بازار پارچه در‎ ‎انتظار نوسازي صنايع نساجي

*lemon*

کاربر فعال مهندسی نساجی
در ابتداي سال‌جاري با بروز بحران اقتصاد جهاني قيمت مواد اوليه‎ ‎بسياري از محصولات از جمله پارچه کاهش يافت و توليدکنندگان اميدوار شدند که اين‎ ‎کاهش قيمت مواد اوليه، هزينه توليد آنها را کاهش داده و در نتيجه قيمت نهايي محصول‎ ‎در بازار پايين بيايد. با اين‌که اين تعديل قيمت‌ها بخصوص در زمينه مواد اوليه‎ ‎نسبتا چشمگير بود اما رفته‌رفته نرخ‌ها به حالت قبلي برگشت‎.


‎از سوي ديگر، بازار‎ ‎پارچه که در نيمه نخست سال از رونق خوبي برخوردار نبود، به انتظار فصل افزايش تقاضا‎ ‎يعني نيمه دوم سال نشسته بود تا بازار پوشاک و پارچه از رکود خارج شود‎.
‎رئيس‎ ‎هيات‌مديره انجمن صنايع نساجي در گفت‌وگو با "گسترش صنعت" گفت: با آغاز فصل مدارس‎ ‎رونق نسبي در بازار پارچه و پوشاک به وجود آمد هر چند که انتظارات اوليه برآورده‎ ‎نشد، اما به هر حال از شرايط خريد و فروش در تابستان بهتر بود‎.
‎محمد مروج با‎ ‎اشاره به اين که به‌طور معمول هر ساله در دو نوبت اواخر شهريور و در نزديکي سال نو‎ ‎قيمت‌ها در بازار پوشاک با افزايش روبه‌رو مي‌شود، اظهار کرد: از آنجا که تغيير‎ ‎چنداني در نرخ محصولات نساجي و پوشاک در آستانه بازگشايي مدارس رخ نداد پيش‌بيني‎ ‎مي‌شود که تا پايان سال‌جاري نوساناتي در قيمت اين محصولات به وجود آيد‎.
‎وي در‎ ‎زمينه قيمت مواد اوليه مورد نياز در صنعت نساجي تصريح کرد: به دليل کاهش قيمت‌ها در‎ ‎بازارهاي جهاني شاهد تعديل نرخ مواد در ابتداي سال بوديم، اما رفته‌رفته اين روند،‎ ‎معکوس شد و قيمت‌ها به ميزان اوليه خود برگشت. وي افزود: طبق آمار سرانه مصرف پارچه‎ ‎در ايران سالانه 20 مترمربع است. به اين ترتيب اگر جمعيت کشور را 70 ميليون نفر در‏‎ ‎نظر بگيريم يک ميليارد و 400 ميليون مترمربع بايد انواع پارچه در بازار کشور توزيع‏‎ ‎شود‎.
‎مروج افزود: در حال حاضر حدود 800ميليون مترمربع پارچه در کشور توليد‎ ‎مي‌شود بنابراين حدود 600 ميليون مترمربع از اين محصول به‌صورت رسمي يا غيررسمي به‏‎ ‎کشور وارد مي‌شود‎.
‎وي تصريح کرد: با توجه به سهم بالاي بيمه و ماليات در هزينه‎ ‎کارخانه‌هاي نساجي، قيمت تمام شده توليد پارچه در کشور زياد بوده و از اين لحاظ‎ ‎نمي‌توان با محصولات کشورهايي چون ترکيه و پاکستان رقابت کرد‎.
‎رئيس هيات‌مديره‎ ‎انجمن صنايع نساجي در ادامه گفت: اگر به مراکز فروش پارچه در تهران مانند خيابان‎ ‎زرتشت مراجعه کنيد، پارچه‌هاي وارداتي زيادي را که به لحاظ وزني، سبک بوده اما از‎ ‎قيمت بالايي برخوردارند مشاهده خواهيد کرد‎.
‎او معتقد است: صنايع نساجي مشکلي در‎ ‎فروش 800 ميليون مترمربع پارچه توليدي خود ندارند اما بايد سازوکاري در رابطه با‏‎ ‎‏600‏‎ ‎ميليون مترمربع پارچه وارداتي انديشيد، چون اين ميزان، سهم قابل توجهي از بازار‎ ‎را در دست گرفته است. صنعت نساجي ما نيازمند سرمايه‌گذاري و با نوسازي ماشين‌آلات و‎ ‎نيز احداث واحدهاي جديد است تا کشور از واردات پارچه بي‌نياز شود و بازار آن با‎ ‎محصولات ايراني تامين شود‎.
‎به گفته مروج، هر چند بخش خصوصي به لحاظ توليد و فروش‏‎ ‎از وضعيت مطلوبي برخوردار است، اما کمتر سرمايه‌گذاري حاضر به فعاليت در اين صنعت‎ ‎مي‌شود‎.
‎وي افزود: علاوه بر اين، از آنجا که سود واردات پارچه بيشتر از توليد آن‎ ‎است رفته‌رفته برخي از توليدکنندگان اقدام به واردکردن اين کالا مي‌کنند و ما شاهد‎ ‎آن هستيم که توليد داخلي به سمت تجاري شدن مي‌رود‎.
‎يک فعال ديگر در صنعت نساجي‎ ‎گفت: با هماهنگ کردن تعرفه‌هاي واردات نساجي و جلوگيري از قاچاق پارچه به داخل،‎ ‎امکان افزايش کيفيت و کميت توليد کالا فراهم شده و بازار صنايع داخلي رونق‎ ‎مي‌گيرد‎.
‎ناصر رجبي افزود: 93 درصد از بازار مصرف چادر مشکي در اختيار شرکت‌ها و‏‎ ‎اجناس خارجي است و با وجود استفاده فراوان ايران از چادر بويژه چادر مشکلي توليد‎ ‎اين محصول در داخل به‌ندرت صورت مي‌گيرد‎.
‎وي ادامه داد: اگر به بازارها و سراهاي‎ ‎پارچه و چادر مشکي سري بزنيد، اصلا با چادر مشکي ايراني برخورد نمي‌کنيد چرا که اين‎ ‎کالا کمتر در بازار وجود دارد‎.
‎رجبي تصريح کرد: از جمله مشکلات صنعت نساجي وجود‎ ‎تعرفه‌هاي ناهماهنگ و قاچاق کالاست‎.
‎وي افزود: زماني که محصولات و توليدات داخل‎ ‎با قيمت تمام شده بالايي در بازار عرضه مي‌شود به‌تبع آن خريداران و مصرف‌کنندگان‎ ‎نيز به کالاهاي خارجي که از قيمت پايين‌تري نيز برخوردارند رجوع خواهند کرد‎.
‎اين‎ ‎فعال صنعت نساجي کمبود مواد اوليه توليد پارچه را از جمله عوامل افزايش قيمت تمام‎ ‎شده محصولات نساجي عنوان کرد و افزود: در صورتي که بتوان مواد اوليه محصولات نساجي‎ ‎را با قيمت پايين براي توليدکنندگان محصولات نساجي تامين کرد به‌تدريج قيمت‌ها کاهش‎ ‎مي‌يابد و مصرف‌کنندگان نيز به خريد توليدات داخل تشويق مي‌شوند‏‎
 

Similar threads

بالا