ارزیابی صنعت ساخت نانومتری در آمریکا

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
1بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) اخیراً مبلغی را به مرکز ملی علوم ساخت1 (NCMS) پرداخت کرد تا علاقة صنعت را به ساخت در مقیاس نانو برآورد کند. گزارش NCMS اولین ارزیابی جامع از صنعت نوظهور ساخت نانومتری2 است.
این ارزیابی را بیش از 80 مدیر مهم و راهبردی در شرکت‌های تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ انجام دادند. شرکت‌های مذکور شامل شرکت‌های نوپا و سازمان‌های مشتق شده از دانشگاه‌ها بود. فعالان زیادی از بخش‌های الکترونیک، نیمه‌‌هادی‌ها، پوشش‌ها، ادوات، حسگرها، خودرو، صفحات نمایش، فناوری زیستی و پلیمرها توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مقیاس نانو را صورت می‌دهند. شرکت‌های کوچک نیز به دنبال توسعة محصولات خاص هستند.
تقریباً نیمی از مصاحبه شوندگان در این مطالعه، ساخت نانومتری را عرصة مهمی برای پیشرفت می‌دانند و تقریباً دو سوم از مدیران صنایع،‌ کسب و کار و بازار فروش خود را در معرض تغییرات مهمی می‌دانند. البته %82 از آنان از روند انطباق سازمان خود با این تغییرات، ناراضی بودند.
بیش از %50 سازمان‌ها، ظرفیت لازم را برای پیگیری توسعة ساخت نانومتری ندارند و تقریباً %75 از مصاحبه شوندگان بر ناکامی وجود زیر ساخت‌های توسعة ساخت نانومتری تأکید داشتند.
از بین 15 مانع شناخته شده برای ساخت نانومتری، موانع زیر به عنوان چالش‌های اصلی تشخیص داده شدند:
عمومیت داشتن این دیدگاه که محصولات فناوری نانو، فاصلة زیادی با تجارت‌سازی دارند.
کافی نبودن وجود منابع سرمایه‌گذاری
موانع و مسائل مرتبط با مالکیت معنوی
هزینة بالای فناوری در مقیاس نانو
ناشناخته بودن منافع اجتماعی فناوری نانو

