از خواص ميوه ها و گیاهان بيشتر بدانيم

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیاه دارویی جین سنگ

گیاه دارویی جین سنگ

Panax ginseng
Ginseng
Araliaceae


مقدمه و گیاهشناسی
جین سنگ یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی می باشد که از دیرباز در نزد مردم چین مورد توجه بوده است. نام این گیاه به معنی ریشه آدم نما می باشد که بدلیل شباهت زیاد ریشه آن به انسان است. در چند دهه اخیر توجه فراوانی به این گیاه شده است و یکی از گیاهان دارویی می باشد که در زمینه های تحقیقاتی بیوتکنولوژی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این وبلاگ همواره سعی بر معرفی گیاهان دارویی موجود در کشورمان ایران بوده است ولی در این مطلب با رویکردی دیگر در نظر است یک گیاه دارویی پر مصرف و مهم در سطح جهان معرفی گردد.
جین سنگ گیاهی است علفی و چندساله که ارتفاع آن گاها به 80 سانتی متر هم می رسد. برگ های این گیاه بصورت مرکب پنج برگچه ای بوده و گل های سفید تا کرم رنگ آن در سال سوم ظاهر می گردند. ریشه جین سنگ سفید تا زرد کم رنگ می باشد و طول آن تا 20 سانتی متر گزارش شده است.

نیازهای اکولوژیکی و پراکنشجین سنگ گیاهی است سایه پسند و رطوبت دوست که در محدوده دمایی 9 تا 15 درجه بخوبی رشد می نماید.
کاشت، داشت و برداشتتکثیر این گیاه بوسیله بذر صورت می گیرد ولیکن بایستی توجه داشت که بذرهای این گیاه دارای نیاز سرمایی می باشند و قبل از کاشت بایستی تیمارهای مورد نیاز جهت رفع نیاز سرمایی آنها انجام پذیرد. تولید جین سنگ کار دشواری است زیرا بایستی سایبان های مورد نیاز را برای پرورش این گیاه فراهم نمود. برداشت ریشه ها در سال پنجم یا ششم صورت می گیرد.
تركيبات شيميايي و فرآوری
مهمترین ترکیبات موجود در ریشه جین سنگ عبارتند از: ترکیبات ساپونینی (ترپن گلیکوزیدها)، اسانس (مهمترین ترکیب موجود در اسانس پاناسن می باشد)، مواد معدنی، ویتامین ب 12 و ... . ریشه ها را پس از شستشو در دمای 35 درجه خشک می نمایند.
خواص درمانی و کاربردها
خواص درمانی متعددی برای ریشه جین سنگ معرفی شده است ولی مهمترین آنها عبارتند از: افزایش قدرت فکری و عضلانی بدن، افزایش مقاومت به بیماری ها، تقویت کننده و افزایش دهنده نیروی جنسی و ... . ریشه جین سنگ بطور گسترده در درمان بسیاری از بیماری ها بصورت فرموله شده در داروها بکار می رود و هر روز استفاده ای نوین برای این گیاه یافت می شود. امید است تولید این گیاه در مناطق مستعد کشور مورد بررسی قرار گیرد.
و ادامه دارد ...
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
گالگا و...

گالگا و...

گالگا (علف شیر آور)
Galega officinalis
Goat's Rue - Geitenkruid
Fabaceae - Papilioaceae

معرفی و گیاهشناسی
گیاهی است علفی و چندساله از تیره ی بقولات که ارتفاع آن به 100 سانتی متر می رسد. برگ هایش به فرم مرکب شانه ای فرد هستند که به صورت متناوب بر روی ساقه قرار می گیرند. گل ها به صورت گل آذین خوشه به رنگ بنفش مایل به ارغوانی در انتهای ساقه ها قرار می گیرند.
پراکنش و نیازهای اکولوژیکی
منشا اصلی گالگا مشخص نیست ولی در مرکز، جنوب و غرب اروپا گسترش فراوانی دارد. در کشورمان این گیاه بطور تقریبا وسیع در استان گلستان و ... کشت می گردد. گالگا به خاک هایی دارای بافت متوسط و عمیق و دارای رطوبت مناسب نیازمند است.
کاشت، داشت و برداشت
در اوایل فروردین ماه تسطیح خاک و ایجاد شیار هایی با فاصله ی 25 تا 30 سانتی متر صورت می گیرد که بذور را با فاصله ی 25 سانتی متر بر روی این پشته ها کشت می کنیم. میزان بذر مورد نیاز برای یک هکتار زمین 30 تا 35 کیلوگرم است. بذور از دمای 5 درجه شروع به جوانه زنی می کنند.
برداشت در مرحله ی گل دهی کامل صورت می گیرد و پیکر رویشی این گیاه از ارتفاع 40 سانتی متری با داس یا ماشین برداشت قطع می گردد. در سال اول یک بار می توانیم برداشت را انجام دهیم ولی از سال دوم به بعد 2 تا 3 بار میتوانیم برداشت داشته باشیم. خشک کردن پیکره ی رویشی در سایه و یا در خشک کن های الکتریکی در دمای کمتر از 50 درجه صورت می گیرد.

فرآوری
پیکر رویشی (برگ ها و سرشاخه های گلدار) دارای اهمیت دارویی هستند و معمولا به صورت خشک شده در طب سنتی کاربرد دارند و دارای ترکیباتی مانند تانن، فلاونوئید، ساپونین و مواد موثری چون گوانیدین، گالگین و هیدروکسی گالگین می باشند.
خواص درمانی و کاربرد
پیکر رویشی این گیاه سبب افزایش تولید شیر و کاهش قند خون می گردد. این گیاه از قدیم به علف شیر آور معروف بوده و کاربرد فراوانی در طب سنتی دارد.
احتیاطات مصرف: هیچ موردی اشاره نشده است.

www.mdplant.blogfa.com :منبع
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
سداب و........

سداب و........

سداب
Ruta graveolens
Rue
Rutaceae
معرفی و گیاهشناسی
گیاهی است چندساله از خانواده مرکبات، دارای 50 تا 100 سانتی متر ارتفاع، برگ ها دارای بریدگی های نسبتا عمیق،گل ها به رنگ زرد ( از اختصاصات اش این است که گل های مرکزی گل آذین اش به صورت قطعات 5 تایی هستند ولی گل های کناری شامل قطعات 4 تایی است)، میوه اش کپسول، دارای چند خانه و در سطح کپسول ها برجستگی های دایره ای شکلی دیده می شود. بذور اش لوبیایی شکل به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه هستند و وزن هزار دانه اش 5/2 گرم است.

نیازهای اکولوژیکی
بومی نواحی جنوبی مدیترانه است. به هوای گرم و تابش آفتاب زیاد و آبیاری منظم نیازمند است. خاک های شنی دارای کربنات کلسیم را می پسندد. PH خاک برای این گیاه 5/5 تا 5/8 مناسب است.

کاشت،داشت،برداشت
به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم کشت می گردد. کشت مستقیم در اواخر زمستان صورت می گردد. 4 تا 5 کیلوگرم بذر برای یک هکتار مزرعه مورد نیاز است و فاصله ردیف کشت در این روش، 40 سانتی متر می باشد.
کشت غیر مستقیم برای سطوح وسیع توصیه می شود و در خزانه هوای آزاد در اواخر فروردین صورت می گیرد. بذور به فواصل 25 تا30 سانتی متر کشت می شوند و 1 تا 2/1 کیلوگرم بذر برای یک هکتار مزرعه استفاده می شود. وقتی ارتفاع گیاهان به 25 تا 30 سانتی متر رسید، در زمین اصلی به فواصل 50 سانتی متر بین ردیف ها و 25 سانتی متر روی ردیف ها کشت می شوند.
چون گیاهی مقاوم است، کمتر به بیماری های باکتریایی و ... مبتلا می شود و تنها توصیه در مورد عملیات داشت این گیاه این است که در سال اول رویش، وجین علف علف های هرز به خوبی صورت گیرد.
برداشت از سال دوم صورت می گیرد. 2 تا 3 مرتبه در سال می توان برداشت نمود . بهترین زمان برداشت در هنگام گلدهی است که دارای حداکثر مواد موثره می باشد. به دلیل آلکالوئیدهای سمّی موجود در این گیاه، در هنگام برداشت بایستی از ماسک و دستکش استفاده نمود. عملکرد اندام خشک سداب، 5/3 تا 4 تن در هکتار است.

فرآوری
مهمترین ترکیبات این گیاه عبارتند از: روتین، کومارین، فورانوکومارین، آلکالوئید های سمی (کینولین و اکریدون) و اسانس. اسانس سداب Rue oil نام دارد و دارای 90 درصد متیل نونیل ستون است و دارای مقدار کمی از استرها و فنل ها است. اسانس این گیاه با روش تقطیر بوسیله ی آب از اندام های خشک گیاه حاصل می گردد. وزن هر میلی گرم اسانس 84/0 گرم است و تقریبا از هر صد کیلوگرم گیاه خشک، صد گرم اسانس حاصل می گردد.

خواص و کاربرد
پیکر رویشی و برگ های این گیاه دارای خاصیت کاهش فشار خون، سقط جنین، قاعده آور، التیام دهنده زخم ها، درمان گزش مار و ... است و داروهایی با نام های روتوزید، روتاسکوربین و روتوفیلین از این گیاه فرموله شده است. در ضمن از این گیاه به عنوان حشره کش هم استفاده می شود.

www.mdplant.blogfa.com/منبع:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
ژينكو و....

ژينكو و....

ژینکو (جینکو ـ درخت پرسیاوشان)
Ginkgo biloba
Ginkgo - Maidenhair Tree
Ginkgoaceae


معرفی و گیاهشناسیژینکو درختی است از زیرشاخه ی بازدانگان و تنها گیاه باقیمانده از خانواده ی ژینکو می باشد. ژینکو درختی است دوپایه (به ندرت یک پایه) و خزان کننده که ارتفاع آن به 30 تا 50 متر هم می رسد. برگ های دولبه ی آن به صورت متناوب بر روی شاخه ها قرار می گیرند. گل های زرد رنگ نر در این گیاه به فرم گل آذین شاتون و گل های ماده به صورت مجتمع در انتهای شاخه ها قرار دارند و ایام گلدهی آن در فصل بهار می باشد.

نیازهای اکولوژیکی و پراکنش
ژینکو درختی است نورپسند که به استرس هایی نظیر خشکی، آلودگی هوا و خاک و ... مقاوم می باشد. در خاک هایی با بافت های مختلف، pH های گوناگون و ... می تواند رشد کند. (در مورد محیط رشد ایده آل آن اطلاعاتی در دست نیست.)
ژینکو بومی شرق آسیا (کشور چین) است و در اکثر نقاط جهان امروزه پرورش داده می شود. در کشورمان نیز بصورت پراکنده در شهرهای شمالی، اطراف تهران، مشهد و ... کاشته شده است.

کاشت، داشت و برداشتاطلاعات محدودی در این زمینه در دسترس می باشد. تکثیر این گیاه به دو طریق جنسی (بذر) و غیرجنسی (قلمه، پیوند و کشت بافت) امکان پذیر می باشد. تکثیر از طریق قلمه بیشتر مورد توجه می باشد زیرا در این روش جنسیت درختان حاصله مشخص خواهد بود. امروزه تکثیر این گیاه توسط کشت بافت بسیار مورد توجه قرار گرفته و تحقیقات گسترده ای در مورد بهینه سازی این روش در حال انجام می باشد.
برگ ها و گاها دانه های این گیاه مورد برداشت قرار می گیرند. بهترین زمان برداشت برگ ها در اواسط اردیبهشت و اوایل خرداد ماه است.


فرآوری
برگ های این گیاه دارای ترکیباتی چون: فلاونوئیدهای گلیکوزیدی (مانند کوئرستین، کامپروفیل)، بی فلاونوئیدها، جینکولیدها و ... می باشند.

خواص درمانی و کاربرد
با آنکه اثرات فیزیولوژیکی بیشماری برای این گیاه شناخته شده است ولی بهبود گردش خون در مغز و افزایش متابولیسم سلولی بیشتر مورد توجه بوده اند.




www.mdplant.blogfa.comمنبع:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
كوشاد و

كوشاد و

کوشاد یا جنتیانای زرد گیاهی است از راسته گل‌سپاسی‌سانان، از تیره گل کبوتریان. سرده (جنس) این گیاه بسیار بزرگ است و شامل ۴۰۰ گونه می‌شود.
زکریای رازی برای درمان از این گیاه بهره زیادی می‌برد
از گونه‌های آن می‌توان به کوشاد بی‌ساقه (Gentiana acaulis) اشاره کرد.





کوشاد شمالی (Gentiana amarella)




کوشاد زرد بزرگ (Gentiana lutea)




کوشاد مرداب(Gentiana pneumonanthe)



کوشاد پازهر (Gentiana asclepiadea)



کوشاد بطری (Gentiana clausa)





کوشاد کلوسی (Gentiana clusii

دسته: گیاهان گلدار
رده: دولپه‌ای‌ها
راسته: گل‌سپاسی‌سانان
خانواده: گل کبوتریان
سرده: جنتیانا ل.
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص دارويي كوشاد

خواص دارويي كوشاد

كليات گياه شناسي
چون اولين بار پادشاه روم بنام جنتيوس كه در سالهاي 167-180 قبل از ميلاد حكومت مي كرد بوسيله اين دارو شفا يافت نام آنرا جنطيانا گذاشتند .
محمد بن زكرياي رازي پزشك مشهور ايراني نيز از اين گياه براي مداواي بسياري از امراض استفاده مي كرد .
كوشاد گياهي است علفي ، چند ساله و بسيار زيبا ، داراي ساقه اي استوانه اي و سبز كه بلندي آن به حدود 1/5 متر مي رسد . اين گياه بحالت خودرو در دشت ها و كوهستانهاي اروپا و آُسيا مي رويد . برگهاي كوشاد سبز رنگ ، نوك تيز و مثلثي است كه دو برگ با هم بوسيله دمبرگ كوتاهي به ساقه چسبيده اند و برگهاي بالاي ساقه بدون دمبرگ مي باشد . گلهاي آن زرد رنگ بوده كه به تعداد زياد در اواخر بهار در كنار برگهاي ظاهر مي شود .
از نظر طبي ريشه اين گياه قسمت مورد استفاده آن است . اين ريشه ضخيم ، گوشتي و برنگ زرد تيره و يا قهو ه اي قرمز بوده كه داراي طعمي بسيار تلخ و بويي نامطبوع است .
براي مصارف طبي ريشه كوشاد بايد اقلا سه ساله باشد تا اثر داشته باشد .
تركيبات شيميايي:كوشاد داراي ماده اي شيميايي بنام آماروجنتين مي باشد كه بسيار تلخ است . بطوريكه اگر اين ماده را با 5000 قسمت آب مخلوط كنيم هنوز هم طعم تلخ آن حس مي شود .
تركيبات ديگر اين گياه بشرح زير مي باشد :
جنتوپيكرين ، جنتوپيكروزيد ، جنتامارين ، جتي سين ، اسيد جنتي سيك و جنتونوسيد . كوشاد همچنين داراي مقدري تانن ، اسانس ، پكتين و چربي مي باشد.
خواص داروئي:كوشاد از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است
1)اشتها را تحريك مي كند
2)كوشاد گلبولهاي قرمز و سفيد خون را زياد مي كند بنابراين براي معالجه كم خوني و بيماريهاي عفوني بكار مي رود .
3)اثر ضد تورم درد و براي رفع آرتروز و رماتيسم مصرف مي شود
4)تب بر است
5)بيماري مالاريا را برطرف مي كند
6)درد نقرس را برطرف مي كند
7)حرارت و رطوبت را زا بدن خارج مي سازد
8)فشار خون را پائين مي آورد
9)ناراحتي هاي كبدي را برطرف مي كند
10)تقويت كننده معده و بدن است
11)اختلالات عادت ماهيانه را درمان مي كند
12)گرفتگي روده ها را باز مي كند
13)ادرار آور است
14)ضماد كوشا با سركه براي از بين ژبردن لكه هاي پوست مفيد است
15)عصاره اين گياه مسكن تمام دردها است
16)ورم طحال را برطرف مي كند
17)خون را تصفيه و تميز مي كند
18)درمان كننده زردي و يرقان است
طرز استفاده: جوشانده : مقدر 20 گرم ريشه خرد شده كوشا را در يك ليتر آبجوش ريخته بگذاريد براي مدت 20 دقيقه بآرامي بجوشد ، سپس آنرا صاف كنيد . مقدر مصرف اين جوشانده يك فنجان قبل از هر غذا است .
دم كرده : مقدرا 5 گرم ريشه كوشاد را در يك ليتر آبجوش ريخته و بگذاريد چند ساعت بمانذ . سپس آنرا صاف كرده و استفاده كنيد .
تنطور : اين تنطور را مي توانيد از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريدري كنيد . مقدر مصرف آن 10-15 قطره همراه با آب سه بار در روز است .
مضرات : مصرف بيش از حد كوشا ممكن است باعث تحريك معده و بوجود آوردن حالت استفراغ و دل بهم خوردگي شود . زنان باردار و مادران شير ده نبايد از اين گياه استفاده كنند .
منبع:www.irteb.com
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
فلوس و...

فلوس و...

كليات گياه شناسي
فلوس درختي است به ارتفاع 10-15 متر كه به حالت خودرو در بشتر نقاط گرمسير دنيا مانند آفريقا ، هند و جنوب مي رويد . فلوس در بعضي از نواحي ايران به نام خرنوب هندي و خيار شنبر نيز معروف است .
ميوه فلوس يه طول 30 تا 50 سانتيمتر و به قطر 3-2 سانتيمتر است . اگر فلوس درقسمت طول آن شكافته شود تيغه هاي متعدد در آن ديده مي شود كه فلوس را به خانه هاي متعدد گاهي تا 100 خانه تقسيم مي كند
در داخل اين خانه ها مايع چسبنده تيره رنگي وجود دارد كه عسل خيار شنبر ناميده مي شود . طعم اين مايع كمي شيرين ولي نامطبوع است . براي استفاده از فلو غلاف آنرا كمي روي آتش گرم مي كنند تا عسل خارج شود . معمولا اين عسل با روغن بادام مخلوط شده و به عنوان مسهل استفاده مي شود البته مي توان مغز فلوس را با قند يا شكر مخلوط كرده و در درجه حرارت معتدلي پخت كه به آن فلوس پخته مي گويند .
تركيبات شيميايي:مغز فلوس داراي اكسي آنتراكينون ، مواد قندي ،‌صمغ ، اسانس و مواد روغني است . خاصيت مسهلي فلوس مربوط به چند ماده شيميايي است كه از مشتقات آنتراكينون مي باشد .
صور دارويي فلوس
جوشانده فلوس : 10 گرم عسل فلوس را با يك ليتر آب جوش مخلوط كرده و آنرا صاف مي كنند و به مريض مي دهند . اين جوشانده مسهل خوبي است . مقدر عسل فلوس را مي تواندر مورد يبوستهاي سخت تا 60 گرم ني افزايش داد . البته براي بهتر كردن طعم آن مي توان مقدري شربت گيلاس يا انجير به آن اضافه كرد .
مرباي فلوس :‌5 گرم عسل فلوس را با همان مقدر آب مقطر مخلوط كرده و سپس مقدر 125 گرم قند كوبيده را به آن اضافه كنيد بعد آنرا حرارت دهيد تا به آرامي آب آن بخار شود و وزن آن به 100 گرم برسد و غليظ شود . اين مربا نيز مسهل بسيار خوبي است مقدر مصرف آن 50-100 گرم در روز است .
خواص داروئي:فلوس از نظر طب قديم ايران كمي گرم و تر است
1)يكي از بهترين داروها براي رفع يبوست مي باشد زيرا مصرف آن عوارضي ندارد بنبراين حتي براي زنان حامله و اطفال مناسب نيست
2)براي درد مفاصل و نقرس فلوس را به موضع دردبماليد
3)براي كليه ها مفيد است مخصوصا آنهايي كه كليه شان سنگ ساز است درصورت استفاده از آن مبتلا به سنگ كليه نمي شوند
4)جوشانده پوست درخت فلوس اسهال خوني را رفع مي كند
5)نرم كننده سينه است
6)براي باز كردن گرفتگي روده و دل پيچه ، فلوس را مخلو ط با ريشه ختمي بكار بريد .
7)براي معالجه ديفتير ، فلوس را با آبّ گشنيز مخلوط كرده و به بيمار بدهيد تا غرغره كند .
طرز استفاده: به مبحث نسخه پيچي گياهان دارويي براي بيماري مورد نظر مراجعه نماييد
مضرات : فلوس براي معده مضر است چون به روده ها مي چسبد و ايجاد دل درد و ناراحتي هاي روده مي كند بنابراين بهتر است با مصطكي و انيسون روغن بادام خورده شود .

www.irteb.com
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماميران كبير و...

ماميران كبير و...

ماميران كبير Greater celandine
نام علمی Chelidonium majus
كليات گياه شناسي
ماميران كبير گياهي است چند ساله كه ارتفاع آن تا يك متر مي رسد اين گياه بومي آسيا و اروپا مي باشد. برگهاي آن برنگ سبز كبود و دندانه دار و گاهاي آن زرد رنگ و به صورت چتر مي باشد .
ميوه ماميران باريك و دراز بوده كه دانه ها در داخل آن قرار گرفته اند و شيره اي زرد رنگ درآن وجود دارد كه پوست را مي سوزاند و براي از بين بردن ميخچه پا بكار مي رود
اين گياه در شمال ايران ،گيلان و مازندران به حالت خودرو مي وريد
تركيبات شيميايي:اين گياه سمي است و استفاده زياد از آن باعث تشنج مي شود .
ماميران كبير داراي آلكالوئيد هاي مختلفي مانند چليدونين ، هيموچليدونين ، كلريتين ، پروتوپين ، آليكري توپين ، هربرين و اسپارتئين مي باشد . در ماميران كبير همچنين نمك هاي كلسيم ، منيزيوم و آلمينويم ، مواد رزيني و موسيلاژ موجود است .
خواص داروئي:تمام قسمت هاي اين گياه و شيره آن مصرف دارويي دارند البته ريشه آن قوي تر از بقيه قسمت هاي آن است
1)جوشانده و يا دم كرده ماميران براي درمان سرطان معده بكار مي رود
2 )در معالجه آسم اثر مفيد درد
3) تشنج را برطرف مي كند
4)فشار خون را پائين مي آورد
5)ادرار آور و ملين است
6)درمان كننده تصلب شرائين است
7)دردهاي سرطاني را ساكت مي كند
8)براي معالجه آنژين دپواترين از آن استفاده مي كنند
9)براي درمان آب آوردن بدن مفيد است
10)سنگ كليه را خرد كرده و دفع مي كند
11)براي معالجه نقرس مفيد است
12)داروي خوبي براي برطرف كردن بيماريهاي كبدي است
13) براي درمان زخم ها ي چركين ، ريشه له شده ماميران را مانند ضماد روي اينگونه زخم ها بگذاريد
14)شيره ماميران داروي موثري براي از بين بردن زگيل و يا ميخچه است . اين شيره را با گليسرين به سنبت مساوي مخلوط كرده و روي زگيل يا ميخچه بگذاريد تا آنرا از بين ببرد.
طرز استفاده: جوشانده : مقدر 20 گرم برگ خشك و يا ريشه ماميران را در يك ليتر آب حل كنيد . مقدر مصرف آن يك فنجان سه بار در روز است .
دم كرده ماميران : 30 گرم برگ خشك ماميران را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد براي مدت ده دقيقه دم بكشد . سپس صاف كرده و مصرف كنيد .
تنطور ماميران : اين تنطور را مي توانيد از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريدري كنيد و يا اينكه مقدر 100 گرم برگ خشك يا ريشه ماميران را در 500 گرم الكل سفيد خيس كرده بگذاريد براي مدت دو هفته بماند . البته هر روز آنرا تكان دهيد پس از اين مدت آنرا صاف كرده و در شيشه دربست نگاهدري كنيد . مقدر مصرف آن 10-15 قطره سه بار در روز است .
شيره ماميران : براي استفاده از شيره ماميران آنرا با عسل مخلوط كرده و استفاده كنيد .
مضرات : همانطور كه گفته شد مصرف زياد ماميران كبير توليد مسموميت مي كند و حتي استفاده زياد آن بصورت له شده روي رخم ها نيز همين خطر را درد زيرا از راه پوست جذب بدن مي شود . بنابراين بايد مصرف آن در حد گفته شده باشد و تحت نظر متخصص مصرف شود.


www.irteb.comمنبع:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
گياه دم اسب و...

گياه دم اسب و...

گياه دم اسب Horsetail
نام علمی Equisetum Arvense
كليات گياه شناسي
دم اسب گياهي است كه از 270 ميليون سال پيش در روي زمين وجود داشته است و بعنوان گياه داروئي در اروپا و چين بكار رفته است .
دم اسب چون داراي مقدر زيادي سيليس مي باشد بنامس يليس Silica نيز معوف است .
دم اسب دو نوع ساقه هوايي درد .ساقه اي كه برنگ قرمز است و د راوائل بهار ظاهر مي شود و ديگري ساقه نازا كه برنگ سبز بوده و بعد از آن رشد مي كند و مصرف طبي درد .
دم اسب در كشورهاي اروپا ، آسيا و ارتفاعات هيماليا و شمال ايران بطور خودرو مي رويد.
تركيبات شيميايي:گياه دم اسب داراي اسيد سال سيليك ، اسيد ليوئيك ،‌اسيد مالك ،‌اسيد اگزاليك ، اكويس تونين ، اسيد اكويس تيك ، دي متيل سولفون ، اكوتي نيك ، يك ماده تلخ ، يك ماده رزيني ، چربي ، ساپونين و همچنين داراي مقدرزيادي (در حدود 70%) سيليس مي باشد آزمايشات متعدد نشان مي دهد كه دم اسب مقدر بسيار كمي طلا نيز درد .
خواص داروئي:1- برا ي رفع گلو درد و روم گلو جوشانده دم اسب را غرغره كنيد .
2-كمپرس آن براي برطرف كردن دردهاي آرتروز و روم مفاصل مفيد است .
3-براي درمان التهاب چشم ،‌چشمان خود را با جوشانده دم اسب بشوئيد .
4-ضرب خوردگي قسمت هيا بدن را با كمپرس دم اسب التيام دهيد .
طرز استفاده: دم كرده : يك قاشق مربا خوري از گياه خشك را در يك ليوان آب جوش ريخته و براي مدت 10 دقيقه دم كنيد .
جوشانده : مقدر 100-80 گرم گياه خشك را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد براي مدت نيمساعت بجوشد سپس آنرا صاف كرده و بمقدر يك فنجان قبل از هر غذا بنوشيد .
شراب دم اسب : 30 گرم گياه خشك را در يك ليتر شراب سفيد ريخته و بمدت دو هفته بگذاريد بماند البته هر روز آنرا تكان دهيد پس از اين مدت آنرا صاف كرده و در شيشه دربست نگهدري كنيد . مقدر مصرف آن يك ليوان صيح ناشتا مي باشد . و معمولا براي بند آوردن خونريزي استفاده مي شود . از اين شراب براي شستشوي زخم ها نيز مي توان استفاده كرد .
گرد دم اسب : گياه خشك شده را در آسياب برقي بريزيد تا بصور پودر دارايد . مقدر مصرف پودر يك گرم قبل زا هر غذا است .
مضرات : اين گياه را نبايد اطفال خردسال و زنان حامله مصرف كنند مقدر مصرف زياد آن ينز ممكن است باعث ناراحتي معده و اختلال در دستگاه هضم و اسهال شود .




www.irteb.comمنبع
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
گياه دم اسب Horsetail
نام علمی Equisetum Arvense
كليات گياه شناسي
دم اسب گياهي است كه از 270 ميليون سال پيش در روي زمين وجود داشته است و بعنوان گياه داروئي در اروپا و چين بكار رفته است .
دم اسب چون داراي مقدر زيادي سيليس مي باشد بنامس يليس Silica نيز معوف است .
دم اسب دو نوع ساقه هوايي درد .ساقه اي كه برنگ قرمز است و د راوائل بهار ظاهر مي شود و ديگري ساقه نازا كه برنگ سبز بوده و بعد از آن رشد مي كند و مصرف طبي درد .
دم اسب در كشورهاي اروپا ، آسيا و ارتفاعات هيماليا و شمال ايران بطور خودرو مي رويد.
تركيبات شيميايي:گياه دم اسب داراي اسيد سال سيليك ، اسيد ليوئيك ،‌اسيد مالك ،‌اسيد اگزاليك ، اكويس تونين ، اسيد اكويس تيك ، دي متيل سولفون ، اكوتي نيك ، يك ماده تلخ ، يك ماده رزيني ، چربي ، ساپونين و همچنين داراي مقدرزيادي (در حدود 70%) سيليس مي باشد آزمايشات متعدد نشان مي دهد كه دم اسب مقدر بسيار كمي طلا نيز درد .
خواص داروئي:1- برا ي رفع گلو درد و روم گلو جوشانده دم اسب را غرغره كنيد .
2-كمپرس آن براي برطرف كردن دردهاي آرتروز و روم مفاصل مفيد است .
3-براي درمان التهاب چشم ،‌چشمان خود را با جوشانده دم اسب بشوئيد .
4-ضرب خوردگي قسمت هيا بدن را با كمپرس دم اسب التيام دهيد .
طرز استفاده: دم كرده : يك قاشق مربا خوري از گياه خشك را در يك ليوان آب جوش ريخته و براي مدت 10 دقيقه دم كنيد .
جوشانده : مقدر 100-80 گرم گياه خشك را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد براي مدت نيمساعت بجوشد سپس آنرا صاف كرده و بمقدر يك فنجان قبل از هر غذا بنوشيد .
شراب دم اسب : 30 گرم گياه خشك را در يك ليتر شراب سفيد ريخته و بمدت دو هفته بگذاريد بماند البته هر روز آنرا تكان دهيد پس از اين مدت آنرا صاف كرده و در شيشه دربست نگهدري كنيد . مقدر مصرف آن يك ليوان صيح ناشتا مي باشد . و معمولا براي بند آوردن خونريزي استفاده مي شود . از اين شراب براي شستشوي زخم ها نيز مي توان استفاده كرد .
گرد دم اسب : گياه خشك شده را در آسياب برقي بريزيد تا بصور پودر دارايد . مقدر مصرف پودر يك گرم قبل زا هر غذا است .
مضرات : اين گياه را نبايد اطفال خردسال و زنان حامله مصرف كنند مقدر مصرف زياد آن ينز ممكن است باعث ناراحتي معده و اختلال در دستگاه هضم و اسهال شود .


:gol::gol::gol::gol::gol:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل سرخ و ...

گل سرخ و ...

خواص و نوع مصرف
گل سرخ مصارف مختلفی دارد.مصرف غذایی گل سرخ ازدیر باز شناخته شده است.از این گل معطر در ترکیبات ادویه،تهیه گلاب،تهیه شربت و مربا استفاده می کنند.همچنین از نظر کاربرد دارویی، این گیاه دارای خواص ارزشمندی است که گیاه شناسان و اطبای معروف بر آن تأکید کرده اند.
ابن سینا درباره ارزش دارویی مربای گل سرخ در درمان بیماری سل و نتایج مفید آن سخن گفته است.گیاه شناسان معروفی همچون جالینوس،دیوسکوریه و پلین برای این گیاه ارزش طبی فراوانی قائل بوده اند و از جمله به خواص گلاب اشاره کرده و تأثیر آن را در درمان ناراحتی های گوش،دستگاه گوارشی،عوارض پوستی و استخوانی نیکو دانسته و غرغره آن را برای زخم های دهان و لثه،تورم لوزه ها مفید دانسته اند.علاوه بر آن از گل سرخ به عنوان داروی ضد تهوع و قابض نام برده اند.
جالب است که بدانید گل سرخ در عین قابض بودن(ضد اسهال)،خاصیت مسهلی و نرم کنندگی نیز دارد.
این گیاه برطرف کننده نفخ معده و به طور کلی بادها و رطوبت است.همچنین تقویت کننده و برطرف کننده ناراحتی های ریه،کلیه و تپش شدید قلب است.
پماد گل سرخ داای خاصیت آرام کننده در دردهای ناشی از ضرب دیدگی هاو پیچ خوردگی هاست.
چکیده یا عصاره گل سرخ به عنوان آرام بخش قلب و مفرح اعصاب شناخته شده و در شربت ها و غذاها کاربرد دارد.
طرز تهیه چای گل سرخ
برای تهیه یک نوشیدنی آرام بخش و معطر،مقدار یک قاشق غذاخوری پر از برگ های گل سرخ را با یک قاشق چای خوری چای از هر نوع(سبز،سیاه،سفید) که مایل باشید دم کرده و نوش جان کنید.
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
چاي سبز 1

چاي سبز 1

خواص اعجاب آور چای سبز

مصرف چای سبز در تعداد انگشت شماری از خانواده ها رایج است اما این اطمینان وجود دارد كه افراد با آگاهی از فواید این چای بیشتر به سمت مصرف این نوشیدنی باارزش جذب می شوند. اخیرا از فواید بسیار چای سبز صحبتهای زیادی می شود و حتی چای را بهترین نوشیدنی پس از آب می دانند. هم چای سیاه و هم چای سبز دارای رنگدانه هایی هستند که اثر کاهش ابتلا به سرطانهای مختلف در آنها دیده شده است. زمانی که چای با غلظتی مناسب دم بکشد، تنها محتوی نیمی از کافئین یک فنجان قهوه است. با این حال چای بدون کافئین هم وجود دارد.
مردم چین از دیرباز چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی دارویی مصرف کرده و می کنند و به دلیل اهمیت ویژه این گیاه، اصول خاصی نیز برای تهیه آن دارند. به تازگی علاوه بر مردم چین، چای سبز در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی یافته است. دلیل اصلی این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است. هرچند در مواردی توصیه و پیشنهاد مردم به یکدیگر عامل اصلی مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنیها است اما در مورد چای سبز علاوه بر توصیه دهان به دهان، پژوهشگران نیز خواص دارویی آن را تایید کرده اند. نوشیدن روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز مانع از ابتلا به بسیاری از بیماریها می شود. پژوهشگران ۲۵ مورد را به عنوان دلایل اصلی مصرف چای سبز می دانند.
گیاه چای در آب و هوای گرم رشد می كند. برای تولید چای معمولا برگهای كوچكتر و جوانتر انتخاب می شوند. در مجموع سه نوع چای وجود دارد: چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ (نوعی چای چینی). مزیت چای سبز بر چایهای دیگر این است كه كمتر تحت تاثیر فرآیند قرار گرفته و تركیبات موجود در آن پایدار باقی مانده است. چای سبز به عنوان یک ترکیب ضدسرطان و آنتی اكسیدان شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مرتب چای سبز می تواند در پیشگیری و درمان بیماریهای لاعلاجی مثل سرطان بسیار موثر باشد.
بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ای به نام كاتچین است كه فعالیت آنتی اكسیدانی آن بسیار بالا بوده و نسبت به آنتی اكسیدانهای معروفی چون ویتامینهای C و E بسیار قویتر عمل می كند. نوشیدن چای سبز می تواند احتمال ابتلا به بیماریهای مختلف را كاهش دهد؛ از بیماریهای ساده باكتریایی گرفته تا بیماریهای مزمنی چون بیماریهای قلبی، سكته، سرطان، مشکلات دهانی دندانی، و استئوپرز. گیاه چای گل بزرگی است که دارای برگهای همیشه سبز است و همانطور که اشاره شد، چای سبز بومی کشور چین است و در آن کشور بیش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چای در تمامی نقاط آسیا و بخشهایی از خاورمیانه و آفریقا نیز کشت می شود. چای سیاه تخمیر داده می شود و به اندازه چای سبز سالم نیست. چای سبز تخمیر داده نمی شود و چای اولانگ نیمه تخمیر شده است.
مروری بر خواص چای سبز:
پیشگیری و درمان سرطان:
چای سبز حاوی ترکیباتی بنام كاتچین، فیتوکمیکال و پولیفنول است که این ترکیبها نوعی آنتی اکسیدان (Antioxidant) محسوب می شوند. آنتی اکسیدان قابلیت مبارزه با سلولهای سرطانی را داراست. این ترکیب می تواند از رشد سلولها و تومورهای سرطانی جلوگیری کند. میزان شیوع سرطانهایی چون پستان،‌ كولون، ‌پوست، پانكراس و معده در بین افرادی كه چای سبز می نوشند بسیار كمتر است. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که افرادی که روزانه چای سبز می نوشند خطر ابتلا به سرطان خود را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.
همچنین اشخاص مبتلا به سرطانهایی نظیر سرطان خون، ریه، معده، سینه و روده که چای سبز می نوشند در درمان بیماری خود کمک عمده ای می کنند. محققیق نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند چراکه میزان آنتی اکسیدانهای موجود در آن ۱۰۰ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و ۲۵ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند. به این ترتیب با نوشیدن چای سبز و دریافت آنتی اکسیدان، بدن در مقابل ابتلا به سرطان مصون می شود. تحقیقات نشان می دهد که در کشورهایی که مردم هر روز چای سبز مصرف می کنند موارد سرطان کمتر بوده است، هرچند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد چنین خاصیتی است. حتی اگر به مقدار زیاد چای سیاه مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان روده، کیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید. به افراد سرطانی نوشیدن دو یا سه فنجان چای سبز در روز پشنهاد می شود. در ژاپن با وجود بالاترین آمار در استعمال سیگار، كمترین مقدار سرطان ریه در آنها مشاهده شده است. مطالعات حاكی از آن است كه مصرف بیشتر چای سبز با كاهش بروز سرطان سینه ارتباط دارد.
جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی:
یکی از عوامل اصلی امراض و حمله های قلبی، وجود کلسترول بالا در خون انسان است. چای سبز علاوه بر ویتامینهای A و C خود، باعث کاهش کلسترول در خون نیز می شود که این موضوع خطر حمله قلبی و امراضی از این دست را پایین می آورد. همچنین مصرف چای سبز می تواند از بروز بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری كند. مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز یا بیشتر می تواند تا 61 درصد از بروز بیماریهای قلبی بكاهد. وجود رادیكالهای آزاد در سرخرگ می تواند منجر به بروز بیماریهای قلبی عروقی شود. در حالی‌كه كاتچین موجود در چای سبز قادر است از پوشش درونی سرخرگ در برابر رادیكالهای آزاد محافظت كرده و به این وسیله از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری كند. در ژاپن با وجود اینكه استعمال سیگار بسیار رایج و معمول است اما كمترین آمار بیماریهای قلبی در آنها گزارش شده است. عده ای دلیل این کاهش را مصرف زیاد چای سبز می دانند. همچنین از آنجاییكه چای سبز موجب كاهش كلسترول بد خون (LDL)، تری‌گلیسیرید و فیبرینوژن (پروتیینی در خون كه در شكلگیری لخته خون نقش دارد) می شود، به این وسیله قادر است از بروز آرترواسكلروز (سخت شدن سرخرگها) پیشگیری كند. با مصرف چای سبز کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به این ترتیب می توان با نوشیدن چای سبز میزان کلسترول خون که یکی از شاخصهای مهم ابتلا به بیماریهای قلبی است را کاهش داد. پژوهشگران معتقدند حتی پس از سکته قلبی نیز نوشیدن چای سبز باعث ترمیم سلولهای آسیب دیده رگها و قلب می شود و روند ترمیم سلولها را تسریع می کند. نوشیدن روزانه حداقل سه فنجان چای سبز به بیماران قلبی توصیه می شود.
نكته دیگر این است كه معمولا بعد از حمله قلبی پروتیینهایی در بدن تولید می شود كه مرگ سلولی را به همراه دارد، درحالی كه كاتچین موجود در چای سبز فعالیت این پروتیین را متوقف كرده و به این وسیله سكته های مغزی و قلبی را به حداقل رسانده و سرعت بهبود را افزایش می دهد. یکی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپرین از تجمع پلاکتهای خونی جلوگیری می کند که این امر گردش خون را بهبود می بخشد.
کاهش تری گلیسیرید:
كاتچین موجود در چای سبز ‌فعالیت آنزیم لیپاز (آنزیم مسوول هضم چربیها) پانكراس (لوزالمعده) را مهار می كند. در نتیجه، شكسته شدن چربی و تبدیل آن به اجزای قابل جذب با سرعت بسیار كمی صورت می گیرد. با توجه به اینكه افزایش تری‌گلیسیرید خون بعد از مصرف هر وعده غذایی یك ریسك فاكتور در بروز بیماریهای قلبی است، مصرف یك فنجان چای سبز در بین وعده های غذایی روشی مناسب در كاهش تری گلیسیرید خون است.
كاهنده فشارخون:
مصرف نیم تا 5/2 فنجان چای سبز در روز احتمال بروز پرفشاری خون را تا 64 درصد كاهش می دهد. در حالیكه مصرف بیش از 5/2 فنجان در روز از بروز این بیماری تا 56 درصد می كاهد. بنابراین روزانه مصرف سه الی چهار فنجان چای سبز توصیه می شود.
جلوگیری از دیابت:
معمولا با افزایش سن، قندخون هم كم كم بالا می رود، خصوصا اگر به رژیم غذایی خود توجه كافی نداشته باشیم. وزن به مرور زمان بالا رفته و به دنبال آن احتمال بروز دیابت نوع دو هم افزایش می یابد. مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز می تواند از بروز دیابت جلوگیری كند. چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت همچون آب مروارید و بیماریهای كلیوی به طرز معجزه آسایی جلوگیری كند. اما چای سبز چطور قادر به كاهش قندخون است؟ به نظر می رسد ‌اصلی ترین مكانیسم، ‌مهار كردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده (آنزیم مسوول هضم نشاسته) است. با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته با سرعت بسیار آهسته ای می شكند و در نتیجه قندخون با سرعت كمی بالا می رود. مصرف چای به همراه یك وعده غذایی سرشار از كربوهیدرات منجر به كاهش سرعت رها شدن گلوكز و كاهش جذب آن می شود و به این وسیله از ترشح انسولین جلوگیری می كند.
ضد انعقاد:
چای سبز خون را رقیق و از لخته شدن خون جلوگیری می كند. با مصرف گوشت و روغنهای غیراشباع گیاهی مثل روغن ذرت و سویا تركیباتی در بدن ایجاد می شود كه منجر به ایجاد پلاكهای خونی می شود، در حالی كه با مصرف چای سبز می توان از ایجاد لخته های خونی جلوگیری كرد.
چای سبز و جوانی:
چای سبز را به عنوان داروی ضدپیری (Anti - Aging) می شناسند. دلیل اصلی آن وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان در چای سبز به ویژه آنتی اکسیدانهای موثر در حفظ شادابی و جوانی است. آنتی اکسیدانها یکی از شاخصترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلولهای بدن اند که باعث به تعویق انداختن شروع روند پیری سلولها هستند.
کاهش وزن و چای سبز:
با نوشیدن چای سبز متابولیسم (سوخت و ساز) چربیهای بدن تسریع می شود و به این ترتیب چربی اضافی در بدن ذخیره نمی شود. پژوهشها نشان می دهد نوشیدن روزانه سه فنجان چای سبز می تواند تا ۷۰ کالری انرژی ناشی از سوخت چربیها ایجاد کند. همچنین چای سبز قادر است جذب روده ای گلوكز و چربی را كاهش دهد و به این وسیله منجر به كاهش وزن در فرد می شود. ثابت شده که افرادی که چای سبز مصرف می كنند دارای وزن پایین تری نسبت به افرادی هستند که چای سبز مصرف نمی كنند. چای سبز مانع از ذخیره گلوکز در سلولهای چربی می شود. به این ترتیب می توان از نوشیدن چای سبز، کنترل میزان مصرف کربوهیدراتها (قندها) و ورزش مداوم به عنوان مثلثی برای حفظ سلامتی و تناسب اندامها نام برد. چاى سبز و عصاره آن باعث افزایش سوخت كالرى و چربیهاى ذخیره شده بدن و در نتیجه باعث كاهش وزن مى شود. تحقیقات پیشین بر روى حیوانات نشان داده كه عصاره چاى سبز باعث افزایش فرآیند «ترموجنسیز» مى شود.
این فرآیند مربوط به تولید گرماى بدن است كه در اثر هضم، جذب و متابولیسم غذاها در بدن ایجاد مى شود. این تحقیقات مشابه این فرآیند را بر روى انسان نیز اثبات كرده است. كافئین چاى سبز همچنین باعث افزایش ۲۸ تا ۷۰ درصدى ترموجنسیز در بدن مى شود. وقتى كه «افیدرین» برگ به چاى سبز همراه با كافئین افزوده مى شود، این خاصیت دو برابر مى شود. در چاى سبز ماده اى به نام EGCG نیز وجود دارد كه تركیب این ماده و كافئین و افیدرین اثر بیشترى بر روى این فرآیند دارد. اما نكته اى كه وجود دارد این است كه مصرف چاى سبز و استفاده از كپسولهاى آن به تنهایی و به سرعت باعث كاهش وزن نمى شود و باید علاوه بر مصرف آن، از رژیم غذایى مناسب و ورزش متناوب و مداوم نیز استفاده كرد تا به نتیجه مطلوب رسید. چای سبز به عنوان فاکتوری که واقعا باعث افزایش سرعت متابولیسم می شود به اثبات رسیده و شما می توانید ۷۰ الی ۸۰ کالری اضافی دریافتی خود را نیز با نوشیدن فقط پنج فنجان چای سبز در روز بسوزانید. پس از یک سال شما قادر خواهید بود که چهار کیلوگرم از وزن خود را فقط با نوشیدن چای سبز از دست بدهید، یعنی اثری مشابه با حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی روزانه.
پوست و چای سبز:
آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز سلولهای پوست را در مقابل آسیبها به ویژه رادیکالهای آزاد که یکی از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست اند، محافظت می کند. به این ترتیب چای سبز مانع از بروز سرطان، افتادگی و چروک خوردن پوست به ویژه پوست صورت می شود.
چای سبز و ورم مفاصل:
پژوهشگران چای سبز را به عنوان دارویی برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل ناشی از روماتیسم معرفی می کنند. این تاثیر با توقف فعالیت آنزیمهای تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.
چای سبز و استحکام دندانها و استخوانها:
این نوع چای حاوی ماده ای بنام فلورین (flourine) نیز هست. فلورین سبب می شود تا ساختار داخلی دندانها محکم شود و از تضعیف مینا و پوسیدگی دندان جلوگیری بعمل آید. درصد بالای فلوراید چای سبز عمده ترین دلیل تاثیر مثبت آن بر دندان و استخوانها است. به این ترتیب، درصد بالای فلوراید در چای سبز می تواند استخوانها و دندانها را در مقابل آسیب، به ویژه پوسیدگی و پوکی محافظت کند.
آرامبخش و ضد استرس:
این نوشیدنی گیاهی نوعی آرام بخش نیز محسوب می آید. با نوشیدن این چای سیستم عصبی بدن شما مقاومتر شده، آرامش اعصاب و دوری از فشارهای عصبی را برای شما به ارمغان می آورد. از آنجایی که بسیاری از بیماریها ارتباط مستقیم با استرس و سیستم عصبی دارند، نوشیدن این چای را می توان به نوعی داروی تمام عیار بیماریها نام برد.
عملکرد مغز و چای سبز:
چای سبز فعالیت سلولهای مغز به ویژه بخشهای مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان استیل کولین در سلولهای مغز شده و با این عمل مانع از تخریب سلولهای مغز و بروز بیماری آلزایمر می شود. از طرفی آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز مانع از تخریب سلولهای مغز که عامل اصلی بروز بیماری پارکینسون است، می شود. به عبارتی، آنتی اکسیدانهای چای سبز با به تعویق انداختن قرار گیری سلولهای مغز در فاز پیری و فرسودگی، مانع از ابتلا به پارکینسون می شوند.
آسم و چای سبز:
تئوفیلین موجود در چای سبز در حکم داروی گشادکننده برونش (برونکودیلاتور) است که باعث آرامش و رفع التهاب و حساسیت دستگاه تنفس (بافتهای آسیب دیده) می شود. از این رو نوشیدن چای سبز برای افراد مبتلا به آسم یا افرادی که به دلیل مشاغل ویژه ای که دارند (مثل کارگران کارخانه های سیمان) یا در مناطق خاصی زندگی می کنند (ساکنان مناطق سردسیر)، توصیه می شود.
:gol::gol:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
چاي سبز 2

