اهمیت فیزیک درمهندسی شیمی

Honey.ChEng

عضو جدید
کاربر ممتاز
اهمیت فیزیک درمهندسی شیمی
یک مهندس شیمی با تلفیق ریاضی وفیزیک وشیمی از شگردها وتوانایی های زیادی برخوردار است. مهندسين شيمی با استفاده از اصول فيزيک، شيمی و رياضی، فرايندهای توليدی شيميائی را در مقياس های بزرگ طراحی می کنند هر فرآیند شیمیایی شامل مراحلی است، که درطی آن مراحل تغییرات فیزیکی و شیمیایی اتفاق می افتد. تغییرات شیمیایی نتیجه واکنش های شیمیایی هستند که درانواع مختلفی از واکنشهای شیمیایی انجام می گیرند. از عوامل موثر درطراحی واکنش ها می توان به سرعت واکنش ها، تعادل شیمیایی وسرعت جریان سیال اشاره نمود. در یک فرآیند شیمیایی تمامی مراحل با واکنش شیمیایی همراه نیستند، به عنوان مثال هم زدن واختلاط مواداولیه، جداسازی وخالص نمودن موادحاصله تغییراتی فیزیکی هستند. مبانی نظری تغییرات فیزیکی موجود در فرآیندهای فیزیکی موجود در فرآیندهای شیمیایی در درس عملیات واحد ارایه می گردد.
برای نظارت وکنترل فرآیندهای شیمیایی دانستن کمی سرعت جریان، ترکیب اجسام، فشار ودما مورد نیاز می باشد. برای دستیابی به ارقام مورد نیاز از دستگاههای اندازه گیری که مبتنی بر علم فیزیک و کاربرد آن می باشند کمک گرفته می شود. تمام دروس رشته مهندسی شیمی به نوعی به علم فیزیک و کاربرد گسترده این علم نه تنها در این رشته بلکه در تمام رشته های مهندسی برمی گردد و دراینجاست که این علم اهمیت پیدا می کند.
اسامی برخی از دستگاههای فیزیکی که با مهندسی شیمی مرتبطند:
1- انواع پمپ ها
2-. انواع کمپرسورها
3- انواع دمنده ها
4- انواع کوره ها
5- انواع راکتورهای شیمیایی

نتیجه گیری
مهندسین شیمی با سپری کردن دروس مرتبط با فیزیک ، با پیاده کردن این علم در وسعت کارخانه در دستگاههایی که به نوعی در انها تغییرات فیزیکی انجام می شود، به این علم وسیع ونامحدود با ذهنیتی که از دروس مرتبط فیزیک دارند رونق داده وآن را در کارخانه ها عملی وکاربردی می کنند. اینجاست که ضرورت این درس در رشته مهندسی شیمی(کلیه گرایشها) معلوم می شود و یک مهندس شیمی باید در این درس و دروس مرتبط با آن به خوبی شیمی و ریاضی قوی باشد تا بتواند سیستم ها و دستگاه های مذکور را تحلیل و بررسی کند.
 
بالا