- مقدمه
اهداف بررسی
هدف مطالعة صنایع ساخت نانومتری،‌ تعیین و ارزیابی برخی از تمایلات و نگرانی‌های اصلی در مورد ساخت نانومتری در صنایع ساخت ایالات متحده بود.
پیش‌بینی می‌شد که این مطالعه،‌ تصویر مهمی از علایق، اوضاع، نگرش، فعالیت‌های راهبردی و اهداف صنایع متعارف ساخت، نسبت به ساخت در مقیاس نانومتری را نشان دهد.
فواید این بررسی
نتایج اجمالی این مطالعه، تصویر مفیدی از اوضاع صنایع را نشان می‌دهد که می‌تواند موجب افزایش آگاهی بخش‌های دولتی، صنعتی و عمومی از فناوری ساخت نانومتری می‌شود.
می‌تواند محکی برای صنایع بوده و مقایسه‌ای بین بازارها، نواحی جغرافیایی،‌ محصولات و فناوری‌ها باشد.
موجب توسعة برنامه‌های آموزشی و دوره‌های تحصیلی برای بخش‌های صنعتی می‌شود.
باز خوردهایی را برای برنامه پیشگامی نانو
(NNT) و برنامة ساخت نانومتری دربنیاد ملی علوم فراهم می‌آورد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
2- روش تحقیق
NCMS یک پرسش‌نامه تحقیقی تعاملی تهیه کرده و در بازه زمانی آوریل تا سپتامبر 2003 تحقیق را به صورت آنلاین آغاز کرد. در ابتدا از طریق نشریات دوره‌ای و ماهانه، سازمان‌های همکار خود را که نزدیک 150 تشکیلات کوچک، بزرگ و متوسط بودند به پر کردن این پرسش‌نامه تشویق کرد. سپس NCMS به سراغ مدیران اجرایی برنامه‌ریزی فناوری و استراتژی در صنایع تولیدی همکار خود رفت که حدود 6000 نفر از صنعت،‌ حکومت و دانشگاه بودند. این تعداد شامل 88 شرکت معروف به تمرکز بر روی توسعه فناوری‌نانو، بودند. این مرکز مدیران اجرایی مرتبط با توسعه فناوری تولید در مقیاس نانو را تشویق کرد تا به پرسش‌نامه تحقیقی که در پایگاه اینترنتی www.ncms.org قابل دسترسی بود، پاسخ دهند. همچنین پاسخ‌دهندگان تشویق شدند تا اطلاعات داستانی یا موضوعات کلیدی را نیز همانند داستان‌های موفقیت‌هایشان بیان نمایند.
در مجموع 81 شرکت صنعتی کوچک،
متوسط و بزرگ به این تحقیق پاسخ دادند که 22 تا از آن‌ها در زمینه صنعت فناوری نانو معروف بودند.
نرم‌افزار Excel داده‌های خام اولیه را جمع‌بندی و مورد تحلیل قرار داد. پاسخ‌ها، تمایلات و آمار این تحقیق برای سهولت فهم و تفسیر توضیح داده شده‌اند.
3- ‌نتایج و بحث
نتایج تحقیق بر روی صنعت تولید در مقیاس نانو که به وسیلة NCMS-NSF صورت گرفت نشان می‌دهد که توسعه سریع تجاری‌سازی فناوری نانو در زمینه‌های کاتالیزوز، پوشش‌ها، ابزارهای الکترونیکی، سنسورها، ابزارهای تشخیص پزشکی و مواد با کارآرایی بالا می‌باشد.
برخی از نظرها در زمینه موانع تولید در مقیاس نانو
نیاز به روش‌ها و فناوری‌های بسیار بهتر ساخت و تولید نانومقیاس، یعنی خودآرایی مستقیم، تعامل روش‌های بالا به پایین و پایین به بالا و غیره.
عدم وجود فناوری جدید تولید سه بعدی و با حجم بالا در مقیاس نانو
عادت کردن به فناوری نانو مانع پیشرفت واقعی آن می‌شود.
فقدان دانش؛ ما قادر به فروش چیزی نیستیم که توان ساختنش را نداریم و ما هنوز نمی‌توانیم چیزی بسازیم.
تجاری‌سازی محصولات جدید مخصوصاً محصولاتی که توانایی ایجاد جهش در زمینه‌های دیگر را دارند.
درک ناکافی برای پیش‌بینی ویژگی‌های مورد نیاز و روش‌های دست‌یابی به آن‌ها
