حيرت فيزيكدانان از تقويت احتمال بطلان نظريه «نسبيت»

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2][/h]
دانشمندان مركز هسته‌يي اروپا (سرن) بار ديگر در تلاش براي غلبه بر نظريه «نسبيت» انشتين توانستند در آزمايشي تازه، بار ديگر سرعت نور را بشكنند.


برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان يران(ايسنا)، اين آزمايش‌ها توسط ابزار «اوپرا» (پروژه نوسان با لوازم رديابي امولسيون) در شتاب‌دهنده بزرگ هادروني سرن انجام شده كه طي آن ذرات نوترينو ساخته شده در اين مركز از ميان 730 كيلومتر سنگ به آزمايشگاهي در گران‌ساسو در كوههاي آلپ ايتاليا فرستاده شد.

آزمايش تازه، نتيجه آزمايش ماه سپتامبر را كه سرعت اين ذره را بيشتر از سرعت نور مي‌شمارد، تاييد كرد.

منتقدان آزمايش اول بر اين باور بودند كه به دليل وجود 15 هزار نوترينو در يك زمان، احتمال بروز خطا در اندازه‌گيري وجود داشته اما اين بار محققان مدعي استفاده از يك شيوه اندازه‌گيري دقيق‌تر با ارسال تعداد كمتر ذرات نوترينو با فواصل زياد در ميان آنها هستند.

به گفته فيزيكدانان اتمي گران ساسو، اكنون دانشمندان اطمينان بيشتري به نتايج داشته و از آزمايشگاه‌هاي ديگر براي پيوستن به اين آزمايش و تكرار آن درخواست به عمل آورده‌اند.

اين موضوع، فرضيه 106 ساله نسبيت انيشتين، يكي از پايه هاي فيزيك مدرن را در مورد اينكه سرعت هيچ چيز به سرعت نور نمي رسد، در هم خواهد ريخت.

يافته هاي اين دو آزمايش در صورت تاييد، مفاهيم گسترده و عميقي در بر خواهد داشت. حتي بعضي ها معتقدند كه سفر در زمان نيز به لحاظ تئوريك، امكانپذير خواهد شد؛ اما برخي دانشمندان مي گويند آزمايش تازه تنها يكي از منابع احتمالي خطا را رفع كرده و آزمايش ها در اين زمينه همچنان ادامه خواهد داشت.

دانشمندان حاضر در آزمايشگاه ايتاليايي قرار است سال آينده به طور جداگانه به تكرار اين آزمايش بپردازند. آزمايشگاه مينوس آمريكا و T2K ژاپن نيز براي آزمايش مجدد اين مشاهدات اعلام آمادگي كرده‌اند.

 
بالا