ازدواج موقت ، چگونگی آداب و قواعد کار و حرف و حدیث های بسیار

sajjad_mke

عضو جدید
صيغه نوعي ازدواج در اسلام است كه در آن زن و مرد براي مدت و زماني خاص و با مهريه مشخص كه خود تعيين مي‌كنند به عقد هم در مي‌آيند يا در اصطلاح بر هم محرم مي‌شوند . صيغه محرميت چه در دائم و چه در موقت فقط يک خط کوتاه است و فاصله بين حرام و حلال همين يک خط باريک است .......
http://www.www.www.iran-eng.ir/ok.gif خودش را سميه معرفي مي كند. چادر گلدار مشكي‌اش را كيپ گرفته. زنی است با صورت گرد، بینی کوچک، چشماني مشكي، چانه اي كه گود افتاده، لب هايي قرمز اما چروك و صورتي پر از چين. مي‌گويد: «۲۷ سال دارد.» اما به نظر مي‌رسد ۳۵ سالي داشته باشد. او يك زن بيوه است که دوست دارد صیغه شود . اينجا قم است شهري که آسانتر از شهرهاي ديگر ميتوان ازدواج موقت کرد.

صيغه نوعي ازدواج در اسلام است كه در آن زن و مرد براي مدت و زماني خاص و با مهريه مشخص كه خود تعيين مي‌كنند به عقد هم در مي‌آيند يا در اصطلاح بر هم محرم مي‌شوند . صيغه محرميت چه در دائم و چه در موقت فقط يک خط کوتاه است و فاصله بين حرام و حلال همين يک خط باريک است . بعنوان مثال در ازدواج موقت مرد ميتواند از طرف زن وکيل شود و خودش صيغه عقد را بخواند براي اين کار ابتدا بايد مدت و ميزان مهريه را تعيين کرد که توافقي است ولي حتما بايد مدت و مبلغ مشخص باشد و بدون تعيين مدت و ميزان مهريه صيغه باطل است بعنوان مثال يک ماه زمان عقد و پنجاه هزار تومان ميزان مهريه که عدد و مدت توافقي است
پس از تعيين اين دو مورد ، مرد ميتواند از زن بپرسد که آيا وکيل است صيغه عقد را بخواند و اگر زن قبول کرد مرد ابتدا از طرف زن و سپس از طرف خودش اين را با تلفظ کاملا صحيح عربي بخواند :

ابتدا مرد که وکيل شده است به وکالت و از طرف زن با رعايت تلفظ صحيح عربي ميگويد : ( مَتّعتُ مُوَکِّلَتی لِنَفسی فِی المُدَّةِ المَعلومَة عَلیَ المَهر المَعلوم ) و بعد از طرف خودش بگويد : ( قَبلتُ ) دقت داشته باشيد روي حرف قاف فتحه ، زير ب کسره و روي حرف ت ضمه وجود دارد

و با گفتن همين خط کوتاه به هم محرم ميشوند و مابقي چيزهائي که در عقد گفته ميشود لازم نيست و فقط جنبه تشريفاتي دارد

صيغه در اسلام جايز است و داراي شرايطي خاصي است که برخي از آنها شبيه به ازدواج دائم است و برخي آسانتر است و براي کساني که امکان ازدواج دائم ندارند بهترين راه حل ممکن است . برخي از علما صيغه دختر باکره بدون اذن پدر را جايز ميدانند و عده اي اجازه پدر را لازم ميدانند البته با ذکر احتياط واجب

صيغه تا زمان خليفه دوم عمر بن الخطاب بصورت گسترده اي در بلاد اسلامي رواج داشت اما با فتواي عمربن خطاب ممنوع شد و هم اکنون سني ها ازدواج موقت ندارند ولي چيزي شبيه به آن بعنوان ميسار دارند که با صيغه شيعيان تفاوت هائي دارد . حضرت علي مي فرمايند اگر عمر ازدواج موقت را منع نمي کرد در اسلام کسي به فحشا و گناه نمي افتاد مگر انسانهاي بدبخت

زني که صيغه ميشود بايد حتما عده نگه دارد . عده متعه بنابر احتياط واجب دو دوره حيض كامل است و ، عده يعنى مدتى كه زن پس از جدائي از شوهر بايد از ازدواج مجدد با شخص ديگري دورى كند و احكام عده را مراعات نمايد و اين يکي از تفاوت هاي فحشاگري و ازدواج موقت است و اين در حاليست که برخي فکر ميکنند در ازدواج موقت زن ميتوانند در 24 ساعت 24 بار صيغه شود که نشان از ناداني و ناآگاهي اين افراد دارد

احکام کاملتر را میتوانید با کلیک بر روی این خط مشاهده فرمائید

چندي پيش مصطفي پورمحمدي وزير كشور ايران در همايش حجاب در قم اعلام كرده بود كه بايد صيغه دركشور با جديت گسترش يابد. او گفته بود بايد فكري به حال پسران ۱۵ ساله كرد و راه حلش اين بود كه روحانيان و مسئولان حوزه، كاري بكنند. اما طبق معمول افرادي هستند که با آن مخالفت کنند و بيشتر مخالفان ، زنان شوهردار و نمايندگان زن مجلس هستند . در واقع مثل هميشه که سير از گرسنه خبر ندارد و سواره از حال پياده و هر کسي که خرش از پل گذشت مدعي ميشود و البته بايد از آنهائي که مخالفت ميکنند پرسيد جواب دختراني که بخاطر فشار غريزه مردي مورد تجاوز قرار گرفته اند و پسراني که بخاطر تجاوز به عنف اعدام شده اند به عهده کيست و آيا شيطان جنودي بهتر از اينگونه مخالفان دارد ؟



قم شهر ازدواج آسان و موقت

در قم بيشتر افراد، از عكاس هاي دور حرم گرفته تا مغازه دار و حتي عابران پياده همگي براي صيغه يك نظر مشترك دارند : «برويد پيش شيخ ها.»
شيخ ها همان روحانيان و طلبه هايي هستندكه عبا و عمامه مي پوشند.
حميد كه در نزديكي حرم و در قلب شهر مغازه دارد مي‌گويد: «روزي ۲۰، ۳۰ نفري آدرس صيغه مي‌گيرند. از پسرهاي جوان ۱۶، ۱۷ ساله گرفته تا مردهاي۴۰، ۵۰ ساله»
او مي‌گويد: «ما هم آدرس شيخ ها را مي‌دهيم. هرچي باشد آن ها در امور شرعي وارد هستند و زن‌هايي را مي‌شناسند كه دوست دارند صيغه شوند .»
قم به خاطر جاي گرفتن حوزه هاي علميه و مدرسه هاي ديني مختلف مثل فيضيه و حضور مراجع تقليد، مهم ترين شهر مذهبي ايران است و بيشترين تعداد روحانيون و طلبه ها در آن زندگي مي‌كنند. با راه رفتن در خيابان هاي شهر مي توان حضور ملموس آن ها را حس كرد.

محمود يك طلبه جوان است كه ۸ سالي است در حوزه علميه درس مي خواند و درحجره زندگي مي كند. او مي گويد: «بعضي ازشب ها هست كه بچه ها در مورد صيغه با هم حرف مي‌زنند و شوخي مي‌كنند.»
او مي‌گويد: «طلبه ها شماره تلفن روحانياني را دارند كه زن هاي صيغه‌اي را مي‌شناسند . اين روحانيان با گرفتن هزينه مربوطه افراد علاقمند را معرفي و صيغه مي‌كنند و صيغه نامه مي‌دهند.»

محمود ادامه مي‌دهد: «تا حالا كسي را صيغه نكرده ام اما دوستي دارم كه سالي دو، سه نفر را صيغه مي‌‌كند تا هم نياز جنسيش برطرف شود، هم ثوابي برده باشد و هم كمك خرجي به يك زن بي‌پناه كرده باشد.»

البته روحانيان و طلبه هايي هم هستند كه وقتي به آن ها براي صيغه مراجعه مي‌كنيد مي‌گويند: «اين ها واقعيت ندارد. بعضي از آن ها هم اظهار بي اطلاعي مي‌كنند.و می گویند اگر ديديد به ما هم آدرس بدهيد.»
به جز روحانيان، راه هاي ديگري هم در قم وجود دارد تا بتوان به زن هايي‌كه دوست دارند با گرفتن پول زن موقت افراد بشوند رسيد.
حرم و اطراف آن يكي از مهمترين مكان ها براي يافتن اين زنهاست. البته به قول يكي از نگهبانان حرم بايد «اين كاره باشي» تا آن ها را در بين زائران تشخيص دهي .

اين نگهبان مي‌گويد: «معمولا ساعت هاي پنج تا هفت بعدازظهر مي‌آيند و زير رواق ها و گوشه حياط مي‌نشينند. شب هاي پنجشنبه هم تعداد آن ها زياد مي‌شود.»
در نزديكي ورودي ۲۱ حرم، زني روي زمين نشسته و مردي دو زانو رو به روي اوست. زن تسبيح مي‌اندازد و با مرد صحبت مي‌كند مرد از بين دفتر كوچكي كه دردست دارد عكس سه در چهار و رنگي پسري را به او نشان مي‌دهد.
چند لحظه بعد مرد پشت عكس شماره اي مي‌نويسد و آن را هم به زن مي دهد و از كنار او بلند مي‌شود. دانه هاي تسبيح همچنان در دست زن پايين و بالا مي‌شوند.
اكبر مردي كه دركنار زن نشسته بود، مي‌گويد: «به دنبال زني براي صيغه مي‌گردم. يك سالي است كه زنم را طلاق داده ام پسر ۱۲ ساله دارم و امكان ازدواج هم ندارم.»
او مي‌گويد: «خانم گفت خودش مريض است و نمي تواند كاري براي من بكند اما زن هايي را مي‌شناسد كه دوست داند صيغه بشوند. عكس و شماره من را گرفت تا به آن‌ها بدهد.»
خانمي كه اكبر با او حرف زد به نظرمي‌رسد حدود ۵۰ سال داشته باشد. به جز حرم يكي ديگر از محل هاي تجمع زناني كه دوست دارند صيغه شوند، قبرستان شيخان است. قبرستاني كه در بين قمي ها به صيغه مشهور است.



شيخان، قبرستاني مشهور براي صيغه

شيخان قبرستاني كوچك شايد به اندازه يك زمين بسكتبال است كه دور تا دور آن عكس شهدا جاي گرفته و در وسط آن بسياري از روحانيان سرشناس دفن شده اند.
كه يكي از آن ها متعلق به ميرزاده قمي در اين قبرستان سه آرامگاه هم وجود دارد از روحانيون مشهور است.
«دور آرامگاه میرزا قمی جمع می شوند . اگر روز های وسط هفته یا پنچ شنبه بروید حضور آنها را خوب حس می کنید زن هاي چهل، پنجاه ساله به بالايي كه ؛ دوست دارند صيغه بشوند.» اين ها را علي مي‌گويد كه عباي قهوه اي و عمامه اي سفيد به سردارد.
او مي‌گويد: «اين زن ها را بيشتر مردها و روحانياني كه سن و سالي از آن ها گذشته است و يا همسرانشان به سفر رفته اند صيغه مي‌كنند.»
اما به جز حرم و شيخان براي پيدا كردن زن صيغه اي در قم راه ديگري هم وجود دارد. در شهر موسسه هايي هستند كه مي‌توانند به شما براي ازدواج موقت و دائم كمك كنند.
موسسه هايي مثل بنياد ازدواج فاطمه زهرا در چهار راه سجاديه. روي ورودي اين موسسه نوشته شده: «بنياد ازدواج و خدمات فرهنگي فاطمه زهرا. ارائه مشاوره. خانواده و ازدواج. انجام تحقيقات علمي و تبليغاتي همسريابي. ازدواج افراد مجرد. آموزش و كتابخانه . مراجعه براي عموم برادران و خواهران.»
در قم جز اين موسسه ها كه مي‌توانند مراجعان را براي پيدا كردن همسري موقت كمك كنند، موسسه ها و دفترهايي هم هستند كه مي‌توانند به سوالات شرعي در زمينه هاي مختلف از جمله صيغه هم پاسخ دهند.