چاي سبز 2

دیگر فواید:
- چای سبز همچنین قادر است كبد را سمزدایی كرده و از تجمع چربی در كبد جلوگیری كند. چای سبز نقص و كمبود استروژن را در دوران یائسگی جبران كرده و از پوكی استخوان جلوگیری می کند. در نهایت اینكه چای سبز منجر به ایجاد آرامش روح و روان شما می شود و در نتیجه، مصرف عصرانه آن برای رفع خستگی توصیه می شود.
- از فواید دیگر چای سبز می توان به این موارد اشاره کرد: بالا بردن قدرت فکری و تمرکز، پیشگیری از امراضی مثل آلزایمر، درمان التهاب و آماس مفاصل، درمان و پیشگیری از بیماری MS (multiple sclerosis) . جالب است بدانید کاتچین موجود در چای سبز باعث از بین بردن باکتریهای مولد مسمومیت غذایی یا سم تولیدشده توسط این باکتریها شده و بدین ترتیب در مسمومیتهای غذایی هم به عنوان دارویی مفید استفاده می شود.
- ویتامین C موجود در چای سبز با تقویت سیستم ایمنی بدن، بدن را در مقابل بیماریهای مختلف به ویژه بیماریهای فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستان، اسهال و استفراغ در تابستان و حساسیتهای فصل پاییز مقاوم می کند. در چین باستان برای افرادی که دائما بیمار بودند چای سبز تجویز می کردند.
- نوشیدن چای سبز نه تنها گوش را در برابر عفونت و تورم محافظت می کند بلکه در صورت بروز این مشکل، نمدار کردن پارچه تمیزی با چای سبز و سپس تمیز کردن گوش با آن می تواند تا حدی از تورم و عفونت بکاهد.
- تبخال مشکلی است که عامل ویروسی دارد اما با چای سبز می توان بهبود آن را تسریع کرد؛ به این ترتیب که اگر محل مورد نظر را با چای سبز مرطوب کرده و صبر کنیم تا خشک شود و این عمل را سه بار در روز تکرار کنیم، روند بهبودی و رفع محل زخم تسریع می شود.
- چای سبز بسیاری از عوامل بیماری زا را که بر سلامت دهان و دندان تاثیر منفی دارد از بین می برد. به این ترتیب می توان نوشیدن چای سبز را مکملی برای سلامت دهان و دندان دانست. علاوه بر این، چای سبز با از بین بردن باکتریهای نامناسب محوطه دهان، بوی بد دهان و تنفس بد بو را نیز مرتفع می کند. در چین باستان از چای سبز به عنوان داروی خوشبوکننده دهان پیش از حضور در مراسم رسمی و میهمانیها استفاده می کردند.
- ترکیبی موسوم به "ال تیانین" موجود در چای سبز که نوعی اسید آمینه است خاصیت آرام بخشی داشته و می تواند حالت تنش، افسردگی و استرس و هیجان را از بین ببرد.
- پژوهشگران ژاپنی با بررسی ترکیبات موجود در چای سبز دریافتند ترکیب اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) با عملکردی عایق مانند مانع از اتصال ویروس HIV روی سلولهای سیستم ایمنی بدن و ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن می شوند. به عبارت دیگر نوشیدن چای سبز را می توان به عنوان عامل مکملی برای جلوگیری از ابتلا به ایدز (AIDS) با عایق کردن سلولهای سیستم ایمنی بدن دانست.
- چای سبز از تاثیرات مخرب اشعه ماورا بنفش روی DNA جلوگیری می كند.
نحوه استفاده:
برای هر نفر یک قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، یک لیوان آب داغ با دمای 80 تا 85 درجه به آن اضافه کرده و درب قوری را به مدت هفت تا هشت دقیقه بگذارید سپس آن را بنوشید. یادآوری این نكته ضروری است كه چای سبز مانند چای سیاه لزومی به دم كردن ندارد. چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه واحدی به دست می آیند. تفاوت در این است که برای تهیه چای سبز برگها را بخار داده، گرد (پودر) می کنند و سپس آنرا خشک می کنند ولی برای تهیه چای سیاه ابتدا برگها خشک و سپس تخمیر می شوند و در برخی اوقات مواد و رنگهای شیمیایی به آن اضافه شده و در انتها برشته می شود، یعنی فرآیند بیشتری روی چای صورت می گیرد.
میزان مصرف روزانه:
چای سبز به عنوان جایگزینی مناسب برای چای سیاه و قهوه توصیه می شود. نوشیدن روزانه سه لیوان چای سبز (حاوی سه گرم مواد حل شدنی) یا روزانه 300 تا 400 میلی گرم عصاره استاندارد چای سبز (عصاره ها باید حاوی 80 درصد پلی فنلها و 55 درصد اپی گالوکزچین) مفید است. انواع فرآورده های کپسولی و مایع چای سبز نیز قابل دسترسی اند.
روش نگهداری:
برای تازه و معطر ماندن چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره و در محلی تاریک و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.
ترکیب شیمیایی برگ چای:
مواد متشکله برگ چای عبارتند از مواد سلولزی، مواد صمغی، دکسترین، پکتین، مواد چربی، مواد مومی، نشاسته، قند، اسید گالیک، اسید اگزالیک، کورستین، مواد پروتیینی، الیاف (فیبر)، مواد معدنی، تانن، کافئین یا تئین، ترکیبات معطر و دیاستاز. بررسیهای آماری نشان می دهد در حدود 80 درصد مردم ژاپن چای سبز می نوشند به طوری كه بیش از نیمی از آنها روزانه سه فنجان یا بیشتر از آن مصرف می كنند. نتایج یك بررسی جدید در ژاپن نشان می دهد كه اگر به طور مرتب چای سبز بنوشید، احتمال مرگ ناشی از بیماریهای قلبی- عروقی 25 درصد كاهش‌ پیدا می كند. پژوهشگران همچنین از این مطالعات دریافتند فواید چای سبز ظاهرا برای زنان بیشتر است. زنانی كه روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می نوشیدند در مقایسه با كسانی كه یك فنجان یا كمتر مصرف می كردند 31 درصد كمتر با خطر مرگ در اثر بیماری قلبی روبرو بودند. در نهایت اینکه به دلیل خواص فراوان چای سبز اکنون آن را در بسیاری از کشورهای جهان نه به عنوان یک نوشیدنی که به عنوان یک داروی گیاهی می شناسند و نوشیدن روزانه آن را توصیه می کنند./






:gol::gol:
 

MAMOSI

عضو جدید
شلغم-خواص‌خوراکی‌ها

شلغم-خواص‌خوراکی‌ها

شلغم؛
آنتي‌بيوتيك گياهي
خواص‌خوراکی‌ها- هر سال باآمدن فصل سرما، سرماخوردگي به بيماري رايج و فراگيري تبديل مي‌شود كه تعداد قابلتوجهي از مردم را مبتلا مي‌كند:eek:
در اين بين بيماران به 3 دسته تقسيم مي‌شوند: گروهي كه سرماخوردگي را بيماري محسوب نكرده و در منزل به درمان خودسرانه آن باانواع دارو‌ها مي‌پردازند، گروهي كه به پزشك مراجعه مي‌كنند و گروهي كه ازدرمان‌هاي گياهي براي سرماخوردگي استفاده مي‌كنند.
اين در حالي است كهتقريبا هر 3 گروه نمي‌توانند به فوايد شلغم در درمان و پيشگيري از سرماخوردگيبي‌توجه باشند. شلغم گياهي است كه از ديرباز در درمان سرماخوردگي كارايي داشتهاست.
علاوه بر اينكه مي‌توان شكل پخته يا خام شلغم را در انواع سوپ‌ها وسالاد‌ها مصرف كرد يا اينكه آن را پخته و به‌طور جداگانه مصرف كرد، روش ديگري هموجود دارد كه در واقع با آن عصاره شلغم به دست مي‌آيد كه در درمان سرفه و گلو درد وسرماخوردگي مؤثر است.
براي گرفتن عصاره شلغم مي‌توان قسمت بالايي آن را برشداده و داخل آن را خالي كرد. سپس به داخل شلغم مقداري عسل يا شكر بماليد و بگذاريدبراي 12 ساعت در يخچال بماند. با اين روش داخل شلغم از مايعي پر مي‌شود كهسرماخوردگي را در مان مي‌كند و بايد چند بار در طول روز مصرف شود
 
آخرین ویرایش:

MAMOSI

عضو جدید
سیب و خواص درمانی آن

سیب و خواص درمانی آن

سیب و خواص درمانی آن
کلیات گیاه شناسی
درخت سیب در یبشتر نقاط دنیا پرورش داده می شود و سیب میوه ایست که می توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دینا انرا می شناسند. نام انگلیسیسیب Apple می باشد و نام علمی آن Nigella Sativa است .
در کشور ایران این درخت بصورت وحشی در جنگل های شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آنرا آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می گویند .
سیب انواع مختلف درد . انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت و برد می باشد . سیب نوع ترش و شیرین درد .
سیب میوه‌ای است بهشتی،‌ سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌. Eat An AppIe A Day Keep The Doctor Away یعنی روزی یک سیب میل کنید و دکتر را از خود دور کنید‌.
در ایران این درخت به صورت وحشی در جنگل های شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آن را آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می گویند .
سیب انواع مختلف درد . انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت است . سیب نوع ترش و شیرین دارد .
ترکیبات شیمیایی:
سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی مناسبت نیست که یک ضرب المثل انگلیسی می گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می کند.
موادی که در یک سیب متوسط وجود دارد بشرح زیر است :
انرژی ۲۵۸ کالری
پروتئین ۱/۲ گرم
چربی ۱/۶ گرم
مواد نشاسته ای ۵۹/۶ گرم
کلسیم ۲۴ میلی گرم
فسفر ۱۰ میلی گرم
آهن ۱/۲ میلی گرم
ویتامین آ ۳۶۰ واحد
ویتامین ب ۱ ۰/۱۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۰۸ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۰/۱ میلی گرم
ویتامین ث ۱۸ میلی گرم
ویتامین های موجود در سیب بیشتر در پوست سیب وزیر پوست آن قرار درد بنابراین آنهایی که می توانند پوست سیب را هضم کنند بهتر است که آنرا با پوست میل کنید و اگر می خواهید پوست آنرا بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست کنبد
سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی مناسبت نیست که یک ضرب المثل انگلیسی می گوید خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن به نزد پزشک بی نیاز می کند.
سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود. از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.
سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و … می‌باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.
افرادی که به طور منظم سیب می‌خورند، میزان تندرستی خود را افزایش می‌دهند و علاوه بر آن از بروز بیماری‌های متعددی که به‌دلیل کمبود عناصر حیاتی پیش می‌آید جلوگیری می‌نمایند.
همه‌ی سیب‌ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات ( پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت) و موز ، عمده‌ترین میوه‌ی‌ پرورشی در سطح دنیا است.
سیب سرشار از ویتامین‌ها، تانن، مواد معدنی و فیبر (سلولز گیاهی) می‌باشد. ترکیبات شیمیایی موجود در میوه‌ی سیب بر حسب نژادهای گوناگون آن متفاوت است.
از جمله فواید سیب در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
سیب در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است
با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.
لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد.
سیب فشارخون را منظم می‌کند
خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.
سیب برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است
اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.
مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.
اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود ۹۰ درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.
جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.
سیب از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند
یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.
سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد.
سیب برای حافظه و مغز مفید است .
سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.
سیب اثر آرام بخش دارد
دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.
سیب به قلب سلامتی می بخشد
سیب از معدود مواد غذایی است که کاملا بدون کلسترول بوده و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند. سیب نه تنها به وعده غذایی شما هیچ کلسترولی نمی افزاید بلکه حتی این ماده مضر را ازخون شما می زداید. یک چهارم سیب تشکیل شده است از ماده ای به نام پکتین که فیبر محلولی است که میزان کلسترول Ldl خون را از طریق کاهش جذب چربی کاهش می دهد. هم زمان پکتین میزان کلسترول Hdl یا همان کلسترول خوب بدن شما را که برای مصارفی همچون تولید هورمونها مورد نیاز هستند افزایش می دهد. افزایش سطح کلسترول خوب منجر به کاهش خطر بیماریهای قلبی می شود. همچنین خوردن سیب و یا تنها بو کشیدن آن باعث پایین آمدن فشار خون می شود.
سیب قند خون را پایین می آورد.
سیب خبر خوبی برای افراد مبتلا به قندخون بالا (دیابت)، قند خون پایین (هیپوگلیسیمیک) و دیگرانی است که به شدت نسبت به افزایش یا کاهش میزان قند خون خود حساس هستند. مقدار بالای فیبر غذایی موجود در یک عدد سیب باعث می شود که قند خون یا همان گلوکز خون ثابت بماند و به هر جال وجود ثبات در میزان قند خون بر اشتهای شما نیز لگام می زند.
سیب از عفونت پیشگیری می کند.
بررسی نشان می دهد آنهایی که بیشتر سیب می خورند کمتر دچار سرما خوردگی یا عفونتهای قسمتهای فوقانی دستگاه تنفسی شده و عموماً کمتر بیمارمی شوند. برخی بر این باورند که اب سیب ویروس های عفونتزا را می کشد.
مصرف سیب به هضم کمک می کند.
سیب سرشار از “فیبر” عنصر زبرینه ای است که باعث می شود همه چیز به روانی در دستگاه گوارش حرکت کند. یک سیب متوسط ۹ تا ۱۰ گرم فیبر داشته بخش قابل توجهی از ۲۰ تا ۳۵ گرم نیاز روزانه بدن ما را در این مورد تامین می کند.
گاز زدن سیب برای لثه ها خوب است.
جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می دهند که ذرات غذای مانده در پشت لثه ها و دندانهای شما را پاک کند و فساد دندان و بیماری لثه ها را از شما دور سازد. حتی کسانی که قبلاً از بیماریهای مزمن لثه رنج می برده اند خواهند توانست از منافع ناشی از ویتامین سرشار موجود در سیب – ویتامینی که از حساسیت لثه ها و دندانهای آنها می کاهد- برخوردار شوند.
سیب از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.
سیب حاوی کافئیک شیمیایی یا اسیر کلوروژنیک می باشد. مطالعات به انجام رسیده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ترکیب می تواد به عنوان یک ضد سرطان عمل کند.
سیب سرشار از ویتامین است .
سیب سرشار از ویتامین‌های E، B12، B2، B1، A و K، اسید پانتوتونیک، نیاسین، بیوتین، اسید فولیک و کولین است. مقادیر این ویتامین‌ها در انواع گوناگون سیب متفاوت است. پوست سیب حاوی کاروتن می‌باشد. تقریباً نیمی از ویتامین C در پوست سیب وجود دارد و سیب‌های کوچک در مقایسه مقدار بیشتری پوست دارند. انواع سیب منابع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین C محسوب می‌شود. سیب دارای مقدار بسیار ناچیزی ویتامین K است.
 

MAMOSI

عضو جدید
سیب و خواص درمانی آن 2

سیب و خواص درمانی آن 2

خواص داروئی:
۱)سیب یک میوه قلیایی است و تمیز کننده بدن است و بعلت درا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می سازد
۲)سیب را می توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد . بدین منظور سیب را باید رنده کرد و استفاده نمود .سیب را می توان پخت و برای آنهایی که روده تنبل دارند آن را روی آتش ملایمی بپزید البته حتما ازظرف لعابی یا تفلان استفاده کنید زیرا به این طریق پکتین و ویتامین های آن حفظ می شود.
۳)شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می باشد .برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب راشسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید سپس آنرا با پارچه نازکی صاف کنید و چند تکه قند به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید و آن را از روی آتش بردارید روزی سه تا چهار فنجان از این شربت بنوشید.
۴)سیب دارای مقدر زیادی کلسیم است و کلسیم سیب به بدن کمک می کند که کلسیم غذاهای دیگر را نیز جذب کند.
۵)خوردن سیب یبوست را برطرف می کند و برای خستگی مفرط مفید است
۶)دم کرده برگ درخت سیب ادرار آور است و درمان کننده التهاب کلیه و مثانه میباشد.
۷)نوشیدن آب سیب داروی موثری برای درمان سرمخوردگی و گرفتگی صدا و سرفه است.
۸)سیب مقوی کبد و اشتها آور است.
۹)سیب برای درمان تنگی نفس بسیار مفید است حتی بوئیدن سیب نیز این خاصیت را درد
۱۰)سیب پخته تقویت کننده معده و کبد و دفع کننده سودا و سموم بدن است .
۱۱)سیب حرارت را از بدن خارج می سازد .
۱۲)سیب را رنده کنید و در دستمال بپیچید و روی چشم بگذارید درد چشم را برطرف می کند.
۱۳)خوردن سیب حتی برای آنهایی که بیماری قند دارند مفید است چون قند خون را بالا نمی برد.
۱۴)کسانیکه می خواهند لاغر شوند حتما باید سیب را با پوست بخورند .
۱۵)دم کرده گل سیب داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی است
۱۶)سیب داروی خوبی برای درمان زخم ها می باشد
۱۷)سیب بهترین دارو برای سوء هاضمه است زیرا دارای مقدر زیادی پکتین می باشد
۱۸)آب سیب را حتی می توان برای تنقیه استفاده کرد . این تنقیه برای بیماریهای روده بسیار موثر است.
۱۹)پوست سیب را مانند چائی دم کنید و بیاشامید این اچئی بهترین دوست کلیه است .
۲۰)آب سیب را با ابمیوه گیری در منزل تهیه کنید و فورا آنرا بنوشید زیرا در اثر ماندن آنزیم ای خود را از دست می دهد .
۲۱)آب سیب برای زیبایی پوست استفاده زیادی درد بخصوص برای از بین بردن چین و چروک پوست موثر است بدین منظور آب سیب را صبح و شب روی پوست گردن و صورت بمالید و ماساژ دهید البته همیشه آب سیب تازه استفاده کنید.
استفاده دیگر از سیب برای لطافت پوست سیب پخته است سیب رابپزید و سپس له کنید و با شیر مخلوط کنید و این مخلوط را بصورت نیم گرم روی پوست بگذارید و پس از چند دقیقه آنرا بردارید .
سیب در از بین بردن عفونت‌ها بسیار مهم است‌. در واقع یک نوع پنی‌سیلین طبیعی است. سیب نه تنها برای یبوست مفید است، بلکه برای اسهال نیز بسیار موثر می‌باشد‌. اما تفاوت در طریقه مصرف آن است، افرادی که دچار یبوست هستند می‌توانند یک سیب را تنوری کرده و یا در فر بگذارند و شب میل کنند و یک سیب هم به همین طریق صبح‌ها میل شود‌.
برای درمان اسهال، سیب را رنده کرده‌ چند ساعت بگذارید تا رنگش تغییر کند و تیره شود یعنی پکتین موجود در آن اکسیده شود و بعد آن را میل کنید.
آب سیب تازه سموم بدن را دفع کرده و برای اطفال خیلی مفید است‌. سیب میوه‌ای است که ویتامین ب زیادی دارد و به همین دلیل برای اعصاب و روان بسیار مهم می‌باشد و افراد عصبی بهتر است هر روز یک لیوان آب سیب تازه با کمی‌گلاب میل کنند.
سیب درجه تب را پایین می‌آورد و برای بهبود گلو درد و سینه درد بسیار مؤثر می‌باشد‌. یکی دیگر از خواص سیب رنده شده این است که برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید می‌باشد‌. این میوه به علت خاصیت دفع اسید اوریک، در درمان بیماری‌های نقرس، آرتروز و رماتیسم بسیار مفید و مؤثر شناخته شده است‌.
سیب با دفع اسید اوریک داروی روماتیسم ونقرس است و درد مفاصل است وبرای تقویت قلب و هضم غذا موثر است . خوردن سیب با پوست یبوست را از بین می برد و برای کبد مفید است . مالیدن مقداری سیب روی مکحل گزیدگی نیش عقرب یا زنبور به درمان کمک موثری می کند .
میوه نارس سیب جهت مداوای اسهال مفید است . خوردن سیب قبل از خواب کمک موثری در راحت تر خوابیدن است .
اگر حداقل ۳ عدد سیب در روز بخوریم ، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهیم. سیب به دلیل بافت گیاهی ای که دارد، می تواند ۱۴ درصد خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگهای بدن را کاهش دهد.
یک سیب متوسط دارای ۳ گرم الیاف است الیاف می تواند فشار خون و چربی خون را کاهش دهد. همچنین سیب برای سلامتی دندان بسیار مفید است.
خواص سیب ترش
۱-سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می برد.
۲-سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است
۳-آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می رود
۴-رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است
۵-مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است
۶-سیب ترش برای آنهائیکه مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائیکه مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند
سیب در قدیم معالج نقرس و بیماریهای عصبی بوده است
سیب را با پوست بخورید.
مطالعات پژوهشگران نشان می دهد خوردن روزانه یک عدد سیب با پوست، به پیشگیرى از بروز سرطان روده بزرگ و قولون کمک مىکند.
محققان راز این تاثیر را در ترکیبات شیمیایى موسوم به “پروسیانیدین ( PROCYANIDIN) می دانند که به وفوردر پوست سیب یافت مىشود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، تحقیقات نشان داده است این ترکیبات تعداد سلول هاى پیش سرطانى را در حیوانات آزمایشگاهى به میزان قابل توجهى کاهش مىدهد.
نتایج این تحقیق که در اجلاس انجمن تحقیقات سرطان آمریکا ارائه شد، مىتواند به ابداع روش هاى نوینى در درمان سرطان ها کمک کند.
این تحقیق نشان مىدهد، این ترکیبات شیمیایى جزو دسته ” پلى فنول ها ” است که با تغییر مسیرهاى پیام رسانى عمل مىکنند. این مسیرها فرایندى را که طى آن سلول ها در پایان عمر خود از بین می روند، کنترل مىنمایند.
در سلول هاى سرطانى این فرایند دچار اشکال شده و منجر به تقسیم سلولى غیرقابل کنترل و تشکیل تومور مىشود.
دکتر فرانسیس رائول سرپرست این تحقیق مىگوید این مطالعه شناختى از عملکرد خواص بازدارنده پلى فنول ها فراهم مىکند و شواهدى در مورد قابلیت این مواد در پیشگیرى از ابتلا به سرطان قولون ارائه مىنماید.
انواع مختلف پلى فنول ها در پوست سیب به میزان زیاد وجود دارد. پلی فنول ها مواد آنتى اکسیدانی هستند که مانع از بروز آسیب به بافت هاى بدن مىشوند.
دانشمندان فرانسوى پلى فنول هاى یافت شده در سیب را به دو گروه کلى تقسیم کردند و سلول هاى سرطانى را در معرض این مواد قرار دادند. اولین دسته از این مواد ” پلى فنول هاى مونومر” است که حاوى فلاوونوئیدها است با غلظت ?? تا??? میکروگرم در میلى متر تاثیر قابل توجهى نداشتند. اما دومین دسته از پلى فنول ها که ” پروسیانیدین ” نامیده مىشوند با ارسال علائمى باعث از بین رفتن سلول هاى سرطانى مىشوند و به این ترتیب از رشد و گسترش سرطان جلوگیرى مىکنند.
محققان در مرحله بعد به موش ها ماده سرطان زا تزریق کردند و سپس به مدت شش هفته مایعى حاوى “پروسیانیدین ” به آنها خوراندند. نتیجه این آزمایش نشان داد ضایعات پیش سرطانى در روده این موش ها نصف موش هایى بود که تغذیه معمولى داشتند.
دکتر رائول گفت نتایج این مطالعه بدون نیاز به انجام تحقیقات تکمیلى نشان مىدهد خوردن سیب بطور کامل و با پوست آن فواید ضدسرطانى دربردارد.;)
 

