افسرده ها بخونند.................................

nazila_sh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تاثير نماز صبح در پيشگيري از بيماري افسردگي


أقم الصلاه لدلوك الشمس الي غسق اليل و قرآن ان الفجر كان مشهودا؛ (1)


نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكي شب بر پادار و (نيز) نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره (مقرون با) حضور (فرشتگان) است.


پيشرفت علم پزشكي در قرون اخير، پرده از چهره بسياري از موارد اعجاز علمي قرآن كريم برداشته كه در اينجا به طور خلاصه تأثير شگفت‌انگيز نماز صبح در پيشگيري از بيماري افسردگي را بحث مي‌نماييم.
افسردگي حالتي احساسي است كه مشخصه‌اش اندوه، بي‌احساسي، بدبيني و احساس تنهايي است. اين بيماري كه امروزه از شيوع بالايي در ميان مراجعه‌كنندگان به كلينيك‌هاي روانپزشكي برخوردار است،‌ داراي تظاهرات متنوع و زيادي بوده كه از مهمترين آنها مي‌توان به اختلالات خواب اشاره نمود.

تحقيقات نشان مي‌دهد 75 درصد از بيماران افسرده مشكلي در خواب (چه به صورت بي‌خوابي و چه پرخوابي) دارند و همچنين علايم اين بيماران در هنگام صبح شديد مي‌شود.
نكته جالب و قابل توجه و مورد بحث ما اين است كه در اين بيماران چگالي حركت سريع چشم در نيمه اول خواب و نيز كل زمان REM افزايش يافته و فاصله ميان به خواب رفتن تا شروع اولين دوره REM يعني (REM-Latency) كم شده و مرحله 4 خواب نيز كاهش مي‌يابد.
پس به عبارت ساده‌تر مي‌توان گفت، افراد افسرده زمان بيشتري را در مرحله خواب REM به سر مي‌برند؛ يعني به ميزان بيشتري نسبت به سايرين خواب مي‌بينند. حال ببينيم، اين موضوع چه ارتباطي با نماز صبح دارد؛ يعني نماز صبح چه اثر درماني مي‌تواند در اين بيماران داشته باشد؟
به طور متوسط 20-15 دقيقه طول مي‌كشد تا يك فرد معمولي به خواب رود. سپس در عرض 45 دقيقه وارد مراحل 3 و 4 خواب شده كه اين مراحل عميق‌ترين مراحل خوابند؛ يعني بيشترين تحريك براي بيدار كردن فرد در اين مراحل لازم است. حدود 45 دقيقه پس از مرحله 4 است كه نخستين دوره حركات سريع چشم (REM) فرا مي‌رسد.

هرچه از شب مي‌گذرد، دوره‌هاي (REM) طولاني‌تر و مراحل 3 و 4 كوتاهتر مي‌شود. بنابراين در اواخر شب، خواب شخص سبك‌تر شده و رؤياي بيشتري مي‌بيند (يعني خواب REMاش بيشتر مي‌شود). پس قسمت اعظم خواب REM در ساعات نزديك صبح به وقوع مي‌پيوندد و از طرفي ديديم كه يكي از مشكلات مهم بيماران افسرده، افزايش يافتن طول خواب REM و خواب ديدن زياد است. از اين جهت يك مبناي مهم در توليد داروهاي ضدافسردگي ايجاد داروهايي است كه كاهش‌دهنده مرحله REM خواب باشند (از جمله داروهاي ضدافسردگي سه حلقه‌اي).

علاوه بر اين يك روش درماني جديد براي بيماران افسرده، بيدار نگه داشتن آنها براي كاهش ميزان خواب REM است كه بهترين شكل آن
نماز صبح است. زمان نماز صبح كه مورد تأكيد قرآن و همچنين بسياري از روايات بوده، سبب كاهش قابل توجه ميزان خواب REM در اشخاص مي‌شود؛ زيرا شخص نمازگزار كه خود را ملزم به اقامه نماز صبح مي‌داند و بايد صبح‌گاه بيدار شود، پس در حقيقت جلوي ورود به مرحله قابل توجهي از خواب REM را مي‌گيرد. از اين جهت بيداري صبحگاهي براي نماز، خود به تنهايي مي‌تواند يك عامل مهم بدون عارضه در پيشگيري از افسردگي مطرح باشد كه بر تمام روش‌هاي درماني دارويي و غيردارويي ارجح است؛ چراكه پيشگيري بر درمان مقدم است.
لازم به ذكر است آثار روحي و رواني ايمان به خدا و اقامه نماز بسيار زياد است و نكات علمي بسيار شگرفي در اسرار سحر كه مورد تأكيد فراوان اسلام نيز بوده، نهفته است كه انسان با دانستن آنها از تمام وجود زمزمه مي‌كند:
فتبارك الله احسن الخالقين
دكتر ادوين فردريك پاورز (استاد امراض عصبي در ايالات متحده آمريكا) مي‌گويد: (استاد امراض عصبي در ايالات متحده آمريكا) مي‌گويد: (... ما مي‌بينيم هزاران حالت براي مريض پيش آمده كه مشهورترين و باهوش‌ترين طبيبان، كمترين اميدي براي بهبودي آن نداشته‌اند؛ اما چيزي كه در بهبودي مريض اثر گذاشته و صحت و سلامت و عقل را به وي باگردانده، معجزه‌اي از معجزات نماز و ارتباط با خدا بوده است.)


http://www.mrahm.com/main/forum/showthread.php?tid=17
 

oneunited

عضو جدید
کاربر ممتاز
من اگه صبح زود پا شم نمی تونم بخوابم بعدش و اونطوری ممکنه عصبی شم!
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه ادم به اسلام واقعی توجه کنه می بینه هیچ چیزش بی دلیل و بی فایده نیست
 

سیّد

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افسردگی حاد زود خوب نمیشه // ولی فصلی رو میشه با این کارا خوب کرد ...
 

nazila_sh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بچه ها ببخشید من تشکر ندارم..........................چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

nazila_sh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خوب میشد ملت امام رضا نمی رفتن /// میخوای حج هم برن اگه خوب شدن ...

دوست عزیز حرف دله...................آره همه چی با نماز خوب میشه اگر عاشق باشی......................
همه چی با خدا ممکنه اگر عاشق باشی..........................
و این نماز هر روز و سر وقتشه که آدمها را کم کم عاشق میکنه.......................
رفتن به زیارته که روح آدمها را جلا میده و... و... همه ی دستورات اسلام و دین ما اگر از روی عشق باشه آخرش آدم را به جایی که باید میرسونه
 

Similar threads

بالا