چند تا از اين دفترها درحرم حضرت معصومه جاي گرفته است؛ از جمله دفتري كه در زير يكي از رواق ها است و در ورودي آن نوشته شده دفترپاسخ به سوالات شرعي
روحاني اي كه در يكي از اين دفترها نشسته و با تلفن براي مردم استخاره مي گيرد، مي گويد: «صيغه، جوان ها را از گناه دور مي كند و ثواب دارد. جوان ها بايد به جاي اينكه دوست دختر كه حرام است پيدا كنند صيغه كنند تا به گناه نيفتند. نماز را هيچوقت ترك نكنند و در مجالس مذهبي شركت كنند. با دوستانشان درمورد مسائل جنسي حرف نزنند تا بتوانند نيازهاي جنسي خود را كنترل كنند.»

البته اين روحاني كه ريش هاي بلند ولي تنكي دارد يك راهنمايي هم مي كند: «بهتر است جوان ها بروند پيش مادرخود گريه كنند تا براي آن ها زن بگيرند، چون به خيلي از زن هايي كه صيغه مي شوند نمي شود توجه كرد اينها پيش مردهاي مختلفي مي‌خوابند مريضي دارند. بعضي اين ها اييدز (ايدز را اييدز تلفظ مي كند) دارند.
البته به جز اين دفترها، در شهر قم كتاب هاي بسياري هم مثل كتاب «احكام ازدواج موقت و دائم» چاپ شده است كه در آن ها مراجع به سوالات شرعي افراد از جمله سوالاتي در مورد صيغه جواب داده اند. سوالاتي مثل :«آيا ازدواج موقت با دختران اروپايي بدون اجازه پدر آن ها جايز است؟» «آيا فواحش را مي توان صيغه كرد؟»


شهري مثل شهرهاي ديگر

هيچ آمار دقيقي از ميزان صيغه در ايران وجود ندارد اما آمارهايي كه برخي از مركزهاي ازدواج از ميزان صيغه ارائه مي‌دهند و همچنين شمار مراكزي كه افراد براي ازدواج موقت به آن ها مراجعه مي‌كنند، نشان از گستردگي صيغه دارد و فرهنگ آن کم کم جا ميافتد
مسئول يكي مسافرخانه ها در نزديكي حرم مي‌گويد: «فقط روزي دو، سه مورد و ماهي چهل، پنجاه مورد به مسافرخانه من مراجعه مي‌كنند و ما هم طبق قانون به آن هايي كه صيغه نامه دارند پذيرش مي‌دهيم.»
او مي‌گويد: «البته برخي از اين افراد مشكلاتي را هم درست مي‌كنند. بعضي وقت ها با هم دعوا مي‌كنند و صداي دعواي آن ها بالا مي‌رود »


جواز صيغه و متعه در اسلام و احاديث :

مسلمانان اتفاق دارند که نکاح متعه در صدر اسلام شايع بود و صحابه در زمان رسول خدا به آن عمل ميکرده اند و در کل زمان ابوبکر و در پاره اي از عهد عمر بن الخطاب نيز بوده. بعد از آن عمر آنرا نهي کرد.

ميگويند يک سني مذهب با شيعه مذهب در رابطه با متعه نزاع کردند. سني از شيعه پرسيد که به چه دليل ميگويي متعه حلال است؟ شيعه گفت: دليل من قول عمر خطاب است که در همه جا نقل کرده اند که او گفت : ( کانتا في زمن رسول الله و انا احرمهما ) کدام دليل بهتر از اين است که ميگويد: در زمان پيغمبر بود و من آنرا حرام ميکنم ؟ پس به فرموده خدا و رسول خدا حلال است و ميگفته که من حرام کردم! به او بايد گفت که: تو خدا و پيغمبر نيستي به تو چه ربطي دارد ؟ چرا حرام ميکني؟

احمد بن حنبل در مسند خود نقل کرده است از عمران بن حصين که او گفت: نازل شد متعه در کتاب خدا و ما عمل ميکرديم به آن و تا رسول خدا بود جميع صحابه عمل به آن ميکردند و نشنيديم که قرآن نسخ آن را کرده باشد يا رسول الله منع آن نموده باشد. تا آنکه رسول خدا از دنيا رحلت نمود.

