ایا امکان تحصیل در مهندسی کشتی سازی برای خانوم ها هست؟

a_chasebi

عضو جدید
كسي از دوستان توي دهمين همايش صنايع دريايي كشور حضور داشته يا خبري از اون داره؟:gol:
 

hasan_marine

عضو جدید
سلام دوستان عزیز
در این تاپیک سوالی پرسیده شده،که جای بحث زیاد داره،من خودم فارغ التحصیل رشته ی کشتی سازی از دانشگاه امیر کبیر هستم،حالا به جای اینکه فقط به طور مستقیم جواب سوالاتون رو بدم،شرح وقایعی که در این 4 سال به ما گذشت رو براتون می گم تا صرفا اظهار نظر شخصی هم نشه و خودتون برداشت خودتون رو داشته باشید(البته آخرش چند تا نظر خودمم می گم و یه جمع بندی می کنم)،قبل از شروع یک جواب کوتاه و مستقیم به دوست عزیزی که در مورد موقعیت خانم ها در این رشته پرسیده بود می دم:
اگر خانم هستید:اگه ادامه تحصیل و کار کردن با مدرکت برات مهمه تحت هیچ شرایطی حتی اگر خدای آسمون ها هم اومد پایین و گفت برو کشتی سازی بخون،این کارو نمیکنی(اگه ادامه متن رو بخونی میفهمی چرا)
اگر آقا هستید:90 % دوستان من که در این رشته تحصیل کرده اند،حالا بعد از 4 سال پشیمونند و افسوس میخورند کاش یک سال دیگه وایستاده بودنو تو کنکور سراسری دوباره شرکت می کردند.بهتره این رشته رو حتی تو لیست انتخاب رشته کنکورت هم قرار ندی .
دو تا مورد بالا فقط در چند مورد نقض میشه،یکیش اینه که پدرت برادرت یا یه عضو درجه اول دیگه از اشناهات تو کشتی سازی باشه و از موقعیت خوبی هم برخوردار باشه،بهتره بدونی بدون پارتی باید قید کار کردن تو تهرانو بزنی و یا بری جنوب تو کارخونه هایی مثل ایزوایکو و صدرا و شهید درویشی و گهگاهی شهید رجایی و و جاهای مشابه یا بری شمال مثل نکا که البته کارخونه هایی که داره اصلا قابل مقایسه با جنوب نیست.بقیشم تو نتیجه گیری هست.
بریم سراغ شرح ما وقع(قبلا از این که یه کم روده درازم عذر خواهی می کنم:)،آخر هر دفعه هم یه نتیجه گیری کلی میکنم برا کسایی حوصله خوندن متن کامل رو نداره):
4 سال پیش تو کنکور سراسری شرکت کردم و به علت این که رتبم زیر 2000 نشد و به خاطر تهران موندن،رشته ی کشتی سازی رو انتخاب کردم.
روز معارفه رفتم دانشگاه و در جلسه ای که اساتید گرانقدر! و باسواد!!! و متخصص در حوزه ی صنعت!!!!!!!! دانشکده برای معرفی دانشکده و فرصت های شغلی آن گذاشته بودند شرکت کردم.یادمه در اون جلسه(اسم افراد رو که می خوام بگم فقط از حرف اول فامیلشون استفاده می کنم اگه خواستی تا یه حدودایی بفهمی اینا کین میتونی بری به آدرس دانشکده:
http://www.aut.ac.ir/marinetech/index.htm
) دکتر .ق،دکتر .خ،دکتر .ر و دکتر .ز و همچنین پروفسور بختیاری نژاد (که استاد دانشکده مکانیک و آدم باسوادیه و در اون زمان به طور موقت و به دلیل موجود نبودن آدم شایسته برای ریاست دانشکده ما منصوب شده بود ) شرکت داشتند.کلی حرفای قشنگ که هر سال در دنیا حدود 20000 کمبود آدم متخصص در دنیا در این رشته هستو،اگه فارغ التحصیل بشین کلی کار خوب هستو،ما تنها دانشکده ی مستقل کشتی سازی در ایران هستیمو(کاش علاوه بر تنها بودن یه کم باسواد و با امکانات هم بودین) خلاصه کلی از این حرف های قشنگ و گولزنک برای بچه ها،خوب ما هم اون موقع بچه بودیم دیگه گول خوردیم،اشتباه کردیم و تا یه سال بعدش که هنوز فرصت تغییر رشته رو داشتیم این کارو نکردیم و تو این مجمع العالمین موندگار شدیم،بگذریم...خلاصه رسیدیم اول ترم اول و مثل بقیه دانشکده ها به ما 18 واحد دادند که فقط 2 واحدش درس تخصصی خودمون بود به نام ((شناخت کشتی)) که مدرسش استاد .ق بود(البته ایشون از معدود آدمایی بود که به کار عملی هم بلد بود و سوادش فقط رو کاغذ نبود)
ترم اول برای ما تقریبا مثل بقیه دانشجو های این دانشگاه گذشتو،هنوز گرم قبول شدن تو کنکور بودیم.رسید ترم دومو تخصصی تر شدن درس ها از یک طرف و ملاقات با دکتر .ر در درس استاتیک،ایشون بین بچه ها به بهترین استاد دانشکده معروف هستند و واقعا هم از معدود آدماییه که ازش چیز یاد گرفتیم،البته باز در مقایسه با اساتید تاپ دانشکده مکانیک ایشون هم خیلی سطح بالا نیستند ولی چه شود بضاعت دانشکده ما همینه.ترم دوم هم گذشت با این تفاوت که کم کم داشتیم میدیدیم و می فهمیدیم که بچه های دانشکده های دیگه چه راحت می تونند ما رو مسخره کنند و وقتی مثلا میری قرائت خونه دانشکده مکانیک بهت بگن فلانی چی میخونی؟کشتی سازی؟پاشو از قرائت خونه ما برو بیرون!!یا به خاطر کشتی سازی خوندن دستت بندازن و از این به بعد جرات نکنی جلوشون بگی کشتی سازی می خونم.به هر حال ترم دوم گذشتو...
پوف!!!خسته شدم،بقیه اش رو فردا یا پس فردا مینویسم،ولی نتیجه گیری از مطالب امروز:
1-به هیچ وجه کشتی سازی نخونید مگر در موارد زیر:
-پارتی داری
-واقعا علاقه و آگاهی داری*
-بچه جنوب کشور باشی چون بدون شک این رشته بیشتر به درد بچه های جنوب می خوره تا جاهای دیگه
-کار کردن با مدرکت برات موضوعیت نداره و مهم برات فقط گرفتن یه لیسانس در هر رشته ی ممکنه.
-با سواد شدن برات زیاد مهم نیست(انتظار نداشته باش اون امکاناتی که بهت تو این دانشکده میدن با مکانیکی های امیر کبیر و حتی تمام رشته های دیگه تو دانشگاه برابری کنه)
-همین الان داری تو صنایع کشتی سازی کار میکنی و برای بهتر شدن موقعیت کاریت باید یه مدرک داشته باشی(کما اینکه از طرف برخی شرکت های دولتی افرادی میومند و با بورس در دانشکده ما فوق لیسانس می گرفتند)