MAMOSI

عضو جدید
سیب و خواص درمانی آن 3

سیب و خواص درمانی آن 3

:warn:در برنامه غذایی خود سیب را قرار دهید .

میوه رسیده سیب دارای ۸۰ درصد قند است و میوه ای مناسب برای افراد دیابتی است, چرا که برای سوختن نیاز زیادی به انسولین ندارد.
در پوست سیب, ویتامین ها و املاح زیادی از جمله تیامین, نیاسین , ریبوفلاوین, ویتامین ث , فسفر و …. وجود دارد. پس به جای مصرف کپسول مولتی ویتامین از سیب استفاده کنید.
برای رفع یبوست های مزمن در مدت ۱۵ روز , روزانه ۳ عدد سیب را به صورت صبح ناشتا, قبل از نهار و قبل از خواب میل کنید.
دم کرده پوست درخت سیب می تواند تب مالاریا و تبهای صفراوی را به خوبی تحت کنترل در آورد.
کسانی که بیماری نقرس دارند و افرادی که اسید اوریک خونشان افزایش می یابد بدون تردید با مصرف روزانه ۴ عدد سیب با پوست, مانع تشکیل اسید اوریک شوند.
روزانه مصرف یک استکان از افشره سیب مانع هر نوع گرفتگی صدا می شود.
افرادی که متحمل رژیم های غیر اصولی و سخت و پروتئینی می شوند, دچار نوعی مشکل متابولیکی به نام کنواسیدوز می گردند. مصرف روزانه ۳ عدد سیب به راحتی این عارضه را بر طرف می نماید.
اگر لک صورت شما با درمانهای پوستی درمان نشده , به احتمال زیاد مربوط به بیماری های کبدی می باشند. در این گونه موارد به مدت ۴۵ روز هر صبح ناشتا ۲ عدد سیب را با پوست میل کنید به شرطی که تا ۲۰ دقیقه بعد از آن صبحانه میل نکنید.
اگر دچار ناراحتی عفونی و روده ای می باشید از دم کرده برگ سیب استفاده کنید. مقدار ۱۲۰ گرم برگ سیب را در یک لیتر آب به مدت ۵ دقیقه دم کنید و روزانه یک فنجان از آن را میل کنید.
اگر اشتها ندارید همیشه سیب را بو کنید.
اگر آدم وسواسی هستید روزانه ۵ عدد سیب را به مدت ۷۰ روز میل کنید تا تاثیر آن بر شما آشکار شود.
اگر ورم مفاصل دارید, دچار روماتیسم هستید یا ناراحتی های کلیوی دارید که منجر به کاهش ادرار می گردد, ۵۰ گرم پوست خشک شده سیب را در ۲ لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و در سه نوبت قبل از غذا میل کنید.
مصرف مربای شکوفه سیب در طولانی مدت تاثیرات خوبی را بر روی افرادی که دچار کاهش جسمی هستند می گذارد.
مصرف سیب با پوست به نسبت روزانه یک عدد در صبح ناشتا می تواند شما را از ابتلا به سرطان در
امان نگه دارد.
یک متخصص تغذیه نیز اعلام کرده است چای پوست سیب می تواند نوشیدنی آرام بخش برای اعصاب باشد.
سیب غنی از ویتامین های گروه B , منیزیم و فسفر است به همین دلیل در تقویت اعصاب نقش بسزایی دارد.
برای خوش طعم کردن غذا می‌توان از سیب استفاده کرد
از سیب می‌توان در تهیه‌ی انواع غذاها (به منظور شیرین کردن آن‌ها) و نیز در تهیه‌ی انواع سالاد و شیرینی‌جات استفاده نمود.
هم‌چنین می‌توان به عنوان افزودنی برای انواع و اقسام غذاها از آن استفاده کرد.
خوردن سیب به پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ کمک می کند.
مطالعات پژوهشگران فرانسوی نشان می دهد ،خوردن یک سیب در روز با پوست آن به پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ کمک می کند.
محققان موسسه ملی تحقیقاتی پزشکی و بهداشتی فرانسه راز این تاثیر را در ترکیبات شیمیایی موسوم به «پروسیانیدین» کشف کردند.
تحقیقات نشان داده است این ترکیبات تعداد سلول های پیش سرطانی را در حیوانات آزمایشگاهی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
نتایج این تحقیق که در اجلاس انجمن تحقیقات سرطان آمریکا ارایه شده می تواند به ابداع روش های نوینی در درمان سرطان ها بیانجامد.
نوشیدن آب سیب تصفیه نشده نسبت به آبمیوه خالص برای سلامتی مفیدتراست.
به گزارش رویترز،میوه هادارای موادی به نامPolyphenolهامیباشندکه نوعی آنتی اکسیدان است که موادشیمیایی راکه به سلول های بدن صدمه میرسانندجذب میکندودرکاهش خطربعضی سرطان هاوبیماریهای قلبی موثراست.
محققان لهستانی میزانPolyphenolهارادرانواع آب سیب موردبررسی قرارداده وبه این نتیجه رسیده اندکه آبمیوه حاوی ذرات میوه،۴برابربیش ازآبمیوه تصفیه شده(صاف شده)دارای آنتی اکسیدانPolyphenolاست.
آب سیب داروی موثری برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا است.
سیب یک میوه قلیایی بوده و تمیزکننده بدن است و آب اضافی بدن را خارج می کند.
سیب در برطرف کردن اسهال و درمان سرفه و گرفتگی صدا، بسیار مفید است. این میوه دارای مقدار زیادی کلسیم بوده و باعث رفع خستگی می شود.
سیب در درمان تنگی نفس، تقویت معده و کبد، پایین آوردن قند خون بسیار موثر است و حرارت بدن را پایین می آورد.
آب سیب در زیبایی استفاده زیادی دارد و برای از بین بردن چین و چروک پوست موثر است و به پوست لطافت خاصی می بخشد.
این میوه داروی خوبی برای درمان زخم ها است و خوردن سیب با پوست در رفع چاقی مفید است.
چه مقدار سیب مصرف کنیم ؟
خوردن ۲ یا ۳ عدد سیب متوسط در روز ایده آل است. برای دستیابی به حد اعلای فواید سیب پوستش را هم بخورید. با آن که آب سیب مغذی است، اما به اندازه خود سیب سرشاز از فیبر نیست.
مضرات :همانطور که قبلا گفته شد سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدر زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد سیب هایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا بفروش می رسد روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می باشد بنابراین حتما این سیب ها را بدقت بشوئید آنهائیکه دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتین ها و ویتامین های آن از بین نرود .
 

MAMOSI

عضو جدید
سیب و خواص درمانی آن 4

سیب و خواص درمانی آن 4

:warn:
پوست سیب خاصیت ضد سرطانی دارد

محققان دریافتند؛ پوست سیب در برابر حداقل سه نوع سلول سرطانی انسانی شامل سرطان های سینه، کولون و کبد اثر محافظتی دارد.
محققان با ارزیابی محتوای شیمیایی پوست سیب گروهی از ترکیبات شیمیایی گیاهی را یافتند که ثابت شده در برابر حداقل سه نوع سلول سرطانی انسانی شامل سرطان های سینه، کولون و کبد اثر محافظتی دارد.

در این مطالعات نشان داه شده که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، دیابت و بسیاری بیماری های دیگر را کاهش می دهد؛ اما محققان می‌کوشند تا دریابند این اثر ضد سرطانی دقیقاْ به کدامیک از ترکیبات موجود در سبزی و میوه مربوط می شود.

سیب یکی از مهمترین منابع ترکیبات فنلیک محسوب می شود. میانگین محتوای فنلیک یک سیب بین ۱۱۰ تا ۳۴۷ میلی گرم درهر ۱۰۰ گرم سیب تازه است. این میوه همچنین سرشار از ترکیبات مفید دیگری به نام فلاونوئید هاست.
بخش عمده این اثر ضد سرطانی و ضد بیماری در سیب به ترکیبات مفید موجود در پوست آن مربوط می شود و بر این اساس سیب را باید به عنوان یک منبع غنی مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها در نظر گرفت.
همچنین محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌اند که سیب سرشار از ترکیباتی به نام فلاونوئیدهاست که به جلوگیری از بیماری‌های ناتوان‌کننده سلول‌ها مانند بیماری قلبی و سرطان‌های مربوط به من کمک می‌کنند. در واقع این ترکیبات سلول‌ها را در برابر التهاب حفظ می‌کند.

مطالعات پیشین نیز نشان داده‌اند که فلاونوئیدها به صورت آنتی اکسیدان (آنزیم‌هایی که رادیکال‌های آزادی را که به DNA صدمه می‌زنند هدف می‌گیرند) عمل می‌کنند.
فلاونوئیدها معمولا در شکلات ،‌ چای سبز و میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند.
براساس این مطالعه ترکیبات فوق در سیب هم موجودند و آب سیب از واکنش‌هایی که منجر به آسیب یا مرگ سلول‌ها در بدن می‌شوند جلوگیری می‌کند


سالم باشید:heart:
 

MAMOSI

عضو جدید
خواص درماني عسل

خواص درماني عسل

به نام تنها شهدآفرين هستي

:gol:رسول اکرم (ص) مي فرمايند:

بهترين نوشيدني ها عسل است که به قلب نشاط مي بخشد، سينه را گرم و به قوت حافظه کمک مي کند.(بحارالانوار، ج 2، ص 295)

مقدمه: يکي از گزينه هاي مهمي که در سلامت جسم و روح بشر نقش اساسي دارد، تغذيه سالم است که متاسفانه در سده اخير دستخوش تغييرات فيزيکي و شيميايي بسيار پيچيده اي شده و امروزه نيز شاهد تبليغات وسيع جهت معرفي انواع فرآورده هاي غذايي مصنوعي و مضر به راه هاي مختلف هستيم که به شدت سلامت انسان را مورد تهديد قرار داده است و نتيجه آن وجود انواع بيماري هاي شناخته و ناشناخته، انواع سرطان ها، بيماري هاي روحي، عصبي و بيماري هاي صعب العلاج به گونه اي که مراکز پزشکي ، درماني ما مملو از اين گونه بيماران است.
بنابراين وظيفه خود دانستم براي کمک به سلامتي جامعه مطالبي گرچه به طور فشرده، به رشته تحرير درآورم، انشا»الله هديه اي باشد به همه عسل دوستان و همه کساني که به سلامتي خود و خانواده خود مي انديشند و به همه بيماراني که سلامتي و شفاي بيماري خود را در داروي شفابخش قرآن (عسل) جست و جو مي کنند.
ضمنا دوستاني که خواهان اطلاعات بيشتري هستند مي توانند به کتب ارزشمندي که توسط محققين محترم به رشته تحرير درآمده رجوع نمايند.

عسل يا اکسير حيات بخش:

عسل يکي از نعمت هاي بزرگ الهي است که سرشار از ارزشمندترين مواد حياتي اعم از مواد آلي، معدني، قندهاي طبيعي، انواع ويتامين و .... است که زنبور عسل از شهد شيرين بهترين گل ها مکيده و پس از افزودن انواع آنزيم ها و انجام چند عمل شيميايي برروي آن، تبديل به مايعي بسيار خوشبو، خوش طعم، لذيذ، نشاط آور، مقوي و شفابخش به نام عسل شده و سخاوتمندانه به ما تقديم نموده است.
براي اهميت عسل همين بس که از دو کلمه "شفا»" در قرآن کريم، يکي مربوط به عسل است: (فيه شفا» للناس) (نحل 69/) شفاي مردم در آن است;
در وصف عسل هر آنچه گويم کم است
از معجزه اش هر چه گويم کم است
اين بس، که خدا بگفته اندر قرآن
آن فيه شفا» بود ز بهر انسان
و پيامبر اکرم (ص) و ائمه معصومين (ع) نيز سفارشات متعددي نسبت به اين ماده ارزشمند کرده اند.
در طب قديم نيز اهميت و جايگاه عسل به مراتب بيشتر از حال بوده و دانشمنداني همچون بقراط حکيم، جالينوس، فيثاغورث ، ارسطو، ابوعلي سينا و .... اکثر نسخه هاي خود را براساس عسل و موم تجويز مي کردند.
اما متاسفانه در کشور ما که عسل و توليد آن منحصر به فرد و در نوع خود بي نظير مي باشد. نه تنها از جنبه دارويي به آن توجه نشده بلکه از نظر مصرف غذايي هم مورد کم لطفي قرار گرفته است و اين نعمت خدادادي هنوز ارزش واقعي خود را در بين ساير مواد غذايي بدست نياورده بطوري که بعضا مصرف مربا و قندهاي مصنوعي را بر اين غذاي بهشتي و اکسير حيات بخش که از هر نظر برتري ممتاز و چشمگيري نسبت به همه مواد غذايي و خوراکي ها داشته و دارد ترجيح مي دهند که علت اصلي آن عدم شناخت از مزايا و ارزشهاي واقعي عسل مي باشد.

