امکانات و خدمات میزبان های وب – بخش دوم

www.pacyrus.com

عضو جدید
در این مقاله به ادامه معرفی خدمات متنوعی که معمولا توسط میزبان های وب ارائه می شود می پردازیم.
ثبت دامنه:
سرویس Domain Rrgistration اشاره به ثبت کردن نام سایت شما در شبکه اینترنت می باشد. زمانی که شما نامی برای سایت خود درنظر می گیرید این نام باید در دایرکتوری بزرگ نامهای ثبت شده وب قرار گیرد. چند مرکز بزرگ و جهانی عملیات ثبت دامنه و حفاظت از آنها را به عهده دارند. شرکتهای ارائه دهنده هاست نیز با دریافت مبالغی و به جای شما این کار را برایتان انجام میدهند. برخی از مراکز ارائه دهنده هاست این کار را به طور رایگان برای مشتریان خود انجام می دهند. قابل توجه شما اینکه ثبت کردن یک نام به تنهایی نمی تواند کافی باشد. یک نام فقط یک نام است. آن چیزی که باعث ارزشمند شدن و اجرایی شدن یک نام می شود آدرس IP است که به نام سایت شما اختصاص می یابد. آدرس IP نیز فقط زمانی به دست می آید که شما اقدام به خرید یک فضای میزبانی کرده باشید. داشتن فضای میزبانی معادل در اختیار داشتن آدرس IP است که باعث اجرایی شده نام سایت شما خواهد بود.
زیردامنه:
سرویس Sub Domain یکی دیگر از خدمات Domain است. هرگاه نام سایت شما www.pacyrus.com باشد عبارت pacyrus.com به عنوان Domain سایت شما حساب می شود. اکنون شما می توانید نامهایی مانند mail.pacyrus.com ، myBooks.pacyrus.com و غیره را به رایگان در اختیار داشته باشید و از طریق منوی مدیریت سایت برای خود بسازید. زیردامنه معمولا به تعداد کافی در اختیار خریدار قرار می گیرد.
انتقال فایل:
سرویس FTP برای انتقال فایلهای شما به سرور میزبان به کار می رود. هرگاه شما صفحات و فایلهای خود را طراحی کرده باشید به دو طریق می توانید آنها را به سرور میزبان انتقال دهید. یکی از طریق صفحات مدیریت وب که در اختیار شما قرار می گیرد و دیگری از طریق سرویس FTP. روش اول بسیار کند است و مزیت چندانی هم ندارد. در روش دوم شما با یک آدرس FTP مثل ftp://pacyrus.com می توانید به فضای FTP سایت خود دسترسی داشته باشید. این فضا دقیقا مانند کنترل پنل ویندوز است و شما می توانید فایلها یا پوشه های طراحی شده خود را به راحتی از کامپیوتر خود copy کرده و در فضای سایت خود past نمایید. سرعت انتقال در این روش بالاست و نیاز به نرم افزار خاصی ندارد. هرچند که نرم افزارهایی برای این کار نیز طراحی شده است.
اسکریپت نویسی:
زمانی که یک سایت ساده طراحی می کنید نیازی به عملیات اسکریپت نویسی ندارید. زیرا سایت شما فقط چیزهای ثابت و غیرهوشمندی مانند عکس و متن برای نمایش دارد. اما زمانی که تصمیم بگیرید از مراجعه کنندگان به سایت خود ثبت نام نمایید یا برای آنها ایمیل بنویسید باید از طریق نوشتن کدهای مناسب به این هدف برسید. به این کار در اصطلاح اسکریپت نویسی گفته می شود. اسکریپتها یا همان کدهای کاربردی از طریق زبانهای اسکریپت نویسی مانند PERL، CGI، ASP، PHP، ASP.NET و ... در اختیار شما قرار می گیرد. اگر می خواهید سایتهایی هوشمند طراحی کنید یاد گرفتن PHP بسیار آسان و کاربردی است. همچنین از طریق برنامه های شبیه ساز مانند EasyPhp می توانید تمام اسکریپتهای خود را پس از نوشته شدن در کامپیوترتان تست و اشکال زدایی کنید و سپس اقدام به ارسال صفحات خود به فضای میزبانی نمایید.
دیتابیس:
معمولا به کاربردن اسکریپتها بدون استفاده از دیتابیس ها امکانات کافی در اختیار شما قرار نمی دهد. اگر تصمیم به ذخیره نام و ایمیل کاربران یا ثبت سفارشات آنها داشته باشید باید از دیتابیس ها برای این منظور استفاده کنید. سیستم های رایج دیتابیس شامل mySql و Sql هستند که هر دوی آنها تقریبا با هرزبان اسکریپت نویسی قابل دستیابی هستند. کار کردن با mySql کمی راحت تر از دومی است و انتخاب مناسبی برای شروع کار می باشد. معمولا یک یا دو دیتابیس از هرکدام از انواع بالا در اختیار خریدار قرار می گیرد که برای تامین تمام نیازهای خریدار کافی است ولی درهر زمان و درصورت نیاز می توانید نسبت به خرید دیتابیس اضافی اقدام کنید. اگر به امکانات اسکریپت نویسی یا دیتابیس نیازی ندارید می توانید بدون صرف هزینه برای خریدن نام و فضای میزبانی، از فضاهای رایگانی که هاستهای متعدد در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید. لیست اینگونه سایتها را می توانید با جستجوی Free hosting در سایتهای جستجو بیابید.