*:دقت کنید که منظورم از علاقه،علاقه ی فانتیزانی و اینکه هی بشینی پیش خودت بگی ((وای خدا من یه مهندس کشتی میشم که سالی 5 تا کشتی طراحی می کنه،من در اوج امواج دریاها به سفر می پردازم و تجربه کسب میکنم،من با کشتی سازی خوندن در دانشگاه امیرکبیر و بعد سخت کار کردن اسم خودم رو در تاریخ این مملکت ثبت می کنم)) نیست یا اینکه مثلا فکر کنی تمام چیزایی که تو متن هایی مثل این
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=58919
نوشتن درسته و بخوای آرزوها و علایقتو رو این جور چیز ها بند کنی،شک نکن نصف بیشترش حرفای صد من یه غازه که هر کسی برای گذروندن روزگار خودش می زنه ،منظورم علاقه ای که رفته باشی و حداقل یک سال جنوب و کارش رو دیده باشی و بعد علاقه مند بشی.برای مثال چند تا از این موارد ذکر شده در صفحه ی مورد نظر رو برات نقض می کنم:

"مهندسي معتمدي استاد دانشكده مهندسي دريايي دانشگاهصنعتي اميركبير در همين زمينه مي‌گويد: «مهندسان كشتي به عنوان مدير فنيكشتي مسوول تعمير، نگهداري و راه‌اندازي موتور كشتي هستند و به همين دليلدانشجويان اين رشته پس از آن كه آموزش‌هاي تئوري را در مدت سه سال و نيمطي كردند، يك دوره كارآموزي 6 ماهه را بر روي كشتي‌هاي اقيانوس‌پيما درخارج از كشور در آبهاي استراليا، بنادر اروپا ، آسياي جنوب شرقي، سنگاپور،چين و كره مي‌گذرانند. "

این مورد برای بچه هایی که تو دانشکده ما مهندسی کشتی خوندند ثابت شد که دروغ محضه،نه 6 ماه بلکه حتی یک روز هم هیچکدام از بچه های ما رو روی دریا نبردند،فقط 4 سال سر دووندنشون و بهشون وعده دادند،هر چی از مشکلات آموزشی این دانشکده بگم کم گفتم...،گول این حرفا رو نخورید که دروغ محضه،تو این دانشکده از روز اول بهت دروغ میگن.در ضمن اون جناب معتمدی که حرف فوق را زده اند الان چند ساله که تو دانشکده پیداش نیست،معلوم نیست این حرف ماله چند ساله پیشه!

"دانشجويان مهندسي كشتي‌سازي «ارتعاشات در كشتي»‌ را مطالعه مي‌كنند. "
ما که تو این 4 سال ندیدیم!استاد مربوطه ارتعاشات که الان داره تو دانشکده درس میده بلد نیست "ارتعاشات مکانیکی" رو درست درس بده چه برسه به ارتعاشات کشتی!

