بحث پیرامون روشهای ساخت قطعات مختلف صنعتی

farzad1983

عضو جدید
روش تولید بولبرینگ؟

روش تولید بولبرینگ؟

با سلام. از دوستانی که در این زمینه اطلاعات (متن,فیلم و عکس)خواهش می کنم به من کمک کنن. اینم ایمیل منه:
karimifarzad@yahoo.com
 
آخرین ویرایش:

farzad1983

عضو جدید
روش تولید بولبرینگ؟

روش تولید بولبرینگ؟

سلام دوستان اگه در باره روش تولید بولبیرینگ مطلب یا فیلم و... دارید بهم کمک کنید(karimifarzad@yhoo.com ):gol:
 

محمود مناني

عضو جدید
سلام دوستان عزيز من يك درخواست دارم اميدوارم كه اين بار جواب بگيرم چون توي سايت هر چه در خواست دادم هيچ جوابي از شما ها نگرفتم:(:(
من نياز به نقشه هاي ساخت يك قطعه دارم به همراه روش هاي توليد اجزاي ان وجنس انها


با سلام
در رابطه با چه قطعه اي نقشه مي خواهي؟
 

mohsen_iranshahi

عضو جدید
آخه عزیز من چه بحثی!
اگه سوال داری بپرس!
اگه اطلاعاتی هم داری بده!


اون عزیزمون که که نرم افزار میخواست بگه برا کدوم کار ....! بعد میشه یه چیزایی گفت!

ولی مختصر:

نرم افزار ها تو مکانیک 3تا کاربرد دارن: (البته 3تا از اون اصلی هاشه! cae & ca)

1. CAD: computer aided dising
2. CAM: computer aided manufactor
3. capp: computer aided prosess planing

1. یعنی همون طراحی به کمک کامپوتر! برنامه های مهمشم : catia, solid work, mechanical, &...
2.اینم یعنی ساخت به کمک کامپوتر! برنامه های مهمش: power mile, master cam, catia!

3.این اخریش هم خودم نمیدونم یعنی چی! یه جور مدیریت تو پرسه ساخته! همه یه جیز تفسیر میکنن! اطلاعاتم دقیق نیست، اگه بود میگفتم!

خلاصه اینم از نرم افزار ها!

حالا شما ببین تو کدم قسمت میخوای فعالیت کنی برو دنباش!;)

البته واسه یه دانشجوی تزم اولی این خرفا زوده! کارهای مهم تر از نرم افزار داری!

البته دوستان وارد تر از من خیلی زیادن! از اونا کمک بگیر
سلام
دوست عزیز شمایک مطلب رو بیان نکردید .
نرم افزارهای مکانیک 4 نیاز اصلی مهندسی رو پاسخ میده
1. CAD : Computer Aided Design (طراحی به کمک کامپیوتر )
هر چیزی توذهنتن میگذره رو میتونید در قالب دو بعی یا سه بعدی طراح کنید یا در طرحتون تغییر بدید
2. CAM : Computer Aided Manufacturing (تولید به کمک کامپیوتر )
در این قسمت برنامه ی شیوه ی ساخت قطعه توسط ماشینهی CNC رو استخراج میکنید
3.CAE : Comper aided Engineering (تحلیل به کمک کامپیوتر )
در این قسمت تمامی شرایطی که طرح شما قراره که در اون کار کنه رو متونید اعمال کنید و نتایج رو بررسی کنید ودر صورت لزوم ایرادات طرح رو در CAD یا CAM برطرف کنید.
4. CAPP : Computer Aided Process Planing (برنامه ریزی فرایند به کمک کامپیوتر )
این قسمت درواقع رابطیه بین CAD و CAM . کسی که میخواد برناه ریز فرایند باشه باید کلیه ی مراحل طراح وساخت و بلد باشه و مشکلات بین این دو رو حل کنه نرم افزار کمک میکنه این مراحل راحتتر و دقیقتر انجام بشه
 

mohsen64

عضو جدید

golhayeabi

عضو جدید
سلام دوست من

سلام دوست من

سلام دوستان من سال اول رشته ساخت تولید هستم.از شما میخواهم که نرمافزار این رشته خوب را به من معرفی کنید
mahdi59mnf@gmail.com
اقا اگه پيدا كردي براي منم ارسال كن دمت گرم البته كار كردن باشم برا م توضيح مختصر fi به همين اكانتم سر ميزنم اگه پيدا كردي جواب بده ممنون
 
آخرین ویرایش:

amir.reza.2

عضو جدید
درود به مهندسین عزیز

من میخوام یه قطعه رو که داره با سی ان سی تولید میشه

ببرم رو سنتر تولید کنم

چه فاکتور هایی رو باید در نظر بگیرم؟

چه فرق هایی میکنه فرایند تولید؟
 

ah25_km

عضو جدید
سلام دوستان
من اطلاعات تقریبا کاملی راجع به دستگاه وایرکات و چگونگی ساخت قطعات با این روش دارم .
اگه کسی اطلاعات خاصی مد نظرش بود خوشحال می شم در اختیارش قرار بدم .

سلام , من خودم يه خورده راجع به فرايند برش و مقدار تلورانسي كه ميتونه بده اطلاع دارم ولي ممنون ميشم چيزي داري برام بفرستي ah25_km@yahoo.com
;)
 

ah25_km

عضو جدید
بازم طبق معمول تاپیک بچه های مکانیک فقط از هم دیگه مشکلاتشونو میپرسن. مگه قرار نشد این تاپیک واسه بحث باشه و اطلاعات رو با هم رد و بدل کنیم. اگه هدف تاپیک این بوده که بدون این هم میشد تو تالار کمک خواست!!!

منم موافقم
فكر كنم بهتره يه قطعه رو پيشنهاد كنيم و راجع به فرايندش بحث كنيم
با اجازه من خودم شروع مي كنم , البته من جامداتم ولي فرقي نميكنه:)
 

ah25_km

عضو جدید
منم موافقم
فكر كنم بهتره يه قطعه رو پيشنهاد كنيم و راجع به فرايندش بحث كنيم
با اجازه من خودم شروع مي كنم , البته من جامداتم ولي فرقي نميكنه:)


من ميخوام فرايند توليد يه قطعه كه يك طرف اون داخل شفت ميشينه و طرف ديگه اون چرخ دنده داخلي ميشه . اين قطعه مربوط به اكچويتوره و به خاطر بالا بودن هزينه توليد انتخاب ترتيب فرايندها خيلي مهمه
قطعه به صورت پله ايه , پله اي كه شفت داخلش ميشينه قطر 13.8mm و بايد جاي خار بخوره و طرفي كه داخلش دنده ميخوره 48.2 , تلورانسها خيلي بستس
ابتدا قطعه پله اي تراش CNC توليد ميشه و پخهارو همون CNC ميزنه , بعد از تاييد ابعادي قطعه براي سنگ زني فرستاده ميشه و صافيه صطح بايد R1.6 باشه
سپس جاي خارو با وايركات ميزنن, جاي خار 3 و نسبت به مركز دايره حداكثر 0.01 تلورانس داره براي همينه كه با واير ميزنن
بعد از تاييد ميره براي دنده زني , مدول اين دنده 0.405mm و تلورانسش حدوده +12 ميكرونه

مهمترين نكته اينه كه بيشترين اسقاط ماله وايركات و به خاطره تلورانسه 0.01 بود

حالا ميتونيم راجع به مراحله توليدش بحث كنيم;)
 

ah25_km

عضو جدید
سلام دوستان عزيز من يك درخواست دارم اميدوارم كه اين بار جواب بگيرم چون توي سايت هر چه در خواست دادم هيچ جوابي از شما ها نگرفتم:(:(
من نياز به نقشه هاي ساخت يك قطعه دارم به همراه روش هاي توليد اجزاي ان وجنس انها


سلام , من ميتونم يه سري نقشه بهت بدم اولا توي چه مايه اي ميخواي , فراينده توليدو مكتوب ندارم ولي ميتونم برات توضيح بدم;)
 

mdaniali

عضو جدید
سلام
من بیش از 17 سال در زمینه ساخت و پرداخت قطعات به روش براده برداری و طراحی و ساخت ماشینهای مخصوص مربوطه تجربه دارم و آماده ارائه کمک هستم
امضا:دانا
 

mdaniali

عضو جدید
من ميخوام فرايند توليد يه قطعه كه يك طرف اون داخل شفت ميشينه و طرف ديگه اون چرخ دنده داخلي ميشه . اين قطعه مربوط به اكچويتوره و به خاطر بالا بودن هزينه توليد انتخاب ترتيب فرايندها خيلي مهمه
قطعه به صورت پله ايه , پله اي كه شفت داخلش ميشينه قطر 13.8mm و بايد جاي خار بخوره و طرفي كه داخلش دنده ميخوره 48.2 , تلورانسها خيلي بستس
ابتدا قطعه پله اي تراش CNC توليد ميشه و پخهارو همون CNC ميزنه , بعد از تاييد ابعادي قطعه براي سنگ زني فرستاده ميشه و صافيه صطح بايد R1.6 باشه
سپس جاي خارو با وايركات ميزنن, جاي خار 3 و نسبت به مركز دايره حداكثر 0.01 تلورانس داره براي همينه كه با واير ميزنن
بعد از تاييد ميره براي دنده زني , مدول اين دنده 0.405mm و تلورانسش حدوده +12 ميكرونه