PhpMyAdmin:
دیتابیس های ارائه شده معمولا دارای صفحات مدیریتی نیز می باشند که از طریق آنها و به صورت تصویری می توانید دیتابیس جدیدی ایجاد نموده یا محتویات دیتابیس خود را دیده و تغیراتی در آن اعمال کنید. PhpMyAdmin یکی از گزینه های معروف مدیریت دیتابیس های MySql به شمار می رود. دیتابیس های Sql نیز بسته به نوع کنترل پنل دارای صفحات مدیریتی هستند.
کنترل پنل:
تمام امکاناتی که از طریق هاست در اختیار شما قرار می گیرد از طریق صفحات مدیریتی مخصوص در دسترس شما خواهد بود. کنترل پنل سایت شما بسته به نوع آن حاوی امکانات زیادی خواهد بود که بخشی از آنها در قسمت های قبلی معرفی شدند. از طریق کنترل پنل می توانید کارهای زیادی انجام دهید مانند:
تغییر نام کاربری و رمز عبور کنترل پنل، اکانت FTP، اکانت ایمیل یا دیتابیس ها.
ایجاد دیتابیس و اختصاص دادن نام کاربری و رمز عبور.
ایجاد زیر دامنه و تنظیمات مربوطه.
مشاهده فایل هایی که به فضای هاست ارسال نمو ده اید از طریق FileManage.
مشاهده صورتحساب شما در سایت و میزان فضا و ترافیک مصرف شده ماهیانه.
و موارد دیگر به تدریج آشنا خواهید شد.
از کنترل پنلهای معروف می توان به Plesk، Cpanel، DirectAdmin، VistaPanel و غیره اشاره کرد.
SSL:
سرویس بالا برای به وجود آوردن ارتباطات امن اینترنتی به کار می رود. اطلاعاتی که از طریق SSL ارسال یا دریافت می شوند تا حد بالایی ایمن هستند زیرا اطلاعات به صورت رمز شده در می آیند و سپس ارسال می شوند. اگر سایت شما در مورد امور تجاری فعالیت می کند حتما به این گزینه نیاز خواهید داشت. توجه کنید که این گزینه در لیست امکانات معرفی شده هاست باشد زیرا این گزینه گاهی اوقات برای طرح های ارزان قیمت ارائه نمی شود یا در لیست امکانات سایت اشاره ای به آن نمی شود.
آنتی ویروس، فایروال:
دو گزینه بالا نیز جزء امکانات امنیتی هستند که به طور پیش فرض توسط اکثر مدیران هاست پیاده می شود. امنیت فایل، امنیت ارتباط و جلوگیری از آلوده شدن سرور به ترتیب توسط آنتی ویروس و فایروال پیاده می شود.
وبلاگ ، فروم ، بولتن ، سیستم های مدیریت محتوا(CMS):
گزینه های بالا از امکانات جدیدی است که توسط هاست ها ارائه می شود. این گزینه ها امکاناتی آماده برای راه اندازی سایتهای کوچک یا بزرگ و البته بدون دردسر هستند. زیرا بخش اعظم برنامه نویسی آنها انجام شده است و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که اطلاعات خود را در آن وارد نموده و سپس از آن استفاده کنید. سرویسهای مختلف و متنوعی از انواع آنها وجود دارد که در این میان می توان به Smf، Mambo، Joomla، Drupal، Nuke و ... اشاره کرد. دقت کنید که اگر به این گزینه ها تمایل دارید در لیست امکانات هاست قرار داشته باشند. زیرا برخی هاست ها امکانات غیر موجود خود را لیست نمی کنند.
سیستم عامل:
در نهایت، همانطور که کامپیوتر شما با ویندوز کار می کند کامپیوتر سرور نیز توسط سیستم عاملهای متفاوتی اداره و کنترل می شود. دو نمونه از این سیستم عامل ها ویندوز و لینوکس هستند. تفاوت این دو سیستم عامل عمدتاً به درجه ایمنی آنها در زمینه حملات خرابکارانه و هک برمی گردد. سیستم های لینوکسی معمولا مطمئن تر هستند اما حتی وجود یک سیستم لینوکسی هم می تواند درصورت بی تجربگی مدیرهاست و عوامل فنی سایت تاثیر چندانی از نظر امنیتی نداشته باشد. وسواس خاصی در انتخاب یکی از این دو لزومی ندارد ولی بطور کلی می توانید در شرایط یکسان بودن قیمتها از سیستم لینوکسی استفاده کنید.
در اینجا، کلیات امکاناتی که عموما توسط هاستهای مختلف ارائه می شوند مطرح گردید. سایر امکانات نیز بسته به درجه تخصصی بودن نیازهای شما توسط هاستها عرضه می شوند که می توانید درصورت لزوم نسبت به انتخاب آنها اقدام نمایید.
مهندس فرهاد جوان
موسسه تهیه و تدوین محتوای وب Hostingterms.com
 

Similar threads

بالا