Danial Khakian
عضو جدید
سلام و خست نباشید خدمت دوستان بزرگوار
سعی میکنم در این تالار مباحث مفیدی در مورد موسیقی
در حد توان در اختیار دوستان قرار بدهم.
امیدوارم مفیدواقع بشود.
ارادتمند
اكتاو
اُکتاو (به انگلیسی Octave، گاه به اختصار به صورت 8ve و P8 نیز نوشته می شود) در زبان لاتین یعنی عدد هشت. اکتاو در موسیقی نشان دهنده ۷ نُت پایه*ای موسیقی: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si و نت هشتم که تکرار نت Do اول با فاصله ۷ نت است می*باشد. هر ساز دارای دامنه خاصی از لحاظ تکرار این نت*ها می*باشد و دامنه سازها را اغلب با شمارش مجموع این هشت نت که برابر با یک اکتاو می*باشد می*سنجند. بدیهی*ست که سازهای مختلف دارای تعداد اکتاوهای مختلف می*باشند.
در واقع بازه*ی اصوات موسیقی به زیربازه*هایی به نام اکتاو بخش می**شود. یک اکتاو بازه فرکانسی را شامل می**شود که فرکانس انتهای آن دو برابر فرکانس ابتدای* آن است. پس فرکانس هر نت ۲ برابر فرکانس نت هم*نام خود در اکتاو قبلی است (برای نمونه لا در اکتاو ۳ فرکانس ۴۳۷ هرتز، و لای اکتاو ۴ فرکانسی برابر ۸۷۴ هرتز دارد). فرکانس نت*هایی که با فاصله*ی یکسان از نظر موسیقی به ترتیب دنبال هم قرار می*گ*یرند، تشکیل تصاعد هندسی می**دهند.
سعی میکنم در این تالار مباحث مفیدی در مورد موسیقی
در حد توان در اختیار دوستان قرار بدهم.
امیدوارم مفیدواقع بشود.
ارادتمند

اكتاو
اُکتاو (به انگلیسی Octave، گاه به اختصار به صورت 8ve و P8 نیز نوشته می شود) در زبان لاتین یعنی عدد هشت. اکتاو در موسیقی نشان دهنده ۷ نُت پایه*ای موسیقی: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si و نت هشتم که تکرار نت Do اول با فاصله ۷ نت است می*باشد. هر ساز دارای دامنه خاصی از لحاظ تکرار این نت*ها می*باشد و دامنه سازها را اغلب با شمارش مجموع این هشت نت که برابر با یک اکتاو می*باشد می*سنجند. بدیهی*ست که سازهای مختلف دارای تعداد اکتاوهای مختلف می*باشند.
در واقع بازه*ی اصوات موسیقی به زیربازه*هایی به نام اکتاو بخش می**شود. یک اکتاو بازه فرکانسی را شامل می**شود که فرکانس انتهای آن دو برابر فرکانس ابتدای* آن است. پس فرکانس هر نت ۲ برابر فرکانس نت هم*نام خود در اکتاو قبلی است (برای نمونه لا در اکتاو ۳ فرکانس ۴۳۷ هرتز، و لای اکتاو ۴ فرکانسی برابر ۸۷۴ هرتز دارد). فرکانس نت*هایی که با فاصله*ی یکسان از نظر موسیقی به ترتیب دنبال هم قرار می*گ*یرند، تشکیل تصاعد هندسی می**دهند.