عدم قابلیت مناسب تشخیص خواص
برای استفاده در مقیاس وسیع در صنعت خودروسازی، تولیدکنندگان باید ابتدا به طور واضح ارزش محصولات فناوری نانو را نشان دهند؛ کارایی بهتر، قیمت مناسب و قابل اعتماد بودن.
پاسخ‌دهندگان این تحقیق، مانع اصلی را این تصور وسیع عمومی می‌دانند که فناوری نانو برای وارد شدن به بازار مسیر طولانی در پیش دارد. برای غلبه بر این مانع، به تلاش برای آگاه‌سازی عمومی در زمینه فناوری نانو، منافع اجتماعی و رابطه آن با رشد اقتصادی نیاز داریم. موانع کلیدی دیگر برای صنعت شامل فقدان سرمایه‌گذاری برای رشد سریع‌تر و تجاری‌سازی آن تا حد رسیدن به دست مصرف‌کننده، مسائل مالکیت معنوی،‌ هزینه بالای فناوری و ضعف در افزایش مقیاس فرآیند می‌باشد.
جالب توجه است که دو عامل مهم رقابت خارجی و مسائل زیست محیطی و سلامت از طرف پاسخ‌دهندگان به عنوان موانع اصلی به حساب نیامده‌اند. باور بر این است که این عدم توجه غیرمتعارف، به دلیل کوچک بودن و تازه کار بودن اکثر صنایع پاسخ دهنده می‌باشد. آن‌ها هنوز به مرحله ساخت انبوه محصول با استفاده از فناوری‌نانو و فروش زیاد آن نرسیده‌اند. در این مرحله است که فناوری‌ها باید از لحاظ زیست‌محیطی مورد پذیرش واقع شوند. اکثریت پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که ایالات متحده در زمینه ساخت نانومتری پیشگام می‌باشد که این امر احتمالاً به دلیل سابقه زیاد صنعت نیمه‌هادی در آمریکا می‌باشد.
یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که نظر کلی صنعت این است که دولت باید از طریق توسعه همکاری گروه‌های تحقیق و توسعه، ایجاد دسترسی به امکانات وسیع تحقیقی و ایجاد ارتباط بین صنایع بزرگ‌تر و مردم و آگاه‌سازی عمومی، در رفع این موانع نقش اصلی را به عهده بگیرد و از این طریق اطمینان یابد که عموم قادر به درک قابلیت‌های وسیع فناوری‌نانو می‌باشد.
اهداف و کاربردهای بسیاری از پیشرفت‌های فناوری‌نانو منحصر به فرد بوده و جدا از طولانی مدت‌تر از آن است که صنایع جدا از هم و بازار بتوانند نقش رهبری را داشته باشند. به دلیل طبیعت میان رشته‌ای و پدیده‌ای فناوری‌نانو،‌ توسعه فرایندها و محصولات آن نیاز به ایجاد تیم‌های همکار از شیمی‌دان‌ها، فیزیکدان‌ها،‌ دانشمندان زیست‌فناوری،‌ مهندسان و اقتصاددان‌ها دارد تا از عهده چالش‌های فناوری و تولید برآیند. همچنین نیاز است بنگاه‌های مالی همکار سازماندهی شوند تا این تیم کاری را به نحو صحیح حمایت نمایند.
تنها درصد کمی از پاسخ‌دهندگان تحقیق بیان کردند که دسترسی کافی به تسهیلات پایه‌ای و تخصصی تحقیق و توسعه دارند. این قضیه نیاز به دسترسی آسان و وسیع به قابلیت‌های تواناسازی تولید و تحقیق در سطح جهانی و ایجاد آموزش و امکانات را آشکار می‌سازد. تمام آنها باید برای صنعت در حال ایجاد، مهیا باشد تا به سرعت بر روی نوآوری‌های فناوری‌نانو تمرکز نمایند. سرمایه‌گذاری در این زمینه، به رشد سریع پایة صنعت ملی ساخت نانومتری کمک می‌نماید. این قضیه برای توسعه اقتصادی و رشد نیروی کار اساسی می‌باشد.
چندین تن از پاسخ‌دهندگان پیشنهاد کردند که در حین رشد و بلوغ این فناوری در آمریکای شمالی، تحقیقات جهشی صنایع پایین دستی، هدایت شده و به طور منظمی انتشار یابد.
4- نتیجه‌گیری
صنعت نوپای ساخت نانومتری، خود را در عصر تغییرات سریع بازار و فناوری در جهان مشاهده می‌کند. راهبرد‌های کاهش زمان انجام کار و دسترسی به منابع تواناساز تجاری‌سازی نیاز است تا رهبری ایالات متحده را در فرایندها و محصولات فناوری‌نانو حفظ نماید. همچنین این صنعت باید به عنوان منبع مهم تولید در آینده مورد توجه قرار گیرد. هم‌زمان با رشد و بلوغ این صنعت، ایجاد تعامل بین صنعت،
خلاصه
بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) اخیراً مبلغی را به مرکز ملی علوم ساخت1 (NCMS) پرداخت کرد تا علاقة صنعت را به ساخت در مقیاس نانو برآورد کند. گزارش NCMS اولین ارزیابی جامع از صنعت نوظهور ساخت نانومتری2 است.
این ارزیابی را بیش از 80 مدیر مهم و راهبردی در شرکت‌های تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ انجام دادند. شرکت‌های مذکور شامل شرکت‌های نوپا و سازمان‌های مشتق شده از دانشگاه‌ها بود. فعالان زیادی از بخش‌های الکترونیک، نیمه‌‌هادی‌ها، پوشش‌ها، ادوات، حسگرها، خودرو، صفحات نمایش، فناوری زیستی و پلیمرها توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مقیاس نانو را صورت می‌دهند. شرکت‌های کوچک نیز به دنبال توسعة محصولات خاص هستند.
تقریباً نیمی از مصاحبه شوندگان در این مطالعه، ساخت نانومتری را عرصة مهمی برای پیشرفت می‌دانند و تقریباً دو سوم از مدیران صنایع،‌ کسب و کار و بازار فروش خود را در معرض تغییرات مهمی می‌دانند. البته %82 از آنان از روند انطباق سازمان خود با این تغییرات، ناراضی بودند.
بیش از %50 سازمان‌ها، ظرفیت لازم را برای پیگیری توسعة ساخت نانومتری ندارند و تقریباً %75 از مصاحبه شوندگان بر ناکامی وجود زیر ساخت‌های توسعة ساخت نانومتری تأکید داشتند.
از بین 15 مانع شناخته شده برای ساخت نانومتری، موانع زیر به عنوان چالش‌های اصلی تشخیص داده شدند:
عمومیت داشتن این دیدگاه که محصولات فناوری نانو، فاصلة زیادی با تجارت‌سازی دارند.
کافی نبودن وجود منابع سرمایه‌گذاری
موانع و مسائل مرتبط با مالکیت معنوی
هزینة بالای فناوری در مقیاس نانو
ناشناخته بودن منافع اجتماعی فناوری نانو
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
1- مقدمه
اهداف بررسی
هدف مطالعة صنایع ساخت نانومتری،‌ تعیین و ارزیابی برخی از تمایلات و نگرانی‌های اصلی در مورد ساخت نانومتری در صنایع ساخت ایالات متحده بود.
پیش‌بینی می‌شد که این مطالعه،‌ تصویر مهمی از علایق، اوضاع، نگرش، فعالیت‌های راهبردی و اهداف صنایع متعارف ساخت، نسبت به ساخت در مقیاس نانومتری را نشان دهد.
فواید این بررسی
نتایج اجمالی این مطالعه، تصویر مفیدی از اوضاع صنایع را نشان می‌دهد که می‌تواند موجب افزایش آگاهی بخش‌های دولتی، صنعتی و عمومی از فناوری ساخت نانومتری می‌شود.
می‌تواند محکی برای صنایع بوده و مقایسه‌ای بین بازارها، نواحی جغرافیایی،‌ محصولات و فناوری‌ها باشد.
موجب توسعة برنامه‌های آموزشی و دوره‌های تحصیلی برای بخش‌های صنعتی می‌شود.
باز خوردهایی را برای برنامه پیشگامی نانو
(NNT) و برنامة ساخت نانومتری دربنیاد ملی علوم فراهم می‌آورد.

2- روش تحقیق

NCMS یک پرسش‌نامه تحقیقی تعاملی تهیه کرده و در بازه زمانی آوریل تا سپتامبر 2003 تحقیق را به صورت آنلاین آغاز کرد. در ابتدا از طریق نشریات دوره‌ای و ماهانه، سازمان‌های همکار خود را که نزدیک 150 تشکیلات کوچک، بزرگ و متوسط بودند به پر کردن این پرسش‌نامه تشویق کرد. سپس NCMS به سراغ مدیران اجرایی برنامه‌ریزی فناوری و استراتژی در صنایع تولیدی همکار خود رفت که حدود 6000 نفر از صنعت،‌ حکومت و دانشگاه بودند. این تعداد شامل 88 شرکت معروف به تمرکز بر روی توسعه فناوری‌نانو، بودند. این مرکز مدیران اجرایی مرتبط با توسعه فناوری تولید در مقیاس نانو را تشویق کرد تا به پرسش‌نامه تحقیقی که در پایگاه اینترنتی www.ncms.org قابل دسترسی بود، پاسخ دهند. همچنین پاسخ‌دهندگان تشویق شدند تا اطلاعات داستانی یا موضوعات کلیدی را نیز همانند داستان‌های موفقیت‌هایشان بیان نمایند.
در مجموع 81 شرکت صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ به این تحقیق پاسخ دادند که 22 تا از آن‌ها در زمینه صنعت فناوری نانو معروف بودند.
نرم‌افزار Excel داده‌های خام اولیه را جمع‌بندی و مورد تحلیل قرار داد. پاسخ‌ها، تمایلات و آمار این تحقیق برای سهولت فهم و تفسیر توضیح داده شده‌اند.

