[ اصلاح‌كننده‌هاي HF ] + [ فرآيند تبديل STRATCO's ALKYSAFE™) HF) ]

ehsan322

عضو جدید
اصلاح‌كننده‌هاي HF


§ آشكار ساز HF- اين ممكن است يك تلويزيون مداربسته باشد – همچنين سنسور نشان‌گر.
§ اسپري آب با حجم بالا كه قابل مجزا كردن ابر اسيد HF است. (يك نسبت 40 به 1 از آب به اسيد لازم است تا تعديل 90% از HF را نتيجه دهد)
§ مقدار كم HF
§ يك سيستم سريع تخليه اسيد.
از آنجاييكه تست نشان داده است كه ، ذرات آلاينده تشكيل نمي‌دهد واحد الكيلاسيون، اسيد سولفوريك به چنين سيستم وسيع و گسترده تعديل‌كننده احتياج ندارد.
ناحيه اسيدي در واحد الكيلاسيون اسيد سولفوريك، معمولاً به صورت زنجيري است كه شامل هرگونه ريزش مايعات شود. مجراهاي داده شده اين ريزش را سپس به سمت مخزن خنثي‌سازي در واحد خروج با فشار هدايت مي‌كند.
از آنجاييكه سيستم تعديل كردن HF فقط وقتي كه يك نشتي ظاهر شود و آلاينده‌ها رها شود فعال مي‌شود. برخي كارخانه‌ها تعديل‌كننده HF را توسعه داده‌اند كه موجب كاهش گرايش آلاينده HF مي‌شود.
UOP و Texaco با يكديگر كار كرده‌اند روي يك تكنولوژي و Mobil و Philips روي ديگري كار كرده‌اند.

الف)UOP/ Texaco

UOP و تگزاكو كار خود را روي افزودني Alkad™ ادامه مي‌دهند. آنها گزارش داده‌اند كه اين افزودني‌ها يك پلي هيدروژن فلورايد داراي يون مثبت مايع را وقتي كه با HF تركيب مي‌شود تشكيل مي‌دهد و باعث كاهش فشار بخار كاتاليزور در HF مي‌شود. وقتي كه تركيب مي‌شود با يك سيستم افشانه آب 1:40 (كه بايد 90% مؤثر باشد توسط خودش)، كاهش سرتاسري در پتانسيل آلاينده‌ها به 97-95 درصد مي‌رسد. همچنين پتانسيلي مبني بر قادر بودن انتقال HF تازه از تهيه كننده‌اش به پالايشگاه با افزودني‌هاي شامل شده وجود دارد. اين ممكن است كاهش تخميني 70-50 درصد خطر آلاينده‌هاي HF در حال عبور را ايجاد كند.
Texaco و UOP افزودني‌ها را در مقياس تجاري در كانزاس (Kansas، از سپتامبر 1994) آزمايش كرده‌اند. يكي از طرحهاي جالب اين تكنولوژي اين است كه Texaco، افزايشي در اكتان الكيليت در حدود 5/1 درجه در RON را هنگامي كه در حال استفاده افزودني‌ها بوده‌اند، ديده است.
تكميل اين تكنولوژي به يك جداسازي افزايشي و سيستم بازيابي، يك واحد الكيلاسيون و ذخيره افزودني‌ها و تهيه تجهيزات احتياج دارد. UOP و Texaco تخمين مي‌زنند ارزش مايحتاجات جديد كمتر از 7 ميليون دلار باشد. اطلاعات كامل روي تأثير خوراك متفاوت، شرايط عمل و آلودگي هنوز معلوم نشده است.

