بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)

ramtinteymouri

عضو جدید
خطوط توليد

توليد شامل سه خط اصلي (لاين) است که عبارتند از بلوکه سيلندر (شورت بلاک) ، سر سيلندر(سيلندر)و پاياني (فاينال) است.سر سيلندر و بلوکه ي سيلندر در خطوط خود شکل گرفته و براي مونتاژ نهايي وارد خط سرسيلندر مي شوند. هر يک از اين قطعات برروي متحرک هايي قرار مي گيرند که پالت نام دارد، هر موتور پالت مخصوص به خودرا دارد که تمام مشخصات و اعمال انجام شده بر روي موتور در حافظه ي آن ثبت مي شود. اعمال انجام شده درهر ايستگاه نيز بر روي اين پالت ها ذخيره مي شود. هر خط شامل چندين ايستگاه است که با حروف اوپي نمايش داده مي شوند. هر ايستگاه داراي يک تاچ پانل براي هدايت آن و بنا به نياز داراي ابزار مورد استفاده براي انجام عمليات يا نصب قطعات مي باشد. کار هر ايستگاه يا بوسيله ي اوپراتور ، يا به صورت نيمه خودکار و يا به صورت تمام خودکار و به وسيله ي ربات انجام مي شود.در ادامه جزئيات هر يک از سه خطوط به تفکيک ايستگاه توضيح داده شده است.

مشخصات واحد صنعتي

همانطور که قبلاً بيان شد، گروه صنعتي ايران خودرو در مجموع داراي 18000 پرسنل اعم از قراردادي و پيمانکاري است. موتور سازي 3 يکي از مهمترين زير مجموعه هاي ايران خودرو بوده و با حدود 400 پرسنل نقش مهمي را ايفا مي کند. به علت تميزي ، نوساز بودن و امکانات بالا اکثر بازديد کنندگان چه از داخل و چه از خارج کشور از اين قسمت ديدن مي کنند. موتور سازي 3 داراي چند بخش است که هرکدام فعاليت متمايزي را بر عهده دارند. خطوط توليد، لجستيک، ماشينهاي شستشو، تست گرم، بخش تعميرات وEXPERT بخشهاي مختلف اين قسمت هستند. اين قسمت شامل سه خط توليد مجزا ( سرسيلندر cylinder ،بلوکه سيلندر short block و پاياني final ) مي باشد. هر خط چند ايستگاه دارد که در هر ايستگاه عملياتي با ابزار گوناگون بر روي موتور انجام مي شود. ايستگاه ها خودکار(اتوماتيک) يا نيمه خودکار(نيمه اتوماتيک) ويا دستي(manual) هستند که به طور مشترک داراي touch panel ، بروشور راهنما ، شاسي هاي کنترل و pmروزانه مي باشند.
Touch panel صفحه اي ديجيتالي است که تمام مراحل کار استگاه را مي توان از اينجا کنترل کرد. بروشور راهنما تمام فعاليت هايي که داخل ايستگاه توسط اوپراتر بايد انجام شود را يادآوري مي کند. شاسي هاي کنترل عبارتند از شاسي پايان عمليات ايستگاه بر روي موتور، شاسي کارت زرد و شاسي کارت قرمز. در زمان به مشکل خوردن حين عمليات بر روي موتور اگر مشکل از موتور باشد به آن کارت زرد(در صورت قابل حل بودن مشکل) يا قرمز(در صورت غير قابل حل بودن مشکل) داده مي شود.
اکثر ايستگاه ها داراي ابزاري به نام اسپيندل هستند. اسپيندل ابزاري است شبيه دريل که بر آن بوکسهاي گوناگون نصب شده و پيچها را با سايزهاي مختلف سفت يا باز مي کند. در جاهايي از موتور احتياج است که پيچ يا مهره از حدي بيشتر سفت نشوند که اين امکان بوسيله نصب سنسورهايي بر روي اسپيندلها ممکن شده است. بنا به نياز ممکن است در هر ايستگاه دستي 1 تا 4 عدد و در ايستگاههاي اتوماتيک و نيمه اتوماتيک از 2 تا بيش از 20 اسپيندل موجود باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید
http://stunion.ir/forum/thread-961.html
 

ramtinteymouri

عضو جدید
 
بالا