جهادی است. وی افزود: در مدیریت جهادی حتما دغدغه دینی، تربیتی، حرمت به شهروندان و توجه به تخصص و علم گرایی مبنای کار است.
قالیباف با تاکید بر اینکه منفعت مردم و شهروندان در اولویت است اضافه کرد: سلیقه ها در اداره شهر کنار می رود همان گونه که در سومین دوره شورای شهر تهران، سه سلیقه سیاسی وجود داشت اما همه این سلیقه ها در زمان کار کنار گذاشته می شد. وی گفت: شورای چهارم هم همین گونه است و حتما همکاری نزدیکی میان دولت و شهرداری برقرار خواهد بود و چالش های گذشته نخواهد بود.

شهردار تهران با اشاره به نظارت پذیر بودن شهرداری گفت: در 8 سال گذشته فرصت نظارت شورا بر شهرداری فراهم شد از جمله اینکه گزارش تفریغ بودجه سال 91 در مرداد 92 به تصویب رسید.
وی افزود: نظارت هر چه بیشتر باشد بهتر است و در شهرداری با رایانه ای شدن فعالیت ها این امکان برای شورای شهر به وجود آمده است که به صورت مستقیم و پیوسته فعالیت های شهرداری را نظارت کند.

قالیباف با اشاره به طرح های در دست اقدام گفت: طرحی که مهر به پایان می رسد، طرح بزرگ پل صدر است که از افتخارات جامعه مهندسی ما شمرده می شود. وی با بیان اینکه طرح های بعدی هم پس از تصویب اعلام خواهد شد به برخی طرح های تصویب شده که باید ادامه پیدا کنند اشاره کرد و گفت: قطعا مترو به عنوان وسیله ای ارزان،‌پاک و پرظرفیت مورد توجه قرار دارد و با همه توان ادامه خواهد یافت به گونه ای که ادامه خط 3 ، مهر آماده خدمات رسانی از تقاطع آزادگان-جاده ساوه در جنوب شهر تا مصلی به طول 20 کیلومتر خواهد بود.
قالیباف افزود: همین خط در خرداد سال آینده به منطقه ازگل و نیاوران می رسد که به این صورت طول آن به 37 کیلومتر خواهد رسید.
شهردار تهران گفت: خطوط 6 و 7 نیز به سرعت ادامه دارد و متروی فرودگاه امام هم حتما امسال افتتاح می شود. وی افزود: با همکاری خوب دولت و شهرداری طول خطوط مترو که هم اکنون 165 کیلومتر است در پایان این دوره به 220 کیلومتر خواهد رسید و شهر از نقطه بحران خارج خواهد شد.

قالیباف در پایان سخنان خود داشتن شهری با اصالت و هویت ایرانی ـ اسلامی، دانش‌پایه، هوشمند و جهانی، سرسبز و زیبا، شاداب و سرزنده با فضای عمومی متنوع و گسترده، امن و مقاوم در برابر انواع آسیب‌ها و مقاوم در برابر مخاطرات و سوانح،‌پایدار و منسجم با ساخت مناسب برای سکونت، فعالیت و فراغت، روان با رفاه عمومی و زیرساخت‌های مناسب، همراه با تعدیل نابرابری‌ها و تأمین همه حقوق شهروندی را از برنامه های مهم خود در دوره سوم تصدی شهرداری تهران اعلام کرد.

 
بالا