:warn:خواص درماني عسل

از گذشته تاکنون از عسل در درمان بسياري از بيماريها استفاده شده است، مهمترين خاصيت عسل ضد ميکروب بودن آن است، و منبع بسيار خوبي از آنتي اکسيدان است و نقش بزرگي در جلوگيري از سرطان و بيماري هاي قلبي دارد. هم چنين عسل باعث تحريک، تقويت قلب و گشاده شدن رگها و باز شدن مويرگها شده و جريان خون را در درون شريانها افزايش مي دهد بنابراين مصرف آن براي سلامت قلب و عروق بسيار مفيد است بنابراين سالمندان عزيز اگر هر روز شرب عسل به همراه آب ليموي تازه ميل نمايند سلامتي بيشتر و عمري طولاني تر خواهند داشت.
- عسل براي رفع کم اشتهايي مفيد است و باعث بهبود جريان خون مي شود. بنابراين به رشد عضلات کمک کرده و براي بچه هاي کم اشتها و افراد ورزشکار بسيار مفيد است.
- مزمزه و قرقره کردن شربت عسل براي برطرف شدن زخم هاي دهان و ورم گلو بسيار مفيد است.
- عسل با اينکه بسيار شيرين و چسبنده است نه تنها براي دندان و لثه مضر نيست بلکه لثه را سالم و دندان ها را سفيد مي کند.
- عسل مسموميت هاي غذايي دستگاه گوارش را پاک سازي کرده، حرکات و ترشحات روده را بهبود مي بخشد و ضد اسهال است.
- عسل سريع الهضم است چون مولکولهاي قند موجود در عسل، نياز به هضم اوليه در معده را ندارند و لذا سريع جذب خون شده و پس از 7 دقيقه اثرات خود را نمايان مي کند. به همين جهت حتي حساس ترين معده ها نيز مي تواند آن را به سادگي هضم کند.
- عسل بادشکن است و براي قولنج معده مفيد است.
- عسل اعمال کبد را فعال کرده و در دفع سموم از کبد موثر است بنابراين در رفع بيماريهاي کبدي بسيار مفيد است.
- سکنجبين (عسل مخلوط با سرکه سيب) از بين برنده صفرا است.
- چنانچه عسل با کندز مصرف شود سنگهاي کليه و مثانه را از بين مي برد.
- عسل خواب آور است لذا به مبتلايان به بيماري هاي کم خوابي توصيه مي شود قبل از خواب نوشيدن يک قاشق غذاخواري عسل محلول در يک ليوان آب را تجربه کنند.
- عسل ضد آسم است و در فرآورده هاي ضد سرفه بطور مستقيم و غيرمستقيم از عسل استفاده مي شود و هم چنين در درمان آلرژي فصلي مفيد است.
- سطح کالري عسل پايين است و در مقايسه با ساير مواد قندي 40درصد کمتر کالري دارد، ولي انرژي آن بالاست، و باعث اضافه وزن هم نمي شود.
- مصرف عسل سيستم دفاعي بدن را در برابر استرس افزايش مي دهد.
- عسل در درمان آب مرواريد چشم مفيد است .
- عسل فاقد هرگونه چربي يا کلسترول مي باشد.
ادامه دارد...:que:
 

mak_food

عضو جدید
لیمو قاتل سلول های سرطانی

فواید تعجب آور لیمو!
من شگفت زده هستم!



لیمو (مرکبات) محصولی معجزه آسا برای کشتن سلول های سرطان است؛ که 10000 بار قوی تر از شیمی درمانی است.

چرا ما در مورد آن نمی دانیم؟ چون آزمایشگاه ها(شرکت های دارو سازی) با ساخت مشابه مصنوعی آن سود زیادی میبرند. شما هم اکنون می توانید به یک دوست کمک کنید تا از آنها بی نیاز شود / بداند که آب لیمو در پیشگیری از بیماری مفید است.

طعم آن شیرین و لذت بخش است و فاقداثرات وحشتناک شیمی درمانی است.
چگونه است که بسیاری از مردم باید بمیرند، در حالی که این خواص محرمانه و محفوظ نگه داشته شده است، تا مبادا منافع شرکت های بزرگ مولتی ملیونر به خطر بیفتد؟
همانطور که می دانید، درخت لیمو در دو نوع لیمو شیرین و لیموترش شناخته شده است. شما می توانید از این میوه به روش های مختلف مصرف کنید :
شما می توانید آنرا به صورت استفاده از گوشت ،افشره، نوشابه های آماده، شربت،شیرینی،غذا و غیره، مصرف کنید.
لیمو بسیاری از خواص را داراست،اماجالب ترین اثرآن درکیست و تومورهاست .
خاصیت این گیاه در بهبود سرطان از همه نوع ثابت شده است. برخی می گویند که در تمامی انواع سرطان بسیار مفید است.
همچنین به عنوان یک داروی ضد میکروبی در برابر عفونت های باکتریایی و قارچ، و مقابل انگلهای داخلی و کرم ها موثر است. و همچنین تنظیم کننده فشار خون بیش از حد بالا و ضد افسردگی، استرس و اختلالات عصبی است.
منبع این اطلاعات جالب است : این اطلاعات از یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در جهان می آید، که می گوید تست های آزمایشگاهی بیش از 20 سال از سال 1970، نشان داد که عصاره لیمو در
تخریب سلول های بدخیم در 12 سرطان،از جمله روده بزرگ ،پستان،پروستات،ریه و لوزالمعده... تاثیر دارد.
ترکیبات این میوه 10،000 بار بهتر از محصول Adriamycin، و مواد دارویی که به طور معمول در شیمی درمانی در جهان استفاده می شود، کاهش رشد سلولهای سرطانی را نشان داد. و چه شگفت آور است، و شگفت آور تر اینکه؛این نوع از درمان با عصاره لیمو تنها سلول های سرطانی بدخیم را از بین میبرد و بر روی سلول های سالم تاثیر نمی گذارد.


منبع: موسسه علوم بهداشت، 819 N. L.L.C. خیابان کیوزبالتیمور ، MD1201
 
آخرین ویرایش:

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص دارويي ميوه ها

خواص دارويي ميوه ها

خواص دارويي سيب
درخت سيب در اكثر نقاط دنيا پرورش داده مي شود و در هر جاي دنيا وجود دارد د تمام مردم دنيا آن را مي شناسند.سيب انواع مختلف دارد: ترش و شيرين. كه هر دو نوع آن داراي ويتامين و مواد مغذي زيادي است و بي مناسبت نيست كه يك ضرب المثل انگليسي مي گويد: «خوردن يك سيب در روز شما را از رفتن نزد پزشك بي نياز مي كند.» سيب داراي كالري، پروتئين، كليسم، فسفر، آهن و انواع ويتامين هاي B3 ـ B2 ـ B1 ـ A و ويتامين C مي باشد. التبته اين را بدانيد كه ويتامين هاي موجود در سيب بيشتر در پوست سيب و زير پوست آن قرار دارد، بنابراين اگر شما مي توانيد پوست سيب را هضم كنيد، بهتر است كه آن را با پوست ميل كنيد و اگر مي خواهيد پوست آن را بكنيد بهتر است كه سيب را خيلي نازك پوست بگيريد.سيب از ميوه هايي است كه فوايد بسياري دارد يك ميوه قليايي است كه بدن را تميز مي كند و آب اضافي بدن را خارج مي سازد. سيب را مي توان براي برطرف كردن اسهال به كار برد. البته كساني كه ناراحتي هاي معده و روده دارند بهتر است كه اين ميوه را به صورت پخته مصرف كنند.شربت سيب براي سرفه مفيد است و گرفتگي صدا را برطرف مي كند و در درمان التهاب كليه و مثانه مؤثر است. سيب اشتها آور بوده و براي درمان سرماخوردگي مفيد است. سيب پخته معده و كبد را تقويت مي كند و حرارت بدن را خارج مي سازد .آب سيب براي زيبايي پوست و از بين بردن چين و چروك آن مؤثر است. بهتر است آب سيب را صبح و شب روي پوست گردن و صورت بماليد و ماساژ دهيد.همچنين مي توانيد سيب پخته را با شير مخلوط كنيد و به صورت نيم گرم روي پوست بگذاريد، بعد پوستتان را بشوييد. توجه داشته باشيد كه اگر مي خواهيد سيب را با پوست ميل كنيد پوست برخي سيب ها داراي يك لايه چربي براي حفاظت آن مي باشد كه قبل از مصرف پوست اين سيب ها را خوب بشوييد.سيب براي ريه بسيار مفيد است زيرا خاصيت ضد اكسيداسيون دارد و تأثير منفي آلودگي و دود سيگار را كاهش مي دهد از اين رو روزي يك سيب و حداقل هفته اي 5 سيب بخوريد.خوب است بدانيد اگر روزي يك عدد سيب بخوريد ديگر احتياجي به دندان پزشك پيدا نمي كنيد.ـ سيب عفونتها را از بين مي برد و در واقع نوعي پني سيلين طبيعي است. ـ يبوست و اسهال را درمان مي كند. افرادي كه اسهال دارند بايد سيب را رنده كنند و بگذارند تا چند ساعت بماند تا رنگش تغيير كند و تيره شود ( يعني پكتين موجود در آن اكسيد شود) و بعد آن را بخورند.ـ آب سيب تازه سموم بدن را دفع مي كند و براي اطفال خيلي مفيد است.ـ درجه تب را پايين مي آورد و گلو درد وسينه درد را بهبود مي بخشد.ـ به سبب خاصيت دفع اسيد اوريك، براي درمان بيماري نقرس و آرتروز و رماتيسم بسيار مفيد است.ـ مصرف حداقل 3 عدد سيب در روز خطر مرگ يا بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد.ـ بافت گياهي سيب قادر است كه خطر مرگ بر اثر گرفتگي رگهاي بدن را تا 14 درصد كاهش دهد.ـ بافت گياهي سيب قادر است كه خطر مرگ بر اثر گرفتگي رگهاي بدن را تا 14 درصد كاهش دهد.ـ ماليدن مقداري سيب روي محل گزيدگي نيش عقرب يا زنبور به بهبود آن كمك مي كند.سيب و پيشگيري از بيماريهاي عصبي:ـ بر اساس نتايج پژوهشي جديد در امريكا، خوردن روزانه يك عدد سيب خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد و از نابودي سلولهاي مغز و ابتلا به بيماري هاي عصبي مانند آلزايمر و پاركينسون جلوگيري مي كند. در اين پژوهش آمده است كه بسته به ميزان مصرف سيب، تركيبات حياتي و فعال و مهم افزايش مي يابند كه در كاهش خطر مشكلات و بيماريهاي عصبي تحليلي نقش مهمي دارند.پوست سيب از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند:مواد غذايي موجود در پوست سيب خاصيت ضد سرطاني دارد ويتامين «ث» از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند.خاصيت ضد سرطاني مواد گياهي موجود در پوست سيب از ويتامين «ث» نيز بيشتر است.ـ سيب يكي از ميوه هاي سرشار از ويتامين «فلافونول» است و اين ميوه خاصيت ضد اكسيداني دارد و سلولهاي آسيب ديده را ترميم مي كند.سيب و سرطان سينه:بر اساس نتايج پژوهشي جديد در امريكا، خوردن يك عدد سيب در روز خطر ابتلا به سرطان سينه را در زنان كاهش مي دهد.خوردن سيب براي كبد، لوزالمعده و كيسه صفرا بسيار مفيد است و ترشحات اسيد معده را افزايش مي دهد. خوردن سيب در شب به هضم غذا كمك مي كند و خواب خوشي را به همراه خواهد داشت



خواص دارويي خيار
خيار گياه بومي هندوستان است و از آنجا به نقاط ديگر جهان راه يافته است. خيار گياهي علفي است و يكساله كه داراي ساقه خزنده و پوشيده از خارهاي نازك و خشن است. برگهاي آن بزرگ و داراي زاويه و دندانه دار است و گلهاي آن زرد رنگ مي باشد و ميوه آن سبز رنگ و بسته به نوع و نژادهاي مختلف ممكن است كوچك و يا دراز باشد.خيار داراي مواد مغذي فراواني است: آب، آهن، فسفر، كلسيم، ويتامين هاي C‍ ـ3 B ـ1B ـ A اين ميوه مانند ديگر ميوه ها خواص زيادي دارد. بدن را خنك كرده و به هضم غذا كمك مي كند. بيماري نقرس را درمان مي كند و مدر (ادرار آور) است. خون را تصفيه كرده، ملين است و چين و چروكهاي صورت را از بين مي برد. اگر پوست صورت شما چرب است بهتر است خيار را با آب مقطر بپزيد و با اين آب صورت خود را شستشو دهيد.خيار براي لطافت پوست بسيار مفيد است.براي حفظ لطافت پوست خود بهتر است دستور العمل زير را به كار ببريد:يك خيار را با 2 ليوان آب بجوشانيد تا حجم آن به يك ليوان برسد بعد آن را صاف كنيد و بگذاريد سرد شود. 50 گرم بادام خام و پوست كنده را آسياب كرده و با اين آب مخلوط كنيد وهم بزنيد و بعد آن را از صافي رد كرده و به اين محلول 250 گرم الكل سفيد و يك گرم اسانس گل سرخ اضافه كنيد و كاملاً به هم بزنيد. بهتر است هر روز اين لسيون طبيعي را به صورت خود بماليد تا پوست شما هميشه جوان بماند.خيار نفاخ است بنابراين اگر ناراحتي معده داريد در مصرف آن زياده روي نكنيد. كساني كه خيار را خوب هضم مي كنند بايد آن را با نمك ميل كنند



براي تقويت بينايي كيوي بخوريد
محققان به تازگي اعلام كردند، مصرف كيوي براي تقويت بينايي مفيد است.
به گزارش سلامت نيوز به نقل از نشريه سلامت فرانسه ،مصرف روزانه 2 تا 3 عدد كيوي از ضعف بينايي كه اغلب با افزايش سن بوجود مي آيد، جلوگيري مي كند.
بنابراين گزارش، محققان دانشكده جورجياي آمريكا مطالعه اي بر روي 77 هزار زن و مرد انجام داده و به اين نتيجه رسيدند مصرف روزانه كيوي از ضعف بينايي در افراد جلوگيري مي كند.
همچنين محققان دريافتند ،مواد مغذي نظير ويتامين c و e در كنار پتاكاروتن جز تركيباتي هستند كه به دليل خاصيت آنتي اكسيدان باعث حفظ سلول هاي دستگاه بينايي مي شوند



كيوي باعث كاهش چربي خون مي‌شود‌
يك متخصص تغذيه گفت: كيوي باعث كاهش چربي خون مي‌شود.

كيوي سرشار از ويتامين است و ويتامين c موجود در كيوي بيش‌تر از ساير مركبات مانند پرتقال و نارنگي است به طوري كه در‌ 100 گرم كيوي 100 ميلي‌گرم ‌ويتامين c وجود دارد كه در پرتقال چنين مقداري وجود ندارد.

وي گفت: كيوي به دليل داشتن پتاسيم باعث كاهش فشار خون در افراد مبتلا به بيماري فشار خون مي‌شود و چربي خون را نيز كاهش مي‌دهد.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: كيوي به دليل داشتن دانه‌هاي ريزي كه دارد در بدن برخي از افراد حساسيت ‌و حالت اسيدي در معده ايجاد مي‌كند‌.

كيوي حدود 60 كالري انرژي دارد. 1/11 كربوهيدرات و20 ميلي‌گرم كلسيم دارد.





