ارو سارینن Eero saarinen

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز
من دیدم هیچی درباره سارینن نیست گفتم حیفه جوونا دربارش ندونن .
یک معمار واقعی که متاسفانه 51 سال بیشتر عمر نکرد !! آره دیگه بیشتر بود بهتر بود .

استیلشو نگاه !!


معمار فنلاندی که سال 1962 بعد از مرگش یادشو گرامی داشتن بهش جایزه پریتزکر دادن .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز
کليساي مسيحيت شمالي (اينديانا، کلمبوس(1659-1963

کليساي مسيحيت شمالي (اينديانا، کلمبوس(1659-1963

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]با وجود اينکه در قرن بيستم اغلب تفکرات دنيويست معماراني هم به خلق بنا هايي مي پردازند که ايده آن را مطابق با زمانه خود از خداشناسي دريافت کرده اند.ارو سارينن يکي از اين معماران است که اين موضوع برايش يک سوژه اختصاصي ميشود . به زبان استعاره او قادر است خداشناسي فردي اش را در طراحي هايش بکار گيرد.[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] کليساي مسيحيت شمالي دومين پروژه او از اين دست در کلمبوس واقع در اينديانا مي باشد، که بيست سال بعد از اولين کليساي موقت که او تحت تاثير پدرش ساخته بود ، بنا شده است. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]معمار در توسعه تاريخي اين بنا افزودن فضاهاي مجاور را براي کارکرد گروهي رعايت ميکند و نوعي اختلاط معمارانه که فضاي کليسا براي پرستش فقط بخشي از آن مي باشد. وي ترکيب بندي ساختمان را به صورت وارونه انتخاب مي کند، به صورتي که در اين بنا تمام ناحيه هاي تابعه در زير سطح زمين قرار گرفته اند.[/FONT]



[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]با دوباره سازي کليسا دو حالت عمده مطابق با سلسله مراتب داخلي و رابطه با شهر را در نظر مي گيرد، و نشان مي دهد که مذهب چيزيست که شما را مجبور مي کند در راه آن قدم برداريد.با در نظر گرفتن اين مطالب اييرو سارينن يک فضاي بسته را با طرحهاي قوي و ملموس ساخته است ،که هم بيان گر پلان و هم مقطع آن مي باشد .[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]شش کمان فولادي نورد خورده که در راس به هم گره خورده اند و تشکيل يک شش ضلعي گسترده را مي دهند ، که اين کمک مي کند يک فضاي آزاد گسترده داشته باشيم، و اين ستون عمودي محور داخلي بنا را تعريف ميکند.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]هنري پي اف استرر،مهندس سازه، مفهوم ساختاري پروژه را اينگونه بيان مي نمايد " يک کلاه فولادي بر روي جام بتني." بناي اين کليسا در راستاي شرقي غربي گسترده است اما محراب اين بنا در مرکز واقع شده است و فضاهاي ديگر حول اين هسته مرکزي شکل گرفته اند. [/FONT]



[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز
« ترمينال TWA » در مقياس غول پيكر ، شباهت بسيار زيادى به يك عقاب در حال نشستن دارد . اين تصوير خارق العاده كه از بتون ، تراشيده شده ، ترمينال را به يكى از به ياد ماندنى ترين ترمينال هاى جهان تبديل كرده است .
اين سازه ى شگفت آور ، متشكل از يك پوسته ى ضخيم بتونى و داراى چهار سقف مدور عظيم الجثه است كه ناگهان رو به بالا چرخيده اند . قوس هاى تشكيل شده از اين چهار سقف بر روى ديوارهاى قوس دارى قرار گرفته اند كه با زاويه به سمت بيرون متمايل شده اند . اين سقف هاى مدور كه توسط پنجره هاى سقفى از هم جدا گشته و بر روى چهار ستون Y شكل قرار گرفته ، در داخل فضايى با روح و روشن به ارتفاع 17 متر و طول 110 متر به وجود آورده اند .

ورود به اين ساختمان همانند قدم زدن در داخل مجسمه اى است كه درون آن توسط فرم خارجى آن نويد داده شده باشد . شكل هاى خميده و قالب بندى شده از قبيل سقف راه پله ها ، رامپ ها و پيشخوان ها ، در همه جا مشاهده مى شود و تحرك فضاى خارجى در گذر از فضاهاى داخلى كه متناوبأ باز و بسته مى شوند ، تكرار شده است .

ارو سارينن متوجه اين واقعيت بود كه برخى مردم ، ساختمان را با يك پرنده ى در حال پرواز مطابقت مى دهند . او مى گويد : « اين آخرين چيزى بود كه مورد توجه ما قرار گرفت . هدف اصلى ما طراحى ساختمانى بود كه در آن معمارى ، خود ، بيان كننده ى هيجان و التهاب سفر و گوياى تحول و حركت باشد » .
او ادامه مى دهد : « اشكال و فرم ها از عمد طورى انتخاب شده اند كه بر صعود و بلند پروازى و نيز كيفيت خطوط تأكيد شود ، چرا كه ما خواستار يك مكان عروج دهنده بوديم » .


