ايجاد روکش يک تيکه پليمری بر روی لوله های آب و گاز در ساختمان

سـعید

مدیر بازنشسته
ايجاد روکش يک تيکه پليمری بر روی لوله های آب و گاز در ساختمان

علی ثنايی – محمد باقر حقانی-
چکيده:
طرح ايجاد روکش پليمری بر روی لوله های آب و گاز به منظور محافظت از لوله ها در مقابل آسيبهای ناشی از خوردگی و همچنين به عنوان عايق حرارتی در لوله های آب گرم و شوفاژ در ساختمانها ارائه شده است.
اين طرح در حال حاضر زير نظر مرکز رشد پليمر پژوهشگاه پليمر و پتروشيمی ايران به مرحله توليد رسيده است .و همچنين از بخش تاسيسات مرکز تحقيقات مسکن و ساختمان به منظور استفاده در لوله های آب مورد تائيد اوليه قرار گرفته است.
اين طرح به منظور پوشش دهی به لوله های فولادی که به دليل خوردگی بيرونی و همچنين اتلاف بيش از حد انرژی گرمايی در لوله های آب گرم دارای معايبی هستند ، ارائه شده است.
در اين طرح پيش بينی شده است که لوله های تا قطر 100 ميليمتر و حتی در صورت تکميل امکانات تا قطرهای بالاتر نيز مورد پوشش دهی قرار گيرند.
چون در اين طرح از پوشش پليمری بر روی لوله استفاده شده است اين قابليت را دارد که در مقابل هر گونه خوردگی محيطی در مناطق مختلف مقاوم و نسبت به محيطهای اسيدی و بازی کاملا مقاوم بوده و نسبت به محيطهای مرطوب نيز عايق می باشند و همچنين به علت نسوز بودن آنها هنگام حريق قابل رقابت با پوششهايی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گيرند هستند.
در اين طرح پيش بينی شده است که بتوان با ضخامتهای مختلف اين پوشش بر روی لوله ها کشيده شود تا درصد عايق شدن لوله ها به مراتب بالاتر رفته و همچنين سرعت کار و اطمينان از نحوه عايق کاری بسيار افزايش يابد. و به دليل تنوع رنگی که اين پوشش دارا می باشد امکان استفاده از لوله در خارج از ساختمان بدون ايجاد مشکلی در نمای ساختمان را فراهم می کند.
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]
 
بالا