از خواص ميوه ها و گیاهان بيشتر بدانيم

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شاهدانه ضد جانور و انگل معده ،شاهدانه از گياهان يك ساله و ليفي است و دو پايه اي است. داراي ريشه عمودي و ساقه بلند و 2 تا 4 متر ارتفاع.
خواص شاهدانه:
در مناطق دور بيشترين كاربرد شاهدانه در چين و هندوچين است. استوارت مي نويسد كه در چين تمام قسمتهاي مختلف گياه شاهدانه در طب سنتي و چين به عنوان دارو كاربرد دارد.
از تخم شاهدانه به عنوان تونيك، نيروبخش، مسهل و ملين، نرم كننده، مدر، مسكن، ضد جانور، انگل معده و مخدر استفاده مي شود. مصرف زايد ير حد مجاز آن خطرناك است. يعني از مسكن هايي است كه طبق معمول، اسراف در خوردن آن خطرناك است.
تخم شاهدانه در موارد زكام و ناراحتي هاي پس از زايمان و قي و استفراغ شديد مصرف مي شود و در استعمال خارجي، روي تاول ها و زخم ها و به طور كلي زخم سر و كچلي مي اندازند.
ماسون و تئوبالد مي گويند كه گياه شاهدانه ارزش زيادي براي معالجه كزاز دارد. گياه شاهدانه مسكن واقعي و مؤثري براي درد شكم و معالجه سوء هاضمه با علايم درد و براي سرطان ها و زخم ها اثر شفا بخش دارد به علاوه براي معالجه ميگرن و نورالژي و رماتيسم و درد اعصاب مفيد است.
از تخم آن پس از اينكه به ترتيب خاصي تهيه و به صورت دارو آماده شد براي پايين افتادگي رحم و كمك به وضع حمل و به عنوان تب بر استفاده مي شود.
شاهدانه طبق نظر حكماي طب سنتي، از نظر طبيعت، قسمت هاي مختلف آن متفاوت است.
ـ تخم آن خيلي گرم و خشك است. پوست آن سرد و خشك است و از نظر خواص معتقدند كه به علت مركب القوي بودن برگ آن در عين حال كه فرح، سرور، نشاط و نيكويي به رنگ رخسار مي آورد، مخدر نيز هست و پس از آن سستي مي آورد. بعد از آن كه آثار قسمت گرم آن نشاط است زايل شد آثار قسمت سرد آن كه تخدير و سستي است ظاهر مي شود و اشتهاي غذا را از بين مي برد و نهايتاً موجب غم، تكدر، تاريكي ديد چشم، جنون، ماليخوليا، ترس بسيار و استسقا مي شود.
عصاره برگ آن براي از بين بردن شپش سر و ريختن چند قطره از عصاره برگ و روغن آن در گوش براي تسكين درد گوش نافع است. خوردن برگ آن رطوبت هاي معده را خشك مي كند و شكم را مي بندد وقبض مي كند و ترشح ادرار را زياد مي كند. ضماد و برگ آن براي تحليل ورم هاي گرم و تسكين دردهاي عصبي مفيد است. مقدار خوراك آن تا 4 گرم و اسراف در خوردن آن مضر و خطرناك است.
ـ تخم آن آشفتگي حال و به هم خوردن دل را تسكين مي دهد و بادها را پراكنده مي كند و قابض است. مضار آن اين است كه سردرد مي آورد، ديد چشم را كم مي كند و مضر معده است. براي احتراز از اين عوارض بايد سرخ كرده آن را خورد.
روغن شاهدانه گرم و خشك است و براي درد گوش، اعصاب، تحليل ورم هاي سفت و نرم كردن سفتي رحم نافع است. چند قطره در گوش ريخته شود و يا روي ساير اعضا و ورم ماليده شود.
روش تهيه عصاره گياه شاهدانه:
سرشاخه هاي گلدار شاهدانه هندي 1 واحد، الكل 60 درصد 6 واحد، آب مقطر 1 واحد گرفته و طبق روش معمول از آن عصاره تهيه مي كنند. مقدار خوراك اين عصاره 5 سانتي گرم تا 5 دسي گرم بر حسب مورد در رفع حساسيت هاي شديد و دردهاي رماتيسمي مصرف مي شود.

 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
لكه هاي سفيد پوست را برطرف مي كند.
شاهي گياهي يك ساله به ارتفاع 20تا 30 سانتي متر است كه در نواحي مختلف ايران پرورش مي يابد. اين گياه داراي نشاسته و روغن فرار است. اين گياه با فرا رسيدن بهار در دسترس ما قرار مي گيرد و به عنوان غذا و دارو مصرف مي شود.
فوايد:
دانشمندان علم گياه شناسي براي شاهي خواص و آثار متعددي بيان كرده اند كه در زير به بيان آنها مي پردازيم:
شاهي سرشار از املاح معدني و مانع از رشد سلولهاي سرطاني است.
شاهي علاوه بر ويتامين «ث» داراي مقدار زيادي ويتامينهاي A ـ B ـ B2 است.
مصرف چكيده ترتيزك علاوه بر معالجه امراض دستگاه تنفسي، كرم كُش نيز هست.
املاح معدني شاهي عبارتند از: آهن، كلسيم، فسفر، آرسنيك، منگنز، مس، روي و گوگرد.
شاهي براي اشخاص كم خون و مبتلايان به آسم فوق العاده مفيد است. شاهي اشتها آور، نيرو بخش، تصفيه كننده خون و ادرار آور است و سنگيني معده و كبد را برطرف مي كند.
مصرف شاهي به كساني كه شن و سنگ كليه و مثانه دارند و يا درد گوش گرفته اند، توصيه شده است.
جويدن برگهاي شاهي تازه لثه ها را محكم مي كند و آنها را سالم نگه مي دارد.
شاهي به علت داشتن ويتامين «ث» در معالجه بيماري قند و امراض پوستي فوق العاده مفيد است.
شاهي داراي يد، آهن و فسفات است.
نوع ديگر شاهي، بولاغ اولي به معناي (بوته رودخانه) است، كه داراي يد، فسفر وآهن است و جنبه غذايي و دارويي دارد كه به طور خام و به صورت سالاد و پخته مصرف مي شود. خنك كننده، ضد اسكوربوت بوده و ترشحات ريه را تغيير شكل مي دهد و داراي گلوكزيد است.
شاهي كك و مك را كه معمولاً در صورت انسان به صورت لكه هاي قهوه اي ريزي پديدار مي شود، برطرف مي كند. بدين منظور بايد برگ شاهي را كوبيده و بر روي لكه ها بگذارند و يا تخم شاهي را كوبيده و در مقداري آب خيس نموده، شبانه روز يك مرتبه بر روي لكه ها بگذارند و آن قدر ادامه دهند تا لكه ها برطرف شود.
شاهي لكه هاي سفيد پوست را برطرف مي كند. به اين منظور بايد تخم شاهي را كوبيده با كمي عسل مخلوط نماييد و بر روي لكه ها قرار دهيد و اين عمل را روزي يك مرتبه تكرار كنيد تا بهبودي كامل حاصل شود.
شاهي براي رفع بدبويي زير بغل مفيد است. براي اين منظور بايد صبح ناشتا مقداري شاهي و يا تخم شاهي تناول كرد و چند روز متوالي تكرار نمود.
شاهي انار ترش را به انار شيرين مبدل مي كند. براي اين منظور بايد آب شاهي را گرفته، به دفعات مكرر مانند آب در پاي درخت انارترش بريزيد كه مورد استفاده ريشه قرار گيرد. در اين صورت ميوه آن به انار شيرين تبديل مي شود.
شاهي كه موجب تندرستي بدن است سرشار از ويتامين هاي آ ـ ب ـ ث (c ـ B ـ A) است.
شاهي از سبزيهاي خنك است كه مواد معدني را به بدن مي رساند.
يك فنجان كوچك آب شاهي را صبح ناشتا ميل كنيد زيرا آب شاهي كرم را از بين مي برد و سموم بدن را دفع مي كند.
براي التيام زخمهاي چركي، از مرهمي كه از شاهي كوبيده و چند قطره روغن زيتون يا بادام به دست مي آيد، استفاده مي شود.
براي رفع لكه هاي پوست سه قسمت آب شاهي را با يك قسمت عسل مخلوط كنيد و آن را خوب به هم بزنيد تا به صورت مايعي كامل درآيد. سپس به كمك يك تكه پنبه هيدروفيله، صورت را با اين محلول صبح و شب بشوييد و بگذاريد خودش خشك شود و بعد آن را با آب و صابون تميز بشوييد.
شاهي چون ضد نيكوتين است براي اشخاصي كه سيگار مي كشند مفيد است.
تركيبات شيميايي شاهي:
دانشمندان از تجزيه شيميايي 100 گرم شاهي به جز آب، مواد زير را به دست آورده اند:
1)پروتئين : 3 گرم
2)مواد قندي : 1 گرم
3)آهن : 6/1 گرم
4)فسفر : 52 ميلي گرم
5)كلسيم : 220 ميلي گرم
6)ويتامين B : 45 واحد بين المللي
7)ويتامين c : 45 واحد بين المللي
8)ماده مهمي به نام تروپئولوزيد
9)ويتامين A : 1500 واحد بين المللي
 

sounia

عضو جدید
ريواس

ريواس

ريواس

نحوه استفاده : نحوه استفاده در متن آمده است.
خواص : ریواس یا ریباس یا ریواج یک گیاه علفی است که در فصل بهارو اوایل تابستان میروید .به ساقه زیر زمینی این گیاه راوند میگویند.

بهترین نوع ریواس آن است که از کشور چین می آورند و رنگ آن قرمز است و میانه آن زرد رنگ است و به آن ریوند چینی میگویند.

ترکیبات غذایی:

ریواس غنی از فیبر و ویتامین c بوده در آن آب-پروتئین-قند-کربو هیدرات-کلسیم-ویتامین های A و B سدیم و پتاسیم وجود دارد.

خواص دارویی:

طبیعت آن سرد است

مقوی ملین و کرم کش است

لوز المعده را وادار به ترشح انسولین کرده و قند خون را کم میکند

برای رفع جوش بدن مفید است

برای بی اشتهایی-درد معده و بیماری های کبدی نافع است

باعث تقویت معده و روده شده و تنظیم کننده ترشحات و حرکات معده است

سستی و خماری را بر طرف میکند و مسرت بخش است

برای امراض وبایی و اسهال مفید است

خون را تصفیه میکند

چکاندن آب تازه ریواس در چشم سبب تقویت بینایی واز بین رفتن لکه های سفید چشم میگردد

ترکیب ریواس با آبلیمو و مالیدن آن به صورت باعث از بین رفتن جوش و لک میشود

برای تقویت موی سر نافع است

اگر با حنا مخلوط شود رنگ مو را شرابی میکند

جوشانده برگ های ریواس باعث تمییزی ظروف آلومینیومی میشود
منبع : کتب طب سنتی :gol:
 

mahsa javid

عضو جدید
بومادران Achillea millefolium
بومادران متجاوز از 100 گونه متفاوت دارد. گياهی است پايا به ارتفاع 20 تا 90 سانتيمتر كه بيشتر به صورت خودرو در دشت ها، كنار جاده ها و نواحي كوهستاني مي رويد. وضع مجتمع گلها به صورت گل آذين ديهيم در قسمتهاي انتهايي ساقه و به رنگ هاي سفيد، زرد و ارغواني از مشخصات مهم اين گياه مي باشد. برگ‌ها نيز حالت شويدي دارد. از كليه قسمتهاي اين گياه بوي قوي استشمام مي شود.
مواد مؤثره : گليكوزيد آلكالوئيدي (آكي لئين يا آچيلين يا آشيلين)، اسانس (توژون، كامازولن و پروكامازولن) اسيد سالي سيليك، اسيد ايزووالريانيك، تانن، فلاونوئيد (آپي ژنين)
خواص درماني : آرام بخش، قابض (بند آورنده خونريزي و التيام دهنده زخم ها)، ضد التهاب تب بر و مسكن، تحريك رشد مو، درمان ورم معده و روده، ضد اسپاسم، درمان زكام و آبريزش بيني، صفرآور
روش استفاده : سرشاخه گلدار به شكل دم كرده .
1 روغن بومادران + روغن هوفاريقون : موضعي، تسكين دهنده دردهاي مفصلي و ملتهب
2 بومادران + آويشن + سنبل الطيب : آرام بخش، درمان عرق كف دست، درمان اسهال
عوارض جانبي :
1 مصرف بومادران باعث حساسيت پوست به نور مي شود.
2 استفاده طولاني مدت باعث ايجاد يبوست مي شود.
3 بعلت وجود توژون باعث ايجاد ابتلا به سردرد، تشنج و شروع حملات تشنجي و سردردهاي ميگرني مي‌شود.
دارو : شيرينوش، درمان زخم معده و اثني عشر
 

mahsa javid

عضو جدید
سیب سرخ و تاثیر آنتی اکسیدانها:

محققان کانادایی دریافته اند سیب سرخ بیشترین ارزش غذایی را در میان انواع سیبها دارد. تحقیقات در زمینه ارزش غذایی و ریز مغذیها در هشت نوع سیب مختلف نشان می دهد که کلیه سیبها حاوی ویتامین c و سایر ریز مغذیها هشتند اما میزان آنتی اکسیدانهای موجود در پوست سیب سرخ شش برابر قسمت گوشتی میوه آن می باشد و هر چه سیب سرخ تر باشد میزان آنتی اکسیدانهای موجود در آن بیشتر است. آنتی اکسیدانها مواد شیمیایی هستند که در میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود و رادیکالهای آزاد در بدن توسط آنها از بین می رود. این رادیکالها عامل ایجاد بیماریهای قلبی- عروقی و سرطان هستند. دانشمندان مصمم هستند با استفاده از مهندسی ژنتیک سیبی را تولید کنند که بیشترین میزان مواد ریز مغذی و آنتی اکسیدان را داشته باشد. امروزه در صنعت فراوری سیب پوست سیب کنده و دور ریخته می شود این در حالی است که پوست سیب از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان محسوب می شود. دانشمندان درصددند که از پوست سیب برای تولید محصولات جدید استفاده کنند.
:gol:
 

mahsa javid

عضو جدید


شیرین بیان
Licorice
شيرين بيان از ديرباز براي درمان انواع سرفه ها و نيز به عنوان يك داروي مسكن در پوست مورد استفاده بوده است. مردم از آن براي درمان اسپاسم و تورم، برونشيت، روماتيسم و روم مفاصل نيز سود مي جويند. مي توانيد از آن به عنوان ملين نيز استفاده كنيد. بسياري از پزشكان فرآورده هاي تهيه شده از ريشة اين گياه را براي درمان زخم گوارشي و التهاب معده مزمن تجويز مي كنند (گاستريت مزمن). برخي ديگر ريشه اين گياه را براي نارسايي اوليه فوق كليه تجويز مي كنند.
معرفي گياه
شيرين بيان اسپانيايي (Glycyrrhiza glabra) به صورت خودرو در برخي از نقاط اروپا و آسيا مي رويد. شيرين بيان نوعي گياه بادوام است كه طول آن به 3 تا 7 پا مي رسد و سيستم ريشه اي پرشاخ و برگي دارد. ريشه هاي آن مشتمل بر بخشهاي مستقيم چوب چين و چروك دار و اليافي بلند و سيلندري شكل است و به طور افقي در زيرزمين رشد مي كند.
ريشه هاي اين گياه در بيرون از زمين به رنگ قهوه اي و در زير خاك به رنگ زرد است.
"گلي سيريزين" (Glycyrrhizin) به عنوان
ماده اي فعال در ريشه شيرين بيان پنجاه برابر از شكر شيرينتر است. اين ماده حاوي تركيبي به نام "اسيد گلي سيريزيك" مخلوط با نمكهاي پتاسيم و كلسيم است. گلي سيريزين و اسيد گلي سيريزيك براي درمان زخم هاي گوارشي مفيد است. شيرين بيان هميشه بايد با احتياط مصرف گردد چون مادة گلي سيريزين و اسيد گلي سيريزيك موجود در آن مي توانند به غدد فوق كليه آسيب رسانند.

تركيبات گياه
فرآورده هاي حاصله از شيرين بيان از ريشه ها و ساقه هاي زيرزميني گياه فراهم مي آيند. گلي سيريزين و اسيد گلي سيريزيك مهمترين مواد موجود در اين گياه هستند. ريشه هاي اين گياه حاوي كومارين، فلاون، روغنهاي فرار و استرول گياهي نيز هست.
اشكال موجود
فرآورده هاي شيرين بيان از ريشه پوست كنده يا پوست دار خشك آن تهيه ميشوند. شكل پودري ريشه و همچنين محصولات ريشه اي كه به شكل خوبي برش داده شده اند، عصاره هاي خشك و عصاره هاي مايع اين گياه نيز يافت مي شوند. برخي از عصاره هاي ريشه اين گياه فاقد عناصر زيانباري است. به اينگونه عصاره هاي گياهي، شيرين بيان عاري از گلي سيريزين (DGL) گفته ميشود و به غدد فوق كليه آسيب نمي رساند. اگر از انواع زخم هاي معهده اي يا دوازدهه گانه رنج مي بريد، مي توانيد شيرين بيان عاري از گلي سيريزين مصرف كنيد.
:gol::smile::gol:
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به گلاب جون و بقیه دوستان :gol:
زیتون:

درختچه‌ای است به ارتفاع تقریبا سه متر ،‌ ولی هنگامی که در شرایط مساعد پرورش می‌یابد ارتفاع آن حدود 12 متر و قطر تنه‌اش به 3 متر می‌رسد. چوب درخت زیتون بسیار سخت و مقاوم است. رنگ آن زرد است که خطوطی قهوه‌ای رنگ در آن وجود دارد. از چوب زیتون برای تهیه اشیاء چوبی ظریف استفاده می‌شود.

برگهای آن سبز رنگ ، بیضوی و دراز و به وضع متقابل یکدیگر بر روی ساقه قرار گرفته‌اند. منشاء درخت زیتون احتمالا منطقه مدیترانه بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. زیتون معمولا در اوائل تابستان شروع به گل دادن می‌کند و میوه آن کم‌کم ظاهر می‌شود. در اواخر تابستان میوه آن به ثمر می‌رسد. در این هنگام زیتون سبز است و به تدریج تبدیل به بنفش و قهوه‌ای و سپس سیاه می‌شود،‌ بطوری که در اواخر پائیز که موقع برداشت میوه است رنگ آن به کلی تیره است
خواص داروئی

زیتون رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و قابض است و میوه نارس زیتون سرد و خشک است و روغن زیتون گرم و خشک است. برگ درخت زیتون نیز گرم و خشک می‌باشد.

  • دم کرده برگ زیتون داروی خوبی برای پائین آوردن فشار خون می‌باشد. بدین منظور باید 20 عدد برگ زیتون را داخل 300 گرم آب ریخته و آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس کمی قند به آن اضافه کرده و به مقدار یک فنجان دوبار در روز از آن بنوشید. بعد از دو هفته باید به مدت 8 روز نوشیدن این دم کرده را قطع کنید و سپس ادامه دهید.
  • روغن زیتون نرم کننده و صفرابر است.
  • روغن زیتون دفع کننده سنگ کیسه صفرا است برای این منظور باید آن را با آبلیمو مصرف کرد.
  • روغن زیتون کرم‌کش است.
  • روغن زیتون برای رفع سرفه‌های خشک مفید است.
  • برای رفع خارش گزیدگی حشرات ، روغن زیتون را به محل گزیدگی بمالید.
زيتون سنگهاي صفراوي را دفع و يبوستهاي مزمن را درمان مي‌كند، معالج قولنج‌هاي ناشي از ورم كليه است.
همچنين اين ماده در تسكين درد و سوزش سوختگي‌ها، درمان آفتاب زدگي و سرمازدگي، گزش حشرات، مار و عقرب مفيدست.
همچنین پژوهشگران معتقدند مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد
تحقیق روی سلول‌های سرطان سینه در زنان نشان داد که اسید اولئیک روغن زیتون اثر ژن سرطان زای این بیماری را کاهش می‌دهد.
پژوهشگران به زنان توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود از زیتون و روغن آن استفاده کنند.
همچنین روغن زیتون به جز خاصیت ضد سرطانی فواید فراوانی دارد که از آن جمله ملین بودن آن و نرم کردن عضلات و آرامبخشی درد استخوان است.
همچنین روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود.
عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفیداست و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می شود. اجزای مغذی خاص در روغن زیتون می تواند دلیل تاثیر مثبت رژیم غذایی مدیترانه ای بر سلامت قلب باشد.
این ترکیبات که تحت عنوان “فنل” نامیده می شوند اثر آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و جلوگیری از تشکیل لخته در عروق دارند. روغن های زیتون سرشار از فنل بر عملکرد عروق خونی مشخص شده است.
مصرف غذاهای غنی از ترکیبات فنلی می تواند سلامت قلبی عروقی را بهبود بخشد و بر قلب نیز تاثیر حفاظت بخش دارد.
 

پیوست ها

  • زیتون.jpg
    زیتون.jpg
    4.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Olive-Mistaف.jpg
    Olive-Mistaف.jpg
    38.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بر اساس نتايج پژوهشهاي جديد، گلابي اسيدهايي دارد كه هم دستگاه دفاعي بدن را بسيار تقويت مي كند و هم خاصيت ضد ويروس ايدز دارد. البته توصيه شده است كه هر روز بايد گلابي خورد.
پيشتر نيز كشف شده بود كه گلابي به سبب داشتن منيزيم، فشار خون بالا را كاهش مي دهد. گلابي روده ها را پاك مي كند و قند آن براي بيماران ديابتي ضرر ندارد.
پوست گلابي دير هضم و سرشار از املاح معدني است و افرادي كه ناراحتي معده دارند بايد گلابي را پوست كنده بخورند.
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گوجه ‌فرنگى ابتدا به ‌عنوان گیاه زینتى در باغچه ‌ها مورد استفاده قرار گرفت و به نام سیب طلایى یا سیب عشق معروف شد. مصرف گوجه ‌فرنگى به‌ عنوان نوعى سبزى از قرن نوزدهم میلادى به بعد شروع شد و بعد از جنگ جهانى اول به ‌تدریج بر مصرف آن اضافه شد، ‌طورى که امروزه به صورت خام و پخته یا به ‌صورت سس و رب موارد استعمال زیادى دارد.

تركیبات شیمیایی
بررسی تركیبات و مواد موجود در گوجه فرنگی نشان می دهد كه درمیوه ی گوجه فرنگی رسیده، گلوكز، فروكتوز، ساكاروز و تقریبا تمام آمینواسیدهای اصلی به استثنای ترپتوفان وجود دارد.
اسید آلی اصلی و عمده ی موجود در گوجه فرنگی، اسید سیتریك است. اسیدیته ی میوه به تدریج از مرحله ی سبزی به طرف قرمز شدن افزایش می یابد و حداكثر آن، موقعی است كه قرمز شدن و رنگ عوض كردن آن آغاز می گردد و پس از آن رو به كاهش می گذارد. ماده ی رنگی اصلی و عمده ی گوجه فرنگی كاروتنوئید، بتاكاروتن و لیكوپن می باشد. حداكثر مقدار كاروتنوئیدها در حالتی است كه گوجه فرنگی در زیر تابش مستقیم نور رشد می كند.

خواص و كاربرد :
میوه ی نارس گوجه فرنگی سمی است و باید از خوردن آن پرهیز كرد. به علاوه خوردن برگ آن که به عنوان دارو در مواردی تجویزمی شود، باید در حد اعتدال و به مقدار مجاز و محدود، در حدی كه پزشك تعیین كرده مصرف شود، زیرا برگ آن هم سمی است.
- در چین از جوشانده ی ریشه، شاخه ها و برگ های مسن گوجه فرنگی برای رفع دندان درد استفاده می کنند و خود گیاه نیز خاصیت حشره كش دارد .

ماده‌ای سمّی به نام سولانین در گوجه‌فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می‌شود و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می‌ کند.

- در هند و چین از میوه ی گوجه فرنگی به عنوان ملین استفاده می شود و برای تقویت مسلولین(مبتلایان به بیماری سل )، تب های حصبه ای، رفع ورم ملتحمه ی چشم، آماس گوش(اوتیت) و دفع سنگ كلیه تجویز می شود.
- در اندونزی از گرد برگ های خشك كوبیده ی گوجه فرنگی، برای رفع آفتاب سوختگی پوست و صورت استفاده می شود. از پاشیدن آب دم كرده ی برگ گوجه فرنگی، برای دفع آفت كلم به نام كاترپیلار نتیجه خوبی گرفته شده است.
- مصرف گوجه ‌فرنگی برای مبتلایان به درد مفاصل تجویز شده است و برای مبتلایان به نقرس و روماتیسم مفید است.
- گوجه ‌فرنگی، خنک و اشتها ‌آور است و آب آن برای رشد و نمو بهتر طفل موثر می ‌باشد.
- گوجه فرنگی به علّت دارا بودن ویتامین‌های A ، B، C، K و مواد معدنی مانند کلسیم ، فسفر و آهن در تأمین انرژی و تقویت بدن نقش موثری ایفاء می ‌کند.

گوجه ‌فرنگی یکی از مهم ترین منابع ویتامین A می ‌باشد. لذا در تقویت بینایی، تقویت و سلامتی پوست و مخاط‌ ها (دهان و بینی) رشد و نمو استخوان‌ها ضروری است.

- گوجه ‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های B1 و B2 می ‌باشد؛ از این جهت در تسکین دردهای عصبی، رفع بی ‌اشتهایی، و درمان یبوست ، نقصان ترشح شیر مادر و تورم‌ دهان تجویز می ‌شود.
- گوجه ‌فرنگی، بدن را در برابر امراض و بیماری‌های عفونی حفظ می‌ کند.
- مصرف گوجه ‌فرنگی نیرو و نشاط می ‌بخشد و پوست و دانه‌های آن به هضم غذا کمک می ‌کند و روده‌ها را پاک می ‌نماید.
- آب گوجه ‌فرنگی ادرار‌آور مفیدی است.
- برای تمیز کردن خون باید از آب گوجه فرنگی و کرفس به نسبت مساوی و به مقدار 3 فنجان در روز، قبل از غذا و به مدت 3 هفته استفاده کرد.
- گوجه ‌فرنگی هضم مواد نشاسته‌ای را آسان می ‌کند و به همین جهت از آن سس درست کرده و با حبوبات پخته مصرف می ‌کنند.
- مصرف گوجه ‌فرنگی برای اشخاصی که مبتلا به سنگ کلیه و مثانه و کبد هستند، تجویز شده است.
- گوجه ‌فرنگی بعد از لیموترش بیش از سایر میوه‌ها ویتامین C دارد و مقدار زیادی فسفر، آهن، سیلیس و کلسیم دارد.
- گوجه فرنگی گرچه دارای اسید سیتریک است، اما بدن را قلیایی می‌‌کند.
- بوی برگ ‌های گوجه ‌فرنگی، زنبورهای خرمایی را ناراحت می‌ کند، لذا می ‌توان بوته‌ ی گوجه ‌فرنگی را در باغ‌ها و بوستان‌ها کاشت تا از گزند زنبورها در امان باشند.
- اگر در محل مورچه ‌ها چند عدد برگ گوجه ‌فرنگی بگذارید، بوی این گیاه مورچه ‌ها را فراری می ‌دهد.
- برای تمیز کردن لکه ی جوهر بر روی لباس، یک تکه پنبه را در آب گوجه فرنگی فرو برده و روی لکه ی جوهر بمالید. سپس آن را بشویید.
- اگر پوست شما کک و مک دارد، هر روز آن را با آب گوجه فرنگی تمیز کنید. کم کم کک و مک ‌ها را از بین می ‌برد.
- برای جلوگیری از مزاحمت حشرات می ‌توانید برگ ‌های گوجه ‌فرنگی را به بند بکشید و آن ‌را در اطاق خود بیاویزید، با این کار حشرات فرار می ‌کنند.
- سالاد کاهو و گوجه ‌فرنگی درمان کننده ی امراض عصبی هستند.

خوردن گوجه ‌فرنگی، برای بعضی بیمارانی که دچار حساسیت یا آلرژی (خارش بدن،قرمز شدن پوست، آسم، کهیر و...) هستند، ضرر دارد.
تذکرات:
1- گوجه ‌فرنگی نارس و کال هضمش سنگین است، لذا خوردن آن باعث دل درد می ‌شود.
2- سرخ کردن زیاد گوجه فرنگی در روغن باعث سنگینی هضم آن می ‌شود و روی آتش کباب کردن آن مناسب است.
3- ماده‌ای سمّی به نام سولانین در گوجه‌فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می‌شود و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می‌ کند.
4- خوردن گوجه ‌فرنگی، برای بعضی بیمارانی که دچار حساسیت یا آلرژی (خارش بدن،قرمز شدن پوست، آسم ، کهیر و...) هستند، ضرر دارد.


 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در پوست موز خواص بسیاری نهفته است.خاکستر آن برای بند آوردن خونریزی مفید است.اگر پوست موز را بسوزانید و گرد سوخته انرا بر محل زخم بریزید به التیام و خشکیدن زخم کمک میکند و برای جلوگیری از خونریزی مفید است.
- از خاکستر بالا میتوان در درمان ترک پا هم استفاده نمود.
- تسکین دهنده خارش میباشد برای این منظور باید موز پوست کنده را نرم کوبید و با مقدار مساوی سرکه و آبلیمو مخلوط نموده و بر محل خارش بمالید.
- برگ های له شده آن به صورت ضماد برای رساندن دمل ها موثر است
- ضماد برگ درخت موز را برای جلوگیری از تاول زدن در محل سوختگی با آتش قرار دهید
- ریشه درخت موز مقوی و ضد تب است .


 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فندق درختچه اي است به ارتفاع تقرباً 2 متر كه برگ هاي آن پهن و نوك تيز است. فندق داراي پوششي سبز رنگ بوده كه پس از خشك شدن تدريجاً از آن جدا مي گردد.
مغز فندق در حدود 60 درصد روغن دارد كه به رنگ رزد روشن بوده و داراي طعم ملايم و بوي مطبوعي مي باشد.
از روغن فندق در تغذيه، عطر سازي و نقاشي استفاده مي شود. مغز فندق مقدار زيادي فسفر دارد.
فندق داراي خواص زيادي است و داراي پروتئين، مواد چرب، كلسيم، فسفر و پتاسيم مي باشد. فندق گرم و خشك است و براي بيماري قند مفيد است.
اين دانه روغني براي تقويت بدن، روده و معده، سرفه، درد سينه و كبد مفيد است. سموم را از بدن خارج كرده و براي ريزش مو و سوزش مجاري ادرار مفيد مي باشد ولي فشار خون را بالا مي برد.
اگر شما فعاليت فكري زيادي داريد بهتر است فندق بخوريد چون به دليل فسفر زياد مغز شما را تقويت مي كند. ولي به خاطر داشته باشيد افراط در خوردن اين دانه روغني باعث نفخ و گاز شكم و استفراغ مي شود. اگر سرد مزاج هستيد بهتر است فندق را با آب و عسل بخوريد و اگر گرم مزاجيد با سكنجبين ميل كنيد
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
انجیر:

انجیر درختی است با برگهای زرد و پنجه‌ای برنگ سبز خاکستری که بلندی آن تا شش متر می‌رسد و چون در مقابل سرمای شدید مقاومت ندارد بنابراین در مناطق معتدله و گرمسیر کشت می‌شود. درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می‌کند و تا سن بیست سالگی میوه می‌دهد.
ترکیبات شیمیایی

انجیر میوه مغذی و خوش طعمی است. دارای مواد قندی ، مواد ازته ، چربی ، مواد معدنی ، آمینو اسید ، آنزیمهای مختلف و کاروتن می‌باشد. در برگهای آن حدود 0.6 درصد مواد تلخی مانند فیکوسین Ficusin و برگاپتین Bergaptene وجود دارد. شیره سفیدی که با شکستن شاخه‌های درخت انجیر و یا از میوه نارس آن خارج می‌شود بسیار سمی است و اگر بر روی پوست زده شود سلولها را از بین برده و می‌کشد. برگهای انجیر دارای Glycosiderutin می‌باشد.
خواص دارویی

خواص میوه

  • انجیر تعرق بدن را زیاد می‌کند.
  • ادرار آور است.
  • حرارت بدن را کاهش می‌دهد.
  • چاق کننده است و آنهایی که می‌خواهند وزن اضافه کنند و یا برای بیمارانی که دوره نقاهت خود را می‌گذرانند بسیار مفید است. بدین منظور می‌توان آنرا با شیر سویا مخلوط کرده و بین غذاها خورد.




  • انجیر یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است.
  • برای درمان ناراحتیهای سینه حدود 20 گرم از خرما ، عناب ، انجیر خشک و مویز را باهم مخلوط کرده و آسیاب کرده سپس این پودر را با یک لیتر آب جوشانده تا حجم آن به نصف برسد. از این جوشانده می‌توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف نمود.
  • جوشانده انجیر خشک درمان کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی ، کلیه ، ذات‌الریه ، ذات‌الجنب ، سرخک ، مخملک و آبله می‌باشد.
  • جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است.
  • برای برطرف کردن سیاه سرفه ، برونشیت و ذات‌الریه از قهوه انجیر استفاده کنید و برای درست کردن این قهوه انجیر را ابتدا بو داده و سپس آنرا آسیاب کنید تا به صورت پودر درآید.
  • انجیر دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند.
  • انجیر برای درمان سوء هاضمه مفید است.
  • سوپ انجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیر ده مفید است. برای تهیه سوپ ، انجیر نارس را با گوشت بپزید‌.
  • برای برطرف کردن ورم گلو ، 50 گرم انجیر زرد را در 500 گرم شیر ریخته و مدت 15 دقیقه بگذارید سپس آنرا غرغره کنید و مقدری از آنرا نیز بنوشید.
  • جوشانده انجیر خشک در شیر برای درمان آنژین ، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز موثر است.




  • یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل ، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می‌باشد. این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می‌برد.
  • انجیر را می‌توان همراه با میوه‌های دیگر مصرف کرد انجیر با میوه‌های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.
  • انجیر برای آنهایی که قند خونشان پایین می‌آید و یکباره احساس ضعف می‌کنند مناسب است زیرا قند آن به سرعت در روده کوچک جذب می‌شود.
  • خوردن انجیر باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود.
  • انجیر تقویت کننده کبد است.
  • اگر ترشح ادرار کم باشد خوردن انجیر باعث ازدیاد آن می‌شود.
  • برای برطرف کردن ورم بناگوش و دمل‌ها ، ضمادی از انجیر خشک با گندم درست کرده و روی ورم دمل بگذارید.
  • دم کرده انجیر با شنبلیله برای سینه درد و رفع خشونت سینه مفید است.
  • برای رفع ورم طحال ، انجیر را به مدت نه روز در سرکه خیس کنید و هر روز پنج عدد آنرا با سرکه بخورید.
  • انجیر ضد سرطان است.
  • انجیر در معالجه بیماریهای پوستی موثر است.
خواص شیره درخت انجیر

  • مسهل بسیار خوبی است.
  • دارای دیاستازهای مختلفی است و برای نرم و ترد کردن گوشت بکار می‌رود.
  • شیره درخت انجیر را اگر به مدت چند روز روی زگیل و یا میخچه پا بگذارید آنرا از بین می‌برد.
  • برای معالجه بیماریهای پوستی مفید است.
  • شیره درخت انجیر را با زرده تخم مرغ و یا روغن مخلوط کنید و روی زخمها بگذارید باعث التیام آنها خواهد شد.
  • ضماد شیره درخت انجیر با شنبلیله برای رفع نقرس مفید است.
  • برای معالجه جراحتهای پوستی ضمادی از شیره درخت انجیر با در جو درست کرده روی آنها بگذارید.
  • مالیدن شیره درخت انجیر بر روی سر از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  • خواص برگ انجیر
    • جوشانده برگ درخت انجیر شکم درد را برطرف می‌کند.
    • برگ پخته درخت انجیر ملین است.
    • برگ انجیر را له کنید و برای برطرف کردن درد بواسیر بر مقعد بمالید.
    • برای برطرف کردن ورم و تومورهای مختلف برگ انجیر را روی این قسمتها بگذارید.
    • جوشانده ساقه‌های جوان درخت انجیر آب اضافی را از بدن خارج می‌کند.
    • برای درمان اسهالهای ساده و خونریزیهای مختلف از جوشانده پوست تازه درخت انجیر استفاده کنید.
    • برگ درخت انجیر را در آب جوش ریخته و بگذارید کمی سرد شود و داخل لگنی بریزید و داخل آن بنشینید بواسیر دردناک و متورم را درمان می‌کند.
    مضرات

    انجیر برای کبدهای ضعیف مناسب نیست و آنهایی که کبد ضعیف دارند باید انجیر را با گردو بخورند. زیاده‌روی در مصرف انجیر تولید نفخ شکم و اسهال کرده و برای چشم نیز مضر است.
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
عرق کاکوتی :
ضد عفونی کننده - ضد اسپاسم در ناراحتی های گوارشی - ضد اسهال -مقوی معده -خلط آور
عرق اسطوخودوس:
معطر مقوی -آرام بخش-خواب اور ملایم-از بین برنده ی نفخ و اسهال-کاهش دهنده سرفه -مدر
عرق ختمی :
نرم کننده مخاطهاو دوای بیماریهای ریوی -سینه سرفه گلو -رفع تحریکات جلدی
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
به ،‌
به راسته گل سرخ و تیره گل سرخ تعلق دارد. در این راسته قطعات گل استقرار مارپیچی دارند ولی تعداد آنها بویژه در تیره کراسولاسه هنوز در 5 تثبیت نشده و طرح عمومی آن مبتنی بر 5 کاسبرگ ، 5 گلبرگ ، 2 چرخه 5 تایی پرچم و حداقل 5 برچه است. گلها تقریبا همیشه نر ماده ، منظم یا نامنظم هستند. این راسته شامل تیره‌های متعدی است. که یکی از مهمترین تیره‌های آن ، تیره گل سرخ است.







تیره گل سرخ

گیاهانی علفی یا چوبی با برگهای منفرد و دارای گوشوارک هستند. گلها عموما منظم هستند. تیره گل سرخ تیره مهمی است که دارای 90 تا 100 جنس و بیش از 2000 تا 3000 گونه است. این تیره از یک سو به علت داشتن اختصاصات بسیار کهن مستقیما به تیره آلاله مربوط می‌شود. غالبا تیره‌های گل سرخ در نواحی معتدل نیمکره شمالی پراکنده هستند و در عین حال بعضی از طایفه‌های آن مانند طایفه کیلاژه تقریبا همگی در نواحی گرمسیری می‌رویند.

جنس به

چنس به با نام علمی Cydonia درختان تقریبا کوتاه ، حداکثر تا ارتفاع 5 متر ، با برگهای ساده و پوشیده از کرک هستند. کاسه گل 5 لبه ، جام شامل 5 گلبرگ ، تخمدان 5 خانه با 5 خامه است. میوه آن سیب مانند ، 5 خانه و هر خانه محتوی دانه‌های متعدد با درون‌بر غضروفی و دانه‌های پوشیده از لعاب و میان‌بر گوشتی است. از این جنس گونه‌ای به نام Cydonia oblogna در نواحی شمال ایران و در جنگلهای سواحل دریای خزر با نام محلی شغال‌به یا شال‌به می‌روید. به اهلی و خوراکی از واریته‌های مختلف این گونه است.





خواص به

)به تقويت كنده قلب است .
2)ادرار آور است.
3)نرم كننده سينه است .
4)مقوي
معده و دستگاه هاضمه است .
5)قابض است .
6)خونريزي را بند مي آرود .
7)به ترش مسهل است .
8)به ترش براي تنگي نفس مفيد است .
9)به ترش استفراغ را بند مي آورد .
10)اسهال هاي ساده و اسهال خوني را درمان مي كند .
11)به بهترين و مفيد ترين ميوه براي مسلولين است .
12)خونريزي از رحم را متوقف مي كند .
13)اثر مفيد روي بواسير درد .
14)براي هضم
غذا مفيد است .
خواص به دانه
1- لعاب به دانه را روي زخم ها و سوختگي ها بگذاريد تا باعث شفاي سريع آنها شود .
2-ضد
تب است .
3-اسهال خوني و ساده را درمان مي كند .
4- براي درمان جراحات گلو موثر است .
5-سرفه را برطرف مي كند .
6- براي درمان تورم هاي داخلي
بدن مفيد است .
7-براي التيام ترك
پوست دست وبدن ، نوك ***** ، لب و بواسير لعاب به دانه را روي موضع بماليد .
8-براي درمان خشكي زبان و دهان مفيد است .
9-آفتاب زدگي را با ماليدن لعاب به دانه بر روي
پوست درمان كنيد .
10-جويدن به دانه براي تقويت نيروي جنسي مفيد است .
خواص دم كرده گل و شكوفه به
1-سردرد را برطرف مي كند.
2- مقوي
معده است .
3-سينه را صاف و تقويت مي كند.
4-سرفه كودكان را برطرف مي سازد .
5-براي درمان بي خوابي دم كرده گل را با آّب بهار نارنج مخلوط كرده و قبل از رفتن به رختخواب بنوشيد .
خواص روغن به
1)براي برطرف كردن زنگ زدن در گوش مفيد است
2)سرگيجه را برطف مي كند
3)براي مداواي زخم هاي دهان مفيد است .
4)خونريزي ريوي را درمان مي كند .
5)اسهال مزمن را برطرف مي كند.
6)دوست كبد است و روم كبد را رفع مي كند .
7)زخم روده ها را درمان مي كند .
خواص برگ وشاخه هاي به
1)جوشانده برگ درخت به ورم چشم را مداوا مي كند .
2)زخم ها را با جوشانده برگ به بشوئيد .
3)قابض است .
4)ضماد برگ درخت به براي ورم چشم مفيد است .
خواص به از نظر قرآن و احادیث
عقل را زیاد ،
قلب ضعیف را نیرومند و معده را تمیز میکند بر نیروی دل می افزاید و ترسو را شجاع و فرزند را نیکو میکند و کسی که آن را بخورد خداوند تا چهل روز حکمت را به زبان او جاری میکند و همّ ( نگرانی ) را میبرد بخیل را بخشنده میکند و کسی که سه روز ناشتا آن را بخورد ذهنش صاف میشود و بر حلم و علم او می افزاید و از کید شیطان و لشکریان او حفظ مینماید





به‌دانه

به‌دانه بیشتر از انواع جنگلی به بدست می‌آید. لعاب دانه آن در نرم کردن سینه و درمان سرفه شهرت زیادی دارد. معده را نرم می‌کند. لعاب آن گلو را نرم می‌کند. حرارت معده و تب را تسکین می‌کند. سوزش دهان و زبان را درمان می‌کند و یبوست را برطرف می‌نماید. لعاب به دانه جهت آفتاب‌زدگی و سوختن با آتش و دفع ضرر تابش آفتاب نافع است. شما که به دریا می‌روید قبلا پوست خود را با لعاب به دانه نرم کنید تا از آفتاب زدگی شدید جلوگیری نمایید. جویدن به‌دانه کندی دندان را برطرف می‌کند. لعاب به دانه در عطرسازی هم استفاده می‌شود.
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
انگور
انگور یا مو با نام علمی Vitis یکی از انواع گیاهان دو لپه‌ای می‌باشد. انگور یکی از مهمترین میوه‌هایی است که از زمانهای بسیار قدیم مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بطورکلی ، دو نظریه متفاوت در مورد دیرینگی انگور وجود دارد. عده‌ای معتقدند که انگور ، حتی قبل از پیدایش غلات ، مورد استفاده بشر قرار گرفته است. انگور بطور وحشی و به مقدار فراوان در جنگلها وجود داشته و انسانهای نخستین از برگ و میوه آن بهره می‌جستند. انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامینهای A , B ، C می‌باشد هچنین دارای مقداری منیزیم ، کلسیم ، آهن ، فسفر ، پتاسیم و آلبومین است. انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است.


انگور میوه ای است بهشتی كه شامل ویتامین های A , B ، C می باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم ، كلسیم ، آهن ، فسفر ، پتاسیم و آلبومین است
هر شخصی باید در روز انگور میل كند زیرا میوه ای ضد عفونی كننده است . امروزه در طب درمان های طبیعی ( نتروپت ) ، از رژیم های مختلف انگور استفاده می كنند . هم چنین این میوه را برای درمان بیماری های یبوست ، عوارض رماتیسم ، كم خونی و حتی پیش گیری از سرطان سودمند می دانند .

انگور هم لاغر كننده است و هم چاق كننده . بدین گونه كه اگر انگور را از صبح تا ظهر ، خالی میل كنید لاغر كننده است و اگر آن را همراه با غذا میل كنید چاق كننده است .

توجه داشته باشید وقتی انگور میل می كنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه های خشك مانند برگه ی هلو و غیره را با انگور و آب میل نكنید زیار دچار دل درد می شوید .


خواص انگور
یكی از خواص انگور ،‌ صاف كننده و « مولد خون بودن » آن است . انگور قند خون را نیز تنظیم می كند . به علاوه انگور قرمز برای تصفیه ی خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است . البته افراد Hypoglacimic ( افرادی كه قند خون پایین دارند ) می توانند از انگور بهره ی زیادی ببرند . بنابر این سعی كنند همیشه انگور تهیه کنند و چند بار در روز مقداری از آن را میل كنند .
انگور یكی از میوه های ضد سرطان شناخته شده است و این ، به خاطر خواص ضد عفونی كنندگی آن است .
افرادی كه در دوره ی نقاهت یك بیماری هستند و یا ضعف عمومی بدن دارند ، و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آنها كم شده است ، سعی كنند از انگور ، هویج ، سیب و هلو ، به مقدار زیاد استفاده كنند . البته این میوه ها را با هم در آب میوه گیری ریخته و آب میوه ی حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند .
خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد كه به جبران ضعف بدن كمك می كند .
انگور وسیب هردو میوه بهشتی هستندكه افراد مبتلا به ناراحتی های قلب و اعصاب می تواتند آب آن را نیز در طی روز بنوشند .
انگور برای سلامتی قلب ، ریه و كلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره ی خون مناسب و سازگار است .
این نكته را هم بدانید یبوست كه عوارض آن بی اشتهایی ، نفخ ، سردرد تشنگی مفرط و بد بویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می شود .

كشمش :

كشمش تقویت كننده ی بدن است و اگر آن را مانند چای دم كنید و بنوشید ، برای نرم كردن سینه و درد گلو مفید است.


غوره :

غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی كننده بدن نیز هست هم چنین اگر با سالاد میل شود ، برای لاغر كردن سودمند است .
سعی كنید غوره را خالی نخورید چون روی معده اثر سوء می گذارد هم چنین خانم های باردار از خوردن غوره ی زیاد خودداری كنند ،‌ چون غوره مدر است و امكان دارد موجب سقط جنین شود .



 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز


هویج:

نام علمی: Daucus carota

گياه شناسي
هويج گياهي است دو ساله داراي ريشه راست و ساقه بي كرك كه نوع پرورش يافته آن در اكثر نقاط زمين كشت مي شود . قسمت مورد استفاده گياه هويج ،‌ريشه ،‌ميوه و تخم آن است .
خواص داروئي:
در هويج يك نوع آنسولين گياهي وجود دارد كه اثر كم كننده قند خون را درا مي باشد بنابراين اين عقيده قديمي كه هويج براي مبتلايان به بيماری قند خوب نيست كاملا غلط است وبيماران قند مي توانند به مقدر كم از اين گياه استفاده كنند . هويج با داشتن مواد مقوي و ويتامين ها يكي از مهمترين و مفيدترين براي بدن مي باشد . خوردن هويج مقاومت بدن را در مقابل بيماريهاي عفوني بالا مي برد
مصرف هويج در برطرف كردن بيماريهاي آب آوردن انساج
بدن ، عدم دفع ادرار ،‌تحريك مجاري هضم و تنفسي ، سرفه هاي مقاوم ، آسم ،‌اخلاط خوني و دفع كرم اثر معجزه آسائي درد
از هويج مي توان در مورد زير استفاده كرد
1)براي برطرف كردن يبوست يك كيلو هويج را رنده كنيد و در مقدري آب دو ساعت بجوشانيد تا مانند ژله در آيد صبح ناشتا چند قاشق بخوريد
2)سوپ هويج براي كودكان شير خوار كه
معده حساس دارند : ابتدا 200 گرم هويج رنده شده را در ديگ بريزيد و روي آن يك ليتر آب اضافه كنيد و بجوشانيد تا كاملا هويج ها لهش ود . سپس آنرا صاف كرده و به نسبت مساوي باشير مخلوط كرده و در شيشه شير بچه ريخته و به او بدهيد .
3)تخم هويج را به مقدر يك قاشق
غذا خوري در يك ليوان آب جوش ريخته و آنرا بمدت 5 دقيقه دم كنيد . اين دم كرده اثر نيروي دهنده، اشتها آور ف مدر ، زياد كننده شير خانم هاي شير ده و اثر قاعده آور درد
4)برگ هويج را با آب بجوشانيد اين جوشانده را غرغره كنيد براي آبسه مخاط
دندان و دهان موثر است بعلاوه مي توان براي رفع ترك و خراش پوست استفاده كرد
5)هنگاميكه كودك شروع به
دندان درآوردن مي كند يك قطعه هويج باريك را براي دندان زدن به او بدهيد .
6)آب هويج را اگر روي صورت بكشيد باعث روشن شدن و جلوه
پوست صورت مي شود .
7)اگر بخواهيد لاغر شويد همه روزه با
غذا هويج خام بخوريد
8)اگر مي خواهيد چاق شويد بعنوان صبحانه بايد آب هويج بخوريد
9)هويج ويياز را با هم بجوشانيد و به آن آب ليمو اضافه كنيد داروي موثري براي درمان بيماريهاي عصبي ،‌امراض كليوي و همچنين جوان كننده
پوست مي باشد
10)خوردن هويج براي بيماريهاي بواسير موثر است
11)براي خارج كردن سنگ كيسه
صفرا هويج اثر معجزه آسا درد
12)خوردن هويچ جوشهاي صورت را درمان مي كند
13)براي تقويت قواي جنسي و تحريك كبد و روده ها هويج داروي موثري است
14)در فرانسه بيمارستان معروفي وجود دارد كه براي درمان بيماريهاي كبدي فقط از سوپ هويج استفاده مي كنند و دستور تهيه اين سوپ بشرح زير است
حدود 750گرم هويج را رنده كنيد و آنرا در ظرفي كه مقدري آب نمك درد بريزيد سپس بان يك قاشق چايخوري جوش شيرين و يك قشلق سوپخوري كره اضافه كنيد آنرا بجوش آورده و با آتش ملايم بپزيد تا آب بخارشود و هر روز يك بشقاب از آن را ميل كنيد
15)هويج اعمال روده ها را منظم مي كند و كمبود الياف غذاهاي گوشتي را جبران مي كند بنابراين آنهايي كه گوشت زياد مصرف مي كنند حتما بايد هويج بخورند تا مشكل يبوست نداشته باشند .
16)براي برطرف كردن اسهال بچه ها بهترين دارو سوپ هويج است . براي اين منظور بايد 500 گرم هويج را رنده كرده و آنرا در يك ليتر آب بجوشانيد تا آنكه هويج كاملا پخته و نرم شود سپس آنرا در آسياب برقي ريخته تا آنكه بصورت شربت در آيد بعد بآن آّ اضافه كرده تا آنكه حجم آن يك ليتر شود .
براي بچه هايي كه
معده حساس دارند سوپ هويج بهترين دارو است بدين ترتيب كه مي توان يك يا دو بار در روز بجاي شير به بچه سوپ هويج داد حتي براي بچه هايي كه كمتر از سه ماه دارند مي توان بطور متناوب سوپ هويج به طفل داد يعني يك وعده شير و يك وعده سوپ هويج و بعد از سه ماهگي اين روش تبديل به يك وعده سوپ و دو وعده شير مي شود .
17)آب هيج در صبح ناشتا مواد سمي را از
خون خارج مي كند
18)اگر آسم يا گرفتگي صدا دريد آب هويج بخوريد
19)خانم هايي كه
پوست حساس دارند حتما بايد پوست صورت و رگدن خود را با آّب هويج پاك كنند
20)دم كرده تخم هويج و يا جويدن تخم هويج گاز
معده را خارج كرده و فعاليت روده ها را زياد مي كند

مضرات :
البته با تمام خواص زيادي كه هويج دارد مصرف آن نبايد زياده روي كرد ديده شده آنهائيكه هويج زياد مصرف مي كنند رنگ پوست و چشم آنها زرد مي شود كه بعد از مدتی که مصرف قطع شود برطرف میشود
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه چیزی که این روزها خیلی میبینیم ذرت هست...بد نیست بدونیم چه خاصیت هایی داره:

ما ذرت رو به مدلهای مختلف میخوریم،،، کبابی--مکزیکی-در غذا و سالادو......


خواص درمانی ذرت





ذرت كه به فارسی بلال نیز نامیده می شود، گیاهی است یك ساله و یك پایه دارای ساقه ای راست كه ارتفاع آن تا چهار متر می رسد. ذرت گیاه بومی آمریكای مركزی و مكزیك است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . برگ های ذرت متناوب و دراز می باشد . گل های نر ذرت بصورت خوشه ای بوده كه مركب از سنبل های قرمز روشن می باشد . گل های ماده آن از 2 تا 4 گل تشكیل شده که در كنار برگ های ذرت قرار دارد .
غشایی كه روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ می باشد . دانه های كروی شكل ذرت در اطراف محور مركزی بلال قرار گرفته اند . این دانه ها به رنگ زرد یا قهوه ای می باشند .
ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است، ولی بعلت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت ، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می كنند .
ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است .
سایر خواص آن عبارتند از :

- پماد ذرت خشك كننده زخم ها می باشد .
- ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است.
- استفاده مداوم از ذرت از پوسیدگی دندان جلوگیری می كند .
- روغن ذرت كلسترول خون را پائین می آورد .
- روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری های پوستی مفید است.

خواص درمانی كاكل ذرت


كاكل ذرت را قبل از رسیدن كامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن آن می چینند و به سرعت خشك می كنند . كاكل ذرت بعد از خشك شدن رنگ قهوه ای پیدا می كند .
برای درست كردن دم كرده كاكل ذرت ،‌مقدر 30 گرم از آ ن را در یك لیتر آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه دم کنید .
- كاكل ذرت دارای مقدار زیادی پتاسیم است، به همین دلیل دم كرده آن ادرار آور است و آرام كننده دستگاه ادراری است .
- درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسكین می دهد .
- سنگ مثانه ،‌التهاب و درد مثانه را از بین می برد .
- كاكل ذرت بطور كلی دستگاه ادراری را تمیز می كند .

به غیر از كاكل ذرت از برگ ، ریشه وساقه بلال نیز استفاده طبی به عمل می آید .
- جوشانده ساقه وسط بلال خونریزی بینی را بند می آرود.
- برای دفع سنگ مثانه از جوشانده برگ های ذرت استفاده كنید .
- جوشانده ریشه ذرت برای سوزش مجاری ادراری مفید است .
- جوشانده وسط ذرت درد شكم و معده را از بین می برد .
- در قدیم برای معالجه سوزاك از جوشانده ساقه بلال استفاده می كردند .
منبع : WWW.IRANHEALERS.COM
 

سحري

عضو جدید
” انار” جواهر زمستان و میوه یلدا :مشهور است که انار از ایران برخاسته درختی است که منشأ آن به تفاوت، ایران، بین‌النهرین و همچنین نواحی شمال آفریقا ذکر شده، در کل درخت انار را بومی کشور ایران می دانند ،جایی که نزدیک به ۴۰۰۰ سال پیش انار در آن کشت می شده است و در حال حاضر نیز نقش مهمی در آشپزی ایرانی ایفا می کند. انار در کشورهای غربی تا قرن ۱۹ محبوب بوده ، ولی از آن به بعد جذابیت خود را به خصوص به عنوان یک میوه ی تازه از دست داده است.انار به عنوان جواهر زمستان در آب و هوای گرمسیر رشد می کند و در مناطقی با زمستان های سرد و تابستان های گرم بهترین رشد را دارد . ایران ،هند و ایالات متحده امریکا از کشورهای اصلی عمل آورنده ی آن هستند.
تركيبات شيميايي:قسمت هاي مختلف درخت انار مخصوصا پوست ريشه و ساقه انار داراي مقدري در حدود ۲۰ درصد تانن و اسيد پوني كوتانيك Punicotaniv acid مي باشد . پوست درخت انار داراي الكالوئيدي بنام پله تيه رتين Pelletierin است .

در صد گرم دانه انار مواد زير موجود است .
انرژي ۳۸ كالري
آب ۸۲ گرم
پروتئين ۰/۴ گرم
چربي ۰/۳ گرم
مواد نشاسته اي ۱۰ گرم
كلسيم ۴ گرم
سديم ۳ ميلي گرم
پتاسيم ۲۶۰ ميلي گرم
آهن ۰/۵ ميلي گرم
ويتامين ب ۱ ۰/۲ ميلي گرم
ويتامين ب ۲ ۰/۰۳ ميلي گرم
ويتامين ب ۳ ۰/۰۲ ميلي گرم
ويتامين ث ۴ ميلي گرم
ارزش غذایی ۱۰۰ گرم انار
۹۷/۸۰ درصد آب
۶۸ کیلو کالری انرژی
۹۵/۰ گرم پروتئین
۳/۰ گرم چربی
۱۷/۱۷ گرم کربو هیدرات
۶/۰ گرم فیبر
۱/۶ میلی گرم ویتامین C
۳/۰ میلی گرم نیاسین
۲۵۹ میلی گرم پتاسیم
این مقدار بیان کننده ی درصدی از میزان توصیه شده ی روزانه برای یک فرد بالغ است.

خواص داروئي:
اندام داروئی: تمام قسمتهای این گیاه مفید و داروئی است. قسمتهای مورد استفاده درخت انار شامل گل، برگ، پوست شاخه‌های جوان و ریشه، پوست میوه، شیره میوه (آب انار) و عصاره تغلیظ شدۀ آن است.
فوايد و خواص درمانی و پزشکی ميوه انار
خواص آنتی اکسیدانی:
انار منبع مهم آنتی اکسیدان ها ، پتاسیم و ویتامین C است. در واقع آب انار یکی از غنی ترین منابع پلی فنل هاست ، که گروهی از آنتی اکسیدان های قوی هستند. هدف آنتی اکسیدان ها کند کردن یا جلوگیری از صدمه سلولی است که در بسیاری از بیماری ها رخ می دهد.
علاوه بر آنتی اکسیدان ، آب انار حاوی دیگر مواد مفید همچون تانن ها و آنتوسیانین ها که بنظر می رسد با بیماری ها مقابله می کنند نیز هست. آب انار همچنین دارای مقدار قابل ملاحظه ای فیبر ، نیاسین و پتاسیم است.
قدرت آنتی اکسیدانی آب انار ممکن است تقریبا سه برابر میزان آنتی اکسیدان موجود در چای سبز باشد. سایر میوه ها ی حاوی پلی فنل ها شامل توت سیاه ، زغال اخته ، پرتقال ، سیب و انگور است.
از نظر طب جدید و علم تغذیه :
انار نه تنها سرشار از ویتامین است همچنین دشمن قوی در برابر بیماری هایی همچون سرطان ، بیماری قلبی ، سکته مغزی و فشار خون بالاست.
۱-انار غني از آنتي اكسيدانهاي قوي پلي فنوليك(POLYPHENOL)، تانن(TANNINS)،(PUNICALAGINS) و(ANTHOCYANINS) ميباشد.
۲-الاژيك اسيد ELLAGIC ACID موجود در اناراز بروز سرطان جلوگيري كرده و رشد تومورهاي سرطاني را كند ميسازد.
۳-انار براي سلامتي قلب و عروق، جلوگيري از تصلب شريانها و سكته ها، جلوگيري از پيري زودرس و آلزامير و پيشگيري از سرطانها بويژه سرطان پروستات مفيد است.
۴-آب انار خاصيت ميكروب كشي و ضذ عفوني كنندگي دارد.
۵-يك انار معمولي ۴۰ درصد نياز روزانه بدن به ويتامين C را تامين ميكند. همچنين انار منبع خوبي از اسيد فوليك، پتاسيم و آهن ميباشد.
۶-كاهش فشار سيستوليك خون و كلسترول بد نيز از ديگر خواص انار ميباشد.
۷- آنتي اكسيدان هاي موجود در انار ۳ برابر ميزان آنتي اكسيدانهاي موجود در چاي سبز و شراب قرمز است.
۸-انار تشكيل پلاك عروق را تا ۳۰ درصد كاهش ميدهد.انار ميزان نيتريك اكسايد بدن را نيز افزايش ميدهد.
۹-انار خون ساز و تصفيه كننده خون است.
۱۰-انارعطش را برطرف كرده و خنك كننده است.
۱۱-انار براي درمان اسهال،آرتريت،زردي و بواسير مفيد است.
۱۲-انار اشتها آور است.
۱۳-انار در درمان كم خوني و افزايش انرژي بدن موثر و مفيد است.
۱۴-انار تقويت كننده كبد و كليه ها ميباشد.
از نظر طب قديم ايران :طبق نظر حکمای طب سنتی به طور کلی تمام میوه انار سرد، تر و قابض است. آب فشرده انار نیز سرد و تر است و کمتر از پوست انار قابض است. پوست انار سرد و خشک و بسیار قابض است. انار ترش روده‌ها را خراش می‌دهد. بخصوص اگر ناشتا خورده شود و ممکن است موجب التهاب روده‌ها شود. گل انار بسیار قابض است و پوست درخت و پوست ریشه بسیار قابض‌تر از سایر قسمتها می‌باشد. اگر آب انار شیرین بعد از طعام خورده شود، برای تصفیه خون و تقویت کبد و یرقان و خفقان و سرفه گرم و صاف شدن صدا و رفع حکه و باز شدن رنگ صورت نافع است. مسهل صفرا و مقوی معده است و برای تب‌های صفراوی و یرقان و جرب و حکه بسیار مفید است. مضمضمه آب آن برای زخم‌های بد دهان نافع است.
براي مصارف دارويي از گل ، برگ ، پوست درخت ، پوست ريشه و دانه انار استفاده مي شود .
۱)انار شيرين ادرار آور است .
۲)ملين مزاج است .
۳) آب انار شيرين براي بيماريهاي مجاري ادرار مفيد است .
۴)ترشح صفرا را زياد مي كند.
۵)آب انار اسهال را برطرف مي كند.
۶)اگر آّ انار را با عسل مخلوط كرده و هر روز چند قطره در بيني بچكانيد از رشد پوليپ در بيني جلوگيري مي كنيد .

۷) خون ساز است .
۸)خون را تصفيه مي كند .
۱۰)براي سالمندان بهترين دارو براي تقويت كليه است .
۱۱)آب انار خنك كننده است .
۱۲)رنگ صورت را شاداب مي كند .
۱۳)صدا را باز كرده و گرفتگي صدا را برطرف مي كند .
۱۴)براي وزن اضافه كردن انار بخوريد .
۱۵)آب انار مقوي قلب و معده است .
۱۶) ميوه انار سرد و تر و قابض است .آب انار سرد و تر و پوست انار سرد و خشك و بسيار قابض مي باشد .
۱۷) كليه قسمت هاي درخت انار داراي تان مي باشد كه بسيار قابض است .
کدام قسمت گیاه انار اثر درمانی دارد؟
از تمام گل، برگ، پوست، ساقه‌های سبز و جوان پوست ریشه، پوست میوه و دانه و سرانجام عصاره و آب انار استفاده درمانی بعمل می‌آید. عصاره پوست درخت بعنوان ضد کرم بر ضد تیپ ورم و همچنین بر ضد هایمنولتی دوزیس مؤثر است. عصارۀ آبی اثرش کمتر از عصاره تهیه شده با سرکه می‌باشد. پوست ریشه آن دارای اثر کرم کشی بر ضد تیناکانینا است. میوه آن دارای مقدار زیادی تانن است. بنابراین بسیار قابض است و جوشانده میوه یا پوست میوۀ آن برای معالجه اسهال و اسهال خونی نافع می‌باشد. این جوشانده بعنوان مایع شست و شو برای التیام بواسیر و ترشحات سفید مهبل با لکوره آنیز مصرف می‌شود. در مورد التیام زخم گلو و تهیه غرغره جوشانده پوست میوه انار را توصیه می‌کند. میوۀ انار ضد سرفه و ملین است. گیاه دارای خاصیت باکتری‌کشی نیز می‌باشد. تخم آن مقوی معده و آب انار مقوی قلب و معده و خنک‌کننده است. برگ درخت انار به حالت تازه یا خشک تیزابهای مطبوعی می‌دهد که در ضعف اعمال معده، کمی اشتها، حالت تهوع، ضعف عمومی، کم خونی بخصوص در دختران جوان، رفع خستگی عمومی بعد از پایان بیماریها، میگرن، اسهال مزمن اثر مفید دارد.برای دفع کرم کدو، دم‌کردۀ ریشه انار از سایر قسمتهای آن مؤثرتر است (اثر الکالوئید پله تیه رین). اثر ضد کرم و کرم کشی آن مربوط به وجود الکالوئید ایزوپله تیه رین می‌باشد.
انار سرشار از ویتامین است.
خوردن دانه های انار به مراتب بهتر از نوشیدن آب انار است و انار میوه ای است که به آن خون ساز می گویند و به همین علت بهترین موقع برای مصرف آن صبح و قبل از صبحانه است.
انار مقوی قلب، مفرح، دفع کننده چربی، رفع کننده سموم اغلب عفونت های داخلی است. خوردن انار با پرده های سفید آن شکم را دباغی می کند.
رب انار، برگ انار، در ضعف معده ، کم اشتهایی، تهوع، ضعف عمومی، تصفیه خون، خاصه در دختران جوان و در رفع میگرن بسیار مفید است.
دانه های میوه جنگلی انار که به (نار دان) شهرت دارد در معالجه اسهال بسیار موثر است. آب انار شیرین با شکر و نشاسته برای درد سینه و سرفه توصیه می شود.
فواید دارویی انار توسط پزشکان مورد تایید قرار گرفته و در طب سنتی از آن به عنوان داروی ضد انگل، ضد اسهال، تقویت کننده قلب، جمع کننده پوست و برای درمان زخم های دهان، خونریزی لثه، بواسیر خونی و زخم معده استفاده می شود.
اخیرا پزشکان عصاره های گوناگونی از قسمتهای مختلف درخت انار تهیه کرده و تحت آزمایشات فارماکولوژی قرار داده اند تا بتوانند ماده موثری را که فشار خون را پایین می آورد جدا کنند.
خواص ديگر انار:
۱-دم كرده پوست انار گلودرد را تسكين ميدهد.
۲-انار براي التهاب معده مفيد است.
۳-انار قابض است بويژه پوست ريشه درخت و پوست ميوه آن.
۴-جوشانده پوست ريشه درخت انار كرم معده را نابود ميسازد.
۵-انار ادرار آور است.
۶-براي درمان اسهال ۳۰ گرم پوست انار را با ۳ گرم دارچين در يك ليوان آب بجوشانيد و بصورت خنك ميل كنيد.
۷-براي رفع گرفتگي صدا ۳۰ گرم پوست انار را به همراه ۲ گرم زاج سفيد جوشانده و غرغره كنيد.
۸-براي رفع دل درد روي دانه هاي انار نمك و فلفل زده وآن را ميل كنيد.
۹-براي رفع تب يك ليوان آب انار را به همراه اندكي زعفران ميل كنيد.
۱۰-پوست انار را در زير نور آفتاب خشك كرده و تبديل به پودر كنيد. سپس آن را با اندكي فلفل سياه و نمك مخلوط كرده و همراه با خمير دندان، دندانها را مسواك بزنيد. اين مخلوط باعث سفيد و درخشان شدن دندانها شده و براي سلامتي لثه ها نيز مفيد است.
۱۱-جوشانده پوست انار براي گلودرد و التهاب گلو مفيد بوده و همچنين خاصيت ضد كرم نيز دارد.
۱۲-دانه انار براي حل كردن سنگ كليه و مثانه مفيد است.
خواص ديگر قسمت هاي درخت انار
۱. جوشانده پوست ريشه درخت انار كرم معده و روده را از بين مي برد .
۲. جوشانده پوست درخت انار نيز اثر ضد كرم درد .
۳. براي برطرف كردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و يا جوشانده برگهاي انار استفاده كنند .
۴.خانم هائيكه عادت ماهيانه شان منظم نيست مي توانند از جوشانده برگهاي انار استفاده كنند.
۵.برگهاي له شده انار را اگر روي پوست بگذاريد خارش را از بين مي برد .
۶.براي برطرف كردن سوختگي پوست ، گلهاي انار را له كرده و با روغن كنجد مخلوط كنيد و اين پماد را روي قسمت سوختگي بماليد .

۷. جوشانده پوست درخت و پوست ريشه درخت انار كرم كش است .
۸.دم كرده گل انار اسهال مزمن را برطرف مي كند .
۹.دم كرده گلهاي انار را بصورت غرغره براي از بين بردن زخمهاي دهان بكار ببريد .
۱۰.براي برطرف كردن دندان درد ، دم كرده ريشه درخت انار را در دهان مضمضه كنيد .
۱۱.انار ترش و شيرين (ميخوش )ادرار را زياد مي كند .
۱۲. براي برطرف كردن بواسير بايد معقد را با جوشانده پوست انار شستشو داد .
مقابله با بیماری هاتحقیقات نشان داده اند که آب انار می تواند از خطر بیماری قلبی و سکته مغزی بکاهد. برخی مطالعات نشان داده اند که آب انار می تواند فشار خون را پایین آورد و به سلولهایی که باعث سرطان سینه می ش.وند حمله می کند.
با نتايج به دست آمده در اين تحقيق به نظر مي رسد كه خوردن انار و نوشيدن آب آن براي مردان خصوصا مرداني كه مبتلا سرطان پروستات هستند، مي تواند يك روش بدون عوارض پيشگيري و در مان باشد.
بر اساس اطلاعات موجود احتمالا انار مضرات و عوارضي ندارد ، در حالي كه فوايد زيادي براي آن كشف شده است. بنابراين مصرف آن پر فايده به نظر مي‌رسد. البته قبلا هم اثر مطلوب انار روي سرطان پوست ثابت شده بود. شايد انار روي ساير انواع سرطان نيز اثرات مطلوبي داشته باشد. و حتي شايد در عصاره انار دارويي ضدسرطان نهفته است.
آب انار به داشتن اثرات ضدالتهابي و ميزان بالاي مواد آنتي اكسيدانت آن مشهور است.
آنتي‌اكسيدانت‌ها از بدن در مقابل آسيب ناشي از راديكال‌هاي آزاد – كه در واكنش‌هاي شيميايي در بدن توليد مي‌شوند- محافظت مي‌كنند.
انار همچنين حاوي موادي به نام ايزوفلاوون‌ها است كه تصور مي‌رود نقشي در نابودي سلول‌هاي سرطاني داشته باشند.
استفاده از انار، آب انار و رب انار را براي جلوگيري از بيماري هاي قلبي عروقي و مغزي مفید است
افزايش سن، فشار خون، كلسترول، مصرف دخانيات، ديابت، بيماري قلبي عروقي از جمله عوامل در ارتباط با بيماري عروقي مغز است. و بيماريهای عروقي مغز شايع ترين بيماري سيستم عصبي مركزي است كه يكي از عوامل اصلي مرگ ومير در كشورهاي پيشرفته است.انار مجموعه اي از خواص درماني را داراست كه به آن قابليت بالايي در پيشگيري از تغييرات عروقي كه موجب بيماري مي شود، مي دهد. استفاده طولاني مدت از انار با كاهش ضايعات عروقي همراه بوده و اين ميوه به عنوان جديدترين ماده آنتي اكسيدان مي تواند در حفاظت عروقي نقش ويژه اي را ايفا كند. تقليل كلسترول و تري گليسيريدها از جمله خواص درماني انار است و اين اثرات دركنار خاصيت آنتي اكسيداني آن مي تواند در درازمدت سبب بهبود ضايعات عروقي شود. استفاده از انار، آب انار و رب انار را براي جلوگيري از بيماري هاي قلبي عروقي و مغزي به افراد سالمند توصيه كرد.مصرف روزانه يك ليوان آب انار طبيعي از پيشرفت ضايعات عروقي جلوگيري مي كند.
آیا انار خونساز است ؟این تصور که میوه انار خونساز است تصوری غیر علمی و غلط است و باید تصریح کرد که انار خواص درمانی متعددی مانند : کاهنده فشار خون دارد اما خونساز نیست چرا که خونسازی نیازمند افزایش فعالیت مغز استخوان در پی دریافت کافی اهن میباشددر حالیکه هیچ یک از میوه ها حاوی مقادیر کافی از اهن نیستند.
مضرات :كسانيكه سرد مزاج هستند نبايد در خوردن انار افراط كنند . زيرا معده را سست كرده و ايجاد نفخ مي كند . اينگونه افراد بايد انار را با زنجبيل بخورند . جوشانده پوست درخت و پوست ريشه آن كه براي رفع كرم بكار
مي رود ممكن است ايجاد سرگيجه و استفراغ كند . بهر حال در خوردن جوشانده آن بايد احتياط كرد و اين كار بايد تحت نظر متخصص انجام گيرد .
نگهداري انار:انار تازه در دماي اتاق (در محل تاريك و خنك) تا يك هفته قابل نگهداري است.انار قاچ خورده درون يخچال تا ۲ هفته قابل نگهداري است.دانه هاي انار را ميتوان درون يك ظرف دردار تا ۶ ماه درون فريزر نگهداري كرد.
وضعیت تولید و صادرات انار در جهان:درخت انار ، ۵ هزار سال پيش در ايران كاشته مي شد و نهال اين درخت از ايران به بقيه كشورهاي جهان رفته است. اكنون ۱.۲ ميليون تن از اين ميوه در جهان صادر مي شود.
هند اولين صادركننده انار است و پس از هند ، ايران ، امريكا ، تركيه ، اسپانيا ، تونس و فلسطين ، صادركنندگان اصلي انار هستند.

نحوه دان كردن انار:
۱-تاج انتهايي انار را جدا كنيد.
۲-به آرامي پوست انار را چندين برش قطري بدهيد.
۳-انار را درون يك كاسه آب به مدت ۵ دقيقه بخيسانيد.
۴-انار را زير آب نگه داشته و دانه ها را از پوست و پرده هاي سفيد رنگ جدا كنيد. دانه ها به ته ظرف رفته، و پوست و پرده ها روي آب شناور خواهند شد.
۵-پوست و پرده ها را از روي سطح آب بر داريد.
۶-دانه ها را درون صافي و يا آبكش ريخته و آب آنها را بگيريد. سپس با يك دستمال تميز آنها را خشك كنيد.
انتخاب هنگام خرید چه اناری را انتخاب کنیم؟ برای انتخاب انار باید انواع سنگین تر آن را انتخاب کرد و پوست آن باید صاف ،شفاف ،نازک و بدون ترک باشد.
انار شیرین بهتر است یا ترش؟بسياري از مردم معتقدند انار شيرين درمان كننده بسياري از بيماري ها و دردهاست، بله اين صحيح است زيرا همان طور كه در اثرات درماني انار مي دانيم بسياري از بيماري ها را درمان مي سازد، اما اين خواص حياتي و درماني در انار شيرين به مراتب بيشتر و كامل تر است زيرا انار شيرين، اناري است كه كاملا رسيده و تركيبات شيميايي آن، كامل گرديده است و به طور طبيعي به تكامل مواد مغذي موجود رسيده است.
بايد يادآور شويم در انار ترش كه مواد قندي آن كمتر است، مواد اسيدي مانند اسيد ماليك و اسيدستريك وجود دارد كه در بعضي از افراد ايجاد ناراحتي خواهد كرد ولي به طور كلي براي سلامتي پوست بسيار نافع است.نكته مهم اين است كه با مصرف انار، سموم بدن دفع مي گردد و اين خود در ايجاد فرح و نشاط بسيار تأثيرگذار است. در اين جا لازم به ذكر است كه كبد كه وظيفه پاكسازي سموم از بدن را داراست با مصرف انار تقويت مي گردد.
مصرف انار براي سلامت پوست و رفع لك هاي صورت بسيار مفيد است، انار براي رفع خستگي و آرامش اعصاب بسيار كارآمد است.انار يك ميوه نيست بلكه يك پزشك و يك درمان كننده بيماري هاي كبد، مسوميت هاي خون، خستگي جسمي و عصبي و بالاخره رفع كننده سرماخوردگي و بيماري هاي عفوني و انگل هاي دستگاه گوارش است
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ليمو بخوريد به صد دليل:

- معالجه ي آنژين با ليمو:
براي شستشوي حلق و حنجره از ليمو كمك بگيريد. كمي آب ليمو و آب مقطر را مخلوط كرده و هر يك ساعت يك بار آن را قرقره كنيد.
2- معالجه ي زخم و خراش‌هاي سطحي پوست با ليمو:
به جاي آب اكسيژنه براي شستشوي زخم و خراش‌هاي سطحي پوست، مي‌ توانيد آب ‌‌ليمو را بگيريد و دو برابر به آن آب بيفزاييد و با آن زخم‌ها و خراش‌هاي سحطي پوست را بشوييد.

3- درمان اختلالات هاضمه با ليمو:
در تمام مواردي كه اختلال هاضمه به‌ وجود مي ‌آيد از قبيل: دل به هم‌ خوردگي و نفخ شكم، معالجه با ليمو تجويز شده است.


در اين مورد دو عدد ليمو را با پوست و هسته برش بزنيد و آن را در يك ليتر آب داغ، 2- 1 ساعت خيس كنيد، بعد فشرده و آب آن را با قند يا شكر شيرين كرده و هر روز يك ليوان بنوشيد.

4- درمان و خونريزي لثه‌ها:
يك قطعه پنبه را در ليواني كه محتوي آب ليمو است فرو كرده و روزي دو بار (صبح و شب) آن را به لثه‌هاي خود بماليد و با انگشتان خود ماساژ دهيد، ولي مواظب باشيد آب ليمو به دندان‌هاي شما نرسد.

5- معالجه ي ميگرن و سردرد:
وقتي

ميگرن و سردرد داريد، در يك فنجان قهوه يا چاي غليظ يك برش ليمو بيندازيد و بنوشيد. مصرف آن موجب تسكين درد و ميگرن مي ‌شود.
6- رفع سرگيجه و دل ‌شوره:
استفاده از ليموترش

سرگيجه را رفع مي ‌نمايد. همچنين اگر ليمو با كمي عسل خورده شود، باعث آرامش شده و دل ‌شوره را برطرف مي‌ كند.
7- معالجه ي ***كه:
گذاشتن يخ و ليمو روي زبان

***كه را درمان مي كند.
در نهايت اينكه
تب و گريپ را هم مي‌ توان با ليمو درمان يا مهار نمود.
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زردچوبه، ريزوم (ريشه) گياهي است با نام علمي‌ Curcuma Longa كه به نام Turmeric Root در جهان مشهور است. نام‌هاي ديگر آن شامل Indian Saffron . Curcuma در هندوستان، Jinghuang در چين و Kyoo يا Ukon در ژاپن هستند. اين گياه، بومي‌نواحي جنوبي آسياست و به طور وسيع در تمام نقاط هند، نواحي جنوبي چين، تايوان، ژاپن، اندونزي و بعضي نواحي آفريقا كشت مي‌شود. بيش ترين محصول زردچوبه دنيا از هندوستان تأمين مي‌شود. نام هندي آن به معني زعفران هندي و نام چيني آن به معني زنجفيل زرد است. اين گياه از خانواده زنجفيل Zingiberaceae است. زردچوبه از قديم به عنوان هضم كننده غذا و صفراآور مصرف مي‌شده است. زردچوبه به عنوان يك گياه دارويي با اهميت در طب هندوستان از جمله آيورودا Aurveda، يوناني Unani و سيدها Sydha به طور وسيع استفاده مي‌شود
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همچنين كيوي رقيق كننده خون و از چربي خون بالا، ‌فشار خون، سرماخوردگي و ورم لوزالمعده و رماتيسم پيشگيري مي‌كند.
اين ميوه داراي ويتامين‌هاي A و B، اسيد فوليك، روي، فسفر، سديم، پتاسيم، ‌كلر، منيزيم، كلسيم و سولفات است. كيوي با طعم ترش و شيرين ادرار را افزايش مي‌دهد و سبب كاهش وزن مي‌شود. محققان به افرادي كه رژيم غذايي كاهش وزن دارند توصيه مي‌كنند در برنامه غذايي خود كيوي را بگنجانند. با كيوي سالاد،‌ ترشي،‌ مربا، شيرني و بستني تهيه مي‌كنند.
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جام جم آنلاين: يك كارشناس تغذيه با تاكيد بر مصرف ميوه در طول روز گفت: ساليانه 217 ميليون نفر در اثر مصرف كم ميوه در جهان مي‌ميرند. عليرضا ابوالفضلي در اين خصوص اظهار كرد: از آنجا كه ميوه‌ها داراي فيبر و سرشار از املاح و ويتامين‌ها هستند، بنابراين توصيه مي‌شود روزانه 2 تا 4 واحد ميوه در طول روز مصرف شود، چراكه فيبر موجود در ميوه‌ها از بروز سرطان‌هاي كولون، روده و دستگاه گوارش جلوگيري مي‌كند.
وي با بيان اين كه بيماران ديابتي بايد در مصرف بيش از حد 3 ميوه از جمله انگور، موز و خربزه محتاط باشند، توصيه كرد: بيماران ديابتي مي‌توانند از سيب به لحاظ دارا بودن پكتين موجود در آن استفاده كنند.

وي خاطرنشان كرد: ميوه سيب به لحاظ داشتن فيبر خوراكي براي پيشگيري از بروز سرطان سينه و پروستات بسيار مفيد است.
ابوالفضلي توصيه كرد: بهتر است افراد سالاد را ترجيحا با مقداري آبليمو بعد از غذا ميل كنند.
اين كارشناس در ادامه تاكيد كرد:‌ بيماراني كه ناراحتي كليوي دارند از مصرف بيش از حد موز كه داراي مقدار بالاي پتاسيم است، اجتناب كنند.
مصرف كمپوت و سانديس براي افراد ديابتي مضر است.
استفاده از مركبات، توت فرنگي، گوجه فرنگي و خربزه در كودكان يك ساله باعث بروز آلرژي مي‌شود.
وي مصرف كمپوت و سانديس و آبميوه‌هاي تجاري را براي افراد ديابتي مضر دانست و تصريح كرد: ديابتي‌ها نبايد از اين ماده غذايي استفاده كنند؛ چراكه سبب افزايش قند خون در اين بيماران مي‌شود.
وي يادآور شد: مصرف ميوه هندوانه در كودكان زير يك سال به علت وجود رنگدانه‌هاي قرمز و همچنين ميوه‌هايي مثل مركبات، توت فرنگي، گوجه فرنگي و خربزه نيز در كودكان يك سال باعث بروز آلرژي و حساسيت شده و ممنوع است.
اين كارشناس تغذيه در پايان ضمن تاكيد بر اين كه افراد نبايد از آبميوه‌هاي تجاري به عنوان ميوه طبيعي و 100 درصد سالم استفاده كنند، توصيه كرد: اين آبميوه‌ها به لحاظ افزودني‌هاي موجود براي افراد چاق و مستعد اضافه وزن مضر بوده و در رديف نوشابه‌ها محسوب مي‌شوند.
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
هلو :
درخت هلو از قديم الايام در چين وجود داشته و از آنجا به نقاط ديگر جهان راه يافته است . درقرون وسطي از آن بصورت يك داروي گياهي استفاده مي
شده است . برگ درخت هلو را براي بيماري صرع و سنگيني گوش ، پوست درخت هلو را براي رفع بوي بد دهان و مغز هسته آنرا براي رفع سردرد و اختلالات دستگاه هضم ،‌قرس و رفع بيماريهاي ادراري بكار مي رود.
درخت هلو درختي است زيبا به بلندي تقريبا 5 متر كه داراي شاخه هاي زيادي مي باشد . برگهاي آن بيضي شكل و دراز وداراي كناره هاي اره اي است . گلهاي هلو زودرس هستند و قبل از باز شدن برگها ظاهر شده و منظره زيبايي به درخت مي دهد . گلهاي هلو برنگ صورتي ، قرمز يا سفيد مي باشد . ميوه هلو گرد و برنگ طلايي و سرخ كه روي آنرا كركهاي زيادي پوشانده است مي باشد . هسته هلو بسيار سخت است و دارون آن مغز هسته قرار درد كه تلخ است .