3- ‌نتایج و بحث

نتایج تحقیق بر روی صنعت تولید در مقیاس نانو که به وسیلة NCMS-NSF صورت گرفت نشان می‌دهد که توسعه سریع تجاری‌سازی فناوری نانو در زمینه‌های کاتالیزوز، پوشش‌ها، ابزارهای الکترونیکی، سنسورها، ابزارهای تشخیص پزشکی و مواد با کارآرایی بالا می‌باشد.
برخی از نظرها در زمینه موانع تولید در مقیاس نانو
نیاز به روش‌ها و فناوری‌های بسیار بهتر ساخت و تولید نانومقیاس، یعنی خودآرایی مستقیم، تعامل روش‌های بالا به پایین و پایین به بالا و غیره.
عدم وجود فناوری جدید تولید سه بعدی و با حجم بالا در مقیاس نانو
عادت کردن به فناوری نانو مانع پیشرفت واقعی آن می‌شود.
فقدان دانش؛ ما قادر به فروش چیزی نیستیم که توان ساختنش را نداریم و ما هنوز نمی‌توانیم چیزی بسازیم.
تجاری‌سازی محصولات جدید مخصوصاً محصولاتی که توانایی ایجاد جهش در زمینه‌های دیگر را دارند.
درک ناکافی برای پیش‌بینی ویژگی‌های مورد نیاز و روش‌های دست‌یابی به آن‌ها
عدم قابلیت مناسب تشخیص خواص
برای استفاده در مقیاس وسیع در صنعت خودروسازی، تولیدکنندگان باید ابتدا به طور واضح ارزش محصولات فناوری نانو را نشان دهند؛ کارایی بهتر، قیمت مناسب و قابل اعتماد بودن.
پاسخ‌دهندگان این تحقیق، مانع اصلی را این تصور وسیع عمومی می‌دانند که فناوری نانو برای وارد شدن به بازار مسیر طولانی در پیش دارد. برای غلبه بر این مانع، به تلاش برای آگاه‌سازی عمومی در زمینه فناوری نانو، منافع اجتماعی و رابطه آن با رشد اقتصادی نیاز داریم. موانع کلیدی دیگر برای صنعت شامل فقدان سرمایه‌گذاری برای رشد سریع‌تر و تجاری‌سازی آن تا حد رسیدن به دست مصرف‌کننده، مسائل مالکیت معنوی،‌ هزینه بالای فناوری و ضعف در افزایش مقیاس فرآیند می‌باشد.
جالب توجه است که دو عامل مهم رقابت خارجی و مسائل زیست محیطی و سلامت از طرف پاسخ‌دهندگان به عنوان موانع اصلی به حساب نیامده‌اند. باور بر این است که این عدم توجه غیرمتعارف، به دلیل کوچک بودن و تازه کار بودن اکثر صنایع پاسخ دهنده می‌باشد. آن‌ها هنوز به مرحله ساخت انبوه محصول با استفاده از فناوری‌نانو و فروش زیاد آن نرسیده‌اند. در این مرحله است که فناوری‌ها باید از لحاظ زیست‌محیطی مورد پذیرش واقع شوند. اکثریت پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که ایالات متحده در زمینه ساخت نانومتری پیشگام می‌باشد که این امر احتمالاً به دلیل سابقه زیاد صنعت نیمه‌هادی در آمریکا می‌باشد.
یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که نظر کلی صنعت این است که دولت باید از طریق توسعه همکاری گروه‌های تحقیق و توسعه، ایجاد دسترسی به امکانات وسیع تحقیقی و ایجاد ارتباط بین صنایع بزرگ‌تر و مردم و آگاه‌سازی عمومی، در رفع این موانع نقش اصلی را به عهده بگیرد و از این طریق اطمینان یابد که عموم قادر به درک قابلیت‌های وسیع فناوری‌نانو می‌باشد.
اهداف و کاربردهای بسیاری از پیشرفت‌های فناوری‌نانو منحصر به فرد بوده و جدا از طولانی مدت‌تر از آن است که صنایع جدا از هم و بازار بتوانند نقش رهبری را داشته باشند. به دلیل طبیعت میان رشته‌ای و پدیده‌ای فناوری‌نانو،‌ توسعه فرایندها و محصولات آن نیاز به ایجاد تیم‌های همکار از شیمی‌دان‌ها، فیزیکدان‌ها،‌ دانشمندان زیست‌فناوری،‌ مهندسان و اقتصاددان‌ها دارد تا از عهده چالش‌های فناوری و تولید برآیند. همچنین نیاز است بنگاه‌های مالی همکار سازماندهی شوند تا این تیم کاری را به نحو صحیح حمایت نمایند.
تنها درصد کمی از پاسخ‌دهندگان تحقیق بیان کردند که دسترسی کافی به تسهیلات پایه‌ای و تخصصی تحقیق و توسعه دارند. این قضیه نیاز به دسترسی آسان و وسیع به قابلیت‌های تواناسازی تولید و تحقیق در سطح جهانی و ایجاد آموزش و امکانات را آشکار می‌سازد. تمام آنها باید برای صنعت در حال ایجاد، مهیا باشد تا به سرعت بر روی نوآوری‌های فناوری‌نانو تمرکز نمایند. سرمایه‌گذاری در این زمینه، به رشد سریع پایة صنعت ملی ساخت نانومتری کمک می‌نماید. این قضیه برای توسعه اقتصادی و رشد نیروی کار اساسی می‌باشد.
چندین تن از پاسخ‌دهندگان پیشنهاد کردند که در حین رشد و بلوغ این فناوری در آمریکای شمالی، تحقیقات جهشی صنایع پایین دستی، هدایت شده و به طور منظمی انتشار یابد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
4- نتیجه‌گیری
صنعت نوپای ساخت نانومتری، خود را در عصر تغییرات سریع بازار و فناوری در جهان مشاهده می‌کند. راهبرد‌های کاهش زمان انجام کار و دسترسی به منابع تواناساز تجاری‌سازی نیاز است تا رهبری ایالات متحده را در فرایندها و محصولات فناوری‌نانو حفظ نماید. همچنین این صنعت باید به عنوان منبع مهم تولید در آینده مورد توجه قرار گیرد. هم‌زمان با رشد و بلوغ این صنعت، ایجاد تعامل بین صنعت، دانشگاه و دولت به همراه ارزیابی مؤثر و مکانسیم‌های اصلاحی مورد نیاز می‌باشد. بهترین کارهایی که صنعت انجام می‌دهد موجب گسترش همکاری، حل مشکلات و ایجاد وفاق عمومی‌ می‌گردد و اقتصاددانان، دانشمندان فناوری‌نانو و سیاست‌گذاران را در مورد دیدگاه عمومی و نگاه به صنعت متحد می‌سازد و بنابراین باعث تسریع نو‌آوری می‌گردد.
نتایج تحقیق در مورد صنعت تولید نانومتری
نتایج زیر پاسخ 81 نفر از مدیران اجرایی شرکت‌های کوچک تا بزرگ می‌باشد.

