ایران را در چین هم میتوان جستجو کرد!

danielo

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران را در چین هم میتوان جستجو کرد!

ز دریای چین تا به کرمان همه روی کشور سپه گسترید
ایران را حتی در چین نیز میتوان جستجو کرد. پیوند میان این دو کشور پیشینه ای دیرینه دارد .شاید نام جاده ی ابریشم برای شما آشنا باشد . البته نمی توان این را به عنوان اولین برخورد بین ایران و چین دانست . اما این یک رویداد مهم بین ایران و چین به حساب می آید. اتحادی که میان خاقان چین و شاهنشاه ایران مهرداد دوم در عهد فرمانروایی اشکانیان رخ داد. هیئت خاقان ووتی از سلسله ی هان چین به دربار مهرداد آمده و نتیجه ی این دیدار ایجاد جاده ای به نام ابریشم شد که برای گسترش تجارت در سرتاسر منطقه موثر واقع شد. ضمن اینکه در آثار تاریخی چین شیر به احترام و نماد ایرانیان ساخته میشود . چینی ها تا پیش از برخورد با ایرانیان با شیر بیگانه بودند . چون این حیوان در چین زندگی نمیکرد . از این روی فرمانروایان ایرانی به رسم هدیه برای حاکمان چینی شیر هدیه می فرستادند. ضمن اینکه مجسمه ی شیر نیز به احترام پارسیان در کاخ و بناهای سلطنتی به کار میرود.
در شهر چوانجو دهکده ای به نام (بوسی جوان) به معنای (پارسیان) وجود دارد که آمیزه ای از هنر و فرهنگ ایرانی است. چینی ها بر این باورند که مردم این دهکده بازماندگان بازرگانان ایرانی هستند که در زمان سلسله ی تانگ چین 617 تا 907 میلادی زندگی خود را در آنجا آغاز کردند.
به نقل از هفته نامه ی خبری امرداد :
در دهکده ی بوسی جوان یا همان پارسیان سر در دهکده در سال 1994 میلادی بنا به در خواست مردم کوشک یادبودی به شیوه ی ایرانی بنا کردند. بر روی لوح یاد بود روی کوشک تاریخچه ی دهکده ی پارسیان چنین آمده:
دهکده ی پارسیان در گذشته ی دور جوشوگاه نام داشت .از دودمان تانگ بازرگانان ایرانی در آن مکان رفت و آمد داشتند و از احترام خاصی برخوردار بودند و و با مردم چین در آن مکان در آشتی و آرامش به سر میردند.
سالی سیلاب خیز که راهزنان بسیار شده بودند عده ای از راهزنان به دهکده هجوم آوردند. بازرگان ایرانی و مردانش به مقابله شتافتند و فرصتی ساختند تا زن و بچه ها بگریزند. او جان و مال مردم را نجات داد اما در ایران راه جان و مال خود را از دست داد.
دشمن پیکر قهرمان را به رودخانه افکند و رود پیکر قهرمان را به کام خود کشید.آب خون آبود نشانه ی فداکاری و دلیری قهرمان ایرانی شد .مردم پیشکر او را یافتند و در دهکده دفن نمودند و جوشوگاه را پارسیان نام نهادند و ار آن زمان هر ساله به یا قهرمان بزرگ مراسم پرسه برگزار کردند.
چینی ها هنوز خاطرات خوبی از ایران و ایرانی ها دارند .در جای جای تاریخ چین به ایرانیان اشاره شده آن هم به گونه ای مثبت.بسیاری از هنر ها و صنعت های ایرانی مورد علاقه ی چینی ها قرار میگیرد. از جمله استفاده از قلم مو را نیز ایرانیان به چینی ها آموختند.
بسیاری از نقاشی ها چین نیز اثری ایرانی و مانوی هستند.
همانطور که میدانید فرمانروایان ایران در زمان هخامنشیان به کوه اعتقاد خاصی داشتند . به طوری که آرامگاه خود را در دل کوه می ساختند . دو تن از امپراطوران چین نیز به پیروی از این حرکت آرامگاه خود را در کوشجی وانگ (کوه مقدس) بنا نهادند.
 

tiger_red

عضو جدید
ایران را در چین هم میتوان جستجو کرد!