مهمترين نكته اينه كه بيشترين اسقاط ماله وايركات و به خاطره تلورانسه 0.01 بود

حالا ميتونيم راجع به مراحله توليدش بحث كنيم;)
سلام
1-متاسفانه امکان ایجاد جای خار با وایر کات وجود ندارد مگر اینکه این جای خار روی شافت راه بدر باشدچون باید وایر حتماً از قطعه عبور کند.
2-تلرانس برای فرایند وایر کات بستگی به نوع ماشین و دقت و عوامل بسیار از جمله سرعت فرایند،جنس وایر،جنس قطعه و.... باشد ولی امکان تولید با دقت 5میکرون هم وجود دارد
3-ارتباط مستقیم بین قطر دنده و مدول وجود دارد که در این قطعه مدول و قطر تناسب ندارد
4-برای چرخدنده ها اینگونه تلرانس تعریف نمی شود زیرا ابزاری برای کنترل آن وجود ندارد و بصورت فرایندی و یا فیکچر کنترل می گردد.
در ادامه برای تولید بصورت تکسازی روشهای بسیار وجود دارد و معمولاً این گونه قطعات با روش cncتولید نمی گردد
 

mdaniali

عضو جدید
تولید قطعات مرکب و پیچیده آزمونی

تولید قطعات مرکب و پیچیده آزمونی

سلام
1-متاسفانه امکان ایجاد جای خار با وایر کات وجود ندارد مگر اینکه این جای خار روی شافت راه بدر باشدچون باید وایر حتماً از قطعه عبور کند.
2-تلرانس برای فرایند وایر کات بستگی به نوع ماشین و دقت و عوامل بسیار از جمله سرعت فرایند،جنس وایر،جنس قطعه و.... باشد ولی امکان تولید با دقت 5میکرون هم وجود دارد
3-ارتباط مستقیم بین قطر دنده و مدول وجود دارد که در این قطعه مدول و قطر تناسب ندارد
4-برای چرخدنده ها اینگونه تلرانس تعریف نمی شود زیرا ابزاری برای کنترل آن وجود ندارد و بصورت فرایندی و یا فیکچر کنترل می گردد.
در ادامه برای تولید بصورت تکسازی روشهای بسیار وجود دارد و معمولاً این گونه قطعات با روش cncتولید نمی گردد
ادامه:
1-برای ایجاد دنده داخلی روی این قطعه از روشهای معمول نمی توان استفاده کرد زیرا با مشخصاتی که داده شده دنده بن بست است و در روش خانکشی که معمول ترین روش است باید سوزن از داخل قطعه عبور کند.
2- دو روش وجود دارد یکه کله زنی و دیگر اسپارک(در تولید انبوه و گم دقت هم فورج)
که با هیچ از این روشها دقت مورد نظر حاصل نمی شود بجز اسپارک
بهترین تولید کننده این قبیل قطعات کشور ژاپن است که معمولاً دوتکه تولید می نماید.
3-با امکانات موجود عمومی و در دسترس نمیتوان چنین قطعه ای ساخت.
4-بهترین روش پیشنهادی از نظر من روش کوپلینگ است.
 

ah25_km

عضو جدید
ادامه:
1-برای ایجاد دنده داخلی روی این قطعه از روشهای معمول نمی توان استفاده کرد زیرا با مشخصاتی که داده شده دنده بن بست است و در روش خانکشی که معمول ترین روش است باید سوزن از داخل قطعه عبور کند.
2- دو روش وجود دارد یکه کله زنی و دیگر اسپارک(در تولید انبوه و گم دقت هم فورج)
که با هیچ از این روشها دقت مورد نظر حاصل نمی شود بجز اسپارک
بهترین تولید کننده این قبیل قطعات کشور ژاپن است که معمولاً دوتکه تولید می نماید.
3-با امکانات موجود عمومی و در دسترس نمیتوان چنین قطعه ای ساخت.
4-بهترین روش پیشنهادی از نظر من روش کوپلینگ است.