شما با کدام یک از صنایع در ارتباط هستید؟
محققان صنایع مختلف پیشرفت‌های فناوری‌نانو را مورد استفاده قرار می‌دهند. هفت صنعت برتر عبارتند از:
الکترونیک%35
پوشش‌ها %33
ابزارها و سنسورها %32
خودرو‌سازی %19
تهیه موادخام %18
زیست‌فناوری/زیست‌پزشکی %15
پلیمر و پتروشیمی %13

صنعت و بازار شما با چه سرعتی در حال تغییر است؟
حدوداً دو سوم (%63) مدیران اجرایی حس می‌کنند که بازار و کسب و کار آن‌ها به سرعت در حال تغییر است که این قضیه موجب فشرده شدن راهبردهای سازمانی آن‌ها می‌شود. کم‌تر از %10 فکر می‌کردند که تغییر در کسب و کار آن‌ها آهسته است.
شرکت یا سازمان شما چگونه برای همراهی با پیشرفت‌های فناوری در زمینه ساخت نانومتری، راهبردهای خود را تغییر می‌دهد؟
تنها %16 از پاسخ‌دهندگان حس می‌کنند که سازمان آن‌ها با تغییرات راهبردی همراه است (مانند سهم تولید/ فناوری، سرمایه‌گذاری، تمرکز بازار و غیره) و تنها %2 احساس می‌کنند که هماهنگی آن‌ها ضعیف است. اکثریت پاسخ‌دهندگان (%82) بر این باورند که در تلاش برای توسعه و اجرای راهبردهایی برای محصولات فناوری‌نانو هستند.

ظرفیت شرکت یا سازمان شما برای پی‌گیری توسعه فناوری‌های ساخت نانومتری چقدر است؟
بیش از %50 پاسخ‌دهندگان معتقدند که سازمان آن‌ها ظرفیت درونی کافی برای پی‌گیری پیشرفت‌های ساخت نانومتری را ندارد. با مطالعه پاسخ‌ها مشخص شد که شرکت‌های بزرگ‌تر و شرکت‌های مرتبط با دانشگاه‌ها ظرفیت بیشتری برای خطرپذیری و سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری‌نانو دارند.

آیا زیر بنای (به عنوان مثال فضای آزمایشگاهی، تجهیزات فرآوری،‌ قابلیت آزمایش و تشخیص و غیره) شرکت یا سازمان شما برای صنعت ساخت نانومتری مناسب است؟
18 درصد احساس می‌کنند که امکانات زیربنایی کافی است، 9 درصد فکر می‌کنند ناکافی است و 75 درصد بر این عقیده‌اند که امکانات زیر بنایی حیاتی و دسترسی به این امکانات جهت توسعه ساخت نانومتری در حال کاهش است.
نیاز شرکت یا سازمان خود به تجاری‌سازی پیشرفت‌های جدید ساخت نانومتری جهت تولید محصول را ارزیابی ‌نمایید.
48 درصد بر این باورند که سازمان آن‌ها اولویت بالایی برای تجاری‌سازی قایل است.
9 درصد احساس می‌کنند که سازمان آن‌ها اولویت پایینی قایل است.
43 درصد فکر می‌کنند که سازمان‌ها، تجاری‌سازی را در سطح متوسط اولویت‌های خود قرار داده‌اند.
شرکت‌های نوپا (اغلب با سرمایه مخاطره‌پذیر) تمایل دارند تا اولویت بالایی برای توسعه تجاری‌سازی ساخت نانومتری قایل شوند.