تركيبات شيميايي: گل و مغز هسته هلو داراي اميگدالين مي باشد . برگها و شاخه هاي هلو داراي اميگدونيتريل و فلاوونول گليكوسيد است .

مغز هسته سمي است و مصرف مدام آن موجب مسموميت مي شود از اين جهت براي معالجه امراض فقط مقدار كمي هسته هلو مصرف مي شود و آنهم بايد تحت نظر پزشك باشد.

در هر صد گرم هلو مواد زير موجود است:

آب 88 گرم ويتامين آ 1400 واحد انرژي 35 كالريويتامين ب 1 0/02 ميلي گرم فسفر 17 ميلي گرم ويتامين ب 20/05ميلي گرم پتاسيم 200 ميلي گرمويتامين ب 3 1 ميلي گرم كلسيم 8 ميلي گرم ويتامين ث 7 ميلي گرمآهن 0/5 ميلي گرم نشاسته 9 گرمضمنا هلو داراي منيزيوم و بروميوم نيز مي باشد .


خواص داروئي: هلو از نظر طب قديم ايران سرد و تر است و داراي خواص زير مي باشد :

1- هلو ملين است و باعث تسكين تشنگي مي شود

2- براي رفع بوي بد دهان هلو بخوريد

3-هلو در افراديكه گرم مزاج هستند باعث تقويت نيروي جنسي مي شود

4-روغن مغز هسته هلو براي درد گوش و گرفتگي مجراي گوش مفيد است

5-روغن مغز هسته هلو را به محل درد بواسير بماليد اثر خوبي درد

6-براي برطرف كردن زخم هايي كه در بدن اطفال و پشت گوش آنها مي زند هسته هلو را در آتش بياندازيد تا بسوزد سپس مغز هسته را در آورده و له كنيد و بر محل زخم بماليد.

7-خانمهاي حامله اگر مي خواهند بچه زيبايي داشته باشند بايد هلو بخورند

8- مغز هسته هلو مسهل است و خون را تصفيه مي كند

9- مغز هسته هلو براي رماتيسم مفيد است

10- جوشانده برگهاي درخت هلو براي بيماريهاي پوست مفي است پوست را با اين دم كرده بنوشيد

11- براي بيماريهاي مجاري ادرار ، سنگ كليه و ورم مثانه جوشانده برگهاي درخت هلو را تهيه كرده و يك فنجان در روز بخوريد .

12- دم كرده برگ يا گل هلو براي رفع سياه سرفه استفاده مي شود

13- هلو را له كنيد و بصورت ضماد براي رفع دل پيچه بچه ها و دفع كرم روده روي شكم آنها قرار دهيد

14- برگ هلو و جعفري را با روغن زيتون مخلوط كرده و روي سوختگي و محل ضرب ديدگي بگذاريد

15- بهترين ماسك زيبايي را مي توانيد از هلو تهيه كنيد براي طراوت و جوان كردن پوست هلو را پوست كنده وله كنيد و روي پوست قرار داده و بگذاريد مدت 20 دقيقه بماند و پس از آن صورت را با اب معدني بشوئيد

16- براي برطرف كردن بواسير مغز هسته هلو را بصورت پماد درآورده و به مقعد بماليد .

17- جوشانده پوست درخت هلو اثر تب بر دارد

18- خوردن هلو سموم را از بدن خارج مي كند

19- براي وزن كم كردن هلو بخوريد

20- كسانيكه زخم معده دارند و يا مبتلايان به ورم معده و يا روده بايد با شكم خالي هلو بخورند

21- هلو ميوه خوبي براي اشخاص مسن است مشروط براينكه با شكم خالي بخورند كه زود هضم شود

22- جوشانده گل هلو كرم كدو و كرم معده را از بين مي برد .

23- خوردن شكوفه هلو براي زنان بار دار ممكن است باعث سقط جنين شود.

مضرات : هلو براي اشخاص سرد مزاج مضر است آنها بايد هلو را با عسل و يا زنجبيل بخورند هضم هلو براي بعضي از اشخاص سخت است و نفخ ايجادمي كند . هميشه براي اينكه نفخ ايجاد نكند بايد آنرا اقلا نيم ساعت قبل از غذا خورد .
 

سحري

عضو جدید
لیمو شیرین
نحوه استفاده : خوراکی
خواص : خواص تغذيه اي:
-غني از عناصر قليايي است.
- ليمو حاوي مقدار زيادي اسيدسيتريك و ويتامين C مي باشد.
- مقدار زيادي فسفر، منيزيم، پتاسيم، سديم و كلسيم دارد.
- حالت تازه كنندگي داشته و در صورتي كه در چاي ريخته شود، طعم مطبوعي پيدا مي كند.
- عامل ضدعفوني كننده بدن است و به طور طبيعي از تخمير در معده جلوگيري مي كند.
- ليمو يك ماده شديدا قليايي است.
- مصرف ليموشيرين در آنفلوانزا و افرادي كه دچار تب ناشي از بيماري شده اند، توصيه مي شود. چرا كه اين ميوه خاصيت سم زدايي داخل بدن را از خود نشان داده است.
-ليمو باعث حفظ كلسيم بدن مي شود.
- مصرف ليمو در زمان زكام و گلودرد بسيار موثر است.
- در طب سنتي از ليمو شيرين به عنوان ميوه‌اي خنك كننده ياد مي‌كنند كه براي رفع التهاب و عطش بيماران تب‌دار توصيه مي‌شود.
ـ حجم زيادي از ليمو شيرين را آب تشكيل مي‌دهد و به همين دليل اين ميوه خاصيت ادرار آور و همين طور ملين دارد.
- مركبات و از جمله ليموشيرين، سرگيجه را بر طرف مي‌كند.
منبع : کتب طب سنتی
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
کرفس:

كرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا 60 سانتی متر كه ساقه ای منشعب دارد . برگ های آن شفابخش و ضخیم و گلهای آن كوچك و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است . قسمت مورد استفاده این سبزی قسمتهای مختلف آن به ویژه ریشه و برگ آن است .
در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان ، خوی و بند عباس می روید.
رسول خدا فرمود : به خوردن كرفس عادت كنید ، زیرا این سبزی خوراك پیامبران بوده ا ست .
كرفس مواد مضر را دفع می كند


كرفس كلیه و مثانه را تمیز می كند . از تولید سنگ كلیه و مثانه جلوگیری می كند و ملین است .
دانشمندان بر این عقیده اند كه كرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریك بالا از طریق تمیز كردن كلیه و مجاری ادرار.
ترپین ماده معطر كرفس كه مانع ماندن سنگ كلیه در مجاری ادرار و یا آلودگی میكروبی و درد می شود .
علاوه بر آن پتاسیم در غده و تنه آن جریان ادرار را تحریك و كلیه و مثانه را تمیز می كند. بیش ازهمه برای بیماران نقرسی مفید است .زیرا در خون این افراد اسید اوریك با غلظت بالا غالباً دیده می شود . روغن اتری كه در كرفس وجود دارد باعث گشاد شدن مجاری كلیه می شود بطوریكه اسید اوریك بهتر دفع میگردد. آلودگی میكربی ضعیف درروده نیز در اثر ترپین از بین می رود . كرفس باعث تحریك شدیدتر روده شده و سایر ناراحتی هایی از این قبیل دراثر خوردن كرفس بهبود می یابند .
كرفس بوی بد دهان را ازبین می برد


تجربه نشان داده است كه یك وعده غذا ی كرفس دار بوی بد دهان را از بین می برد. احتمالاً موادی كه در معده تولید می شوند با مواد معطر كرفس تركیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می كند. كسانی كه از بوی بد دهان رنج می برند باید هرروز مقداری كرفس میل كنند، در صورتی كه نتیجه ای نداد بایستی به پزشك مراجعه كرد . از قدیم گفته اند كه كرفس باعث شادی و شادابی می شود.
علم امروز تا كنون نتوانسته است این مسئله را روشن كند. بعضی از مردان اظهار می كنند كه كرفس باعث تقویت نیروی جنسی آنان شده است ولی این اظهار تا كنون از طریق علمی ثابت نشده است . البته ویتامینB6 و اسید پانتوتنیك اثر روانی دارد و مواد معدنی منیزیم و كلسیم به ما هیچه ها نیرو می دهند و در راحت شدن ورلكس كمك می كنند .
عصاره كرفس به عنوان ملین


برای اینكه به روده های خسته و پیر كمك شود ، توصیه می شود كه هر روز یك لیوان عصاره كرفس مصرف شود . از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می شود .
( برگها را همیشه مصرف كنید )
نسخه : یك پرس كرفس

بوته یك كرفس را تمیز كرده و در آب زیادی آنرا بجوشانید . پوست خارجی آن را بگیرید . بوته را بصورت صفحات نازك ببرید . وسط آنها را با یك چنگال جدا كرده درآرد و تخم مرغ و فلفل آنها را آغشته كنید و در روغن داغ دو طرف آنها را كمی سرخ كنید با سالاد كاهو یا سالاد فصل میل كنید.
محققین آمریكایی ثابت كرده اند كه كرفس جزء ده ماده غذایی است كه می تواند با سرطان مبارزه كند.


از دیگر خواص كرفس می توان به موارد زیر اشاره كرد:
تقویت كننده معده
تقویت كننده اعصاب
آب كرفس خام در مان خوبی برای گرفتگی صداست .
خوردن كرفس حافظه را زیاد و قلب را پاك می كند و دیوانگی ، جذام و پیسی را برطرف می كند.
كرفس به علت دارا بودن فسفر زیاد ، در ازدیاد هوش مؤثر است .
كرفس در افزایش شیر مادر مؤثر است .
خواص دانه ی کرفس :
- ضد رماتیسم
- آرام بخش
- ضدعفونی کننده ی سیستم ادراری
- دافع اسید اوریک
-کاهنده ی فشار خون
- ضد درد
- ضد التهاب
- ضد اسپاسم
- ضد باکتری
- دافع مسمومیت
- ضد انقباض و تشنج
- مقوی معده و باد شکن
خواص ریشه کرفس :
- صفرا بر
- مقوی معده
- ضد اسکوربیت
-تب بر است
کرفس در موارد التهاب مفصل و انقباض عضلانی و ماهیچه کاربرد مفید دارد .
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیب:
سیب (نام علمی: Malus domestica) یک میوه‌ درختی سردسیری از خانواده گلسرخیان است که انواع مختلفی دارد، مانند سیب گلاب(Gala appleسیب سرخ، سیب سبز و سیب وحشی. این میوه خوش عطر و طعم حاوی مقدار زیادی پتاسیم، سدیم، کلسیم، برم و فسفر و مقادیر زیادی ویتامین آ و ب می‌باشد.




خواص شیمیایی:

سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی‌مناسبت نیست.

موادی که در یک سیب متوسط وجود دارد به شرح زیر است:
ناگفته نماند که ویتامین‌های وجود در سیب بیشتر در پوست سیب و زیر پوست آن قرار دارد بنابراین آنهایی که می‌توانند پوست سیب را هضم کنند بهتر است که آنرا با پوست بخورند و اگر می‌خواهید پوست آن را بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست کنید.
خواص داروئی:

  1. سیب یک میوه قلیایی است و تمیزکننده بدن است و به‌علت دارا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می‌سازد
  2. سیب را می‌توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان به‌کار برد. بدین منظور سیب را باید رنده کرد و استفاده نمود. سیب را می‌توان پخت و برای آنهایی که روده تنبل دارند آن را روی آتش ملایمی بپزید البته حتماً از ظرف لعابی یا تفلون استفاده کنید زیرا به این طریق پکتین و ویتامین‌های آن حفظ می‌شود.
  3. شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می‌باشد. برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب را شسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید سپس آن را با پارچه نازکی صاف کنید و چند تکه قند به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید و آن را از روی آتش بردارید روزی سه تا چهار فنجان از این شربت بنوشید.
  4. سیب دارای مقدار زیادی کلسیم است و کلسیم سیب به بدن کمک می‌کند که کلسیم غذاهای دیگر را نیز جذب کند.
  5. خوردن سیب یبوست را برطرف می‌کند و برای خستگی مفرط مفید است.
  6. دم کرده برگ درخت سیب ادرارآور است و درمان‌کننده التهاب کلیه و مثانه می‌باشد.
  7. نوشیدن آب سیب داروی مؤثری برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا و سرفه‌است.
  8. سیب مقوی کبد و اشتهاآور است.
  9. سیب برای درمان تنگی نفس بسیار مفید است حتی بوئیدن سیب نیز این خاصیت را دارد.
  10. سیب پخته تقویت‌کننده معده و کبد و دفع کننده سودا و سموم بدن است.
  11. سیب حرارت را از بدن خارج می‌سازد.
  12. سیب را رنده کنید و در دستمال بپیچید و روی چشم بگذارید درد چشم را برطرف می‌کند.
  13. خوردن سیب حتی برای آنهائی که بیماری قند دارند مفید است چون قند خون را بالا نمی‌برد.
  14. کسانی که می‌خواهند لاغر شوند حتماً باید سیب را با پوست بخورند.
  15. دم کرده گل سیب داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی است.
  16. سیب داروی خوبی برای درمان زخم‌ها می‌باشد.
  17. سیب بهترین دارو برای سوء هاضمه ‌است زیرا دارای مقدار زیادی پکتین می‌باشد.
  18. آب سیب را حتی می‌توان برای تنقیه استفاده کرد. این تنقیه برای بیماری‌های روده بسیار مؤثر است.
  19. پوست سیب را مانند چایی دم کنید و بیاشامید این چائی بهترین دوست کلیه است.
  20. آب سیب را با ابمیوه‌گیری در منزل تهیه کنید و فوراً آن را بنوشید زیرا در اثر ماندن آنزیم‌های خود را از دست می‌دهد.
  21. آب سیب برای زیبایی پوست استفاده زیادی دارد به‌خصوص برای از بین بردن چین و چروک پوست مؤثر است بدین منظور آب سیب را صبح و شب روی پوست گردن و صورت بمالید و ماساژ دهید البته همیشه آب سیب تازه استفاده کنید.
  22. استفاده دیگر از سیب برای لطافت پوست: سیب پخته‌است سیب را بپزید و سپس له کنید و با شیر مخلوط کنید و این مخلوط را به‌صورت نیمه‌گرم روی پوست بگذارید و پس از چند دقیقه آن را بردارید.
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممكن است شما به فلفل تنها به عنوان يك چاشنى و ادويه تند غذا نگاه كنيد، اما دست نگه داريد و ادامه مطلب را بخوانید تا با فواید فلفل آشنا شوید.. ۱:سوراخ رادياتور را مى گيرد: گرماى زياد و بيش از حد باعث ايجاد سوراخى در رادياتور ماشين مى شود. قبل از اينكه به تعميرگاه برويد و يا از كسى كمك بخواهيد، مقدار كمى فلفل در رادياتور ماشين بريزيد، فلفل به طور موقت اين سوراخ كوچك را مى بندد تا شما در فرصت مناسب براى كمك گرفتن اقدام كنيد.
۲:خاصيت دكونژستان دارد: آبريزش بينى تان قطع نمى شود. سرماخورده ايد، دارو نداريد؟ اصلاً نگران نباشيد، زيرا هيچ چيز سريعتر از فلفل وارد عمل نمى شود. براى از بين بردن اين حالات كمى فلفل روى غذاى خود بپاشيد و بخوريد. فلفل به عنوان يك دكونژستان وارد عمل مى شود و شما بهبود پيدا مى كنيد.
۳: باعث شفافيت رنگها مى شود: «تى شرت» قرمزرنگ جديدى خريدارى كرده ايد و نگران از بين رفتن رنگ آن هستيد، يكى دوبار آن را شسته ايد و كمى كمرنگ شده است.دفعه بعد كه خواستيد آن را بشوييد، كمى فلفل به مواد شوينده آن اضافه كنيد، تى شرت شما كاملاً براق و خوشرنگ مى شود و ديگر حالت كهنگى و رنگ پريدگى نخواهد داشت.
۴:مورچه ها را از آشپزخانه دور مى كند: مهمانان تابستانى وارد آشپزخانه شده اند. مورچه ها به دنبال شكر تمام آشپزخانه را مى گردند و شما به جاى شكر با فلفل از آنها پذيرايى مى كنيد. در جايى مثل پشت كابينتها، در زمين و پشت ظرفشويى كه مورچه ها دنبال شكر مى گردند، كمى فلفل بريزيد، فلفل به آنها مى گويد كه شكرى وجود ندارد و بايد خيلى زود محل را ترك كنند.
۵: مورچه ها را مى كشد: چنانچه متوجه شديد دسته زيادى از مورچه ها به آشپزخانه يا اتاق شما حمله كرده اند، نگران نباشيد، سوراخ مخفيگاه آنها را پيدا كنيد و مقدارى فلفل در آن بريزيد. با اين كار تمام مورچه ها از بين خواهند رفت.
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عسل به همان اندازه اسفناج دارای آنتی اکسیدان هایی است که می توانند در کاهش کلسترول خون نقش داشته باشند. براساس پژوهشی که در نشست سالانه انجمن شیمی دانان آمریکا (بزرگ ترین انجمن علمی جهان ) ارائه شد، میزان آنتی اکسیدان های موجود در عسل با میزان آنتی اکسیدان موجود در سیب ، موز، پرتقال و توت فرنگی برابر است . یک مطالعه 5 هفته ای بر روی 25 مرد 18 تا 68 ساله که مخلوطی از آب و عسل می نوشیدند نشان داد که سطح آنتی اکسیدان خون این افراد افزایش چشمگیری داشته است . این مطالعه نشان داده است که مواد غذایی شیرین هم ممکن است بتوانند از بیماری های قلبی ممانعت به عمل آورند. از مدت ها قبل معلوم شده بود که عسل محتوی مقادیری آنتی اکسیدان می باشد. حتی مشخص شده بود که عسل های تیره رنگ محتوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان هستند. این تحقیق برای اولین بار تأثیر عسل بر آنتی اکسیدان خون انسان را مشخص ساخته است . آزمایش دیگری نیز در تأیید تأثیر عسل بر بیماری تصلب شرائین بر روی خرگوش در جریان است ، این بیماری قلبی که تحت تأثیر سخت شدن شاهرگ ها ایجاد می شود مهم ترین عامل مرگ و میر انسانی در آمریکاست . پژوهشگران امیدوارند که نتایج این آزمایش به همان اندازه آزمایش های قبلی غیرمترقبه باشد.
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز



طعم سیبهـــــــا:

مزه سیبها برای اشخاص متفاوت است و در طول زمان تغییر می کند. مثلا" شهر واشنگتن ( آمریکا) به کشت سیب قرمز شهرت داشت اما در سالهای اخیرکشت گونه های دیگرنیز محبوبیت یافته است ؛ بعضی از مردم آمریکا سیب قرمز را بعنوان سیبی نا مرغوب با طعمی بسیار ملایم و ساختاری نرم به حساب می آورند. این افراد به سیبهای ترد مثل فوجی و گالا تمایل یافته اند.
معمولا" سیبهای جدید شیرین تر از انواع قدیمی هستند. بیشتر سیبهای آمریکای شمالی و اروپا طعمی شیرین و ملس دارند اما سیبهای ترش طرفداران بسیار اندکی دارند. سیبهای خیلی شیرین با طعم کم ترش در آسیا محبوبیت دارند. تمامی گونه سیبهای جدید نرم ولی ترد هستند. سایر موارد مورد نیاز در پرورش سیب عبارت است از پوست رنگین ، عدم وجود رنگ قهوه ای ، راحتی حمل ونقل ، امکان انبار، محصول فراوان ، مقاومت در برابر بیماریها، نمونه شکل سیب قرمز واشنگتن ، ساقه بلند( تا آفت کشها امکان نفوذ به تمامی قسمتهای میوه را داشته باشند) و طعمی قابل قبول برای میانگین افراد. گونه های قدیمی اغلب ترش ، دارای شکلهای نابهنجارو قهوه ای هستند و دارای رنگ وساختار گوناگون می باشند. امروزه تعداد بسیار کمی از گونه های قدیمی در سطح کلان تولید می شود اما بسیاری ازاین گونه ها توسط باغداران خانگی و کشاورزانی که مستقیما" محصولشان را در بازارهای محلی عرضه می کنند به عمل می آیند.بسیاری از گونه های خارق العاده و از نظربومی مهم ، با طعم و ظاهر منحصر به فردشان برای کشف وجود دارند ؛ مبارزاتی برای حفظ سیب در سراسر جهان آغاز شده تا ازانقراض چنین میراث بومی جلوگیری شود.
گونه هایی از سیب را بخصوص برای تولید آب سیب کشت می کنند . سیبهای آب گیری قطعا" برای خوردن بسیار ترش وزننده هستند اما با آنها یک نوشیدنی خوش طعمی تولید می شود که با سیبهای خوراکی معمولی نمی توان تهیه نمود.

خواص سیب ترش:

  1. سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل به‌هم‌خوردگی را از بین می‌برد.
  2. سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است.
  3. آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل به‌هم‌خوردگی به‌کار می‌رود
  4. رب سیب ترش علاج اسهال، استفراغ و درد و غم است.
  5. مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است.
  6. سیب ترش برای آنهایی‌که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهایی‌که مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند
  7. سیب در قدیم معالج نقرس و بیماری‌های عصبی بوده‌است.
    زیان‌های سیب:
همانطور که قبلا گفته شد سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدر زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد. سیب‌هایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا به فروش می‌رسد روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می‌باشد بنابراین حتماً این سیب‌ها را به دقت بشویید. آنهایی‌که دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتین‌ها و ویتامین‌های آن از بین نرود.
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیوی :




کیوی میوه‌ای است تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ (به طول ۵-۸ سانتیمتر و عرض ۴٫۵ - ۵٫۵ سانتیمتر). پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است. می‌توان گفت طعم آن بین توت فرنگی، موز و آناناس است.

خواص کیوی :

- استرس،
- مواد مضر و كمبود خواب، روی بدن انسان اثر می گذارد. هر كس كه می خواهد به این وضع گرفتار نشود، باید در روز 4 عدد كیوی بخورد.
-مطالعات دانشمندان ایتالیایی نشان داده است كه دیابتی هایی كه مرتب مقدار زیادی ویتامینC دریافت می كنند، میزان كلسترول و انسولین پایینی دارند.
-كیوی برای تامین ویتامین ث منبع خوبی است.این میوه به لحاظ داشتن ریز مغذی‌های مختلف از ارزش‌ غذایی بسیار بالایی برخوردار است. به ‌طوری که هر سهم از این میوه قادر است ۹۵ درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین کند.کاهش قدرت ماهیچه‌ای و قدرت بینایی نیز در سالمندانی که از این میوه به‌طور مداوم استفاده می‌کنند کمتر دیده می‌شود.
-اين ميوه به دليل خاصيت كاهندگي كه بر سطح تري گليسيريد دارد، از غلظت خون مي‌كاهد و از تنگ شدن عروق و نهايتاً بروز انواع سكته‌ها جلوگيری می ‌كند. كيوی مانند قرص آسپيرين موجب رقيق شدن خون شده،
- از ايجاد پلاك در خون جلوگيری می كند .
-آسپيرين از داروهايی است كه به رغم عوارض جانبی آن همواره بايد از سوی افراد مبتلا و حتی مستعد به مصرف برسد و عوارضی نظير التهاب، زخم و حتي خونريزی روده را ايجاد مي‌كند، در حالی كه مصرف روزانه دو عدد كيوی مي‌تواند همان اثر را داشته باشد. بر خلاف آسپيرين اين ميوه داراي تركيباتی نظير ويتامين C ،E ، پلي فنول‌ها، پتاسيم، مس و منيزيم است كه همه آنها در حفظ سلامت قلب و عروق ضروری به نظر می ‌رسند. در مطالعه‌ای كه در سال 2004 روي تعدادی داوطلب به انجام رسيد، ديده شد كه در اين افراد با مصرف روزانه 2 تا 3 عدد كيوی در مدت 28 روز، به ميزان 18 درصد از ميزان عوامل ايجاد كننده بيماری‌های قلبی و 15 درصد از سطح تری گليسيريد كاسته شده است. از اين رو متخصصان علم تغذيه اين ميوه را به بيماران قلبی توصيه مي‌كنند و آن را براي پيشگيری از بروز بيماری‌های قلبی مهم می ‌دانند.
-کیوی خام نیز دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین است که ازنظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید است اما احتمال دارد برای بعضی از افراد آلرژی زا باشد. بویژه افرادی که به پاپایاس یاآناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه هم هستند.
كيوي ،
-سيستم حفاظتي بدن را تقويت مي كند و از بروز سرطان جلوگيري مي نمايد.
-پادزهر سيگار
سيگاري ها نياز به ويتامين C بيشتري دارند. زيرا مواد سمي ، مخصوصاً راديكال هاي آزاد موجود در دود سيگار ويتامين ها را از بين مي برد . بنابراين سيگاري ها حدوداً بايد ، 40% ويتامين C بيشتري ، مصرف كنند.

ين مقدار با خوردن دو عدد كيوي تأمين مي شود.
كيوي با داشتن ويتامين C و اسيد قهوه، دو ماده اساسي ضد سرطان را در اختيار مي گذارد .
-كيوي داراي آنزيمهائي است كه پروتئين ها را تجزيه مي كنند
-متأسفانه اين آنزيم ها در
معده به وسيله اسيد معده از بين مي روند، طوريكه در معده و روده اثري ندارد.
-ولي اسيد
معده بعد از خوردن غذاهاي گوشتي و لبني زياد، مقداري خنثي مي شود و آنزيم هاي كيوي مي توانند مدت كوتاهي فعاليت كنند و اين زمان كافي است كه مواد پروتئيني به وسيله اين آنزيم ها به قطعات كوچكتري تجزيه شوند و اين امر عمل هضم غذاهاي سنگين در معده و روده را آسانتر مي كند.
-چهار مرتبه خوردن كيوي در روز توصيه مي شود
چهارعدد كيوي را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح، ظهر، بعدازظهر، و عصر. چون
بدن انسان نمي تواند ويتامين C را ذخيره كند ، بنابراين به جاي خوردن تنقلات مثل چيپس بهتر است كيوي ميل نمائيد !

هشدار :

اين ميوه از ميوه‌هايی محسوب مي‌شود كه دارای اگزالات هستند. اگزالات تركيبی است كه وقتی وارد بدن مي‌شود ، در مايعات بدن باقی می‌ماند و موجب بروز عارضه در اعضايی نظير كليه‌ها و كيسه صفرا مي شود. به اين منظور اين ميوه براي افرادی كه مستعد سنگ كليه و سنگ كيسه صفرا هستند بايد با احتياط ميل شود. به علاوه، اگزالات موجود در اين ميوه، مانع جذب كلسيم می‌شود. به اين دليل نبايد حداقل 2 تا 3 ساعت قبل و بعد از مصرف لبنيات و حتی قرص‌های كلسيم اين ميوه را تناول كرد تا مانع جذب اين ماده مغذی نشود.
 

Similar threads

بالا