ز دریای چین تا به کرمان همه روی کشور سپه گسترید
ایران را حتی در چین نیز میتوان جستجو کرد. پیوند میان این دو کشور پیشینه ای دیرینه دارد .شاید نام جاده ی ابریشم برای شما آشنا باشد . البته نمی توان این را به عنوان اولین برخورد بین ایران و چین دانست . اما این یک رویداد مهم بین ایران و چین به حساب می آید. اتحادی که میان خاقان چین و شاهنشاه ایران مهرداد دوم در عهد فرمانروایی اشکانیان رخ داد. هیئت خاقان ووتی از سلسله ی هان چین به دربار مهرداد آمده و نتیجه ی این دیدار ایجاد جاده ای به نام ابریشم شد که برای گسترش تجارت در سرتاسر منطقه موثر واقع شد. ضمن اینکه در آثار تاریخی چین شیر به احترام و نماد ایرانیان ساخته میشود . چینی ها تا پیش از برخورد با ایرانیان با شیر بیگانه بودند . چون این حیوان در چین زندگی نمیکرد . از این روی فرمانروایان ایرانی به رسم هدیه برای حاکمان چینی شیر هدیه می فرستادند. ضمن اینکه مجسمه ی شیر نیز به احترام پارسیان در کاخ و بناهای سلطنتی به کار میرود.
در شهر چوانجو دهکده ای به نام (بوسی جوان) به معنای (پارسیان) وجود دارد که آمیزه ای از هنر و فرهنگ ایرانی است. چینی ها بر این باورند که مردم این دهکده بازماندگان بازرگانان ایرانی هستند که در زمان سلسله ی تانگ چین 617 تا 907 میلادی زندگی خود را در آنجا آغاز کردند.
به نقل از هفته نامه ی خبری امرداد :
در دهکده ی بوسی جوان یا همان پارسیان سر در دهکده در سال 1994 میلادی بنا به در خواست مردم کوشک یادبودی به شیوه ی ایرانی بنا کردند. بر روی لوح یاد بود روی کوشک تاریخچه ی دهکده ی پارسیان چنین آمده:
دهکده ی پارسیان در گذشته ی دور جوشوگاه نام داشت .از دودمان تانگ بازرگانان ایرانی در آن مکان رفت و آمد داشتند و از احترام خاصی برخوردار بودند و و با مردم چین در آن مکان در آشتی و آرامش به سر میردند.
سالی سیلاب خیز که راهزنان بسیار شده بودند عده ای از راهزنان به دهکده هجوم آوردند. بازرگان ایرانی و مردانش به مقابله شتافتند و فرصتی ساختند تا زن و بچه ها بگریزند. او جان و مال مردم را نجات داد اما در ایران راه جان و مال خود را از دست داد.
دشمن پیکر قهرمان را به رودخانه افکند و رود پیکر قهرمان را به کام خود کشید.آب خون آبود نشانه ی فداکاری و دلیری قهرمان ایرانی شد .مردم پیشکر او را یافتند و در دهکده دفن نمودند و جوشوگاه را پارسیان نام نهادند و ار آن زمان هر ساله به یا قهرمان بزرگ مراسم پرسه برگزار کردند.
چینی ها هنوز خاطرات خوبی از ایران و ایرانی ها دارند .در جای جای تاریخ چین به ایرانیان اشاره شده آن هم به گونه ای مثبت.بسیاری از هنر ها و صنعت های ایرانی مورد علاقه ی چینی ها قرار میگیرد. از جمله استفاده از قلم مو را نیز ایرانیان به چینی ها آموختند.
بسیاری از نقاشی ها چین نیز اثری ایرانی و مانوی هستند.
همانطور که میدانید فرمانروایان ایران در زمان هخامنشیان به کوه اعتقاد خاصی داشتند . به طوری که آرامگاه خود را در دل کوه می ساختند . دو تن از امپراطوران چین نیز به پیروی از این حرکت آرامگاه خود را در کوشجی وانگ (کوه مقدس) بنا نهادند.



:gol:;)
 

danielo

عضو جدید
کاربر ممتاز

به جان خودم تو مریض هستی.
خواهش میکنم برو دکتر خودت را نشون بده.
یک جا خودت را برای این رژیم پاره میکنه.یک جا که به نفعت نیست این پست را میدی.
بدتر از این رژیم هم وجود داره و اون هم ادم های مثل تو هستند.
خجالت بکش.
اینجا تالار مهندسان هست
 

A.R-KH-A

عضو جدید
کاربر ممتاز
به جان خودم تو مریض هستی.
خواهش میکنم برو دکتر خودت را نشون بده.
یک جا خودت را برای این رژیم پاره میکنه.یک جا که به نفعت نیست این پست را میدی.
بدتر از این رژیم هم وجود داره و اون هم ادم های مثل تو هستند.
خجالت بکش.
اینجا تالار مهندسان هست
منم نمیفهم این یارو چه مرگشه!!!
یه بار میگه سید آقا..
یه بار میگه ایران در قبال کشتار...سکوت کرد..
یه بار میپره به کورش
یه بار تریپ حق خواهی میاد..
یه بار از رهبر حمایت میکنه...
یه بار..
آقا شما مشکلی نداری؟
---
یه سوال ازت دارم کامپیوتر یی ان جی؟
شما سیدی درسته؟
 
  • Like
واکنش ها: eder

NYC

عضو جدید
کاربر ممتاز


شما داری ایران حال رو میگی، دنیلو ایران باستان رو میگه.
ایران حال که به بهانه خروج از زیر پرچم آمریکا ( که اونم جای بحث داره ) سکوت در برابر کشتار مسلمانان که چه عرض کنم، تن به هر خفتی میده.
 

danielo

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقاشي در ميان روابط هنري ايران و چين در زمان ساسانيان، سهم بسياري دارد و از نشانه‌هاي بازر تاثيرات متقابل در هنر ايران و چين است. چهار دين مختلف توسط ايرانيان در چين گسترش يافت و سه دين از اين چهار دين يعني مانويت، بودايي و نسطوريت در تبليغات خود از نقاشي و تصويرگري به عنوان وسيله‌اي كارآمد در تبليغ اصول مذهبي خود استفاده مي‌كردند. در اين ميان مانويت از دو دين ديگر هم بيشتر به نقاشي اهميت مي‌داد. ماني پيامبر اين دين، در نقاشي بسيار ماهر بود به حدي كه در ادبيات ايران به صورت سمبل نقاشي مطرح شده و معياري براي نشان دادن اوج و كمال نقاشي قرار گرفته است.


فردوسي در اين باره مي‌گويد:


بيامد يكي مرد گويا ز چين / كه چون او مصور نبيند زمين


به صورتگري گفت پيغمبرم / ز دين‌آوران جهان برترم


در اين شعر دو نكته مهم است؛ اول آنكه ماني نقاش چيره‌دستي بوده است و ديگر اينكه به نظر ايرانيان او از چين آمده بود، يعني در ايران براي نقاشي و هنر چين اهميت خاصي قائل بوده‌اند تا حدي كه فكر مي‌كردند ماني از چين آمده است. ولي در تحقيقاتي كه صورت گرفته، ‌ماني نقاشي را از چيني‌ها ياد نگرفته است بلكه برعكس، نقاشي ايران توسط مانويان به چين رفته است.





اساس نقاشي در چين


به عقيده نقادان جديد، نقاشي در چين در اصل ايراني و مانوي است فقط چون پس از رفتن از تركستان شرقي به چين بار ديگر از راه چين به ايران برگشته و مردم چين نيز از خود آثاري در آن گذاشته‌اند، به سبك چيني مشهور شده است.


در مورد نفوذ هنر نقاشي مانوي در چين پژوهشگران خارجي اظهارنظرهايي كرده‌اند. از جمله رنه گروسه، محقق فرانسوي معتقد است كه از تركيب مايه‌هاي هنري ايران ساساني و هنر چين، هنر نقاشي در تورفان پديد آمد كه در هيچ جاي ديگر نظير آن را از حيث كمال و زيبايي نمي‌توان يافت.


شيوه آراستن نسخه‌هاي خطي با مينياتورهاي زيبا كه بعدا در ايران اسلا‌مي معمول شد و به‌ويژه در دوران تيموري به حد كمال رسيد، نخستين بار توسط ماني ابداع شد و بعد به تمام سرزمين‌هاي دوردست آسيايي ميانه و چين راه يافت.


ماريو بوسالي، استاد هنر دانشگاه رم در اين مورد نوشته است كه مكتب نقاشي از ايران توسط اويغورها به چين رفت و سپس در دوران مغول با تغييراتي از چين به ايران بازگشت و به صورت مينياتور چيني مورد پيروي هنرمندان ايراني قرار گرفت، به طوري كه اسناد و مدارك مكتوب نشان مي‌دهد و تاريخ چين نيز حاكي از آن است كه نقاشي از ايران به چين رفته است و بعيد نيست اين هنر در چين مانند هر هنر ديگري كه از ملتي به ملت ديگر منتقل مي‌شود و تا اندازه‌اي تحت‌تاثير خصوصيات روحي و سنتي آن ملت قرار مي‌گيرد، تا حدي رنگ چيني به خود گرفته باشد ولي پايه و اساس و اسلوب همچنان ايراني باقي مانده است.


پروفسور پوپ نيز در شاهكار بي‌نظير خود <هنرهاي ايران> مي‌نويسد از قرن پنجم پيش از ميلا‌د تا قرن هشتم ميلا‌دي نفوذ نقاشي ايران در نقاشي چين بسيار بوده است. مفهوم اين نظر آن است كه در مدت 13 قرن تمام نقاشي‌هاي ايران بر هنر نگارگري چين تاثير مي‌گذاشته است.




ترويج دين از راه نقاشي


اينكه نقاشي ايران در زمان باستان به‌خصوص در زمان ساسانيان از راه آسياي مركزي به چين نفوذ كرده، بنابر اكثر منابع تاييد شده است، به خصوص كه اين نفوذ توسط مذهب ماني بسيار بوده است.


ماني و مبلغان مانويت براي اينكه همه مردم اصول و عقايد آن مذهب را بفهمند، از نقاشي استفاده مي‌كردند و با نقاشي‌هاي زيبا، اصول دين خود را نمايان مي‌كردند. متون مذهبي خود را نيز براي آنكه بيشتر مورد قبول واقع شود، با نقاشي‌هاي زيبا، جذاب مي‌ساختند و وقتي كه اين مذهب به چين نفوذ كرد اين ويژگي خود را نيز گسترش داد. يكي از مكان‌هايي كه تاثيرات هنر نقاشي ايران ساساني را در چين نمايان مي‌سازد، غارهاي منطقه دون‌خوانگ است. در معابد زيرزميني منطقه دون‌خوانگ يك‌سري نقاشي ديواري وجود دارد كه در آنها تاثير هنر نقاشي ساساني به صورت حاشيه‌هاي مرواريدي‌شكل ديده مي‌شود كه اين نوع حاشيه‌ها از ويژگي‌هاي هنر ساساني هستند. از ديگر تاثيرات هنر نقاشي ساساني در منطقه دون‌خوانگ مي‌توان از زمينه سرخ‌ رنگ نقاشي نام برد كه يك سنت ايراني در دوره ساساني است. چنانچه پوپ مي‌گويد: <زمينه قرمز نقاشي‌هاي ديواري و تزئينات به شكل مرواريد، هر دو اصالتا ساساني هستند كه عموما در معابد بودايي دون‌خوانگ به كار رفته است. >


تاثير پيكرنگاري ايران بر پيكرنگاري بودايي چين تا پايان دوره ساساني و سراسر دوره تانگ ادامه مي‌يابد و حتي در برخي از نقاشي‌هاي ديواري و روي چوب ژاپني نظير سه نقاشي روي چوب دوره تانگ كه در شوسوين نگهداري مي‌شوند، مشاهده مي‌شود.





نقش نسطوريان در گسترش نقاشي ساساني در چين


نسطوريان نيز در نفوذ و گسترش نقاشي ساساني در چين سهم داشته‌اند. هنگامي كه هنر نگارگري ميان پيروان ديانت حضرت مسيح در ايران رايج شد با آنكه اين هنر از نقاشي بيزانس الهام مي‌گرفت اما با اين همه از تاثير مكتب نقاشي ايران نيز بركنار نماند و هنگامي كه اين روش به وسيله نسطوريان ايراني به نقاط دوردست تركستان رفت، تاثيراتي را از نقاشي ايراني با خود به همراه برد و در آن سرزمين‌ها متداول ساخت. در منطقه تورفان كه در آن مجموعه‌اي از تاثيرات هنري مختلف به چشم مي‌خورد، از نقاشي نسطوري نيز نماينده‌اي وجود دارد كه نقش ديواري تاثير هنر ايراني همراه با جريان هنري بيزانس پديدار است.





تاثيرات نقاشي چيني بر نگارگري ايراني


اما چين نيز در هنر نقاشي ساساني تاثيراتي داشته است اگرچه به پاي تاثير ايران آن عهد بر نقاشي چيني نمي‌رسد.


نقاشي چيني از ديرباز براي مردم ايران شناخته‌شده بود. آثار نقاشي چيني به صورت پرده‌هاي نقاشي يا به صورت تزئين روي آثار وارداتي از سرزمين چين از قبيل ظروف سراميك و منسوجات ابريشمي و... وارد ايران مي‌شد. ايرانيان از اين طريق با نقاشي چين آشنا شدند و به آن علا‌قه‌مندي نشان دادند. متون ادبي ايران بعد از اسلا‌م سرشار از اشارات و تلميحات در تمجيد از نقاشي چيني و از همه مهم‌تر ماني است كه به واسطه مهارتش در هنر نقاشي او را چيني يا برخاسته از چين تصور مي‌كردند اما بيشتر تاثيرات نقاشي چيني بر هنر ايران، مربوط به پس از اسلا‌م و به‌خصوص از عهد مغول به بعد است.





منابع:


1- همايون فرخ، ركن‌الدين، سيري در مينياتور ايران (تاثير نقاشي ايران بر نقاشي چين)، هنر و مردم، ارديبهشت و خرداد، تهران، 1353


2- برنامقدم، محمد، درآمدي بر سير انديشه در ايران (ماني- مزدك)، انتشارات جهان‌كتاب، تهران 2536
 

Similar threads

بالا