=============================================================================================
باس
باس نام بازه*ای از صدا در موسیقی و گونه*ای از صدای بسیار بَم انسان در خوانندگی و اپرا است
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------باس نام بازه*ای از صدا در موسیقی و گونه*ای از صدای بسیار بَم انسان در خوانندگی و اپرا است
اتود
اِتود (فرانسوی:Étude) به معنای مطالعه است و در موسیقی به قطعه*هایی که گفته می*شود که هدف آنها ارتقای تکنیک نوازندگی است. هر اتود معمولاً برای یکی از مشکلات فن نوازندگی و رفع یکی از ضعف*های تکنیکی هنرآموزان تصنیف می*شود. آهنگسازان و به خصوص رمانتیک*ها طبعاً کوشیده*اند اتودهای خود را علاوه بر تأمین هدف بالا، زیبا نیز تصنیف کنند، به طوری که تکنوازها آن را در رپرتوار رسیتال خود، به قصد نشان دادن قابلیت نوازندگی*شان می*گنجانند. برای مثال، اتود اپوس 25 شماره 6فردریک شوپن برای تمرین پیانیست برای اجرای سریع و موازی فواصل سوم کروماتیک است، و اتود اپوس 25 شماره 7 او تأکید بر تولید نغمه*ی آوازین در یک ملودی پلی*فونی دارد، و اتود اپوس 25 شماره 10 او اکتاوهای موازی را پوشش می*ده
===========================================================================اِتود (فرانسوی:Étude) به معنای مطالعه است و در موسیقی به قطعه*هایی که گفته می*شود که هدف آنها ارتقای تکنیک نوازندگی است. هر اتود معمولاً برای یکی از مشکلات فن نوازندگی و رفع یکی از ضعف*های تکنیکی هنرآموزان تصنیف می*شود. آهنگسازان و به خصوص رمانتیک*ها طبعاً کوشیده*اند اتودهای خود را علاوه بر تأمین هدف بالا، زیبا نیز تصنیف کنند، به طوری که تکنوازها آن را در رپرتوار رسیتال خود، به قصد نشان دادن قابلیت نوازندگی*شان می*گنجانند. برای مثال، اتود اپوس 25 شماره 6فردریک شوپن برای تمرین پیانیست برای اجرای سریع و موازی فواصل سوم کروماتیک است، و اتود اپوس 25 شماره 7 او تأکید بر تولید نغمه*ی آوازین در یک ملودی پلی*فونی دارد، و اتود اپوس 25 شماره 10 او اکتاوهای موازی را پوشش می*ده
اُورتور
اُورتور قطعه*ای سازی است که به عنوان مقدمه برای اپرا، اوراتوریو، باله و سایر آثار دراماتیک یا به عنوان یک قطعه مستقل اجرا می*شود و معمولاً شامل نغمه*های اصلی آن اثر است. این قطعه در اجراهای نمایشی زمانی که هنوز پردهٔ نمایش بالا نرفته*است، توسط ارکستر اجرا می*شود.
در موسیقی ایرانی، از اواخر دوره قاجاريه،برای اولین بار توسط درویش خان مقدمه*ای بنام پیش*درآمد قبل از درآمد اجرا می*شود.
واژهٔ معادل پیش*نوا از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی* برای اورتور پیشنهاد شده*است.
==========================================================================اُورتور قطعه*ای سازی است که به عنوان مقدمه برای اپرا، اوراتوریو، باله و سایر آثار دراماتیک یا به عنوان یک قطعه مستقل اجرا می*شود و معمولاً شامل نغمه*های اصلی آن اثر است. این قطعه در اجراهای نمایشی زمانی که هنوز پردهٔ نمایش بالا نرفته*است، توسط ارکستر اجرا می*شود.
در موسیقی ایرانی، از اواخر دوره قاجاريه،برای اولین بار توسط درویش خان مقدمه*ای بنام پیش*درآمد قبل از درآمد اجرا می*شود.
واژهٔ معادل پیش*نوا از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی* برای اورتور پیشنهاد شده*است.
