از اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی ایران چه خبر؟

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92041912124
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸



رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی از طی مرحله سوم تخصیص بودجه ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ایران و تلاش برای آماده سازی آن تا پایان سال خبر داد.

دکتر وحید چگینی درگفت وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)؛ اظهارامیدواری کرد که مشکلات مالی که به خاطر افزایش قیمت ارز و هزینه‌های ناشی از زمان‌بری اجرای طرح و همچنین تغییر طرح روسازی کشتی از فولادی به آلومینیومی پیش آمد پشت سر گذاشته شده و بتوان طبق برنامه بندی اعلام شده تا پایان سال کشتی را آماده کرد.

وی برآورد نهایی برای ساخت کشتی اقیانوس‌پیما را مبلغی بین 18 تا 20 میلیارد تومان عنوان و اظهارامیدواری کرد: بودجه های تخصیصی به کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی به موقع واریز شود.

رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی با اشاره به تصویب پیشنهاد ایران در زمینه تاسیس مرکز منطقه‌یی اقیانوس شناسی غرب آسیا دراجلاس عمومی اخیر کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو،‌ گفت: تاسیس مرکز منطقه‌یی اقیانوس شناسی غرب آسیا در 28 ژوئن 2013 در بیست و هفتمین اجلاس عمومی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی با اجماع کم سابقه کشورهای حاضر به تصویب رسید. این مصوبه برای تصویب نهایی به دبیر کل یونسکو ارجاع داده خواهد شد و موضوع دراجلاس عمومی یونسکو درمهر ماه مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت و در صورتی که مهر ماه این موضوع تصویب شود با طی کردن مراحل اداری امیدواریم از زمستان امسال شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

به گفته وی، موسسه ملی اقیانوس‌شناسی با هدف ارتقای علوم و پژوهش‌های اقیانوس‌شناسی در کشور و منطقه، طرح مرکز منطقه‌یی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا را در سال 2010 میلادی به کمیسیون ملی یونسکو ایران ارایه کرد و درخواست مربوطه دو سال پیش به یونسکو رفت و در بیست و هفتمین اجلاس کمیسیون بین دول اقیانوس‌شناسی (IOC) این موضوع به تصویب مجمع عمومی IOC رسید و 24 کشور جهان به عنوان موافق با این موضوع صحبت کردند.

چگینی خاطرنشان کرد: در این اجلاس همچنین کشورمان برای دو سال دیگر عضو شورای اجرایی کمیسیون بین دول اقیانوس‌شناسی شد.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا