با اذعان به «احتمال خطا» در آزمایش دانشمندان مدعی شکست سرعت نور بر ادامه آزمایش‌ها تاکید دارند

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
در پی ادعای مجله «ساینس اینسایدر» در مورد بروز اشکالات فنی در مسیر سفر نوترینوها برای اثبات سرعت بیشتر آنها از نور، فیزیکدانان مرکز سرن با وجود تایید امکان این اشتباه با پیش کشیدن اشکالات دیگری که امکان صحت آزمایش را بالا میِ‌برد، اعلام قطعی نتایج را به ماه مه موکول کردند.

دانشمندان مدعی شکست سرعت نور بر ادامه آزمایش‌ها تاکید دارند


به اذعان فیزیکدانان آزمایشگاه سرن در ژنو، نتایج به دست آمده طی آزمایشات سال گذشته این مرکز احتمالا در پی یک مشکل کابلی مخدوش شده‌اند.
آزمایشات این دانشمندان در سال گذشته باعث بروز بلوایی در جهان در پی نقض نظریه نسبیت انیشتین شده بود که بنیاد فیزیک نوین راتشکیل می‌دهد.
طبق این قانون، به دلیل برخوردارنبودن نور از جرم، هیچ ذره‌ای قادر به حرکت سریعتر از آن در خلا نیست.
محققان در ماه سپتامبر به ارسال پرتویی از ذرات نوترینو از پایگاه خود در ژنو به یک آزمایشگاه در گران‌ساسوی ایتالیا در فاصله ۷۲۴ کیلومتری پرداختند که سرعت نور را با ۶۰ نانوثانیه اختلاف شکستند.
تکرار این آزمایش در ماههای بعد در آزمایشگاه اوپرا با نتایج مشابهی روبرو شد.
اما اخیرا این دانشمندان از بروز موانعی در این نتایج خبر داده‌اند. یکی از این مشکلات در یک ارتعاش‌سنج بر روی جی‌پی‌اس جهانی بود که برای پیگیری پیشرفت نوترینوها مورد استفاده قرار گرفته بود. این مشکل می‌تواند زمان پرواز این ذرات را زیاد برآورد کرده باشد.
مشکل دوم در رابط فیبر نوری مورد استفاده برای اتصال علائم جی‌پی‌اس به ساعت اصلی مرکز سرن که به ثبت نتایج پرداخته، است.
گزارشگر مجله Science Insider معتقد است اختلاف ۶۰ نانوثانیه‌ای سرعت نوترینوها با نور احتمالا در اثر یک ارتباط بد میان یک کابل فیبر نوری بوده که به اتصال یک گیرنده جی‌پی‌اس به یک کارت الکترونیکی رایانه‌ای برای تصحیح زمان سفر نوترینوها می‌پرداخته است.
پس از تنگتر کردن ارتباط و سنجش زمانی که نوترینوها در این کابل سفر کرده‌اند، دانشمندان دریافتند که این داده‌ها ۶۰ نانوثانیه زودتر از زمان برآورد شده رسیده‌اند. از آنجایی که این زمان از زمان کلی پرواز کسر شده، به نظر می‌رسد که سریعتر رسیدن این ذرات به همین دلیل باشد که البته اثبات آن نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
این دانشمندان از عدم کارکرد درست احتمالی این رابط در زمان اندازه‌گیری‌ها خبر داده و افزودند: در صورتی که این موارد صحیح باشند،‌ ممکن است زمان پرواز نوترینوها دست‌کم گرفته شده باشد.
این محققان از بررسی‌های بیشتر در مورد این دو تاثیر و محاسبه سنجش‌های جدید که قرار است در ماه مه منتشر شود، خبر دادند.
 
آخرین ویرایش:

Erfan_K

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب این یعنی که اختلاف زمان رسیدن نوترینوها به مقصد بیشتر از 60 نانوثانیه هست ؟
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Campus حيرت فيزيكدانان از تقويت احتمال بطلان نظريه «نسبيت» فیزیک 0

Similar threads

بالا