ب)Philips/ Mobil
فيليپس و موبيل روي تعديل‌كننده HF كه به عنوان ReVap شناخته شده است كار مي‌كنند كه روند فراريت الكيلاسيون را كاهش مي‌دهد. مانند تكنولوژي UOP/ Texaco، Philips و mobil اظهار مي‌كنند كه تأثير افزودني‌ها در كاهش آلاينده‌هاي HF بين 60 تا 90% است. اين محدوده شامل تأثير حقيقي و تأثير رقيق كردن روي افزودني‌ها مي‌باشد. آنها همچنين اميدوارند كه قادر به انتقال HF تازه يا افزودني‌هايي كه در حال حاضر معرفي شده است باشند.
اين افزودني‌ها آزمايش شده است در يك واحد آزمايشگاهي bpsd 15) 0/10) در پالايشگاه نيوجرسي Mobil. اين آزمايش براي 11 ماه از جولاي 93 تا جون 94 انجام شد. خوراك در واحد آزمايش صنعتي شامل جريان رفينيت MTBE و بوتيلين و پروپيلين ميكس شده مي‌باشد. تمام تغذيه‌ها به طوري كه مقدار دي اولفين از ppm 2000 متجاوز نشود رفتار مي‌شدند.
Mobil به تازگي اين تكنولوژي را در پالايشگاه CA در Torrance نصب كرده است. هزينه تخميني براي نصب واحد الكيلاسيون bpsd15، 64/3 ميليون دلار مي‌باشد. هزينه انجام تخمين زده شده كه تا cent/gallon 09/0-07/0 از توليدات تأثير ReVap روي اكتان نامشخص باقي مي‌ماند. آزمايش آزمايشگاهي نشان داده است كاهش 5/0 اكتان هنگامي كه افزودني استفاده مي شد ولي واحد آزمايش صنعتي نشان داد افزايش كمي در اكتان در حدود 5/0-3/0 عدد اكتان بوجود مي‌آيد. ReVap واكنش شيميايي با HF، ساده كردن جداسازي و بازيابي را تحمل نمي‌كند. براي تكميل تكنولوژي، دو واحد جديد بازيابي افزودني بايد نصب شود. افزودني از محصول الكيليت به وسيله مايع - تقطير مايع و بازيابي در واحد الكيلاسيون جدا مي‌شود.
افزودني بازيافت شده از حلال تقطير جداشده و به انبار ذخيره مي‌رود. مقدار كمي افزودني در محصولات الكيليت باقي خواهد ماند. در آزمايش، Philips و Mobil قادر به كاهش مقدار ReVap در الكيليت كمتر از ppm5 بوده‌اند.
واحد بازيافت افزودني دوم براي جداسازي افزودني از (ASO) روغنهاي حل‌شدني در اسيد از طريق يك روش اختصاصي مورد نياز است. مقدار كمي افزودني و HF در ASO باقي خواهد ماند. افزودني بازيافت شده با پلي‌مرهاي متصل شده و HF دوباره به چرخه راكتور بازخواهند گشت.
تكنولوژي ReVap همچنين ممكن است نياز داشته باشد به تعديل‌كننده براي ستون احياء اسيد موجود وقتي كه ظرفيت بالاتري نياز باشد.

فرآيند تبديل (STRATCO's ALKYSAFE™) HF
STRATCO يك فرآيند تبديل HF كم‌هزينه را بوجود آورده كه به پالايشگاه اجازه مي‌دهد كه واحد الكيلاسيون HF موجود را تبديل كند براي استفاده از كاتاليزور براي تقريباً همان هزينه در هنگام نصب يك سيستم تعديل‌كننده مؤثر. معمولاً همچنين فرآيند Alkysafe به پالايشگاه يك افزايش قابل توجه در ظرفيت الكيلاسيون مي‌دهد. در جايي كه اكتان الكيليت شده از روند Alkysafe بستگي به خوراك دارد، در بسياري موارد، مخصوصاً جايي كه جريان رفينيت MTBE در حال انجام است بعد از تبديل اكتان بالاتر خواهد بود. مزاياي استفاده از Alkysafe در جدول 1-11 خلاصه شده است.

ALKYSAFE Process Advantages
Eliminate HF risk
No HF mitigation and/or modifiers needed
Increased throughput
Increased octane
Cost similar to mitigation
Short downtime

فرآيند Alkysafe نيز همچنين از واكنش و تقطير از واحد الكيلاسيون موجود استفاده مي‌كند. يك پكيج سرد شده حلقه بسته پروپان اضافه شده براي دستيابي به دماي واكنش بهين. به علاوه پمپ امولسيون و ميكسر استاتيك اضافه شده است به ناحيه واكنش براي تهيه مخلوط مورد نياز براي امولسيون‌سازي واكنش هيدروكربن . هيچ واكنش محصولي مورد نياز نيست با فرآيند Alkysafe به هرحال سيال خروجي راكتور، به منظور اجتناب از رسوب و خوردگي در شكستن، واكنش مي‌دهد. در نهايت، شكسته مي‌شود و تجهيزات مخزن به واحد موجود اضافه مي‌شود. كه در شكل زير نشان داده شده است.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا