استارت آپ چیست ؟ و استارتاپ های صنعت ساختمان...

middbox

کاربر بیش فعال
وقتش رسیده دوستان عمرانی از حوزه های کسل کننده قدیمی عمران خارج بشن و وارد دنیایی از ایده های نو و پر از هیجان استارتاپی بشن...

استارتاپ ( استارت آپ) چیه ؟

استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند.

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

در این زمینه که آیا باید هر فعالیت نوپایی را استارتاپ در نظر گرفت یا نه، اختلاف‌نظر وجود دارد. در بیشتر کتابهای آکادمیک کارآفرینی، حتی کتاب‌هایی که مدرن‌تر هستند و رویکرد نوگرا دارند، معنای گسترده‌ای برای استارت آپ در نظر گرفته می‌شود و هر کسب و کار نوپایی استارتاپ نامیده می‌شود

اما کسانی که فرهنگ شرکتهای سیلیکون ولی را می‌شناسند و مدیران و مشاوران و نظریه‌پردازان شرکتهای حوزه فناوری را دنبال می‌کنند، در کتابها،‌ مقالات و مصاحبه‌های خود، معنای محدودتری برای استارتاپ در نظر می‌گیرند و بین استارتاپ (یا کسب و کار نوپا) با کسب و کارهای کوچک (Small Business) تفاوت قائلند.

خب تا اینجا یه آشنایی نسبی با استارتاپ پیدا کردیم ....

ببینید دوستان همه اون تفاوت دیدگاه ها در مورد شرکتهای small buisiness و یا کسب و کار نوپا رو از ذهنتون بریزید بیرون ، هر مزخرفاتی که باعث میشه شما فکر کنید کارتون استارتاپی نیست رو بریزید بیرون ..

هر ایده ای که در حوزه های تکنولوژی و فن آوری اطلاعات و بر پایه اینترنت باشه و کار رو برای مردم بسیار ساده کنه و مدل درآمدی و نقشه راه رشد مناسبی داشته باشه که سرمایه گذار عاشقش بشه رو میشه استارتاپ دونست ، فرقی نمیکنه دیگران چی صداش کنن...


پس دست به کار بشید .... ایده هاتون رو تو ذهنتون نگه ندارید ، روی ایده هاتون تمرکز کنید ، مطالعه کنید ، کتاب بخونید:w10:. مهندسان عمران هم میتونن ایده های استارتاپی داشته باشن ....


من سعی میکنم اینجا در مورد استارتاپ ها مطالبی رو قرار بدم ( بخش مهمی از دنیای مدرن کسب و کارهایی هستن که متاسفانه کشور ما و جونای ما ازش عقب موندن ) و خوشبختانه در این دو سه سال اخیر جهش های بزرگی در این رابطه صورت گرفته و شتاب دهنده های خوبی در کشور شروع به کار کردن که ایده های شما رو در جهت بهتر شدن شتاب میدن و بهتون کمک میکنن.


امیدوارم این تاپیک یا هر اسم دیگه ای که داره و من فراموش کردم بدردتون بخوره و مدیران بزرگ تالار 8-) سعی نکنن اونو لابلای تاپیک ها دیگه قایم کنن...

اینجا چندتا از استارتاپ های صنعت ساختمان رو نام میبرم که میتونن دید بهتری بهتون بدن (آی‌ هوم، ایران‌ فایل، آلونک، اسکانو، دو دو تا، شابش، مانیشن، دلتا، ملکانا، جوملک، ملک رادار، دیمانا، کاشانو، خانه کو، بانک اطلاعات مسکن ایران، ملک با ما، زومیلا، منزلان، متراژ، آنلاین‌ جو، هومینگ، زمین، کیلید، ملیکما، برند ساختمان، اسنپ ملک، مپلاک، مسکن فایل، مرکز اطلاعات تصویری املاک (ماتا)، مباشر، داما، الو ملک ) و خیلی از ایده های دیگه که ممکنه تو ذهن منو شما باشه:w42:



مخلص همگی شما داود حسینی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

middbox

کاربر بیش فعال
سلام دوستان تا اینجا یه تعریف کوچیک از استارتاپ داشتیم ، میخوایم ببینیم چطور میتونیم یک استارتاپ خوب رو راه اندازی کنیم .

ایده اولیه :
ایده اولیه بسیار مهمه ، باید ببینید ایده شما چقدر مهمه ، چقدر مشکلات مردم یا یک حوزه یا بخشی از اون رو حل میکنه:
یه مثال بزنم براتون ( اسنپ روزای اول مشکل حمل و نقل رو دید ، خیلی از تاکسی ها به شکل سنتی کار میکردن مثلا یه تاکسی باید کلی سوخت مصرف میکرد برای اینکه شاید بتونه یه مسافر رو در صورتی که گیر بیاد از نقطه A به نقطه B ببره ، این وسط ممکن بود ظرفیت تاکسی به بیش از یک یا دو نفر نرسه و حتی کرایه بین نقاط هزینه سوخت رو هم نتونه بده یا اینکه بعضی وقتا کلا مسافری نبود و باید کل یک مسیر رو طی میکردن برای مسافر ، خب این بخشی از مشکلات تاکسی ها بود ، از اونطرف مسیرهایی بودن که کلا تاکسی در اون وجود نداشت و مسافر هم درمانده از مشکل بود ، اسنپ از این مشکلات به خوبی استفاده کرد ، روزای اول حتی به رانندگان برای اینکه از اسنپ استفاده کنن پول پرداخت میکرد و هیچ پولی بابت انجام سرویس نمیگرفت ) .

همه این مسائلی که گفتم نیاز بود ، پیدا کردن نیاز خوب بخش بسیار مهم یک استارتاپ هست...

پس میتونیم بگیم همه کسب و کار ها یا استارتاپ ها از یک نیاز شروع میشن ( نیازی که شما باید به خوبی اونو بشناسید و راه حلی براش پیدا کنید ) مثلا رشته مهندسی عمران یک نیاز بود ، نیاز به ساختمانهای بلند مرتبه نیاز به امنیت در سازه ها ، نیاز به وجود شهرهای عمودی همه اینها دست به دست هم دادن و رشته ای درست شد به نام مهندسی عمران که البته زیر شاخه ها بسیاری دار که همه شما خودتون استادید ....... بگذریم:geek: از این مهندسی خیری ندیدیم...

همه اون مسائلی که گفتم از رفع یک نیاز شروع شد ، و استارتاپ هم دقیقا همینه... (استارت آپ یک کسب‌و‌کار نوپایی است که برای رفع یک مشکل یا نیاز درست می‌شود.)



پس اگه به فکر این افتادید که یک استارتاپ راه اندازی کنید باید از خودتون بپرسید "ایده یا استارت آپ من چه مشکلی را حل می‌کند و این مشکل تا چه حد برای مردم دردناک است؟" این سوال بسیار مهمه و ازش به راحتی نگذرید ... این سوال قراره آینده استارتاپ و کلی از وقت و انرژی و هزینه های شما رو مال خودش کنه .



ساعت 1 صبحه :oops: !!!!!
( جدا از مسائل بالا سعی کنید دانشتون رو ببرید بالا ، منم سعی میکنم آخر پستام در حد توان شما رو راهنمایی کنم روی چه چیزهایی کار کنید برای آینده استارتاپی خودتون ، فعلا باید دوره ارزش گذاری یک استارتاپ رو تمام کنم اگه وقتی بود در این مورد برای شما پستهایی قرار میدم)

فعلا خدانگهدار همگی
 

middbox

کاربر بیش فعال

آیا ایده من خریدار خواهد داشت؟​

Problem solution fit​

بر اساس مطالعات مختلف یکی از مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها (حدود ۴۰ درصد)، تلاش برای تولید و تجاری سازی ایده ای است که اساسا نیاز به آن در بازار هدف وجود ندارد(No Market Need!).

به عبارت دیگر یکی از مهمترین مهارت هایی که باید کارآفرینان در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار بدانند تشخیص درست نیاز بازار یا ارزیابی نیاز (Need Assessment) و اعتبار سنجی آن است که آیا ایده یا راهکار آنها پاسخ مناسبی برای پوشش آن نیاز است؟(Problem-Solution Fit). که کاری سخت است!

این اقدام آنجایی سخت تر نیز می شود که بدانید ثابت شده است اکثرا خود مشتری ها هم نیاز خود را به درستی نمی دانند! :oops::oops: (دقیقا همینطوره ) البته این کار سخت با تکنیک هایی برگرفته از متد استارتاپ ناب و کتاب Rob Fitzpatrick و … میسر و ساده خواهد بود.


برای آنکه یک استارتاپ با کاربران خود هماهنگ شود و بتواند نیازهای آنها را به خوبی برطرف سازد، ابتدا باید بتواند نیازهای آنها را استخراج کند. نیازسنجی کاربران یکی از مهمترین مراحل ایجاد و توسعه محصول است که بر خروجی نهایی اثر می‌گذارد.


راه‌های مختلفی برای شناخت کاربر و نیازهای او وجود دارد که در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

1. مصاحبه با کاربران:w26:: مصاحبه انواع گوناگونی دارد و در همه مدل‌های آن تلاش می‌شود که هر چه بیشتر نیازهای کاربر شناسایی شود. مصاحبه ساختارنیافته یا عمیق یکی از بهترین روش‌هاست که با نزدیک‌شدن به کاربر و گفتگوی صمیمانه به طور غیرمستقیم نیازهای وی را از صحبت‌هایش استخراج می‌نماید.

2. مشاهده گروه هدف:confused:: نگاه کردن به رفتار و تعاملات کاربران در هنگام رفع نیازها و شناسایی عادت‌های آنها می‌تواند به فرآیند نیازسنجی کمک کند. مشاهده می‌تواند غیرمداخله‌ای یا مداخله‌ای (تغییر دادن عاملی در محیط و مشاهده رفتار کاربر) باشد. ثبت دقیق رفتار کاربر و تجزیه تحلیل دقیق آن در این روش اهمیت بسزایی دارد.

3. گروه‌های کانونی (Focus Groups):w13:: یک روش استخراج نیاز گروهی است که مخاطبان محصول گردهم می‌آیند و پیرامون آن با یکدیگر به طور آزادانه به گفتگو می‌پردازند.

4. پرسشنامه:evil:: یکی از راه‌های جمع‌آوری اطلاعات از کاربران تهیه پرسشنامه است. پرسشنامه می تواند خواسته‌های گروهی از مشتریان را در قالب پرسش‌های مشخص گردآوری کند و با روش‌های آماری امکان تحلیل آنها وجود خواهد داشت.

5. پرسونا:hypocrite:: این روش ایجاد برآیندی از گروه هدف و مخاطبان محصول است. برای ایجاد پرسونا باید مخاطبان و ویژگی‌های آنها به طور دقیقی شناسایی شده باشند. پرسونا یک شخصیت مجازی است که ویژگی‌های عمومی گروه هدف را دارد و با شناسایی و برآورده ساختن خواسته‌هایش، نیازهای گروه هدف برطرف خواهد شد.

(پرسونا به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، ترجیحات، داشته‌ها، خواسته‌ها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب یا مشتری فرضی اشاره دارد.)

6. نقشه همدلی:love:: یک روش برای شناسایی گروه هدف و نیازسنجی آنها نقشه همدلی است. در این روش آنچه مخاطب در محیط با آن مواجه است (فکر می‌کند،‌ می‌بیند،‌ احساس می‌کند یا عمل می‌کند) استخراج شده و نقاط درد یا دستاوردهای خوشحال‌کننده‌اش مشخص می‌شوند. نیاز کاربر به طور غیرمستقیم از این موارد به دست می‌آیند.

در فرآیند نیازسنجی خوب است که به بعضی نکات توجه کنید، به عنوان مثال:

1. نیازسنجی را با فروش اشتباه نگیرید و درباره راه‌حل‌ها (یا محصولتان) با کاربران صحبت نکنید.

2. سوالات جهت‌دار نپرسید و به دنبال یک پاسخ مشخص نگردید. مراقب باشید تمایلات شخصی خود را در مصاحبه مطرح نکنید.

3. از کاربران نپرسید که چه می‌خواهند، آنها معمولا نسبت به خواسته‌هایشان آگاه نیستند.

4. مخاطب محصولتان را بیابید و از افراد درست سوال بپرسید.

5. اعتماد مخاطب را جلب کنید و گفتگوی صمیمانه داشته باشید.
 

middbox

کاربر بیش فعال
خب دوستان ببخشید که دیر به دیر میام ...

مستقیم میرم سر اصل مطلب

انتخاب تیم استارتاپی:
یکی از مهمترین بخش های استارتاپ انتخاب تیم استارتاپی خوب هست که علاقه ای صد در صدی به مطالعه و افزایش قابلیت های فردی داشت باشند ( پیشنهاد میکنم هیچ وقت دوست و فامیل رو قاطی سهامداری یا تیمتون نکنید ) .

یه تیم استارتاپی مجموعه ای از توانایی ها رو در خودش داره و اینطور نیست که حتما سواد دانشگاهی بالاترین ملاک فردی باشه ، توانایی و توسعه فردی و علاقه به کار مهمترین ملاک انتخاب افراد تیم هست ، من به شخصه از اونجایی که قبلا دید درستی از استارتاپ و تیم استارتاپی نداشتم یک سال با این مشکلات دست و نجه نرم کردم و آخرش به این نتیجه رسیدم بالاخره یه جایی این عدم توسعه فردی و قابلیت ها باعث عقب افتادن استارتاپ میشه ، پس تا میتونید گذشته و راه و روش افراد موفق رو بخونید ، ببینید و تلاش کنید .. تلاش کنید ... تلاش کنید...


عادتهای بدتون رو عوض کنید و عادتهای خوبی رو بدست بیارید ، الان که دارم این متن رو مینویسم ( داشتم کتاب اثر مرکب رو میخوندم برنامه ریزی به روش دارن هاردی ) فکر میکنم با این روش میتونید عادتهای خوب رو ملکه ذهنتون کنید و برنامه ریزی های خوب و زیبایی رو برای خودتون به وجود بیارید...


ببخشید که اینقدر خلاصه نوشتم ..

وقت کافی نداشتم... موفق باشید
 

middbox

کاربر بیش فعال
سلام دوستان ببخشید دیر به دیر میام

بریم سر اصل مطلب خدمت همراهان گرامی خودم عرض کنم که بعد از بررسی ایده و بررسی حجم بازار ، روند تقاضا و نرخ رشد بازار و صد البته کار با داده ها و بررسی رقبایی که در آینده باهاشون قصد رقابت دارید و بررسی هایی که قبلا خدمتتون عرض کردم و شما نخوندید :geek: ( شوخی هم نمیشه کردا )
میرسیم به قسمت

چگونه یه استارتاپ رو ایجاد کنیم یا از کجا شروع کنیم ؟؟؟؟ :question:

نمیدونم تا حالا چیزی در مورد طرح کسب و کار شنیدید یا نه !!!!

طرح کسب و کار Business plan :
طرح کسب و کار یکی از مهم ترین پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ می‌باشد. این سند منعکس کننده فلسفه پروژه ، نتایج تحقیقات بازار ، اهداف قبلی و نقاط عطف پروژه ، جدول زمانی کلی توسعه و بودجه دقیق است. همچنین مدل درآمدزایی یک برنامه ، ساختار تیم پروژه و برنامه تبلیغاتی یک برنامه را توصیف می‌کند.

بیزینس پلن تنها راه برای راه اندازی استارتاپ است زیرا از آن برای ارائه ایده شما به سرمایه گذاران بالقوه و جذب آنها استفاده می‌شود. ( حوصله تایپ نداشتم کپی پیست کردم )

می‌خواهیم به طور خلاصه بلوک های اصلی طرح کسب و کار شروع را نام ببریم و شرح دهیم

  • خلاصه اجرایی: چگونه می‌توان در زمینه نوآوری های فناوری تجارت کرد؟ با مأموریت خود شروع کنید و سپس اهداف اصلی کسب و کار خود را لیست کنید. از این بخش برای توصیف ایده خود و روشی که تأثیرات اجتماعی استارتاپ خود را می‌بینید استفاده کنید. خلاصه گروه هدف و برخی مشاهدات کلیدی بازار گرفته شده از بازار و تحقیقات مشتری را وارد کنید زیرا این بخش هم مقدمه ای است. اطلاعات مختصری در مورد منابع موجود ، استراتژی بازار و سود آن اضافه کنید.
  • شرح شرکت و ساختار قانونی: در مورد گروه خبره ، ساختار آن و سبکی که قرار است روی پروژه کار کند اطلاعاتی را ارائه دهید. جزئیات مربوط به منابع موجود خود را وارد کنید و منابع اضافی را که ممکن است برای راه اندازی کسب و کار لازم داشته باشید ، فهرست کنید. نقاط قوت تیم خود را ذکر کنید و برای تأیید این جمله که شرکت شما بهترین برای اجرای موفقیت آمیز ایده است ، استدلال کنید.
  • بخش تحقیقات بازار: برای متقاعد کردن یک سرمایه گذار که ایده شما ارزش توجه دارد ، به تیم شما در رعایت پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ الهام می‌دهد ، از حقایق در مورد وضعیت فعلی بازار استفاده کنید. درک صریح صنعت خود را در توصیف آن به طور خلاصه نشان دهید. نام رقبا را بنویسید و آنها را تجزیه و تحلیل کنید ، روند بازار را مطالعه کنید و شانس خود را برای به دست آوردن جایگاه خود بسنجید. توضیحات گروه هدف را اضافه کنید.
  • توضیحات محصول: درباره چگونگی کارکرد محصول و دلیل ارزش آن برای مخاطبان هدف توضیح دهید. اگر محصول یا خدمات شما نیاز به ثبت اختراع دارد ، این واقعیت را در این بخش منعکس کنید. چرخه عمر محصول خود و روشی را که می‌خواهید آن را به مشتریان آینده خود ارائه دهید ، توصیف کنید.
  • طرح تبلیغاتی و بازاریابی: به طور کلی از استراتژی بازاریابی خود بگویید. روشی را که می‌خواهید کاربران را به خود جلب کرده و حفظ کنید ، آنها را وادار به خرید ویژگی های محصول اضافی کنید و یا محصولات مضاعف را به فروش برسانید. برنامه ها و پیش بینی های روابط عمومی را در آنجا بگنجانید. چند استراتژی فروش را که فکر می‌کنید ، فهرست کنید.
  • بخش بودجه: برنامه ریزی شغلی برای استارتاپ ها باید دقیق باشد. الزامات بودجه را مشخص کرده و مشخص کنید که در ۶ ماه ، یک سال و چند سال آینده به چه میزان پول نیاز دارید. توضیح دهید که چرا به آن سرمایه دقیق نیاز دارید و نشان دهید که چگونه می‌خواهید آن را صرف کنید تا اولین درآمد را بدست آورید. برنامه های مالی استراتژیک خود را (به مدت ۵ سال یا بیشتر) ارائه دهید. در پایان ، با پیش بینی های مالی ، ترازنامه ، پیش بینی فروش و تجزیه و تحلیل سریع برای درخواست متقاعد کردن سرمایه گذار ، از این درخواست پشتیبانی کنید.


قسمت های بالا مهم هستند ولی وقت خودتونو زیاد به مطالب هدر ندید ، شروع کنید ، شاید شکست بخورید ، شاید حس کنید تجربه ندارید اما ادامه بدید و همه اینها رو حین کار بدست بیارید



یه تیم خوب و قوی بسازید ( یه تیم فنی با روحیه کاری بالا ، که دید استارتاپی شما رو داشته باشه )


فعلا شب همگی خوش


معرفی کتاب : هفت عادت مردمان موثر از استفان کاوی :thumbsup:
 

middbox

کاربر بیش فعال
دوستان با این توضیحات میتونید چندتا استارت آپ خوب رو معرفی کنید؟

یا اینکه نظری ، ایده ای ندارید ؟

یه کم فعال باشید بابا...
 

a.naeinee

عضو جدید
خب دوستان ببخشید که دیر به دیر میام ...

مستقیم میرم سر اصل مطلب

انتخاب تیم استارتاپی:
یکی از مهمترین بخش های استارتاپ انتخاب تیم استارتاپی خوب هست که علاقه ای صد در صدی به مطالعه و افزایش قابلیت های فردی داشت باشند ( پیشنهاد میکنم هیچ وقت دوست و فامیل رو قاطی سهامداری یا تیمتون نکنید ) .

یه تیم استارتاپی مجموعه ای از توانایی ها رو در خودش داره و اینطور نیست که حتما سواد دانشگاهی بالاترین ملاک فردی باشه ، توانایی و توسعه فردی و علاقه به کار مهمترین ملاک انتخاب افراد تیم هست ، من به شخصه از اونجایی که قبلا دید درستی از استارتاپ و تیم استارتاپی نداشتم یک سال با این مشکلات دست و نجه نرم کردم و آخرش به این نتیجه رسیدم بالاخره یه جایی این عدم توسعه فردی و قابلیت ها باعث عقب افتادن استارتاپ میشه ، پس تا میتونید گذشته و راه و روش افراد موفق رو بخونید ، ببینید و تلاش کنید .. تلاش کنید ... تلاش کنید...


عادتهای بدتون رو عوض کنید و عادتهای خوبی رو بدست بیارید ، الان که دارم این متن رو مینویسم ( داشتم کتاب اثر مرکب رو میخوندم برنامه ریزی به روش دارن هاردی ) فکر میکنم با این روش میتونید عادتهای خوب رو ملکه ذهنتون کنید و برنامه ریزی های خوب و زیبایی رو برای خودتون به وجود بیارید...


ببخشید که اینقدر خلاصه نوشتم ..

وقت کافی نداشتم... موفق باشید
بسیار ارزشمند بود، استفاده کردیم جناب. انشالله پست ها ادامه دار باشه.
 

middbox

کاربر بیش فعال
سلام به همه عاشقان مهندسی و یادگیری ، گفتم یادگیری (یهو یاد آقای جادی افتادم ، جادی میر میرانی که این روزها متاسفانه به دلایلی که نمیدونیم چیه :censored::p گرفتار شدن این آقای جادی یه آدم همه فن حریفه و در زمینه برنامه نویسی و امنیت شبکه حرفای زیادی برای گفتن داره جالب تر اینکه کارشناسی برق گرایش مخابرات و کارشناس ارشد رشته جامعه شناسی هم هستن ، خلاصه روش زندگی رویایی دارن ایشون ) دوستان یکی از چالشهایی که ما باهاش درگیر هستیم جذب سرمایه هست ،متاسفانه توکشور ما چون درک درستی از استارت آپ وجود نداره جذب سرمایه هم خیلی خیلی مشکل و با دردسر های فراوان ******* هست (آقا نمیشه حرف زد مجبورم ستاره بذارم).

خلاصه کنم همین دو ماه پیش بود از طرف همراه اول قرار بر جذب سرمایه برای تیم ما بود با اون همه به به و چه چه و آفرین و تعریف و تمجید از استارتاپمون آخرش با مشکلات زیادی روبرو شدیم و هیچ کس حاضر به سرمایه گذاری نشد:cautious: جذب سرمایه اولیه هم یه قرارداد ده صفحه ای یک طرفه به نفع سرمایه گذار نوشته شده که هر وقت بخوان میتونن پول رو از بنیان گذاران بگیرن حتی اگه کم کاری از خود اونها باشه، خلاصه جذب سرمایه چالش بزرگیه تو این کشور ، حتی میشه گفت بعضاپول شویی هم اتفاق میفته تو همین سرمایه گذاری ها ...

خب بچه ها اینم یه تجربه ای که ما گذروندیم ...

دوستان کتاب خوب معرفی کنید...
 

middbox

کاربر بیش فعال
به تماشا سوگند

و به آغاز کلام

و به پرواز کبوتر از ذهن

واژه ای در قفس است.
این روزها واقعا روزهای خوبی نیست ، طبق آماری که من گرفتم خیلی از استارت آپ هایی که تازه و حتی چند ساله فعالیتشون رو شروع کرده بودن و در مرحله جذب سرمایه بودن از گردونه خارج شدن ، همگی Fail شدن ، ایده هایی که واقعا در حد بسیار بالایی بودن و هر کجای دنیا بود مطمئنم از بزرگترین ها بودن...

یادمه امارات یه مدت ایده ها و استارتاپ ها خوب رو جذب میکرد و کلی حمایت میکردن ازشون همه جوره...
ما پیشنهاد داشتیم اما موندیم که اینجا و برای مردم خودمون کاری کنیم ، البته بازار اینجا بازار بزرگی برای ما بود ولی بدیش این بود که انحصار و مافیاها تو کشور ما حرف اول رو میزنن ، حمایت ها در حد صفره تورم افسار گسیخته ست و به همین خاطر نمیشه از اون بازار بزرگ هیچ استفاده ای کرد ، نمیدونم چی بگم فقط اومدم بگم کلمه امید تو این کشور بیشتر شبیه جوکه...

ولی ته اون نا امیدی همیشه به تغییر باور داشتم...

امیدوارم امیدتون هیچ وقت ناامید نشه...
 

middbox

کاربر بیش فعال
سلام دوستان امیدوارم حال همگی خوب باشه ببخشید دیر اومدم، از صبح که بیدار شدم ، همش دارم به گذشته فکر میکنم به روندی که ما گذروندیم و پایان کارمون ، همش هم بد نبود درسته fail شدیم اما حداقلش این بود که خیلی چیزا یاد گرفتیم و خیلیا اون زمان یه نونی میبردن سر سفره زن و بچشون ، خیلیا چیزای جدیدی یاد گرفتن ، خیلیامون قابیلت های فردیمون رو به نسبت گذشته بالا بردیم ، با افراد جدید آشنا شدیم ، حداقلش فهمیدیم تو این کشور حمایت ها در حد حرفه ، فهمیدیم بودجه ها اصلا به دست مردم نمیرسه وسط راه گم میشه :p خلاصه خیلی چیزا دستگیرمون شد ...پس همش بد هم نبود خوبیایی داست ، تجربه شد.

خلاصه حرفم اینه ، توسعه های فردی رو جدی بگیرید ... یاد بگیرید ، تجربه کنید ، از کار نترسید.

روز خوبی داشته باشید.
 
بالا