1. اول اينكه جاي خارش راه به دره برا همين ميشه با واير زد
2. قطر چرخدندرو احتمالا اشتباه دادم
3. عمقي كه دنده ميخورد 8 بود و در انتهاي اون يه گاه به عرض 0.3 مينداختن تا دنده خرد نشه
4. احيانا ميدوني قيمت اسپارك چنده , با هميشه ارزون ترين روشو انتخاب ميكنيم , اينطور نيست :question:
 

ah25_km

عضو جدید
1. اول اينكه جاي خارش راه به دره برا همين ميشه با واير زد
2. قطر چرخدندرو احتمالا اشتباه دادم
3. عمقي كه دنده ميخورد 8 بود و در انتهاي اون يه گاه به عرض 0.3 مينداختن تا دنده خرد نشه
4. احيانا ميدوني قيمت اسپارك چنده , با هميشه ارزون ترين روشو انتخاب ميكنيم , اينطور نيست :question:

1. درباره كنترل , من خودم تو بخش كنترل كيفي بودم , با دقت چند ميكرون دنده هارو با دوربيني كه به camputer وصل بود كنترل ميكرديم , zoom دوربين 220 برابر بود :eek:
البته بعصي جاها با CMM كنترل ميكنن كه بدونه دخالت دسته ولي قيمتش بالاست
2. منظورم تك سازي نبود, 150تا بايد توليد ميشد كه تراش cnc از همه اقتصادي تر بود
3. اين قطعه توليد شد و همونطور كه گفتم قطعه مال اكچويتور بود :cool:
 

ah25_km

عضو جدید
ادامه:
1-برای ایجاد دنده داخلی روی این قطعه از روشهای معمول نمی توان استفاده کرد زیرا با مشخصاتی که داده شده دنده بن بست است و در روش خانکشی که معمول ترین روش است باید سوزن از داخل قطعه عبور کند.
2- دو روش وجود دارد یکه کله زنی و دیگر اسپارک(در تولید انبوه و گم دقت هم فورج)
که با هیچ از این روشها دقت مورد نظر حاصل نمی شود بجز اسپارک
بهترین تولید کننده این قبیل قطعات کشور ژاپن است که معمولاً دوتکه تولید می نماید.
3-با امکانات موجود عمومی و در دسترس نمیتوان چنین قطعه ای ساخت.
4-بهترین روش پیشنهادی از نظر من روش کوپلینگ است.

ميشه لطفا روش كوپلينگ و فورج رو برام توضيح بدي ؟؟؟؟؟

ممنون;)
 

mdaniali

عضو جدید
ميشه لطفا روش كوپلينگ و فورج رو برام توضيح بدي ؟؟؟؟؟

ممنون;)
دوست عزیز سلام
1-اینکه گفتی دنده داخلی بوده با ابعادی که دادی نمی تواند راه بدر باشد ولی در صورت راه بدر بودن بطوری که وایر از آن عبور کند -وایر کات روش خوبی است در تک سازی.
2-اگر ابعاد تغییر کند صورت مسئله نیز کاملاً عوض می شود که بنظر می رسد اینطور است.
3-روش کوپلینگ یعنی دو یا چند قطعه جداگانه تولید شده و سپس روی هم کوپل می شوند
4-روش فورج برای تولید انبوه بوده که قطعات با پرس فورج سرد یا گرم بسته به جنس قطعه تولید شده و در مراحل بعد پرداخت و به ابعاد نهایی می رسند و تکمیل می شوندکه معمول ترین آن برای هاپ خانکشی است.
5- تولید 150 عدد قطعه نیز تولید انبوه تلقی نمی گردد
6-برخی کنترلها مخرب و یا گران بوده و لذا در تولید انبوه بطور رندوم انتخاب و کنترل می شود
7-کنترل یک دنده داخلی با روش cmm قابلیت کنترل تمام پارمترها را ندارد و از طرفی بسیار گران بوده و امکان کنترل صد در صد نیز حین تولید فراهم نخواهد شد.
8-برای کنترل چنین قطعاتی ابزار مخصوص ساخته می شود و سپس آن ابزار با cmmکنترل و کالیبره شده در دسترس کنترل کننده و یا سازنده قرار می گیرد که امکان کنترل صد در صد حاصل شود .
در پایان :جهت تعریف یک پروسه تولید جنس قطعه-کاربری آن- عمر کاربری-سختی و.....
بسیار مهم و تاثیر گذار است لذا همواره سعی کنیم اطلاعات کامل و کافی جمع آوری نموده و سپس اقدام تعریف پروسه ساخت (روش تولید)نمائیم
با تشکر
 

zarghami1

عضو جدید
چه عجب...!
اینجا یه بحثه به درد بخوری غیر از رد و بدل کردن فایل های ... کاره دیگه ای هم انجام شد!

گرچه من هیچی نفهمیدم...! ولی خوب بود..!

راستی چرا برا جای خاره این همه دردسر درست میکنید! بابا یه انگشتی 10 بنداز خالی کنه بره پیه کارش دیگه :biggrin:
دیگه جاخار وایر و اسپارک نمیخواد که...؟
 

ferezkar

عضو جدید
ساخت داخل تراش فرز deckel fp4mk

ساخت داخل تراش فرز deckel fp4mk

سلام دوستان من میخواهم یک داخل تراش برای پروژه ام بسازم و دل و روده یک داخل تراش المانی را باز کردم و تنها چیزی که من نمیتوانم تولیدش کنم مارپیچ ارشمیدس ان است که تمام هنر و دقت حرکت داخل تراش همین مارپیچ ارشمیدس ان است که گام ان قابل تغییر است حتی میتوان با تغییر گام سوراخی با دقت 0.0001 هم زد ولی طریقه زدن مارپیچ ارشمیدس را از شما عزیزان میخواهم بپرسم ;););)

اگر کتابی هم در این را بطه مد نظرتان هست بگویید تا گام به گام تولید ان را گفته باشد
 

ah25_km

عضو جدید
سلام دوستان من میخواهم یک داخل تراش برای پروژه ام بسازم و دل و روده یک داخل تراش المانی را باز کردم و تنها چیزی که من نمیتوانم تولیدش کنم مارپیچ ارشمیدس ان است که تمام هنر و دقت حرکت داخل تراش همین مارپیچ ارشمیدس ان است که گام ان قابل تغییر است حتی میتوان با تغییر گام سوراخی با دقت 0.0001 هم زد ولی طریقه زدن مارپیچ ارشمیدس را از شما عزیزان میخواهم بپرسم ;););)

اگر کتابی هم در این را بطه مد نظرتان هست بگویید تا گام به گام تولید ان را گفته باشد

سلام , من اطلاع زيادي راجع به مارپیچ ارشمیدس ندارم ولي طبق توضيح تو و جستجويي كه تو اينترنت كردم فكر كنم مربوط به منحني اينوولوته كه توي ساخت و تحليل چرخدنده ها ازش استفاده ميشه :w20:
فكر كنم اگه اينجوري دنبالش بگردي زودتر به نتيجه ميرسي :question:
 

ah25_km

عضو جدید
پيشنهاد

پيشنهاد

من نظرم اينه برا اينكه فعاليت تو اين تاپيك بيشتر بشه , به صورت مجزا راجع به بعضي فرايندهاي توليد كه براي دوستان ممكنه كمي نااشناتر باشه بحث كنيم شايد اينجا يه رونقي بگيره !!! ;)

من فرايند اسپارك رو پيشنهاد ميكنم , خودم زياد راجع بهش نميدونم , ولي ميدونم كه در اين روش به صورت غير تماسي از قطعه و به صورت ذره اي بار برمي دارن و براي توليد قطعات دقيق استفاده ميشه مثل خان داخل لوله تفنگ :surprised:

حالا از دوستان ميخوام اگه من اشتباه گفتم اصلاح كنن و هركي اطلاعي درباره اين روش توليد داره در اختيار ديگران هم قرار بده :)
 

hashem38

عضو جدید
ج

ج

سلام دوستان عزيز من يك درخواست دارم اميدوارم كه اين بار جواب بگيرم چون توي سايت هر چه در خواست دادم هيچ جوابي از شما ها نگرفتم:(:(
من نياز به نقشه هاي ساخت يك قطعه دارم به همراه روش هاي توليد اجزاي ان وجنس انها

سلام
اگه جواب نگرفتي بگو دقيقا چي مي خواي تا كمك كنم
09181704271
 

hashem38

عضو جدید
پيچ و مهره

پيچ و مهره

سلام
ممنون از كليه دوستان
من از چيزاي ساده شروع مي كنم
روشهاي توليد انبوه پيچ و مهره ؟
 

Similar threads

بالا