 

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایرو سارینن

ایرو سارینن

ایرو سارینن


(به انگلیسی: Eero Saarinen) متولد ۱۹۱۰-۱۹۶۱، معمار برجستهٔ فنلاندی‌تبار آمریکایی بود.او که در زمان زندگی‌اش از سوی معماران هم‌دوره نادیده گرفته می‌شد و گاه مورد تمسخر قرار می‌گرفت امروزه به عنوان یکی از استادان معماری آمریکایی سدهٔ بیستم به‌شمار می‌آید.او پسر الیل سارینن، معمار اروپاییست. یادبود توسعه ملی جفرسون از آثار مهم اوست.

ساختمان پایانهٔ شمارهٔ پنج فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک​
ایرو سارینن در سال ۱۹۱۰ در فنلاند متولد شد و در سال ۱۹۲۳ زمانی که ۱۳ سال داشت به همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت کرد ارو حرفه خود را با استعدادهای قابل ملاحظه ای شروع کرد .پدرش الیل سارینن(۱۹۵۰-۱۸۷۳) معمار معروف و بزرگی و شناخته شده بود واولین رئیس آکادمی هنر میشیگان جایی که در اونجا تدریس هم می کرد بود وارو نیز تحت نظارت پدرش درس می خواند و از نمونه کارهایش ایستگاه قطار هلسینکی و بسیاری دیگر از ساختمانهای برجسته فنلاند بود و یادبود توسعه ملی جفرسون از آثار اوست. مادرش لوئیس (۱۹۶۸-۱۸۷۹) طراح پارچه و لباس و مجسمه ساز بود و همچنین خواهرش لیزا (۱۹۷۹-۱۹۰۵) طراح داخلی بود . نمونه کار پدر ارو طراحی پردیس Cranbrook در حومه دیترویت معیار مهمی در حرفه ارو بود او اعنقاد راسخ به اینکه معماری باید کل محیط زیست را در بربگیرد داشت و درکنار کارهایش از منظره و اشیای تزئینی به عنوان مدل کمک می گرفت و درآکادمی پاریس (۱۹۳۰-۱۹۲۰) به تحصیل مجسمه سازی می پرداخت وتحصیلات معماری خود را در دانشگاه ییل (۱۹۳۱ -- ۱۹۳۴) گذراند و در سال ۱۹۳۴ &۱۹۳۵ به اروپا بورسیه شد.
آزمایشگاه بل لبز، نیوجرسی​
مسیر اصلی حرفهٔ ارو مدرن سازی بود و در طول سالهای (۱۹۳۰-۱۹۴۰) به تمرین طراحی ساختمانهایی به همراه پدرش Eliel ، او و همکارانش پرداخت .همکاری بین پدر و پسر در آیندهٔ ارو اثرات بسیار پرباری درکشف ایده‌های خود و کسب شهرت به عنوان یک معمار مدرن داشت . برجسته‌ترین موفقیت پدرش و وی در سال ۱۹۳۹ برای طراحی گالری هنر اسمیتسونین بر روی بازار واشنگتن بود .و در زمان جنگ با همکاری پدرش پروژه‌های مسکونی را اجرا کرد. با مرگ Eliel Saarinen در سال ۱۹۵۰ ، Eero رسما کار خود را به عنوان معمار مستقل آغاز کردند و با طراحی مبلمان شروع کرد و کارهاشون رو در نمایشگاهی در سال ۱۹۴۰ با نام طراحی ارگانیک در مبلمان خانگی در موزه‌های مدرن در نیویورک به نمایش گذاشتند .و برندهٔ ایجاد طرحهای مدرن مبلمان شد. ایرو در حرفه اش روشهای جدید و متنوع ابداع می کرد هرجند در زمان زندگی اش از سوی معماران هم دوره خود نادیده گرفته شد و گاه مورد تمسخر قرار می گرفت امروزه به عنوان یکی از استادان معماری آمریکایی سده بیستم به شمار می آید. او همه را تحت تاثیر و مجذوب طرحهای قدرتمندش می کرد و روز به روز مشهرتر می شد جدای طراحی‌ها معماری فرودگاه و موزه‌های بزرگ ومبلمان ارو به عنوان مجسمه ساز معروفیت زیادی داشت.بعضی از کارهاش مثل ترکیب استیل و شیشه در مرکز جنرال موتورز نمونه هایی از سبک بین‌الملل هستن.همچنین کار معروف پایانه TWA در فرودگاه کندی جالبه.ارو گاهی به عنوان پدر نئو اکسپرسیونیم هم شناخته می شود. ایرو سارنین فعالیتهای بسیاری در زمینه معماری مجسمه سازی و طراحی مبلمان انجام داد و جوایز زیاذی دریافت کرد و در سال ۱۹۶۱ در اثر تومور مغزی در گذشت و بعد از مرگ وی مدال طلای موسسهٔ معماران آمریکا به وی تعلق گرفت .
صندلی طراحی شده توسط سارینن​
برخی از آثار وی :
کلیسای نورث کریستین در ایندیانا​

تالار کرزگی​
دروازه شهر میسوری​




منبع:http://architworking.blogfa.com
 
بالا