"مهندس موسوي‌زادگان نيز در معرفي اين رشته مي‌گويد: «مسووليت طراحي، ساخت و نظارت بر ساخت كشتي و تعميرات آن بر عهده مهندسكشتي‌سازي است
وي همچنين در مورد تفاوت مهندسي كشتي‌سازي و مهندسيمكانيك گرايش دريا مي‌گويد: «اين دو رشته تفاوت چنداني با يكديگر ندارند ودر واقع واحدهاي هر دو رشته يكي است، فقط دانشجويان مهندسي كشتي‌سازي بطورتخصصي‌تر به مطالعه اين رشته مي‌پردازند. »"


آره ای یکی حرفش تا حدودی درسته ولی نه در مورد کشور ما،به طور اسمی شاید واحد های کشتی سازی و مکانیک حدود 40 واحد از 140 واحد با هم فرق کنند،ولی وقتی تو یه کشور جهان سوم زندگی می کنی که منابع محدود و تقاضا زیاده نتیجش این میشه که امکانات خوب به یه سری آدمای محدود برسه،سیالاتی که ما پاس کردیم کجا سیالا تی که مکانیکی ها پاس کردند کجا!،ارتعاشاتی که ما پاس کردیم کجا،ارتعاشاتی که مکانیکی ها پاس کردند کجا!،آزمایشگاه و کارگاهی که ما پاس کردیم کجا آزمایشگاه و کارگاهی که مکانیکی ها پاس کردند کجا!(این آخری شرح ماوقع داره که به جاش توضیح میدم)
اون چیزایی که الان در مورد نتیجه گیری به نظرم رسید اینا بود اگه دوستان می تونن چیزی اضافه کنند خوشحال می شم.
نکته ی آخر در مورد اون دوستی که گفتند باید 4 5 ماه رو آب باشی:
این رشته گرایش های مختلف داره یکیش ((مهندسی کشتی)) یکی دیگش ((مهندسی کشتی سازی)).مهندس کشتی ها میرن رو آب و پدرشون در میاد،مهندس کشتی سازی ها کار دفتری و تو کارخونه ای می کنند.

حرف آخر:واقع بین باشین نه بچه،کشتی سازی اسمش قشنگه ولی واردش که شدی پشیمون می شی.

فعلا خداحافظ

 
آخرین ویرایش:

a_chasebi

عضو جدید
حرفهاي جالبي زدي.ولي يخورده زيادي منفي . من هم همونجا درس خوندم و همون اساتيد محترم به ما هم درس داده اند . تا حدودي هم با حرفات موافقم.(فقط تا حدودي )
بنظر من بستگي دارد خودت چقدر بتوني تلاش كني.مشكل اينجاست كه ما ايرانيها ميخوايم همه امكانات برامون فراهم باشه ، هيچكس هم نگه بالاي چشت ابروه.
بزار بچه هاي مكانيك هرچي دلشون ميخواد بگن .:gol::)
 

milad3

عضو جدید
من امتحانام تموم شد ;)

از این به بعد سعی میکنم حداقل یک روز در میون یه سری بزنم :cool:

از a_chasebi هم تشکر میکنم که در نبود بچه ها مرتب سر میزدن :)
 

moz_ship

عضو جدید
سلام
خانومها می تونن در رشته مهندسی کشتی سازی تحصبل بکنن ولی در حین تحصیل باید کار با نرم افزارو خوب یاد بگیرن چون محیط کاری بسیار سختی در اجرا و ساخت داره به همین دلیل خانومها در دفتر طراحی بهتر می تونن کار کنند
;)
 

a_chasebi

عضو جدید
درسته.ولي اگه يه تالار جداگانه ميخوايم ، بايد اينجا هم فعاليت كنيم . :gol:
 

romaisa

عضو جدید
سلام
چنین امکانی وجود دارد من خانم های بسیار با سوادی در این رشته را می شناسم .
 

spring_7348m

عضو جدید
خلیج فارس

خلیج فارس

سلام من یه خانوم هستم که امسال سال آخر مهندسی کشتی سازی هستم.قابل توجه شما اینکه فقط دانشگاه خلیج فارس بوشهر پذیرش خانوم داره.اگه نیاز به اطلاعات بیشتر دارد این در خدمت شماست ایدی منه spring_7348m
 

pouriajadidfard

عضو جدید
با سلام

با سلام

بله،نه تنها این امکان وجود داره بلکه این رشته واسه ی خانم ها هیچ محدودیتی نداره
من در امیر کبیر درس میخونم و به اطلاع همه میرسونم که دانشگاه ما هم پذیرش خانم داره
 
آخرین ویرایش:

romaisa

عضو جدید
بله،نه تنها این امکان وجود داره بلکه این رشته واسه ی خانم ها هیچ محدودیتی نداره
من در امیر کبیر درس میخونم و به اطلاع همه میرسونم که دانشگاه ما هم پذیرش خانم داره




سلام
میتونم ازتون بپرسم ترم چند هستید ؟ آخه چند سوال درسی داشتم.
 

Similar threads

بالا