در صحيح ترمذي ذکر شده است که: از عبدالله پسر عمر بن الخطاب پرسيدند که: نظرت راجع به متعه زنان چيست؟ گفت: البته حلال است و آن سوال کننده از اهل شام بود. گفت: پدر تو مردم را از آن نهي کرده است. عبدالله گفت: پدرم عمر نهي کرده است و رسول خدا امر فرموده. من گفته رسول را به جهت گفته پدرم ترک نخواهم کرد.

و در کتب و تواريخ و احاديث ذکر شده است که: ابن عباس و ابن مسعود و جابر بن عبدالله انصاري و ابوسعيد خدري و سامه بن اکوع و مغيره بن شعبه و جمعي کثير از اصحاب و تابعين توجهي به سخن عمر نکرده اند. و فتوي ميدادند که متعه مباح و حلال است و عمل به آن هم ميکردند. و ميگفتند که چيزي که ما نزد رسول خدا شنيده باشيم و در حيات او ضد آن را نشنيديم قبول داريم و از قول عمر برميگرديم.

در تفاسير طبري و فخر رازي و ابن حيان و الدر المنثور و ثعلبي در تفسيرش ذکر کرده اند که حضرت اميرالمومنين عليه السلام فرمود:

لولا نهي عمر عن المتعه ما زني الا شقي. (2)

يعني اگر عمر از متعه نهي نميکرد هيچ زنائي واقع نمي شد مگر براي مردم شقي و بدبخت.

پس بايد دانست که منع عمر از متعه باعث زنا و فحشا در جامعه شد و رواج پيدا کرد. عمر با اين عمل خود حکم خدا و رسولش را ابطال نمود و سبب شيوع فحشا و فساد در جامعه مسلمانان گرديد و مشمول اين سه آيه شد: و من لم يحکم بما انزل الله فاولئک هم الظلمون......فاولئک هم الفاسقون.....فاولئک هم الکافرون .

يعني هر کس به دستور خدا حکم نکند (بر خلاف آن دستور بدهد) او از ستمکاران و از فاسقان و از کافران خواهد بود.
و اين است سرنوشت کسي که از روي تصورات ذهني يا فرهنگ غلط اجتماعي خود دستورات الهي را تفسير و تحديد و تغيير کند

 

sajjad_mke

عضو جدید
انگار مشتري نداريم.
نه بايد مطالب چرت وپرت تاپيك كنم تا مشتري داشته باشم
 

lars_manson2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
:D صیغه دوس دارم!

حالا جدا از شوخی بعد از خوندن این متن دو سوال برام پیش اومد:
1- چرا علی (ع) که پس از عمر به خلافت رسید صیغه رو دوباره رایج نکرد و فتوای حلال بودنش رو نداد؟ اگر داده حدیثی ذکر کنید لطفا.
2- مگر نه اینکه در اسلام جاکشی حرام است؟ پس این موسسات که زنهای صیغه ای رو معرفی می کنند چرا جلوی فعالیتشان گرفته نمی شود؟
 
آخرین ویرایش:

Shahram.OTF

عضو جدید
کاربر ممتاز
:D صیغه دوس دارم!

حالا جدا از شوخی بعد از خوندن این متن دو سوال برام پیش اومد:
1- چرا علی (ع) که پس از عمر به خلافت رسید صیغه رو دوباره رایج نکرد و فتوای حلال بودنش رو نداد؟ اگر داده حدیثی ذکر کنید لطفا.
2- مگر نه اینکه در اسلام جاکشی حرام است؟ پس این موسسات که زنهای صیغه ای رو معرفی می کنند چرا جلوی فعالیتشان گرفته نمی شود؟



من صیغه دوست ندارم اما سوالم همین سوالهای دوستمون هست
چرا واقعا حضرت علی (ع) اینکارو نکرد اگه کرد منبع بدین لطفا;)
 

Similar threads

بالا