بازگشت صنایع به زادگاه

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
غرب پس از رکود اقتصادی نرخ اشتغال خود را از طریق بازنگری در استراتژی برون سپاری تقویت می‌کند
بازگشت صنایع به زادگاه

مجید اعزازی
گفته می‌شود «رکود اقتصادی» قاتل شماره یک فرصت‌های شغلی در کشورهای غربی بوده است و تنها درصد اندکی از فرصت‌های شغلی به واسطه «برون مرز سپاری» از دست رفته اند.با وجود این، شرکت‌های غربی پس از چندین دهه انتقال صنایع و مشاغل خود به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای آسیای جنوب شرقی، درحال بازنگری در استراتژی‌ انتقال کسب‌وکار خود هستند.



«آسیب پذیری بیشتر در برابر حوادث غیرمنتظره مانند بلایای طبیعی یا ناآرامی‌های سیاسی»و«عملکرد ضعیف در پاسخگویی سریع به مشتری» دو مشکل عمده «برون مرز سپاری» است. اما ریسک عمده این کار سردرآوردن نیروی کار کشور میزبان از فرآیندهای تولید و کپی‌برداری از آن است. با وجود این موارد، برجسته‌ترین جذابیت برون مرزسپاری یا همان دستمزد اندک نیروی کار در کشور میزبان، رو به افول نهاده است. از سوی دیگر انعطاف پذیری نیروی کار در غرب به ویژه در آمریکا و انگلیس رو به بهبود گذاشته است.
باوجود معکوس شدن این دو روند،بُعد مسافت اما هنوز پا برجاست و شکاف احتمالی میان دستمزدها را به نفع کشورهای «برون مرز سپار» پر می‌کند. از سوی دیگر، نزدیکی به بازارهای مصرف دلیل دیگری برای بازگشت کارخانه ها و مشاغل برون‌مرز سپاری شده به غرب و به ویژه به آمریکا است. در این میان، فقط شرکت‌های غربی نیستند که برخی از کارخانه‌هایشان را به خانه بازمی‌گردانند، بلکه برخی از شرکت‌های برجسته بازارهای نوظهور نیز درحال سرمایه‌گذاری در برندها، ظرفیت‌ها و کارکنان در غرب هستند.
 

Similar threads

بالا