آیا شرکت یا سازمان شما محصولات فناوری‌نانو را به صورت درون سازمانی توسعه می‌دهد یا از طریق همکاری‌های خارج از سازمان (با مشتریان، تهیه‌کنندگان، دانشگاه، آزمایشگاه‌های ملی، گروه‌های تجاری و...) این کار را انجام می‌دهد؟
6 درصد – بیشتر از طریق همکاری
3 درصد – فقط به صورت تلاش‌های درون سازمانی
91 درصد- ترکیبی از کار درون‌سازمانی و همکاری‌های خارجی
چند نفر نیروی کار در زمینه ساخت نانومتری در شرکت یا سازمان شما فعالیت می‌کنند؟
42 درصد – کمتر از 10 نفر
40 درصد – 11 تا 30 نفر
12 درصد- 31 تا 50 نفر
6 درصد- بیش از 50 نفر

شرکت شما انتظار دارد چه زمانی محصولات تجاری فناوری‌نانو را معرفی نماید؟
28 درصد- قبلاً محصولات فناوری نانو را وارد بازار کرده است.
15 درصد- در عرض 1 سال این کار را انجام خواهند داد.
26 درصد- در عرض 3 سال تجاری‌سازی محصولات را انجام خواهند داد.
20 درصد- در عرض 3 تا 5 سال انتظار تجاری‌سازی محصولات را دارند.
11 درصد- تجاری‌سازی بیش از 5 سال طول خواهد کشید.

چه نوعی از محصولات فناوری‌ ساخت نانومتری در سازمان شما پی‌گیری می‌شود؟
محدوده وسیعی از محصولات فناوری‌نانو تجاری‌سازی شده یا در حال تجاری شدن هستند. پنج بخش عمده عبارتند از:
20 درصد- پوشش‌ها
15درصد- سنسورها
15درصد- محصولات دیگر(کاتالیزورها، ابزارهای الکترونیکی، نمایشگرهای نوری، مواد با قابلیت بالا)
8 درصد- پلیمرهای دارای کاربرد خاص
7 درصد- محصولات فیلم و غشاء
19 درصد پاسخ‌دهندگان به این سئوال پاسخ ندادند.

نظر شما در مورد نقش دولت در توسعه فناوری ‌ساخت نانومتری چیست؟
2 درصد بر این باورند که دولت باید تمام خطرات توسعه فناوری‌نانو را بر عهده بگیرد.
51 درصد فکر می‌کنند که دولت باید در این زمینه سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده و صنایع مرتبط را تشویق نماید.
32 درصد فکر می‌کنند که دولت تنها باید از فعالیت‌های ساخت نانومتری قبل از تجاری شدن آن‌ها حمایت نماید.
13 درصد بر این باورند که صنعت باید پیشرفت‌ها را رهبری نموده و دولت بودجه لازم را فراهم نماید.
2 درصد فکر می‌کنند که نیازی به دخالت دولت در فناوری‌نانو نیست.

چالش‌های اساسی فراروی صنعت ساخت نانومتری در ایالات متحده چیست؟
چالش‌های اساسی، صنعت گسترده و درک مردم مبنی بر این است که فاصله فناوری‌نانو تا رسیدن به بازار زیاد است. این قضیه نیاز به آگاه‌سازی عمومی در مورد فناوری‌نانو،‌ منافع اجتماعی آن و ارتباط آن با رشد اقتصادی را آشکار می‌سازد. موانع دیگر شامل مالکیت معنوی، هزینه فرایند، افزایش مقیاس‌ و پیچیدگی می‌باشد. نکته مهم قابل ذکر این است که رقابت خارجی، محیط زیست و ایمنی به عنوان موانع مهم برشمرده نشده‌اند.
شش چالش مهم این صنعت عبارتند از:
15درصد فکر می‌کنند که محصولات فناوری‌نانو فاصله زیادی تا تجاری شدن دارند.
14 درصد فکر می‌کنند که سرمایه‌گذاری کافی در زمینه فناوری‌نانو وجود ندارد.
12 درصد فکر می‌کنند که مساله مالکیت معنوی از پیشرفت تجاری‌سازی جلوگیری می‌کند.
11 درصد بر این باورند که افزایش مقیاس‌ فرایند یکی از چالش‌های مطرح است.
11 درصد فکر می‌کنند که هزینه فرایند بسیار بالا است.
9 درصد بر این باورند که منافع اجتماعی فناوری‌نانو هنوز شناخته شده نیست.


افراد مقاله : ‌ علی عباسی (نویسنده اول)
 

Similar threads

بالا