 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص دارويي پرتقال
درخت كوچكي دارد و از خانواده Rutaceae است و برگهاي سبز دارد. گل هاي آن معطر وبه رنگ سفيد است. ميوه آن معطر و در اندازه متوسط است، در برخي ارقام درشت و پوست آن نارنجي كمي ناصاف و گوشت آن شيرين يا ترش و يا ميخوش و بسته به انواع مختلف داراي رنگ زرد يا تيره و قرمز است. پرتقال معمولاً در شمال و جنوب ايران كاشته مي شود.1-موقع خواب دو عدد پرتقال شيرين بخوريد مسهل خوبي است. 2-آب آن را بنوشيد، ضد عوارض كمي ويتامين C است، تشنگي را فرو مي نشاند. نرم كننده سينه است.3-هر روز دو تا سه ليتر آب پرتقال را به مرور بنوشيد، مدر و نرم كننده است، خون را تصفيه مي كند. سنگ كيسه صفرا را از بين مي برد، اشتها آور است و مقوي معده و باد شكن و ضد اسپاسم و آرام بخش است. اسهال صفراوي را قطع مي كند. ضد سم و ضد ويروس و مهار كننده سرطان است.4-آب پرتقال را اگر با نمك بخوريد براي رفع كرم رينگ ورم مؤثر است. پوست پرتقال:1-آب جوشانده آن را بنوشيد، مدر و باد شكن است. ضد عوارض كمي ويتامينC ، كلسترول خون را كاهش مي دهد. سينه را نرم و سرفه را تسكين مي دهد، سرماخوردگي را برطرف و براي رفع سوء هاضمه مفيد است.2-مقداري از تازه آن را بجوشانيدو آب آن را دور بريزيد و در ظرفي مقداري قند يا شكر و يك ليتر آب بريزيد و پوسته ها را در آن انداخته و پس از 20 دقيقه جوشانده در بشقاب ريخته تا سرد شود و قبل از صبحانه آب آن را بخوريد. ضد سم و مقوي است و يبوست معده را برطرف مي كند.3-هر روز تازه آن را به صورت بماليد، كك و مك صورت را برطرف مي سازد.4-هر روز آن را با پوست ليمو مخلوط كرده بكوبيد و از خارج بر روي موضع گواتر ضماد كنيد، گواتر را درمان مي كند.5-له شده آن به عنوان مرهم براي اگزما و ناراحتي هاي ديگر پوستي مصرف مي شود. شكوفه هاي پرتقال:نوشيدن دم كرده آن آشفتگي را برطرف مي سازد، براي دل به خوردگي مفيد است. مسكن و آرامبخش است، سوء هاضمه را برطرف مي كند.برگ درخت پرتقال:1-بيست گرم برگ خشك آن را در يك ليتر آب جوش ده تا پانزده دقيقه دم كنيد بعد آب آن را صاف و شيرين كرده و هر شب قبل از خواب يك فنجان بنوشيد. بي خوابي را برطرف مي سازد. اگر قبل از هر غذاي روزانه يك فنجان بنوشيد معرق و مسكن است، سينه را نرم و سرفه را تسكين مي دهد، برونشيت، هيستري، تپش قلب و ***كه را درمان مي كند.2-آب جوشاندة آن براي شست و شوي ورم ها و كاهش درد آنها نافع است. پرتقال از 80 درصد آب، 10 درصد الياف، 5 درصد مواد معدني و اسيدي،3 درصد قند و ويتامين و 2 درصد چربي تشكيل شدهاست. پرتقال سرشار از گوگرد و فسفر و كلسيم و مس و ويتامين«ث» و ويتامين«ب1» و «ب2» است.بر اساس نتايج پژوهشي جديد، پرتقال از كرم خوردگي دندانها جلوگيري مي كند. پيشتر نيز كشف شده بود كه پرتقال كلسيم استخوانها را تقويت مي كند، گردش خون را فعال مي كند، كبد را تقويت مي كند، مانع از سرماخوردگي مس شود.تا پيش از پانزده سالگي، سرطان خون بيش از هر سرطان ديگري در كودكان رواج دارد. پژوهشگران دريافته اند كودكاني كه تا دو سالگي در هفته 4 تا 6 بار پرتقال(ياآب آن)را مي خورند ميزان ابتلاي آنان به سرطان خون در چهارده سالگي تا نصف كاهش مي يابد. پيشتر نيز كشف شده بود كه ابتلا به برخي سرطانها در بزرگسالي با نوع غذاهاي فرد در كودكي ازتباط دارد.پژوهشگران دريافته اند كه نوشيدن 2 ليوان آب پرتقال در روز به مدت 6 هفته ميزان فشار خون را كاهش مي دهد. ويتامين ب2 و كلسيم و پتاسيم زيادي در پرتقال يافت مي شود. نوشيدن نصف ليوان آب پرتقال در روز به پيشگيري از سكته نغزي كمك مي كند. (انجمن قلب آمريكا مي گويد اگر به بدن از راه غذا به اندازه كافي ويتامين ب2 نرسد فرد دچار سكته مغزي مي شود، به ويژه افرادي كه فشار خون بالا و اضافه وزن دارند.)پرتقال به سبب داشتن ويتامين ب2 از سرماخودگي در فصل زمستان جلو گيري مي كند. و آنتي اكسيدان زياد آن سموم و مواد زيان آور سلولها و بافتها را دفع مي كند.اب پرتقال در كودكان يك ساله سبب تسريع در آمدن دندانها مي شود. البته زياد نوشيدن آب پرتقال هم خوب نيست سبب خورده شدن دندانهاي كودكان مي شود. هم چنين نوشيدن آن به هيچ وجه به افرادي كه زخم معده دارند توصيه نمي شود. پوست پرتقال براي روده ها بسيار مفيد است و ترشحات كبد را تقويت مي كند. مقوي و آرامبخش است، تحريك كننده اشتها است.- اسانس آن خاصيت ضد عفوني كننده دارد.- اسيدي است ولي خاصيت قليايي به بدن مي دهد و براي كساني كه زياد گوشت مي خورند و بدنشان اسيدي شده مفيد است.- مالين آن روي صورت و شستن بعد از 20 دقيقه براي زفع چين و چروك صورت و شادابي پوست مفيد است.- وزن را كاهش مي دهد. براي اين كار يك عدد پرتقال و سه عدد ليموترش را پوست كنده و پس از قطعه قطعه كردن 10 دقيقه در نيم ليتر آب بجوشانيد سپس 3 قاشق عسل به آن اضافه كنيد و بار ديگر 5 دقيقه بجوشانيد پس از صاف كردن روزي 3 فنجان از اين شربت بنوشيد تا وزن شما به حد دلخواه برسد.- براي استفاده بهتر از مواد غذايي پرتقال، پوست زرد آن را بگيريد و پوست سفيد و پره هاي داخل آن را بخوريد زيرا در پوست سفيد آن مواد معدني زيادي وجود دارد كه اثر اسيدي پرتقال را خنثي مي كند.- پوست سفيد پرتقال و ورقه هاي نازك بين قسمتهاي داخل پرتقال بهترين دارو براي كاهش كلسترول است.- نوشيدن يك ليوان آب پرتقال در روز به هضم غذا كمك مي كند. اما همين آب پرتقال در شب سيي سوزش معده و عصبانيت مي شود.تذكر: همه خواص گفته شده در پرتقال رسيده يافت مي شود.




 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص دارويي گلابي
بر اساس نتايج پژوهشهاي جديد، گلابي اسيدهايي دارد كه هم دستگاه دفاعي بدن را بسيار تقويت مي كند و هم خاصيت ضد ويروس ايدز دارد. البته توصيه شده است كه هر روز بايد گلابي خورد.پيشتر نيز كشف شده بود كه گلابي به سبب داشتن منيزيم، فشار خون بالا را كاهش مي دهد. گلابي روده ها را پاك مي كند و قند آن براي بيماران ديابتي ضرر ندارد.پوست گلابي دير هضم و سرشار از املاح معدني است و افرادي كه ناراحتي معده دارند بايد گلابي را پوست كنده بخورند



خواص دارويي گريپ فروت
ميوه اي براي شكنندگي مو ،گريپ فروت، ميوه اي است شبيه پرتقال، ولي درشت تر از آن و درون آن به رنگ هاي سفيد، صورتي و قرمز پرورش مي يابد و گاه به اندازه يك طالبي بزرگ رشد مي كند.ميوه گريپ فروت داراي پوست زرد روشن است. قسمت هايي كه از درخت گريپ فروت مورد استفاده غذايي و پزشكي قرار مي گيرد عبارتند از: ميوه و گل خواص: گريپ فروت ، اشتها را تقويت مي كند.گريپ فروت، عمل هضم را آسان مي نمايد و جريان عصير (شيره) معدي و ترشح كيسه صفرا را سرعت مي بخشد. گريپ فروت، داراي ويتامين «ث» است. اين ويتامين در حفظ سلامت قلب و عروق بدن موثر است.گريپ فروت، به توليد قند و مواد حياتي دستگاه بدن كمك مي كند.گل هاي گريپ فروت از نظر طبي خاصيت ضد تشنج و لرز دارد و آن را دم مي كنند و در موقع تشنج و تب مي نوشند.اگر گريپ فروت را صبح ناشتا بخورند، خواص ادرار آور آن زياد مي شود و سموم از بدن خارج مي كند.گريپ فروت خون را تصفيه مي كند و كليه و كبد را پاك مي نمايد.گريپ فروت، ضد خونريزي و بواسير است. گريپ فروت ميوه اي خنك است و عطش را رفع مي كند.گريپ فروت اختلال هاي مفصلي را درمان مي كند.گريپ فروت، براي كساني كه موهاي سرشان مي شكند، تجويز مي شود.گريپ فروت، براي كساني كه عفونت هاي ريوي و تب خيز دارند مفيد است.گريپ فروت علاوه بر مواد معدني ( آهن و كلسيم) داراي ويتامين هاي آ، ب1، ب2، پ پ، ث است.تأثير منفي گريپ فروت بر داروهاي ضد افسردگي و..... ـ مصرف مركبات به سبب داشتن ويتامين «ث» براي پيشگيري از سرماخوردگي توصيه مي شود. گريپ فروت نيز براي سرما خوردگي خوب است و در فصل زمستان مصرف فراواني دارد. اين ميوه آنتي اكسيدان و ليكوپن دارد، ولي مصرف آن به همراه برخي داروها (داروهاي ضد تشنج، ضد افسردگي و بي نظمي ضربان قلب) خطرناك است. آب گريپ فروت بر آنزيمهاي خاصي كه اين داروها در روده و كبد تجزيه مي كنند تأثير مي گذارد و سبب بروز عوارض جدي دارويي مي شود. البته هنوز ماده يا مواد شيميايي كه به شكل مشخص مسئول اين تداخل باشد در اب گريپ فروت شناخته نشده است
خواص دارويي خربزه
خربزه درجه قليايي خون و سلولهاي بدن را بالا مي برد و سموم بدن را خنثي و دفع مي كند.فسفر خربزه سبب تقويت سلولهاي مغزي و فعاليت اعصاب مي شود و كلسيم آن در تقويت عضلات و تكميل استخوان بندي و رشد كودكان مؤثر است.اين ميوه ادرار و عرق بدن و شير را افزايش مي دهد. ويتامين هاي آن در ايجاد نشاط و فعاليت اعصاب نقش مؤثري دارد. خربزه مقدار زيادي پكتين و مواد معدني(مانند پتاسيم، منگنز، فسفر و كلسيم)دارد.




خواص دارويي توت
پزشكان مي گوين ويتامين«ث» موجود در توت، با فعال كردن گردش خود، از ابتلا به سرما خوردگي جلوگيري مي كند و به سبب داشتن مواد قندي ـ پروتئيني و املاح معدني، براي درمان كم خوني مفيد است.توت درد عادت ماهانه را كاهش مي دهد و ناتواني جنسي مردان را برطرف مي كند.توت فرنگي (Strawberry) توت فرنگي از ميوه هايي است كه بسيار لطيف و ظريف بوده و محصول فصل تابستان است. اين ميوه داراي خواص زياد دارويي مي باشد و براي تب و تعرق بيش از حد، اسهال و قاعدگي زياد مفيد است. همچنين براي دستگاه هاضمه نيز مفيد بوده و خاصيت ضد عفوني كننده دارد و داراي مقادير زيادي آهن است.آب توت فرنگي براي ناراحتي هاي پوستي مفيد است و دندان هايي را كه تغيير رنگ داده اند و يا جرم سطح آنها را پوشانده است تميز مي كند. توت فرنگي داراي آهن، فسفر، منيزيم، پتاسيم، سديم و ويتامين هاي C و Bمي باشد.اين ميوه بسيار مقوي است. خنك، ادرار آور و تصفيه كننده خون مي باشد. توت فرنگي را نه تنها بعد از غذا به عنوان دسر مي توان خورد بلكه اگر آن را پيش از غذا هم بخوريد اشتها آور است.قندي كه در توت فرنگي وجود دارد براي افرادي كه بيماري قند دارند مفيد است. توت فرنگي داراي موادي است كه املاح معدني را زياد كرده و بدن را تقويت مي كند. مصرف آن را براي اشخاصي كه ضعيف هستند و يا مسلول شده اند تجويز مي كنند. اين بيماران اگر هر روز به مقدار كافي توت فرنگي مصرف كند عالاوه بر جذب املاح معدني لازم، ويتامين «ث» را نيز مصرف خواهند كرد و اين ويتامين در توت فرنگي به مقدار كافي وجود دارد. توت فرنگي براي بيماراني كه مبتلا به درد مفاصل، رماتيسم، نقرس، سنگ كليه، مسموميت و درد كبد هستند مفيد مي باشد.خوردن مستمر توت فرنگي به روشن شدن و پاك شدن پوست كمك مي كند. اگر پوست چرب داريد با نيمي توت فرنگي صورت خود را ماساژ دهيد.با خوردن توت فرنگي مي توان عمري طولانياشت.










 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گردو محافظ قلب است

گردو محافظ قلب است

[h=1]گردو محافظ قلب است[/h]
گردو محافظ قلب است و از تکثیر تومورهای سرطانی در بدن جلوگیری می کندگردو درخت زیبایی است که ارتفاع آن میتواندبه ۲۰ متر برسد. مغز گردو دارای پروتئین،قند ،آب و ویتامین، املاح معدنی و همچنین مواد چربی است. مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری میکند. برگ و پوست گردو مقوی و تصفیه کننده خون است . برگها و پوست آن بخصوص بخاطر مادهءتلخ و تانن آن در مداوای بیماریهای جلدی و خنازیر مفید واقع می شوند .معمولا هر یک قاشق سوپ‌خوری گردو معادل ۱۵ گرم وزن دارد که خود یک واحد غذایی محسوب می‌شود، بنابراین روزانه مصرف یک تا ۲ واحد غذایی گردو توصیه می‌شود. هر یکصد گرم گردو دارای:۱۸ گرم کربوهیدرات، ۱۴ گرم پروتئین، ۶۱ درصد چربی غیراشباع، ‌۶۴۰ کیلوکالری انرژی، ۴ گرم فیبرغذایی، ۳۶۰ میلی گرم فسفر، ۲/۵ میلی‌گرم آهن، ۵۰۰ میلی گرم پتاسیم و ۲۰ میلی‌گرم ویتامینE است.وی با اشاره به کربوهیدرات موجود در مغز گردو افزود:‌ کربو هیدرات موجود در گردو به صورت قند پیچیده است که قند خون را به سرعت افزایش نمی‌دهد.اسیدهای چرب موجود در گردو از اسیدهای چرب مفید و مناسب و گیاهی است که می‌تواند در تنظیم کلسترول بدن نقش داشته باشد.گردو با دارا بودن ۲۰‌میلی‌گرم ویتامینE در هر یکصد گرم، نقش آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی در بدن ایفا می‌کند مهمترین خواص گردو :درمان ورم روده و معده: ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ گردو را به مدت ده دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کنید، برای ورم معده و روده به به عنوان کرم کش ۳ فنجان در روز از این دم کرده را بنوشید . درمان خستگی و ورم : دم کردهء۵۰ گرم برگ گردو در یک لیتر آب را در آب وان بریزید این حمام آرام بخش خستگی است و ورم را بر طرف می کند همچنین در مورد مداوای سرمازدگی و بیماریهای پوستی تجویز میشود . درمان ورم لثه ولوزه : دمکردهء فوق را به میزان حجمش با آب رقیق کنید و آنرا غرغره کنید تا ورم لثه و لوزه شما درمان شود . درمان کم خونی : جوشانده برگ یا پوست سبزگردو برابر تجویز فوق درمان کم خونی و ضعف است . ۲۰ تا ۳۰ گرم از پوست سبز گردو یا خشک آن را در یک لیتر آب به مدت یک ربع بجوشانید و صاف کنید و قبل از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید . گردو درمان کننده بیماریهای ریوی است. گردو مسکن دل پیچه است. اگر از گردو و عسل مربا درست کنید برای اشخاص لاغر وتقویت و تحریک نیروی جنسی مفید است. مربای گردو ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند. خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند. پوست درخت گردو و پوست سبز گردو قابض است. خوردن گردو برای تقویت جنسی مفید است. گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است. اگر پوست تاز گردو را به دندان و لثه بمالید لثه و دندان را تقویت می کند. دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ورم مفاصل مفید است. ۵۰ گرم برگ گردو را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت چند دققیه بجوشانید این جوشانده برای شست و شوی زخم ها و التیام انها بسیار مفید است . دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ترشحات زنانه و بیماری سل مفید است. جوشانده برگ درخت گردو درمان کننده سر درد ، سرمازدگی و بیماریهای پوستی است . شیره قسمت سبز میوه را اگر چند بار روی زگیل بمالید آنرا از بین می برد. قسمت سبز و تازه میوه گردو را اگر با آب بجوشانید و موهای خود را با آن رنگ کنید رنگ قهو ه ای به مو می دهد . برگ تازه درخت گردو حشرات موذی مانند بید و ساس را از بین می برد. اگر زن حامله روزی یک عدد گردو بخورد پس از زایمان پوست شکمش زیبایی خود را حفظ خواهد کرد. چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند.خواص داروئی:گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است روغن گردو که از قدیم برای پختن غذاها از آن استفاده می شد است روغنی است به رنگ زرد روشن که دارای طعم مطبوع و ملایم است و باسانی تند (اکسیده ) می شود.۱) گردو خون ساز و تصفیه کننده خون است۲)گردو درمان کننده بیماریهای ریوی است۳)گردو مسکن دل پیچه است۴)اگر از گردو و عسل و مربا درست کنید برای اشخاص لاغر وتقویت و تحریک نیروی جنسی مفید است.۵)مربای گردو ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند۶)خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند۷)پوست درخت گردو و پوست سبز گردو قابض است۸)خوردن گردو برای تقویت جنسی مفید است۹)گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است۱۰)اگر پوست تاز گردو را به دندان و لثه بمالید لثه و دندان را تقویت می کند۱۱)دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ورم مفاصل مفید است۱۲)۵۰ گرم برگ گردو را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت چند دققیه بجوشانید این جوشانده برای شست و شوی زخم ها و التیام انها بسیار مفید است .۱۳) دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ترشحات زنانه و بیماری سل مفید است۱۴)جوشانده برگ درخت گردو درمان کننده سر درد ، سرمازدگی و بیماریهای پوستی است۱۵)شیره قسمت سبز میوه را اگر چند بار روی زگیل بمالید آنرا از بین می برد۱۶)قسمت سبز و تازه میوه گردو را اگر با آب بجوشانید و موهای خود را با آن رنگ کنید رنگ قهو ه ای به مو می دهد .۱۷)برگ تازه درخت گردو حشرات موذی مانند بید و ساس را از بین می برد.۱۸)اگر زن حامله روزی یک عدد گردو بخورد پس از زایمان پوست شکمش زیبایی خود را حفظ خواهد کرد۱۹)چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کندگردو محافظ قلب است و از تکثیر تومورهای سرطانی در بدن جلوگیری می کند، اسیدهای چرب امگا ۳ در گردو از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کرده و باعث رشد سلول های مغز و اعصاب می شود.شالبته لازم به ذکر است که گردو دارای ۶۵ درصد چربی است و خیلی زود فاسد می شود، بهترین راه نگه داری از گردو این است که آن را در بسته بندی وکیوم شده خریداری و به مدت کوتاه آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کرد.گردو حاوی مواد معدنی و ویتامین های گوناگون است، ویتامین های محلول در چربی از قبیل ویتامین A و E و همچنین ویتامین های محلول در آب از قبیل ویتامین C،‌B1،‌ B12 و اسید فولیک، اسید پانتوتنیک و نیاسین در گردو وجود دارد.گردو دارای آنتی اکسیدان فیتوسترول است که این مواد ضد سرطان هستند.گفتنی است، مصرف گردو و خطر حمله قلبی و انسداد سرخرگ ها را تا ۷۰ درصد کاهش می دهدزیان گردوبه هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بیشترمصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آور است . درضمن لثه ها و زبان و گلو را می آزارد . کسانیکه ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند. افراد چاق نیز باید از آن پرهیز کنند. خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز کربنیک در شب خطر ناک است.گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست و معمولا بهتر است افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند .مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود ورنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود
نیاز روز/گردآوری:گروه تندرستی و زندگی سالم
http://www.tebyan-zn.ir/healthy_safe_life.html
 