رپرتوار
رپرتوار (فرانسوی: Répertoire، انگلیسی: Repertory) در معنای لغوی یعنی فهرست یا جدول. اما در اصطلاح موسیقی مجموعه قطعه*های موسیقی است که تکنواز (یا خواننده) برای رسیتال، یا ارکستر برای کنسرت آماده می*کند. تعداد قطعه*های موسیقی در رپرتوار، معمولاً زیادتر از قطعه*هایی است که در برنامه*ی رسیتال یا کنسرت اعلام می*شود، زیرا ممکن است شرکت*کنندگان پس از اتمام برنامه در عین تشویق مجری(های) برنامه اجرای قطعه*های دیگری را طلب کنند
===========================================================================================رپرتوار (فرانسوی: Répertoire، انگلیسی: Repertory) در معنای لغوی یعنی فهرست یا جدول. اما در اصطلاح موسیقی مجموعه قطعه*های موسیقی است که تکنواز (یا خواننده) برای رسیتال، یا ارکستر برای کنسرت آماده می*کند. تعداد قطعه*های موسیقی در رپرتوار، معمولاً زیادتر از قطعه*هایی است که در برنامه*ی رسیتال یا کنسرت اعلام می*شود، زیرا ممکن است شرکت*کنندگان پس از اتمام برنامه در عین تشویق مجری(های) برنامه اجرای قطعه*های دیگری را طلب کنند
سوپرانو
سوپرانو نام بازه*ای از صدا در موسیقی و گونه*ای از صدای بسیار زیر (متضاد بَم) زنانه در خوانندگی و اپرا است.
در مطالعه هارمونی معمولاً چهار قسمت صدایی مورد استفاده قرار می*گیرد، بنام*های سوپرانو، آلتو، تِنور و باس.
فاصله بین بخش*های سوپرانو و تنور معادل ۸+۳ می*باشد بنابراین بهتر است بصورت میزان دوم نوشته شود.
===========================================================================================
سوپرانو نام بازه*ای از صدا در موسیقی و گونه*ای از صدای بسیار زیر (متضاد بَم) زنانه در خوانندگی و اپرا است.
در مطالعه هارمونی معمولاً چهار قسمت صدایی مورد استفاده قرار می*گیرد، بنام*های سوپرانو، آلتو، تِنور و باس.
فاصله بین بخش*های سوپرانو و تنور معادل ۸+۳ می*باشد بنابراین بهتر است بصورت میزان دوم نوشته شود.
تنور (صدا)
تِنور (Tenor) نام بازه*ای از صدا در موسیقی و گونه*ای از صدای مردانه در خوانندگی و اپرا است.
در مطالعه هارمونی معمولاً چهار قسمت صدایی مورد استفاده قرار می*گیرد، به*نام*های سوپرانو، آلتو، تِنور و باس.
تنور به زیرترین نوع صدای مردان گفته می*شود که دامنهٔ آن بر اساس کلید سل، از نُت دو زیرخط اول تا دو بالای خط پنجم است، با این تفاوت که صدا دهندگی آن یک اُکتاو بَم*تر (از سوپرانو) می*باشد.
این نوع صدا در آواز مردان در موسیقی ایرانی اهمیت فوق العاده*ای دارد و می*توان گفت که بیشتر آوازخوانهای مرد ایرانی صدایی از همین نوع را دارند که به*عنوان مثال از استادان : طاهر زاده ، دردشتی ، تاج اصفهانی و شجریان می*توان نام برد.
============================================================================================تِنور (Tenor) نام بازه*ای از صدا در موسیقی و گونه*ای از صدای مردانه در خوانندگی و اپرا است.
در مطالعه هارمونی معمولاً چهار قسمت صدایی مورد استفاده قرار می*گیرد، به*نام*های سوپرانو، آلتو، تِنور و باس.
تنور به زیرترین نوع صدای مردان گفته می*شود که دامنهٔ آن بر اساس کلید سل، از نُت دو زیرخط اول تا دو بالای خط پنجم است، با این تفاوت که صدا دهندگی آن یک اُکتاو بَم*تر (از سوپرانو) می*باشد.
این نوع صدا در آواز مردان در موسیقی ایرانی اهمیت فوق العاده*ای دارد و می*توان گفت که بیشتر آوازخوانهای مرد ایرانی صدایی از همین نوع را دارند که به*عنوان مثال از استادان : طاهر زاده ، دردشتی ، تاج اصفهانی و شجریان می*توان نام برد.
