امکان شیوع سریع حمله بیوتروریستی در قاره‌های جهان، پیش از شناسایی

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050502365
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷



بر اساس مدل رایانه‌ای جدید و تکان‌دهنده محققان، یک حمله بیوتروریستی می‌تواند پیش از شناسایی، در چندین قاره منتشر شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مدل رایانه‌ای جدید محققان دانشگاه نورث‌ایسترن در بوستون نشان داده که اگر گروه کوچکی از تروریستها خود را به یک بیماری مانند آبله‌مرغان مبتلا کرده و در یک شهر گردش کنند، عوامل بیماری‌زا می‌توانند پیش از آنکه پزشکان به درمان آن بپردازند در چهار کشور دیگر منتشر شوند.

دانشمندان حاضر در این پژوهش گفته‌اند: ما با شبیه‌سازی‌های مبتنی بر فرد در مقیاس بزرگ نشان داده‌ایم که حملات زیستی به یک شهر می‌تواند پیش از آگاهی سیستم بهداشت در مورد بروز و شیوع متعاقب یک بیماری منجر به انتشار آن در چند کشور دیگر شود.

کشورهای پیشرفته از برنامه‌های احتمالی برای ممانعت از حملات زیستی برخوردارند اما این پژوهش اشاره کرده که عوامل بیماری‌زا می‌توانند با سرعت بیشتری در کشورهای کمتر توسعه‌یافته‌ای که از این منابع برخوردار نیستند، شیوع پیدا کنند.

بر اساس این پژوهش که در مجله Scientific Reports منتشر شده، شاید برخی از کشورهای با احتمال تاثیرپذیری از زیرساختهای بهداشتی لازم برای مقابله موثر و بموقع با شرایط اضطراری بوجود آمده در اثر شیوع یک ویروس بشدت بیماری‌زا برخوردار نباشند.

پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد کرده‌اند که سازمانهای بهداشت جهانی برای امکان یک حمله زیستی که از مناطق دورافتاده سرچشمه خواهد گرفت، آماده باشند و منابع خود را به اشتراک بگذراند.

بخشهایی از این پژوهش به دلیل نگرانی‌ها در مورد امنیت بین‌المللی منتشر نشده است.

محققان اظهار کردند: بر اساس نظرات منتقدان امنیت زیستی، ما داده‌های کمی در مورد احتمال خطر و اندازه شیوع در سناریوهای مختلف را حذف کرده‌ایم. این بازده‌های اضافی در صورت درخواست قابل ارائه به مقامات دولتی و محققان ایمنی‌زیستی هستند.


امکان شیوع سریع حمله بیوتروریستی در قاره‌های جهان


انتهای پیام

کد خبرنگار: 71401
 
بالا