masood98

عضو جدید
خواص گیاهان

خواص گیاهان

ویتامین k از ویتامین‌‌های ضروری بدن و محلول در چربی است که برای جذب پروتئین و انعقاد خون در بدن به آن نیاز است.
منابع غذایی ویتامین k:
مهم ترین منابع حاوی ویتامین k عبارتند از سبزیجات دارای برگ های پهن سبز رنگ، چای سبز، اسفناج، شلغم، گل کلم، کلم پیچ، مارچوبه و کاهو. سایر مواد غذایی از قبیل جگر، پنیر، شیر و زرده تخم‌مرغ نیز حاوی ویتامین k هستند. منجمد کردن مواد غذایی باعث تخریب و از بین رفتن ویتامین k می‌ شود اما حرارت تاثیری بروی آن ندارد.
سبزی‌جات مانند ریحان، آویشن به صورت خشک شده ی آن به میزان 15 تا 17 میکروگرم بیشترین میزان ویتامین k را فراهم می‌کنند. میزان این ویتامین در جعفری تازه، گشنیز، مرزنجوش و پونه کوهی 10 میکروگرم است.
سبزیجات برگ دار تیره رنگ
سبزیجات برگ‌دار تیره رنگ به طور تازه برای تهیه سالاد و یا به صورت بخارپز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گونه سبزیجات علاوه بر ویتامین k سرشار از کلسیم، نیز هستند.
کلم‌ پیچ، گیاه گل قاصدک، شاهی، اسفناج، شلغم، خردل، چغندر، گل‌ کلم، کاهو و کاسنی از آن دسته سبزیجاتی هستند که هر کدام دارای مقدار زیادی ویتامین k هستند.
پیازچه
100 گرم پیازچه، 207 میکروگرم ویتامین k را فراهم می‌کند.
کلم بروکسل
کلم بروکسل سرشار از ویتامین k است به طوری که تنها 100 گرم از آن مقدار 194 میکروگرم ویتامین k را فراهم می‌کند.
کلم بروکلی
ویتامین k تنها یک دلیل برای افرادی است که به خوردن سبزیجات علاقه‌مندند. این گیاه همانند کلم، کاهو و ... غنی از ویتامین k است.
فلفل قرمز - زردچوبه
فلفل علاوه بر ویتامین k سرشار از ویتامین‌های E و C نیز است، مصرف 100 گرم از این مواد 106 میکروگرم و در هر قاشق سوپ‌خوری از آن ها 5/8 میکروگرم ویتامین k موجود است.
مارچوبه
مارچوبه بهترین نوع مصرف آن به صورت بخارپز بوده و در هر 100 گرم از آن 80 میکروگرم ویتامین k وجود دارد.
خیارترشی
اگر علاقه‌مند به خوردن ترشیجات هستید اکنون دلیل خوبی برای مصرف بیشتر آن دارید. برای سلامتی بیشتر و جذب ویتامین k بیشتر در بدن مواد خوراکی حاوی سدیم کمتری را مصرف کنید.
 

masood98

عضو جدید
غذاهای پر فیبر:
تحقیقات می‌گوید: مصرف هر وعده غذای پرفیبر در روز در طولانی مدت، احتمال از دست رفتن دندان‌ها را تا 30 درصد کاهش می‌دهد.
به گفته محققان بهترین میوه‌های مصرف شده برای پیشگیری از بیماری لثه و دندان عبارت‌اند از؛ سیب، آلو و موز.
محققان می گویند در هر وعده غذای پرفیبر باید حداقل 2/5 گرم فیبر وجود داشته باشد که ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات باشد.
در این تحقیقات فقط بعضی از میوه‌ها این منفعت را نشان دادند و توانستند خطر خوردگی بخشی از استخوان فک که دندان‌ها را حفظ می‌کند تا 14 درصد و خطر پس رفتن لثه را تا 5 درصد کاهش دهند.
براساس این مطالعات مصرف فیبر در هر وعده غذایی موجب کاهش بیماری متوسط تا شدید لثه شامل خونریزی لثه‌ها، پس رفتن و تحلیل لثه، تشکیل رسوب روی لثه‌ها می شود.
 

masood98

عضو جدید
13توصیه برای قلبها:

براساس مطالعات گسترده انجام شده در سطح جهان امروزه بیماری‌های قلب و عروق عمده‌ترین علل مرگ و میر محسوب می‌شوند.
بر طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت تا سال 2020 بیماری کرونر قلب و سکته مغزی به ترتیب اولین و چهارمین علل ناتوانی در سراسر جهان خواهند بود. همه‌گیری بیماری‌های قلبی در حال گسترش بوده و امروزه پرفشاری خون و کلسترول خون بالا به عنوان 2 عامل مستقل در ایجاد بیماری‌های قلبی مطرح شده‌اند .
اگرچه ممکن است برخی افراد جامعه بطور ژنتیکی مستعد بیماری‌های قلبی باشند ولی تعدادی ازاین بیماری‌ها از جمله CHD (بیماری کرونر قلب ) زمینه اکتسابی دارند .این بدان معنی است که تظاهرات بالینی این بیماری که در سنین بالا بروز می‌کنند قابل پیشگیری بوده و در این زمینه تغذیه و رژیم درمانی و پیگیری شیوه زندگی سالم می تواند کمک کننده باشد.
غربالگری بیماران قلبی عروقی :
برای غربالگری این بیماران از بررسی پروفایل کامل لیپیدهای خون شامل :کلسترول توتال-HDL-تری گلیسرید ناشتا استفاده می‌شود.
عوامل خطر:
کم تحرکی - چاقی و اضافه وزن - دیابت - استرس روانی - مصرف الکل - استعمال دخانیات - مصرف غذاهای فراوری شده.
اساس رژیم غذایی بیماران قلبی مشابه افراد سالم بوده تنها کنترل مقدار چربی -نمک و شیرینی مصرفی بسیار ضروری است.
توصیه هایی در مورد رژیم غذایی مبتلایان به بیماری‌های قلبی- عروقی:
1-رسیدن به وزن نرمال:بر اساس مطالعات افراد دارای چربی اضافه(بخصوص در ناحیه شکم) بیش از دیگران به بیماری قلبی دچار می‌شوند . افزایش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب ،افزایش کلسترول و بالا رفتن فشار خون و کاهش HDL خواهد شد . هم چنین چاقی خطر بروز دیابت را نیز افزایش می دهد.
2-مصرف نان سبوس دار و غلات کامل:
بر اساس کالری مورد نیاز از انواع نان سبوس‌دار (بربری ،سنگک،نان جو) و غلات کامل(عدس ،لوبیا،نخود،...)استفاده کنید و از مصرف چیپس،پفک،بیسکویت‌های چرب و نان خامه‌ای پرهیز کنید.
3- مصرف سبزی‌ها:مصرف انواع سبزی‌جات برگ سبز و تیره (انواع کلم‌ها،کاهو،فلفل دلمه ای،هویج)را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
4- مصرف میوه‌ها: مصرف روزانه منابع فیبر محلول (پکتین)همچون سیب،مرکبات،توت‌فرنگی در کاهش کلسترول خون بسیار مفید خواهد بود.
5- مصرف فراورده های لبنی : باید از لبنیات کم چرب استفاده کنید ،و مصرف فرآورده‌هایی همچون کره،سرشیر،خامه را از لیست غذایی خود حذف نمایید.
6- مصرف سفیده محدودیتی ندارد اما زرده بدلیل کلسترول بالا نباید بیش از 2 عدد در هفته مصرف گردد.
7-گوشت‌ها: حتی الامکان از گوشت‌های سفید(مرغ-ماهی)استفاده نمایید. پنیر مصرفی نیز باید از نوع کم نمک وکم‌چرب باشد.
8- روغن‌ها : مصرف روغن جامد (به دلیل رسوب در دیواره شریان) ،سس‌های چرب وکره گیاهی (به دلیل اسیدهای چرب ترانس) اکیدا ممنوع است. بهترین روغن مصرفی برای این گروه سویا،افتابگردان،زیتون و کانولا است.
9- نمک : مصرف بی رویه نمک موجب افزایش فشار خون و بالا رفتن فشار وارده بر قلب ،کلیه‌ها و تمام اعضای بدن خواهد شد.
10- ورزش : به منظور بهبود وضعیت قلبی و کاهش وزن مطلوب علاوه بر برنامه غذایی متعادل ،داشتن برنامه ورزشی منظم(30دقیقه در روز) مفید است.
11-مصرف قند و شکر ،عسل،خرما و تمام مواد شیرین و نشاسته‌ای باید کنترل شود چرا که شیرینی زیاد موجب چاقی و افزایش تری‌گلیسرید خون و بیماری دیابت خواهد شد.
12- مصرف ادویه جات تند مثل فلفل تند،مواد کافیین دار مثل قهوه و شکلات و چای غلیظ می‌توانند تعداد ضربان قلب را افزایش دهند‌،بنابراین در مصرف آنها باید اعتدال را رعایت کرد.
13- بهتر است روش پخت تمام مواد غذایی به صورت آبپز و کبابی باشد.
 

masood98

عضو جدید
سیر:
لطفا تا اسم سیر را می‌شنوید صدایتان را بالا نبرید که بو می‌دهد و دهانتان بوی سیر می‌گیرد.
سیر کلی خاصیت دارد که می‌توانید بوی آن را فراموش کنید مثلا متخصصان تغذیه معتقدند خوردن سیر، از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. دانشمندان 12 هفته در زمستان به 146 نفر، روزی یک عدد سیر دادند و به 146 نفر سیر ندادند. طی این دوره آزمایشی، از 146 نفری که سیر مصرف کرده بودند، 24 نفر به سرماخوردگی مبتلا شدند در حالی که از 146 نفری که به آن‌ها سیر نداده بودند، 65 نفر دچار سرماخوردگی شدند.
علاوه بر این افراد گروهی که سیر مصرف کرده، ولی سرماخورده بودند خیلی زودتر از کسانی که سیر مصرف نکرده و سرماخورده بودند بهبود یافتند.
یکی از دلایلی که دانشمندان برای این تاثیر اعلام کرده‌اند این است که ترکیبی موسوم به " آلیسین" در سیر که فعال‌ترین ترکیب موجود در سیر است، مانع از فعالیت آنزیم‌هایی می‌شود که در عفونت‌های میکروبی و ویروسی نقش دارند.
 

sey

عضو جدید
مصرف سبوس برنج سیاه و بهبود بیماریهای التهابی

مصرف سبوس برنج سیاه و بهبود بیماریهای التهابی


دانشمندان شواهدی را ارائه داده اند که بیان می کند برنج سیاه به تسکین التهابات ناشی از آلرژیها، آسم و دیگر بیماریها کمک کند. محققین دربررسیهای خود فواید آشکار نشده ی متعددی را در مصرف سبوس برنج سیاه یافتند. سبوس، غلاف بیرونی غلات است که در طول فرایند تولید برنج سفید از برنج قهوه ای برداشته می شود. بررسیهای آزمایشگاهی که در محیط سلولی انجام شدند نشان دادند، سبوس برنج سیاه، ترشح هورمون هیستامین را که موجب بروز التهابات می شود، متوقف می کند. در مطالعات جدید، محققین اثرات عصاره سبوس برنج سیاه را بر روی التهابات پوست در موشهای آزمایشگاهی بررسی کردند. با تزریق این عصاره به موشها، التهاب پوست آنها در مقایسه با موشهای گروه کنترل حدود 32 درصد کاهش یافته بود و همچنین تولید مواد دیگری در بدن که باعث افزایش التهاب می شدند نیز کاهش یافته بود. این یافته ها بیانگر ارزش ناشناخته سبوس برنج سیاه به عنوان یک ماده غذایی ضد التهاب و آنتی آلرژیک است و در ضمن این ماده به عنوان یک ماده درمانی در درمان و پیشگیری از التهابات مزمن موثر می باشد. نکته عملی: مطالعات قبلی نشان داده اند که سبوس برنج سیاه به توازن قند خون کمک می کند. علاوه بر آن که سرشار از مواد مفیدی مانند فسفر و سلنیوم می باشد. نتایج مطالعه اخیر اهمیت برنج حاوی سبوس بر تسکین التهابات ناشی از آلرژی را در آزمایشگاه نشان داده است. البته این اثر مفید بایستی در انسان نیز مورد مطالعه قرار گیرد. منبع: Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2010
 

sey

عضو جدید
جلوگيري از پيري زودرس پوست با مصرف سبوس برنج

اسيدهاي چرب موجود در روغن برنج به سلول‌هاي شاخي و مرده سطح پوست متصل شده و آن‌ها را به آرامي از روي پوست برمي‌ دارد. اين امر باعث مي‌ شود پس از ماساژ ملايم صورت با روغن برنج، پوست شما کاملاً صاف و نرم و براق شود

به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از سينانيوز، دکتر کوروش جعفريان متخصص تغذيه و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در خصوص اثرات مثبت مصرف سبوس برنج بر پوست و مو بيان کرد: «ترکيبات فيتواسترول‌ها، توکوترينول‌ها و توکوفرول‌ها به همراه ويتامين (اي) موجود در سبوس برنج آنتي اکسيدان‌هاي بالايي هستند که داراي خواص ضد سرطاني بوده و از ابتلا به بسياري از سرطان‌ها مي‌تواند جلوگيري نمايد.»

وي ادامه داد: «اين ترکيبات به همراه ويتامين (e) در سلامت پوست نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد و داراي خاصيت ضد پيري و چروکيدگي براي پوست است و مي‌تواند از پيري زود رس پوست جلوگيري نمايد. که اين ترکيبات در تهيه برخي از ماسک‌ها نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.»

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در خصوص ارتباط ارتقاء سلامت پوست و مصرف سبوس برنج افزود: «سبوس برنج رطوبت پوست را حفظ مي‌نمايد که از خشکي و ترک و آسيب رسيدن به پوست جلوگيري مي‌کند. مصرف اين ماده مغذي سلول‌هاي مرده پوست را از بين مي‌برد. اسيد سيتريک موجود در سبوس به رشد سلول‌هاي پوست کمک مي‌کند و به علت دارا بودن ويتامين براي رشد مو بسيار موثر است.»

وي در پايان خاطر نشان کرد: «توصيه مي‌شود افراد دو قاشق مربا خوري سبوس برنج را در غذاي خود اضافه نمايند. مصرف بيش از حد سبوس فرد را دچار انسداد روده مي‌نمايد. فيبر خاصيت جذب بالايي دارد، در صورت مصرف سبوس و هر ماده غذايي که مقدار فيبر بالايي دارند بايد دقت شود که مقدار زيادي مايعات (آب) مصرف شود.»
 

Similar threads

بالا