پارتیتور
پارتیتور (ایتالیایی: partitura، انگلیسی: score) نت*نویسی*ای که نت تمام بخش*های سازی و آوازی یک ارکستر بزرگ، ارکستر مجلسی یا همنوازهای دیگر بر روی آن ثبت شده باشد. در پارتیتور هر حامل متعلق به یک بخش، یک ساز یا گروهی از سازهای همنام است که ملودی را هم*زمان اجرا می*کنند. میزان*بندی در پارتیتور، به وسیله*ی خطوط عمودی صورت می*گیرد که تمام حامل*های مربوط به بخش*های ملودیک هم*زمان را در بر می*گیرد. هر رهبر ارکستر در کار رهبری به نتی که به شکل پارتیتور نوشته شده است، نیاز دارد و از روی آن ارکستر را رهبری می*کند.
=============================================================================================پارتیتور (ایتالیایی: partitura، انگلیسی: score) نت*نویسی*ای که نت تمام بخش*های سازی و آوازی یک ارکستر بزرگ، ارکستر مجلسی یا همنوازهای دیگر بر روی آن ثبت شده باشد. در پارتیتور هر حامل متعلق به یک بخش، یک ساز یا گروهی از سازهای همنام است که ملودی را هم*زمان اجرا می*کنند. میزان*بندی در پارتیتور، به وسیله*ی خطوط عمودی صورت می*گیرد که تمام حامل*های مربوط به بخش*های ملودیک هم*زمان را در بر می*گیرد. هر رهبر ارکستر در کار رهبری به نتی که به شکل پارتیتور نوشته شده است، نیاز دارد و از روی آن ارکستر را رهبری می*کند.
آرانژمان
آهنگی كه برای ارکستر یا ساز مشخصی ساخته شود را آرانژمان می*گويند.
============================================================================================آهنگی كه برای ارکستر یا ساز مشخصی ساخته شود را آرانژمان می*گويند.
گام
گام (از فرانسه gamme) توالی چند نت است که به ترتیب ارتفاع مرتب شده*اند. گام ممکن است بالا رونده یا پایین*رونده باشد یعنی ارتفاع نت*ها در آن به ترتیب صعودی یا نزولی مرتب شده باشند.
جستارهای وابسته
اکتاو
گام دیاتونیک
گام کروماتیک
گام مینور
گام ماژور
گام بزرگ نسبی
گام کوچک نسبی
============================================================================================گام (از فرانسه gamme) توالی چند نت است که به ترتیب ارتفاع مرتب شده*اند. گام ممکن است بالا رونده یا پایین*رونده باشد یعنی ارتفاع نت*ها در آن به ترتیب صعودی یا نزولی مرتب شده باشند.
جستارهای وابسته
اکتاو
گام دیاتونیک
گام کروماتیک
گام مینور
گام ماژور
گام بزرگ نسبی
گام کوچک نسبی
نوکتورن
نوکتورن (گرفته شده از واژه فرانسوی noturnal) قطعه ایست که معمولاً در شب نواخته می شد.
کلمه نوکتورن اولین بار هنگامی در قرن هفدهم به کار برده شد که قطعاتی گروهی و دارای چندین موومان که اغلب در مهمانی های شبانه نواخته می*شد ظهور کردند. گاهی از معادل ایتالیایی این کلمه برای نام*گذاری چنین قطعاتی استفاده می*شد که می توان به سرناتا نوتورنا (serenata notturna) اثر موتسارت اشاره کرد. در آن زمان نوکتورن را الزاما برای شب نشینی ها نمی*نوشتند اما ممکن بود مانند سرناد برای یک اجرای شبانه درنظر گرفته شود.
فرم نوکتورن عامیانه*تر از قطعات تک موومانی است که اغلب برای پیانو سلو نوشته می شد. این فرم در قرن نوزدهم گسترده*تر شد.اولین کسی که قطعاتی با عنوان نوکتورن نوشت، جان فیلد آهنگساز ایرلندی بود که پدر نوکتورن مدرن (رمانتیک) خوانده می شود اما با این حال فردریک شوپن مشهور ترین آهنگساز در زمینه تصنیف نوکتورن است که ۲۱ نوکتورن برای پیانو نوشته است. از آهنگسازان پس از شوپن که نوکتورن هایی نوشته اند می توان به گابریل فوره، الکساندر اسکریابین و اریک ساتی اشاره کرد.
از نمونه*های دیگری که می توان برای این فرم موسیقایی مثال زد رویای نیمه شب تابستان اثر مندلسون است که برای ارکستر نوشته شده و موومان اول کنسرتو ویلن شماره ۱ ساخته دیمیتری شوستاکوویچ.
اولین موومان از سونات مهتاب اثر بتهوون را نیز می توان نمونه*ای از یک نوکتورن دانست، اگرچه بتهوون خود چنین تعبیری از سوناتش نداشت.
نوکتورن ها قطعاتی ملایم و آرام و اغلب پر معنی و غزل گونه و گاهی غم انگیز هستند. اما برخی از نوکتورن*ها حس کاملاً متفاوتی را القا می کنند مانند دومین نوکتورن ارکسترال دبوسی که حالتی سرزنده و شاد دارد.
============================================================================================نوکتورن (گرفته شده از واژه فرانسوی noturnal) قطعه ایست که معمولاً در شب نواخته می شد.
کلمه نوکتورن اولین بار هنگامی در قرن هفدهم به کار برده شد که قطعاتی گروهی و دارای چندین موومان که اغلب در مهمانی های شبانه نواخته می*شد ظهور کردند. گاهی از معادل ایتالیایی این کلمه برای نام*گذاری چنین قطعاتی استفاده می*شد که می توان به سرناتا نوتورنا (serenata notturna) اثر موتسارت اشاره کرد. در آن زمان نوکتورن را الزاما برای شب نشینی ها نمی*نوشتند اما ممکن بود مانند سرناد برای یک اجرای شبانه درنظر گرفته شود.
فرم نوکتورن عامیانه*تر از قطعات تک موومانی است که اغلب برای پیانو سلو نوشته می شد. این فرم در قرن نوزدهم گسترده*تر شد.اولین کسی که قطعاتی با عنوان نوکتورن نوشت، جان فیلد آهنگساز ایرلندی بود که پدر نوکتورن مدرن (رمانتیک) خوانده می شود اما با این حال فردریک شوپن مشهور ترین آهنگساز در زمینه تصنیف نوکتورن است که ۲۱ نوکتورن برای پیانو نوشته است. از آهنگسازان پس از شوپن که نوکتورن هایی نوشته اند می توان به گابریل فوره، الکساندر اسکریابین و اریک ساتی اشاره کرد.
از نمونه*های دیگری که می توان برای این فرم موسیقایی مثال زد رویای نیمه شب تابستان اثر مندلسون است که برای ارکستر نوشته شده و موومان اول کنسرتو ویلن شماره ۱ ساخته دیمیتری شوستاکوویچ.
اولین موومان از سونات مهتاب اثر بتهوون را نیز می توان نمونه*ای از یک نوکتورن دانست، اگرچه بتهوون خود چنین تعبیری از سوناتش نداشت.
نوکتورن ها قطعاتی ملایم و آرام و اغلب پر معنی و غزل گونه و گاهی غم انگیز هستند. اما برخی از نوکتورن*ها حس کاملاً متفاوتی را القا می کنند مانند دومین نوکتورن ارکسترال دبوسی که حالتی سرزنده و شاد دارد.
آلتو
آلتو نام گونه*ای از صدا در موسیقی است.
در مطالعه هارمونی معمولاً چهار قسمت صدایی مورد استفاده قرار می*گیرد، به*نام*های سوپرانو، آلتو، تِنور و باس.
آلتو نام گونه*ای از صدا در موسیقی است.
در مطالعه هارمونی معمولاً چهار قسمت صدایی مورد استفاده قرار می*گیرد، به*نام*های سوپرانو، آلتو، تِنور و باس.